APA YANG PAKATAN HARAM AMALKAN? DEMOKRASI ATAU DEMOKERUSI? EPISODE 5

12 Responses to "APA YANG PAKATAN HARAM AMALKAN? DEMOKRASI ATAU DEMOKERUSI? EPISODE 5"

  1. PAKATAN YANG TAK SEPAKAT..MASING MASING NAK MENDOMINASI..BERPAKAT UNTUK KEPENTINGAN SENDIRI..MASING MASING ADA AGENDA, LEPAS PILIHANRAYA SURE BERKECAI PAKATAN NIE, AKHIRNYA BARU NAMPAK KEPINCANGAN..APA PUN BOLEH ASAL DAPAT KUASA..

    Salam Gelombang Biru

    ReplyDelete
  2. Mana ada demokrasi dalam pembangkang. Tengok PKR ketua umumnya tak dipilih pun oleh ahli tapi dia melantik diri dia sendiri. Maklumlah parti sendiri berhad.

    ReplyDelete
  3. Mahathir, Daim Kembali Menguasai UMNO?

    Mahathir akhirnya bersuara mempertahankan tindakan BN mencalonkan pemimpin Perkasa mewakilinya dalam pilihanraya ini atas alasan NGO itu menyokong UMNO meskipun tindakan itu mengundang risiko berkurangnya sokongan daripada pengundi bukan Melayu.

    Walaupun Mahathir hanya menyebut mengenai Zulkifli Nordin secara langsung dalam isu ini tetapi adalah dipercayai ianya juga melibatkan Ibrahim Ali yang bertanding sebagai calon Bebas di Pasir Mas.

    Tindakan Mahathir mempertahankan calon dari Perkasa ini mengesahkan andaian banyak pihak bahawa adanya campurtangan beliau sehingga membuatkan calon BN Pasir Mas, Johan Che Pa tidak mengemukakan borang pencalonannya dan seterusnya memberi laluan kepada Ibrahim Ali yang bertanding atas tiket Bebas untuk berhadapan satu lawan satu dengan Pas dan mendapat sokongan daripada UMNO.

    Apabila namanya tidak disebut sebagai calon mewakili BN di Pasir Mas, Ibrahim Ali dikatakan telah menghubungi Mahathir yang ketika itu berada di London kerana menghadiri majlis pengkebumian bekas Perdana Menteri Britain, Margaret Thatcer.

    Ibrahim telah meluahkan rasa kecewanya kepada Mahathir sambil menganggap Najib telah mungkir janji terhadapnya kerana pernah memberi jaminan bahawa beliau akan diberi peluang bertanding mewakili BN di Pasir Mas.

    Adalah difahamkan, Mahathir kemudiannya telah menghubungi Daim Zainuddin supaya segera bertemu dengan Najib dan menyampaikan mesejnya yang mahukan Ibrahim dijadikan calon, Setelah Daim bertemu dengan Najib dan memaklumkan hasil pertemuannya dengan Mahathir, bekas Perdana Menteri itu sendiri telah menghubungi Ibrahim dan mengatakan semuanya telah diselesaikan.

    Apabila akhirnya Johan Che Pa menarik diri dan memberi ruang kepada Ibrahim berlawan satu lawan satu dengan Pas, peranan dan campurtangan Mahathir segera diperkatakan sebagai puncanya. Mahathir bukan saja mempunyai hubungan rapat dengan Perkasa dan beberapa kali menghadiri perhimpunan yang dianjurkan oleh NGO itu, bahkan juga pernah mencadangkan kepada Najib agar Ibrahim dipilih sebagai calon.

    Lebih dari itu, Mahathir juga berjanji akan turun berkempen membantu Ibrahim Ali di Pasir Mas.

    Kini bukan saja Mahathir berjaya mengotakan kota-katanya itu, malah secara tidak langsung memperlihatkan kecenderungannya untuk menguasai semula UMNO yang kini dipimpin oleh Najib. Setelah berkuasa selama 22 tahun sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri dengan Daim menjadi panglima paling kanannya, gandingan itu seakan muncul kembali menunjukkan taringnya.

    Dalam kempen yang sedang berjalan sekarang, Mahathir dilihat sama sibuk dengan Najib berkempen untuk UMNO dan BN. Walaupun sudah beberapa kali beliau menyatakan bahawa tindakannya hanyalah untuk membalas jasa UMNO, namun kecenderungan untuk menguasai UMNO terlihat bergerak seiring dengannya.

    Yang paling ingin dimenangkannya, selain BN di peringkat Pusat, ialah BN di peringkat negeri Kedah kerana ianya akan memberi laluan kepada anaknya, Mukhriz menjadi Menteri Besar di negeri jelapang padi itu.

    Mahathir memang diketahui aktif menyerang Anwar dan Pakatan Rakyat sejak beberapa tahun lalu manakala Daim pula muncul beberapa bulan kebelakangan ini dengan tindakan yang sama. Walaupun keduanya seakan mempertahankan Najib dan menyarang Anwar, sasaran yang sebenarnya ialah penguasaan terhadap UMNO.

    Dengan adanya calon-calon dari Perkasa yang  diketengahkan dan Mukhriz yang cuba dimenangkan, selain masih ada pemimpin UMNO sendiri yang berkiblatkannya, Mahathir dan Daim dipercayai akan memainkan peranan yang lebih besar dalam UMNO selepas pilihanraya nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, kiranya itu boleh memperkuatkan UMNO utk berjuang demi agama, bangsa dan negara.

      Delete
    2. Bhai...copy n paste,tak kisah lh bhai jnji umno ttp pilihan rakyat....cuma yg rasa lucu camana penulis ni tahu dato ibrahim ali call tun m...dan tun m call tun daim...dan tun daim ckp ngan ds najib...hahaha tun m takda no phone ds najib ke....

      Delete
    3. Barua2 yg byk titik hitam dlm dada..you jealous ke.

      Delete
  4. Klu macam nilah...haru biru Malaysia klu PR menang..tu belum kira sape plak yg nk jadi PM!
    Marilah kita tolak Pakatan Rakyat!! Undilah BN!

    ReplyDelete
  5. pada pru2004 pak lah memenangi 90% kerusi perlimen. pru2008 pak lah hanya mendapat lebih 50% sahaja. pru2013 najib kan mendapat 93% lebih kerusi perlimen. kerana BN telah berubah tapi pkr dap pas masih dipimpin oleh orang lama dan tiada berubah, dengan politik maki hamun dan menyalahkan bn. dan ketiga-tiga orang kuat pkr dap pas akan tewas pada pru2013.

    ReplyDelete
  6. inialilah PR inilakalilah tewas.. forever looser party for looser person

    ReplyDelete
  7. Apa BN amalkan Demokrasi atau monopolikrasi,kapitaluskronikrasi,Umnokatorkrask,kocekpenuhkrasi dan rasuahkrasi..hei aper lagi dah...Niat ingsoon matek aji smarang Ngumngoooookkk..Rompongising SmarNgumngggok...

    ReplyDelete
  8. rasa2nya..bunyi depa tu..respon depa tu..reply depa tu..sudah desperado..bwk bertenang..bumi ini..tanah ini..is also urs.jgn haru.jgn melulu.istifarla dgn tenang..insyallah DIA akan tunjukkan jln kebenaran utk kembali..insyallah.ameen.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!