PANAS BERAPI! TURUN HARGA KERETA, SIAPA TIRU SIAPA SEBENARNYA NI?

Tika ini heboh di kalangan beberapa kerat pemimpin penyokong PR khususnya dari PKR yang sibuk memperkatakan dakwaan bahawa Manifesto BN bertemakan "Menepati Janji Membawa Harapan" telah meniru idea dari Manifesto PR.

Salah satu inti pati Manifesto BN yang dikatakan ditiru dari Manifesto PR ialah mengenai janji penurunan 20% hingga 30% harga kereta secara berperingkat-peringkat.

Untuk mengetahui hakikat siapa yang meniru siapa, kita perlu mengimbas kembali tahun-tahun sebelumnya kerana ia kaedah terbaik untuk mencari kebenaran.

Pada 22 Mac 2006, Kerajaan Barisan Nasional (BN) telah memperkenalkan Dasar Automatif Negara (DAN) selepas rangka pelan mengenainya diumumkan seawal 19 Oktober 2005.

Antara tujuan utama kewujudan DAN 2006 ialah mengurangkan cukai terhadap kereta-kereta import yang enjinnya di bawah 1,800cc selanjutnya meningkatkan daya saing pasaran bagi syarikat tempatan dan antarabangsa.

Kesan awal perlaksanaan dasar itu menurut analisis oleh OSK Research tika itu menyaksikan harga kereta buatan nasional telah mengalami penurunan antara RM353 hingga RM385.

Sementara kereta import jenama luar yang dipasang di negara ASEAN seperti Honda City, Nissan Sentra dan Toyota Altis pula penjimatan yang diperolehi ialah sekitar RM1,900 hingga RM4,000.

Untuk menghindari kesan buruk dasar  kepada syarikat penjual kereta terpakai (secondhand), maka melalui DAN 2009 yang diumumkan pada 28 Oktober 2009 pula diperkenalkan Pewartaan Harga Kereta Import Terpakai bagi menangani pengisytiharan bawah harga.

Dengan langkah penambahbaikan itu, para pengusaha kereta terpakai boleh bernafas lega dan risiko perniagaan mereka rosak atau muflis dapat dikurangkan.

Contoh mudah untuk mengetahui impak positif dari DAN 2006 diikuti DAN 2009 ialah bila saat ini kita sudah dapat membeli kereta baru (VIVA 660) pada harga RM24,912.15 yang mana pada tahun 2009 harganya adalah RM28,800.00.

Pada tahun 2004, kita hanya mampu bergaya dengan kereta Kancil 660 yang harganya tika itu ialah RM25,846.00 namun dengan harga yang hampir sama pada tahun 2011 hingga sekarang kita boleh memiliki model kereta yang sedikit besar dan selesa.

Sedangkan PKR melalui Pengarah Strategiknya, Rafizi Ramli hanya mula bercakap mahu menurunkan harga kereta pada pertengahan 2012, lewat 6 tahun dari DAN 2006 yang diperkenalkan oleh Kerajaan BN.

Malah janji PR melalui manifestonya untuk meliberalisasikan harga kereta supaya sebuah kereta dapat dijual pada harga serendah RM25,000 sebenarnya sudah lama dicapai semenjak tahun 2004 lagi, tapi baru sekarang PR sibuk memperkatakannya.

Berdasarkan beberapa ringkasan fakta di atas, patutnya kita dah tahu siapa yang meniru siapa.

Apa pun tak usahlah pelik dengan sikap lembik dan lembap Rafizi Ramli dan PKR, tak berapa lama dulu pun mereka sibuk mendakwa BN mencedok idea mereka dalam hal pemberian permit individu untuk pemandu teksi, padahal sebenarnya BN sudah mula membincangkan isu permit teksi individu semenjak 1999 lagi.

Yang penting, dalam hal menikmati harga yang lebih rendah untuk apa sahaja model kereta, ia tidak semudah diperkatakan. Banyak perkara perlu dihalusi supaya ia tidak memberi impak negatif pada ekonomi negara.

BN telah berusaha semenjak 2005 lagi ke arah itu. Semua penjimatan ini tidak berlaku secara mendadak, ia berdikit-dikit yang pentingnya setiap dasar dan penambahbaikan yang dilakukan oleh Kerajaan BN mengambil kira kepentingan semua pihak.

Petikan: MyKMU.Net

67 Responses to "PANAS BERAPI! TURUN HARGA KERETA, SIAPA TIRU SIAPA SEBENARNYA NI?"

  1. Aá...kena jolok dulu baru gugur...kah,..kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. anyway ade sape2 ade gambar Parpukari x? nak buat modal melancap.

      Encik Mohamed.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    2. cai, ko nak melancap tengok gambar parpukari buat apa.....gambar Rafizi gay kan ada...tak pun eli kang kang atau norule izah....standard untuk pencacai PuKiR macam ko....

      Delete
    3. BUKAN KENA JOLOK DULU TAPI BANYAK PERKARA NAK DIAMBIL KIRA.

      BUAT KERJA TU JGN SAMPAI MERUGIKAN NEGARA. KALAU SEKADAR CAKAP GUNA AIR LIOR SEMUA ORG BOLIH TAPI SAMADA AKAN MENGUNTUNGKAN RAKYAT SIKIT TAPI MERUGIKAN NEGARA BANYAK ITU LEBIH PENTING.

      BUKAN SATU ASPEK SAJA SAMA MCM PTPTN KALAU MANSUH RAMAI YG AKAN TERGADAI MASA DEPANNYA. BRIM ADALAH BAIK SEBAB IANYA DISASARKAN PADA GOLONGAN YG BERHAK BUKAN PUKUL RATA. JADI FIKIR2 KAN YA.

      Delete
    4. Hadi: Lepas 50 tahun baru BN janji turun harga kereta
      Oleh: Wartawan Sinar Harian
      Tarikh: April 8, 2013
      [DIKEMAS KINI] SHAH ALAM - Sementara demam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) terus meningkat dengan kedua-dua Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) sudah mengumumkan manifesto masing-masing, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyindir BN sambil berkata ia baru berjanji untuk menurunkan harga kereta.

      Kata Hadi, beliau hairan kerana BN yang memerintah negara sejak 1957, baru sekarang mahu bertindak demikian, itu pun selepas PR mengumumkan manifestonya akhir Februari lalu.

      Bila cakap tentang manifesto, bermakna ia tentang janji. Barisan Nasional memang macam itu, yang dia janji itu, dia tak buat lagi," katanya dalam program Bicara Minda dan Sesi Dialog anjuran Sinar Harian.

      Hadi ditanya, sama ada manifesto yang dibentangkan BN Sabtu lalu sebagai manifesto yang menjamin kebajikan negara.

      Ahli Parlimen Marang itu berkata, memang sudah menjadi tradisi dalam BN, pihaknya hanya tahu menabur janji, namun tidak pernah tahu untuk melaksanakannya.

      "Masalah BN telah memerintah 50 tahun lebih, mengapa tak buat lagi (negara kebajikan)," katanya menjawab soalan hadirin.

      Perkara itu katanya jauh berbeza di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat yang mempunyai kesungguhan untuk melaksanakan dasar baik untuk rakyat walaupun secara sederhana dan berperingkat-peringkat.

      "Kita baru memerintah empat tahun lebih di Selangor, Pulau Pinang, Kedah, sekejap di Perak, Terengganu, Kelantan, kita buat sekadar kemampuan yang kita ada," ujar Hadi.

      Hadi turut menolak dakwaan kerajaan negeri di bawah pembangkang pada hari ini juga gagal melunaskan manifesto pilihan raya lalu.

      "Kita tak buat langsung itu tak betul," ujarnya.

      Namun katanya, harus diingat tanggungjawab pembangunan sepertimana yang terkandung dalam manifesto BN sememangnya adalah tangggungawab kerajaan pemerintah.

      "Parti yang memerintah adalah parti yang memegang amanah. Tetapi bagaimana mengendalikan duit itu?

      "Siapa jadi kerajaan, ia mesti buat pembangunan," ujar Hadi sambil menambah sebab itulah Pas tidak pernah merobohkan sebarang masjid yang dibina oleh kerajaan BN di Kelantan.

      BN dalam manifestonya yang dibentangkan Sabtu lalu menjanjikan pembangunan dan kemudahan prasarana bertaraf dunia jika terus diberi mandat.

      BN antaranya berjanji akan memperbanyakkan lorong dan susur keluar Lebuh Raya Utara-Selatan.

      Pihaknya juga berjanji untuk membina 2,300km Lebuh Raya Pan Borneo bermula dari Semantan di Sarawak hingga ke Serudong di Sabah.

      BN juga akan mempertingkatkan bekalan tenaga elektrik kepada 6,000 rumah lagi di Semenanjung, 60,000 rumah di Sabah dan 80,000 rumah di Sarawak.

      Hadi dalam ucapannya turut menempelak mengapa baru sekarang BN terfikir untuk mengurangkan harga kereta dalam manifestonya walaupun sudah mentadbir negara lebih 50 tahun.

      "Bila kita buat (turunkan harga kereta) baru mereka tahu (boleh buat)," ujar Hadi sebelum menerima tepukan gemuruh hadirin.

      Isu itu dibangkitkan ketika rakyat mula membincangkan kandungan manifesto yang dibincangkan oleh BN kelmarin dan PR 25 Februari lalu.

      Antara lain manifesto PR menjanjikan penurunan harga kereta jika berpeluang membentuk kerajaan pusat.

      Aspek yang sama yang dijanjikan menerusi manifestonya iaitu menyemak semula Dasar Automatif Nasional bagi mengurangkan harga kereta secara berperingkat-peringkat antara 20 hingga 30 peratus.

      Kedua-dua manifesto itu, yang mencerminkan kelahiran sistem dua parti, dilihat cuba bersaing satu sama lain menjelang hari pengundian PRU13.

      Delete
  2. Mcm anita serawak nyanyi lagu jangan tiru saya ha ha ha.....
    Sapa tiru sapa x penting yg penting umno sudah kering idea.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANWAR EJEN ISRAELApril 8, 2013 at 5:33 PM

      Mcm lagu p ramlee dlm cerita masam masam manis, hahahah...
      Apa guna berjanji....kalau tak ditepati... Kelak meracun diri...
      Sape tiru sape tak penting, yg penting PR janji kosong... Munafik tul....

      Delete
    2. Penipu Rakyat a.k.a PR mmg suka belit rakyat.

      Delete
  3. Membincangkan isu permit teksi sejak 1999 lg kah kah kah.....mat bongkar akan bongkar dan cari jawapannya ha ha ha.....memang betul isu permit teksi telah di bincangkan sejak 1999 lg....tp tah mcm mana boleh kantoi isu itu senyap bila mana puak puak haram ni mendapati bahawa bg kepada kroni lebih untung dr bg kat individu.....hs ha ha.....jgn bodoh kan rakyat kerana ada yg memerati....kah kah satu lg projek tipu rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANWAR EJEN ISRAELApril 8, 2013 at 5:39 PM

      Kah kah kah..apa yg ko bongkar? Takde pape pun... Kah kah kah.. Kroni kroni.. Bapak segala kroni depan mata anak bini anak beranak ko tak nmpak.. Kah kah..satu lagi kah.. Satu lagi projek tembak kosong oleh pee r..

      Delete
    2. Bhai bongkak lu prnh dngr program pemilik teksi individu diletakkan di bawah program konsortium...tujuan utk penyeragaman dari teksi dan driver utk menepati piawaian identiti standard teksi...namun teksi ttp hak milik individu...tp bhai jika pemilik buat pajakan permit...salah bn juga ke..

      Delete
  4. pakatan jamban la tiru......sapa lagi.......BN mendahulukan rakyat, pakatan jamban mendahulukan peliwat....

    ReplyDelete
  5. kah kah kah kah kah.....

    Pencacai semua dah sentap. Semalam tuduh BN tiru pakatan haram. Last-last keluar story ni. Taktik basi pakatan haram adalah tuduh orang lain dulu sebelum orang tuduh depa.

    kah kah kah kah kah.....

    Macam Nuwat Juburi, sebelum orang tuduh dia kronisme, Nuwat tuduh orang lain yang kronisme. Tapi maseh ada pencacai baru keluaq hutan dok pertahan Nuwat Juburi adalah manusia yang tak rasuah, tak kronisme.

    kah kah kah kah kah.....

    Makin hari makin aku simpati pada puak-puak pencacai Nuwat Juburi yang dah mati akal tak tau mana kona. Dah malu beb sebab sebelum ni dok pertahan Nuwat Juburi mati matian. La ni baru hangpa tau Nuwat Juburi adalah kepala setan di Malaysia.

    kah kah kah kah kah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yeahhhhhhhhhh

      Bersatu Kita Bersatu
      Dengan Setia Berganding Bahu
      Tipu Terus Menipu
      Kita Tipu Melayu

      Delete
    2. Bhai lbh bangsat klu kita ditipu cina dap dgn bantuan melayu sial dlm pkr dan pas...

      Delete
    3. PR kaki liwat...Perosak negara

      Delete
  6. wow ,, banyak nya artikel dalam sehari..rajin nye mencari duit untuk membayar saman...teruskan baiya..5 juta je, bukan banyak pon,,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...aku rasa klu PK letak lbh 10 isu sehari pun masih tak terlayan lu org pnya merapu...dgn kemasukan pati dlm blog... cnth nya lu

      Delete
  7. Kenapa viva 660 tahun 2006 harganya 28k tahun 2009 harganya dah turun ke 24k....ini kerana pada viva 2006 dilengkapi dgn pelbagai eksesori iaitu etc power window.alarm key..audio/radio.....cermin 3 layer.lampu meter dwi fungsi dan pelbagai lg...pada tahun tahun berikutnya proton telah memperkenalkan model saga blm dgn harga yg lebih konpetatif menyebabkan produa mengkaji semula harga keretanya dgn cara mengurangkan xsesori maka harga pun turun....ini bermakna bukan harga kereta yg turun ttp pengurangan material menyebabkan harga di turunkan.satu lagi projek nak tipu rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersatu Kita Bersatu
      Dengan Setia Berganding Bahu
      Tipu Terus Menipu
      Kita Tipu Melayu

      Bersama Kita Bersama
      Menjunjung Hasrat Semua
      Berjasa Pada Kroni
      Anak Isteri Dan 'Bini'

      Lambang Kita Yang Rebah
      Dipandang Keji Dan Haprak

      Bersatu, Bersedia ... Khianat
      Cogan Katanya
      UMNO Terus Lara
      Rompak Rakyat Malaysia

      Delete
    2. BETUL! BETOL! BETOL!!!

      Delete
    3. apa barang viva...itu kereta malaysia.. kereta nasional.. idea keta nasional idea BN. ko ado? har har har...itu la penyokong anti BN. Dulu, tak nak..lepas tu dia gak yg beli... har har har..

      aku taraf bmw ke atas je..maklum la aku kaya dari ko..

      ari tu aku belikan civic utk maid aku pegi pasar. Hybrid.. byk kurangnya.. ko ado??

      Delete
    4. Bhai bengkak...salah kerajaan lagi...hahaha bhai yg buat kereta kerajaan ke atau proton/perodua...bhai ini utk daya saing hrga tnpa mnjejaskn basic kualiti, keselamatan dan keselesaan...itu hak customer utk pilih variasi yg mmpu milik.. Bhai..lu ada pilihan utk beli dijaya jusco, giant,tesco dan mydin tp kerajaan sediakn kedai 1 malaysia utk pilihan kita...salah kerajaan juga ke sbb beri pilihan kepada rakyat...

      Delete
  8. Pakatan takot dengan janji janji BN, Sebab mereka percaya janji BN janji ditepati, janji satu perkara yang susah untuk ditepati oleh pembangkang, sebab itu mereka menggelabah mendengar akujanji BN,nak tercabut lutut nampak gayanya!

    Salam Gelombang Biru

    Nana nurgaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan akujanji...akurjanji.... akujanji tu di buat najib razak...eh muhammad najib razak eh silap mohd najib razak eh...betul ke nama pm aku ni......so kalau nama sebenar pm tak tau x leh kata aku janji kena kata akur janji......ha ha ha ha....

      Delete
    2. takde yg lebih bongok lagi ke komen??

      Delete
    3. Bakal pm khayalan apa ka nama, anwar..nuar..bang non,bang jubor..eih eih aji adi, aji boroi.. abdul hadi. Eh pork nik kot, pork nikky, mat nik..apa nie..ah menifesto bukan janji!!aahh semua tak bleh pakai!!apa kapal sinki!!

      Salam Gelombang Biru

      Nana nurgaya

      Delete
    4. Bhai AAK...aku dh suruh lu rehat...tngk skrg semua org tahu otak lu semakin lembab.. Jgn bhai,alang2 dah buat dosa fitnah,maki dan mencarut tiba2 hari mengundi otak lu out of service...rugi jew lu buat dosa tak berbaloi...apakata lu buat solat istikarah agar lu dpt pertunjuk dari Allah..pastu jgn malu dan segan utk mohon ampun dan maaf kepada Allah dan rakyat malaysia...

      Delete
    5. Bersatu Kita Bersatu
      Dengan Setia Berganding Bahu
      Tipu Terus Menipu
      Kita Tipu Melayu

      Bersama Kita Bersama
      Menjunjung Hasrat Semua
      Berjasa Pada Kroni
      Anak Isteri Dan 'Bini'

      Lambang Kita Yang Rebah
      Dipandang Keji Dan Haprak

      Bersatu, Bersedia ... Khianat
      Cogan Katanya
      UMNO Terus Lara
      Rompak Rakyat Malaysia

      Delete
    6. ko tulis apa bodoh

      Delete
  9. Kah kah kah puak cai umngok dah tak dak isu.....kah kah dah tak de fakta ke cai.......tok sah le nak menipu rakyat.....tipu puak puak umngok dah le......kah kah kah........hari ni tersebar gambar kak ros cium batu hajaratu aswad kah kah kah......alhamdulliah.....jgn ambil air kiur tu wak balik buat minyak pengasih dah le..kah kah kah....cai cai x nak puji kak mah ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANWAR EJEN ISRAELApril 8, 2013 at 6:17 PM

      bagus la dpt cium hajar aswad... Anwar berahi ada?? Duit byk, buat beli jet gi US.. peh..

      Delete
    2. Bhai AAK...lu bukan muslim ke...laa selama ni aku ingt lu melayu muslim...sorry bro aku kadang2 ckp hal agama islam ngan lu..

      Delete
    3. laaaa.... rupa2nya AAK kafir laknat... cis buang karan aja melayan parasit haram nih

      patut pun amwar al jub menutuh jongkang jongkit dia TAK KISAH!!!!!

      Delete
    4. Anwar cium lubang taik...hajar aswad tak leh....yahudi!!!!

      Delete
  10. kah kah kah kah kah.....

    Nuwat Juburi dah goyang. Orang Permatang Pauh dah kenai sapa hang yang sebenaq. Dari ABIM sampai dalam UMNO hingga ke PKR, kerja hang asyik dok cari lobang nak bagi kote bengkok hang keluaq ayaq sedap.

    kah kah kah kah kah.....

    Habes segala jantan betina dia tibai. Bini orang dia sapu, drebar dia pon dia balun. Masok Sg. Buloh aku tak tau jantan mana pulak jadi alat pemuas nafsu dia.

    kah kah kah kah kah.....

    Chinadoll, siamdoll, are-pon doll dia tibai. Hangpa semua pencacai pakatan haram tak pernah terpikiag ka pasai apa Nuwat Juburi ada tabiat macam tu?

    kah kah kah kah kah.....

    Mai sini aku habaq kat hangpa. Nuwat Juburi makan luaq pasai masakan Wan Jijah dah tak sedap.

    kah kah kah kah kah.....

    Selera Nuwat Juburi ialah makan ikan kembong yang berisi dan fresh. Wan Jijah asyik dok bagi makan ikan kering, mana dia nak kenyang.

    kah kah kah kah kah.....

    La ni ada pula gambaq dia dalam hotel main ngan jantan. Ada pulak keluaq video Nuwat Juburi terkam mahasiswa.

    kah kah kah kah kah.....

    Tapi yg aku nak gelak sampai pecah perut ada lagi puak-puak pencacai yang keras hati tak mau terima si pelaku adalah Nuwat Juburi.

    kah kah kah kah kah.....

    Fuhhh...... memang buta hati sunnguh depa ni. Dah segala macam bukti keluaq pun maseh dok sokong Nuwat Juburi nie jadi PM.

    kah kah kah kah kah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tak dak fakta ke bang kah kah kah......

      Delete
    2. Bhai AAK...lu ada kesah ke

      Delete
    3. Pencacai pr nie...klu setan undi pkr..pas dan dap...mrk boleh katakan setan adalah suci!!!!!

      Delete
    4. Bersatu Kita Bersatu
      Dengan Setia Berganding Bahu
      Tipu Terus Menipu
      Kita Tipu Melayu

      Bersama Kita Bersama
      Menjunjung Hasrat Semua
      Berjasa Pada Kroni
      Anak Isteri Dan 'Bini'

      Lambang Kita Yang Rebah
      Dipandang Keji Dan Haprak

      Bersatu, Bersedia ... Khianat
      Cogan Katanya
      UMNO Terus Lara
      Rompak Rakyat Malaysia

      Delete
  11. kah kah kah kah kah.....

    Puak pencacai pakatan haram ni sebenaqnya adalah golongan melayu pemalas. Belajar kat sekolah bodoh tapi masuk u nak free.

    kah kah kah kah kah.....

    CGPA cukup-cukup makan. Anak Cina ramai belajaq rajin-rajin. Pasai tu kalau hangpa tengok setiap satu anak melayu yang dikecualikan bayaran PTPTN sama dengan 4 orang anak cina.

    kah kah kah kah kah.....

    Belajaq u pemalas tak mau tambah skill. Last-last keluaq u nak kerja gaji empat lima ribu. Tapi standard budak SPM ja.

    kah kah kah kah kah.....

    Nak pakai kereta canggih tak mampu sebab gaji kecik. Lepas tu dok salah kerajaan.

    kah kah kah kah kah.....

    Hidup susah sebab pemalas, tak mau bersaing pastu nak yang bulat datang bergolek, yang pipih datang melayang.

    kah kah kah kah kah.....

    Ciri-ciri tipikal pencacai pakatan haram adalah semua nak free tanpa berusaha.

    kah kah kah kah kah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersatu Kita Bersatu
      Dengan Setia Berganding Bahu
      Tipu Terus Menipu
      Kita Tipu Melayu

      Bersama Kita Bersama
      Menjunjung Hasrat Semua
      Berjasa Pada Kroni
      Anak Isteri Dan 'Bini'

      Lambang Kita Yang Rebah
      Dipandang Keji Dan Haprak

      Bersatu, Bersedia ... Khianat
      Cogan Katanya
      UMNO Terus Lara
      Rompak Rakyat Malaysia

      Delete
  12. kah kah kah kah kah.....

    Hukum alam ni simple ja. Sapa berusaha dengan sepenuh komitmen walaupun tanpa bantuan kerajaan pasti akan berjaya dan hidup senang.

    kah kah kah kah kah.....

    Tapi melayu spesis pencacai Nuwat Juburi banyak buang masa dok blame kerajaan sana-sini. Segala usaha, masa dan tenaga akal disia-siakan dengan mengikut Nuwat Juburi menghuru-harakan Malaysia.

    kah kah kah kah kah.....

    Hello pencacai bodoh. Kalau nak hidup senang, cuba guna usaha, masa dan akal hangpa untuk sesuatu yang lebih berfaedah kepada kehidupan hangpa sendiri.

    kah kah kah kah kah.....

    Kalau pakatan haram perintah Malaysia pon, kehidupan hangpa sama ja macam dok bawah BN sebab macam yg aku cakap ganjaran hanya datang bila kita berusaha.

    kah kah kah kah kah.....

    ReplyDelete
  13. kah kah kah kah kah.....

    Janji la apa pon tapi kalau melayu pemalas, macam mana depa nak jadi kaya.

    kah kah kah kah kah.....

    Buat la segala macam program ekonomi, melayu tetap tak ke mana pasai salah satu sifat melayu adalah suka buang masa main politik kepartian.

    kah kah kah kah kah.....

    Hangpa tengok la di Selangor, apa yang berubah? Sama ja. Pasai kalau melayu malas berusaha dan sibok main politik kepartian macam mana nak berjaya macam orang cina?

    kah kah kah kah kah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gelak sendiri sudah...Takyah ar taip...

      Delete
    2. Bro.....adus!!!!!terkena teruk lubang taik macai2 pr dgn nukilan pedas u tu!!!!!

      Delete
  14. Papagomo mahu lawan Anwar di Permatang Pauh4:14PM Apr 8 2013 Penulis blog kontroversi Papagomo yang digugurkan daripada perkhidmatan dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) atas kesalahan rasuah mengumumkan untuk bertanding sebagai calon bebas menentang ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim di kerusi parlimen Permatang Pauh.Papagomo atau nama sebenarnya Wan Muhammad Azri Wan Deris dilaporkan mengumumkan perkara itu melalui seorang pengikutnya, Mohamad Rafi Awang Kechik dalam satu sidang media di pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya Wilayah Persekutuan.Mohamad Rafi dalam laporan The Star Online hari ini menyebut, mereka juga berhasrat untuk menamatkan kerjaya politik Anwar.PDRM pada akhir bulan lalu menjelaskan bahawa Wan Muhammad Azridibuang kerja daripada pasukan itu sejak September 2012 dan tidak lagi tersenarai sebagai pengundi polis.Pengarah pengurusan PDRM Datuk Mortadza Nazarene menjelaskan demikian susulan penjelasan Suruhanjaya Pilihan Raya bahawa bekas konstabel tersebut tidak lagi disenaraikan sebagai pengundi pos.Mortadza menjelaskan, Wan Muhammad Azri pada mulanya ditangkap atas satu kesalahan jenayah dan dihadapkan ke mahkamah pada 31 Oktober 2005.“Pada 6 September 2012, anggota ini disabitkan salah dan dijatuhkan hukuman. Seterusnya prosiding tatatertib PDRM terhadapnya telah dibuat dan anggota ini dibuang kerja berkuatkuasa 6 September 2012.“Sehubungan itu, anggota ini tidak lagi tersenarai dalam rekod PDRM sebagai pengundi pos,” kata Mortadza dalam kenyataan itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...jika benar,apa masalahnya pada lu klu lu beran lu lwn le pulak ngan ds najib klu lu gentle...

      Delete
    2. Bhai...jika benar,apa masalahnya pada lu klu lu beran lu lwn le pulak ngan ds najib klu lu gentle

      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

      Budak sekolah tanya aku bab najis mughalazah pon aku tak boleh nak jawab,ini kan pulak nak lawan ds najib....jauh panggang dari api bro....

      Delete
    3. Nik Aziz lagi rilek...selamba kate Nabi Muhammad sebelum jadi rasul same cam mat2 kat kampung...Pale hotak die...
      Dah nyanyuk..gila kuasa plak tu..

      Delete
    4. Kahkahkah.......n.ajis2...nuar2

      Delete
  15. Kalau takde undi protes Amno Bn akan lalai,lupa dan mengabaikan Rakyat jelata.PRU 13 kekalkan undi protes dan tingkatkan sokongan anda.Rakyat Malaysia setia bersama Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  16. Nk sng ush lbh la oit..klo 24 jm sebok hntm krjan mne le nk kdpn..nk ikot ckp die jew nk itu ini usha ny mls.. Dlm ati nk pkai evo tp pmls

    ReplyDelete
  17. nak melalak ke nak merengek ke
    itu lu orang punya pasai

    yang penting semua penyokong
    BN perlu fokus
    undi BN

    ReplyDelete
  18. Cerita panjang-panjang pun tak guna. Kau nak claim BN yg cadangkan dulu turun harga kereta awal 6 tahun dari PR?

    1. Dah 6 tahun harga kereta makin menaik.

    2. Pemimpin2 BN dok sibuk kutuk PR tuduh macam2 kalau harga kereta turun.

    Sekarang maksud kau apa? BN sendiri cadang, BN senditi kutuk diri sendiri?

    Ini adalah satu kebodohan yang nyata!

    Kamon BN, tunjuklah kepandaian sikit. Ini dah menyebabkan kita semacam meniru idea PR. Kau jgn buat malu aku beb!

    Undi aku tetap BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku paling penting bukan gay

      Delete
    2. Bersatu Kita Bersatu
      Dengan Setia Berganding Bahu
      Tipu Terus Menipu
      Kita Tipu Melayu

      Bersama Kita Bersama
      Menjunjung Hasrat Semua
      Berjasa Pada Kroni
      Anak Isteri Dan 'Bini'

      Lambang Kita Yang Rebah
      Dipandang Keji Dan Haprak

      Bersatu, Bersedia ... Khianat
      Cogan Katanya
      UMNO Terus Lara
      Rompak Rakyat Malaysia

      Delete
  19. 6.54 ni lagi sekor syiook sendiri..

    ReplyDelete
  20. Harga kereta nak turunlah yg paling banyak. Turun perlahan-lahan menyebab perniagaan kereta bermasalah. Pembeli menjadi tidak yakin nak beli atau tunggu akhirnya banyak kereta dealer niaga merosot. Pikilah.......nak turun turunlah yg paling banyak jangan merosakan pasaran. Pikilah.....tak tahu perintah tukar perintah lagi baik. TUKAR TUKAR TUKAR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...amenda lu nk ckp ni...dah lu g tido esok sekolah kn....

      Delete
    2. tak paham la aku....ni nak turun ke nak tukar ni..?

      Delete
  21. setakat viva apa klas.keta proton kt indon lg murah...tukar tetap tukar....

    ReplyDelete
  22. KEBOLEHPERCAYAAN... Seandainya Pakatan Pembangkang... Menang Dengan MAJORITI TIPIS... 112...!!! Daripada 222 KERUSI PARLIMEN...!!!
    ADAKAH... Pakatan Pembangkang... AKAN PATRIOTIK DAN MEMERINTAH DENGAN MAJORITI TIPIS TERSEBUT...???
    ADAKAH PAKATAN PEMBANGKANG BOLEH DIPERCAYAI... TIDAK AKAN MEMBENTANG KARPET MERAH MENGALU ALUKAN KEMASUKKAN SEMULA JIRAN DISEBERANG TAMBAK YANG MENGUASAI 81 DRPD 87 KERUSI...!!!
    JIKA DICAMPUR... KERUSI PARLIMEN MALAYSIA 222 + SEBERANG TAMBAK 87 = 309 KERUSI KESELURUHAN...
    JIKA PAKATAN PEMBANGKANG DGN 112 + 81 = 193 / 309...!!!
    DAN ITU ADALAH MAJORITI YANG KUAT DAN GAGAH... UTK MENEBUK NEBUK MENGUBAH PERLEMBAGAAN NEGARA...???!!! BOLEHKAH DIBERIKAN KEBOLEHPERCAYAAN KEPADA PAKATAN PEMBANGKANG MEMEGANG STRUKTUR SISTEM KENEGARAAN INI...!!!
    DEMOKRASI ADALAH PERTANDINGAN KEPADA ANGKA...!!! SIAPA BANYAK... DIALAH YG MENANG...!!! TIADA ISTILAH NAIB JUARA...!!!

    ReplyDelete
  23. Berita GEMPAR!!!!!!!!!!!

    Fatwa terbaru Nik Aziz:

    1. Jgn undi UMNO sebab parti berasaskan kebangsaan, undilah DAP yg perjuangkan 100% secularism

    2. Jgn undi UMNO sebab parti berasaskan kebangsaan, undilah PKR yg perjuangkan pluralism

    3. Jgn undi UMNO sebab parti berasaskan kebangsaan, undilah PAS yg perjuangkan nafsu buas dan periuk nasi lebai2 munafiq PAS yg berselindung di sebalik imej Islam

    Harap maklum.

    ReplyDelete
  24. SILA AMBIL PERHATIAN

    Pencacai PR di blog ini yang menggunakan berbagai identiti merupakan orang yang sama. Beliau ini adalah pencacai PR yang di upah oleh DAP untuk memecah -belahkan orang-orang Melayu terutama penyokong UMNO. Beliau ini bukan lah orang Melayu dan berugama Islam tetapi seorang bukan Melayu yang berugama Kristian.

    Jadi kita patut berhati-hati apabila membaca komen-komen beliau di sini dan juga di blog blog pro-UMNO yang lain.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  25. Mengapa hendak turun harga kereta sekarang?'
    Zulaikha Zulkifli | 6:13PM Apr 8 2013
    Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempersoalkan manifesto BN yang baru menimbulkan janji untuk menurunkan harga kereta selepas 55 tahun pentadbiran parti itu.
    "Kenapa dalam masa 50 tahun lebih ni baru nak turun harga kereta? Dah 50 tahun lebih memerintah baru nak turun harga kereta. Bila kita buat, dia pun buat.

    "Kita sama-sama janji. Janji ialah perkara yang baru nak dibuat. Kalau dah buat bukan manifesto dah namanya," kata Abdul Hadi.
    Beliau berkata demikian ketika menjawab satu soalan yang dikemuka para peserta dalam satu forum anjuran akhbar Sinar Harian di Shah Alam hari ini.

    Peserta berkenaan meminta Hadi mengulas dakwaan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa manifesto Pakatan hanyalah satu khalayan yang bakal merugikan negara.
    Mengulas lanjut Abdul Hadi berkata beliau tidak menafikan bahawa pembangunan yang dijalankan kerajaan BN, termasuk membina infrastruktur merupakan satu bentuk kerajaan.

    "Tapi bagaimana mengurus duit itu? Pembangunan ini tanggungjawab kerajaan. Siapa jadi kerajaan perlu buat pembangunan. Sebab itu duit rakyat bukan duit parti," katanya lagi.

    Bercakap dalam sidang media selepas program Bicara Minda itu pula, Abdul Hadi seterusnya mempertahankan konsep Negara Berkebajikan yang dipromosi PAS pada masa ini.

    Menurutnya, PAS mempromosi konsep berkenaan bagi memudahkan masyarakat memahami konsep Islam sebagai agama rasmi persekutuan, berbanding konsep Negara Islam yang diuar-uarkan sebelum ini.

    "Tiada percanggahan dengan Negara Berkebajikan dengan Negara Islam. Itu perkataan seperti di mana pertukaran semata-mata untuk memudahkan orang faham dan akhirnya semua dapat terima konsep Islam agama persekutuan," katanya.

    Tumpuan PAS yang beralih kepada usaha mempromosi konsep Negara Berkebajikan itu menerima kritikan keras daripada bekas pemimpin utama parti berkenaan – bekas pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Hassan Ali dan bekas timbalan presiden Nasharudin Mat Isa.

    Golongan ini antara lainnya mendakwa, PAS telah terpesong daripada matlamat asal setelah bekerjasama dengan PKR dan DAP.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!