CHILL KASI TARUK! ADEGAN YANG TAK INGIN KITA LIHAT!



86 Responses to "CHILL KASI TARUK! ADEGAN YANG TAK INGIN KITA LIHAT!"

  1. Najib berkopiah... baru beli ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'aa baru beli..nape ko tak ada kopiah baru ke? atau pas lom bagi kopiah dari SORGA utk ko? hahahaha

      Delete
    2. Ape masaalhnye dye pka¡ Kop¡Ah? Dye kcau telo abah ko ke?

      Delete
    3. rantai dah buang ke

      Delete
    4. ulamak umno masih pakai songkok tinggi, bila nak shoping beli kopiah pulak?

      Delete
    5. Nik aziz bila nak masuk islam?

      Delete
    6. Bhai dh takda isu ke smpi kopiah dan songkok pun jd bahan politik...dari citer kopiah dan songkok baik citer tntng org yg tak suka pakai apa2...lu org tak nk buat penafian tntng ahli majlis ke...

      Delete
    7. Islam dia islam kharwaji syiah...mereka d bolehkan membunuh ahli sunnah. Mereka mengaku mereka mahzab ke lima.

      Delete
    8. da masalah ke DS PM nak pakai kopiah? Anon bangang tu tak sekolah kot. Apa kau ingat Nik Aziz je boleh pakai serban dan org PASsetan je yg boleh pakai kopiah.Tolonglah jangan le sampai pakai kopiah pun nak dipolitikkan.Bangang tahap gaban betul le pencacai PR ni

      Delete
    9. tesentap cai, kah kah kah jgn risau jap lagi kak mah pulak pakai tudung.. kah kah kah .. janji boleh raih undi

      Delete
    10. Bhai 09.00 lu ingt ds najib berkopiah dan ds rosmah tutup aurat ketana beribadat kerana pru semata2...lu org betul terencat dgn ibadah org lain selain puak lu...bhai jika lu yakin Allah itu satu,maka positif dlm beragama...cukup2lh lu org buat dosa dlm berpolitik...ini lah akibatnya ugama di politikkn...

      Delete
    11. Org. Fasik akan mengatakan begitu.

      Delete
    12. juragan masalahnya time pru je nampak dia orang bersarban tutup aurat tak nampak lagi la....tp hari tu masa org p mekah nampak la juga 2-3 hari tutup aurat pas tu nek kapai teghobang dah tak nampak dah.......bhai aku yakin Allah itu satu tp aku nak tanya mamat anon 6:15 apasal dia tanya nik aziz masuk islam ka dak lagi....dia tak percaya ke Allah itu satu......sekadar bertanya

      Delete
    13. Lebih baik dekat pru tutup aurat dari dekat pru telanjang dengan video seks tak bermoral. Cai korang sebenarnya sakit hati sebab sampai sekarang masih tak dapat bg bukti sahih fitnah korang pada Dato seri najib, membara kan sebab ketua liwat korang tak habis buat malu anak buah!

      Salam Gelombang Biru

      Nana nurgaya

      Delete
    14. Najib sebelum jd pm selalu dtg masjid kat kg aku pekan sembahyang jumaat pakai kopiah . . Time tu aku tak layan sgt dia pasal aku penyokong pas . . Dia pun ok je. . Bg aku dia ikhlas je dgn perwatakan dia. . Tapi masa tu pas berdiri atas kaki sendiri sekarang berkerusi roda. . Sori tak sokong pas lg. . Islam itu tertegak dgn Allah bukan dgn kapir harbi. . Cam pas skrg. . Pas terlampau krjar dunia skrg. Dulu dgn kekuatan yg maha esa skrg ngn kapir harbi. . Ini kali sori la pas. . Pas dah tak percaya dgn kekuatan Allah swt. .

      Delete
    15. Bhai 10.19 aku setuju dgn statement lu... Bhai 10.02 lu duk sebelah rumah ds najib ke...yg lu nmpk apa yg najib buat dkt pru dgn sebelum pru berbeda(dlm beribadah) bhai klu lu sendiri tak nmpk atau tak tahu apa aktiviti imam di tempat lu...jgn brsngka buruk pada org yg jauh dgn kita yg jarang kita dekati...bhai jika lu yakin pada Allah yg satu utk semua hambanya sbb pada Allah semua hambaNya sama tanpa ada parti yg mmbezakan kita kepada Allah amalan kita dan bukan ideologi kita...wallahualam

      Delete
    16. wauuu bhai juragan, terkial2 membuat analisis... tapi bab kata pepatah melayu sekilas ikan di air semua orang dah tahu yang mana jantan dan yang mane betina... tak begitu ye bhai

      Delete
    17. Hahaha ada gak bhai...jantan betina sama jew pada dia...

      Delete
    18. BUTUH PAK HANG!!! Setakat peluang jadi pusat servis komputer tu memang la barua umno bagi kat rakyat melayu sebab peluang bongok bawah 500K tu kroni pun tak kelapaq nak ambik. Macam pelaq punya umno, perbodoh dan kencing orang melayu sampai meleleh.... Melayu ni cuma layak peluang2 bangang macam tu saja ka? setakat peluang macam tu, orang-orang cina merasa selang dua minit tapi kalau rakyat melayu nak merasa sampai kena beriman dengan umno, memang macam haram!!! Kalau betoi2 peluang pusat servis komputer 1 Malaysia yang dianugerahkan oleh SKM dibawah kementerian Penerangan Malaysia tu bernilai sangat, dah lama Mamak Pendatang Mahadey rembat pi bagi kat Mokhzani dan Mirzan, hang ingat Mahadey bodo ka tak dapat hidu peluang menarik macam tu? UMNO2, awat la hangpa ni pekena melayu teruk sangat, patut padan sudah la, hangpa ingat melayu ni hamba abdi hangpa ka? Kurang ajaq punya UMNO... Good Bye UMNO PRU13!!!

      Delete
    19. Bhai...dlm pr ada tak yg jd jutawan...diaorg tu kroni umno ke...bhai usaha setakat sejengkal lu nk peluang sedepa...lu nk kerajaan suap kt mulut...baru umno tu bagus...bhai aku ada kawan dan sedara yg jd jutawan wlupun tak pernah undi dlm pru, dan tak ambil tahu lnsung psl politik...tp dia org boleh berjaya dlm bisnes...bhai jgn kerana kita gagal kita nk salah org lain...tp itu hak lu utk bye2 bn pru13 ni...sbb klu lu duk dlm bn pun, buat letih bn nk suap lu... Sbb klu tngk pada komen lu...aku rasa sifat bersyukur jauhhhhh dari lu...

      Delete
  2. Nicky ajis umum stadium modern yang lebih canggih dari stadium olimpik beijing. Fuyoooo ..ko mampos esok janji-janji projek kau sebelum ini pun ko tak pernah laksanakan akan diminta dijawab . Laknat la kamu nicky ajis aka nik aziz ularrmak penipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan apa cari point nak tadah tin kutip derma,poket penuh projek hancur!

      Salam Gelombang Biru

      Nana nurgaya

      Delete
    2. BUTUH PAK HANG!!! Setakat peluang jadi pusat servis komputer tu memang la barua umno bagi kat rakyat melayu sebab peluang bongok bawah 500K tu kroni pun tak kelapaq nak ambik. Macam pelaq punya umno, perbodoh dan kencing orang melayu sampai meleleh.... Melayu ni cuma layak peluang2 bangang macam tu saja ka? setakat peluang macam tu, orang-orang cina merasa selang dua minit tapi kalau rakyat melayu nak merasa sampai kena beriman dengan umno, memang macam haram!!! Kalau betoi2 peluang pusat servis komputer 1 Malaysia yang dianugerahkan oleh SKM dibawah kementerian Penerangan Malaysia tu bernilai sangat, dah lama Mamak Pendatang Mahadey rembat pi bagi kat Mokhzani dan Mirzan, hang ingat Mahadey bodo ka tak dapat hidu peluang menarik macam tu? UMNO2, awat la hangpa ni pekena melayu teruk sangat, patut padan sudah la, hangpa ingat melayu ni hamba abdi hangpa ka? Kurang ajaq punya UMNO... Good Bye UMNO PRU13!!!

      Delete
    3. Hg lg bodo..dpt.jugak job 500k..kat penang ada ka khalifah bagi job 500k kat org umno..hg toksah dok sembang surau sangat laa..

      Delete
  3. Penipu dan pembohong.Tokleh dipercayai.Undi pok nik haram kata para ulamak sbb dia jual kalimah kat kapiaq.Dia bukan menganut isle tapi agama baru diberi nama agama pas.Agama pas bukan ugama islam jadi kita xperlu ikut ini punya agama.BERDOSA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Banyak fatwa & pendapat dari pemimpin & penganut ugama ini amat meragukan & terbaharu kiasan yg mengaitkan nabi SAW amat memualkan. Semoga kita tidak tergolongan dlm kalangan orang yg rugi.

      Delete
    2. Ni la budak bancuhan nik ajis otak bodo buta hati. . Kan nik ajis kata nabi tu budak kg. . Skrg dia plak bergelumang taik nik ajis. . Suka suka mak bapak fahmi wat keaimpulan bodoh. . Dulu pas skrg sori . . Pas ak kapir harbi

      Delete
    3. BUTUH PAK HANG!!! Setakat peluang jadi pusat servis komputer tu memang la barua umno bagi kat rakyat melayu sebab peluang bongok bawah 500K tu kroni pun tak kelapaq nak ambik. Macam pelaq punya umno, perbodoh dan kencing orang melayu sampai meleleh.... Melayu ni cuma layak peluang2 bangang macam tu saja ka? setakat peluang macam tu, orang-orang cina merasa selang dua minit tapi kalau rakyat melayu nak merasa sampai kena beriman dengan umno, memang macam haram!!! Kalau betoi2 peluang pusat servis komputer 1 Malaysia yang dianugerahkan oleh SKM dibawah kementerian Penerangan Malaysia tu bernilai sangat, dah lama Mamak Pendatang Mahadey rembat pi bagi kat Mokhzani dan Mirzan, hang ingat Mahadey bodo ka tak dapat hidu peluang menarik macam tu? UMNO2, awat la hangpa ni pekena melayu teruk sangat, patut padan sudah la, hangpa ingat melayu ni hamba abdi hangpa ka? Kurang ajaq punya UMNO... Good Bye UMNO PRU13!!!

      Delete
  4. Stadium tenggek ayam boleh la dia buat.Semua pemuja pas boleh bertenggek masa tgg lawe bule.Pas pus pus auta saja.Kandang kambing yg husam jayaperi janni nok buat tak siap2 lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. umno buat stadium semua runtuh asyik asyik runtuh ha ha ha

      Delete
    2. Parti Artis Semalayisa.
      Kafir itu PAS.

      Delete
    3. Contratornya org pkr

      Delete
    4. arkitek yg.buat stadium runtuh aku dengar dah masuk pas..

      gen2felda

      Delete
    5. Umno dah buat banyak stadium pas baru NAK pecah tanah dah buat kertaskerja ke. Jika ia beno2 terjadi alhamdulillah tetapi jika tak terlaksana spt projek terdahulu memang sah lobai penipu .agak2 sape yg dapat tender buat stadium tu harap ahli pas selidik dah buat open tender ke?

      Delete
    6. BUTUH PAK HANG!!! Setakat peluang jadi pusat servis komputer tu memang la barua umno bagi kat rakyat melayu sebab peluang bongok bawah 500K tu kroni pun tak kelapaq nak ambik. Macam pelaq punya umno, perbodoh dan kencing orang melayu sampai meleleh.... Melayu ni cuma layak peluang2 bangang macam tu saja ka? setakat peluang macam tu, orang-orang cina merasa selang dua minit tapi kalau rakyat melayu nak merasa sampai kena beriman dengan umno, memang macam haram!!! Kalau betoi2 peluang pusat servis komputer 1 Malaysia yang dianugerahkan oleh SKM dibawah kementerian Penerangan Malaysia tu bernilai sangat, dah lama Mamak Pendatang Mahadey rembat pi bagi kat Mokhzani dan Mirzan, hang ingat Mahadey bodo ka tak dapat hidu peluang menarik macam tu? UMNO2, awat la hangpa ni pekena melayu teruk sangat, patut padan sudah la, hangpa ingat melayu ni hamba abdi hangpa ka? Kurang ajaq punya UMNO... Good Bye UMNO PRU13!!!

      Delete
  5. Malam tadi anak gua yang berumur tunjukkan karangan dia, bertajuk "Binatang Peliharaan Saya" setelah baca serba sikit... pling... mentol dalam kepala gua pun menyala, so gua kasi adjust sikit buat santapan minum petang kopi dengan biskut mayat.... layannnnn......

    Gua ada sekoq anjing... nama anjing gua papagomo, anjing ini suka kejar dan gigit orang. Amat merbahaya... kesian kat makcik yang balik dari pasar selalu kena kejar dengan papagomo.

    Suatu hari... Majlis Perbandaran dah tangkap papagomo... kena kurung 8 bulan, kami sekeluarga tak mau ambil tahu perihal papagomo lagi, ayah kata biarlah diorang tangkap papagomo, nanti ayah belikan anjing baru spesies alif nun wau imported dari Britain.

    Pada suatu hari ada orang call ayah, orang tu kata ada sorang menteri nak beli papagomo, selang beberapa bulan dengar ceritanya papagomo dilatih menjadi anjing brutal... frekuensi salakannya di upgrade ke level paling tinggi. Sebagai anjing pak menteri papagomo berasa angkuh dan sombong, asal ada orang lalu lalang... pasti kena salak... dengar cerita daripada jiran2 yang lain peberet papagomo adalah pakcik Anwar. Kesian kat pakcik tu... selalu kena salak dengan papagomo, kadang2 sampai demam pakcik anwar dibuatnya....

    Akibat menyalak melalak tak tentu pasal sepanjang masa, suatu hari jiran sebelah rumah menteri tu sudah hantar surat saman... pasal papagomo suka memekak dengan salakannya tak kira siang malam dah suka berak merata2, lepas tu tak mengaku pulak. Naik turun mahkamah... Pak Menteri tak mengaku papagomo sebagai anjingnya.

    Akibatnya... sebab nak jaga reputasinya sebagai Menteri, papagomo dihalaunya dan bersumpah tak mau peliharanya lagi. Maka bergelandanganlah papagomo bersendirian... Pada suatu hari... dicelahan orang ramai yang baru pulang dari solat Jumaat. Sedang papagomo berkeliaran sekitar masjid di suatu tempat tak bernama, sekumpulan budak2 nakal telah menyakat papagomo dengan membaling batu. Tak cukup tanah papagomo berlari...

    Setelah berjaya menyelamatkan diri, papagomo dapati kepalanya berdarah terkena batu daripada budak2 tadi. Setakat petang semalam, itu jer.... berita yang gua dengar pasal papagomo seekor anjing yang suka buat masalah dalam masyarakat manusia.

    Pagi tadi balik dari pasar.. anjing yang bernama papagomo tu menepek depan pintu pagar beb... mengenangkan perangai jahatnya... maka dengan rasminya gua bagi penerajang suruh dia berambus jauh2... dengan muka lima sen sambil menitiskan airmata simpati... papagomo pun berlalu pergi....

    Di saat gua menaip ini... gua tak tau apakah nasib papagomo, ntah makan ntah tidak.... ntah2 dah kena langgar dengan lori agaknya... pi mampuih la kat anjing sial jahat tuuuu... peduli apa gua.... hahahaha...




    Dalam hati gua tetapkan mendoakan papagomo tak menderita stress hidup tak bertuan sepanjang hidupnya, maka gua doakan supaya eloklah mati eksiden daripada hidup bergelandangan.





    Nota: Woiii.... lu orang boleh tak tolong jangan tepek muka anjing yang bernama papagomo dalam wall FB gua... menyampah laaaaa..... kah... kah.... kah....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai anak lu msti pndi kt sekolahkn...dan lu mesti paling pndai kt umah kn...saja nk tnya...sbb anjing akan ajar anak dia camana nk jd anjing dan bukan jd manusia....

      Delete
    2. anak hang ngan hang memang anjing. mcm pas anjing DAP.

      wooof!! woof!! nik aziz cepat roll dan lari.
      nah ambik tulang lembu ni kejar cepat anjing nik!!

      Delete
    3. Sakit jiwa ke. Hahaha....

      Delete
    4. baru kena pil kuda... kah kah kah

      Delete
    5. Aku juga ada anjing yang besar lagi garang, pantang nampak dubur jantan. Anjing ini tak kira depan belakang malah yang bertahipun habis dikebasnya. Nama anjing itu PAPA HOMO. Khabarnya Papa Homo tak berani berhadapan dengan Papa Gomo yang berbadan sebesar kucing muahaaaaaaa

      Delete
    6. Kah kah pakat jd anjing gerombolan umno ni ha ha ha

      Delete
    7. anjing homo??!!!!!!kah kah kah kah!!!!anwar anwar!!!!!

      Delete
    8. Hahaha...08.11 ni msti bapak anjing yg ajar anak dia jd anjing 06.01...bhai anjing tau sentap ke bhai...

      Delete
    9. Anjeng pkr makan pil kuda, tu sebab pantang jumpa depan blakang kira nak balun!

      Salam Gelombang Biru

      Nana nurgaya

      Delete
    10. satu kesah yang sedih dan menarik... kah kah kah kah , nana lubang juboq hitam baik kou gi makan ubat gilo kou.... kah kahk kah

      Delete
    11. Sakit hati ke anon11:30, suka hati la aku nak komen apa pun, ko sakit ke dengan komen aku,he he kesian orang biul tersalah makn pil, patut ko asyik ingat jubor ja ye tak??

      Salam Gelombang Biru

      Nana nurgaya

      Delete
    12. BUTUH PAK HANG!!! Setakat peluang jadi pusat servis komputer tu memang la barua umno bagi kat rakyat melayu sebab peluang bongok bawah 500K tu kroni pun tak kelapaq nak ambik. Macam pelaq punya umno, perbodoh dan kencing orang melayu sampai meleleh.... Melayu ni cuma layak peluang2 bangang macam tu saja ka? setakat peluang macam tu, orang-orang cina merasa selang dua minit tapi kalau rakyat melayu nak merasa sampai kena beriman dengan umno, memang macam haram!!! Kalau betoi2 peluang pusat servis komputer 1 Malaysia yang dianugerahkan oleh SKM dibawah kementerian Penerangan Malaysia tu bernilai sangat, dah lama Mamak Pendatang Mahadey rembat pi bagi kat Mokhzani dan Mirzan, hang ingat Mahadey bodo ka tak dapat hidu peluang menarik macam tu? UMNO2, awat la hangpa ni pekena melayu teruk sangat, patut padan sudah la, hangpa ingat melayu ni hamba abdi hangpa ka? Kurang ajaq punya UMNO... Good Bye UMNO PRU13!!!

      Delete
    13. Buldog sapa terlepas ni...bapak dia takda butoh kot...duk jerit butoh pak hang sepanjang malam

      Delete
  6. Maksudnya bukan BN sahaja boleh buat bangunan atau stadium yang canggih manggih,pakatan PR,DAP dan apatah lagi PAS.Janji janji saje dah bunyi canggih bila dibuat dah siap nanti melopong BN tak sedor nyamuk masuk dalam mulut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru nak JANJI buat stadium. bodoh punya PAS. janji mcm pantat je.

      Delete
    2. Batu asas je lah boleh buat,stadium hanya dlm mimpi aje lah

      Delete
    3. Nik ajis ulamak natang ape kejar dunia? Ni macam janjji syurga neraka je? Pankanh pas masuk syurga tak pangkah masuk neraka ha ha cam dajjal je bunyi ni?

      Delete
    4. Selepas 22 tahun baru nak janji, BN bukan kata janji, dah laksana pun, orang bodoh pecaya janji pas nie, orang cerdik pakat pakat blah dah!

      Salam Gelombang Biru

      Nana nurgaya

      Delete
  7. pencacai pakatan haram panas jubo..semua cerita dia nk u-turn..u ulang i saman u..

    salam perjuangan..minta pautkan link blog saya di sini terima kasih
    http://pena-berdarah.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Apabila bapak anjing bercerita tentang anak anjing....maka jadilah..kesah seekor anjing...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, seekor anjing kurap yg tak pernah jemu menyalak ... hehehe

      Delete
    2. BUTUH PAK HANG!!! Setakat peluang jadi pusat servis komputer tu memang la barua umno bagi kat rakyat melayu sebab peluang bongok bawah 500K tu kroni pun tak kelapaq nak ambik. Macam pelaq punya umno, perbodoh dan kencing orang melayu sampai meleleh.... Melayu ni cuma layak peluang2 bangang macam tu saja ka? setakat peluang macam tu, orang-orang cina merasa selang dua minit tapi kalau rakyat melayu nak merasa sampai kena beriman dengan umno, memang macam haram!!! Kalau betoi2 peluang pusat servis komputer 1 Malaysia yang dianugerahkan oleh SKM dibawah kementerian Penerangan Malaysia tu bernilai sangat, dah lama Mamak Pendatang Mahadey rembat pi bagi kat Mokhzani dan Mirzan, hang ingat Mahadey bodo ka tak dapat hidu peluang menarik macam tu? UMNO2, awat la hangpa ni pekena melayu teruk sangat, patut padan sudah la, hangpa ingat melayu ni hamba abdi hangpa ka? Kurang ajaq punya UMNO... Good Bye UMNO PRU13!!!

      Delete
  9. Amno cakap pakatan terutama DAP tu anjing pasal dia bela dan makan daging anjing masalahnya anjing tu bukan sebarang anjing.Ini anjing power rangers ada kerusi parlimen memerintah negeri.Amno danBN dah gagal dan tak berjaya menambat atau menjinakkan anjing tersebut mujur ada vanish oopps silap mujur ade PKR dan PAS yg berjaya mengawal dan berdiplomasi dgn raksaksa anjing ini.Secara tak langsung Amno dan BN juga terselamat dr gigitan dan penyakit anjing gila..ingat tu..lepas makan jgnlupa cari kayu api oops sorrry tersasul l.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...awalnya lu ting tong...ntah hapa2 aku tak tau apa yg lu nk smpikn...lu dah ok nti lu citer ya...tak payah lh nk guna power rsngers bagainya...adik sini blog politik bukan blog kanak2 riang ya..

      Delete
    2. anjing ada...biawak pun ada!!!!
      betul2 mrk mgibaratkan anwar brahem!!!
      melepaskan anjing homo tersepit!!!!
      memikul bewak gay hidup!!!!!
      aku cuma mampu nak tergelak dgn nasib macai2 pr nie!!!!

      Delete
  10. Terlalu sygkan papa homo maka smpai trmimpi2 psl anjing macai kaki jubur..terus buat karngan psl anjing utk ank tunjuk kat cikgu sekolah...bpk mcm ni la yg kita nak..kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rase nik ajis akan masuk musim ke 7, tanah kubur astro..kehkeh

      Delete
  11. BILE NK BUBAR PALIMEN NI..X SABAR AKU NSK TENGOK ENDING papaaaa homooo hahaha msti ganas ny.

    ReplyDelete
  12. Walaupun sukar untuk ditewaskan PR tetap berpeluang untuk menang kerana kekuatan PAS dan DAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas n dap dua dua parti bodo dek yahudi. . Buta hati ke lu? Singapore tu yahudi yg pegang la bodoh dap tu klu ade masalah wajib rujuk singapore. . Ape otak la lu?

      Delete
  13. Sambungan cerita anjing.....

    Setelah sekian lama hidup gelandangan maka pada suatu hari anjing tua tadi terjumpalah dgn seekor anjing muda, lalu anjing tua pun menceritakan kisah hidupnya. Kata anjing tua dengan nada lembut dan romantis, yg sebenarnya namanya bukanlah papagomo tetapi papahomo. Entah kenapa tuan asalnya memandai mengubah namanya.... "mungkin juga tuannya itu sengaja nak spin cerita" bencilah...!..kata anjing tua itu lagi.

    Anjing tua pun bercerita lagi akan kegemarannya sejak azali iaitu suka menyondol depan dan belakang tidak kiralah anjing jantan ataupun betina....demi saja anjing muda mendengar cerita itu maka iapun mengakui mempunyai minat yg serupa.....lalu dgn rasa suka sama suka berlakulah adengan sondol menyondol sesama binatang itu....... To Be Continued..m

    ReplyDelete
  14. kah kah kah bloq bun bloq anjing gerombolan......elok la pakat pakat jadi anjing......sampaike mak bapak jd anjing ha ha ha ha........memang patut di gelar anjing kah kah kah kah....kerana hanya anjing saja yg dok mengeliting dikaki tuannya........aku bukan anjing sebab aku mengeliting di bloq lawan ha ha ha ha.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shoo. Shooo..wooi anjing belaan sapa ni,
      tak cukup makan gamaknya...
      Dok berkeliaran bawah rumah org.

      Delete
  15. orang yg suka buat cerita pasal anjing ni selalunya tahu habitat anjing sebab dia pun species anjing juga... maka dengan bangga dia ceritalah kat dalam blog ni pasal speciesnya...disini dah jelas pada kita hati perut dan sifat orang ni mcm anjing....bangga le tuu...

    ReplyDelete
  16. Kopiah dan serban bukan menunjukkan kita lebih islam disisi allah.... wajibker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9:36......Engkau xsuka pakai kopiah/serban, itu ikut suka engkau...tapi jangan mempertikai orang yang memakai kopiah/serban...

      Delete
    2. kopiah tu x le wajib... tapi ade kopiah raih undi dan ade juga kopiah yang sejati.. hehehe

      Delete
    3. Ada jugak tadah kopiah minta derma..

      Delete
  17. Pop john paul pun pakai kopiah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu kopiah kristian & yahudi lain sikit, jgn kou samakan dgn kopiah org islam dan kopiah DS Najib.. anon 10:29 bodoh.

      Delete
  18. Pok nik pakai kopiah mcm menteri nikah kawin musang berjanggutt. Oh puspawani ku oh pas pus pis ku.HamPas haraam.

    ReplyDelete
  19. Islam Tidak Menganjurkan Kebudayaan Tunggal (bhg.1)

    Oleh: UMAR ZAIN

    SUATU ketika dulu, dalam usaha beliau untuk menunjukkan betapa Islamnya negeri Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar, telah berkempen agar rakyat Kelantan memakai pakaian Islam, yang ditafsirkan sebagai jubah dan kopiah. Walaupun mendapat kritikan daripada seorang menteri bahawa memakaikan kanak-kanak dengan pakaian sedemikian tidak mencerminkan kehidupan semasa dan zaman akan datang yang bakal dihadapi kanak-kanak tersebut, kritikan tersebut sepertimana biasa tidak diendahkan oleh beliau. Malah Nik Aziz mempertegas bahawa pihak yang mengkritiknya sebagai tidak faham Islam dan tidak ingin mengamalkan ajaran Islam.

    Setahu saya, pakai kopiah tidak boleh dianggap sebagai sunnah nabi. Ia mula menjadi kebiasaan orang Islam apabila Islam mula memasuki benua kecil India sewaktu ketamadunan Islam di India bermula. Di Timur Tengah pula, bukan nabi SAW yang memulakannya. Ianya satu perkongsian budaya di sana di antara orang Arab dengan orang-orang Yahudi. Sebab itu kita lihat orang Yahudi juga berkopiah. Malah, Yahudi lebih suka berkopiah berbanding Arab kerana Arab mempunyai pakaian penutup kepala yang lain.

    Malah serban yang dipakai orang Melayu hari ini, sekiranya diteliti betul-betul, apakah ianya serban Arab atau serban India. Ternyata, bentuknya lebih dekat dengan turban yang selalu dipakai oleh orang-orang Sikh. Orang-orang Arab tak pakai serban, sebaliknya mereka pakai igal, kain yang dilingkar dengan sejenis pengikat sebagai sebahagian pakaian kebangsaan mereka.

    Jadi, di manakah letaknya unsur sunnah dalam seruan pemakaian kopiah. Ianya dikatakan sunnah apabila kefahaman orang Melayu telah dipesongkan sejak ratusan tahun dahulu. Sewaktu sujud dalam sembahyang, salah satu larangannya adalah rambut tidak boleh menutupi dahi, yang menghalang dahi daripada bersentuh dengan tikar sembahyang. Daripada fungsinya sedemikian, kopiah telah berubah kepada identiti orang yang banyak bersembahyang.

    Oleh kerana orang yang baru pulang dari negara Arab mendapati pakaian igal terlalu kompleks dan tidak langsung sesuai dengan cuaca di Malaysia, maka mereka telah mencari satu alternatif yang lebih ringkas, lalu ditemukan kopiah. Sejak itu, kopiah menjadi alternatif kepada identiti orang alim. Sekarang ini, identiti kopiah sedang direbut oleh PAS daripada orang alim, sehinggakan orang yang ingin berkopiah mula merasa segan kerana dikhuatiri dianggap orang PAS.

    Daripada soal kopiah juga boleh kita bawakan kepada soal yang lebih besar iaitu ketidakupayaan kita membezakan antara kebudayaan Arab dengan ajaran yang dibawakan nabi SAW, iaitu seorang yang berbangsa Arab.

    ReplyDelete
  20. ISLAM TIDAK MENGGALAKKAN KEBUDAYAAN TUNGGAL (BHG.2)
    Oleh: UMAR ZAIN
    Kalau dirujuk kepada sabda Nabi, mengenai keagungan bangsa Arab, itu menunjukkan sifat nabi sebagai manusia, ada sentimen kebangsaannya. Itu hal yang biasa dan boleh diterima bahawa seorang manusia mestilah berbangga dengan asal-usulnya. Jangan pula kata ia bercanggah dengan firman Allah, bahawa Allah bukan melihat nasab, keturunan, fizikal tetapi Allah melihat takwa. Itu dari segi individu dengan Tuhan, bukan antara Tuhan dengan bangsa-bangsa. Kalau antara Tuhan dengan dengan bangsa-bangsa, Tuhan menukilkan ayat yang menyeru kepada kerjasama antara bangsa-bangsa melalui seruan yang bermaksud Tuhan jadikan manusia berbangsa-bangsa dan bersuku puak supaya mereka bekerjasama dan bantu membantu ke arah kebaikan.

    Ayat tersebut bermakna tidak ada kebudayaan tunggal dalam Islam sepertimana yang banyak difahami oleh kalangan tertentu yang ingin mengislamkan semua perkara termasuk hal kebudayaan, kesenian dan tradisi. Malah, anjuran untuk mengadakan satu bentuk budaya itu sangat-sangat bertentangan dengan hakikat ini sekalipun menggunakan istilah mengikut sunnah nabi ataupun atas apa-apa premis yang meletakkan nama Islam.

    Terdapat satu kumpulan, iaitu kumpulan tabligh yang menganjurkan ‘betul-betul ikut sunnah’ mengikut tafsiran mereka. Kumpulan ini masih gunakan kayu sugi dan makan guna talam. Malangnya, percubaan mereka untuk mengikuti sunnah seratus peratus tidak berjaya kerana mereka lebih banyak membawa Islam yang berasimilasi di India berbanding Islam model Arab. Apa yang terhasil adalah sunnah nabi yang telah bercampuraduk dengan kebudayaan Islam India yang boleh dilihat daripada cara berpakaian mereka. Kitab Fadilah (yang disebut ‘fadhail’ yang dibaca mereka adalah karangan Maulana Zakariah, seorang ulama India yang menganjurkan umat Islam memperhatikan fadilat-fadilat dalam beribadat.

    Di Malaysia, kita ada Islam berbudayakan Malaysia. Kita berpakaian cara Melayu. Sebagai contoh katakanlah pemakaian songkok dianggap lambang budaya Melayu-Islam, maka gunakanlah songkok. Jangan pula anggap di Indonesia orang Indonesia Hindu dan Kristian pun bersongkok. Di Turki mereka pakai tarbus bukan kopiah. Islam model Malaysia amat sederhana, tanpa mengambil sisi-sisi ekstrim daripada ‘sunnah nabi’ yang difahami secara simple oleh sesetengah kumpulan sebagai mengikuti perlakuan dan fizikal nabi, dan bukannya pemikiran nabi.

    Malahan, sekiranya kita lanjutkan pengamatan kita kepada hal-hal yang lebih mendalam, bukan setakat pakaian dan adat-adat pun kita dapati Islam model Malaysia benar-benar menepati kesesuaian dengan Malaysia. Dari segi iklim, panas dan lembab, rata-rata orang Malaysia memilih pakaian kain kapas yang nipis dan bagi perempuan tidak terlalu dibungkus-bungkus, kononnya mengikuti ajaran wajib jilbab.

    ReplyDelete
  21. layarilah laman portal web berita terkini DAN PERCUMA www.freemalaysiakini2.com

    ReplyDelete
  22. Islam Tidak Menganjurkan Kebudayaan Tunggal (bhg.3)
    Oleh: UMAR ZAIN
    Membungkus wanita tidak sesuai dengan iklim Malaysia dan bersalahan dengan anjuran pentingnya pemikiran rasional oleh Islam. Membungkus wanita tidak mengikuti ajaran Islam supaya melakukan sesuatu berdasarkan fitrah sesuatu kejadian. Jadi, orang Malaysia memilih baju kurung dengan kain yang lembut dan nipis, dengan memilih gaya bertudung yang tidak berlebih-lebihan tetapi masih mengekalkan gaya kesopanan, bukannya gaya Arab atau gaya Afghanistan.

    Orang Malaysia dengan iklim tropika serta asimilasi budaya pelbagai termasuk India, Arab, China, Nusantara dan Eropah terbentuk dengan menghargai kekayaan warna dan corak. Mereka senang dengan batik lukis atupun kain batik Jawa. Inilah maksudnya fitrah dan kebudayaan yang terbentuk secara semulajadi dan bukan dipaksa dan dipengaruhi. Mereka menolak pakaian hitam satu warna yang diimport khusus dari Taliban, yang mengizinkan satu lubang di bahagian mata sahaja dilihat oleh orang lain.

    Orang Melayu dulu jauh lebih cerdik daripada angkatan sekarang seperti PAS dan ABIM. Saya beri contoh, ketibaan pedagang-pedagang di Melaka adalah dari kalangan pelbagai bangsa. Sehingga ketibaan Portugis dan Belanda, mereka telah menerima dan melihat kebudayaan dan pakaian pedagang Arab , Cina dan India. Cuba fikirkan mengapakah di samping kekaguman mereka kepada orang Arab, yang juga menyebarkan Islam sepertimana pedagang India, mereka tak pernah terpikat dengan igal tok Arab. Wanita Melayu tidak berbungkus sehinggalah ke era moden di mana pengaruh Iran memasuki Malaysia melalui pelbagai jalan. Jika tidak percaya, lihat saja foto ustaz dan ustazah pada tahun-tahun 60an hingga 80an yang sangat liberal dengan ukuran hari ini.

    Orang Melayu dulu nampaknya lebih terpikat dengan kain pelikat yang dipakai pedagang India. Baju Melayu, kalau kita perhatikan betul-betul bentuknya, ada pengaruh pakaian Cina dan India yang tebal. Baju Melayu Kedah dipengaruhi reka bentuk baju rasmi Cina, manakala baju Melayu Johor dipengaruhi reka bentuk India, tanpa kolar.

    Mengapakah mereka tak serapkan budaya Arab pada masa itu.

    Penyerapan dan perluasan budaya Arab ke alam Melayu adalah suatu yang sangat baru. Ianya bermula apabila orang Melayu mula ke Mekah yang kebetulan pada masa itu di bawah penguasaan Wahabi sekitar tahun-tahun 1920an. Perlu dingat, penguasaan Wahabi yang menggunakan pengaruh Raja Saud ini, yang disokong Inggeris membanteras semua fahaman dan menganjurkan satu budaya tunggal dan sempit. Merekalah yang menguasai Madinah dan kota Mekah sampai sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUTUH PAK HANG!!! Setakat peluang jadi pusat servis komputer tu memang la barua umno bagi kat rakyat melayu sebab peluang bongok bawah 500K tu kroni pun tak kelapaq nak ambik. Macam pelaq punya umno, perbodoh dan kencing orang melayu sampai meleleh.... Melayu ni cuma layak peluang2 bangang macam tu saja ka? setakat peluang macam tu, orang-orang cina merasa selang dua minit tapi kalau rakyat melayu nak merasa sampai kena beriman dengan umno, memang macam haram!!! Kalau betoi2 peluang pusat servis komputer 1 Malaysia yang dianugerahkan oleh SKM dibawah kementerian Penerangan Malaysia tu bernilai sangat, dah lama Mamak Pendatang Mahadey rembat pi bagi kat Mokhzani dan Mirzan, hang ingat Mahadey bodo ka tak dapat hidu peluang menarik macam tu? UMNO2, awat la hangpa ni pekena melayu teruk sangat, patut padan sudah la, hangpa ingat melayu ni hamba abdi hangpa ka? Kurang ajaq punya UMNO... Good Bye UMNO PRU13!!!

      Delete
    2. Xhabis habis dgn carut kau...klw x suka ngn baca. Otak sepuluh sen

      Delete
  23. Islam Tidak Menganjurkan Kebudayaan Tunggal (Bhg.4)
    Oleh: UMAR ZAIN
    Kemuncak pengaruh Arab di sini adalah masa sekarang ini apabila PAS berjaya memerintah dua buah negeri, Kelantan dan Kedah. Tetapi sebelum PAS, ABIM juga bertanggungjawab dalam penghapusan budaya dan kreativiti anak-anak muda dengan menganjurkan Islamisasi berasaskan pandangan Syed Qutb dan Ikhwanul Muslimin.

    Apabila Dato Seri Anwar Ibrahim berjaya menawan UMNO, dalam masa yang sama ABIM diberikan tempat yang istimewa di Malaysia, dengan diberikan segala kemudahan, dana dan prasarana untuk mengembangkan fahaman mereka tanpa kawalan kerajaan. Di sekolah-sekolah rendah dan menengah kebangsaan kita hari ini, pelajar-pelajar secara tidak rasmi didesak guru-guru supaya ‘menutup aurat’ sehingga kain yang sedia tebal ditambah lagi satu lapis.

    Mereka menganjurkan budaya tunggal, iaitu tiada penyelesaian masalah dunia di luar garis Islam ketat tafsiran mereka. Hanya Islamlah satu-satunya penyelesaian kepada semua masalah. Moto mereka ‘kembali kepada Quran dan hadis maka semua masalah di dunia akan selesai’. Maka dari situ segala budaya Melayu ribuan tahun yang terbentuk secara alamiah, ingin dihapuskan secara terancang melalui kaedah mempengaruhi psikologi anak-anak muda Melayu supaya membenci semua hal-hal kesenian, dilarang bercampur gaul dan sebagainya. Sebagai contoh, amatlah menghairankan sementara Tuhan membenarkan lelaki dan perempuan bercampur semasa tawaf di Mekah, wakil tuhan di bumi pula melarangnya dengan menyediakan dua lorong di pasaraya. Secara menyindir seorang kawan berkata patutnya Tuhan suruh nabi Ibrahim buat dua kaabah, satu untuk lelaki dan satu untuk wanita.

    Gerakan penghapusan budaya dilakukan secara terancang tetapi langsung tanpa kefahaman. Lambang-lambang baru mula dibuat menggantikan lambang-lambang lama di negeri-negeri tertentu. Apabila PAS berjaya memerintah dua negeri, maka termaktublah apa yang saya sebut pengaruh budaya Islam tunggal itu.

    ReplyDelete
  24. Islam Tidak Menganjurkan Kebudayaan Tunggal (Bhg.5)
    Oleh: UMAR ZAIN
    Contoh yang baik adalah lambang kijang di bulatan Kota Bharu digantikan dengan rehal. Manakala di Terengganu semasa Haji Hadi menjadi Menteri Besar, patung penyu telah dibuang dan digantikan dengan lambang Islam. Di tepi-tepi jalan di Kelantan didirikan papan-papan tanda dengan ucapan ‘Bismillah”, “Alhamdulillah” dan sebagainya dalam huruf Arab untuk menunjukkan bahawa perubahan negeri ke arah Islamik sedang berlaku.

    Makyung dan wayang kulit turut diharamkan kerana dianggap memuja Hindu. Hanya baru-baru ini sahaja, wayang kulit dihalalkan semula dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP Kawasan Timur). Wayang kulit menjadi halal semula selepas wayang tersebut diislamkan oleh kerajaan Kelantan dengan menukar perjalanan cerita, kononnya memasukkan cerita Islam.

    Wayang kulit telah berubah daripada peranannya sebagai lambang multi budaya, budaya warna warni kepada budaya tunggal, iaitu budaya “Islam”. Wayang kulit baru ini tidak lagi mempunyai keasliannya, kerana dalangnya telah dipaksa menghafal skrip baru. Apa yang ingin disebut ialah budaya yang diberlakukan perubahannya secara paksa. Maka, ianya bukan lagi budaya yang real sebagai warisan asimilasi sosial hasil hubungan masyarakat dengan sekelilingnya.

    Apabila permainan rakyat ini ditekan berterusan, dan tidak mendapat tempat di negeri kelahirannya sendiri, aktivis-aktivis budaya Kelantan membawa kegiatan mereka ke luar daripada negeri Kelantan. Hal ini sesuai dengan sifat budaya sebagai satu tenaga yang tidak dapat dimusnahkan. Walau apa pun usaha memusnahkannya, tenaga hanya akan berubah bentuk. Begitulah perkembangannya, apabila budaya Kelantan mendapat tempat yang wajar dan dijadikan kursus asas kebudayaan yang kuat di institusi-institusi pengajian seperti Akademi Seni Kebangsaan (sekarang di ASWARA) dan Fakulti Seni Persembahan, UiTM.

    Beberapa lama dulu juga, saya dan teman-teman menyaksikan teater “Oghe Kota Baghu” yang mengadunkan irama makyung, dikir barat dan joget rambung. Sebelum itu hampir setiap bulan diadakan persembahan dikir barat di universiti-universiti utama seperti UKM dan UPM. Dan, paling menggemparkan, album dikir barat yang dihasilkan di Kuala Lumpur dan pusat pemasarannya juga di Kuala Lumpur, mengukir sejarah apabila terjual lebih seratus ribu unit oleh pedikir, Halim Yazid. Buat pertama kali, lagu dikir seperti ‘Anak Tupai’ disiulkan oleh anak-anak termasuklah yang bukan berasal dari Kelantan. Inilah buktinya budaya tidak mampu dimusnahkan.

    • Umar Zain ialah seorang penulis di Suaris. Beliau boleh dihubungi melalui email umarzain@yahoo.com.

    ReplyDelete
    Replies
    1. x kira ape jenis budaya/permainan/amalan yang bertentangan dengan syariat islam wajib dihapuskan

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!