OP DAULAT! JAMALUL KIRAM UMUM GENCATAN SENJATA SEBELAH PIHAK?

MANILA 7 Mac - Ketua kumpulan yang menceroboh Sabah, Jamalul Kiram hari ini mengumumkan gencatan senjata sebelah pihak ekoran tindakan ketenteraan oleh pasukan keselamatan Malaysia.

Menurut jurucakap ketua penceroboh itu, Kiram mengisytiharkan gencatan senjata tersebut kira-kira pukul 12.30 tengah hari waktu tempatan (12.30 tengah hari waktu Malaysia).

Beliau turut menggesa Malaysia mengambil tindakan sama. - AFP

48 Responses to "OP DAULAT! JAMALUL KIRAM UMUM GENCATAN SENJATA SEBELAH PIHAK?"

  1. Jgn mudah terpengaruh dgn strategy pengganas.....diorg ni sentiasa menggunakan taktik kotor......Harap pasukan keselamatan terus berikan kawalan yg ketat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh kumpulan pengganas Jamalul Kiram mengumumkan untuk gencatan senjata tatapi mesti tanpa syarat dan kumpulannya mesti keluar dari tempat bersembunyian masing-masing dan meletakkan senjata dan menyerah kepada pihak pasukan keselamatan dan mereka ditahan serta dibicarakan sesuai dengan kesalahan yang dilakukan mereka.

      Delete
    2. Jangan lupa bendera putih yang mereka kibarkan tempoh hari selepas itu menembak matri anggota keselamatan.

      Delete
    3. SIAPA PULAK DIA NAK UMUM GENCATAN SENJATA. KESIAN BETUL ORG TUA NI. DAH AMBIK NYAWA.RAMAI ASKAR KITA SENANG2 NAK SURUH BUAT GENCATAN SENJATA. DIA FIKIR NYAWA PEJUANG KITA MURAH KE. TERLAJAK PERAHU BOLIH DIUNDUR TERLAJAK PERBUATAN TERIMALAH PADAHNYA.

      Delete
  2. salam, pejuanvku pasukan keselamatan.. hutang darah dibayar darah & hutang nyawa dibayar nyawa...... hapuskan mereka.........

    ReplyDelete
  3. dah kehabisan duit org tengah kasi ker?takde duit tiada siapa nak pi berperang..tp jgn terlalu percaya sgt si pengganas ni,silap haribulan kita alpa mereka mengumpul bala pengganas di sabah

    ReplyDelete
  4. itu taktik orang nk kalah. serangan ofensif PDRM & ATM berjaya mengkucarkacirkan strategi perang gerila yg mereka bangga2kan sgt tu, sebab mereka berpengalaman berperang dengan tentera filipina dan sesama bangsamoro (MNLF vs MILF). bila dh kalah, mintak gencatan senjata. no way, mereka bukan tentera mana2 negara, tetapi adalah pengganas dari negara luar. pastikan mereka memilih satu antara dua, menyerah diri atau menerima serangan lebih hebat yang boleh menyebabkan mereka terbunuh!!! main2 aaaa dengan malaysia, baru tau langit tinggi rendah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boss Usin,
      "According to a series of postings on Philippine news network ABN-CBS’s Twitter page this afternoon, the Sultanate’s spokesman Abraham Idjirani told a press conference in the Philippines that the call for a ceasefire was to avoid more bloodshed and 'crimes against Filipinos' in the conflict zone."
      Gencatan senjata untuk mengelak pertumpahan darah yg lebih besar dan jenayah terhadap rakyat Filipina dalam zon konflik? - Aiiyaa... lu bikin hal.... lu sudah kena... tapi cakap masih lanxi lagi. PDRM, ATM ... SESAH depa tu sampai habis.

      EVLee

      Delete
    2. syabas usin.....beranui buat berani tanggunglah ..sapa suruh dtg sini nak menceroboh....matilah ....mayat pun tak dikebumikan....mati katak...

      Delete
  5. Boleh percaya ke lanun ni? Hari Jumaat lepas kibar bendara putih konon!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum dia tembak askar kita pun dia kibar bemdera putih. Bila askar dtg dkt dia hentam sampai mati. Jadi jgn percaya lagi. Once bitten twice shy. Jgn bagi dia fikir dia pandai.

      Delete
  6. Percayalah, selepas ini mereka pasti akan membalas dendam. Mangsanya ialah penduduk sabah yang tidak berdosa. Selepas ini pihak keselamatan mesti mengetatkan kawalan sempadan terutamanya di kepulauan sabah dan kawasan-kawasan pedalaman terpencil. Mereka nampaknya dah mengubah taktik kepada menyamar menjadi orang awam.

    ReplyDelete
  7. SEKALI TERTIPU...TAK KAN NAK KENA TIPU LAGI KOT....

    ReplyDelete
  8. Datang ceroboh negara orang, bunuh pegawai keselamatan negara orang lepas ti mintak berdamai??? Nasib baik Malaysia cuma serang dalam wilayah Malaysia saja kalau US..dah lama Tawi-tawi, Jolo Basilan kena bom macam Iraq dan Afganistan.

    ReplyDelete
  9. Apa da gencatan senjata... Jgn dilayan.. Buru jer dorang tuh sume... Kasi susah sama org saja..

    ReplyDelete
  10. biarkan diorg nk gencatan.....pengganas2 kt sabah tu..harus terus diburu....sampai dapat...kalau x...akan membahayakn rakyat kt sabah....

    ReplyDelete
  11. Bagus kes Suluk bangang dah selesai. Tapi kes kerana kebodohan Kerismudin, mayat anggota polis yang terkorban itu ditemui dalam keadaan diperlakukan dengan kejam oleh penceroboh bersenjata tersebut.

    Bila Kerismudin nak letak jawatan?

    ReplyDelete
  12. Klu dalang sipenghasut besar tak mati sukar utk dipercayai...Anwar Ibrahim sibapak lanun perlu bertanggungjwb atas kematian wira2 negara kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penipu akam berkawan dgn kalangan yg sama.

      Delete
  13. PENIPU...PENIPU...PENIPU...

    JANGAN PERCAYA DENGAN PELAWAAN GENCATAN SENJATA OLEH KETUA PENCEROBOH...
    PENIPU...PENIPU...PENIPU...
    TANYA DIA...APA MAKNA BENDERA PUTIH HARI TU ???????
    Mohon Pasukan Keselamatan kita...Kasi tebas licin semak-samun tu...
    " MENYUSAHKAN "...
    PENIPU...PENIPU...PENIPU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang boleh & senang kene tipu orang2 pr je........ Quite easy to forgive but not easy to forget.....

      Delete
  14. dorang ni kaki penipu so jgn caya. kita kena trus berjg kalo dh dia gencat kita tgkp hidup2 kemudian kita dakwa d mahkamah utk dgtg smpi mati. go go caiyok malaysia

    ReplyDelete
  15. bunuh tetap bunuh

    ReplyDelete
  16. mula2 dia ingat blh habis kan aje tentera msia ni, bila terasa dah nak kalah baru nak umum gencatan kalau mereka rasa blh menang nak ke dia umum gencatan, mana dia semangat juang sulu yg hebat sangat tu takan kena peluru sikit dah nak surrender.. or dia acah je tu supaya dpt tembak curi, memang dasar bangsa takda maruah, itu sebab sampai skrg hidup terhina kepada yg dpt anugerah datu sulu tu kalau anda ada maruah pulangkan lah blk anugerah tu tok sah nak bangga sgt lah dgn title yg tak diiktiraf tu.. meh sini aku bg gelaran datu kat korg aku pun keturunan sultan melaka yg tak diiktiraf juga..

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. nak serah kalah blh tp bgtau la dulu sapa tolol yg suruh kau masuk sini ngan senjata..kata sulu ni hebat sgt dengarnya.. dia lupa ke melayu lg hebat.. berpantang maut sblm ajal.. itu psl la sabah blh terlepas.. perang ngan british n jepun takut try plak perang ngan melayu.. dia ingat blh makan punya sbb melayu yg dia kenal mcm anu war.. mmg lah dia melayu bacul setakat main jubo ngan pantat bini kawan blh la..

    ReplyDelete
  20. TIADA ISTILAH GENCATAN SENJATA.. INI OPERASI POLIS MEMBENTERAS PENJENAYAH, BUKAN PERANG DGN NEGARA LAIN. MENYERAH ATAU TERIMA TINDAKAN KERAS DARI PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA ITU SAJA.

    ReplyDelete
  21. Lepas nie kasi sultan karam dan nur misuari tengok video besi bogel mat liwat..Baru dia tahu sapa mat liwat tu sebenar!!!!

    ReplyDelete
  22. KAH KAH KAH...
    PADAN MUKA KORANG Hoooiiiiii...
    Sulutun S U L U...
    Kau tu bukan Islam sejati le hoooiiii...
    Tok Bomoh guna kemenyan...Menyesat kan pengikut...
    Tok Bomoh berpenyakit...
    Buah Pinggang pun rosak...tak asap kemenyan ke kau punya buah pinggang ???...
    KAH KAH KAH...

    ReplyDelete
  23. Jgn percaya ni org..penipuannya amatlah terserlah...kasi habis sma militan drg..tapi kalau mau msia gencat senjata..syarat pertama sekali adalah Jamallull Kiram III harus datang ke msia untuk di bicara kerana menghasut org2nya datang ke sabah untuk menceroboh.

    ReplyDelete
  24. Rakyat dah nampak kan kenapa kita tidak gunakan ATM untuk melawan Tentera DiRaja Sulu... Rakyat dah nampak kan kena kerajaan berhatix menangani masalah ini... apapun gencatan senjata tidak perlu dilayan..sbb kata bukan menghadapi peperangan, kita menghadapi pencerobohan... sulu hnya perlu menyerah diri atau terus berjuang... ampak sangat mereka ini sudh melakukan persiapan awal... media filipina disebelah mereka.... jgn kita tetipu lagi..

    ReplyDelete
  25. Aik , kenapa nak buat gencatan senjata pulak. Kita bukannya berperang. Kita cuma dalam misi nak menangkap penjenayah. Takkanlah polis nak mengadakan gencatan senjata dengan penjenayah. Selagi penjenayah tak menyerah diri, selagi itulah kita berhak menghadiahkan sebutir peluru kepada mereka. Satu lagi jangan lagi terpedaya dengan tipu helah mereka.

    ReplyDelete
  26. dah tahu nak kalah baru nak buat gencatan sentaja

    ReplyDelete
  27. tak ade pilihan utk penganas upahan sulu.. bunuh diri atau dibunuh.. mereka kejam dan ganas tp bacul... mcm anuar ibrahim jugak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayang semuanya sudah terlambat.......... Hero pandikutty pun tak boleh tolong. Datangpun tak dijemput, mana mahu lari..... Hero2 Malaya kami memang dah lama tak test power. Dah lenguh stand by........

      Delete
  28. hahahaha---lawak2 ingat brani sgt konon nak tuntut sabah,,skung dah kecut perut kena buru..bru tau ke main2 ngan polis sama atm....berani mati konon...pirahhh..mintak gencatan konon..dulu kita mintak baik2 taknak ikut..jgn layan la penceroboh tu...

    ReplyDelete
  29. Macam macam. Mana ada kes gencatan senjata dengan penjenayah (common criminal) ???? Oi Sos Tiram kepala otak kamu dah penuh taik ke ?

    ReplyDelete
  30. LOL Budget macam tentera negara berdaulat. Lol SUltan Kicap Tiram dan penceroboh ni ialah penjenayah. Mana boleh Kerajaan Malaysia nak sambut gencatan senjata. Kalau kita sambut kita iktiraf la mereka ni. Jangan layan mereka ni. Ini taktik keji diaorang nak heret Malaysia ke masalah perundangan antarabangsa. Nanti kita esok susah nak jawab. Tahan atau kalau melawan tembak sahaja. Tak ada beza mereka ni dengan bentong kali botak chin geng mamak ke apa ke.

    ReplyDelete
  31. Wahai kawan2 sepejuangan maya, jangan panggil sultan sulu. Kesultanan Sulu dah tak wujud lagi. Mereka adalah pengganas Sulu.

    DS Najib Tun Razak telah menegaskan bahawa Sabah adalah milik Malaysia selama-lamanya mengikut perundangan Antarabangsa dan diiktiraf oleh PBB sejak 1963.

    DS Najib juga menegaskan bahawa pengganas Sulu mesti meletak senjata tanpa dan dihadap ke mahkamah di atas tuduhan membunuh 8 anggota keselamatan Negara.

    Tahniah DS Najib diatas ketegasan dan keberanian mu !! We Love U PM !!

    Terima kasih DS Najib !!

    HANAFI VALE. FIRE !! K.O. PR !!!

    ReplyDelete
  32. Raja Sulu harus dimusnah atau anda akan dimusnahkan

    ReplyDelete
  33. hurmm. kerajaan kita plak jgn nk protokol sgt boley tak? sket2 dh la protokol tu. perasaan rakyat dn nyawa pejuang negara lbih penting tau.. ape igt israel tu ikut protokol lh sgt.

    klau tkut sgt disalahkan pbb tu, pndai2 la nk tipu. sepatutnya, dpd awal lgi tentera kita bergabung.

    yg si tiram ni plak apehal nk gencatan senjata bagai.. itu laa, hari tu bodoh sombong. org kasi bunga, kita balas taik. skang ni, tau takot.. kau telan la ludah kau sndiri tiram.

    apa2pun, kita jgn trima kalau diorang serah diri skalipun. hutang darah dibayar darah. semua 200++ pgikut tiram mesti mati!

    ReplyDelete
  34. Kita rakyat Msia. semua harus lebih berhati².Mari kita renung sejenak konflik yg berlaku di seluruh dunia. Mengapa Bengkok di bom ? D Pakistan, India,hotel d bom.waima pesawat penumpang dirampas lalu dgn sengaja rempoh bangunan pusat dagangan dunia new york. Ini adalah perasaan sakit hati dan dendam Adakah musibah begini tak akan berlaku di KL. atau diibu negeri lain²?.apa jaminan nya. Musuh bersenjata dpt dilihat! dan dihapuskan. Yg kita risau musuh dlm selimut. Tau² meletop. ..bangunan awam berkecai. sekian² nyawa takberdosa melayang. Pasukan keselamatan perlu meningkatkan kawalan seantero sempadan negara. Ini bukan kerja mudah. Kalau kita lihat berapa ramai pati berada d Msia. Hari ini tangkap hantar pulang; esok lusa datang balik. Taktau sampai bila boleh selesai. Kita nak situasi menang-menang.bukan kalah jadi abu menang jadi arang. Terima kasih pada prajurit kita. Anda adalah benting pertahanan negara yg sangat disanjungi. Hanya qJJI shj yg dpt membalas jasa baik tuan-tuan semua . Mohan ampon maaf jika terkasar bahasa.sekian.

    ReplyDelete
  35. yela sultan sos tiram tu patut ditangkap dan dibawa kemalaysia untuk dihukum dah tua2 pun nak wat hal lg kat negara orang..kerajaan jgn bg muka sgt konon nak gencatan senjata tah2 tu taktik taik diaorg..hapuskan terus diaorg..

    ReplyDelete
  36. BURU DAN BUNUH!!!!!!!!

    ReplyDelete
  37. BURU DAN BUNUH JE ORG SULU SEMUA TU!!!

    ReplyDelete
  38. Mana boleh bunuh semua orang2 sulu.. orang sabah pun semua asal sulu. :-)
    apa2 pun kita pertahankan sabah.....sbb ia kekal milik malaysia selamanya...

    bunuh penceroboh sampai lubang cacing.

    ReplyDelete
  39. Tiram ni apa kes...?? kata hari tu askar2 sulu akan brjuang hingga ke titisan hingus yg trakhir.. mati hidup balik tkkn keluar dr sabah.. la ni apa citer..? takkn takut kot.. ker askar n polis m'sia kuat sgt.. tk leh fight.. abes masok negeri org bwk senjata api bagai elok sgt ke..? kalau dh dsr tk reti brperang, elok gi bwk askar2 sulu tu mandi laut jer la.. ada jgk pekdah...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!