UPDATES LAHAD DATU! MEMANG SAH ANWAR DALANG DISEBALIK PENCEROBOHAN SABAH!!!

Lahad Datu: Antara realiti dan sandiwara

Oleh Zaini Hassan

Sebuah kereta perisai tentera di Kampung Tanduo, Lahad Datu berikutan pertempuran antara pasukan keselamatan dan penceroboh Sulu, baru-baru ini.
SEJAK menjadi wartawan profesional (sepenuh masa) lebih 24 tahun lalu, saya terlalu banyak bergelumang dengan politik. Saya dikelilingi oleh orang politik yang berbagai warna dan corak.

Maka itu kami sudah tidak hairan dengan permainan sepak-terajang, auta, silap mata dan sandiwara politik.

Namun, sepanjang kerjaya itu jugalah Anwar Ibrahim dilihat sebagai pemain yang cukup hebat. Permainan beliau cukup dengan muslihat yang licik. Permainannya sukar dikesan. Namun para wartawan cukup arif dengan pergerakan beliau.

Semasa "pemerintahan" beliau selaku Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia dahulu, rata-rata kalangan wartawan seusia dan sezaman dengan saya ketika itu cukup "tidak begitu gemar dengan beliau".

Setiap kali duduk di meja minum, tiada perkara lain yang digossipkan, kecuali mengenai si Anwar ini. Pendek kata, semasa beliau dalam Kabinet lagi, kami para wartawan sudah mula menggossipnya. Ada sahaja yang tidak kena dengan gelagat si Anwar ini, baik dari segi perwatakannya, sikapnya, cara menovering-nya, penguasaannya terhadap "bos-bos" media kami, mengenai lingkungan sahabat-sahabat kroninya dan pelbagai lagilah.

Beliau dilihat cukup rakus dan kemudian kelihatan gelojoh. Cara hidupnya berubah sekelip mata daripada corak ABIM kepada korporat. Kroni-kroninya juga turut berubah.

Setiap kali minum teh tarik di atas meja (pada masa itu), ada sahaja kami mengata mengenai beliau. Ia termasuklah mengenai cara beliau berucap. Berbunga-bunga dan berfalsafah sehinggalah kami tidak faham apa yang mahu diucapkan.

Selepas beliau dipecat, maka terserlah lagi sikap beliau yang sebenar. Warna-warna sebenar kulit Anwar sudah terjelma. Terus-terang kami katakan itulah sebenarnya Anwar Bin Ibrahim. Beliau lebih licik lagi.

Beliau suka berdrama. Beliau suka berteater. Beliau suka bersyair. Beliau suka berpuisi. Sehingga dalam hal-hal realiti pun beliau suka bersandiwara.

Oleh itu tidak hairanlah, beliau pernah menuduh kerajaan meracunnya dengan racun arsenik. Sepanjang tempoh perbicaraannya dulu, dia memakai pendakap leher dengan imej mata lebam untuk menunjukkan simpati kepada rakyat. Drama sakit pinggangnya cukup mendebarkan dan macam-macam lagi.

Drama beliau cukup hebat. Disingkatkan cerita yang panjang, kini isu pencerobohan di Lahad Datu juga mahu didramakan.

Puak-puaknya tiba-tiba mengatakan itu semua sandiwara. Hulu balangnya, yang gemar tidur di depan trak FRU, Tian Chua mengatakan ia hanyalah ploy (muslihat) UMNO untuk menarik perhatian rakyat. Ada yang sanggup mengatakan tugas polis dan tentera adalah untuk mati dan berbagai-bagai lagi.

Tian Chua enggan memohon maaf kepada pihak keselamatan polis dan tentera apabila membuat tuduhan itu. Saya difahamkan beliau ada menghantar SMS kepada satu pihak mengatakan "saya serahkan nasib saya kepada Yang Maha Esa" namun tidak sekali-kali akan memohon maaf.

Orang Anwarinas dalam Pas juga mendakwa tragedi di Lahad Datu sebagai sandiwara.

Berikut ialah petikan berita Tian Chua yang ditulis oleh lidah rasmi PKR, Keadilan Daily.

KUALA LUMPUR 1 MAC: Serangan tembak menembak di Lahad Datu dipercayai konspirasi terancang kerajaan UMNO untuk mengalih perhatian dan menakut-nakutkan rakyat, kata Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua.

Ahli Parlimen Batu itu berkata, insiden berkenaan menimbulkan banyak persoalan dan keraguan di sebalik wayang mainan kerajaan UMNO.

"Kita rasa pelik kenapa media Malaysia tidak melaporkan kejadian itu? Semua sumber laporan oleh media asing.

"Dari mana mereka dapat info sedangkan tidak ada wakil media yang dibenarkan membuat liputan? Malah berita yang dilapor itu setakat ini belum diketahui kesahihannya," kata Tian kepada Keadilan Daily.

Namun peliknya, sepanjang tempoh tragedi Lahad Datu itu tiada siapa pun daripada kalangan PKR mahupun Pas yang berkunjung ke Sabah mahupun Sarawak untuk menunjukkan rasa simpati mereka. Yang dilaporkan pergi hanya Lim Kit Siang ke Sabah iaitu dua hari selepas kejadian dan tokoh kerdil PKR, CheguBard hujung minggu lalu. Selain daripada itu tiada.

Tapi yang hairannya, sebelum tragedi Lahad Datu itu Anwar dan konco-konconya sering berulang-alik ke Sabah. Anwar ke Sabah pada Disember 2012 lalu bersama-sama Azmin Ali dan beberapa yang lain, sambil bergembira menyanyi dan menari lagu 'Sabah Akan Hilang'.

Benarkah beberapa ketika sebelum itu, Anwar difaham dan dikatakan beberapa kali ke Filipina. Tidak diketahui untuk tujuan apa?

Selepas daripada itu Anwar mengadakan Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) Januari lalu, sebelum meletusnya tragedi di Lahad Datu baru-baru ini.

Semuanya berlaku secara kebetulan. Pihak pembangkang terus menerus mengatakan bahawa BN akan kehilangan simpanan tetapnya (fixed deposit) di Sabah. Sabah mempunyai 25 kerusi Parlimen.

Tiba-tiba, nak jadikan cerita lebih kalut. Bekas penyiasat persendirian P. Balasubramaniam (PI Bala) balik dari tempat persembunyiannya di luar negara. Setibanya dalam negara, dia dibawa mengadakan ceramah di Dewan Perhimpunan Cina Selangor, Kuala Lumpur untuk mengaitkan PM dengan kes Altantuya. Malah semasa tiba di lapangan terbang dia secara terus terang mengatakan "pulang untuk membantu pembangkang".

Namun, ceramah itu dikatakan tidak mencapai matlamat yang dikehendaki. Apa yang dia cakap sebelum ini dan pada ceramah itu tidak konsisten. Tahu-tahu PI Bala dikatakan diserang sakit jantung pula semasa berceramah di Bachok, Kelantan. Dia kini berada di hospital.

Aktivis PKR, CheguBard dalam blognya kelmarin mendakwa PI Bala mungkin menjadi mangsa sihir(?!)

Berikut petikan CheguBard dalam Kedailan Daily kelmarin: Katanya, terdapat dakwaan mengatakan Balasubramaniam jatuh sakit kerana terkena ilmu sihir.

"Ada kawan-kawan sebut, angkara ilmu hitam. Saya tak tahu. Mereka (musuh Bala) boleh buat apa sahaja. Yang penting, kita tawakal kepada Maha Pencipta," kata Badrul.

Secara kebetulan atau sengaja mahu mengalihkan perhatian penduduk Malaysia daripada isu Lahad Datu, PKR tiba-tiba mengadakan sidang akhbar bapa Saiful, Azlan Bukhari.

Melihatkan tiada impak besar pendedahan Azlan berbanding pendirian anaknya Saiful yang terus mendakwa dia diliwat oleh Anwar, Azlan membuat satu lagi sidang akhbar di pejabat PKR kelmarin.

Itu juga tidak berjaya untuk menutup pendirian Saiful yang terus menuduh Anwar meliwatnya. Saiful pernah bersumpah laknat di dalam masjid diiringi oleh bapanya, Azlan.

Selagi saya berada dalam lingkungan kewartawanan Malaysia dan politik Malaysia maka sandiwara demi sandiwara ini akan terus berlaku.

REALITINYA: Tragedi pencerobohan di Lahad Datu dan Semporna serta kawasan sekitarnya telah mengorbankan lapan nyawa anggota pasukan keselamatan kita. Ia bukan main-main. Kita tidak tahu mengapa ada orang yang bermain sandiwara dalam hal ini? (Berita terbaru pagi semalam melaporkan seorang lagi anggota perajurit kita terkorban).

Anggota-anggota polis itu dibunuh, juga dengan penuh tipu muslihat melalui serangan gerila. Pengganas ini dikatakan cukup ganas dan kejam sehingga sanggup mencederaparahkan anggota badan anggota-anggota keselamatan yang dibunuh dan semasa mereka masih nazak. Tak perlulah saya perincikan keadaan jenazah para syuhada itu, terlalu sedih.

Hasil daripada tragedi pencerobohan itu, rakyat Malaysia telah bersatu. Soal keselamatan negara dianggap tidak boleh dikompromi.

Keselamatan berada di paras tertinggi keperluan hidup rakyat, mengatasi politik dan ekonomi.

Rakyat pelbagai bangsa termasuk kaum Cina yang menguasai ekonomi negara, mula menunjukkan sokongan secara semula jadi kepada peristiwa pencerobohan tersebut. Security First, kata mereka.

Tian Chua yang cuba mengalihkan perhatian daripada isu Lahad Datu itu ditolak rakyat. Lebih 1,000 repot polis dibuat di seluruh negara.

Tian Chua dikutuk di sini-sana.

DAP nampaknya cuba pejam mata dengan isu ini. Jika isu-isu lain, termasuk kes ahlinya terjun bangunan di Shah Alam dulu mereka mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja, isu Lahad Datu mereka hanya meminta supaya ditubuhkan Jawatankuasa Parlimen. DAP senyap sunyi dalam isu kedaulatan negara yang dicerobohi ini.

Dalam PKR sendiri berlaku krisis antara ahli Melayu dan Cina. Ada sesetengah pemimpin Melayu mendesak Tian Chua dikenakan tindakan disiplin di atas keceluparannya. Ahli-ahli Cina hanya berdiam diri.

Semoga Malaysia yang indah dan kaya ini, terus aman dan damai.

Sumber: Utusan Melayu

110 Responses to "UPDATES LAHAD DATU! MEMANG SAH ANWAR DALANG DISEBALIK PENCEROBOHAN SABAH!!!"

  1. Dap jelas parti racist. Kerana ramai dalam polis dan askar adalah melayu maka dap tidak seghairah ketika anak cina mati. Dap hanya untuk cina racist. Kita nak tengok berapa ramai cina dalam msia ni yg racist haram jadah bersama dap dalam pru13 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP memang parti racist kerana 82% ahlinya Cina, walaupun ia tak seracist MCA yg 100% ahlinya Cina dan Gerakan yg 92.7% ahlinya Cina, tapi racist tetap racist. Harap PKR dan Pas jangan bersekongkol dengan DAP yg racist itu lagi, seperti juga Umno yg sepatutnya dah beri talak 88 kepada MCA dan Gerakan yg anti-Melayu itu sejak 55 tahun (MCA) dan 40 tahun (Gerakan) dulu lagi!!

      Delete
    2. kalau dah sah Anwar dalang Lahad Datu tangkap je lah! kenapa masih biarkan orang yg mengancam keselamatan negara ni bebas kesana kemari siap boleh bagi ceramah politik lagi?!

      pelik sungguh. ini pon nak kena ajar ke? ataupun masih mencari2 bukti.

      Encik Mohamed.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    3. Mamat parang kontot! Kenapa yek cam wa rasa kesudahan plot drama anuar ni dia akan ditangkap dan pastu samung episod 2 utk mendapat simpati rakyat dan media antarabangsa?

      Delete
    4. Dh di perkatakan menteri KDN tu lembik mcm mane lg makan hati la rakyat beratus malah beribu lapuran polis mcm mencurah air kedaun keladi je. Aku org UMNO tp klu kerajaan buat selambe dgn repot polis. ape makna semua ni. pendatang@warga asing kt sini melambak. ade menteri kdn buat sesuatu. malah dia pernah terperanjat melihat kehadiran terlalu ramai warga asing d KL semasa cuti tahun baru cina beberapa tahun lepas menunjukan selama ini menteri KDN tidor

      Delete
    5. "Hari-hari Terakhir Riwayat Seorang Peliwat Tua"

      En. Mohamed Palsu...anda dijemput hadir menonton tayangan perdana.

      Hero : Mat liwat a.k.a bapak lanun!!!

      Delete
    6. En. mohd penyamar....jgn ko meraung menangis melihat kote bengkok mat liwat bersembunyi dlm keratung tulur..

      Delete
    7. kah kah kah kah statement paling poyo oleh zaini hassan....
      sapa di kalangan blogger yg tak kenai sapa zaini hassan....
      hahahaha janji masyuk bang......

      Delete
    8. En. Mohamad palsu 2x5x2 dengan sheikh anuar aljuburi si-anugerah tuhan palsu....si-palsu terkutuk mempertahankan si-palsu laknatullah...padan ler tu....keduanya setan tua kutuk yg di-rejam.

      Delete
  2. Di mana terletaknya kehebatan mat liwat? Pada sandiwaranya kah? Pada dramanya kah? Pada konspirasinya kah?........Kehebatan mat liwat terletak pada kote bengkoknya. Dan pada waktu dia menayangkan kote bengkoknya tu lah waktu dia tidak bersandiwara, berdrama dan berkonspirasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kehebatan Mat Liwat (Mat Liwat ialah Najib yg dikatakan oleh PI Bala meliwat Altantuya di sebuah hotel di Singapura) ialah ketiadaan rasa malu, kerana masih sayang dgn jawatan PM walaupun kerajaan BN telah 6 hari expired. Bagaimana kerajaan BN yg ditubuhkan pd tengah malam 8.3.2008 tanpa rasa malu masih boleh mengaku dirinya kerajaan selepas 8.3.2013? Itulah kehebatan Mat Liwat (Najib) - tak ada rasa malu kpd rakyat Malaysia yg santun dan pemalu!!

      Delete
    2. Anon 7:29 pm..
      Baca dulu undang2 pilihanraya berkaitan penubuhan dan pembubaran kerajaan.. Jangan tunjukkan kebodohan anda kepada anuar..nanti tak pasal2 kena liwat..Rasenyer anjing pun tak sebodoh anda..memalukan pakstan rakyat..

      Delete
    3. Anon 7.29. Kau ni memang bangang nak mampus bebal tak boleh diajar. Lain Kali kalau tak tahu undang2 atau pengetahuan yg sedikit jgn lah nak buat komen. Patutlah senang kena kelentong dgn puak2 pakatan haram. Bengong piang

      Delete
    4. Anon2 kat atas! Usah dilayan mamat bangang tu! Dia beranak pun ikut bontot.

      Delete
    5. kekuatan mat liwat terletak kepada kelembutan tok jib tanpa telor....

      konspirasi najib yg akan makan tuan ha ha ha....antatuya sudah bangun dari tidurnya ha ha ha ha

      aku nak tanya la dimana kekuatan anin 6.25

      diburungnyakah....itu pun kalau ada burung....
      ditelornya kah itu pun kalau telor tak pecah la....
      atau dikemutnya kah....itu pun kalau pakai gel KY parpu
      hahahahahah..........

      Delete
    6. Dah sah sial hidup mat liwat nie.Pencacai nyer sendiri mggelarkan bapak lanun nie mat liwat.Sayang sekali...dah nama pecinta lubang taik...lubang taik jugak!! hahahahaaaaa

      Delete
    7. Sekadar pertanyaan bhai parpukarat lu spesis gay ke...

      Delete
    8. cai parpukarat, telor ko berkarat ke? Stim tak tentu hala aku tengok.....

      Delete
    9. Terbaik lah anon 9.53pm.



      Penyokong tegar pkr sendiri mengaku pemimpin ulung a.k.a ketua umum sebagai mat liwat.


      Cayalah!!!!!!!!!!

      Delete
    10. Anon 7.29 - drpd tulisan lu, aku dah tau lu bnyk sgt baca media pro-pr yg mnjadikan lu tongong!. Memanag ramai spesis ni yg jdi penyokong pr.

      Delete
  3. Dan di mana pulak juga terletak ke'SIAL'an ANUwar....pon terletak pada ANUnyer yg xreti dok diam ...semua lubang nak di terjahnya wlpon dah di mamah usia ...ANUnyer ttp mnggila ..depan blakang, jantan betina semua nak di bolosi....puncanya ...ikan sepat kat rumah dah KERING....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berita penuh tentang tajuk ini Ada dalam "sabahgroundzero.blogspot.com"

      Delete
  4. Tp kalau darurat lg senang nak hapuskan pengkhianat2 ni..

    ReplyDelete
  5. Skrip yg ditulis anwar - Beliau akan diangkat jadi hero kepada rakyat sabah apabila pengganas yg buat huru hara di sabah didamaikan oleh beliau. Apabila pengganas menculik penduduk sabah, maka hanya dgn mebawa pedang bengkok saja, tebusan itu akan dapat diselamatkan oleh beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu benar!! Pegilah jadi wakil utk mendamaikan....Mgkin berjaya dan mgkin tanggapan dia dalang makin benar...

      Delete
    2. Batang hidung dia pun tak nampak...dia plak jadi hero konon buek

      Delete
  6. DULU MAT SABU BENCI SAMPAI PANGGIL AL JUBURI.
    SEKARANG NAIB PRESIDEN PAS ITU SANGGUP DI LIWATI.

    DULU ITU KARPAL SINGH KATA ANUWAR KAKI BUNTUT
    SEKARANG PRESIDEN DAP ITU KATA BUNTUT TIDAK APA.

    DULU NIK AZIZ DAN HADI PRESIDEN DAN ORG GILER NYANYUK PAS
    KATA LIWAT ITU HARAM. ANUWAR KAKI RASUAH DAN KRONI.
    SEKARANG SI KAFIR NYANYUK DAN PRESIDEN PAS KATA SEMUA
    HALAL BELAKA. TUHAN ALLAH PAS TELAH AMPUNKAN ANUWAR. DIA KAWAN
    PAS KAFIR PUN MASUK SYURGA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sungguh mengkagumkam bgmn mrk mrk ini dpt ditundukkannya.

      Delete
    2. PG! Kenapa lak lu nak heran? Banyak dah citer tentang dajal ni .

      Delete
    3. Anwar mmg dajjal lah tak tau bila dia nak mampus...aku benci dgn anwar sial ni lah

      Delete
  7. Baru-baru ini sahaja tiba-tiba persatuan cina,NGO mereka dan pertubuhan rasis mereka mula bersandiwara menghulurkan bantuan wang untuk perajurit di Sabah......to play safe.Apalah sangat bagi mereka wang ringgit itu.Hakikatnya,inilah peluang mereka dalam PRU nanti untuk pastikan kerajaan cina DAP komunis terus berkuasa dengan bantuan penganut PAS.

    ReplyDelete
  8. never trust the Chinese.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedih dengan pemikiran anda.

      Delete
    2. Cina, Melayu, India semua pun manusia, ada yg baik ada yg buruk. Please don't kutuk Chinese, my mother is a Chinese and she's ok, and I have a lot of Chinese friends also, they'll ok.

      Delete
    3. betul tu..jgn bangkitkan isu perkauman..rakyat malaysia boleh hidup bersatu...semua bangsa sama sahaja...ada baik ada jahat...jadi kita semua kena jaga kesefahaman kaum untuk kehormonian kita semua...

      Delete
    4. Kisah benar....aku pernah tanya cina dap...Antara najib dan mat liwat...sapakah yg lbh layak jadi pm?Ikhlas dia jwb..ds najib.Kenapa?Ds najib buat kerja dgn jujur dan ikhlas dan mat liwat akan mghancurkan ekonomi dan masa dpn negara krn sikap buruk dan kejamnya..
      Dalang tetap dalang

      Delete
  9. mula-mula kes liwat, akhirnya gagal. sekarang ni konon terlibat kes pencerobohan, lagi bodoh. Kalau macam ni lah taktik kotor kerajaan amalkan untuk menang pru13 lebih baik saya keluar umno. selamat tinggal umno, saya masuk dap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh punya statement.

      Delete
    2. Anon 7:14! Ambil tisu lap hingus tu. comot!!!

      Delete
    3. Anon 7:14...dulu kata nak masuk pgayr...tapi tu parti pecinta lubang taik..Malu plak..Kemudian u-turn masuk dap...pecinta jobor babi...Aku tak heran ko nak gi mana cai...!!!Asalkan ko jgn masuk mana2 parti komponen bn yg lain...noktah!!!!

      Delete
    4. cai, elok jugak tu ko masuk DAPigs dah komen ko pun macam babi

      Delete
    5. Ni baik punya sandiwara..dah sah2 ahli PKR nak provoke plak..hahaha
      Kalau x reti menulis jgn menulis, nampak kebodohannya..Hanya org bodoh sahaja yg boleh menipu org yg bodoh..

      Kalau setakat keluar statement mcm tu, tahap tadika jer pelajarannya...

      Delete
    6. terbaik anon 11:13

      Delete
  10. Yg paling sedihnya peyokong pas sendiri pon tidak sensitive dgn kematian penyelamat. Saya sendiri meleleh air mata sgghpon tidak kenal mereka yg mati syahid. Sgghpon tidak kena kpd keluarga pon takkan tiada rasa belas kasihan kpd balu2 anak2 wira2 ini. Apa jenis manusia mereka ini. Mereka sunyi sepi klau tidak lisan nikki mcm api yg klr. Laknatullah meteka ini. Syiah hipokrates...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS skrg hanya sensitif bila ada keutungan politik bg mrk, kalau tidak, tidaklah mrk kesah !

      Delete
    2. piiiiirrrrrahhhhhhhhhMarch 14, 2013 at 9:47 PM

      ala penyokong pas kalau menangis atau berdoa masuk tv ka lain la bos ngan bini hang dgq kata sampai ayaq mata dah kering punya dok menangis.....tak tau la pasai apa...pasai perwira terkornka atau pasai dah dok bergoyang....keh keh keh......
      nangis sangat la hang tu.......kah kah kah.....org kutuk nabi pun hang dok gelak....bila plak hang dok menangis....

      Delete
  11. CAI2 PR!!!!!Aku nak tunggu respon korang!!!! Spin lah banyak manapun akan aku baca dan nilai...JANGAN buat spin bodoh tahap gaban...buang masa utk aku balas...tak pun buat aku gelak sampai sakit perut...Biar ilmiah krn sblm ini bnyak yg fitnah tahap pecinta lubang taik..
    weka weka wei wei
    CHECKMATED YO!!!!

    tuah

    p/s: bertenang supaya mentol ceria selalu

    ReplyDelete
  12. aNON 7.14,,,KITA TAHU KEPALA HOTAK KAU APA...KAU MEMANG BUKAN AHLI UMNO PUN..ALANG2 NAK BERGURU DGN ANWAR CUBA JOLOK TIMUN MUDA KAT JUBOQ HANG TU,,,HEHEHE,,BERAMBUS JGN SIBUK KAT SINI..HANG TAU KA YANG KOTOR LAGI JIJIK TU AL JUBURI YG SINONIM DGN PELACUR DAN SEXMANIAQ.....KALAU BETUL ANWAR BERSIH DAN BETUL KITA CABAR DIA SAMAN NALLAKARUPAN DAN DATO ESKAY AND THE GANG,,,ADA TULUR KE ANWARRRRR,,WARRRR,,WARR WAR...HPTUIIIHH!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ada tulur...tapi simpan dlm peti ais agar awet muda...!!!!

      Delete
    2. ada lagi ka esket and the gang......

      bukan ka nala dah kalah saman dgn anwar kah kah kah....

      ketinggalan betoi la ngok ngok ni.....

      Delete
    3. Datuk nalla dah kalah?Ko baru bangun tido ker atau mabuk todi...cai?Datuk nalla tengah tunggu disaman tu...apa tunggu lagi mat liwat.?!!!Tak kan nak tunggu datuk nalla tonggeng depan korang?hahahaaaa...
      Terdesak...terdesak...Cai...ni zaman IT cai..

      Delete
    4. laki kak bedah jandaMarch 14, 2013 at 10:39 PM

      ini yg pertama pun dia dah kalah katanya dia tak berniat.....kah kah kah

      SINAR HARIAN

      PUTRAJAYA - Presiden Parti Bersatu India Malaysia (MUIP), Senator Datuk S. Nallakaruppan gagal dalam rayuannya bagi mengetepikan keputusan

      Mahkamah Tinggi yang mendapati dia bertanggungjawab mengeluarkan kenyataan fitnah terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2008.

      Tiga anggota panel Mahkamah Rayuan yang dipengerusikan Datuk Zaharah Ibrahim, Datuk Anantham Kasinater dan Datuk Mah Weng Kwai sebulat suara menolak rayuan Nallakaruppan.

      Zaharah berpendirian bahawa tindakan Mahkamah Tinggi menolak pembelaan Nallakaruppan adalah betul selepas dia gagal membekalkan butiran berhubung dakwaannya terhadap Anwar.

      Panel hakim itu juga memerintahkan Nallakaruppan membayar RM15,00 sebagai kos guaman kepada Anwar.

      Nallakaruppan membuat rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 19 Jun tahun lepas yang mendapati dia bertanggungjawab mengeluarkan kenyataan fitnah terhadap pemimpin pembangkang itu.


      Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Su Geok Yiam membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan Anwar untuk menolak pernyataan pembelaan Nallakaruppan.

      Anwar membuat permohonan itu atas alasan Nallakaruppan gagal membekalkan butiran mengenai dakwaan yang dibuatnya.

      Hakim itu juga memerintahkan Nallakaruppan membayar ganti rugi kepada Anwar yang akan dinilai oleh timbalan pendaftar mahkamah.

      Pada 25 Ogos, 2008, Anwar memfailkan saman berhubung dakwaan Nallakaruppan dalam satu artikel, "Anwar terima RM60 juta".

      Dalam pernyataan pembelaannya, Nallakaruppan mendakwa dia tidak berniat jahat dan kenyataan itu dibuat atas perlindungan bersyarat.

      Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Nallakaruppan memberitahu mahkamah bahawa beliau diarah untuk mengemukakan perkara itu kepada Mahkamah Persekutuan.

      Delete
    5. Bhai LKBJ...aku ingat lu pndi lh sikit dari soh cai pr yg lain...rupanya sama gak bodohnya bhai yg lu copy n paste tu citer tahun bila bhai...lu pun belum akil baligh masa tu... Org citer kes nala cabar anwar saman dia kes shamsidar...apa2 saja lah lu..tu pasal org kahwin dara dpt janda...ngan janda pun tertipu hehehe

      Delete
    6. Cai....'Anwar seorg biseksual'...bila pulak mat liwat nak saman datuk nalla cai?Nape bacuuuuuul cai?Nape cai????Takut makin terlondeh segala dosa dan keaiban mat liwat ker?Klu ko jadi loyar dia cai...untung dpt komisen dia cai?hahahaaaaahaaa

      Delete
  13. SEMOGA ALLAH MEMBALAS SETIAP PERBUATAN JAHAT YG MEMBUATKAN RAMAI WIRA KITA GUGUR. KENAPA ORG PASS DIAM SAJA. KALAU DULU SIBENG HOCK MATI SIKUGAN MATI BUKAN MAIN LAGI BERDEMON. SEKARANG WIRA KITA GUGUR SENYAP SAJA. JGN LAH PILIH BULU. KALAU TAK BETUL TEGUR KALAU BAIK PUJI. JGN JADI HATI KAUDU BUSUK SGT APA ORG UMNO BUAT WALAU BAIK PUN AWAK KATA JAHAT DAN TAK BETUL.

    JGNLAH MENGAKU PARTI ISLAM KALAU HATI PENUH DENDAM DAN BUSUK. JGN JADI MCM DAPP DAN TERIKUT2 PERANGAI CINA SIAL NI.

    CINA WALAUPUN BERLAINAN PARTI TAPI BERSATU HATI TAK MCM KAU ORG NAMA SAJA MELAYU DAN ISLAM TAPI HATI BERKARAT HITAM PENUH DENDAM. FITNAH ORG TAK PERNAH BERHENTI. SEKONGKOL DGN DAP HATI PUN DAH MCM KAFIR LAKNAT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ularmak PAS diam saja kerana mereka adalah ULAMAK SETAN BISU yg direjam.

      Delete
  14. En zaini en mmg wartawan hebat menulis sampai 20 thun lebih...patut dah jd pak menteri sbb pandai menulis dari cerita org...jgn tersalah tulis dah le

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kwn aku jadi wartawan sampai pencen bukan mtk pun apa2 special dpd kerajaan..Yang penting matlamat hidupnya agar dpt menulis cerita yg sebenar...tak mcm haramkah n keldai daily..Menipu dan mengencing rakyat jer memanjang..!!!!!

      Delete
    2. Kah... kah... kah... anon 9.08 mulut ko busuk! X gosok gg ke?

      Delete
    3. Tapi mat liwat paling bodoh dan bacuuuul tak berani saman kerajaan filipina dan reuters!!!!!Cai....bapak liwat alias bapak lanun ko tu takut dgn bayang2 nyer sendiri cai.!!!!Bacuuuul dan dungu....Plan dah terbongkar tunggu ke tali gantung lagi cai!!!
      Jgn korang meraung menangis melihat kote bengkok pujaan pecinta lubang taik tergantung nanti cai!!!!!!

      Delete
    4. Anon 9.08. Yg nyatanya utusex meloya yg selalu kalah saman fitnah. ko ingat kita org bodoh mcm ahli umno?

      Delete
    5. 'Anwar seorang biseksual'...Cai..ko rasa mat liwat boleh menang ker?Saksi2 datuk nalla berkaliber dan datuk nalla pula akan dedahkan sehabis2an...Aku rasa lutut mat liwat dah cukup ketaq cai...!!!!
      Kenapa mat liwat tarik balik saman thdp datuk nalla?Takuuuuuuuuut ker?

      Delete
  15. melayu purba umno ini berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan pengganas tausug. biarlah kami sekampung keluar umno dan menyertai parti PAS. kami tidak sanggup menanggung dosa bersekongkol dengan umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanya sama pokok..cai!!!!BODOH...jadi dalang kemudian bocorkan pada rakyat....bodoh dan sial mcm ko juga cai....

      Delete
    2. SDRA ANON 9:21PM SAYA TERHARU DGN PENDIRIAN SDRA. SAYA JUGA PENYOKONG UMNO. MULAI MALAM INI SOKONGAN SAYA BERALIH KEPADA PAS. SAYA AKAN AJAK SEKALI JIRAN2 KELUAR UMNO DAN MASUK PAS.

      Delete
    3. I'm in PAS previously late 80s early 90s and I have many friends as I'm. We follow PAS usrah and tamrin. Most of us now no longer with PAS, some remain dormant, some still in PAS, some has become YB, don't know if they still remember me. Previously I assumed whatever "saiyi ah" in PAS is personal and not jama'i, but after they packed in PR, it's no longer personal. PAS looks Islamic externally, but if you stay long enough in PAS you will know what I mean. What PAS accused UMNO before are now backfire ! even I'm not an UMNO member, but this coming election, it seems I have no choice but to vote for UBN.

      Delete
    4. hahahaha...cai, satu kampung kluar...kejadah.....masuk PAS tanggung la ko dosa berganda2 sebab bersekongkol dengan ulamak u turn ngan mat liwat

      Delete
    5. Anon 9:21 dan 9:52 nak ajak jiran dan keluaraga konon, semua org tak akan ikut cakap ko kerana ko adalah munafik terkutuk serupa mcm pok nik dan peliwat tua kutuk, tak ada org yg terhingin nak masuk lubang taik puak munafik.....kehkehkeh.

      Delete
    6. Bhai...jgn prduli dgn bhai 09.21&09.52 jenis ni nak jiran dan sekampung..hahaha sedang kn diaorg ni dh kena pulau ngan jiran dan dah suruh keluar dari kampung...kaki kencing jiran ngan org kg ni...bukan jiran ngan org kg jew kena kencing...makbapak pun dh tak ngaku anak...habis harta org tua digadai pada cina...kaki chinadoll ngan pungkoq tu...

      Delete
    7. Setakat SEMBANG GEBANG boleh ler...
      Nak masuk PAS konon...x payah buat lawak la Ma Caiii..
      Perangai puak2 ko tak ubah macam Puak2 Suluk ni..

      Angkat Bendera putih, tapi tibai kat belakang jugak..SAMA jer..
      Kalau dah berbapakkan Penipu, maka Anak2 pun penipu...

      " Bapak Kencing Berdiri, Anak Kencing berlari "..

      Sesuai ngan puak2 korang..Tengok muka Anuar tu..mana ada Nur?..
      Yang aku nampak, tiap kali terpandang muka Aljuburi ni akau akan nampak 2 batang tanduk di kepala..kadang2 tu sebatang di tengah kepala...akhir2 ni aku tengok mata hanya satu sahaja di muka...

      Padan dah dgn bendera tu..Jin Mata Satu...mcm x ada icon lain yg boleh dijadikan lambang?????. Rasanya akhir2 zaman ni gamaknya puak2 yakjud & makjud ni korang kot???.....yg membuat onar dimuka bumi?..Sehingga pemimpin2 PAS yg bertaraf ULARMAK TERSOHOR Dunia..boleh tunduk dgn Anuar?..korang tak perasan ker...

      Delete
    8. satu kg masuk pas nampak sangat ayat ni memang dari org pas yg bingai tu kan hahahah BODOH

      Delete
  16. Anon 9:19...apa boleh buat cai...Dia manusia anu..gerah tuhan pada korang!!!Cai...pakcik aku org pas jijik sejijiknya nak dgr mahupun tengok muka babi tu cai..!!!!
    Mat liwat punca pas dan n.ajis dipandang hina...mmg sial hidup dia cai!!!Klu ko nak ikut jadi sial mcm dia...silakan jadi pecinta lubang taik.!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gelak aku tengok n.ajis pikul biawak hidup bernama mat liwat!!!!!!!!!Apa komen korang cai???!!!!hahahahaaaaa
      weka weka wei wei
      CHECKMATED YO!!!!!

      tuah

      Delete
    2. Tuah...geli hati aku biawak bernama mat liwat tu bhai!! lol

      Delete
  17. Sapa tengok semanis kurma malam ni tentu terdengar apa ustaz kata tadi untuk penulis penulis blog....

    penulis penulis blog yg membuka aib orang di blog pasti akan mendapat balasan Allah kelak...

    Allah juga akan membuka aibnya.....ha ha ha

    sukanya aku......tak sabar nak tunggu balasan Allah keatas siapa yg suka buka aib org.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah juga akan membuka aibnya.....ha ha ha
      ---------------
      Statement yg pasti dituju pada mat liwat!!!
      Dulu waktu dia diagung2 sebagai pak sheikh...sana sini dia hina..kutuk dan buka aib tdm dan bn...sejak tu aku jadi keliru walaupun turut bersorak....
      Sejak kes saiful dan video besi....aku dah stop jadi pencacai pgayr!!!Mgkin sialnya hidup mat liwat dan kuncu2nya adalah sebahagian kecil berpunca dari sumpahan si saiful selain dpd rakyat yg pernah bersimpati tapi dikhianati olehnya...

      Bekas ahli pkr kota

      Delete
  18. malaikat maut umngokMarch 14, 2013 at 10:01 PM

    Berita ini sikitpun aku tak heran.
    Akhirnya kerja menyepai terkantoi.
    TERKANTOI, HANCUUUS, BERSEPAI!
    Itule, niat tak baik. Asyik buruk sangka pada rakyat sendiri.
    Asyik buat fitnah, Pakatan Rakyat akan buat huru-hara, sedangkan seluruh dunia tahu; yang membaling kasut di dalam masjid, yang mengugut hendak membakar, yang menspray cat dan yang membawa senjata adalah penyokong parti yang sekarang menjadi pemerintah.

    Berikut terjemahan berita mengenai kerja kantoi tersebut:
    Malaysia menggunakan perisian ‘spyware’ terhadap rakyatnya, lapor New York Times
    The Malaysian Insider – 1 hour 58 minutes ago
    Oleh Boo Su-Lyn

    KUALA LUMPUR, 14 Mac — Malaysia adalah antara 25 negara yang menggunakan perisian “spyware” bagi mengintip rakyatnya dengan mengambil gambar mereka menggunakan skrin komputer, merekod perbualan Skype, kamera dan mikrofon komputer, lapor akhbar Amerika Syarikat (AS) The New York Times (NYT) hari ini.

    selain Malaysia, pengkaji di Citizen Lab yang berpangkalan di University Toronto turut mendapati negara-negara seperti AS, Singapura dan Indonesia termasuk Britian turut menggunakan perisian pengawasan tersebut yang dikenali sebagai “FinSpy”.

    “Selain menangkap penculik dan pengedar dadah, ia dilihat mirip digunakan kepada memerhatikan lawan politik,” kata penyelidik keselamatan Morgan Marquis-Boire lapor NYT.

    Pengarah Urusan Gamma Group, Martin J. Muench — syarikat penjual FinSpy — dilaporkan berkata Gamma Group telah menjual teknologi berkenaan kepada kerajaan untuk mengawasi penjenayah, dan kebanyakannya digunakan bagi memerhatikan pergerakan “fidofil”, pengganas, jenayah terancang, penculikan, dan pemerdagangan manusia.

    Marquis-Boire, bagaimanapun menjelaskan mudah disalahgunakan, dan berkata: “Jika dilihat senarai negara yang membeli Gamma, kebanyakannya tidak mempunyai sistem perundagan yang kukuh.”

    Negara lain yang menggunakan khidmat FinSpy termasuklah Bahrain, Bangladesh, Brunei, Kanada, Republik Czech, Estonia, Habsyah, Jerman, India, Jepun, Latvia, Mexico, Mongolia, Belanda, Qatar, Serbia, Turkmenistan, dan Emiriah Arab Bersatu, termasuk Vietnam.

    Kumpulan pemerhati hak asasi manusia, Human Rights Watch berkata, berdasarkan laporan 2013, Malaysia masih belum memperbetulkan perjanjian teras hak asasi manusia, walaupun menjadi ahli Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB).

    Tambahnya, Putrajaya terus melanggar hak untuk berpersatuan dan perhimpunan awam, walaupun telah mengurangkan sekatan kebebasan bersuara dengan pengenalan Akta Keterangan.

    FinSpy digunakan di dalam emel yang mensasarkan seteru politik di Habsyah, dan telefon Android di Vietnam, menurut laporan Marquis-Boire yang dipaparkan di laman web Citizen Lab semalam.

    FinSpy juga turut didapati dalam emel yang mensasarkan aktivis Bahrain, pada Julai lalu. Menteri Komunikasi Turkmenistan turut menggunakan FinSpy dalam sistem komputer mereka sendiri.

    Pemerhati hak asasi manusia turut menggelar Turkmenistan sebagai negara yang paling teruk menindas di dunia bulan lalu.

    “Hasil kajian kami mendapati percanggahan yang semakin meningkat antara rungutan orang ramai terhadap Gamma yang mana FinSpy lebih banyak digunakan semata-mata untuk mengesan ‘orang jahat’ dan badan yang semakin meningkat bukti yang menunjukkan bahawa alat itu berterusan digunakan sebagai menentang pembangkang dan kumpulan hak asasi manusia,” laporan Citizen Lab.

    Kenapa aku tak terkejut?

    Kerana aku tahu BN memang ada sistem surveilance. Cuma sistem surveilance ini sepatutnya digunakan oleh MKN untuk memantau dan menjaga keamanan dan keselamatan negara, bukan untuk menyepai rakyat sendiri.

    TELCO! Sila buat kenyataan bahwa kamu tidak terlibat dalam kerja menyepai rakyat sendiri ini. Kamu bertanggungjawab menjaga privacy pelanggan kamu, bukan mencuri maklumat pelanggan!

    Aku juga minta supaya pihak berkuasa bersikap adil. Inilah keperluan sebuah negara yang telah diwar-warkan sebagai Negara Islam!

    Sesapa yang belum tutup kamera notebooknya, buat sekarang!

    JOM UBAH

    TOLAK UMNO, TOLAK BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajakan sial ko untok tolak BN tak laku...Go to Hell and Get Lost forever.

      Delete
    2. Cai...klu mcm tu...mgkin ada banyak video besi2...!!!!!Kesian mat liwat...
      Klu aku...aku gunakan kelebihan telco utk mencari jam omegay mat liwat!!!hahahaaa

      Delete
    3. Hahaha...bhai susah payah lu copy & paste pastu buat ulasan...respon hahaha...bhai melekat mcm mana aksi dan perangai lu waktu di skodeng...hahaha

      Delete
    4. Aku tak tahulah macam mana kau tahu Kerajaan Malaysia mengintip rakyaatnya. Boleh jadi dia orang ada simpan video mak dan ayah engkau sedang kongkek depan computer riba kau kot...

      Itu tak ada hal lah. Biasa ja kan

      Yang kau selit ni aku tak faham, "JOM UBAH
      TOLAK UMNO, TOLAK BN"

      Delete
  19. Pasai apa akku rasa tuan blog sama pemblog yg lain semuanya jenis yg tak rajin solat .... ?.. Idup bkn lama nak g dah.... Indag2 la... Tajinkan solat dr tulih benda fitnah nie yg x tentu benar....dosa ajr kita nie berbakul2 bw depan allah... Org yg difitnahpulak bw pahala gamaknya nanti depan allah.... Ingat k jgn tinggai solat mu semua noe...dosa woi

    zul kulim

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau takut dosa minta pahala dan surga kat pok nik.

      Delete
    2. hahahaaaa cai pr..ko tu suci sgt ker?Atau 2x5 dgn mat liwat!!!!!hahahaaaaa

      Delete
    3. Bhai 10.42@zul keling...lu mesti antara yg tak solat...sbb lu ambik diri sebagai contoh..
      Bhai solat ni kita report@punchkad ngan Allah...bukan dgn ketua kg,apalagi ngan lu..
      Bhai tak perlu riak dlm beribadat...takut nti zero jew amal kita yg sikit tuuuu.

      Delete
  20. Pemimpin atasan Umnongok akan buat apa saja sebab nak mengekalkan kuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuasa memang dah sah dlam tangan umno..tindakan kerajaan sekarang nak menangkap pertualang negara jer..phewwit

      Delete
  21. Setakat ini....tak ada sorg pun pemimpin hebat dlm pas dan dap yg menyokong atau mmberi kerjasama dlm mencari dalang sebenar(mat liwat) pencerobohan di lahad datu.!!!Kenapa? Mmg sah sipeliwat tua tu adalah dalangnya????!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrk ketaq...bersuara nanti takut kena khianat!!!!!Biarlah jadi bacuuuuuul sampai mati!!!!!

      Delete
  22. sumber utusan melayu = utusex meloya kah... kah... kah... inilah media cetak yg paling byk d saman fitnah dan sentiasa kalah dlm mahkamah kerna menfitnah. Bingainya juak juak songkok tinggi nei merujuk kpd penfitnah utk buat lg fitnah. Inilah kitab gerombolan utk d jadikan bukti. Kah... kah... kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah...'Anwar seorg biseksual'...utusan disaman...sumber berita dpd nalla takut dan bacuuuuul nak saman...Pandai jugak memilih bapak liwat ko cai!!Takut terbogel segala noda dan dosa mat liwat ker???hahahaaaa..
      MANA TULUR KO?????!!!!!hahahaaaa

      Delete
    2. Halo ko nei duduk gua mana? Nalla dah kalah la. Kahn...kah... kah... bdk x cukup maklumat sibuk nak komen. Bodohnya bila jd ahli umngok.

      Delete
    3. Biasa la depa nei mana ada kitab lain selain utusan meloya. Brt nalla kalah mana blh keluar d utusan meloya. Kesian hr2 kena tipu.

      Delete
    4. Cai....bertenanglah cai...Ikut cara ds najib..tenang sentiasa.Jgn ikut cara mat liwat...sentiasa sial...gabra dan dlm ketakutan jer.Rakyat tahu mat liwat tarik balik dan bacuuuul utk menyaman nalla. Mgkin mat liwat sedar saman terbaru tersebut akan membogelkan segala dosa dan noda dia cai..Bnyak skandal bapak liwat ko tu cai!!!Baik saman jer cai!!!!Jgn jadi bacuuuul!!!!

      Delete
    5. Lagi sorang org gua

      Delete
    6. Kahhh... kah.. kah... najib tenang? Kahhh... kah... kah... sbb tenang spi x blh bubur parlimen kah... kah... kah... terus menghasut terus melawan tumbangkan umno /bn

      Delete
    7. Lagi sorg lanun sulu dibawak mat liwat yg tak tahu undang2 pilihanraya negara.Bodoh lagi dangkal....hahahaaa.Bacuuul!!!!

      Delete
  23. Semalam 1hr aku skt gg. Ini mesti dalangnya anuar. Keta aku dah seminggu rosak ini mesti salah anuar. Mggu depan aku nak crt anuar bertukar kpd batman d mana ianya pun salah anuar. Bestnya tuduh org hanya dgn brt sebelah pihak. Syukur aku x sebebal ahli ahli umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 7:41...lubang taik ko pun ku rasa tentu sakit jugak cai...Kenapa malu nak nyatakan sekali?hahahaahaaaa

      Delete
  24. Umno terus maju dapat tipu melayuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang aku tahu pgayr selangor tipu melayu..cina..india sampai tersungkur kena saman!!!!!!hahahahahaaaaaa
      weka weka wei wei
      CHECKMATED YO!!!!

      tuah

      Delete
    2. Pas kelantan tipu melayu dan org asli...mmg sial korang...!!!!!

      Delete
    3. yer kerrrr hahahaha....tu sebab aku nyesal bertahun2 sokong pas, puas dengar ceramah n bagi derma. Pas tak tipu, Pas pimpinan ulama, Pas baguussss....Hasan Ali, Nasharudin di tolak...bagusssss . Tonjolkan Abby, Bob Lokman bagusssss....dah berapa juta kutipan duit lebuh raya.....

      Delete
  25. bala ditimpa bala akibat makan sumpah punca berjuang utk sesumpah yg suka menyumpah.

    ReplyDelete
  26. Ke Mana Melayu/Bumiputera Dan Islam di Malaysia ?

    Lu nak baca, kata maki, cacian lu punya hal. Wa nak bagitau pada yang nak tau fakta. Wa bagi bahasa yg mudah bukan teknikal supaya lu mudah hadam tak sakit perut naik ke kepala.Yang nak meroyan dengan komen provokasi banggang, lu gi tempat lain.


    Asas tertinggi penubuhan Negara Malaysia adalah perlembagaannya. Asas mengamalkanya “Rukun Negara”. Apa kebendanya tu?

    BAHAWASANYA NEGARA KITA MALAYSIA mendukung cita-cita hendak:
    • mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya;
    • memelihara satu cara hidup demokratik;
    • mencipta satu masyarakat adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama;
    • menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak; dan
    • membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden.
    MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut :
    • KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
    • KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
    • KELUHURAN PERLEMBAGAAN
    • KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
    • KESOPANAN DAN KESUSILAAN
    Kenapa di gelarkan “Rukun Negara” dan bukan “Perkara wajib bagi Negara” “ atau “Dasar Negara” ? Begitu cantik disusun oleh pemikir bangsa dan Negara dan juga pemimpin awal kerana amat-amat faham dan nampak ianya berkait rapat dengan ‘Melayu dan Islam” sesuai dengan keadaan dahulu dan akan datang.
    Inilah asanya yang dah jauh dari kita semua kerana tak mengamalkanya.
    Politik kaum adalah politik bangkrap. Cantiknya statement, sampai terdiam semua2 ahli komentar dan ramai lagi. Kenapa? Tersentak? Tak tau nak komen apa? Nanti komen takut kena maki? Wa bagitau dengan lu la, puak-puak Anugerah Tuhan ni bijak. Bijak sangat dalam ilmu ghaib memesongkan fokus akal kepada emosi. Tun Mahathir dah kata “Melayu mudah Lupa” . Wa setuju separuh je sbb ramai lagi yang tak lupa. Kenapa? Kerana faham sangat perkara2 yang disebut terawal (diatas).
    Semasa penubuhan Malaysia yang ada adalah kaum Melayu, Bumiputera, Cina, India dan Campuran (Cth : Benggali etc). Sebab Brtitish… Wa ulang ni... Sebab British x nak angkut bangsa Cina, India dan selebihnya tu maka dibuat mcm “barter trade” – kemerdekaan dan penerimaan mereka ini sebagai warganegara. Warganegara istilah untuk rakyat Negara Malaysialah tu. Kalau dolu2 dikata Semenanjung Tanah Melayu ataupun Persekutuan Tanah Melayu. Tak pernah ada pun ada disebut Semenanjung Tanah Melayu Cina India Dll. Tunku Abdul rahman pernah kata lu x akan jumpa bangsa lain kat dunia ni yang bertolanrasi sebagaimana bangsa melayu.
    Pendek ceritanya, semua pakat setuju termasuklah majority… wa ulang… majoriti org melayu. Bukan majoriti mudah di parlimen lu tau. Ini majoriti kaum melayu setuju. Tak jadi hal wa cakap lu, meh la duk kat Persekutuan Tanah Melayu ni. Mas tu Malaysia namanya x ujud lagi kita “kira adik beradik” (Cina slalu guna ayat ni) dengan syarattttttt…..
    Syarat apa tu? Syarat yg sgt2 la mudah… Agama islam di letak yg paling tinggi sebagai agama rasmi. Wa ulang.. agama rasmi negara Persekutuan tanah Melayu ni. Hak keistimewaan org Melayu dan bumiputera yang termaktub dlm perlembangaan. Soryy la “No Nego”.. faham? Tak boleh di pertikaikan. Untuk memelihara dan menjaminnya maka ditubuhkan pasukkan ASKAR MELAYU DIRAJA... Lu jgn main2... ini dalam perlembagaan yg tuk yah, tuk nek lu semua tak kira itam ke putih yg jadi rakyat Malaysia setuju. Dan byk lagilah... Lu baca sendiri, wa nak sebut yg penting je kat sini supaya lu buka mata dan akal.

    Sambung..../

    ReplyDelete
  27. sambungan....

    Atas dasar persefahaman tu maka kita ni pun hidupla aman damai sampai jadi tragedi 13 May 1963. Sebab apa? Sebab puak2 angkatan atileri Anugerah Tuhan yang duk selindung kat belakang ni. Selesai masalah ni dengan menendang kluar Singapore masa tu. Sebab apa? Siapa yag ramai duk kat situ? Lu tak tahu g buka buku. Lepas tu kita pakat tubuh Malaysia dgn sabah dan Serawak maka kepentingan penduduk asal disana dimasukkan.. Timbulah bahasa kaum bumiputera sbb kalau nak panggil satu2 banyak benar lak bangsanya tu.
    Pendek cerita, Malaysia aman sampai 1998. Lu sebut je apa? Lu nak berpolitik, Lu nak meniaga, Lu nak buka sekolah guna bahasa yg lu suka dan faham, Lu nak jadi kartunis... x de hal. Ramai yang datang menadah rezeki disini. Yang kaya2 top ten dari majoriti dari kalangan bukan melayu pun x de hal.
    Tapi masalahnya kenapa lu puak2 Anugerah tuhan mula meroyan pertikai segala macam yg penting dalam perlembagaan tu. Dan startegi puak2 ni senang je wa kata lu... ‘Org Melayu Politiknya berdasarkan emosi”. Ini sebab utama puak2 ni mula main tembak2. bagi orang melayu Agama dan bangsa tu yg paling dekat dihati. Mula2 tak berani nak sentuh agama takut nanti kena parang panjang mcm 13 mei atau kena bom mcm kat negara arab tu, tapi bila lama2 main isu melayu ni makin tak puashati pulak puak2 ni. Bila kita pertikai jgn bagi sekolah guna bahasa yg Cuma lu je faham lu meroyan rujuk perlembagaan. Bab kita ni, orang melayu yang terletak di baris2 atas perlembagaan pulak dia nak main khianat. Siapa yang mulakan? Kerajaan? Puak2 Anugerah Tuhan la yg mulakan sebab nak bagi melayu huru hara. Lu tgk la berapa kerat muka org yg bukan asal melayu kat demo atau langsung x de masa berguling atas jalanraya halang kereta raja? Sbb puak2 ni x nak buat keje banggang. Puak2 lu yg melayu banggang yg buat. X paham lagi. Jadi la ni guna isu agama lak. Lagi la panas... Ada pulak la puak2 yg taraf atas Nabi ni yg jadi keta kebal. Nak menegakkan agama kononnya. Selama ni tak tertegak. Mcm dalam cerita Kassim Selamat...”Mengapakah engkau ini dilahirkan sebagai manusia, lebih baik sekiranya engkau dijadikan tuhan sebagai haiwan”... Puak2 ni nak tegakkan alat sulit dalam sluar puak2 lu je. Ingat Malaysia ni sgt2 unik.. Melayu itu islam? Ada sesiapa dalam Malaysia ni yg x nak mengaku dia islam? Ada juga wa cakap lu.. tapi berapa kerat. Sebab apa mula mempersoalkan hal kaum? Sebab agama islam diusik, sebab agama islam dikeji, agama islam dibawa meniaga kat mana2. Sebab melayu itu hidupnya islam. Mungkin ada yg tidak mengamalkan kesluruhanya dan dianggap berdosa. Itu urusan dia dgn Allah. Tetapi tanyalah setiap org melayu di Malaysia ini, Adakah engkau percaya pada Allah dan Rasul? Jawapannya semua org tahu. Bukan macam bangsa cina yg ada ni, sbb x yah nak kata lah Tun M tu asal dari Kerala.. Cuba baca dan faham buku ni :
    “Professor C.P. Fitzgerald says in his book, “A Short Cultural History of China” (600+ pages) – he lived in China for 5 years to research and gather material for that book: a. Fukienese (Hokkien), “a separate stock, mixed with immigrants from the north and the Yangtze Valley” and speaking “a peculiar dialect”. a.
    Fukienese (Hokkien), “a separate stock, mixed with immigrants from the north and the Yangtze Valley” and speaking “a peculiar dialect”.
    b. Cantonese, also speak a somewhat alien language, a form of old Chinese – the south was colonized by the northerners, colonization completed in the 7th Century – some 800 years after China was formed as a political entity by Chin Shih Huang Di.”
    Sebahagian la… ada byk lagi… Jadi nak panggil apa tu? Ini kajian ilmiah terbukti dibukukan, klu x betul dah lama mamat ni kena sue dgn org Cina sebab fitnah mcm kata Anugerah Tuhan.
    Jadi, duk diam2 jgn jadi banggang pelampau berhaluan lubang najis Anugerah Tuahan.

    sambung..../

    ReplyDelete
  28. sambungan.../

    Pada wa : Tun Musa Hitam patut tukar statement kepada “Politik Hasutan Politik Bangkrap” bukan “Politik Kaum” kerana setiap kaum mahu memperjuangkan kesinambungan mereka. Perjuangkan lah berlandaskan “Perlembagaan Malaysia” yang telah dipersetujui dari awal2 lagi. Klu tak setuju, esok pegi lah JPN dah serahkan kewarganegaraan lu tak kiralah lu melayu ke.. cina ke.. india ke.. dan lu pilihlah negara mana lu rasa lebih aman, adil, dapat ikut citarasa lu. Tak kira lah kat benua mana pun. Wa tak ambil hati bab ni, klu lepas tu lu meroyan kata Malaysia negara haprak pun, tak adil, tak ikut “human right”, apa saja lah yg lu nak kluarkan samaada dari mulut atas atau bawah.Wa klu boleh nak minta jadi orang pertama nak ucapkan “Terima Kasih” cepat berambus.. supaya wa dan yg lain boleh hidup aman damai tanpa lu puak2 banggang ni.
    Kalau nak hapuskan ini semua. Boleh? Boleh Tun Musa.. pergi daftar jadi Warganegara Amerika Syarikat. Kat sana semua sama rata dan sama rasa termasuk kaum2 munculan Anugerah Tuhan ni. Kaum2 LBGT atas dasar hak asasi manusia ikut kepala piang mak pak kaum2 tu. Jgn duk senang lenang mentekedarah apa saja yg lu suka lepas tu lu membebel mcm lu burung kakak tua katun “RIO”. Dah berenti politik sbb bab memali duk diam2. Gaji lu pun dah cukup untuk lu nak tukar selera makan kasut 365 pasang “Prada” hari2. Klu nak tukar selera la. Sebab lain2 semua lu dah rasa. Tu sebab dah x boleh pikir benda lain dah.
    Lu buat hal kat Memali masa Tun M ada kat China pun Tun M jugak kena getah. Lu duk kat SD hilang duit billion2 pun Tun M jugak kena getah. Selama lu ada kat dlm kerajaan pun wa puas cari2 apa lu buat. Rupanya haram tak ada mcm Anugerah Tuhan jugak. La ni jgn nak berlagak mcm org piang..
    Lagi satu wa nak bagi tau lu la Tun Musa, pembangkang ni bijak ek? Takkkk Kaannnn lah pembangkang nak bagi negara bankrap. Isk... sapa punya fitnah ni? Tak patut... tak patut... Sepatutnya Tun Musa, fitnah ni disebut sebagai papa kedana bukan bankrap. Sbb klu bankrap boleh cari sumber kat CIA utk bayar Insolvensi supaya ok balik. Ini Papa Kedana maknanya hacus. Sebab? Puak2 ni pasti nak tanya fakta sebab puak2 bukan guna fakta untuk berhujah, Cuma guna bahan buangan mereka sendiri nak berhujah. Tak caya? Lu tengok Norul Izzzjah bagi fakta utk PDRM dan PPH. Alahai mak... Weiiii...

    Lu tengok la contoh2 pendek je wa nak bagi tau... klu tak nanti wa kena buat buku lebih tebal daripada Tun M nak jelaskan secara terperinci lak... Kerajaan penang diwar-warkan mempunyai cash flow terbaik (ada juga blog Anugerah tuhan yg post diri duk depan kaabah doa bg jahanam kat blog pro kerajaan), bukan ke tu duit pusat bagi yg lu simpan jadi FD pastu lu buat apa kat rakyat disana. Bagi pelingkup jual tanah kat singapore? , sombong lak mcm org baru dapat gigi palsu, tu org nak nak beli balik. Lu pulak main jongkang jongkit.. ceh bawa duit letak deposit dulu baru cerita kata lu. Bangsat gila lu ni.

    Kat Kedah... MB kata Lu bagi wa RM100 juta wa x potong balak. Macam siot bebal gangster chelop. Tadahan air rakyat nak guna pun lu kebas untuk buat lot jamban lu nak berak. Kat selangor, Dalam sejarah dari zaman kesultanan melaka lagi belum ada lagi Menteri Besar bergelar Khalid Air yg nak guna duit zakat. Wa nak tanya lu kat negeri selangor ni keseluruhannya jatuh asnaf kategori mana nak bg Khalid Air guna wang zakat? Cuba bgtau..

    sambung..../

    ReplyDelete
  29. sambungan..../Bab Serambi Mekah ni duk situ je lah..Duit hasil cukup bayar gaji Nabi dgn puak2 dia je..Lain2... Pandai2 lu org lah nak buat.. Merempatlah puak2 lu ni kluar dari sana utuk cari makan kat luar. Nasib duk sebelah ”Sawadikap” byk barang org suka beli, jadi banyak la org luar datang berbelanja untuk mengerakkan ekonomi mikro setempat. Cuba tutup sempadan apa pun x leh masuk dan x leh jual apa pun barang2 dari sama. Mampus keras (org sana kata) la peniaga kat sana sebab lu nak g sana wat apa? Cuba bagitau. Nak tgk patung tidur terbesar di dunia? Ini tak masuk cari hasil mcm kedah juga.. jual balak utk buka lot jamban bagi puak2 ni nak berak. Lain apa lu buat. Tarbiah? Tarbiah lu la.. bab maksiat, HIV duk carta no 1 carta popular setiap minggu tanpa gagal sejak dulu kini dan... tak tahu la wa. Puak2 lu tarbiah apa? Cuba bagitau ckit.... Puak2 lu nak makan pun kena ikut sarkis pentas lu usung tin milo dgn jual agama...
    Puak2 ni klu memerintah Malaysia, mampus la lu dgn wa sekali. 5 tahun handle negeri tak de satu negeri pun yang boleh aku kata yg terbaik sekali pemerintahannya. Huru hara x habis2 sebab lu main politik mcm lu mkn 3 kali sehari supaya tak lapar untuk lu hasilkan bahan buangan lu nak bagi org tengok. Lain... kosong mcm tin milo sebelum lu usung minta sedekah atas dasar perjuangan agama.
    Cukup-cukup lah saudara-saudara ku. Jangan kita berpecah. Tuk nek kita dah ajar klu kita berpisah maka hancur. Tinggalkan Anugerah tuhan lu tu. Tinggalkan puak2 lu yg nak mati bersama Anugerah Tuhan tu. Banyak perkara yg utama kita perlu buat daripada berpecah. Ingat bila melayu berpecah maka pihak ketiga akan menang. Dan ingat sekiranya Melayu tergugat maka yang lain akan berkeringat sebab tiada tempat puak2 nak berselindung macam pengganas sulu di Lahad Datu.
    Lu pikir2 la sendiri dan ikut suka lu la sapa lu nak ikut.... Wa pilih Cool n The gang.

    ReplyDelete
  30. The solution of solving problem is .... find the root of the problem. Likewise, the root of the nation's trouble is none other than the evil, Anwar Ibrahim. Karpal used to urge him Bertaubat for his homosexual acts. Mat Sabu nicknamed him as Al Juburi. Funny things, today they are in the same team. Can they be trusted?

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!