CILI KASI TARUK! BENARKAH BANGSA CINA MUDAH LUPA? #sudahkalahkalahlah

PADA tahun 1989, sekumpulan besar pelajar Universiti di Beijing mengadakan perhimpunan menuntut demokrasi di Medan Tiananmen.

Perhimpunan yang bermula aman, akhirnya berakhir dengan tragedi apabila Tentera China menyerbu medan tersebut dan menyebabkan ribuan peserta demonstrasi terbunuh atau hilang tanpa dikesan.

Itu harga ‘demokrasi’ di negara komunis seperti China. 24 tahun kemudian, demokrasi masih lagi tidak terlaksana di China walaupun sedikit bahagian negara tersebut dibuka untuk perdagangan bebas yang sebelum itu diharamkan. Itupun tidak banyak, Shanghai, Beijing sendiri dan beberapa kawasan lain.

Tapi moral ceritanya disini, rakyat negara ini tidak perlu menempuh halangan dan cabaran seperti yang dialami oleh rakyat China pada 1989 dalam menuntut demokrasi, termasuklah kelompok masyarakat Cina yang baru-baru ini membuktikan bahawa mereka menolak kerajaan BN apabila memberi 97% undi mereka kepada parti-parti pembangkang seperti DAP dalam pilihanraya umum yang baru tamat.

Memang itu hak masyarakat Cina untuk mengundi siapa pun yang mereka suka, kita tidak nafikan.

Begitu juga hak kerajaan BN untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada kumpulan masyarakat yang memberikan undi terbanyak kepada kerajaan ini.

Bagaimanapun penulis yakin, sebagai sebuah kerajaan yang adil, BN akan tetap memberikan khidmat terbaik kepada orang Cina, tapi dengan suara pemimpin Cina dalam kerajaan yang semakin berkurangan, tidak banyak yang boleh dilakukan untuk membantu masyarakat tersebut.

Tak bolehlah nak menyalahkan kerajaan BN, kerana itu pilihan masyarakat Cina sendiri untuk tidak menyokong kerajaan dan meletakkan pemimpin mereka di situ.

Tapi untuk berkata kerajaan BN menekan orang Cina dalam bidang ekonomi dan pendidikan, itu adalah satu tanggapan yang salah dan meleset.

Jangan hanya kerana DAP kata macam itu, semua orang percaya tanpa memeriksa faktanya terlebih dahulu.

Agak pelik juga bila bila DAP mendakwa masyarakat Cina di negara ini dikatakan ditekan dari segi ekonomi, sedangkan hakikatnya, 8 dari 10 orang terkaya di negara ini adalah terdiri dari orang Cina sendiri!!

Kalau kita cakap dengan orang luar mungkin mereka tidak percaya, tapi inilah hakikatnya. Semua ini berlaku di bawah pentadbiran BN dan Malaysia yang majoritinya dihuni orang Melayu!!

Begitu juga dari segi pendidikan, sebesar-besar ruang telah diberi kepada orang Cina untuk mempraktikkan bahasa ibunda mereka sendiri dalam sekolah aliran jenis kebangsaan – polisi yang tidak boleh dijumpai dalam mana-mana negara di dunia.

Soal kebanyakan sekolah-sekolah ini tidak menerima bantuan penuh kerajaan, itu apa pula nak disalahkan kepada BN?

Pilihan masyarakat Cina untuk menguruskan sekolah-sekolah ini oleh lembaga pengurus yang dikendalikan mereka sendiri.

Justeru, sementara kita menghormati hak orang Cina untuk membuat pilihan selari dengan sistem demokrasi negara kita, mereka juga wajar merenung kembali dakyah salah yang ditanam DAP dengan dibantu akhbar-akhbar cina di negara ini.

Perak Today

71 Responses to "CILI KASI TARUK! BENARKAH BANGSA CINA MUDAH LUPA? #sudahkalahkalahlah"

  1. meraka dh buat pilihan, itu hak mereka, lepas ni jgn marah kalau kerajaan tidak membantu atau ala2 kadar je dgn mereka,

    ReplyDelete
    Replies
    1. layan je blog kari mamak hugh laurie mamat aetiest ni

      Delete
    2. Anon 9:47 AM ...

      Gua tak faham apa lu tulis ...

      Delete
  2. Baca malaysiakini...dap nak buat perhimpunan memperingati 13 mei di penang ahad ini...depa nak kata 13 mei berpunca dari bn/umno @ orang melayu....apa nak buat nih...nak bg amaran jer ker....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...diaorg nk buat apa pun boleh asalkn buat kt dlm rumah sendiri...kita sebagai jiran buat macam biasa...asah pisau,sbb sng nk potong sayur ngan ikan...asah golok dan parang panjang buat dibawa ke kebun,mana tahu trserempak dgn babi hutan...tajamkn kapak,kot2 ada pokok nk di tebang... Klu ada senapang atau pistol pastikn ada peluru dn senjata dlm keadaan baik... Mana le tau babi ngan monyet dtg menyerang dihalaman rumah....

      Delete
    2. Buatlah kat PP. Yang akan sesak gila pun tempat dia orang.

      Delete
    3. Lantak pi lah......sejarah tak dpt diubah....
      Nak sgt menang.....buat perhimpunan hasut rakyat...
      Rakyat yg mati...anwar seronok mendubor dan memuki....

      Delete
    4. kita melayu tak payah layan provokasi..biar mereka menyalak buatlah sampai 5 tahun tuu..bagi polis handle kita dok diam2 layan masterchef selebrity.. kita senyum.. mmg depa kena menyalak sbb dah malu sbb kena tipu dan rahsia mereka kita dah tahu.. kita biar cerdik pandai pemimpin kita ajar mereka.. tak perlu dengan senjata pun...guna pala otak..

      Delete
    5. Ya betul biar kita melayu bijaksana

      Delete
  3. Malaysiakini...pegawai peribadi calun tapah mati dibunuh....baca komen2...semua tuduh bn...apa tindakan polis...bukan ker ini satu hasutan...tak kan nak tgu org buat laporan kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini semua sandiwara Tian Chua. Jangan percaya.

      PR berlakon pukul orang sendiri lepas tu tuduh BN.

      Biasalah, nama pun Pakatan, mereka berpakat2 sesama sendiri untuk menjatuhkan orang lain supaya mereka saja yang hidup. Dasar pendatang.

      Delete
    2. komen mumaiyyizzzzzzz

      Delete
    3. mohon jgn percaya dengan malaysiakini tu. nak taw kenape banyak komen2 penyokong pembangkang?sebab komen2 pro-gov dorang delete. aku x tipu. terjadi kat diri aku sendiri n kawan2 aku. bile komen2 pro-bn yg maki hamun dorang x delete konon nk nmpk bn ni buruk la, tapi kalo korg komen fakta2 atau komen2 yg mengugat dan x berpihak kat dorang, dorang akan delete. so jangan nak cuak sangat kalau nampak byk komen pmbangkang. sebab geng2 pembangkang happy kat situ ramai sokong anwar, walhal hakikatnye dorang delete komen2 orang. penakut. loser.

      Delete
    4. malaysia kini tulis perhimpunan terbaru pakatan 120,000 org hadir. tapi, kat lain tulis 50,000 or. dan, yg bestnye, 80% yg hadir tu adalah ca ya nun alif.

      Delete
    5. Ha, ha, ha ... kesian baby atau babi ...

      Tak reti balas komen orang hanya pandai sebut, komen mumaiyyizzzzzzz. Ni nak kena sumbat dengan puting atau dengan kote bengkok supaya cepat dewasa.

      Delete
  4. Ni lah melayu.

    Kalau utusan bersuara sikit, cina buat laporan polis.

    kalau dap buat katun macam kat atas, bising2 setakat blog saja.

    kalau nak peringat 13 mei, setakat bising2 kat blog saja.

    kalau dap dah start kata "Northern Malaysia", setakat bising2 kat blog saja.

    Pi lah lapor polis. Pi lapor polis ramai-ramai sampaikan beratus2 report.

    Saya pikir blogging-blogging ni sudah mematikan semangat melayu lah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis ko ni ada tak buat laporan atau ko ni macam mereka yang ko kutuk???? So mana laporan polis yang ko dah buat....bengong...

      Delete
    2. blog hugh laurie aetiest parpukari mamak bukan melayu...

      Delete
    3. BABI CINA....KO JGN JADI PGHASUT....

      Delete
    4. Red bean army red bean army red bean army cina ba alif ba ya cina ba alif ba ya cina ba alifh ba ya

      Delete
  5. Masalahnya NADA NAJIB DLM TV macam tak sedar diri...hidung tak mancung pipi tersorong-sorong.

    Masih lagi nak berlembut... Saya ingat Lahat Datu menyedarkan dia untuk lebih tegas...tapi hampass...menyedihkan!!

    Kita perlukan pemimpin yang tegas bukan lembik!!! Aku sokong BN tapi kalau UMNO tak sedar-sedar jugak... maafkan aku demi agama & bangsa melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak nampak berani dan menyerlah, pekena 2 pack Chivas Regal 15 minit sebelum keluar TV. Cuba amalkan.

      Macam mana dia nak steady, ada ura-ura Tun nak sepak dia.(Sumber : OutSyedTheBox)

      Delete
    2. Bhai betul ke petua lu...ehh chivas tu apa erkkkk...anwar mmng amalkn petua ni ke smpi seri wajah dh hilang lama dah...

      Delete
    3. Amalan anwar utk tgkatkan nafsu mendubor dan memuki.....
      Dia hasut rakyat...bila ada kematian..dia lepas tangan.....

      Delete
  6. Kalau nak tegas dan keras.....PILIH ANWAR IBRAHIM. Melayu paling keras dalam sejarah melayu moden. HIDUP ANWAR! HIDUP MELAYU!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup Anwar, orang lain mampos jadi GAY...mana nak datang kerasnye???

      Delete
    2. cicak mengkarungMay 9, 2013 at 9:03 AM

      Tak boleh pilih Anuwar bro ...

      Betul dia keras, yang bengkok tu pun selalu keras tapi kita masih tak tahu (atau kita boleh agak) apa agenda dia sehinggakan dia bermati2an untuk menjadi PM.

      Yang saya dengar hutang dia kepada sponsor2 dia pun dah mencecah berbillion.

      Tu duit note RM1,000 yang berjumlah berbillion masih lagi terapung di luar negara. Tu kalau tak dicairkan, tak boleh digunakan bro. Pasal tu nak sangat jadi PM senang dicairkan.

      Apa yang dia berjanji dengan Amerika, Israel dan beberapa negara lain kita pun tak tahu. Banyak perkara yang masih tersembunyi.

      Semasa krisis matawang dulu, dia hampir mufliskan negara ini dengan cadangan dia.

      Masa dia dalam UMNO dulu banyak perkara dia cakap yang menyinggung perasaan masyarakat lain. Sekarang bangsa sendiri pun dia berani hina apatah lagi kaum lain kalau dia jadi PM.

      PKR parti dia yang telah memerintah Selangor selama 5 tahun apa hasilnya. Hanya penipuan kepada rakyat semata2. PKR menang di Selangor kerana undi kaum Cina yang mahu melihat DAP memerintah negara ini. DAP sokong puak2 PKR ini sebab mereka banyak salahlaku dan tak bermoral, jadi kalau ada bangkangan atau bantahan dari PKR, teliga mereka senang dipulas. Kalau tak, takkan Karpal boleh kata `Anwar harus bertaubat`. Karpal pun tahu perangai Pak Sheikh.

      Tapi semua perkara yang dia rancangkan tak berlaku kerana itu adalah ketentuan Allah SWT. Itu dia kena terima bro.

      Delete
    3. Apa punya cerita methos ni? Tak lojik langsung.

      Delete
    4. Mitos bg kaum cina mcm lu..bongok punye cina...

      Delete
    5. Anwar suruh pakai baju hitam setiap Sabtu lah....jom Uniqlo

      Delete
    6. kalau pakatan menang, Anwar la jadi PM nye. tapi sekarang, ape kite nak buat, kene ikut majoriti. ramai yang vote utk bn. walaupun undi dikira balik (sebab korang kate pru x bersih kan), tapi kalau kemenangan masih berpihak kepada BN, kite kene terima la. kalau boleh tukar suke hati, baik x payah buat PRU.

      Kata ‘Abdul Malik B. Marwan (seorang Khalifah Bani Umayyah) kepada rakyatnya:

      تريدون منا سيرة أبي بكر وعمر ولا تسيرون فينا ولا في أنفسكم بسيرتهما

      “Kamu mahukan daripada kami seperti pemerintahan Abu Bakr dan ‘Umar, tetapi kamu tidak mahu berjalan bersama kami dan tidak pula mencontohi rakyat di zaman mereka berdua (Abu Bakr dan ‘Umar).”
      [ath-Thurthusyi, Siraj al-Muluk, 1/94]

      Delete
    7. Takpe takpe......minggu depan umno plak buat demo kat stadium yang sama. Panggil Psy, Siti Nurhaliza, Jackie Chan.....pasti Anwar kalah

      Delete
    8. Bhai ada masalah ke klu umno buat bnda tu...yg gila demo ni pr jew bhai...takda mknanya org nk buat kerja bodoh dgr ckp org gila kuasa...whatever bhai...anwar semakin tua utk jd pm...hahaha

      Delete
    9. Dia nak demo sampai mampos pun aku tak kesah...Asalkan jgn buat rusuhan...ketulahan nanti....dah lah dia sedia sial.....
      Org dah angkat sumpah mb dan km dia pulak sibok berdemo....buatlah sampai bila2.....asalkan jgn ada rakyat yg mati.....
      Raikan lah jawatan ketua penyalak dap di parlimen....

      Delete
  7. Mana pi Perkasa?.. Jati?... 3 Line? Tolong keluarkan statement anda !!! MELAYU DAH MARAH SEKARANG NII..!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat luar tu amannnn je. ko nak marah, ko marahlah sorang2 kat blog ni....nak tarik melayu pulak....aku melayu jati, hepi je, takde masalahpun.....orang macam ko ni patut masuk lokap je.... pencetus huruhara

      Delete
    2. Hahahaahhaaa.....
      Undi cina yg buat korang panjang umur!!!!
      Tak sangka bijak2 org cina dap....boleh tertipu oleh anwar dan lim babi....
      Kesian......

      Delete
  8. Apa yang berlaku ada hikmahnya. Umno kena balik kepada Islam sebenar. Kuatkan ikatan islam dan promosikan perpaduan islam dan keadilan islam dan kerjasama dgn ulamak yg adil. Tanpa pertolongan Allah, Umno mungkin akan mengalami kemerosotan yg lebih parah dlm nxt election. Keluar dari pemikiran berparti, kerjasama antara islam adalah kunci kejayaan. See outside the box. Tunjukan keindahan dan ketegasan islam. Keluar dari fikiran lama nasionalism, racism yg telah di promosi dan di pelopori oleh bangsa penjajah. Untuk umno dan pas kerjasama sesama islamn adalah lebih penting dan harus di dahului sebelum kerjasama
    dgn non muslim. Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi nik ajis nak ludah kat muka.....

      Delete
    2. Aku setuju sangat, UMNO pernah menghulurkan tali persaudaraan demi Islam dan umah namun apa yang dihamborkan oleh Nik Aziz??? Orang PAS yang hendak membantu mebina jamabatan pun habis dilanyak dan dikeluarkan dari jemaah mereka.. Apo nak di kato...

      Apabila sakin baki pengikut anwar diketepikan dam PAS baru ada ruang dan sinar untuk perpaduan..tak gitu?? Husam dan kena humban dan Nik Aziz pun Sultan dah reject... yayyy!!!!

      Delete
    3. anon 9:04

      dia dah ludah muka ko ke???

      Delete
    4. so, apasal ko buat2 susah hati????

      Delete

    5. Rasulullah telah menjelaskan Ciri-Ciri Khawarij:

      “Mereka suka membunuh (menghancurkan) Ahli Islam (terutama pemimpin yang tidak berhukum dengan hukum Allah dan pengikutnya) tetapi mereka membiarkan ahli berhala (orang-orang yang benar-benar jelas kekafirannya) “.
      (HR. Bukhari. (3644). Muslim (1064)

      x kan orang2 kuat ISLAM x taw pesanan Rasulullah kot.. mcm mane nk Islam nye bende basic pun x tw..
      untuk berjuang agama, x perlu menang parti politik. x perlu. pejuang2 islam kene berjuang bersame2 x kira dengan siapa. =)

      Delete
    6. Bhai 10.02...nk kena ludah dulu ke...mnkin pada pentaksub nik aziz ludah nk aziz ada mukjizat kot...

      Delete
  9. moga umno dn pas berganding semula demi bangsa dn negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rasa pas takde hal, kalau umno betul2 kembali kepada alquran, tapi nak ke umno kearah tu?????

      Delete
    2. Pas berganding dengan DAP. Ada ka DAP terima al quran dan hudud, nak ka Dap ke arah tu??

      Delete
    3. anon 10:29, ko ni tak faham apa yang anon 10:06 maksudkan.
      tak faham jangan buat2 faham ok!

      Delete
    4. Bhai 10.06...tak payahlh nk letakkn segala syarat yg menunjukkn sifat riak...Allah, al quran,rasul dan hadis bukan milik pas... Buktikn dulu al quran dan sunnah mana yg kelantan gunakn...klu dgn umno bnyk syarat tp dgn pkr lu org pki syarat apa...bhai tk prlu nk ckp hudud klu sndiri pun tak buat...

      Delete
    5. cicak mengkarungMay 9, 2013 at 11:08 AM

      Bila Nik Aziz dah tak jadi MB maka hilanglah sebahagian nikmat dunia. Nikmat di akhirat belum tentu lagi. Mungkin nikmat mungkin azab. Itu semua ketentuan Allah SWT.

      Untuk ahli2 PAS yang begitu taksub dengan parti, Allah SWT tunjukkan sedikit demi sedikit kemungkaran yang dilakukan oleh pemimpin2 PAS sendiri supaya mereka dapat menilai dan membuat keputusan dengan waras dan rasional mengikut lunas2 Islam.

      Tapi saya yakin perpaduan diantara UMNO dengan PAS akan berlaku juga untuk berjuang dilandasan Islam cuma pemimpin2 parti kena memikir secara matang.

      Bukan nak umpan atau rasuah atau pengaruh tapi kalau PAS dah bersama BN, saya kira beberapa oleh pemimpin kanan PAS dan jadi pun menteri penuh dan timbalan menteri dalam kabinet. Banyak perkara ke arah Islam yang boleh dilaksanakan sebagai menteri dan timbalan menteri.

      Ruang dan peluang telah diberi tetapi PAS tetap menolak.

      Untuk Anon 10:06 AM gua nak tanya, lu ni Mursidul Am PAS ke atau Presiden PAS ke?

      Betul ke tak ada hal, ... tu belum apa2 lagi Nik Aziz nak ludah muka orang yang menyarankan perpaduan ini. Lu berani ke? Lu nak suruh orang kembali pada alquran tapi pemimpin2 lu yang memantat bini orang dan berzina pun lu tak pecat apahal? UMNO dua tahun lepas dah offer untuk bergabung atas nama Islam tapi Nik Aziz menolak. Gua saspek ada tekanan dari luar.

      Ingatlah, Barisan Nasional ditubuhkan untuk menjaga kepentingan semua masyarakat Malaysia. Pasal tu mereka bergabung antara parti yang mewakili pelbagai kaum. Dan UMNO sebagai parti dominan dan teras harus adil kepada semua mengikut keadaan semasa untuk mengimbangi khususnya aspek ekonomi. Semua ini ke arah perpaduan dan pembangunan masyarakat.

      Delete
    6. Syarat pkr dan pas....wajib tayang video stopa ali....
      Sori yea!!!!!Islam sgt ker pas dan dah ada cop ker masuk syurga....
      Dgn cina yg berkuasa....mampu ker pas???

      Delete
  10. Anwar Jubor bukan tegas dan keras...dia TEGANG DAN KERAS TO ADA SIKIT BENGKOK..tak cya tanya la Cina GRO...rapigzi..bukhary jambu rapigzi..ntah2 nko pun dah rasa kot...walaweh..hebat lu...ka4..

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 9:14

      ko jadi saksi didepan Allah dipadang mahsyar atas paerlakuan anwar ni....ko setuju?

      Delete
    2. beria2 je ko menyebar fitnah....apa tak nya , bila ko tengok macai2 kat sini enjoy memfitnah , ko pun tumpang sekali..... dunia ni boleh ko enjoy sebab ramai share dgn ko, rasa macam kuat. mati sorang2, dalam kubur sorang2, faham2 je la, siapa dengan ko kat dalam sana

      Delete
    3. Bhai...fitnah atau tak wallahualam...tp anwar boleh saman 1000 org tp kenapa dia tak saman org yg buat tuduhan(mangsa) pastu dato eskay pun dia tak komen pun... Saja nk tnya...

      Delete
    4. Puak islam anwar nie cuma nak cover kemungkaran anwar.....suruh bersumpah laknat pun bacuul....
      Klu dia berani bersumpah....aku akan undi pas atau pkr.....

      Delete
    5. Sejak kalah ni muka anwar jubor dah semakin kusut masai, pucat lesi dan kering tak bermaya, kesian, mudah2an dia tak di masokkan ke wad gila dlm masa terdekat ni akibat telalu tertekan dan kecewa.

      Delete
  11. BN perlu menjaga kebajikan kawasan yg d menangi oleh meraka dan ahli2 BN.kawasan yg kalah hanya asas yg wajib bagi kerajaan jer,lebih2 tak payah

    ReplyDelete
  12. talak lupa maaa... cuma sini untong sikit maaa.. sana untong manyak maaa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula mula manyak untung, lepas tu cikit cikit untung, akhirnya tala untung...manyak lugi...itu nuar sama kit sial manyak tipu punya olang..gua sumpah sama itu lua olang supaya lia cepat biar lia olang gila ckp solang2.

      Delete
  13. ni orang tinggal di masa lalu ke?
    you lived in the past? hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'Begitu juga dari segi pendidikan, sebesar-besar ruang telah diberi kepada orang Cina '
      yg non-muslin punya dapat 12 A pun tak guna lah..macai

      Delete
  14. kaum cina bukan sudah mudah lupa....tapi mereka telah lupa sekian lama..

    ReplyDelete
  15. Good morning kepada semua trooper Red Bean Army.

    ReplyDelete
  16. ..Kaum China munkin sudah lupa tapi tidak alpa..Ini kita Melayu kena faham...Bagaimana mereka nak mengundi Melayu..sedangkan Melayu sudah berpecah kepada 3..So pilihan mereka hanyalah kembali kpd China yang tentu akan membantu dan tidak membiarkan bangsa mereka...Seperkara lagi mereka tidak perlu lagi akan pembangunan atau kemajuan sebb mereka sudah dapat semua itu..Apa yang mereka mahu sekarang adalah..KUASA...(jika dipandang dari satu sudut - Racist)

    ReplyDelete
  17. Rahim noor for menteri KDN

    ReplyDelete
  18. ! BENARKAH BANGSA CINA MUDAH LUPA? #sudahkalahkalahlah

    #######

    Kalau faham apa makna manusia...tentu anda tidak pelik kenapa manusia mudah lupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa2 yg pernah kena air kencing pendubor dan pemuki....gerenti lupa dunia akhirat....
      Cth: n.ajis

      Delete
    2. Sapa2 yg pernah kena air kencing pendubor dan pemuki....gerenti lupa dunia akhirat....Cth: n.ajis

      #######

      Ini salah satu conoh orang yang lupa.
      Masa dulu mak dia pesan : kita kena cakap elok2 pada orang lain, jangan maki hamun, jangan cakap benda lucah dan jangan mencarut...tapi dia ni lupa, tu yang cakap macam nie...

      Delete
    3. seorang pendikir didalam persembahannya yang dianjurkan oleh umno sering mengutuk nik aziz dan pas.....akhir disaat kematiannya, dia disolat jenazah berimamkan tuan guru nik aziz...subhanallah

      jadikan pengajaran

      Delete
    4. Sapa suruh fuckoff tu jadi imam

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!