TRIBUTE TO LAHAD DATU WARRIOR! KALAU ADA HATI MESTI TONTON! #PeaceSabah #Pahlawanku #ESSZONE #LahadDatu #OpsDaulat

Laman rasmi Ops Daulat Lahad Datu, KLIK SINI

18 Responses to "TRIBUTE TO LAHAD DATU WARRIOR! KALAU ADA HATI MESTI TONTON! #PeaceSabah #Pahlawanku #ESSZONE #LahadDatu #OpsDaulat"

  1. Terima kasih dan Tabik hormat untuk pasukan keselamatan negara,Dlm sistem demokrasi PR juga mengalu alukan sokongan pasukan keselamatan khususnya para pesara kpd perikatan PR

    ReplyDelete
    Replies
    1. manifesto BN copy manifesto PR!!

      Encik Mohamed.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  2. BM-Premium A IP

    BM-Premium B IP

    BM-Premium C IP

    BM-Premium D IP

    | Print |
    Kantoi! Senarai calon Umno yang gugur bocor?

    http://jalanpulang1978.blogspot.com,
    11 Apr 2013
    Wednesday, April 10, 2013


    Rupanya patutlah BEKAS perdana menteri, Najib hari ini menangguhkan pengumuman senarai calon Umno dan Barisan Nasional (BN) untuk pilihanraya umum tak lama lagi.

    Dengan menjadikan alasan mahu memujuk beberapa pemimpin yang merajuk kerana digugurkan, sebenarnya ia hanyalah alasan dangkal kerana dikhabarkan keadaan agak kecoh apabila pemimpin yang mengetahui nama mereka tidak tersenarai mula merayu dan mahu berjumpa sendiri dengan Najib.

    Mengikut maklumat yang bocor, sumber ini mendedahkan lebih 25 calon Umno sendiri tergolong dalam salah satu dari tiga kategori iaitu:

    a) Senarai calon yang digugurkan secara automatik

    b) Senarai calon yang tidak dibenarkan bertanding; dan

    c) Senarai calon kekal tiada dalam senarai tapisan pertama dan kedua

    Mendahului senarai adalah BEKAS ahli parlimen Tasek Gelugor, Nor Mohamed Yakcop diikuti oleh beberapa nama besar lain seperti BEKAS ahli parlimen Kinabatangan, Bung Moktar Radin, BEKAS ahli parlimen Putrajaya, Adnan Mansor dan tidak ketinggalan, BEKAS perdana menteri, Abdullah Ahmad Badawi di parlimen Kepala Batas.

    Inilah senarai yang dikatakan bocor selepas mesyuarat tertutup antara pemimpin BN siang tadi di ibu pejabat parti itu Menara Dato' Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di ibu negara.

    SENARAI CALON BN YANG DIGUGURKAN:

    1. Nor Mohamed Yakcop (BEKAS ahli parlimen Tasek Gelugor)
    2. Awang Adek Hussein (BEKAS calon parlimen Bachok)
    3. Shahrizat Jalil (sudah mengumumkan tidak akan bertanding)
    4. Noh Omar (BEKAS ahli parlimen Tanjong Karang)
    5. Abdullah Ahmad Badawi (BEKAS perdana menteri dan ahli parlimen Kepala Batas)
    6. Abdullah Md Zin (BEKAS ahli parlimen Besut)
    7. Abu Seman Yusop (BEKAS ahli parlimen Masjid Tanah)
    8. Azalina Othman Said (BEKAS ahli parlimen Pengerang)
    9. Azmi Khalid (BEKAS ahli parlimen Padang Besar)
    10. Baharum Mohamed (BEKAS ahli parlimen Sekijang)
    11. Bung Mokhtar Radin (BEKAS ahli parlimen Kinabatangan)
    12. Halimah Mohd Sadique (BEKAS ahli parlimen Tenggara)
    13. Hamim Samuri (BEKAS ahli parlimen Ledang)
    14. Ismail Kassim (BEKAS ahli parlimen Arau)
    15. Jamaluddin Jarjis (BEKAS ahli parlimen Rompin)
    16. Lilah Yassin (BEKAS ahli parlimen Jempol)
    17. Mohamed Nazri Aziz (BEKAS ahli parlimen Padang Rengas)
    18. Mohd Johari Baharum (BEKAS ahli parlimen Kubang Pasu)
    19. Mohd Zin Mohamed (BEKAS ahli parlimen Sepang)
    20. Rafidah Aziz (BEKAS ahli parlimen Kuala Kangsar)
    21. Rosnah Abdul Rashid Shirlin (BEKAS ahli parlimen Papar)
    22. Adnan Mansor (BEKAS ahli parlimen Putrajaya)
    23. Shahrir Samad (BEKAS ahli parlimen Johor Bharu)

    SENARAI CALON TIDAK DIBENAR UNTUK DICALONKAN:

    1. Reezal Merican Naina Merican (awalnya dicalonkan bagi kerusi parlimen Kepala Batas)
    2. Abdul Azeez Abdul Rahim (awalnya dicalonkan bagi kerusi parlimen Baling)

    KEKAL TIADA DALAM SENARAI:

    1. Abdul Rahim Tamby Chik (Pengerusi GABEM)
    2. Mohd Isa Samad (Pengerusi FELDA)
    3. Radzi Sheikh Ahmad (BEKAS ahli parlimen Kangar)
    4. Syed Hamid Albar (BEKAS ahli parlimen Kota Tinggi)

    Menurut sumber blogger pro-Umno ini juga, ada beberapa nama lain yang tidak tersenarai pada awalnya kemudian dicalonkan semula bagi memperkuatkan kedudukan BN antaranya:

    1. Khairy Jamaluddin (BEKAS ahli parlimen Rembau)
    2. Zainal Abidin Osman (BEKAS calon parlimen Nibong Tebal)
    3. Shaziman Abu Mansor (BEKAS ahli parlimen Tampin)

    Setakat maklumat ini ditulis, belum ada sebarang pengesahan dari ibu pejabat Umno bagaimanapun senarai ini belum muktamad kerana Najib masih belum berpuas hati dengan senarai terbaru yang ditapis hari ini.

    Besar kemungkinan lebih banyak BEKAS penyandang yang bakal gugur akan memprotes keputusan Najib yang menyebabkan dia kini dalam dilema.

    ReplyDelete
  3. Selepas PRU 13 pada 5 Mei nanti.. Najib... bakal... perlu mengundur diri dan memberi laluan kpd TS Muhidin mjd PM atas kegagalan BN di Pulau Pinang,Kelantan,Kedah,Perak,Selangor dan Sabah.Kuasa Parlimen dan Dun PR akan berkembang biak lebih pesat di Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui betui sejak thn 2008 kuasa Amno BN semakin menyusut dengan ketara.BN menang gelombang sorakan tapi kena Tsunami undi lalu kalah pd PR...Are U ready por BN......Penang....Boloolooooooo dan Booooo dan lagi dan lagi...

      Delete
    2. Lu mimpi la banyak2... satu je wa nak pesan pada puak2 lu ni. Bila dah kalah esok jangan duk sibuk nak buat demo sana sini..klu nak buat juga cari mana2 hutan simpan dan buatlah demo berapa lama lu nak supaya x ganggu rakyat nak nak bekerja, berniaga cari makan, nak pergi klinik bawa anak sakit dan apa yg berkaitan dgn kesinambungan hidup seharian.

      Harta2 awam yg ada yg disediakan jgn la pulak puak2 lu ni rosakkan sbb klu lu x nak guna x pe, majoriti rakyat yg lain nak guna. Jgn la pulak nanti meroyan kata polis x de keje lain selain daripada mengawal puak2 lu yg meroyan supaya keslamatan rakyat yg lain terselamat daripada tindakan syahwat puak2 lu.

      Lu nak sembang byk pun x mendatangkan faedah. rakyat dah tau dah sapa yg boleh kekalkan kestabilan dan keamanan negara. Lu dgn puak2 lu klu x sukakan keamanan boleh la minta pindah ke apreka..

      Delete
  4. Alfatihah bagi pahlawan negara yang gugur mempertahankan negara. Semoga Allah jua yg membalas segala pengorbanan mereka. Amin

    ReplyDelete
  5. Raja Lobang Kunyit bapa segala rasuah. Puak2 Anugerah tuhan ni cakap macam bangang piang... depan mata sendiri x nampak...

    1)Berapa Aset Kekayaan yang dimiliki Datuk Ibrahim Abdul Rahman Bapa kepada Anwar Ibrahim

    Bapa Anwar Ibrahim, Datuk Ibrahim Abdul Rahman merupakan seorang rakyat biasa yang bukannya terdiri daripada susur galur bangsawan mahupun orang orang kaya. Bapa Anwar juga bukanlah seorang saudagar intan berlian mahupun permata apatahlagi seorang ahli perniagaan Koporat mahupun keparat.

    Kemasukkan Anwar Ibrahim ke dalam kerajaan yang dikutip oleh Tun Dr Mahthir daripada ABIM telah membuatkan Anwar Ibrahim menjadi KAYA dalam sekelip mata. Bukan sahaja Anwar Ibrahi menjadi mewah malah bapanya Ibrahim sendiri secara tiba tiba mempunyai aset yang berbilion bilion apabila Anwar Ibrahim memegang jawatan Menteri Keewangan.

    Dibawah ini adalah senarai aset milik Datuk Ibrahim Abdul Rahman bapa kepada Anwar Al Juburi.


    Datuk Ibrahim Abdul Rahman, mempunyai kepentingan perniagaan yang besar mewakili Anawar dengan menjadi lembaga Pengarah lebih daripada 50 syarikat dan pemegang saham hampir 20 syarikat. Beliau terus menjadi atau telah pada lembaga syarikat awam tersenarai sewaktu Anwar Ibrahim menjawat jawatan Menteri Keewangan dan Timbalan Perdana Menteri seperti:

    Pengkalen Holdings Bhd,
    Pengkalen Capital Bhd,
    OI Corporation Bhd,
    Pan Malaysia Industries Bhd,
    Nissan Industrial Oxygen Bhd
    Zaitun Bhd
    Boral Concrete (Malaysia) Sdn. Bhd;
    Holdings Sdn Ibrus. Bhd;
    MS Pembinaan dan Kejuruteraan (M) Sdn. Bhd;
    PPH Pembangunan (M) Sdn. Bhd;
    Metromix Sdn. Bhd
    Syarikat Bumiputra Sdn. Bhd.
    PPH Development (M) Sdn. Bhd.
    PPH Resorts Negara (Port Dickson) Sdn. Bhd.
    Dan PPH Resorts (Penang) Sdn. Bhd.

    Dibawah ini pula merupakan senarai Syarikat syarikat yang mana Bapa Anwar Ibrahim merupakan pemegang saham yang besar dalam sesebuah syraikat:

    Nissan Oksigen Perindustrian Diperbadankan Berhad (3032500 saham);
    Par Con Corporation (900,000 saham);
    Perumahan Muhibah Sdn. Bhd (510,000 saham);
    Sri Kibar Sdn. Bhd. (285,000 saham);
    Westaflex Sdn. Bhd (200,000 saham)
    Seribudi Services (M) Sdn. Bhd. (200,000 saham).

    ReplyDelete
  6. Inilah hasil daripada duit kutu dan tabung cap ayam yang dikumpul oleh Raja Lobang Kunyit melalui keluarga...2)Dari mana pula aset Kekayaan adik beradiknya Farizan, Rani dan Marzuki? Dari langit kah?

    Adik beradik Anwar Ibrahim juga merupakan rakyat biasa yang bukannya belajar tinggi mahupun jenis yang kaya Raya. Namun apabila abang beliau menjadi Menteri Keewangan adik beradik Anwar ini berubah menjadi golongan kaya yang melampau lampau.


    Adiknya Rani sebagai pengarah Azam intensif Sdn. Bhd, Manakala Marzuki dinyatakan sebagai pengarah lapan syarikat. :

    Teraju Dinamik Sdn. Bhd;
    Knight H & D Sdn. Bhd;
    Ganjaran Jaya (M) Sdn. Bhd;
    Rodatra Sdn. Bhd;
    Sanjungan Niaga Sdn. Bhd;
    CSPM Resources Sdn. Bhd;
    Wrand Tank Industries (M) Sdn. Bhd;
    Lityan Holdings Bhd dan Bumijet Industries Sdn. Bhd.


    Ini adalah senarai senarai aset aset yang dimiliki oleh Bapa dan adik beradik Anwar Bin Ibrahim. Aset aset yang mempunyai nilai berbillion billion ringgit yang mana ianya berlaku apabila Anwar Ibrahim menjadi Menteri Keewangan pada waktu lalu.

    Apakah Anwar Ibrahim BERSIH? Jika beliau bersih mengapa tidak menyatakan kepada rakyat Malaysia darimana kekayaan yang ada membuatkan keluarga beliau mampu memiliki aset yang berbillion billion ini dalam sekelip mata?

    Apakah Anwar dan Keluarga nya MENABUNG SEJAK KECIL sehingga mampu memiliki memiliki aset yang berbilion billion ini?

    ReplyDelete
  7. Black Moses awal2 dah angkat bendera putih bila kenyataanya dijadikan bible oleh puak2 raja Lobang Kunyit buat promosi sarung zakar.. Lu x tau ke raja Lobang kunyit lu x pakai sarong... bangang piang x habis2...

    Black Moses dah buat jalan kluar sebab pakatan Tandas Rakyat dah cfm padam...

    Musa mengambil perhatian bahawa BN nampaknya telah menimpakan kemusnahan terhadap kewibawaan hujah pembangkang dalam isu ini hingga sebahagian dari ucapan beliau yang disampaikan pada siri Bicara Minda, dikatakan sebagai menyokong Pakatan, dipromosi dan dipaparkan dengan begitu prominen dalam kempen pilihan raya mereka.

    "Pakatan (pembangkang) nampaknya begitu terdesak untuk mempromosi diri mereka dan untuk menarik sokongan pengundi, mereka sanggup menggunakan saya sebagai senjata utama mereka untuk menyerang balik BN," kata Musa dalam satu kenyataan.

    Sambil melahirkan rasa tidak selesa beliau, Musa berkata: "Jalan keluar menggunakan saya dalam langkah politik yang terdesak ini mesti dihentikan. Kenyataan yang mendakwa mendapat sokongan saya mesti dihentikan.

    "Dan jalan keluar menggunakan saya dan menyebut kenyataan saya dengan menggunakan papan iklan mesti juga dihentikan. Saya membuat permintaan ini demi keadilan dan kesopanan politik". - BERNAMA

    ReplyDelete
  8. Kalau betul sehati sejiwa Nik Ajis pegi la bertanding di padang kota... Guano Eng boleh pegi ke Cempaka... Menag besar wa cakap lu.. Kelantan dapat kalipah baru... Penang lak dapat Mustidol tarbiah DAP yg ramai di sana supaya ramai peluk islam... Amacam?

    Mungkin nanti Nik Ajis berupaya menyelesaikan masalah banjir di penang.. Bukan ke kelantan dah takde banjir? Cuma air bersih je dah x de..

    ReplyDelete
  9. Pencacai Raja Lobang Kunyit... nak kata apa ni?


    Yuktes Vijay : The real story behind Sodomy 2 – Part 2
    Published by AIDC on April 9, 2013

    This article is in response to the claims of Dato Omar Abu Bakar in a video that was shared by Anwar Ibrahim on Facebook.

    Why Anwar was in the apartment?

    Anwar at various times claimed that he was in the apartment to meet some economists. However, none of these claims was ever substantiated. Not even one of the economist were brought to court to verify their presence with Anwar in court.

    The truth is the defence council did interview 2 of the economists but they declined to take stand to support Anwar. Why? Were they really present there? Ask Anwar. This was indeed baffling as their evidence would have given Anwar a chance to prove to the general public that it was INDEED A BN CONSPIRACY.

    Anwar claims he was set up but the question is what was he doing in the apartment? Typical Anwar. He puts the blame on one and all but fails to provide the sufficient and relevant evidence to come clean when he has the chance to do so.

    Remember China Doll-Omega saga? If only he had shown his Omega watch or denied having one, he would not have the need to flash his tummy in every ceramah or press conferences to prove his innocence. Well, the truth is at that point of time, he did have a tummy which was carefully concealed by a bullet vest which made him look not having a tummy. How I know this? I should thank Anwar for the wonderful tea he served in his house on March 21 2011. What happened on this day? Google it up!

    The landlord of the apartment

    The landlord, his wife and 2 maids were brought as defence witness’ for interview in KL High Court. Even he declined to be a witness. Imagine this. I have a friend. He gives me his house to have interviews, talks and even negotiations with people but hesitates to take the stand for you. I overheard a lot of disturbing things during this course of interview. For the record, the interview with the landlord was the longest and yet he did not take the stand.

    What was spoken here and discussed here? I am privy to the information but I am declining to reveal much for now as I fear for my safety. Not wanting to sound dramatic but I do know the amount of harassing calls I am getting every single day.

    All information that I know with regards to the issues that I have highlighted here will be out in my final part. Part 3. I promise to release it on nomination day. Part 3 will include the real story of why the house owner hesitated, alibi list, Anwar’s flip-flop game with the defence counsels, and PM Najib’s name was brought in to smear his credibility.

    Cukuplah Anwar. Stop lying. Please.

    Yuktes Vijay

    ReplyDelete
  10. Untuk tatapan "Gelombang Biru" bungkus PeegayR selamanya..Seawal tahun 1980-an lagi apabila Anwar mula menjejakkan kakinya ke pintu UMNO, sudah terdetik di hatinya untuk memanjat ke puncak kuasa. Dia serta rakan-rakannya yang setia dalam ABIM sudah mula berkira-kira untuk melonjakkan Anwar ke laluan kuasa atau “Corridor of Power”. Ramai rakannya dalam ABIM, yang mulanya bimbang dan ragu dengan prinsip Anwar telah “diyakinkan” bahawa amat penting bagi Anwar untuk berada dalam UMNO jika ABIM mahu berjaya dalam agenda sulitnya membolot kekuasaan parti dan Kerajaan. Jemaah ABIM yang keliru akhirnya dapat diyakinkan oleh Kamaruddin Jaafar (KJ) , Kamaruddin Md. Noor (KMN), dan kemudiannya Fuad Hassan, Siddik Fadil, Md. Nor Manuti dan sebilangan lagi yang sudahpun merasai nikmat dunia hasil kecapaian Anwar semasa dalam parti dan Kerajaan.



    Anwar amat pasti bahawa dia boleh ke puncak kuasa dengan naungan Tun Dr. Mahathir dan melalui strategi politiknya yang begitu licik. Kemasukannya ke dalam UMNO secara “parachute” itu telah dieksploitasi sebaik-baiknya. Tapi, Anwar telah mencipta imej tersendiri semasa dalam UMNO sehingga ramai yang alpa bahawa dia pernah memijak-mijak bendera UMNO! Golongan muda UMNO pasti tidak mengenali peribadi Anwar, manakala golongan veteran pula hanya mengutamakan kepentingan politik sendiri dan akur kepada keputusan Presiden, maka terpaksalah menerima Anwar sebagai “ayam sabung” yang perlu digilap dan dinobatkan sebagai pengganti Tun Dr. Mahathir!

    Pak Lah sebenarnya adalah orang pertama yang menjadi mangsa kemasukan Anwar. Malangnya, Pak Lah ketika itu sering beranggapan bahawa orang lain juga baik dan lurus sepertinya. Bila Anwar yang juga dari Pulau Pinang muncul, Pak Lah sebenarnya sudah kesempitan ruang. Seperti kata-kata lagenda John Wayne dalam filem “ The Town is too small for booth of us”. Suka atau tidak Pak Lah harus menerima Anwar, lantas Pak Lah pernah berkata, “ Hakikatnya Anwar masuk UMNO beliau sudah mengorbankan prinsipnya”. Manakala Fatah, Setiausaha Politiknya pula berkata, “Kita dah kepit Anwar di bawah ketiak kita”! Anwar bijak menipu. Kempen pilihanraya yang menyaksikan dia bertanding buat julung kalinya di Parlimen Permatang Pauh, dia banyak menggunakan jentera Pak Lah yang rata-rata terdiri dari budak-budak BTN yang berbelah bahagi menyokong Anwar. Mereka lebih keberatan dari sanggup. Namun kerana amanah Pak Lah bahawa, “…Kita perlu memenangkan Anwar, kalau tidak Tun akan dituduh berhasrat untuk memusnahkan politik Anwar…!” maka merekapun dengan taatnya beroperasi menyokong Anwar, walaupun barangkali dia tidak sedar. Dalam satu sesi ceramah di Permatang Pauh, apabila Pak Lah turun untuk memperkenalkan jagoan muda ini, Anwar dengan rendah dirinya menyebut, “ Pak Lah ni lebih dari saudara kandung saya sendiri…” Sungguh bijak Anwar mengeluarkan kata-kata manis yang merupakan asas putar belitnya berpolitik yang kemudiannya dipergunakan secara berleluasa.

    .....sambung

    ReplyDelete
  11. ....sambungan..


    Pembohongan pertama Anwar yang paling ketara ialah bila dia berhasrat menentang Haji Suhaimi bagi kerusi Ketua Pemuda. Ayatnya yang mudah ialah,“Saya tidak akan bertanding melawan Haji Suhaimi. Pemuda UMNO di bawahnya sudah cukup elok”. Selang dua hari selepas itu, dia meluahkan hasrat mencabar Haji Suhaimi. Manakala konco-konconya pula giat berkempen bahawa Tun berkehendakkan Anwar mengganti Haji Suhaimi. Maka menanglah Anwar! Menjelang 1987, kekuatan Anwar menjadi lebih mantap berikutan insiden pergeseran Mahathir-Musa yang juga tercetus hasil konspirasi Anwar dan puak-puaknya. Musa yang kebetulan ghairah untuk cepat mengganti Mahathir melakukan kesilapan-kesilapan strategi politik. Dia cuba merajuk, malangnya tidak dipujuk.Akhirnya Musa terpinggir! Politik Anwar mula menyusahkan veteran-veteran UMNO. Mereka yang dulu susah untuk menerima Anwar segera melarikan diri dari Tun dan membentuk “Team B”. Kesilapan mereka sebenarnya adalah berpunca dari kemarahan mereka terhadap Anwar itu lebih ditujukan kepada Mahathir. Akibatnya, mereka terpaksa menentang Mahathir bukan Anwar! Lagi kuat mereka menentang Tun, bertambah kuat pertalian politik Tun-Anwar!

    Penyerahan kuasa Pemuda dari Anwar ke tangan Najib, sekaligus Anwar mendapat ganjaran sebagai Naib Presiden. Menjelang pemilihan UMNO 1990, Anwar sudah pasang angan-angan untuk cabar Pak Ghaffar. Cuma kali ini dia gementar sedikit untuk merancangkan tindakan jahatnya itu. Apabila ada pencalonan dari beberapa Bahagian, dia cuma menikus kerana dia sendiri tidak pasti adakah seorang Naib Presiden ke tiga boleh mencabar Timbalan Presiden dalam konteks nilai dan budaya UMNO. Perkara ini “unprecedented” dan Tun sendiri nampaknya tidak begitu mahu melayan pemikiran-pemikiran ini. Bagaimanapun satu atau dua Bahagian cuba-cuba bangkitkan pemikiran bagi agenda Anwar ini. Anwar sendiri tidak mengenepikan kemungkinan tersebut. Namun atas kepercayaan bahawa Tun masih selesa dengan Pak Ghaffar, usaha ini hanya tertumpu di kalangan konco-konco Anwar sahaja, yang kebetulan belum bertapak begitu kuat di dalam UMNO. Akhirnya hasrat itu tidak diambil berat lagi, tetapi hal ini membantu Anwar meletakkan dirinya di tempat yang lebih baik iaitu mendapat tempat pertama di barisan Naib Presiden. Kemenangan itu menjadi rangsangan kepada Anwar untuk menyediakan dirinya ke kerusi Timbalan Presiden pada tahun 1993. Banyak peristiwa dan faktor yang melicinkan gerakan Anwar menjelang pertandingan itu. Karenah Sidang Pengarang Utusan Malaysia yang sebenarnya didalangi oleh Samad Mahadi, anak saudara Tun dalam mempersoalkan sikap Tun terhadap bahasa Malaysia, membantu Anwar meletakkan “orangnya” iaitu Johan Jaafar mengganti Zam sebagai Ketua Pengarang Kumpulan Utusan. Zam menjadi mangsa kepada tangan celupas Samad! Perlantikan Johan Jaafar merupakan factor penting serangan media bagi membantu Anwar. JJ, Nazri Abdullah (Berita Harian), Rahman Sulaiman (Bernama) yang sering bertemu untuk merancang satu konspirasi menentang Pak Ghaffar. Ironisnya, JJ sering mempertikaikan tentang “teori konspirasi” dalam penulisannya! Di satu pihak lain pula, kegagalan Pak Ghaffar dalam menyediakan dirinya sebagai pengganti Mahathir juga turut menguatkan lagi azam Anwar bagi merampas jawatan Timbalan Presiden itu. Pak Ghaffar tidak serius. Dia menyangka jawatan nombor dua itu adalah hadiah istimewa baginya sebagai pejuang bangsa. Dia “took things for granted”. Dia fikir sebagai orang tua, ahli-ahli akan tetap setia dan tidak berbelah bahagi dengannya. Pak Ghaffar lupa ketika itu, gelombang “Melayu Baru” yang diberi tafsiran oleh mereka yang gelojoh dengan kuasa sudah mulai membuak-buak!


    sambung...

    ReplyDelete
  12. ....sambungan...

    Jentera Anwar yang terdiri dari Setiausaha-Setiausaha Parlimen dan Timbalan Menteri mulai menjalankan plotnya. Jentera parti bukan lagi dikuasai oleh Pak Ghaffar. Ini Pak Ghaffar barangkali tidak sedar. Beberapa bulan menjelang pertandingan, media terus memainkan peranannya dengan aggresif tapi halus. Tidak kurang dari tujuh kali Tun menyebut bahawa Pak Ghaffar tidak akan dicabar. Akhbar-Akhbar menunggu pendekatan yang terbaik untuk memerangkapkan kenyataan-kenyataan Tun. Apabila sesekali Tun terlepas cakap di hujung ucapannya bahawa “ dalam pertandingan, demokrasi mesti dihormati”, ayat itu akan menjadi ungkapan utama dalam akhbar. Apabila Tun tercakap di Terengganu, bahawa “seseorang pemimpin perlu undur apabila ia merasai ia telah terlalu lama dan tidak lagi boleh menyumbang kepada kebaikan parti…” maka ayat ini menghiasai ruang akhbar dan TV secara besar-besaran pada keesokannya. Rakyat, terutama bakal perwakilan yakin kenyataan itu ditujukan kepada Pak Ghaffar. Malah dia sendiri makin keliru. Tun masih mahukanya atau tidak?

    Namun dalam masa yang sama, Anwar masih menyebut bahawa dia sekali-kali tidak akan mencabar Pak Ghaffar, baginya Pak Ghaffar adalah tokoh politik yang amat dihormatinya. Pak Ghaffar adalah sebagai guru kepadanya. Pak Ghaffar juga adalah sebagai bapa kepadanya. Orang UMNO yang masih kuat ingatan tentu tidak lupa dengan kata-kata penafiannya sebelum dia bertanding menentang Haji Suhaimi dahulu. Penafian sebelum pengakuan adalah semata-mata “tactical”. Cakap hanya tinggal cakap. Kalau dengan Haji Suhaimi dia boleh bertaktik sebegitu, apa salahnya dengan Pak Ghaffar pula. Kemudian p dia berkata… “Saya perlu akur dengan kehendak parti…atau arus yang begitu kuat menuntut kepada perubahan…” Kemuncak konspirasi politik Anwar meledak bila dia berjaya membohongi ratusan pemimpin UMNO dari seluruh negara hadir ke satu perhimpunan di PWTC. Tok Mat menjadi alat utama dalam peristiwa ini. Selaku Setiausaha Agung dan Menteri Penerangan, Tok Mat menggunakan kedudukannya bagi menjayakan niat rakus Anwar. Dengan dibantu oleh Pak Wan (mertua Anwar) yang memiliki sedikit kepakaran dalam “perang saraf”, mereka berjaya mengumpulkan pemimpin UMNO untuk datang ke Kuala Lumpur bagi suatu pengumuman yang mereka sendiri tidak tahu apa isi sebenarnya? Pihak media dengan penuh perancangan juga meletakkan peristiwa itu sebagai sokongan umum untuk Anwar menentang Pak Ghaffar. Maka Anwar dengan angkuhnya menyebut, “Ini adalah iltizam…” Megat Junid turut menyakinkan Tun, Anwar akan menang! Kebangkitan “Arus Perdana” dan pemikiran “Melayu Baru” akhirnya memaksa Pak Ghaffar berundur!

    Sambung....

    ReplyDelete
  13. ....sambungan..Anwar menang, Pak Ghaffar kalah!

    UMNO ketika itu seolah-olah menerima hakikat dengan pola pertandingan yang dijalankan. Pencalonan hampir dari semua Bahagian dijalankan secara paling kotor tanpa kesopanan seperti yang pernah disaksikan sebelumnya. Wang menguasai segala-galanya. Anwar tahu hal ini. Sebagai seorang pejuang Islam, dia sengaja menutup mata terhadap kedurjanaan ini. Malah Anwar menghalalkannya! Baginya matlamat menghalalkan cara. Pak Ghaffar diperhinakan begitu rupa. Dia menjadi terlalu kerdil dalam parti yang turut sama-sama didewasakan sejak berpuluh-puluh tahun dulu! Selepas pertandingan 1993, UMNO seolah-olah sudah menerima kesesuaian gandingan Tun-Anwar. Macamlah kombinasi 2M dekad 80-an dahulu. Orang-orang Anwar yang mendabik dada dengan kemenengan tersebut juga sudah pasang angan-angan untuk tumpang tuah Anwar dalam hiraki kepemimpinan UMNO!

    Dalam keselesaan Anwar berlabuh di kerusi Timbalan Presiden, tiba-tiba UMNO dikejutkan dengan isu “Brutus” oleh Tun dalam Perhimpunan Agung UMNO 1994, setahun selepas Anwar berganding dengan Tun. Presiden tidak akan menyebut mengenai sejarah pengkhianatan Brutus itu kalau bukan kerana ia menjadi isu sekitar dirinya. Perwakilan membaca maksud Tun pada wajah Anwar yang turut duduk di atas pentas pada hari itu. Keresahan Tun dengan orang nombor duanya itu telah dihidu oleh umum. Nampaknya konspirasi Anwar bukan setakat Pak Ghaffar sahaja. Anwar tidak akan puas selagi dia tidak sampai ke puncak kuasa! Mengapa Anwar begitu rakus dan tidak sabar menunggu?

    Mereka yang kenal Anwar dari zaman ABIMnya pasti tahu akan jawapannya. Anwar tidak boleh dan tidak mungkin mahu menjadi orang nombor dua. Dia mahu jadi orang nombor satu dalam serba serbi dan dalam apa situasi sekalipun! Dalam ABIM, kenapa Sanusi dan Fadzil Noor tersingkir?Bukankah angkara Anwar? Dia lebih selesa kalau di bawahnya hadir mereka yang “mediocre” dan tidak boleh mengatasinya. Itu sebab Anwar kekalkan Kamaruddin Jaafar, Kamaruddin Md Noor, Annuar Tahir dan lain-lain yang tidak ternama dan tidak berupaya menentangnya! Anwar akan berasa tidak selamat atau “insecured” kalau Tun tidak digulingkan segera. Lebih lama dia menunggu, lebih banyak mengundang risiko. Tun bukan seperti Pak Ghaffar dan tempat Tun pun bukan seperti tempat Pak Ghaffar. “This is totally a different ball game”, begitulah anggapan rakus Anwar . Anwar terpaksa merubah taktik dan strateginya.

    Pendekatan yang diambil tentulah berlainan dengan strategi semasa menentang Pak Ghaffar, walaupun hasratnya tetap sama. Pertama kali dicubanya pada pemilihan 1996. Dia mahu melemahkan Tun di Kedah. Kebetulan timbul isu Sanusi dan Osman Arrof. Anwar merancangkan pengekalan Osman Aroff sebagai Menteri Besar, maka dia memperalatkan pula 22 wakil rakyat sebagai senjata agenda politiknya. Bila kumpulan 22 wakil rakyat itu mengemukakan memorandum penolakan terhadap Sanusi, Anwar segera mengingatkan Tun bahawa “…Pandangan mereka ini perlu diambilkira”. tun menjadi cemas, kerana penolakan mereka ke atas Sanusi adalah petanda tentangan ke atas dirinya. Ini berlaku menjelang pemilihan pucuk pimpinan UMNO 1996. Secara sulit dan diam-diam, Anwar mengambil dua borang pencalonan dari Ibu Pejabat UMNO. Satu untuk Timbalan dan satu untuk Presiden.

    Inilah ringkasan sejarah Anwar yang perlu diketahui oleh generasi muda… fikir-fikirkanlah


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat mana pun strategi anwar tu....gagal jugak akhirnya krn dia lupa tuhan....dia cuma ingat lubang taik....
      Hujah agama bukan main hebat tapi kemaluan tidak dijaga....MUNAFIK...

      Delete
    2. Sama2 merasai zaman tersebut sejak awal remaja..pak sheikh dah jadi setan dah....
      Nak jadi no1 di malaysia...sebelah kaki dah lepas tapi tersungkur juga akhirnya...
      Bila tak tercapai....meroyan giler ler jadinya.....

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!