CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Tuesday, February 12, 2013

TAHNIAH GHANI OTHMAN SEBAB AKAN TERUS JDI MB JOHOR DAN MELAYU AKAN TERUS TERGADAI DIBAWAH PEMERINTAHANMU!

Pertama sekali aku nak ucapkan tahniah kepada Ghani Othman yang akan terus jadi MB Johor sekiranya BN menang di Johor pada PRU akan datang. Kisah ni memang sudah tersebar dengan begitu hangat di seluruh Johor. Makin seoronok la Ghani dan makin menderita la melayu kat negeri Johor nampaknya.

Bukan la tujuan aku nak mencampuri urusan Johor tapi setelah apa yang Ghani lakukan kepada KFC maka aku rasa dia ni memang tak layak jadi MB. Dulu ramai dah nasihat jangan bawak masuk anjing kurap bernama Wan Firdaus dari IDEAS yang memuja Anwar Ibrahim dan si Zaid Ibrahim yang menjadi anjing si Kitol ke Johor.

Tapi Ghani tetap beregil untuk bawak mereka berdua ni, akhirnya tegadailah sudah KFC kepada orang Cina bernama LIM KANG HOO! Untuk cerita penuh pasal KF yang tergadai kepada Cina Lahanat ni, sila KLIK SINI

60 comments:

  1. Perdana Menteri perlu mengambil serius akan perkara ini, ini kerana melibatkan dasar kerajaan berkaitan 30% ekuiti bumiputera dalam pasaran saham.

    Jika benar perkara ini, maka Ghani Othman tidak perlu dicalonkan lagi di DUN Serom, lantik saja orang lain, Pejabat Menteri Besar Johor perlu memberikan penjelasan berkenaan perkara ini.

    Jika dahulu Pak Lah menyebabkann makin banyak Cina Singapore dapat aset di Johor apabila buat Iskandar Malaysia, sekarang Ghani pula sibuk pelingkup aset kerajaan negeri kepada bukan bumiputera.

    Dalam isu Iskandar Malaysia, tindakan Pak Lah membesarkan kawasan Iskandanr Malaysia melibatkan daerah Johor Bahru hingga ke selatan daerah Pontian adalah suatu kesilapan, makin banyak orang asing akan dapat kuasai aset di negeri Johor.

    Malaysia perlukan negarawan bijak seperti Tun Dr. Mahathir, masa Tun Dr. Mahathir buat Gerbang Perdana, beliau hanya buat di kawasan sekitar Danga Bay sahaja, tujuannya adalah untuk mengelakkan penguasaan aset secara besar-besaran oleh orang asing, inilah kebijaksanaan Tun Dr. Mahathir dalam menguruskan negara.

    Datuk Seri Najib perlu melihat gaya pentadbiran Tun Dr. Mahathir dan mencontohi gaya pentadbiran Tun Dr. Mahathir kerana Tun Dr. Mahathir juga banyak belajar dengan Tun Abdul Razak sendiri dalam memajukan Malaysia umumnya dan bumiputera khasnya.

    Apa pun, Datuk Seri Najib perlu ambil serius hal ini dan tindakan segera untuk mengatasi masalah ini perlu disegerakan untuk menyelamatkan maruah orang-orang bumiputera. Sekian, terima kasih.

    Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

    ReplyDelete
    Replies

    1. Penjelasan Isu Pengambilalihan KFC Holdings dan QSR Brand oleh Johor Corporation
      Leave a reply

      1.This explaination is not from Johor Corporation or its associated Companies.

      2. It is based on facts and figures obtained from official and unofficial sources including Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Bursa Malaysia Berhad and media reports.

      3. Johor Corporation decided to privatise its cash cow food business (both QSR Holdings and KFC Holdings) in order to put the food business directly under its control. Previously (ie before privatisation), Johor Corporation only has a direct economic interest of 17% in KFC and 33% in QSR as both are held through Johor Corp’s 56% control of Kulim Berhad. The basic idea is that by privatising both QSR and KFC, the economic interest of Johor Corporation in QSR/KFC will be raised to 51% for both.

      4. The Special Purpose Vehicle (SPV) used to acquire the company is Triple Platform Sdn Bhd. It is “triple platform” referring to the 3 parties involved as shareholders, namely Johor Corporation (51% owner in Massive Equity Sdn Bhd, the holding company of Triple Platform Sdn Bhd), EPF and a private equity company CVC (the latter two 49% owner of Massive Equity Sdn Bhd, through Melati Asia Sdn Bhd). There are no other shareholders in Triple Platform Sdn Bhd or in Massive Equity Sdn Bhd.

      5. KPRJ, Iskandar Waterfront Holdings, Tabung Warisan Johor are NOT shareholders of Triple Platform Sdn Bhd, Massive Equity Sdn Bhd or any other special purpose vehicle involved in the privatisation. The only shareholders of Massive Equity Sdn Bhd are Johor Corporation, EPF and CVC ONLY. This can be confirmed through a simple shareholding check with the Suruhanjaya Syarikat Malaysia.

      6. Furthermore, there are only 5 Directors in Triple Platform Sdn Bhd and Massive Equity Sdn Bhd. The Chairman is a Director of Johor Corporation, 1 Director is a Senior Management of Johor Corporation, 2 Directors are representatives of EPF and CVC, and the Managing Director is nominated by Johor Corporation (currently, Datuk Ahmad Zaki Zahid). There are no representatives of other so called ‘shareholders’.

      7. The main financial adviser to Johor Corporation in the privatisation process is a local bank, and assisted by a local legal firm. No foreign bank or foreign adviser was used in the process by Johor Corporation or its associate companies.

      8. All the above facts can be verified by simply checking the facts with the official sources and media reports.

      http://johorsector.wordpress.com/2013/02/20/penjelasan-isu-pengambilalihan-kfc-holdings-dan-qsr-brand-oleh-johor-corporation/

      Delete
  2. Selagi Ghani ni ditunjuk utk jadi MB, nampak lagi senanglah keparat PR nak tawan Johor...patutlah bila balik kampung di Johor, org asyik bercakap tentang nak ubah kerajaan aje.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang kampung dan rakyat johor pun dah mula keluar dari tempurung gelap umno tuuu,,,,,,, memang mereka pun ingin PERUBAHAN yang lebih menyeluruh ... bukan diperhambakan oleh TUAN BESAR-TUAN BESAR UMNO yg penuh lagak & bongkak tu!

      Delete
    2. Isk...isk macam tu kesahnya bhai...hmmm

      Delete
    3. Macam mana di Kelantan, orang kampung pohon tanah tak dapat-dapat, tetapi bukan bumiputera dari Singapura sekali pohon dah dapat, malahan di Hulu Kelantan, banyak tanah orang kampung yang diambil untuk di buat Ladang Rakyat, yang dapat uruskan adalah syarikat bukan bumiputera, apa cerita?

      Dua orang pimpinan DAP dapat beli syarikat balak yang dah dapat tanah di Kelantan sebanyak 4000 hektar dapat duit dari mana?

      Sekarang siapa yang bongkak sebenarnya? Jangan sibuk tuduh kerajaan itu dan ini, kerana di pihak kerajaan, bila salah akan ditentang, bukannya macam Pakatan Rakyat betulke salah ke mereka sokong samacam saja kalau di pihak mereka.

      Rakyat perlu sedar dari terus diperhambakan oleh Pakatan Rakyat yang lebih suka berpolitik daripada membantu rakyat, siang malam berpolitik, ceramah sana sini, hasut sana sini, demontrasi liar sana sini, itu semua bantu rakyat ke?

      Sedarlah rakyat Malaysia sekalian, jangan terpedaya dengan Pakatan Haprak ini, jika ada salah yang dibuat oleh pemimpin UMNO dan Barisan Nasional bukan main nyaring mereka menyalak, tetapi jika melibatkan Pakatan Rakyat yang buat salah, semuanya mereka kata konspirasi UMNO. Lihatlah kes penyelewengan Tabung Memali, apa cerita?

      Kes pembelian tanah 80% bawah air oleh kerajaan PKR Selangor, nak buat apa tu?

      Sedarlah rakyat sekalian. Jangan terpedaya dengan permainan politik liar Pakatan Rakyat ini kerana mereka ini golongan yang tak tau membangunkan negara tetapi sibuk menjadi perosak kepada masyarakat. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  3. Bila dah banyak bunyik di belakang , spttnya Najib berusahala mnyelidik...asik2 nak bodek cina hingga kadang2 rasanya org Melayu neh mcm xpenting di jaga hati....

    Wlpon aq marah cara Najib tapi pulak xsekali-kali aq nak mengundi pakatan sbb pakatan bg aq paling teramat SIAL trutama DAPig, ANUwar dan N ajis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh kah umpanan politik ma wang & ugutan mampu pertahankan UMNO adalam PRU13 ini?

      Delete
    2. Bhai...rakyat johor terutamanya melayu umno tak pernah makan umpan...yg suka dgn umpan ni org PR...macam2 yg anwar umpan.. org selangor faham sangat dah...

      Delete
    3. Umpan politik Pakatan Rakyat pula adalah dengan hasutan dan pembohongan.

      Jika ada pimpinan kerajaan buat salah, bukan main nyaring mereka menyalak, jika di pihak Pakatan Rakyat buat salah, semua mereka tuduh konspirasi UMNO.

      Isu penjualan Kompleks Muhibbah oleh Pakatan Rakyat Selangor kepada pihak swasta apa cerita?

      Cakap banyak tak guna, Pakatan Rakyat ni temberang saja lebih. Barisan Nasional jika ada pimpinannya buat salah, kami tidak sokong, bukannya macam Pakatan Rakyat, sokong buta tuli pimpinan mereka walaupun dah bersalah pun sokong juga, dasar penipu, sudahlah. Bertaubatlah. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  4. maka terbuktilah, umngok tidak cekap. MB umngok tadak kualiti. contoh terbaik tentulah ghani

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika benar..umno tak malu mengaku kesilapan..
      Mcm pr....dah tahu ramai yg tolak mat liwat...termasuk ulama pas..Dapig boleh siap umum nak lantik jugak pendukung yahudi dan lgbt tu jadi bakal pm...bingainyer

      Delete
    2. Mmng terbukti bhai...mmng terbukti yg ahli umno berani utk menunjukkan rasa tidak setuju demi kebaikkan rakyat.. Umno bukan spti pas yg langsung tak berani nk bersuara wlupun 23 tahun menderita dibawah mb yg lbh sibuk berceramah...fikir fatwa terkini dan jd besday boy...

      Umno juga bukan spti ahli pkr..yg terus menyimpan rasa marah dan kecewa kpd mb yg tidak rasa bersalah mempermain kn rakyat dgn janji yg blm tertunai,sdg kan pru dah kembali slps 5 tahun...ckp bnyak,tp rakyat faham sikit..sbb rakyat tak faham...sekali gagappp daaa

      Umno juga terbukti jauh beza dgn dap yg kecut dgn LGE...dtg MEREMPAT terus MEREMBAT km...seolah2 pp semuanya bodoh tak mampu nk tadbir..baru jd km lagak pp bapak dia punya...majlis org di sondol macam babi hutan...wlupun gelaran khalifah LGE@ UMAR AL RANAP

      Bhai terbuktilah umno parti keramat utk org melayu..serta seluruh rakyat malaysia..adil..berhemah..toleransi.. Cekap...tiada tertinggal tiada terpnggir.. Janji ditepati...bhai lu fikirlah..

      Delete
    3. j69

      umno parti setan yg dikenali... penuh korup, fitnah keji, lucah mencarut, khurafat tahyol, ..... penyubur budaya mungkar..... ustaz2 hanya tukang baca doa & teks khutbahk empen UBN,..... doakan supaya penyamun2 & samseng2 umno selamat dari malapetaka bala Allah!

      ramai2lah turun padang, gerakan rakyat supaya tinggalkan UBN yg hampir reput & tenggalam itu... pintu masih terbuka untuk bersama PAS & PR!

      Delete
    4. Bhai..UBN=UNDILAH BARISAN NASIONAL Thanks bro...

      Delete
    5. Bhai...setan tu kan ke member nik aziz so kira macam gang jugalah PAS=PARTI AKU SETAN

      Delete
    6. Dpd aku bertuan kan mat liwat dan pendukung lgbt..baik aku undi bn..
      Hanya cai malicai yg sokong lgbt jer yg sembah mat liwat ni...
      Tahniah pm najib...relax dan cool
      Tenang mat liwat...anda blm ditolak sepenuhnyer..msh ramai puak lgbt di depan anda utk disuntut....

      Delete
    7. Jgn lupa ye bhai brdoalah bersama2 dgn puak2 kristian tegar dlm PR krn ALLAH dn islam telah pn digadaikn serta dipluralismekn oleh gaytua dn ularmak sesat pas pis pus.

      Delete
  5. [VIDEO] Najib Dimalukan Di Seluruh Dunia, Jawapan Jelas Untuknya: NO For BN!

    Video: Najib tanya “Are you ready for BN?” tapi rakyat jawab…Pulau Pinang: Begitulah nasib BN, walaupun dengan menjemput penyanyi sensasi K-Pop Korea Psy untuk mempersembahkan lagu termashyurnya Oppa-Gangnam Style tapi ia masih tidak cukup untuk menolak kemahuan rakyat untuk menolaknya.30,000 orang memenuhi kawasan padang Kolej Han Chiang di Pulau Pinang hari ini untuk sambutan Tahun Baru Cina yang dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor.Najib turut ditemani bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi, pemimpin BN negeri Teng Chang Yeow, Teng Hock Nan, serta menteri pelancongan Datuk Seri Ng Yen Yen.Ketika menjemput penyanyi Korea, Najib telah bertanya soalan ini untuk tiga kali berturut-turut: “Are you ready for Psy?”Soalan itu dijawab dengan hadirin di bawah panas terik dengan laungan ‘Yes’.Kemudian Najib bertanya soalan kedua sebanyak tiga kali berturut-turut.“Are you ready for BN?”Apa yang berlaku tidak perlu dihuraikan di sini. Mudah dikatakan, apabila rakyat sudah menolak, buruk padahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Are you ready for mat gay?
      Are you ready for mat liwat?
      Are you ready for lgbt?

      Yes yes yes yessssss we r ready to get suntut by him...our coming pm..

      Meremang bulu tengkuk ku...tak tahu lagi nak cakap aper dah.

      Delete
    2. Kesian parti bacul UMNo di tolak rakyat

      Delete
    3. Yang kata no tu...pencacai mat liwat n geng.yang kata yes...tahniah krn anda bukan pemuja mat liwat..si tokong n lgbt...

      Delete
    4. Ada ker mat liwat kat situ?Ada...dia bagi isyarat lucah spy pencacai nyer sebut no...tak ramai pun...sekali mat liwat kencing dpt sedikit sorg merasa air kencingnyer.

      Delete
    5. Inilah anjing2 pr yg tlah diprbodohkn tuan dapigs. Anjing2 ni tlah memudahkn kerja pmimpin ultra kiasu dapig dn papig singapork dlm mnjayakn agenda mereka mnguasai p.pinang scara total dn seterusnya mmbawa keluar dr mlysia serta mghalau org2 mlyu p.pinang. sejarah tlah terukir bgmana lee kuan yew tlah dgn sengaja mprbodoh dn mnipu org2 mlyu singapura utk brsama2 dgnnya bg mndptkn kuasa. Selepas mndpt kuasa lee kuan yew tlah mgabui mata org mlyu dgn mlantik org mlyu sbg presiden prtama singapura dn dlm masa yg beliau scara halus tlah mbawa masuk org cina bg mningkatkn majoriti org cina ketahap yg lebih tinggi dr org mlyu. Selepas brjaya mnjadikn mlyu minoriti sokongan dr org tdk diperlukn lg sama skli dn bermula episod sedih org2 mlyu yg slama ini mnyokong setia lee kuan yew dihina, dihambat serta dipinggir secara agresif sera terancang dgn mnjdkn org mlyu presiden prtama dn terakhir sejarah singapork dn seterus mnjdkn bngsa mlyu kelas bawahan selama2nya. Apa pn kesilapan mlyu singapura boleh dimaafkn krn sblum tu tiada sejarah mlyu ditipu oleh cina pndtg tp tdk kpd mlyu PAKATAN SYAITAN yg telah mngadai dn mnjual bangsa serta agamanya demi keuntungan dunia yg sedikit.

      Delete
    6. Negeri Penang asalnya disewa kepada British oleh Kedah. Masih jajahan Kedah lagi..

      Siap bayar tiap2 tahon pulak tu....

      Dari segi undang2 dah terbatal perjanjian itu dan automatic dipulangkan kepada Kedah semula...

      Ini sejarah dan fakta...

      Tiada perlu referendum...

      Delete
    7. Prlu diingat bhwa dapiigs papigs bknnya bodoh spt yg kita jangka. Setiap langkah yg bakal diambil tlah diprhalusi dr segenap segi dn akan dibantu oleh satu konspirasi dr kristian barat serta yahudi. Prlu diberitahu bhwa pmimpin cina yg paling bijak dlm selok belok klemahan dn kekuatan org mlyu adalah lee kuan yew. Lihat kes pulau batu puteh hanya dgn sebuah tandatangan seorg kerani kita trgadai walhal bukti dr istana johor tlah dikemukakan. Waspadalah slalu wahai bngsaku krn musuh kita tdk prnah tidur dlm konspirasi bg menumbangkn kita.

      Delete
  6. Aku diberitahu after all share transfers, jcorp will have majority control of kfc. No issue, all these stories are to create hatred against umno by some oppoaition sympatisers to destablise johor bn.

    ReplyDelete
  7. MAMAKDULUKELINGKaribodongakuMELAYUFebruary 13, 2013 at 12:15 AM

    OK LA TU.. MELAYU UMNO KAN MMG BONGOK-BONGOK BODO TOLOL NAK MAMPUS..

    ELOK LA JUGA MAT GHANI PUSING NI KAISK KAT CINO DARI KASIK KAT MAMAKs...

    KUIKUIKUIKUII..

    UMNO MMG LAHANAT!! BODO PUNYA MELAYU UMNO SAMPAI PENANG PUN KORANG KASIK KAT CINA DEDULU.. NOW APO JADIKKKKKKKKKKK!!.. FUCKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK U ALL UMNO MELAYU MAKAN BELACAN!!

    SIKIT HARI JOHOR PUN JADIK MCM PENANG JUGA.. HAHAHAHHAHAHA!!! BODOHS!

    TAPI BAGI AKU STILLL OK INSTEAD OF KASIK KAT MAMAKKKKKKKKKSSSS!! BIG NO NO (k)!!

    NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!! 2 beeeeee endddddddddddddd.. shhhhhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sian muda2 dah giler...anak sapa lah ni

      Delete
    2. Hahaha...simpati aku utk lu.dah takdir nak buat macamana bhai...

      Delete
    3. aku doakan agar johor & seluruh malaysia.. dimiliki oleh kuasa rakyat, PAS-PR insya Allah.........................

      Delete
    4. Bhai...doa ulamak pas pun Allah buat dekkk jew...Pru13..undiABU=ALLAH BERSAMA UMNO

      Delete
    5. Cai pr....klu nak berdoa..jgn bawak mat liwat n geng lgbt tu mengaminkan..
      Faham2 ler...gerenti kena reject..
      Ulama u-turn pun jgn....mrk layak utk dapig jer..

      Delete
    6. Cai pr...klu lu org nak berdoa jgn minta mat liwat...lgbt dan pelacur agama utk mengaminkan doa korang..
      Faham2 jerlah..
      Jgn juga bagi ostad jam 3 pagi yg baca doa...faham2 jerlah....

      Delete
    7. dia ni kena sontot ngan mat liwat

      Delete
  8. Aku ni orang kampung jer tak faham hal-hal koporat ni. JCorp tu natang aper?? Sapa punya syarikat tu? Rakyat Johor ke punya? Kalau bukan rakyat Johor punya, kalu depa nak jual lantak depa la..kalu orang lain nak beli. Munkin untung besar. Kalu luar negara setahu aku ada juga syarikat-syarikat yang dijual, bertukar tangan macam Carefour, Panasonic etc. Aku kalu nak makan ayam goreng, aku tangkap je ayam kampung dalam reban tu.

    Aku jadi marah kalu harta MAS dijual, Petronas ke dijual, atau seluruh Kulaijaya, Skudai dijual. Kalu di kelantan dan di Kedah jual khazanah rakyat, balak,tanah bijih. Orang asing ambil balak, eksport jadi kaya-raya, rakyat dan orang asli minum air lumpur, menatang pun tak leh idup hutan dah hancur.

    Aku pun dengar juga Melayu ni hanya pandai jual harta mak bapak jer. Belajar tinggi tapi akal setakat nak perabih harta. Orang lain ambil masa bertahun-tahun membina bisnes,membanting tulang. bila diorang masuk belagak macam 40 penyamun, 3 hari licin dijual...setakat nak jual kejayaan orang tak payah bayar gaji beratus ribu. Bagi kat mat rempit pun pandai buat kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pok leh lu terbaeeek bhai...jujur

      Delete
  9. segala entiti & equity milikan bumiputra di jual oleh UBN kerana nak duit cash nk buat tabur politik wang dalam pilihan raya pru13 yg sudah hampir itu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dgr cerita puak pr atas atas arahan mat liwat akan jual golongan lgbt termasuk maknyer sekali
      Jadikan modal utk pru13.

      Delete
    2. Setau aku PKR yang jual PKNS. Kira takpe la jugak drpd bagi tnah free beratus hektar kat ngeh and co. Nasib baik nizar MB cuma 8 bulan kalau tak habis tanah kat perak suma di bg status 999 tahun kat cina2 komunis ni.

      Delete
  10. Bhai klu bn yg berkuasa terpaksa jual harta milikan bumiputera utk pru...lu org lak jual apa..
    Takkan cukup jual maruah jew...aku tenguk hari ini keputusan pru12 keluar,lusa lu org dah pacak bendera..tulat dah mula roadtour@roadshow ceramah...bnyk sngt ke dapat duit buat show??? Nak kongsi 3 group lak tu...hmmm dunia..dunia

    ReplyDelete
  11. 9 Kerusi Parlimen Johor Bakal Jatuh Ke Tangan Pakatan Rakyat

    Dalam pilihanraya umum akan datang ini, Johor adalah antara negeri yang menjadi tumpuan antara BN dan PR. Sementara BN mengharapkan Johor akan terus kekal sebagai kubu kuatnya, PR pula mensasarkanu untuk merampas beberapa kerusi di negeri itu.Dalam pilihanraya 2008 lalu, Johor adalah antara negeri yang menyumbang banyak kerusi kepada BN, selain Sabah dan Sarawak. Dengan hanya kekurangan 30 kerusi berbanding BN dalam pilihanraya lalu, PR kini sedang melipatgandakan usaha merobek sebanyak mungkin kerusi di ketiga-tiga negeri itu bagi membolehkannya menawan Putrajaya.Sabah dan Sarawak memang diketahui gelora politiknya. Masalah dalaman di kedua-dua negeri itu hampir pasti memberi harapan cerah kepada berlakunya angin perubahan.Cuma yang agak kurang kedengaran geloranya ialah Johor. Selama ini ia terkenal dengan kubu kuat UMNO dan BN sehingga menjadi ungkapan popular bahawa songkok pun jika bertanding atas tiket BN pasti akan memperolehi kemenangan.Tetapi selepas tsunami politik 2008, Johor pun terkena tempiasnya. Walaupun dalam pilihanraya 2008, Johor masih menyumbang banyak kerusi kepada BN, senario menjelang pilihanraya ke 13 ini seperti menampakkan suasana yang berbeza.Selain faktor perubahan yang mula meresap dalam sanubari setiap rakyat sekarang ini, faktor pengundi Cina yang selama ini menjadi penentu kepada kekuatan BN di Johor juga tidak lagi memihak kepada BN. Sementara pengundi Melayu Johor turut kelihatan mahu berubah dengan ketara melalui beberapa program Pakatan Rakyat yang mendapat sambutan hangat, kedudukan pengundi Cina pula tetap menampakkan angin perubahan yang konsisten sebagaimana yang berlaku di negeri-negeri lain juga.Seorang pemimpin UMNO Johor memberitahu, sambutan dengan kehadiran ribuan rakyat dalam beberapa demo seperti protes mengenai tanah dan Himpunan Hijau yang menyaksikan kehadiran ribuan orang adalah isyarat jelas bahawa benteng kekuatan UMNO Johor bakal runtuh kali ini.Di Johor katanya, jika pembangkang dapat mengumpul dua atau tiga ribu orang pun sudah dikira kuat dan mampu menyesakkan nafas UMNO.

    ReplyDelete
  12. Faktor lain yang turut mampu menyumbang kepada kemenangan beberapa kerusi Parlimen di Johor kepada PR ialah kehadiran beberapa tokoh utama mereka yang bakal bertanding di negeri itu. Selain Salahuddin Ayub daripada PAs dan Chua Jui Meng daripada PKR yang bakal mengetuai kekuatan PR untuk menggempur Johor, tokoh veteran DAP Lim Kit Sianf juga dikhabarkan bakal bertanding di salah satu kerusi Parlimen di negeri itu.Kehadiran tokoh-tokoh besar ini dan mungkin disertai beberapa tokoh lain yang dikenali ramai yang akan mewakili PR, tidak dapat dinafikan bahawa UMNO dan BN tidak boleh lagi berada dalam zon selesa dalam pilihanraya akan datang ini.Seorang lagi pemimpin UMNO Johor membayangkan bahawa sekurang-kurangnya 9 kerusi Parlimen yang selama ini dikuasai oleh BN akan jatuh ke tangan PR dalam pilihanraya pilihanraya nanti berikutan arus perubahan yang melanda sekarang ini.Sambil menyebutkan nama kerusi-kerusi yang bakal tumbang dan berada dalam keadaan kritikal itu, beliau juga menghuraikan bahawa faktor perubahan di kawasan-kawasan terbabit bukan melanda di kalangan pengundi bukan Melayi tetapi juga di kalangan pengundi Melayu sendiri.Sementara faktor perubahan di kalangan pengundi Cina dan bukan Melayu sudah difahami asasnya, faktor perubahan di kalangan pengundi Melayu pula disebabkan beberapa faktor domestik, yang antaranya ialah kecewa dengan pimpinan UMNO negeri mentadbir negeri itu.Apa yang berlaku di Pasir Gudang di mana beberapa Ketua UMNO Cawangan menutup bilik gerakan pilihanraya kerana kecewa dengan Menteri Besar, Ghani Othman yang gagal menunaikan janji berhubung pemilikan tanah adalah masalah yang bakal membawa beban kali ini. Asasnya kerana masalah pemilikan tanah itu bukan saja berlaku di Pasir Gudang, malah di banyak bahagian lain di negeri itu.Ada pemimpin UMNO Johor yang melihat masalah itu bakal menjadi isu yang melarat-larat jika gagal ditangani dengan sebaiknya.Sehingga ini, Ghani Othman dilihat masih membisu dan tidak mahu menjawab berkenaan perkara itu. Ia sudah tentu sesuatu yang mengecewakan bagi kebanyakan rakyat Johor.Ini kerana, selain masalah tanah itu, Ghani juga turut dibebankan dengan pelbagai masalah lain sebagai Menteri Besar terutama berkaitan hubungannya yang terlalu memberi keistimewaan kepada seorang tauke Cina yang bernama Lim Kang Ho. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Lim Kang Ho dikatakan menguasai majoriti kontrak dan perniagaan yang melibatkan kerajaan negeri itu.Hubungan Ghani dengan Lim Kang Ho ini bukan saja mejadi percakapan di kalangan rakyat biasa, malah juga di kalangan ahli dan penyokong UMNO sendiri. Mereka kelihatan kecewa kerana Ghani terlalu memberi keistimewaan kepada seorang tauke dan seakan melupakan kepentingan rakyatnya sendiri.Dengan pelbagai faktor yang berlaku di Johor kebelakangan ini dan pemimpin UMNO negeri itu sendiri membayangkan bahawa sekurang-kurangnya 9 kerusi Parlimen BN bakal tumbang dalam pilihanraya akan datang dan tidak banyak usaha yang dilakukan oleh BN untuk memperbaiki keadaan, kedudukan UMNO dan BN Johor sebagai kubu terkuatnya bakal berakhir tidak lama lagi.Jika Johor gagal dipertahankan sebagai benteng kekuatan UMNO dan BN, usaha melakar perubahan ke seluruh negara bukanlah sesuatu yang mustahil lagi. (SH 06/02/2013)

    ReplyDelete
  13. Anon 1.17 & 1.19. .Apa yang tuan huraikan panjang lebar itu lebih bersifat akademik. Theori domino yang tuan pakai hanya mengambilkira kecenderungan politik semasa dari citarasa pembangkang. Hakikatnya Johor lebih terkehadapan daripada itu, mereka sudah melangkau jerat politik yang ingin dipasang oleh PR.

    Rakyat Johor sedang memasuki fasa pembangunan ekonomi yang pesat sejajar dengan kedudukanya dengan Singapura. Semestinyalah kaedah yang digunakan untuk memacukan Johor kehadapan akan melibatkan pendekatan yang pelbagai dari segi perancangan, urustadbir dan progrem pelaksaannya. Ini semua akan mendedahkan Johor kepada banyak persoalan & querry terutama dari mereka yang tidak faham, manakala pembangkang terus menerus berada dalam mode menyerang membuta tuli.

    Sudah tentu tekanan, kebimbangan,prejudis dan kekecewaan akan dihadapi oleh rakyat Johor..Tetapi diyakini tidaklah akan mencapai kepada tahap rakyat Johor bertindak untuk berundur kebelakang dengan memilih PR. Sedangkan pembangunan itu sendiri memberi seribu kebaikan kepada mereka untuk masa hadapan. Sebagai contoh, kumpulan pertama peneroka FELDA 35 tahun dahulu menempuh keperitan, tekanan dan segala bentuk kepayahan, tetapi berkat keyakinan, mereka tidak pernah menyalahi kerajaan dan nah, lihat bagaimana mereka sekarang 3 generasi selepas mereka.

    Memandangkan status pembangunan di Selangor yang menghampiri tahap tepu serta masaalah jangka panjang terhadap bebanan infra dan guna tenaga, pilihan Johor adalah terbaik sebagai pusat pertumbuhan ekonomi negara dan dapat menyelesaikan masaalah berhubung demografi penduduk dan tenaga imigran. Rakyat Johor semestinya sudah bersedia untuk peralihan ekonomik ini dan tidak mudah terpengaruh dengan momokan tahyul,ditakut-takutkan oleh PR. Bagi PR kegagalan rakyat Johor adalah kejayaan mereka. Mereka tidak melihat pembangunan dan kemakmuran rakyat itu lebih utama daripada kejayaan agenda politik mereka.

    Rakyat Johor tidak akan mensia-siakan cita-cita, perancangan dan usaha yang mereka lakukan sekarang. Mereka merancang untuk merubah masadepan. Apa yang PR lebih berminat adalah merobohkan cita-cita rakyat yang pragmatik ini. Rakyat Johor akan berjaya, usaha PR akan gagal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cayalah PAKDO AWE. kupasan yg cukup ilmiah dan jelas. Hidup umno. Perthankan Johor negeriku hingga titisan darah terakhir. Sultan Johor bersama rakyat.

      Delete
    2. Pakdor Awe...
      35 tahun lalu memang saya akui generasi felda pertama memang tunduk dan patuh pada BN.
      Tapi itu dulu, mereka pon ramai dah tak ada dan yang tinggal generasi kedua dan akan muncul generasi ketiga dan seterusnya insyaAllah...
      Generasi kedua ini yang perlu BN tarbiyah sebaik mungkin agar tidak berpaling tadah.
      Kerana sumber maklumat bagi gnerasi pertama mengenai kerajaan sangat terbatas, berbeza dengan generasi kedua maklumat boleh diperolehi dari pelbagai sumber.
      Pada tahun-tahun 80'an semua felda dikira BN punya dan tidak ada pusat membuang undi difelda pada ketika itu.(felda kat tempat aku dan sekitar nya, felda lain aku tak tahu)
      Tapi ia berbeza pada awal 90'an hingga kini.
      Apa yang tidak berubah di felda ialah dari dulu hingga kini......budak 'sakit' tidak pernah pupus dan sentiasa ada pelapis.

      Saya juga generasi kedua felda, kota tinggi johor.

      Delete
  14. Hahaha... Dulu, kini dan selamanya diperbodohkan boleh umno ngok. Bapak lembu kaya raya. Cai cai dpt hampas. Teruskan berjuang mu wahai binatang ternak. Sampai masa kena sembelih.
    Dulu kini dan selamanya tololllll al bahalul macai 2 umno ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno tolol?Pr lagi tolol.....dah tahu mat liwat tu peliwat n geng lgbt...masih mrk puja jadi pm mrk...bingai..
      Dasar mudah kena kencing kat muka oleh mat liwat

      Delete
  15. Hahaha... Dulu, kini dan selamanya diperbodohkan boleh umno ngok. Bapak lembu kaya raya. Cai cai dpt hampas. Teruskan berjuang mu wahai binatang ternak. Sampai masa kena sembelih.
    Dulu kini dan selamanya tololllll al bahalul macai 2 umno ni.

    ReplyDelete
  16. Hahaha... Dulu, kini dan selamanya diperbodohkan boleh umno ngok. Bapak lembu kaya raya. Cai cai dpt hampas. Teruskan berjuang mu wahai binatang ternak. Sampai masa kena sembelih.
    Dulu kini dan selamanya tololllll al bahalul macai 2 umno ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasar telan air kencing mat liwat..MCM TU KER BAKAL PM PR YG DIUMUMKAN OLEH DAPIG...
      TOLOL...ORG PAS TAK SETUJU PUN

      Delete
    2. Sapa mat liwat tu?ingin juga aku tahu.Nape pencacai pr tidak memuja dan memberi sokongan dgn manusia yg bernama mat liwat dlm blog ini?Tolong lah bagi jwpn.

      Delete
  17. Kadang-kadang x faham kenapa ade lagi spesis2 budak tingkat 4 ni… Bukan ke die xbelajar dari sejarah sampai rakyat benci dan tolak BN pada tahun 2008… kesannya hancur agama, bangsa dan negara…

    ReplyDelete
  18. orang melayu kotasingaFebruary 13, 2013 at 12:35 PM

    saya suka lihat orang2 melayu malaysia bergadoh sesama sendiri...supaya orang melayu dan rakayat singapore dapat beli tanah dan rumah di johor.....untok pengetahuan orang johor....saya ada lima rumah pangsapuri dan satu rumah mewah dua tingkat untok saya duduk untok hujung minggu....dan pangsapuri saya sewakan orang...malah orang johor pulak itu yang sewa......nasib2......bergadohlah sampai negeri tergadai.....yang untong orang singapore .......orang malaysia sewa rumah dengan orang asing dalam negeri sendiri......tak malu......kalau orang melayu tidak bersatu tergadai negeri...baru padan muka......orang cina dap, pkr sebenar memgunakan orang melayu bergadoh hingga pecahbelah....supaya mereka dapat perintah malaysia dengan senang nya. bila sudah perintah oleh orang cina dap dan abamg dia pap ......baru orang melayu nak sedar.....sudah terlambat kerana mereka akan mengunakan tentera amerika dan israel datang ke malaysia untok di taklok....air mata darah tak guna lagi........fikir dan insaf sebelum terlambat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak pulau pisang mintak lah dengan ghani othman, pulau ubin dah dapat, pulau batu putih pon dah dapat, tinggal pulau pisang je.

      Delete
    2. kita mahu tanah johor...bila singapore perintah johor.....semua orang johor melayu di halau dan di tempatkan ke pulau pisang , pulau ubin dan pulau batu putih jadi orang pulau dan hutan......baru padan muka....asik2 salahkan umno saja....ini yang di kata melayu mudah lupa...hidup UMNO dan BN

      Delete
    3. KOTA SINGA SOH CHAI UMNO!

      Delete
    4. Hshaha...bhai kota singa,lu bikin panasss bro

      Delete
  19. Aku bukan penyokong PR dan bukan juga BN. MB Johor dah lama pegang jawatan dan patut dibersarakan oleh UMNO/BN sebelum rakyat Johor yang paksa dia bersara di PRU 13
    Jangan ikut MB Kelantan terlalu nak menongkt langit Kelantan mundur sehingga rakyatnya terpaksa merantau cari kerja.
    Contoh Mantan MB Terengganu Dato Wan Moktar dulu. Sarawak juga pasti akan mengalami masalah yang sama.
    Sama-sama tunggu PM Najib umum pembubaran Parlimen.

    ReplyDelete
  20. tidak perlu bersara kerana negeri johor semakin maju....kita imbas negeri SELANGOR [ kekurangan air bersih dan janji tidak di tepati ].... negeri PULAU PINANG [ rumah rakayat terlalu mahal dan melayu tak mampu beli nak halau di kampong sendiri ...negeri KEDAH [ hutan habis di tebang balak di jual ...mana duit nya]....negeri KELANTAN [ susah nak cakap ...20 tahun memerintah habok banyak sekali ] Belum tentu tukar MB atau ubah perintah boleh jadi lebih makmur.....jangan harap dan jangan jadi negeri yang di sebut di atas....kita melayu berdoa agar negeri johor aman sentosa....yang berlubang lekas2 tampal....semoga allah lindungi UMMO dan BN selama2.......insyaallah

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!