BOIKOT DAN TERUS BOIKOT! AYUH BERJIHADLAH ORANG MELAYU! MARI KITA KUASAI EKONOMI!

TERLALU banyak sudah orang bercakap politik. Tiap-tiap hari cakap politik. Seorang kawan berkata bukan tiga tahun orang kita bercakap politik, tapi sudah 15 tahun kita bercakap politik. Tahun itu dikira sejak Anwar Ibrahim dipecat daripada Kabinet dan UMNO.

Selama itu juga orang Melayu ketinggalan. Sehinggakan nak jual sarung telefon bimbit pun, tiada seorang anak Melayu yang mampu menjualnya.

Jika ada yang menjualnya pun mungkin di luar lingkungan kawasan saya.

Hari ini kita mahu bercakap mengenai Jihad Ekonomi. Apa itu ekonomi, jangan kita tengok ekonomi yang besar-besar ala milik taikun-taikun besar itu.

Kita lihat yang kecil-kecil dulu. Kerana yang kecil ini pun belum selesai lagi. Perniagaan kecil-kecilan yang perlu kita taburkan di seluruh pelosok negara. Ke seluruh cabang bandar, ke seluruh simpang kampung dan barisan kedai-kedai ternama.

Kita buat contoh persaingan kedai minyak Petronas dan Shell. Di mana tercacaknya Petronas di situ ada Shell. Di mana ada Shell di situ ada Petronas.

Oleh itu, di mana ada kedai runcit Cina di situ mesti ada kedai runcit Melayu, di mana ada kedai hardware Cina di situ mesti ada kedai hardware milik Melayu.

Di mana ada kedai mamak, di situ ada kedai nasi Melayu. Di mana ada kedai cermin mata Cina, di situ ada kedai ‘spek’ Melayu, dan begitulah seterusnya.

Baharulah ada persamaan. Baharulah adil dan saksama. Orang lain tak boleh marah kita kerana negara ini adalah negara demokrasi yang mengamalkan free enterprise atau perdagangan bebas.

Malangnya sekarang ini ia tidak adil, sehingga nak beli Kain Kapan orang mati Melayu Islam pun kena ke kedai runcit milik Cina. Nasib baik sekarang ini ada kedai-kedai Maidin. Itu pun namanya Maidin, mana dia nama Awang, Dollah, atau Mamat?

Mulai sekarang kurangkan cakap politik yang memeningkan kepala dan menyakitkan jiwa raga.

Mulai hari ini kita bercakap mengenai jihad ekonomi.

Kita kuasai kedai-kedai menjual telefon bimbit yang menjadi kegunaan ruji rakyat Malaysia sekarang. Bayangkan kini di Malaysia ada lebih 35 juta telefon tangan. Saya menaip Cuit ini pun menggunakan Blackberry.

Tapi persoalannya, siapa yang menjualnya? Berapa peratus orang Melayu yang mendapat untung di atas penjualan telefon itu?

Jangan dicakap telefon, kulit sarungnya pun susah nak cari penjual Melayu.

Minggu lalu saya menulis mengenai isu kulit sarung telefon ini. Banyak respons yang saya terima menerusi e-mail dan panggilan telefon.

Orang yang saya tidak kenal pun bersusah payah mencari nombor telefon bagi menghubungi saya. Mereka tersintak dengan pendedahan itu. Mereka baru tersedar daripada lamunan cakap politik yang menguasai pemikiran mereka selama ini.

Orang yang hidup siang-malam dalam politik - haiwan politik - sudah tentu mahu orang terus bercakap mengenai mereka. Anwar sudah tentu syok apabila orang bercakap mengenai dia, siang dan malam, baik secara kasar, buruk atau baik.

Anwar tak kisah selagi orang terus bercakap fasal dia, kerana selagi orang terus bercakap fasal dia, maka dia akan terus hidup.

Anwar hanya akan mati jika media, orang ramai, orang Malaysia, tutup terus cerita mengenai dia.

Sebaik-baik sahaja media blackout Anwar, maka hari itu adalah hari kematiannya.

Orang Melayu harus pandang ke hadapan. Sepuluh tahun dari sekarang, apa yang mereka sasarkan. Selagi negara ini masih dalam tangan mereka, ayuh berjihadlah ke arah kesejahteraan ekonomi.

Ayuh kerajaan bantulah. Ayuh taikun-taikun terkaya Melayu seperti Tan Sri Azman Hashim, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary bantulah orang Melayu.

Ayuh syarikat-syarikat Melayu, GLC, bank-bank terajui anak Melayu, bangunkan segera usahawan kecil dan sederhana orang Melayu. Jangan berkira dengan mereka. Ini adalah jihad.

Ayuh orang-orang kaya Melayu wujudkan NGO-NGO Jihad Ekonomi Melayu, bukan lagi NGO politik Melayu yang sudah ada melata.

Ayuh graduan-graduan dan alumni UiTM yang lahir atas Dasar Ekonomi Baru -- yang merata terlibat dalam keusahawanan sekarang - gerakkan jihad ini segera.

Ayuh budak-budak MBA Harvard Melayu, gemblengkan kreativiti bagi memulakan jihad ini. Ayuh pensyarah-pensyarah bisnes dan perniagaan Melayu, babitkan diri dalam Jihad Ekonomi ini. Jangan cakap kosong, realisasikannya.

Ayuh-ayuh tebarkan usahawan-usahawan kita di seluruh gedung-gedung perniagaan besar di ibu negara. Sedarkah kita pemuda-pemuda Cina menguasai sektor-sektor perniagaan runcit elektronik di Plaza Pudu dan Low Yat adalah kerana mereka dibantu oleh sesama mereka. Taikun-taikun mereka membantu mereka. Mereka tidak memerlukan kerajaan.

Ayuh DBKL, sediakan lebih banyak ruang kedai untuk mereka berniaga.

UDA, ayuh kembalilah ke falsafah asal. Jangan terus tidur. Buat banyak lagi Kompleks Pertama atau Sungai Wang Plaza untuk orang Melayu. Bela mereka dan asuh mereka.

Ayuh pihak pembangunan Iskandar, jangan biarkan orang Melayu sekadar pemerhati kehormat. Bagi peluang dan bimbing orang Melayu berniaga di situ.

Dewan Perniagaan Melayu jangan asyik bergaduh merebut jawatan. Ayuh bangkitlah majukan ekonomi Melayu dan bukan untuk tengkolok sendiri.

Ayuh ustaz-ustaz, jangan lagi mahu menjadi terkenal dengan sandiwara politik. Ubah mind-set orang Melayu Islam kita untuk berjihad ekonomi pula. Ia adalah sunnah Rasulullah SAW. Sudah lama kita berpolitik.

Satukan ummah kita dengan Jihad Ekonomi. Ingat 9/10 rezeki adalah daripada perniagaan. Itu sunnah Nabi, tapi mengapa kita alpa?

Jika mereka boleh buka kedai beg tangan LV, Hermes, Maison Martin Margiela, Berkin atau jenama baju pereka terkenal Alexander McQueen, Dolce&Gabanna, Stella McCartney, Rebecca Minkoff - jangan lagi kita hanya pembeli dan pemerhati, kita juga harus menjadi pemilik kedai, pemegang lesen agensi dan menjualnya.

Wujudkan lagi factory outlets di seluruh negara yang dikuasai oleh orang Melayu. Wujudkan Bandung di Bukit Kayu Hitam (BKH), misalnya. Jangan cakap ia mustahil wahai MB baru Kedah, Mukhriz Mahathir. Ia adalah jihad. Lakukan jihad ini, Mukhriz!

Biar orang KL, Ipoh, Penang atau dari Dannok atau Hatyai atau dari Bandung sendiri berkereta dan berkapal terbang ke Changlun untuk berbelanja dan membeli barangan jenama mahal dengan harga murah. Bagi pekerjaan kepada saudara-mara kita di kampung-kampung miskin di situ.

Jika ke New York kita sanggup pula berkereta sejam untuk berbelanja di Woodbury Common Premium Outlets di Central Valley - wujudkan juga gedung yang sama di luar KL. Tapi syarat jihadnya: ia harus dikuasai oleh kita. Selagi kita berkuasa, apa masalahnya? Mustahilkah?

Hairan mengapa Johor Premium Outlets bukan milik orang Melayu? Hairan mengapa dalam Suria KLCC bukan kedai-kedai milik kita? Janganlah bercakap di Pavillion, One Utama, atau di Bangsar Shopping Center dan lain-lain.

Apakah kita ini berbeza daripada mereka? Apakah kita ini pemalas berbanding mereka? Apakah kita ini selama-lamanya akan menjadi window-shoppers yang hanya melihat, tapi tak mampu membeli? Sedih, sedih.

Jangan lagi kita menjadi saksi, jangan lagi kita menjadi pembeli, jangan lagi kita terus dibuli.

Jika mereka yang sudah menguasai ekonomi mahu menguasai politik pula, apa salah kita yang masih menguasai politik, kontrol ekonomi pula.

Ayuh, jika mereka nak buat a surprise checkmate kepada kita dalam PRU-13 ini, kita pulangkan semula buah keras kepada mereka.

Kita kuasai pula ekonomi, kita surprise pula mereka. Wujudkan lebih banyak peniaga kecil dan sederhana Melayu - peruncit dan pemborong - serta jutawan-jutawan Melayu Bumiputera. Ubah kawasan miskin Melayu kepada lebih selesa, senang, kaya dan akhirnya, mewah.

Berdosa kita jika jihad ini gagal. Ke neraka jahaman kita jika jihad ini tidak dapat dijayakan. Ayuh bangkitlah...

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130522/re_05/Siri-2-Ayuh-berjihadlah-orang-Melayu-kuasai-ekonomi#ixzz2U3st3oqS
© Utusan Melayu (M) Bhd

208 Responses to "BOIKOT DAN TERUS BOIKOT! AYUH BERJIHADLAH ORANG MELAYU! MARI KITA KUASAI EKONOMI!"

  1. apa yang kita dapat, itu adalah pilihan kita sendiri....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oleh itu, pilih la UTAMAKAN PRODUK MUSLIM!

      Delete
    2. Saya pilih BBC!

      Delete
    3. Hasil Muslim/Melayu/Bumiptra tetap jadi pilihan saya! Halalan toyyiban!

      Delete
    4. Hari ni aku nak beli minyak masak, kat rumah dah nak abis. Selalu aku beli minyak Seri Murni atau Cap Buruh.. kadang2 Knife. Hari ni aku akan beli minyak masak Saji. Itu pilihan aku hari ni.

      Hari lain & produk lain, aku akan pilih sebagaimana hari ini.

      Delete
    5. Saya pulak, pilih BCL! Saya mesti pileyyy!

      Delete
    6. Kita seru pengusaha Melayu besar & kecil.. pastikan setiap produk yg syarikat Cina hasilkan, kita ade produk pengganti hasil pengusaha Melayu. Pilihan mesti diwujudkan!

      Tengok contoh minyak masak tu, langsung takde masalah skit pun utk konsumer Melayu yg selama ni guna Seri Murni/Cap Buruh/Knife utk beralih kepada produk pengusaha Melayu sebab adanya jenama Saji. Ini yg kita nak!

      Delete
    7. KAH....KAH....KAH....ini semua kerja bodoh. MAMAK BODOH Parpu ...kata dimana ada Shell di situ ada PETRONAS. Betul...Betul...Betul. Melayu CEO pandai dia kata MAna shell bina petrol pam sebelah dia kita bina stesyen PETRONAS. Shell buat kajian sebelum bina stesyen petrol melibatkan belanja yang tinggi. Ini namanya "Copy Cat". Ini faktanya...bila mamak bodoh ini tak cukup ilmu tulis pun memang cam lalok stout. Tajuk rencana Hijad MElayu. Mamak sibuk buat apa? Tak ada kena mengena.....KAH.....KAH.....KAH...jawab parpu ....ini perjuangan Melayu...Bukan Mamak...........KAH..KAH...KAH....

      Delete
    8. Gile Anon 11:14 gelak gaya jin kuffar mabuk brandy! Tak kira la Shell sebelah Petronas ke.. Petronas sebelah Shell ke.. janji isi minyak kat Petronas! Bukan sape yg pacak dulu bleh untung besar.

      Delete
    9. Red Shit Army kata boikot BBC/BCL gagal sebab dah 2 minggu tapi belum tunjuk hasil. Hahahaharunsalimbachik! Sengal! Cina kafir boikot produk Melayu dah bertahun2, steady je Gardenia, Syed Bukhari & Felda sampai skarang. Kata dulan,g paku serpih.. kata Melayu, Cina yg lebih! Baghal!

      Delete
    10. Sungguh pun satu2 barang tu kilang cina yg keluarkan.....pemborong cina yg beli dari kilang....hantar kat pasaraya2 besar.....sekurang kurangnya 'end product' tu biarlah kita bagi untung kat melayu atau bumiputra. Contohnya pasaraya maidin. Walaupun banyak jugak barang cina tapi boleh bagi untung pada mlayu islam dan bumiputra.

      Delete
    11. Walaupun dah masuk Mydin, pilih jugak jenama mana patut beli.. baru la mantap! Esok dah takde org beli, Mydin pun tak order lagi.

      Delete
    12. "Haiyaaa.. apa pasat lu olang suma malah2 sama itu mulak2 led-bin-ami aaa? Ini suma mulak maik2 maaa.. ini suma salah paham saja maa.. ini mulak2 aaa, mata ala sepet, tala bole bepanlangan luas.. mau muka mata pun tala muleh luas maa.. kasi maap la sama meleke ini kali. Tatak mau ini moikot2.. tala baik maa.. wa punya kes-legister pun sikalang ala kosong sikit maa.. soli aaa.. soli aaa.." - Ah Kaw, Senior Komrad, Kelang.

      Delete
    13. Kesian pas penang takda yg jadi exco...layak jadi pencacai pasang bendera dap dan jaga parking lim guan eng sahaja...

      Delete
  2. Memang terbaik dan saya amat sokong .... Harap semua diantara kita sedar dan letakkan perasaan dengki dgn produk cina cina ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayuhl berjihadlah Melayu!
      Tapi sebelum berjihad, jihadlah hati nurani kita dahulu:

      - Juara buang anak ----> Melayu
      - Juara hisap dadah ----> Melayu
      - Juara rogol muhrim----> Melayu
      - Juara rempit -------------> Melayu
      - Juara ragut --------------> Melayu
      - Juara samun ------------> Melayu
      - Juara rasuah ------------> Melayu
      - Juara cetak video lucah
      pemimpin politik -------> Melayu
      - Juara edar video lucah
      pemimpin politik --------> Melayu
      - Juara mencarut dalam
      blog politik ----------------> Melayu (+ mamak)

      Ramai Melayu ada masalah moral. Blog Salim Parpukari ini juga sangat tendah nilai moral, asyik mencarut tak habis2.

      Sebelum kita berjihad ekonomi pastikan kita berjihad moral dahulu. Bagaimana Allah nak merestui perjuangan ini jika kita cuma cakap berdegar2 tentang Melayu dan Islam tapi nak membetulkan hati dan moral sendiri seperti yg dituntut agama pun tak upaya??

      Mari bikin dan lepas itu kita bercakap
      Jangan bercakap tak serupa bikin..

      Delete
    2. Yg mencarut kat sini pun suku sakat ko.

      Delete
    3. jihad kepala hotak ape... kalau ustaz2, imam2 dan ulamak di hina sesuka hati... jihad konon.

      Delete
    4. anon 8:16
      sifat dengki ni penyakit hati.

      anon 11:58,
      bila jauh dari roh islam / islam ic lah hasilnya

      Delete
  3. di mana ada kedai nombor, di situ ada penuhnya orang melayu. Jihad kemendenya, dah ekonomi si cina yang pegang, cina miskin pun koman bleh pakai kereta, melayu miskin, jangan kata mau pakai kereta, pakai beskal tua pun tak mampu, 50 thun berlalu di bawah umno, ada jugak melayu masuk BERSAMAMU, makan meggi sepeket kongsi pat lima adik beradik. Mangkuk tul umno ni, barang keperluan, garam, gula dan bermacam lagi, habis bangsa lain yang pegang, melayu plak kebanyakan hanya kerja jadi kerani cabuk sampai tua, tu pun selalunya di bawah bangsa lain, yang dapat kerja tinggi-tinggi walaupun di syarikat melayu sendiri. Cukup ler tu Umno, bosan dah melayu kat bawah korang umno ni, langsung tak sama taraf dengan bangsa lain yang naik dengan jawatan tinggi, pemimpin umno tau makan komisen dan cukai dari bangsa lain je, tu pun makan dengan kroni, melayu yang takde kroni, miskin ina merempat berketurunan, sudah-sudah ler tu umno, kembalilah ke pangkal jalan, kembali ler pada islam tulen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya sudah2 lah tu. umat ISLAM harus bersatu. ayuh kuatkan semangat. kita mesti support JIHAD EKONOMI ni. UMNO mampu laksanakan kali ni. Aku yakin dengan barisan pentadbiran negara.
      BBC, ABCD, Buy Muslim FIRST

      Delete
    2. Red bean army in progress here. Jangan dengar mangkok hayun babi ni. Dia sengaja nak memburukkan dan melagakan melayu. Dia orang upahan DAP. Kita ignore sialan barua DAP ini. Kita jangan mahu tunduk dengan biaDAP ini. Ini jihad kita mrnhancurkan ekonomi kaum biaDAP ini. Ayuh melayu PKR melayu PAS melayu UMNO ini jihad kita untuk mengukuhkan ekonomi melayu. Biar bangsa biaDAP ini merasakan yang mereka tidak selamanya dapat menguasai ekonomi negara ini. Bangsat kaum biaDAP ni.

      Delete
    3. Anon 8:18 a.m.

      Tak perlulah salahkan UMNO je. UMNO ni peneraju Kerajaan. Banyak perkara yang perlu difikirkan untuk dirancang dan dilaksanakan untuk kesejahteraan satu Malaysia. Memanglah tak boleh buat semua perkara dalam satu masa. Dan UMNO mesti kelihatan adil kepada semua pihak.

      Tapi kamu Melayu yang menyokong pembangkang, apa yang kamu buat? Saban hari menyalahkan UMNO saja, pandangan tak bagi, cadangan tak bagi. Setakat cakap "kita boleh buat lebih baik dari BN", itu anak saya pun boleh. Kat Kelantan baik ke? Kerajaan Pusat bagi duit RM600 juta untuk sistem air paip tapi dibelanjakan untuk politik. Tanah rakyat dirampas, tiada pembangunan atau peluang pekerjaan. Pasal tu ramai rakyat Kelantan ke negeri lain cari pekerjaan.

      Kedah, sepenggal je memerintah, dah tumbang. Kalau baik, tak le tumbang. Sesama sendiri pun bertelagah, macam mana nak memerintah.

      PKR saya malas komen. Ketua dia mesti nak jadi PM supaya segala hutang piutang dia dapat dijelaskan dengan dana simpanan kerajaan. Pasal tu masih tak henti2 berdemo.

      DAP nampak macam dia yang terbaik tetapi akhirnya niat busuk mereka telah diketahui ramai. Mereka kaum paling rasis dan paling tamak di dunia. Dan oleh kerana majoriti besar rakyat berbangsa Cina menyokong DAP untuk MEMBUNUH hidup Melayu, maka sekarang Melayu akan bertindak balas. Secara mudahnya Cina memang tak boleh dipercayai.

      Sekarang bukan isu UMNO atau PAS atau PKR. Sekarang adalah isu Melayu menentang Cina. Sekian.

      Delete
    4. Ape yg kau merapekkan ni setaaannn..

      Delete
    5. Bukan di mana ada kedai nombor, di situ ada penuhnya orang melayu.

      Yang realitinya, kat mana ada majoriti Melayu, kat situ dibuat kedai ekor, jual arak, penuh iklan along, buat segala bagai yang melanggar peraturan. Kenapa tak tumpukan aje kegiatan ekonomi macam tu kat kawasan majoriti cina. Kawasan majoriti Melayu jangan kacau.

      Nampak sangat agendanya nak merosakkan Melayu. PBT pulak senang kawtim.

      Delete
    6. Melayu kalau dah miskin sangat, makan Megi. Cina kapiaq kalau dah merempat, tikus & biawak pun dia bedal!

      Delete
    7. Cina kalau dah stim, cari pelacur. Melayu kalau dah stim, cari anak sendiri.

      Delete
    8. Ko ni Murugan, pengundi hantu ke? Muka cina kapir, nama cam tamil.

      Delete
    9. Murugan kalau dah stim, cari lembu!

      Delete
    10. Anon 9.32 a.m.

      Katalah ramai yang melacur tu Cina khususnya dari Tanah Besar. Cina Malaysia ni mana ada maruah lacurkan kaum sendiri untuk kaya. Kalau boleh emak, adik dan anak perempuan dia orang pun nak dilacurkan. Spesis babi.

      Delete
    11. terima kasih dgn keikhlasan sdr, UBAH saja Pemimpin Negara, AYUH kita semua bangsa MELAYU undilah PAKATAN RAKYAT. Pastikan Dato Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia. AYUH sekarang juga..AYUH,AYUH,AYUH...supaya keturunan anak cucu kita bangsa Melayu tidak lagi kAYUH,AYUH,AYUH basikal Tua.

      Delete
    12. apa ler korang mau salahkan bangsa lain, yang pegang Malaysia ni berpuluh tahun melayu umno, jika dulu umno keluarkan undang-undang sekat syarikat swasta dari menaikkan bangsa lain ni, dah lama semua melayu akan kaya raya dan senang, sekarang ni cuba lihat, kompeni director je melayu, tapi bawahnya bangsa lain pegang jawatan besar, dan bawah lagi, jawatan macai semua melayu, jadi macai sampai ketua, naik gaji kena tipu, bonus kena tipu, sampai tua bersara atau tua nak mampuih pun melayu kena tipu lagi, jadi macai sampai masuk kubuq.

      mau ngadu kena tipu naik gaji,kena tipu bonus, kena tipu tak bagi naik pangkat pada Menteri Jabatan Buruh? huh jangan harap ler, Menteri jabatan buruh pun Umno beri pada yang bukan melayu, so Menteri tu kata, ada aku kisah kalau melayu merempat.

      Jadi pada puak umno, buka ler minda korang,buka otak korang, jangan cepat mau salahkan bangsa lain, padahal yang pegang Malaysia ni berpuluh tahun adalah melayu umno, kenapa awal-awal dulu tak buat sekatan pada bangsa lain, tak buat sekatan pada kompeni swasta, tak buat undang-undang naikkan, utamakan melayu dulu, jika tak dah kaya raya dah semua melayu skrg ni.

      Itu tandanya Umno zaman berzaman bukan kisah pun pada bangsa melayu sendiri, yang mereka tahu, mereka membedal reta rakyat, mereka peduli aper ngan korang melayu kat bawah ni, janji mereka kat atas masyok poket silih berganti, jika mereka ambil berat, dah lama mereka buat undang-undang untuk menyekat kenaikkan bangsa lain dan memberi peluang melayu naik dari awal dulu, hingga ke tahap tertinggi, korang lihat je ler, rata-rata mak bapak korang melayu bersara sebagai kerani cabok,pekerja tahap macai macai tanpa kenaikkan pangkat dan sebagainya.

      jadi tak perlu racist pada bangsa lain, siapa yang pegang kuasa, melayu umno kan selama berpuluh tahun, sepatutnya mereka ler yang perlu di pertanggungjawabkan atas segala perkara ni.

      tak perlu jihad menjihad ni, skrg pun bpleh, umno gubal undang-undang, setiap kompeni yang ada di Malaysia ni harus menaiikan taraf pangkat,gaji dan bonus pada semua melayu dan orang islam. ada berani ke umno buat macam tu? atau takut bangsa lain semua lari maka umno akan hilang sokongan atau duit komisyen dan cukai?

      Delete
    13. Ko ni Anon 10:45, memang jenis tertinggal bas laaa.. dah dekat tiga minggu orang mengundi, hari ni ko baru nak kempen undi? Ape kena? Ko tertinggal kepala otak ko dalam freezer ke bulan lepas, slow ya amat!

      BN dah menang, dah buat kerajaan pun. Lawak spastik betul la lu!

      Kalau camni punya slow la penyokong DSAI.. aku tak heran la dah lecun basah kuyup kena kencing pun masih nganga mulut!

      Delete
    14. Anon 10:49.. bro, bila lu tak menulis, org duk tertanya2 ko ni bijak ke tidak. Skali bila ko menulis banyak camni, terus org konferm bangangnya!

      Delete
    15. alo anon 10.55, hang tak tahan ke bila dengar kebenarannya?

      tu ler, asyik salahkan bangsa lain, padahal bangsa sendiri pegang negara berpuluh tahun buat buduh tak layan melayu sendiri di bawah.

      cuba cerita kat aku, apa yang aku tulis tidak benar di atas tu? atau pun hang hanya budak muda yang mentah tak reti apa-apa mengenai kemelut melayu berzaman ni?

      jadi umno dah pegang kuasa sekarang, gubal satu undang-undang untuk membolehkan melayu-melayu sekarang ni naik ketahap tertinggi dalam kompeni-kompeni syarikat yang mereka bekerja.

      Delete
    16. Wah! Marah nampak?

      Delete
    17. Anon 11:02, kau kata orang asik salahkan bangsa lain. Yg kau asik salahkan UMNO tu kira lebih mulia la? Kira lebih terpelajar & lebih ter'enlighten' la? Kau sebagai orang tua, apa je sumbangan ko sepanjang ko hidup lama ni kepada bangsa Melayu? Cipta zikir salahkan UMNO? Kira ko pun tak pernah salah la? Gitu? Ke memang spesis Melayu yg self-hate dgn segalanya salah bangsa sendiri?

      Delete
    18. Oit! Oit! Fokus.. fokus! Buy Chinese Last! Fokus!

      Delete
    19. anon 11.02,
      masalahnya hujah2 ko ni nampak bahlol lg tolol. xde satu negara pun yg buat undang2 spy satu2 kaum tu kena duduk top management dlm satu organisasi. kjaan BN hy tunjuk jalan buat dasar yg pro bumiputera. pelaksanaannya dibuat bersama kerajaan, swasta dan paling penting kaum tu sendiri. siapa yg rajin, pandai, berdisiplin layaklah naik ke peringkat tertinggi. apa punya baghal la ko ni

      jentayu

      Delete
    20. kalau tak mahu umno di salahkan, sila gubal akta untuk menaikkan setiap orang melayu islam di tahap tertinggi pada setiap kompeni atau syarikat di Malaysia ni, berpuluh tahun memerintah takkan itu pun tak boleh buat, malah Menteri buruh jabatan sumber manusia juga di beri pada bukan melayu, apa ke halnya yop?

      jika tidak, sekarang ni pun umno dah hilang banyak sokongkan pengundi melayu, sebab apa, sebab kebanyakan melayu berpuluh tahun dari zaman mak ayah mereka hingga ke zaman anak cucu mereka masih berada di tahap rendah, tahap bawah, bukan mereka tak mampu naik, tapi mereka di sekat oleh bangsa lain yang duduk di pertengahan, di sebabkan tiada akta untuk melayu-melayu di bawah ni untuk mengadu nasib, jika mahu mengadu di jabatan buruh pun, Menterinya bukan melayu, tak di layannya.

      so buka minda korang sikit puak umno, ni bukan untuk menyalahkan umno tapi ni kebenarannya.Hakikatnya tak mustahil, jika di biarkan berterusan tanpa adanya akta membantu melayu, maka melayu bila sampai ke anak cucu korang, akan merempat sana sini, lagi teruk dari zaman sekarang ni.

      Delete
    21. Anon 11:27.. Musykil plak aku dgn cadangan undang ko ni. Mana ade negara demokrasi buat undang2 lagu tu? Kalau ko nak undang2 camtu gi duduk negara sosialis/komunis la! Ke ko ni spesis Melayu Marxist yg nak memperjuangkan sosialisme kat Malaysia? Haaa.. patut la benci UMNO & jadi tali barut DAP.. kantoi dah abang kite ni..

      Delete
    22. Aik? "UMNO hilang banyak sokongan pengundi Melayu"? Betul ke fakta ko ni bro?

      Delete
    23. hmm..cai umnok yang masih tersekat minda mereka, tak berani untuk melihat kebenaran, aku takde mesalah, hidup aku alhamdulillah, tapi di sebabkan ingin membantu melayu ler aku tulis kebenarannya, jika aku teruskan hidup aku skrg ni pun tanpa memperdulikan bangsa melayu aku sendiri pun aku takde masalah pun,tapi di sebabkan aku tak mahu lihat dan tak sampai hati mau melihat anak cucu melayu di masa depan nanti, merempat sana sini, skrg ni pun aku nengok, melayu sendiri kebanyakannya kerja tahap macai longkang sampai ke tua senjakala hingga bersara, anak-anak mereka mau makan pun mak bapak tarak duit, pinjam sana sini, alhamdulillah, gaji aku Aallah swt beri lebih dan yang lebih tu orang seperti aku masih mampu menghulur pada melayu-melayu miskin ni, cuma sampai bila korang mau melihat generasi korang jadi melayu miskin merempat sana sini? Mungkin zaman anak cucu korang nanti, dah kurang atau tiada langsung golongan yang suka menghulur ni, akibat peningkatan kos sara hidup, atau hidup mereka menjadi berkepentingan diri sendiri saja, so apa jadi pada anak cucu korang nanti.

      sekali lagi aku beritahu, dengan rezeki yang Allah swt telah beri pada aku skrg ni, alhamdulillah lebih dari mencukupi dan masih boleh lagi menghulur bantuan pada melayu dan orang islam yang memerlukan,aku tak kisah pun melayu umno, melayu pr, asalkan aku dapat membantu orang islam, tapi jika korang masih lagi tidak mahu buka minda korang, nescaya pada masa akan datang anak cucu korang akan hidup merempat lagi merempit untuk hidup.

      so umno, gubal ler akta untuk bantu orang islam lebih lagi melayu, takkan dah 50 tahun lebih memerintah, tak reti-reti lagi mau naikkan orang melayu dan islam ke tahap tertinggi, atau takut melayu bertambah bijak dan umno tak dapat perbuduhkan orang melayu lagi?

      Delete
    24. Anon 11:46.. Ko la yg tersekat mindanya.. masih terperangkap dlm kerangka minda berpolitik kepartian! Semua benda, politik! Ko sakit sembelit pun.. politik! Skarang ni kempen Utamakan Produk Muslim bukan kempen nak sokong parti mana. Ada paham? So, kurang2kan sikit sekatan dlm minda tu..

      Delete
    25. kou ler yang tersekat minda kou, korang umno dah ada kuasa berpuluh tahun, dah lebih 50 tahun, baru mau buat kempen produk muslim selepas 50 tahun memerintah? so selama 50 tahun sebelum ni apa yang korang buat sebenarnya? cer citer?

      Delete
    26. Ada seorang Bumiputra Islam yang terkaya dalam negara kita pun ko pun kutuk dia semacam jer... kalau bab bangsa lain tak pulak ko nak meroyan..

      Delete
    27. Ko ni byk sgt flash-back la.. macam drama Melayu daaa. 50 tahun la, 50 tahun laa.. Ini bukan cerita UMNO, ini bukan cite gubal undang2.. ko melalak kat sini pun takde guna. Ini cite boikot barang Cina. Tang mana yg ko tak faham?

      Delete
    28. dah 50 tahun memerintah, baru mau boikot barang cina, 50 tahun sebelum ni korang buat aper? lembab tul puak umno ni, tak terbuka minda korang ni.

      Delete
    29. Yg ko plak panas org nak boikot brg Cina selepas 50 tahun apehal? Ko Cina?

      Delete
    30. Lagi skali aku dgr "50 tahun".. mau sembelit aku!

      Delete
    31. Tak habis2 menyalahkan UMNO.Kerajaan UMNOlah yg memberi subsidi2 minyak masak,petrol,buku teks percuma,persekolahan percuma,bantuan baja,bantuan utk balu,bantuan utk org tua,bantuan utk ibu tunggal,kawalan harga bagi gula bersubsidi,kawalan harga bagi beras,kawalan harga ayam dan beratus2 lagi jenis bantuan.Semuanya kerajaan UMNO yg buat utk AWak!! Tak sedarkah?

      Kita nak beli barang2 keluaran Muslim lebih dr biasa.Jika tiada barang2 tersebut di tempat belilah barang2 keluaran China ke,Taiwan ke,UK ke.Itu maksud PK.Tetapi lebih membeli keluaran Muslim.

      Delete
    32. apa terjadi, akan terjadi dan dah jadi pun...
      tak perlu nak menunding jari,
      kaum cina menguasai ekonomi di tanah melayu KITA sendiri....marah??
      kita takkan kisah andainya hal ini berlaku di tempat lain, betul tak???
      bukan salah cina, MELAYU ketinggalan,
      dan bukan salah melayu, CINA didepan,
      jangan letakkan kesalahan atas nama.... BANGSA/KAUM.....
      ianya adalah hasil sifat keMANUSIAan kita sendiri.....RAJIN BERUSAHA atau MALAS.

      Delete
    33. boikot memboikot ni timbul sebab majoriti cina tolak bn, tu je!!
      cuba kalau cina2 ni tolak dap dan sokong bn, takkan adanya boikot memboikot ni.......DUNIA2

      Delete
    34. Ko taknak boikot, sudah Anon 2:20.. gi makan bak-kut-teh gi! Gi main jauh2.. ni blog org nak kempen BCL/BBC.

      Delete
    35. Pru13 telah membuka mataku.....

      Delete
    36. Anon 2.20. Kau tak sedar ke dah 50 tahun cina-cina ini merancang strategi merampas negara ini selepas mereka tahu gerakan komunis mereka gagal. Sekarang PRU13 cina-cina ini umpama umat Nabi Noh menaiki bahtera yang dibina oleh Lim Kit Siang & Son, didepan Al JUburi, diburitan Nik Ajis. Mereka menganggap bah dah sampai untuk menenggelamkan BN/UMNO dan orang Melayu.

      Kau salah seorang yang terhimpit-himpit bersama babi-babi dan segala jenis najis diperut kapal masih angkuh menyalak kononnye pelayaran dah berakhir...buka matamu.

      Allah tidak mengizinkan perjuangan kamu. Kami akan teruskan dengan Agenda DEB Terbaharu...BCL/BBC. Kami akan majukan RTC dan UTC menjadi nadi ekonomi Melayu.

      Kau dah berlebih duit tu pegi tambah bini, setidak-tidaknya kaau tak sabotaj BCL.

      Delete
    37. Jangan kaitkan pemboikotan ini adalah agenda dari kerajaan, UMNO atau BN. Pemboikotan ini atas kesedaran kaum muslim yang tentunya orang melayu yang sudah jelek dan marah bila agama dan bangsa kami dihina, dicemuh dan di injak2.

      Pada yang mahu turut serta silakan. Pada yang tidak mahu, jangan perlekehkan usaha kami orang muslim. "Perjalanan seribu langkah bermula dengan satu langkah yang kecil." kami tidak menjangkakan agenda ini akan terlihat sahari, sebulan, setahun. Mungkin memakan masa bertahun2. Kami akan terus istiqamah untuk menunaikan fardhu kifayah ini. In sha allah, pasti Dia akan membantu.

      BUY MUSLIM FIRST!!!! BUY CHINESE LAST

      Delete
    38. wei cannonkapit, kou tak sedar ke, yang umno bagi tu semua bukan hak umno sendiri, tu semua hasil rakyat yang di pulang semula pada rakyat, memana kerajaan dalam dunia ni akan buat macam umno buat sebab dah tanggungjawab memana kerajaan dalam dunia tu, sebab tu di katakan puak umno ni kurang cerdik, hanya rasa umno saja yang bagi semua, negara lain kat dunia tiada umno tapi mereka tetap hidup lebih baik dari negara Malaysia yg ada umno. apa punya cetek akal puak umno ni, rezeki datang dari Allah swt, tak kira siapa,jika Allah mahu beri, maka Allah swt akan beri juga.

      anon 3.41pm pula, masih dengan hidup racistnya, menyalahkan individu yang tiada kena mengena dengan yg pegang kuasa atas kelemahan parti memerintah umno selama berpuluh tahun. Takkan ler setelah 50 tahun baru puak umno sedar sekarang agenda bangsa lain ni, kenapa selama ni, bangsa asing pegang ekonomi dan barang keperluan, umno tak mahu tentang awal-awal, bila dah 50 tahun, baru terhegeh-hegeh mahu tentang perkara ni, lai pun sampai bangsa asing selesa pegang ekonomi negara, korang tak mahu tentang selama berpuluh tahun, tetiba skrg baru mahu tentang... itu pun asyik dok menyalahkan orang yang tiada kuasa, yg ada kuasa macam pemimpin korang umno mana? mereka ketawa je lihat macai umno macam korang, sedangkan pemimpin umno korang syok makan komisyen dan cukai dari bangsa lain, korang dapat aper? hampeh..duit korang sendiri di sula balik RM500 setahun, tu pun mau seronok kaa? pemimpin korang makan berjuta malah berbillion dengan kroninya. korang terhanguk-angguk terhegeh hegeh anggap pemimpin korang wira sedangkan mereka syok pedajalkan korang selama berpuluh tahun.buka ler minda korang tu skit.

      Delete
    39. ada hikmahnya majoriti cina tolak bn ni....buat melayu tersedar dari tidur lena yang panjang....bersangka baiklah dengan ALLAH

      Delete
  4. Kerja membazirkan masa! Korang tak pernah pon buat research pun. Korang tau tak kuasa membeli di Malaysia, Cina adalah 6 kali ganda jika dibandingkan dengan Melayu.

    Maksudnya, jika satu cina boikot roti Gardinear, kena ada enam melayu baru boleh ganti balik. Sebaliknya perlu ada enam melayu boikot roti Massimo jika tambah satu customer cina untuk Massimo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa ko ngarut ni labu?? biarla ko kata membazirkan masa pun. biar berdikit2. InsyaAllah jihad ekonomi ni pasti sukses!!

      Delete
    2. Hoiii murugan ,,, apa kau ni bodoh sangat,,,, peduli apa dengan kuasa beli cina,,

      Yang penting boikot cina,,, hanya 1 orang cina je yang belum tentu boleh di percayai,,dan 10 cina yang lain memang tak boleh di percayai...ada paham murugan,,,

      Delete
    3. Ni matematik mana ko blajar ni Murugan oiii.. sekor Cina Kafir melantak enam buku roti Massimo sehari ke? Gile pelahap! Ko ni cite pasal Cina ke cite pasal babi ni Murugan! Naik musykil aku ni..

      Delete
    4. Balik Batu Cave jadi patung je le woiii pariah keling!!!

      Delete
    5. Woi Murugan, lu ni Cina babi menyamar sebagai India. Gua tahu tiada kaum India sebagai ahli DAPigs Red Bean Army.

      Lu boleh kata apapun tapi gua tetap pegang slogan ABC, BBC, BCL. Red Pig Army, tiu nia ma.

      Delete
    6. Yang cina-cina dulu kempen suruh boikot KFC apa jadi sekarang? Tengok-tengok diorang juga yang meramaikan KFC. Memang tak boleh percayalah specis ni.

      Delete
    7. Berita Terkini! Setelah gagal melaga2kan pihak Melayu & Mamak, Red Copy+Paste Army mengalih stategi bagi menimbulkan pergeseran antara Melayu dan India pula. Namun, bau Cina Kafir yg hancing kerana tidak cebok telah berjaya dihidu sejak dari kejauhan oleh pihak kesatuan Melayu. Sehubungan itu Red Copy+Paste Army akan berseminar lagi utk mencari jalan lain bagi mengcover tauke2 yg mengalami kepanasan punggung. Sekian, saya melaporkan utk Buletin House PK.

      Delete
    8. Murugan ko pegi makan muruku nuh byk2 pastu ko bancuh samsu+todi sket..banyak kang berbuih mulut ko ntah apa pulak kau taip nanti sebab ko dah overdose bro tgk gaya ko tulis tuh..Agak2 dah stim ringan2 baru ko wat research ekonomi ko tuh then ko komen lar kat cni lg k!

      Delete
    9. Woi murugan cina yg menyamar hndu..kalau hg nk taw cina memang x beli pun brang n di kdai melayu tapi mlayu bole idop lagi..kami pulak dah x mo bli brg n di kdai cina pulak..inilah baru namanya demokratik yg adil mcm dap dgn pkr laungkan tu..asal bukan abcd bcl

      Delete
    10. Mr Murugan ini sebenarnya ialah Mr Kang Ah Kau (Ah Kau bermaksud anging dalam bahasa cina) Nama antik seperti ni generasi cina yg mengaku moden dah malu nak bagi pada anak2 mereka. Tapi kalu cari kat kampung2 ramai yang bernama Ah Kau.

      Hello Mr Murukau lu Ah Poo punya hantu cina bangkit dari kubur ka makan 6 bungkus roti? Ley so Ku Ku Siaw meh???

      Delete
    11. Hamlau!!!!Aku amat agree dengan kau Murugan. Itu hari aku amat lapar, aku balun 1 bantal Gardenia sambil berdiri ( sedap dan lembut). Tetiba ada seekor babi (Cina) sambil meniarap mebalun 7 bantal Roti Massimo ( walau pun keras sedikit) dengan sekali telan. Aku agree kaum ini mempunyai kuasa membeli dan metekedarah 7 kali lebih lahap dari Melayu, bukan 6 kali tapi 7 kali....keh keh

      Delete
  5. Aku dah lama boikot Utusan. Huhuhu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade aku pedulik?

      Delete
    2. Boikot Utusan baca Berita pun sama je. Kalau tak bacalah Sinar Islam.

      Bodoh punya babi, tak beli pun Utusan tapi ngaku beli. Lepas tu nangis. Bodoh, bodoh . . .

      Delete
    3. Ape kena ko ni Anon 10:40? Lu lagi bodo! Memang la babi tak beli Utusan.. babi beli Nanyang Siang Pau, Sin Siew Jit Poh, Oriental Daily & paper Cina lain. Aparaaa.. itu tarak tau ka?

      Delete
    4. tahu ta apa cina sial

      Delete
    5. Mau boikot Utusan.

      Mandarin pun tak tau baca lagi manyak cakap. Lu paper mana ada baca. Lu punya atuk, nenek suma datang dari Tong San naik tongkang mali sini. Suma tatau baca punya orang.

      Lu makan babi kut teh saja tau.

      Delete
  6. KPDNKK/MOF mesti mengatur strategi untuk membangun pemborong melayu, baru boleh ada ramai distributor/peniaga melayu membanjiri tapak perniagaan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas hutang berjuta-juta, mintak pertolongan kerajaan pakai wang cukai rakyat untuk selesaikan, betul tak?

      Delete
    2. Betul,,, ini lah yang di amalkan oleh tokey tokey cina,,,

      Delete
    3. Dah berpuluh tahun negara merdeka di bawah ameno, baru nak bangunkan pemborong melayu/distributor?..apa selama ini tak terfikir ke arah itu? apakah selama nie asyik dok intai kalau-kalau ada harta ahmad albab yang boleh dibedal, sampai tak ada perancangan nak bangunkan perniagaan orang islam?

      Delete
    4. Cakap la ape pun Anon 11:49.. yg penting hasil perniagaan Islam semakin jadi pilihan akibat kesengalan Cina kafir..

      Delete
  7. Umno mmg islam tulen. Bunyi pn dh jelas...islam. kalo pas bunyi nye ISLE. Mne same beb

    ReplyDelete
  8. Jangan biar bangsa biaDAPigs ini menguasai ekonomi negara kita selamanya

    ReplyDelete
  9. Aku memang tak pernah beli massimo pun. Tak sedap pun

    ReplyDelete
  10. Aku nak boikot McDonald, ia adalah bawah jagaan cukong cina Vincent Tan. Tapi Vincent Tan adalah kroni UMNO, patut kah aku boikot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina Vincent Tan dan Lim go tong genting toksah boikot.....dorang kawen umno

      Delete
    2. sebelum korang korang nak boikot, masuk kedai ko kena tanya dulu toke dia, lu cina dap ka cina kawan umno? kalau dia cakap cina dap, baru kita boikot kedai tu. kalau dia kata cina kawan umno, jangan boikot, malah beli berkali2 ganda lebih daripada biasa... untuk majukan ekonomi umno juga.

      Delete
    3. Huh, munafik betul totok umno ni

      Delete
    4. Hahah! Sendiri tulis, sendiri komen...

      Delete
    5. Vincent Tan kawan dengan UMNO sebab UMNO yang kayakan dia. Tapi sekarang kita dah tak perlu kawan dengan dia ...

      Delete
    6. Vincent Tan tue support DAP sbenarnya...so boley belilah McD k. Cayalar anu 8:45am!

      Delete
    7. Gile puji sesama sendiri. Hahahah! Kurang kasih sayang betul la Red Copy+Paste Army ni..

      Delete
    8. Anon 8.56 a.m.

      Lu ni kapir ke apa?

      Delete
    9. Boikot tetap boikot.,kakitangan depa tetap dap..jgn bodohkan kami dgn propaganda anda..abcd

      Delete
    10. Asalkan cina boikot jer.....sampai bangsa tu sedar betapa pentingnya berkongsi dengan kaum lain.

      Delete
  11. ya mari boikot dan terus boikot... produk2 seperti utusan malaysia, kosmo, majalah mangga dan tv3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ko nak boikot atuk nenek ko pun takde orang pedulik Anon 8:51..

      Delete
    2. ko boikot le sorang2 pencachai anjing oii.. org2 bodoh mcm ni ler DAP manyak syg..
      aku baru je beli Utusan dan KOSMO sbg support aku pd gerakan ini.. aku tgk TV3 dan RTM.. aku xd ASTRO kt umah.. Alhamdulillah aku tk terikut2 dgn Melayoo2 yg sejiwa dgn DAP.. dh lama aku xmasuk kedai Cina sejak sblm PRU lagi..

      Alhamdulillah my life is gud enough with no money went to CINA HARBI!

      Delete
    3. Anon 8.52 a.m.

      Lu tak beli pun macam mana nak boikot?

      Bodoh betul babi sekor ni . . .

      Delete
    4. aik beli utusan dan kosmo je ke bang? majalah mangga tak beli bang?

      Delete
    5. Bukan ka hangpa dah lama boikot? Tak mampos2 lg pun depa malah trus utuh walaupun diboikot melayu sndri..sb pa utuh, sb mjoriti mlayu dah sepakat..cuma sgelintir aja mlayu2 bangang jadi tukang mkn taik dap yg mash tak pupus lg sperti hang

      Delete
    6. Lama menda? Tak sampai dua minggu pun. Cina boikot Syed Mokhtar, Petronas, KFC, jenama Felda, Roti Gardenia, Kicap Tamim lagi la dah makan tahun. Diorang suma steady je sampai skarang. Boikot Cina lagi la total fail, sebab orang Melayu adalah kuasa beli sebenar.

      Delete
    7. anon 8.51,

      apa kata kau suruh bapak kau boikot puki mak kau !
      hahahahaa...

      Delete
    8. Hahah! Gile la cadanganmu Mustapau wali! Sekali orang2 lain yg tak boikot yg serbu ramai2! Naya!

      Delete
  12. Dalam soal monopoli ekonomi ni, tidak dpt tidak, kita kena salahkan diri jugak. Aku tak faham kenapa kerajaan BN boleh merelakan monopoli ekonomiini. Contohnya raja gula, robert kuok, kenapa dia diberi monopoli import gula dan tepung smpai 50 tahun??

    Betul, kuasa beli cina lebih dari org melayu. Aku pernah keje di tesco. Berbeza jauh hasil jualan utk menyambut hari raya vs tahun baru cina. Di pasar, org melayu memilih milih ikan murah, manakala cina, cuma menunjuk ikan mahal, dan upah org melayu utk angkat brg ke kereta.

    Hari ini pun, di saat kita mahu bersatu utk menguasai ekonomi, putrajaya announce against dgn tidakan kita. Apa ni? Kita ni ikan bilis...berapa byk lak impak yg boleh dibuat. Kerajaan BN kena memainkan peranan jugak.

    Modelnya ada pada kump haram al arqam. Di country heights rawang tu. Brg keperluan utk mereka semua di kawal oleh org mereka jugak.

    Walaupun saya bilis, belanja pun tak la benda mahal. Yg penting, saya mahu berjihad utk menghapuskan monopoli kaum kiasu ini.

    BBC!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasi Cina kaya dan monopoli ko tanye lah Tun M.. itu zaman dia dgn zaman Pak Lah.. so skrg zaman Najib..dh lama Najib cut.. cukup2lah kita asyik kenang 'kisah lama'.

      mulakan langkah strategik. dan ampuh dr sekarang. Selagi GOVT tk halang secara rasmi kita xde hal..teruskan je.. NGO2 Islam mesti kuat dan bijak.. jgn hanya pandai melalak kt BLOG.. jmpa Cina kt luar terus CAIR.. angguk2.. lepas kena tepuk sekali dua bahu..

      so ambil semangat kedatangan Ramadhan dan Syawal..ini bulan yg paling dahsyat kita berbelanja..so masa tk banyak.. NGO2 spt PPIM kena saringkan senarai2 company Islam, dan promosikan serta aturkan roadshow2 terbaik.. atas nama2 tertentu supaya org Melayu fhm gerakan BCL ini..

      Insya Allah!

      Delete
    2. Rasanya kita sudah faham akan signal yg CINA dah beri. Dulu mungkin samar2 dan kita masih rasa selamat. Masanya telah tiba kita buat sesuatu demi MELAYU/ISLAM secara TOTAL dan tanpa KOMPROMI. Kita sokong hanya peniaga dan pengeluar produk MUSLIM. Kita beli keperluan dari peniaga MUSLIM dan pastikan setiap sen mengalir kepada bangsa kita sendiri.

      Bermula dari kes boikot GARDENIA saya berjuang secara peribadi memulaukan prod ini begitu juga dengan McD. Sudah hampir setahun tapi anak2 saya tak pernah merungut atau bertanya kenapa kita dah lama tak makan burger McD atau beli roti jenama lain selain GARDENIA. Sokongan saya pd GARDENIA tidak berbelah bagi.

      Kalau nak seribu daya kalu tak nak seibu dalih. Cina tak payah nak bincang tak payah nak rujuk. Cucuh saja bara maraklah api dan jentera jahat mereka.

      Masa berjalan waktu berlalu. Laku SEKARANG!! kalau bukan SEKARANG,

      BILA LAGI??MASIH NAK TUNGGU DAN LIHAT??

      ABC, BBC, BCL - START NOW!!

      Delete
    3. Dah jelas majoriti kaum cina menolak perkongsian kuasa dengan orang melayu. Melayu Pas dan PKR hanya dijadikan alat sahaja demi menjayakan agenda mereka.

      Kaum cina tak mahu hak istimewa dinikmati oleh orang melayu dan bumiputera. Mereka tak mahu Islam sebagai agama rasmi persekutuan. Mereka mahu kesamarataan beragama!.

      Hari ini kaum cina sudah berani menunjukkan belang mereka yang selama ini disembunyikan. Mereka sangat biadap dan melampau!.

      Kerajaan dan pemimpin melayu yang menguasai tampuk pemerintahan negara hari ini wajib berbuat sesuatu. Mempamerkan sikap kemelayuan ketika ini bukan bermakna rasis tetapi ia sebenarnya adalah satu jihad mempertahankan hak.

      Bangsa pendatang yang tak mengenang budi itu wajib diajar !!

      Delete
  13. Kerja boikoi memboikot ini akhirnya akan menjahanamkan kegiatan ekonomi negara kita sendiri.----Menteri Umno Hasan Malek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan: "Kerja boikoi memboikot ini akhirnya akan menjahanamkan kegiatan ekonomi Cina Kafir"

      Delete
    2. ye lah sbg government mmglah kena ckp cmtu.. tp tindakan DS Najib dh selari dgn gerakan BCL sejak PRU12 lagi. Kita jd org Melayu ni cubalah cerdik sikit.. faham sikit. Kalau Putrajaya announce WE SUPPORT BCL dan sama2 LANCARKAN BOIKOT CINA.. itu BODOH dan GILA namanya, dasar pelaburan dan eknomi akan runtuhlah, saham2 akan merudum, akhirnya jdlah perang kaum, tk bijak dan tk strategik lawan musuh. itu 'bunuh diri' dan bunuh kuasa yg ada.

      Kita yg bergelar 'bilis' inilah kena gerakan BCL, bilis yg beribu akan jd berkesan dlm lautan jika bersatu.. dn bila kita dh bergerak, org2 kt atas tu faham...menteri pun faham..adalah nnt pintu2 rahsia yg akan terbuka.. korang ni apesal BENDUL sgt? nk lawan musuh takkan nk bawah batang pisang je.. senjata mau bijak lah..

      Tiru mcm Cina la.. on paper WE SUPPORT Najib maaa..but election time we know how to kencing NAJIB..

      Delete
    3. Takkan la nak tunggu menteri potong riben rasmi kempen BBC/BCL? TST tau sama tau.. sudah la. Ingat Cina je bleh komplot.. Heheheh!

      Delete
    4. BETUL CAKAP AWAK..SETUJU SANGAT2. HANYA ORG YG BIJAK SAHAJA YG DAPAT MEMBACA APA YG TERSURAT DAN TERSIRAT DI SEBALIK SEMUA INI

      Delete
    5. ABC, BBC, BCL akan memberi kesedaran kepada Melayu supaya berbelanja dengan berhemah. Pada masa yang sama kita meningkat ekonomi bangsa Melayu dengan membeli barangan yang dijual. Banyak lagi perancangan untuk meningkatkan tahap ekonomi Melayu tak kira UMNO, PAS, PKR atau kaum Bumi.

      Teruskan agenda boikot . . .

      Delete
    6. SETUJU DGN SEMUA!!

      KERANA KITA BERBILANG KAUM MAKA BAHASA YANG DIGUNAKAN SELALUNYA AYAT BERLAPIK (KALU MELAYU TULIN MESTI PAHAM MAKNA AYAT BERLAPIK)SAMA JUGA IBUBAPA DULU2 MARAH ANAK DEPAN ORANG GUNA SIGNAL MATA AJE DAH CUKUP. TAK PAYAH NAK JERIT ATAU JERKAH MACAM IBUBAPA ZAMAN SEKARANG.

      SEBAGAI PENGGUNA KITA BERHAK. TIADA CARA LAIN YANG LEBIH BERKUASA CUMA INILAH JALAN TERBAIK. PUAK KAPIR DAH MACAM2 SERANGAN YANG MEREKA BUAT SECARA HALUS DAN KASAR SEMUA DAH LAMA MAIN WAYANG.

      CUMA ORANG KITA NI ADA YANG BETUL2 SEDAR, ADA YANG SEPARUH SEDAR DAN LEBIH MALANG ADA YANG LANGSUNG TAK SEDAR2 DAN TERUS DIBUAI MIMPI.

      INGAT KATA DR M - MELAYU MUDAH LUPA.

      Delete
    7. Statement PENIPU oleh RED BEAN ARMY DETECTED!! Sial lah ko setan.. Menteri Hasan Malek ckp lain dlm laporan berita.

      Kerajaan hormati pendirian NGO

      KERAJAAN HORMATI PENDIRIAN NGO (BOIKOT PRODUK CINA)
      Oleh HASHNAN ABDULLAH
      pengarang@utusan.com.my

      PUTRAJAYA 22 Mei - Kerajaan menghormati pendirian beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang melancarkan kempen memboikot barangan keluaran beberapa syarikat milik kaum Cina yang dipercayai menyumbang dana bagi menjayakan perhimpunan haram membantah keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

      Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek berkata, walaupun pendirian NGO terbabit tidak sesuai dalam konteks Malaysia berbilang kaum dan agama tetapi itu adalah hak mereka yang perlu dihormati.

      ''Sebagai sebuah kerajaan, saya mengharapkan mesti ada perundingan sebab kita ini saling bergantung antara satu sama lain.

      ''Kita sepatutnya hidup bersama, berniaga sama-sama dan semua orang akan dapat untung tetapi kalau ada perasaan boikot-memboikot, susah juga kerana akhirnya rakyat menjadi mangsa," katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Tugas Menteri dan Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, di sini hari ini.

      Turut hadir bekas Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

      Baru-baru ini, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) melancarkan kempen berkenaan sebagai membantah tindakan syarikat berkenaan yang disifatkan akan membawa kepada perpecahan rakyat di negara ini.

      Beberapa NGO lain turut menyokong usaha itu kerana menganggapnya bukan bersifat perkauman tetapi sebagai pengajaran kerana sanggup bersekongkol dengan usaha memecah-belahkan rakyat.

      Menurut, Hasan, semua pihak perlu mengutamakan kepentingan rakyat dan negara berbanding kepentingan sekelompok individu tertentu.

      ''Persoalan penting kini adalah adakah kita mahu maju ke hadapan dan terus menikmati apa yang kita miliki selama ini atau mahu balik ke belakang serta meruntuhkan apa yang telah kita nikmati," katanya.

      TOLONG JANGAN PERCAYA BERITA2 YG KAITKAN NAMA MENTERI..ITU PERANG SARAF RED BEAN ARMY dan ANJING2 MELAYOO PR!
      Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130523/dn_04/Kerajaan-hormati-pendirian-NGO#ixzz2U7pWpET3
      © Utusan Melayu (M) Bhd

      Delete
  14. Jangan peduli apa cina kata.

    1. Economy tetap sama. Dulu melayu beli kedia cina. Economy jalan. Sekarang setip sen tu masih dalam economy. TETAPI ECONOMY MELAYU.

    2. Melayu beli kedai melayu. Duit duk dalam negeri. Kalau belanja naik haji pun Alhamdullilah. Beli kedai cina habis pi singapork ke taiwan ke ostralia ke sara hidup depa dan anak anak depa.

    3. Ini bukan setakat boikot. Ini untuk menkukohkan economy melayu.

    Boikot tetap boikot. ABC BCL BBC ADCB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina kapir ingat dia sorang je blajar ekonomi kot? Aku rasa sejak dari dulu, inilah peluang terbesar utk kempen majukan perniagaan Melayu. Tanah dah makin terang.. tinggal kita nak semai benih & tabur baja je. Eksploit suasana ni utk kepentingan Melayu! Jgn sampai terlepas!

      Delete
    2. INGAT.

      Semua comment negative seperti lahanat murugan kat atas adalah dari red bean army.

      Hanya untuk lagakan kita. Setiap sen melayu belanja di kedai melayu menjana economy melayu.

      Ingat 16, 800, 000 raayat melayu (28 juta x 60%) kalu belanja RM10 sahari, jumlah nya:

      RM168, 000, 000 SAHARI.

      RM 5, 040, 000, 000 Sabulan.

      RM 60, 480, 000, 000 SATAHUN

      GUNA KUASA KITA. ABC BBC BCL

      Delete
    3. Komen nie yg aq kira membina....jom kita teruskan BBC sampai depa tutup kedai! Hidup Melayu, Hidup UMNO dan BN!

      Delete
  15. SAMA2 KITA KENTUTKAN APA JUGA MUSLIHAT RED BEAN.

    BULAN RAMADAN SEMAKIN MENJELANG BOIKOT JUALAN MURAH, JUALAN HEBAT & JUALAN RUNTUH...SEGALA MALA JUALAN DARI KEDAI KAPIQ HARBI LAKNAT.

    SEMUA NI HANYA PROPA PENIAGA BANGSAT UNTUK TEMOLOK MEREKA.

    KITA BUAT PERSEDIAAN AWAL DAN BERHEMAH. INSYAALLAH KITA BOLEH!!

    START NOW - ABC, BBC & BCL. AYUH MARA!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoiii.. jgn bhai.. aku kalau kentut2 ni, aku tak berani main2 dgn Cina Kapir ni! Diorang tu kan berak tak cebok! Dgn cirit lagi terpalit kat spender. Takut aku dow! Skali dia balas kentut kat kita, mau bersepai kita karang dgn penangan Hikmat Kentut Cirit Tanpa Cebok Peringkat Ke13!

      Delete
  16. admin. tolong check sebab saya ada dapat berita yang banyak budak² melayu kita yang nekerja dgn cina telah/akan diberhentikan dan akan diganti dgn warga mereka sendiri. kejadian yang saya dengar ni berlaku di JB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oiiii red bean army, pi main tempat lain. Jangan pakai reverse psychology kat sini. Yalatu cina nak kerja kat kfc dan sebagainya. Cina mana cina prc pengundi hantu dap.

      Delete
    2. bila masa la jadi red bean nih..saya cuma coco beans. ini adalah reality dan saya tidak bercakap perihal anak² melayu yang kerja dia KFC( KFC jer ko mesti cakap melayu...apa kes menjatuhkan maruah anak bangsa ingat takde org melayu yang kerja bagus ka?) kes ni berlaku di JB dan org kita yang bekerja di office. Itu sebab saya mintak jasa baik admin utk tolong comfirmkan kesahihan cerita ini sbb majikan mereka dgn selamba cakap nak ganti dgn kaum cina babi nih.

      Delete
    3. setuju dengan anon 1.37

      Delete
    4. Banyak cara kita nak balas. Sabar itu separuh dari iman.

      Delete
  17. SAYA BARU HANTAR WIFE PI SALON CINAPEK (LAST PI NIH...PASNI KE KEDAI MELAYU). TOKEY KEDAI CAKAP TAK RAMAI CUSTOMER. WIFE SAYA SELAMBER JER CAKAP MMG LA XRAMAI CUSTOMER. U PUNYA CUSTOMER BANYAK MELAYU. TP LU SIBUK PANGKAH SAMA DAP. KATA MAU UBAH KONON, NEPOTISM KONON, GOMEN XTELUS KONON. TAPI BILA BANGSA DIA BUAT ITU MACAM DIA SOKONG.
    SAYA AKAN TETAP MENYOKONG BCL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahah! Satu tepukan gemuruh utk isteri ko, bro! Bila lagi nak pulang paku buah keras!

      Delete
    2. yeh, yeeeeehhh !!!!

      tepuk! tepuk! tepuk !!

      Delete
  18. Barangan Hindraf cam Alagappa dan Babas pulak amacam? Kasi tolong beli dan sokong Hindraf okey?

    Kalau tak jangan harap hangpa dapat tonton gambar Hindustan! Jacky Chan ada sokong kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat2 babi kacang merah lagi..apasal hang sibuk? Kami x usik hangpa pun tapi kami hanya x mo berurusan dgn hgpa dah..kami sanggup bli di kdai hindraf juga..so what

      alalala bucuk2 berak x bsuh, jgn lah nangis2 sampai nak bunuh diri pulak sbb dah nak bengkrap nanti

      Delete
    2. Otak ko tertinggal kat mana bro, pajak gantung? Ini cerita barang Cina la. Yg ko melalut gi barang Tamil tu ape kes? Ni kalau tulis karangan sure fail.. lari tajuk! Cuba jangan gelojoh.. buat keja satu2..

      Delete
    3. Jangan banyak cakap, asal cina jer,.....BOIKOT !!

      Delete
  19. Sahabat ingat lagi kejadian di KFC I-City Shah Alam. Puak CIPEK ni mengamuk sebab ayam KFC habis. Bebudak pekerja situ ckp ayam tengah goreng. Kebulur tak boleh tunggu sampai mengamuk dan provoke sampai pekerja hilang sabar.

    Inilah perangai CIPEK kebuluran sedangkan banyak berlambak segala macam kedai kat area tu.

    Cukup2lah jangan bagi muka dah. Sokong ABC!

    ReplyDelete
  20. Apa perkara maksiat dan mungkar yg cina lakukan...orang melayu jangan buat.

    ReplyDelete
  21. dlm dua minggu ini seposen pun tak dpt kat kedai cina. kalau tidak dulu kat giant, 99martlah dsbnya.

    ReplyDelete
  22. Kalau pmimpin MCA boleh bsikap tegas kpd bngsa cinapigs dgn menolak jwtan kabinet bg mgajar bngsa dia yg hati mereka cukup busuk lg kaudu jd inilah masanya yg amat sesuai skli bg krajaan dn org mlyu utk mgajar cukup2 org2 cina dapigs dlm masa 5 tahun mndtg ini sbg pngajaran kpd mereka krn dgn niat jahat cuba mengulingkan kerajaan mlyu yg begitu kuat mprtahankn agama islam, umat mlyu islam dn negara islam mlysia daripada serangan musuh2 islam dr dlm dn luar negara. Syabas dn tahniah serta teruskn mboikot brgn anak2 khinzir komunis mao tze tung.

    ReplyDelete
  23. Boikot barang tapi jangan boikot pit wokey. Pi hisap pit dah bodoh....mengelamun tengah siang hari. Boikot lah tak heran pon....ingat boleh mampuskah.....pigirah....poodah!!!...citt ptui!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pit tu menda? Brad Pitt ke? Oh silap, Cina panggil Bled Pit maa!

      Delete
    2. Itu Bled Pit aaa.. itu sidala sama itu MauSeTongkang. Manyak baik maa itu bulak.. ala kincing belak talak cebok punya..

      Delete
    3. kepada pihak polis tolong bersihkan pit(dadah) ramai cina sudah kaya dengan dadah, melayu dah banyak jadi penagih, sebab cina hati busuk nak kasi rosak melayu.

      Delete
    4. Betul...pengedar besar org cina...mayat bernyawa org kita...gempur habis2an bapak pengedar nie!!!!
      Menjahanamkan bangsa jer!!!!

      Delete
  24. I LIKE THE WORD `JIHAD`. IT BRINGS ABOUT A NEW DIMENSION TO OUR CAMPAIGN.

    MOVE ON MUSLIMS .....

    ReplyDelete
  25. Saya dengar cerita ... Tian chua telah di tangkap polis .

    ReplyDelete
  26. Semua boleh boikot tapi jangan boikot kedai nombor ekor kuda, magnum dan toto ok. Ni semua milik oghang umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiyaaa.. Ya ka? Manyak bolo la olang cina meli itu nomor ekor. Bikin kaya sama olang lain! Haiyaa manyak bolo olang cina maa.. apa macyam mau bikin?

      Delete
    2. Anon 1:39 p.m.

      Lu jangan spin la.

      Delete
  27. Masa ni lah kita nak tunjukkan kuasa beli kita..baru cina2 ni tau langit tu tinggi ke rendah..boikot skali Digi ye..
    Selama ni mmg kita dh bnyk sgt mealbur kat kedai2 cina..biar dorang lak merayu 2 kt melayu lps ni..bg panas bontot kat Dogs And Pigs..

    ReplyDelete
  28. insyaalh usaha jihad ini akan menampakkan hasil dalam 6 bln dr skrg..ayuh bangsaku
    teruskan usahamu yang murni ini
    klu ada pilihan..utamakan produk melayu Islam ye..bangun lah dan sahut jihad ekonomi ini
    sebarkan..pahala membantu sesama islam

    ReplyDelete
  29. Untuk melaksanakan ini agak sukar melainkan jika kita memiliki wang yang banyak macam cina. Aku seorang peniaga dan bila mohon pinjaman dari SME Bank, di bagi sikit sangat dan jauh lebih rendah dari yang layak dan diperlukan. Tetapi aku boleh dapat jumlah yang tinggi layak dengan SME Bank jika berurusan dengan orang tengah yang merupakan orang cina.Ini bank milik kerajaan dan macamana nak bantu peniaga melayu jika nak mohon pinjaman perniagaan dari bank milik kerajaan pun kena melalui orang cina.

    ReplyDelete
  30. sy tak pernah boikot barang depa ni tapi cuma sy tak mau beli terutama barang makanan kerana dikhuatri tidak halal..bukan hari ni tapi dah bertahun2kan sy gunakan barang keluaran melayu islam malaysia terutama barang makanan...cuma barang2 hardware yg terpaksa sy beli kerana tak ada kedai melayu islam..serbuk kari, ubat gigi, ikan sardin, minyak masak termasuk beras, sabun, shampoo..dll.semua ada keluran melayu islam...klu sy bolih ..bagaimana tuan2..??

    ReplyDelete
  31. MELAYU-----ANJING

    ReplyDelete
    Replies
    1. RED BEAN ARMY------PORK

      tit for tat

      FACTS:
      1. DAP = rascist
      2. PKR = agent provocatuer
      3. PAS = clueless

      Delete
    2. RED BEAN AH KAU - ANJING. CINA SUKA INI NAMA.

      Delete
    3. PORK = PIG = HOG = BABI

      BABI YANG BERHATI BUSUK.

      Delete
  32. Rata rata orang melayu masih lagi keliru dengan kempen boikot,
    antara pertanyaan besar yang sering dilontarkan adalah;

    PASAI APA NAK BOIKOT???

    dan sehingga komen ini ditulis tiada penjelasan logik kenapa perlunya 'boikot barang cina'
    satu kempen yang dilaung laung oleh segelintir bloger

    kegagalan bloger2 memberikan jawapan yang meyakinkan juga amat memeranjatkan,bagaimana mereka boleh berkempen kepada apa yang mereka sendiri tidak pasti...???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boikoit utk ingatkan pasal KUASA PENGGUNA.

      Kalau tak boleh nak faham lg, ni contoh mudah:

      Ramai org tahu peniaga cina mengenakan harga yg berlainan kepada pembeli bangsa cina dgn pembeli bukan cina (terutamanya melayu). Nasibla jika anda boleh berbahasa cina mungkin boleh dpt diskaun secara automatik. Ini satu bentuk diskriminasi halus yg org melayu tak kisah sgt.

      Peniaga melayu pulak terpaksa mengambil supply dari org cina jugak, rata2 peraih, org tgh, syarikat pembekal etc milik org cina. Sekali lg kena diskriminasi...terma bayaran, syarat2 yg dikenakan semuanya menyebelahi peniaga cina. Dia org dpt 'consignment basis' tk perlu byr pun.. Pun org melayu tahu dan rata2 tk kisah sgt. It's how it works...keluh org melayu.

      Skrg bila org melayu dah belajar dan pandai meniaga (bukan dia org ajar pun, sori dia nk ajar.."lu tak tau nah amik RM5.00 pegi duduk diam2 aaa") peniaga cina ni rasa tergugat. Petronas memberi terma2 yg baik kpd peniaga2 kecil yg rata2nya melayu. Begitu juga GLC lain milik kerajaan spt Celcom, Malaysia Airlines etc. Wujudlah peniaga2 melayu yg berjaya, yg kini telah merampas segala peluang yg dahulunya milik mereka mutlak.

      Apa langkah mereka? Boikot. Boikot Petronas, boikot Celcom, boikot boikot boikot. Pelbagai risalah, sms, e-mail (kebyakan dlm bahasa cina) diedarkan utk boikot sana, boikot sini. Boikot Gardenia. Lagi cara halus yg rata2 org Melayu sedar tp tk berapa kisah sgt.

      Tapi skrg telah wujud kesedaran dikalangan PENGGUNA...bukan peniaga melayu. Peniaga nk boikot susah nk meniaga. Tapi pembeli boikot KERAJAAN SWEDEN, HOLLAND pun mengalah jugak.... Kuasa PENGGUNA/PEMBELI di dlm konteks Malaysia skrg ni boleh menjatuhkan semua RAJA2 CINA di Malaysia ni iaitu Raja Besi, Raja Pasir, Raja Simen, Raja Gula, Raja Beras, Raja Sampah, Raja Durian, Raja Balak, Raja itu Raja ini, Raja Judi, Raja Maksiat, Raja Arak, Raja Ayam dan BANYAK lagi yg menjadi raja kat Malaysia ni sebab org Melayu tak kisah sgt.

      Hahaha skrg bila kesedaran dah ada, tgk berapa kelam kabut dia org.

      Cuma ingat SAUDARA KU semua, bila dia org mintak 'settle' nanti (dia org ni pragmatik dan praktikal, akhirnya mesti sedar) ingatlah THIS TIME ON OUR TERMS!!!

      This time on our terms. Biar kita yg lantik Raja2 ni. Lu mau jadi raja simen boleh, tapi ini dia terma dia...lu tak mau lain org jadi raja simen. Saya gerenti beratur org cina ni angguk kepala.

      Delete
    2. Gerakan boikot ni bukan untuk sehari dua tapi berterusan. Teruskan usaha untuk mendidik masyarakat Muslim.Pada masa yang sama ekonomi Muslim mesti dikembang dan dipertingkatkan.

      Delete
  33. Anon 3.54. Apa ke bangang ko ni ha ha ha

    Pergi beli barang di kedai orang Islam lah. Pahala dapat barang pun dapat. Tu pun kau tak reti? PAS lagi faham amalan ni. Pergi tanya Tok Guru jahanam PAS.

    Ke kalau tak charge belakang ko, otak ko tak jalan?

    Apa benda terang kau tak faham. Ini lah bangang yang jadi lembu dalam pakatan.

    Orang China selagi tak dapat Malaysia ni selagi tu lah Kerajaan yang ada sekarang tak adil. Kalau dapat perintah sekali cukuplah. Barulah adil.

    Dia nanti jadi LKY Singapore. Masukkan China negeri China banyak banyak supaya dalam 10 tahun depan ramai lah pengundi China.



    ReplyDelete
  34. Melayu-- bangsa bangsat,anjing,keturunan jalang.....anak haram,barua.....hidup Anwar ibrahim---- anak jati melayu...bapa peliwat,raja peliwat,kaki peliwat......liwat jgn x liwat.....liwat anak muda MELAYU.....huuuuuuuuuuuuuuuuu.......bangsa bodoh..........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi berhujjah macam sial. Ni kira habis marah la. Bodoh punya babi.

      Gerakan ABC, BBC, BCL diteruskan.

      Delete
  35. Melayu--- lu we mak pu ki....lu we mak ci bai....kiao too,ki ho kao kan...huuuuuuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 4:27 p.m.

      I don`t understand what you wrote but the same goes to you and your family especially your wife, your mother, your sisters and all the ladies in your family. Well done. Tiu ley ... ham ka chan.

      Delete
  36. Banyak nye red bean army kat sini. Tak kisah.... Yang penting boikot cina... Boikot tetap boikot... Pi mampus sama cina....

    ReplyDelete
  37. Aku tak fahamlaa pemikiran org melayu yang masih tertinggal jauh kat belakang dan masih ada perasaan hasad dengki.. aku sedih bila orang melayu asyik terkenang kisah lalu.. "ooo UMNO dh perintah lebih 50 tahun tapi masih lg miskin.. sbb UMNO laa ekonomi melayu jadi begini.." dan ntah apa2 cerita lg. Pada aku yg lepas tu dh berlalu, tk boleh nak ubah. Tp skrg kita dh Nampak niat sebenar orang cina maka mulai sekaranglaa kita kena ambil tindakan yang sewajarnya. Aku setuju kita utamakan beli barangan melayu/islam atau di kedai2 melayu/islam. kalau dh takde tp perlu barang tu sgt baru laa kita beli tempat lain. Pada aku dalam islam pun ajar kita begini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 4.30 p.m.

      Lu jangan nak spin la tuduh pasal UMNO Melayu miskin. Ha ... kali ni lu tengok Melayu nak terbalikkan ekonomi lu orang.

      Delete
  38. Wooi, korang nak boikot air asia ka, barang kedai cina babi ke...tu korang punya pasal asalkan korang tak boikot pil kuda aku, kalau korang boikot, nanti PRU14 aku nak bayar dposit calon dgn apa....Korang boikot pil kuda aku repot kat bos aku.Nuar Brahim Perdana Menteri Banglasia.Ada faham.......

    ReplyDelete
  39. natang mane bodoh sgt tulis ni..

    ReplyDelete
  40. Bangsa bangsat.---- bangsa melayu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg bangsat parpukari... bukan melayu, bila cakap/tulis hati2 sikit

      Delete
    2. Parpukari tu anak jati melayu,APA bezanya ??? kalau dah bangsat,sampai anak cu u pun bangsat gal...huu......anjing kurap pula tu.......hidup Anwar ibrahim---- kaki peliwat,bapa peliwat,raja peliwat.........liwat semua anak muda MELAYU......huuuuuuuuu

      Delete
    3. Bangsa tak mandi pagi----cina.
      Bangsa main manyak laju--cina.
      Bangsa sembah wang-------cina.
      Bangsa tak boleh percaya-cina.

      Melayu kaki liwat-------anwar.
      Melayu ejen yahudi------anwar.
      Melayu gadai negara-----anwar.
      Melayu tak ada malu-----anwar.

      Delete
    4. Cina panggil Melayu bangsat jadi dia mengaku kaum dia BABI.

      Delete
  41. Tindakan memboikot ini hanya memperlihatkan betapa melayu satu bangsa yang penakut.

    Bagaimana nak memimpin negara jika dengan sedikit tsunami... melayu dah panic

    kalau setakat pendedahan dan perancangan dap nak buat itu dan ini korang dah jadi sesak nafas
    malulah bangsa kita...
    melayu terkencing kencing bila digertak cina...mana jati diri melayu woi

    sepatutnya melayu lawan melalui cara yang sama
    contoh...susun strategi untuk mengislamkan cina seramai yang boleh
    visinya: sepuluh tahun dari sekarang separuh cina di malaysia adalah muslim
    hah...tak ke terkencing lim kit siang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau islamkan dulu sorang cina dap tgk...
      Kalau agama MAMON yg bertuhankan duit ni, org melayu pun ramai terjebak.

      Delete
    2. bodoh le Cai 5.25 ni.. Islam dh ajar sejak zaman Nabi. Di Kota Mekah dulu Yahudi peras ugut MUSLIMIN dgn ekonomi cekik darah sma mcm Cina Harbi buat. Apakah tindakan Nabi dan Sahabat? pulaukan perniagaan Yahudi sehingga MUSLIMIN dpt mnguasai perniagaan itu.

      .. nk tarbiyyah tp ilmu xde.. bkn boikot brg Cina kita tkmakan..boikot beli brg Cina, pindahkan belian tu kpd Melayu dan Islam.. ngok le ko ni!

      Delete
  42. Hidup Anwar ibrahim--- raja peliwat,bapa peliwat,kaki peliwat.....pasal pa melayu yg layan blog bodoh ni,bodoh sangat ya......melayu bangsat,kena liwat anak muda melayu,x gi lawan bapa peliwat tu,tapi dok asyik menyalak bagai anjing Kat sini......bodoh Punya bangsa.....huuuuuuuuu.........liwat jgn x liwat.....puih......

    ReplyDelete
  43. Melayu---- anjing kurap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi panggil Melayu anjing. Dah sah dia mengaku kaum dia BABI. Wakakakakakakakakakakakakakakakakakakaka ...

      Delete
    2. Cina bela anging, cina pun suka nama anjing Ah Kau maknanya anjing. Cina makan daging anjing.

      Lu mana mari Tanjung Rambutan atau mental hospital?

      Lu CINA serupa anjing wooff..wooff..anjing gila.

      Delete
    3. Babi cina anjeng dap ni pemakan mayat bayi....anak tikus...apa2 saja benda jijik cina dap nie balun....
      Tak heran hati keras nak rampas hak pribumi....
      Mmg sial anak babi dap nie...
      Mampos maharaja lim babi!!!!!

      ABCD...BCL...BCC...FUC

      Delete
  44. Ayuh, Utusan banyaknya ayuh.

    Ayuh, Utusan akan masuk "Jahaman", kehkehkeh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stop la 6.03pm. You sounded like lordy rodeo (lord reid) or juragay.
      Hentikan perangai mcm org tak habis sekolah yg ramai d luar sana. Hentikan cara merakah anda ini sggh tidak sesuai untok org muslim jati.

      Delete
    2. Anon 6:03 p.m.

      Your Malay is even worst than a Bangla. You don`t deserve to be a Malaysian. You are better off as a pendatang haram.

      Delete
    3. PR ni suka sangat kutuk bangla. Hina sangatkah bangla.Hebatsangatkah mereka. Allah Maha Mengetahui. Mereka ni bangsa Cina tak sedar diri datang tanah melayu dapat kerakyatan atas Jos Soli.

      Delete
    4. Mengaku malaysian....cakap bm mcm pendatang haram si sundal china doll....
      Ntah2 ramai china doll dpt ic biru kawen dgn cina dap utk ic....biasalah si bangsa pemberi rasuah no1 di malaysia nie!!!!

      Delete
  45. X menyalak lg ke....anjing kurap oh anjing kurap,nape kau menyalak,??? Nape aku x menyalak,sebab aku melayu bangsa anjing lo.....huuuuuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu kerja full time nanti duduk dalam lokap boleh la berkenalan dgn ramai lg geng bontot

      Delete
    2. Kena Tanya Anwar ibrahim dulu....raja peliwat,bapa peliwat,bapa peliwat.....weeekkee....anak jati melayu,...no haram......weekkkeee...anjing kurap

      Delete
    3. Anwar ibrahim si pendubor tu dah tak kenal halal haram...sama dgn tokong lim...
      Dpt 13 mei kali 2 adalah cita2 mrk.....
      Tak sangka cina kiasu pon bodoh dan mudah kena kencing si pendubor nie....
      Hebat jugak melayu jubo nie pi kencing muka macai2 dap dan cina kiasu hingga sanggup nak merusuh!!!!
      Haiya!!!!kam lan lah lu!!!!habis lu punya muka kena kencing melayu jubo nie wahai cina babi dap oiii....

      Delete
  46. Macam ni la bagus. Cerita bagaimana nak naikkan ekonomi muslims. Tak kira la cina india mat saleh kadazan etc...janji mesti org muslim.
    Saya sudah bertahun2 cuba membeli barangan muslim dah saya perasan mmg sudah byk barangan org2 muslim cuba la usaha mencarinya. Kedai2 runcit melayu pon dah byk. Pergi la shopping-mopping di pasar mlm dan cari dan cari la kedai2 runcit kepunyaan muslim. InsyaAllah Allah akan pintu keberkatanNya luas seluasnya untok kita juga kpd si penjual.

    ReplyDelete
  47. Yang penting---- hidup Anwar ibrahim--- bapa peliwat,raja peliwat,kaki peliwat--- meliwat lbh ramai anak muda MELAYU.......huuuuuuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  48. Red Bean nak naikkan kemarahan Melayu. Setakat penyokong PR dan Melayu kaki bontot PKR tak cukup untuk buat Arab Spring, Spring kote itik adalah.

    Hanya kebangkitan kemarahan orang Melayu kesluruhannya yang boleh mengharu birukan Malaysia. Ini sangat sangat lah di perlukan oleh PR.

    Tujuan China dan kaum lain yang seangkatan dengannya adalah kesamarataan. Selagi tak dapat selagi tulah menyalak. Kaum lain selain China hanyalah sebagai pencacai yang di gula gulakan dengan emosi membenci kerajaan yang ada. Tukar tapi tukar dengan apa? Ubah tapi ubah apa?

    Nanti bila mereka ambil alih ekonomi teruk. Orang tanya, kata ubah. Mereka jawab, itu pun ubah juga. Dari elok kepada jahanam. Kan kita dah janji UBAH! Dulu mengapa tak tanya habis habis

    setakat maki hamun Melayu, orang Melayu pun tahu di belakang sana lagi teruk Melayu di keji. Tak dah hal lah. Oleh itu teruskan usaha usaha membeli kekedai dan perniagaan Islam. Sambil membeli kita beramal.

    Sekiranya undi kita boleh menegakkan kerajaan logiknya kekuatan membeli kita boleh menguatkan ekonomi islam.

    Sepatutnya kempen ini adalah: SAMBIL MEMBELI KITA BERAMAL!. BELI LAH BARANGAN DARI PENGUSAHA ISLAM.

    ReplyDelete
  49. Kerajaan melalui Kementerian Pendidikan patut memasukkan sukatan pelajaran dari sekolah rendah mengenai:

    1. Pengurusan wang peribadi
    Cara menyimpan wang, berjimat, berbelanja yang perlu dan sebagainya.

    2. Keushawanan

    Ini dapat membentuk kesedaran dalam menghargai wang dan semangat berdikari dengan cara berniaga secara sendiri.

    Di segi ekonomi kekuatan ekonomi sesebuah negara itu 70% adalah di tunjangi oleh dalam negeri dan hanya 30% dari luar negeri.

    Dinamo ekonomi dalam setiap negara adalah kerajaan itu sendiri dengan cara mewujudkan peluang peluang perniagaan dalam bentuk memenuhi keperluan kerajaan dalam membangun negara dan menggunakan kuasanya untuk mempastikan pengusaha bumiputra berjaya.

    Di segi lain kerajaan bukan saja mengeluarkan tender atau sebutharga membekal semata mata. Umpamanya membekal toner cartridge printer, membekal pc dan lain lain. Siapa yang kaya?

    Tender atau sebutharga itu mesti lah berasaskan barangan produksi misalnya skru, kicap dan lian lain. Dimana pengusaha yang tulin dapat menjana perniagaan.

    Untuk mewujudkan sektor pembuatan ini kerajaan perlu membantu dari segi keewangan melalui badan badan yang sesuai dengan syarat kerajaan mengeluarkan tenaga pakar untuk mempastikan setiap perusahaan itu berjaya. Umpamanya jutera industri, pengurusan dan lain lain. Tidak ubah seperti franchise Mc Donald, KFC dan lain lain. Di mana siapa pun yang menceburkan diri pasti akan berjaya!

    Dengan wujudnya pusat latihan untuk tenaga mahir dari kejuruteraaan, pengurusan dan perkakaunan ini yang melatih lulusan universiti ini mewujudkan pasaran pekerjaaan juga.

    Kerajaan dengan kuasa yang mesti mengambil tindakan mewujudkan monopoli Melayu pada barangan baru keperluan rakyat Malaysia dan memecahkan monopoli pembekalan barangn tradisional seperti gula, tepung dan lain lain.

    Caranya ialah memperbanyakkan kedai Satu Malaysia yang di buat secara franchise di mana ianya kepunyaan pengusaha Melayu tapi di uruskan oleh pekerja mahir yang terlatih. Ini termasuk dalam memecahkan monopoli bahan tradisi.

    Segala tindakan ini seiring dengan perlembagaan. Guna lah peluang ini selagi berkuasa supaya Melayu boleh berdiri sendiri dan tidak lagi perlu bertuankan kaum China dalam pekerjaan!

    ReplyDelete
  50. AWAS PENIPU oleh RED BEAN ARMY DETECTED manipulasi statement!! Sial lah ko setan.. Menteri Hasan Malek ckp lain dlm laporan berita.

    Kerajaan hormati pendirian NGO

    KERAJAAN HORMATI PENDIRIAN NGO (BOIKOT PRODUK CINA)
    Oleh HASHNAN ABDULLAH
    pengarang@utusan.com.my

    PUTRAJAYA 22 Mei - Kerajaan menghormati pendirian beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang melancarkan kempen memboikot barangan keluaran beberapa syarikat milik kaum Cina yang dipercayai menyumbang dana bagi menjayakan perhimpunan haram membantah keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

    Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek berkata, walaupun pendirian NGO terbabit tidak sesuai dalam konteks Malaysia berbilang kaum dan agama tetapi itu adalah hak mereka yang perlu dihormati.

    ''Sebagai sebuah kerajaan, saya mengharapkan mesti ada perundingan sebab kita ini saling bergantung antara satu sama lain.

    ''Kita sepatutnya hidup bersama, berniaga sama-sama dan semua orang akan dapat untung tetapi kalau ada perasaan boikot-memboikot, susah juga kerana akhirnya rakyat menjadi mangsa," katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Tugas Menteri dan Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, di sini hari ini.

    Turut hadir bekas Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

    Baru-baru ini, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) melancarkan kempen berkenaan sebagai membantah tindakan syarikat berkenaan yang disifatkan akan membawa kepada perpecahan rakyat di negara ini.

    Beberapa NGO lain turut menyokong usaha itu kerana menganggapnya bukan bersifat perkauman tetapi sebagai pengajaran kerana sanggup bersekongkol dengan usaha memecah-belahkan rakyat.

    Menurut, Hasan, semua pihak perlu mengutamakan kepentingan rakyat dan negara berbanding kepentingan sekelompok individu tertentu.

    ''Persoalan penting kini adalah adakah kita mahu maju ke hadapan dan terus menikmati apa yang kita miliki selama ini atau mahu balik ke belakang serta meruntuhkan apa yang telah kita nikmati," katanya.

    TOLONG JANGAN PERCAYA BERITA2 YG KAITKAN NAMA MENTERI..ITU PERANG SARAF RED BEAN ARMY dan ANJING2 MELAYOO PR!
    Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130523/dn_04/Kerajaan-hormati-pendirian-NGO#ixzz2U7pWpET3
    © Utusan Melayu (M) Bhd

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat menteri ini cukup JELAS yg PUTRAJAYA merelakan KUASA RAKYAT MELAYU utk corakkan semula ekonomi yg selam ini ditindas peras ugut CINA PIGGY!!

      Yg komen2 kt atas tu xfhm lagi ke SIGNAL menteri? tkkn nk suruh MEnteri gantung poster BCL kot? kita kena BIJAK laaa bhaiiii!!!

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!