TAHNIAH PM! ANDA TELAH BERJAYA MEMAJUKAN NEGARA TERCINTA INI!

Berikut adalah petikan dari blog PM, aku nak share dengan korang tentang kejayaan cemerlang Pm yang tercinta!

Sejak mula dilantik menjadi Perdana Menteri pada 2009, saya bertekad untuk meneruskan perjuangan pemimpin-pemimpin sebelum ini yang sentiasa komited untuk memastikan Malaysia terus cemerlang hari demi hari. Sebab itulah, saya telah perkenalkan gagasan 1Malaysia yang mengamalkan prinsip Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Untuk memastikan setiap apa yang dilakukan oleh Kerajaan membuahkan hasil dan dapat memberi manfaat kepada rakyat, saya telah perkenalkan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP). Kedua-dua program ini diperkenalkan pada 2010 serta 2011 dan ia diwujudkan bersama-sama Program Transformasi Politik dan Program Transformasi Sosial yang membentuk Dasar Transformasi Nasional. Kesemua insiatif tersebut diperkenalkan bertujuan bagi memastikan negara mencapai matlamat menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.



Alhamdulillah, dalam laporan tahunan GTP dan ETP yang saya bentangkan semalam, banyak kejayaan yang telah kita kecapi. Kejayaan demi kejayaan itu adalah hasil kerja keras semua pihak, daripada rakyat sehinggalah kepada pihak swasta dan penjawat awam. Kesannya, taraf dan kualiti hidup rakyat menjadi semakin baik, ekonomi negara menjadi semakin berkembang manakala kewangan negara terus kukuh hari demi hari.

Perancangan dan perlaksanaan GTP dan ETP ini bukan sahaja membuktikan iltizam Kerajaan untuk membangunkan negara, tetapi juga merupakan satu eksperimen paling berani Kerajaan dalam mengamalkan prinsip ketelusan dan kebertanggungjawaban terhadap rakyat. Melalui GTP dan ETP ini rakyat boleh menilai prestasi Kerajaan menerusi laporan tahunan dan berkala yang dikeluarkan dari semasa ke semasa.

Kecemerlangan prestasi negara ini boleh disaksikan daripada peningkatan Pendapatan Negara Kasar (PNK) per kapita negara yang meningkat kepada AS$9,970 pada 2012 berbanding hanya AS$257 sahaja pada 1957. Ini adalah peningkatan sebanyak 4,000 peratus dalam tempoh lima dekad ini. Ia boleh diperjelaskan lagi apabila Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah (PPIR) negara untuk tahun 2012 meningkat kepada RM5,000 daripada hanya RM4,025 pada 2009.



Saya juga gembira kerana kadar kemiskinan negara berada pada kadar hanya 1.7 peratus pada 2012 berbanding 60 peratus di awal tempoh kemerdekaan sebelum ini. Kadar inflasi negara juga kekal berada pada paras 1.2 peratus iaitu yang terendah di rantau ini.

Selain itu, saya sangat berbangga apabila insiatif yang diperkenalkan Kerajaan berjaya mengeluarkan kira-kira 100,000 orang rakyat daripada belenggu kemiskinan. Sebanyak 100,000 unit rumah mampu milik juga didirikan agar setiap rakyat berkemampuan untuk memiliki rumah sendiri. Kerajaan juga menyediakan peruntukan sebanyak RM3.78 bilion untuk membiayai subsidi untuk mengurangkan beban perbelanjaan harian rakyat.



Ini membuktikan setiap apa yang diperkenalkan Kerajaan memberi manfaat kepada rakyat di negara ini. Ia sekali gus selari dengan konsep 1Malaysia yang mahu rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan. Sebab itulah, semasa perbentangan semalam, saya turut mengumumkan yang Kerajaan akan menjadikan dan meneruskan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebagai inisiatif tahunan kepada rakyat.

Kesemua kejayaan itu adalah hasil daripada inisiatif Kerajaan yang bertungkus lumus memastikan setiap daripada tujuh Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) berjaya dilaksanakan. Tujuh NKRA berkenaan adalah Menangani Kos Sara Hidup Rakyat, Mempertingkatkan Taraf Kehidupan Isi Rumah Berpendapatan Rendah, Mempertingkatkan Infrastruktur Luar Bandar, Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar, Mempertingkatkan Pengangkutan Awam Bandar, Merujuk Inisiatif Membanteras Rasuah dan Mengurangkan Kadar Jenayah. Kesemua NKRA ini, Alhamdulillah berjaya dilaksanakan dengan baik sekali gus memberi manfaat berpanjangan kepada semua rakyat.

Dengan kecemerlangan prestasi negara itu, saya berharap rakyat dapat terus bersama-sama memberi sokongan kepada Kerajaan agar setiap apa yang dirancangkan untuk masa depan negara dapat dilaksanakan. Marilah kita bina masa depan yang gemilang untuk semua, marilah kita bina masa depan yang menjanjikan pulangan adil kepada yang bekerja keras, yang berkreativiti tinggi, yang berinovasi, dan yang sanggup mengambil risiko.Marilah kita bina sebuah Malaysia yang menjanjikan sebuah taman kebahagiaan untuk semua.

Admin: Untuk mendapat maklumat lanjut mengenai Laporan Tahunan GTP & ETP sila layari laman web Pemandu atau baca teks ucapan penuh YAB Perdana Menteri di sini.

29 Responses to "TAHNIAH PM! ANDA TELAH BERJAYA MEMAJUKAN NEGARA TERCINTA INI! "

  1. Cincin Oh Cincin, Seperti Shahrizat, Kini Rosmah Pula Nak Memperlembukan Rakyat Malaysia

    Pengakuan Rosmah berbelit-belit, tapi jelas cincin RM24 juta wujud Penjelasan Datin Seri Rosmah Mansor berhubung cincin RM24 juta dalam buku biografinya mengesahkan pendedahan KEADILAN mengenai barang kemas mewah itu memang wujud.Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Fariz Musa berkata, pengakuan isteri Perdana Menteri itu bercanggah dengan kenyataannya sebelum ini yang bersumpah tidak memiliki cincin itu di tangannya, tetapi mengakui ada melihat apabila dibawa masuk ke Malaysia untuk dipamer ‘kepada orang yang ada duit.’ Terbaru, dalam terbitan biografi bertajuk ‘Rosmah Mansor’ yang dilancar semalam, beliau menafikan kewujudan cincin itu dan mendakwa ia hanya fitnah dan khabar angin semata-mata.Rosmah sebaliknya berkata, perhiasan mewah yang dipakainya adalah hadiah dari para tetamunya.“Sekarang jelaslah cincin itu memang wujud dan kenyataan itu sekaligus menunjukkan Rosmah memang seorang yang gemar bermegah-megah dengan perhiasan mewah,” kata Fariz ketika dihubungi.Dalam buku tersebut, Rosmah juga menjelaskan, cincin dari New York itu dibawa masuk ke Malaysia pada April 2011 untuk dilihat bakal besannya sebelum dikembalikan kepada syarikat barangan kemas itu pada 13 Mei 2012.Ini sama sekali bertentangan dengan jawapan bertulis Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz di Parlimen pada Oktober 2011.“Dalam isu yang dibangkitkan ini, SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) telah merujuk kepada Jabatan Kastam Diraja Malaysia dan pihak itu mengesahkan bahawa tiada sebarang pembelian ke atas cincin tersebut.“Setelah beberapa hari (masuk ke Malaysia), cincin tersebut dikembalikan semula kepada syarikat pemunya cincin berkenaan,” kata Nazri Aziz.Mengulas lanjut, Fariz mempertikai status Rosmah yang diberi barangan mewah sedangkan beliau hanyalah isteri Perdana Menteri dan tidak memiliki sebarang kuasa politik.“Apa kelebihan Rosmah sehingga dihadiahkan barangan kemas yang harganya mencecah jutaan ringgit?“Ini satu kemusykilan yang sepatutnya disiasat badan berkuasa seperti SPRM,” kata Fariz.Beliau berkata, penerimaan Rosmah ke atas hadiah mewah tersebut boleh dianggap sebagai pemberian rasuah.“Rosmah patut malu menerima hadiah mewah ketika masih ramai rakyat menderita akibat kos sara hidup yang semakin tinggi.“Beliau sepatutnya buktikan keperibadian sebagai isteri pemimpin yang berjiwa rakyat dengan hidup serba sederhana dan bukannya hanya pandai beretorik,” kata Fariz. – NS/KDR

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm jam omegay yg dikatakan hadiah oleh pemimpin luar negara tu...meroyan kak wan cari sampai tak jumpa2.!!!!kasihan

      Delete
    2. Apalagi bhai...repot jew...lu nk tunggu apa lagi...lu print komen lu dan bawa sekali utk buat repot polis,sprm,ckp kt blog pun tak guna bhai...mustahil klu gaji pm boleh beli cincin tu...kecuali billionair cina saja yg mmpu...org kita mati hidup lagi 3x pun tak mampu...

      Delete
    3. cai, citer panjang2 kat sini takde guna....isu ni Rosmah sudah pun jelaskan. Yang aku tengok isunya di sini ada orang yang masih nak pertikai dan cari salah.

      Delete
    4. Juraian 69.....pandai pon suruh report....ingatkan tak reti.....

      Delete
    5. Anon 6:27... korang tu yg pukimak dan tak reti2..daripada papar dlm blog nie...lapor pada sprm dan polis ker!!!
      Esok...jgn lupa!Pegi buat report sblm tgh hari..jgn bacuuul cai!!!!

      Delete
  2. Najib Kata Transformasi, Anwar kata Reformasi...tapi aku mau REVOLUSI......

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah pm kita...syabas!!!!!
      dia cuma ada 1 isteri dan 1 negara...
      mcm peliwat tua tu...ada isteri...banyak 'isteri' dan banyak 'laki/jantan'....
      tak mungkin dia mampu buat reformasi...!!!!kasihan pengikutnya....

      Delete
    2. pegi la kau sorang sorang revolusi puas puas.

      Delete
    3. Ckp jew tak guna bhai...bukan lu boleh jd pm pun klu masuk calon,melainkn lu jd seperti ayotollah khomeini...revolusi kepala hotak lu...

      Delete
    4. cai, standard ko sesuai buat revolusi tonggeng tunjuk jubor

      Delete
    5. Revolusi? Jangan pandai sebut je makna kena tau juga.

      Delete
    6. Tranformasi kepala butuh....

      Delete
  3. Alhamdullilah .... rakyat Malaysia harus bersyukur ALLAH sayangkan Malaysia kerana itu ALLAH telah kurnia seorang pemimpin seperti Najib. Keikhlasan Najib untuk memberi kehidupan yang lebih baik untuk rakyatnya tidak kira bangsa dan ugama adalah sesuatu yang terpuji. Di akhir zaman ini pemimpin seperti ini memang sukar dicari.



    ReplyDelete
    Replies
    1. geli hati aku baca komen kou ni... kakahkahkah

      Delete
    2. aku geli dan tak ada hati tengok peliwat tua cium jantan gay...cium ketiak..raba butuh...bogel...pakai ihram..!!!!!

      Delete
  4. Amenda Transformasi tu..? Robot transformer ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. patut pun mudah kena liwat oleh anu..war.!!!!!bodoh dan dungu nak mampus!!!

      Delete
    2. Hualoh...bhai jgn tunjuk sgt keaiban diri sendiri...klu bodoh pun lu tnya jiran ke atau ketua cabang lu ke,sebelum masuk blog... Tak pasal2 org nmpk kebodohan lu wlupun kitaorg tak tahu lu siapa...tp lu msti sentap sbb lu kenal siapa bhai yg bangang tu...

      Delete
    3. bukan cai, transformasi tu maksudnya satu perubahan perlakuan seksual seorang lelaki tua apabila berjumpa lelaki muda jambu di tempat2 tertutup

      Delete
  5. Dedah & Lapor Penyelewengan Tidak Beretika, Rompak Harta Rakyat Itu Beretika!

    Kuching - Tindakan kumpulan aktivis antarabangsa, Global Witness cuba menyerang Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud melalui penghasilan video bertajuk 'Inside Malaysia's Shadow State' adalah tindakan tidak beretika, kata Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.Beliau berkata lebih buruk, tindakan kumpulan berpangkalan di London itu dilihat satu cubaan pihak asing untuk campur tangan dalam hal politik tanah air.

    "Apa yang mereka lakukan tidak sesuai, satu tipu helah, tidak gentleman, tidak beretika dan tindakan tidak bertamadun... politik sedemikian tidak sepatutnya ada di Sarawak.

    "Apa yang mereka lakukan juga jelas cubaan campur tangan pihak asing, sedangkan Malaysia tidak pernah campur tangan dalam soal politik mana-mana negara," katanya kepada Bernama di sini hari ini.Beliau berkata umum juga sudah mengetahui sejarah Taib dengan keluarga Norlia Abdul Rahman, bahkan kerajaan pernah menarik balik konsesi balak yang diberi kepada Norlia pada tahun 1987 atau 1988.Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas video perbualan Norlia dan Fatimah Abdul Rahman, kedua-duanya anak perempuan Tun Abdul Rahman Yakub, bekas ketua menteri Sarawak yang juga bapa saudara Taib, dalam rakaman video Global Witness mengenai satu urusniaga tanah.Video yang dirakamkan dengan kamera tersembunyi itu memaparkan seorang lelaki menyamar sebagai 'pelabur asing' yang ingin membeli tanah untuk mengusahakan ladang kelapa sawit. - Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alangkah elok klu korang buat laporan polis atau laporan dgn sprm....setakat paparan dlm blog tak ke mana...akan jadi fitnah..buat rakyat benci jer...
      Cai...aku sokong penuh klu korang pi buat laporan!!esok aku harap ada berita ttgnya dlm mana2 news tempatan!!!!
      Ada jugak modal korang berkempen!!!

      Aku tanpa parti

      Delete
  6. tahniah aku ucapkan pada ds najib kerana bejaya membawa malaysia maju ke depan inilah perdana menteri yg aku nak berkeja keras demi rakyat dan negara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tun razak, tun M memang dia berjaya membawa m'sia maju....
      Tapi kalau setakat angkat telunjuk...lepas tu sebut : 1malaysia, sapa2 pon boleh

      Delete
    2. Baguslah...angkat jari.Jgn angkat kote bengkok pi suntut lubang taik!!!!!

      Delete
    3. 9:46am.....engkau pon serupa macam dia.....cuma dia suka jubur orang dan kau pulak suka jubur babi...

      Delete
  7. tahniah najib kerana kos sara hidup meningkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai.. tahniah nama lu popo..dan bukan papa,klu tak lg kuat lu melalak...bhai lu blh tunjuk indeks negara mana didunia ni...kos hidup 2011/12 lbh rendah jika dibandingkn tahun 2001/02...bhai,jgn ambik mudah utk menyalahkn org lain kerana politik...bhai klu lu ambik negara somalia dan sudan pun kos hidup meningkat...inikn kita yg berada dinegara mmbangun...

      Delete
    2. Tak heran aku...pengamal sunah wal liwatun aljuburi lubang taik telan bulat2 lendir nuar tu!!!!

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!