LAPORAN LIVE PEMBENTANGAN AKUJANJI aka MANIFESTO PENUH! #MANIFESTOBN #najibrazak

PM dah naik stage sambil memberi saam PM sempat perli gang-gang bersih! He he he. PM kata kali ini dia tak nak lagi panggil manifesto, dia nak tukar kepada AKUJANJI `katanya. Yalah kan ke Khalid gagap kata Manifesto bukan janji..hehehe

Baiklah mari kita tengok apa yang akan dibentangkan oleh PM dalam akujanjinya. Sebelum nak dibentang PM kata baru-baru ini dia telah membentangkan 'report card' atau daam bahasa mudahnya apa yang telah beliaau lakukan dalam 4 tahun.

Memang benar apa kata PM, tak pernah sebelum ini sesiapa pun membentangkan sebegini, malah PM kata 4 negeri Pakatan pun tak bentangkan report card mereka. Oleh itu kata PM kata branding Janji Ditepati adalah sesuatu yang realisitik.

Kata PM, BN janji 150 komitmen baru jika diberi mandat tadbir negara selepas PRU13.
112 daripada komitmen ini telah pun dilaksanakan, selebihnya menambah kekuatan janji-janji demi memenuhi keperluan rakyat.

Manifesto atau akujanji ini perlu dilihat sebagai moving target & janji-janji dinamik yang akan dilaksanakan sepanjang 2013-2018. Tambah PM lagi. Apa yang dibentangkan adalah sangat realistik, berlandaskan kalkulasi ekonomi yang berhati-hati dan tidak semberono.

Pendekatan manifesto yang sangat bertanggungjawab dan memberi kesan kepada semua rakyat Malaysia. Merangkumi keperluan rakyat termasuk di Sabah, Sarawak dan kawasan pedalaman di Malaysia. Akujanji ini adalah akujanji `rakyat didahulukan`.


Penambahan BR1M untuk segmen masyarakat yang memerlukan pembelaan. Kejayaan BR1M 1.0, 2.0 diteruskan – menggunakan falsafah ‘perkongsian kemakmuran’ bersama rakyat.

BR1M dinaikkan RM1200 untuk satu keluarga, RM600 untuk orang bujang. Baucer Buku 1 Malaysia dinaikkan RM300, Bantuan Persekolah dinaikkan RM150.

Pengurangan harga kereta antara 20-30% secara gradual.

Dasar 1Negara 1Harga untuk barangan keperluan asas.

Kementerian baharu dalam menangani isu-isu dalam bandar.

1,000,000 juta rumah mampu milik – termasuk 500,000 perumahan PR1MA.

Mengambil alih penyelenggaraan semua perumahan awam.

Sistem nasional untuk penjagaan kesihatan rakyat.

Membina Lebuh raya Pan Borneo.

Sasaran 3.3 juta peluang pekerjaan; 2 juta daripadanya berpendapatan tinggi.

Sekolah satu sesi diperluaskan.

Bantuan khas RM100,000 kepada sekolah yang mempunyai kelas pendidikan khas.

Transformasi sekolah vokasional.

4,000 anggota Polis setiap tahun.

Penggunaan SafeCam.

Pengecualian cukai sumbangan kepada pembangunan rumah ibadat.


Detailnya takkan korang tak faham kan? Apa Pakatan Harami nak kata? Depa kata Manifesto bukan janji manakala PM kata ini akujanji! So siapa yang korang nak percaya? Come on la orang bodoh pun tahu kalau kerajaan janji gerenti dapat punya, kalau Anwar ka pakatan janji, china doll atau kunyit je boleh dapat...

Bak kata PM ini bukan menanm tebu dibibir! Ini betul punya cerita..ada faham?

15 Responses to "LAPORAN LIVE PEMBENTANGAN AKUJANJI aka MANIFESTO PENUH! #MANIFESTOBN #najibrazak"

  1. Baru lepas dengar Doa dato seri jamil... Dia doakan untuk kesejehteraan semua rakyat.. Tak macam doa KO..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat baca doa selamat & penutup, pak imam kampung aku pon boleh....

      Itu saja ke, tugas ds jamil tu?

      Delete
    2. Bhai...lu nk ds jamil buat apa??? buat lawak dlm satu2 majlis ke...hmmm lu g masuk web jpm kut blh bntu dgn kemuskilan lu tntng tugas menteri...

      Delete
    3. Memang imam kampung pun boleh baca doa tu... Tapi tak semua pembaca doa boleh baca doa yang semurni tu.. Contohnya imam KO tu lah

      Delete
    4. kalau pr trun kan harga kereta negara bankrap??? tp bn buat tak plak bankrap!!!!!!kahkah bn ni takde idea la asyik tiru idea pr jeee.....

      Delete
    5. Anon April 7, 2013 at 1:32 AM
      Kerajaan turunkan kereta secara peringkat dan cuba tidak menjejaskan nilai kereta secondhand. Pembangkang turunkan harga lebih dari yang dicadangkan kerajaan dan secara mendadak. Penasihat ekonominya Rafizi dan Anwar, maka lingkuplah Negara. Bodoh punya cakap.

      Delete
  2. Hudud, qisas dan taqzir akan dilaksana, sekiranya Bn memerintah.....sekiranya ini termasuk dalam manifesto BN, maka Bn akan berjaya merampas semua negeri dibawah PR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya bawah Pr pun tak de semua tu...

      Delete
    2. Bawah Pas pun tak dilaksanakakan. "Sekiranya PAS dapat perintah Trengganu, Sebelum ayam berkokok kita akan laksana Hudud'. Itulah kata2 keramat Hadi. Allah telah mengujinya dan dapat memerintah Trengganu. Tetapi hudud tak juga dijalankan. "Sebenarnya hudud ni adalah 0.01% daripada hukum Allah. Tak ada gesa2 nak laksanakannya". Juga kata2 keramat apabila diajukan soalan bila Trengganu nak laksanakanhudud.

      Pikir2lah sendiri.

      Delete
  3. Sebab tu BN kena ada kan apa yang tidak ada...kalau nak sokongan melayu islam....kalau nak, tak xper...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...bn bukan spti pr yg boleh buat apa saja dlm manisfesto...dan pnyokong bn pun bukan macam pnyokong pr yg lbh teruja dgn manisfesto,ceramah, demontrasi...wlupun secara berdepan ditipu...bhai biar hnya 7 -10 yg dijanji ttp semua ditepati dari dijanji 20-30 tp hnya 2-3 saja dibuat...yg peliknya pas hnya perlu jnji syurga jew...wlupun ahli pas terpaksa memaki hamun org islam lain..

      Delete
  4. Dalam buku jingga tidak disebut bahawa akan melaksana hukum dan syariat islam sepenuh nya jika PR memerintah, dan dalam manifesto BN juga tizdak ada menyatakan akan melaksanakan hukum dan syariat islam sepenuh nya jika BN memerintah.....pilih lah mana satu yang baik & bagus untuk dunia & akhirat.

    ReplyDelete
  5. Bgs betul bila xde kjaan dpt 2/3 nie...untung rakyat...BN kalo nak menang...calon yg bermasalah perlu di drop semuanya....

    ReplyDelete
  6. Berita gempar ............

    Perkembangan terkini drp pejabat PKR.

    Berdasarkan maklumat intelligence, Melaka akan jatuh ke tangan PR. Oleh itu keputusan sepakat telah dibuat bahawa Anwar akan menjadi KM Melaka, dan demi memenuhi cita2 tersebut Anwar akan bertanding di DUN Bukit China Doll ....... opssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kerana PKR akan jadi Durian Tunggal. Masaalah air akan jadi macam Selangor. Kualiti air diMelaka akan menjadi Ayer Keruh. Lepas china doll, habis Alor Gajah pun dia akan sebat. Hehehehe.

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!