PENDEDAHAN BERAPI! NEELOFA TERKEJUT DENGAN PENYELEWENGAN DALAM YAYASAN SELANGOR!


Yayasan Selangor (YS) ditubuhkan pada 1970 atas kesedaran kerajaan yang memerintah Selangor pada waktu itu tentang pentingnya pendidikan , khususnya bagi masyarakat luar bandar.

YS mendapat pelbagai kemudahan dari kerajaan negeri mahu pun kerajaan pusat untuk memastikan kejayaan dan kesinambungannya berterusan.

Di waktu pemerintahan BN , sudah sampai satu tahap di mana YS tidak memerlukan dana dari kerajaan negeri untuk bergerak. Mereka menjanakan pendapatan untuk kos operasi dari segala kemudahan yang diberikan kerajaan sebelum itu. Satu demi satu asrama serta pusat latihan baru yang dibuka oleh YS.

Semua dan segalanya berubah selepas berlaku perubahan kerajaan yang memerintah Selangor pada tahun 2008. YS yang ditubuhkan dengan objektif untuk meningkat, mengangkat serta memartabatkan kualiti atau mutu pendidikan anak-anak Selangor telah bertukar menjadi sebuah yayasan tempat kroni-kroni PKR, PAS dan DAP meningkatkan pendapatan dan memadatkan poket mereka.

Apabila berlaku pertukaran pucuk pemerintahan kerajaan negeri, maka sudah pastilah berlaku juga perubahan dalam YS. Seorang penganggur yang bertahun-tahun tidak bekerja, Ilham Marzuki yang mana orang itu merupakan kroni PKR dan mempunyai ramai kenalan dalam PAS telah dilantik oleh MB Selangor sebagai Pengurus Besar Yayasan Selangor dan diberi gaji gred Jusa A.

Tidak lama selepas dilantik sebagai pengurus besar dan melakukan beberapa perubahan dalam pentadbiran YS serta mengenal pasti harta dan wang yang dimiliki oleh YS yang berpeluang untuk dirembatnya serta kroni-kroni PKR, maka bermulalah operasi penyamunannya.

Perkara yang pertama dilakukannya adalah menutup Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) di Sabak Bernam. IKYS Sabak Bernam diwujudkan oleh YS untuk memberi peluang kepada remaja-remaja yang berminat dalam bidang kemahiran atau pertukangan. Ketika itu IKYS tersebut mempunyai 280 orang dan kos operasinya sebanyak RM 720 ribu setahun (termasuk gaji tenaga pengajar)

Surat arahan penutupan IKYS Sabak Bernam ditandatangan oleh Ilham Marzuki dan alasan yang berikan kerana pusat latihan tersebut tidak menguntungkan. Bukankah itu satu alasan yang cukup-cukup dangkal. Jika itu alasan mereka , maka tidak mustahil jika ditakdirkan PKR memerintah negara kelak sekolah-sekolah dan universiti kerajaan juga akan ditutup atas alasan tidak menguntungkan.

Dalam tahun yang sama IKYS ditutup atas alasan tidak menguntungkan, YS boleh pula berbelanja sehingga RM 1 juta untuk majlis sambutan ulangtahun ke 40 YS.

Peringkat awal MB Selangor cuba berbohong dengan mengatakan kos untuk majlis sambutan ulangtahun berkenaan hanya RM 300 ribu, bagaimanapun selepas diasak bertalu-talu oleh Datuk Seri Noh Omar, akhirnya Khalid Ibrahim mengakui peruntukan yang diluluskan untuk majlis itu adalah RM 1 juta.

Perkara tersebut bukan sahaja mengejutkan rakyat Selangor, malah turut mengejutkan KDYMM Sultan Selangor dan Baginda telah mengambil keputusan membatalkan keberangkatan Baginda ke majlis sambutan ulangtahun berkenaan.

Sebuah syarikat penganjuran majlis yang bernama Drift Z Enterprise yang ditubuhkan pada hujung November 2009 (selepas PKR memerintah Selangor) telah diberikan projek yang bernilai RM 300 ribu untuk menguruskan penganjuran majlis ulangtahun tersebut.

Yang mengejutkan, sebelum majlis bermula (5 November 2010) syarikat berkenaan telah diberi dua kali bayaran iaitu RM 142, 500 dan RM 128 ,250 . Jumlah RM 270, 750 telah dibayar sebelum majlis dijalankan atau kira-kira 70% daripada kos keseluruhan projek.

Apa yang dilakukan itu bertentangan sekali dengan amalan yang digunapakai dalam kerajaan atau agensi-agensi dibawahnya. Akan tetapi oleh kerana ianya melibatkan syarikat kroni, maka semuanya dihalalkan.

Pada tahun 2010 juga Ilham Marzuki telah memberikan kontrak kepada sebuah syarikat yang bernama TL Tinala Enterprise untuk menjahit pakaian rasmi hari raya kakitangan YS yang bernilai RM 200 ribu.

Syarikat tersebut juga tergolong dalam golongan syarikat yang boleh ditubuhkan dalam masa 15 minit (enterprise) yang ada kaitan dengan pimpinan PAS dan ditubuhkan kira-kira 3 bulan selepas PKR,PAS dan DAP memerintah Selangor dan beralamat di sebuah rumah di Shah Alam.

Pada tahun 2010 sebuah syarikat 15 minit juga yang bernama Rahah Enterprise telah diberi kontrak asal yang bernilai RM 170,000 kemudian ditambah lagi RM 29,000 (jumlah RM 199,000) untuk majlis berbuka puasa YS seramai 500 orang di Dewan Sivik MBPJ yang turut dihadiri oleh Anwar Ibrahim dan Khalid Ibrahim.

Syarikat Rahah Enterprise juga ditubuhkan selepas PKR, PAS dan DAP memerintah Selangor dan beralamat di sebuah rumah di Shah Alam.

Pada tahun 2010 juga sebuah syarikat yang bernama SDF Media & Events SDN BHD telah diberi 2 kontrak yang berjumlah RM 360,000 untuk dua majlis yang berbeza yang tidak masuk akal.

Pertama, syarikat berkenaan diberi kontrak untuk majlis sambutan hari raya YS yang bernilai RM 320,000.

Kedua, syarikat berkenaan diberi kontrak yang bernilai RM 40,000 untuk majlis perasmian Sekolah Maahad Tahfiz Kiblah di Dengkil Selangor. Sekolah berkenaan menyewa bangunan YS dan sekolah itu ada hubung kait yang rapat dengan pimpinan PAS. Yang menjadi persoalan disini adalah kenapa perlu YS mengeluarkan wang mereka untuk majlis perasmian sekolah yang disewa dari mereka ? Sepatutnya segala kos perlu ditanggung oleh penyewa dan bukannya sama sekali menjadi tanggungjawab YS.

Apa yang dinyatakan diatas telah pun menjadikan perhatian umum sejak 2010. Di sini, kami ingin menyatakan satu perkara yang belum lagi diketahui umum.

Suspens kan? Baca seterusnya di SEL13.com

38 Responses to "PENDEDAHAN BERAPI! NEELOFA TERKEJUT DENGAN PENYELEWENGAN DALAM YAYASAN SELANGOR! "

  1. Bukan neefola je yg terkejut beruk mat sabu pung terkejut bapak beruk.Hodoh betui mat sabu ni.Wat apa dia terkejut kat neefola.

    ReplyDelete
  2. Apa kena mengena Neelofa bro? kah kah kah..

    ReplyDelete
  3. itulah jadinya kalau bagi benda2 yg elok nie dekat pukimak2 hanjing babi nie... habis lingkup semuanya.... rasanmya kalau BN dapat ambik alih semula pun belum tentu dapat dipulihkan dalam masa yg terdekat... mmg sial gampang la fuckatan nie.......

    ReplyDelete
  4. itulah jadinya kalau bagi benda2 yg elok nie dekat pukimak2 hanjing babi nie... habis lingkup semuanya.... rasanmya kalau BN dapat ambik alih semula pun belum tentu dapat dipulihkan dalam masa yg terdekat... mmg sial gampang la fuckatan nie.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada baiknya kak bedah berehat malam ni. Kelmarin dah melayan 30 ekor babi, puki lu tak melecet ke? tu belum layan kote kecil juragan 69. rindu plak kat Juragan Ketua Syiah berbinikan betina Wahabbi tu.

      Delete
    2. Blm lagi klu kote bengkok aljuburi...

      Delete
    3. BN memerlukan sokongan rakyat Selangor keseluruhan untuk mengambil balik mana-mana harta Yayasan Selangor yang masih belum tergadai dan dilupuskan oleh PKR Selangor.

      Banyak telah digadaikan sebagai harta rampasan perang dengan hasil jualan dikekahkan sesama mereka. Asrama YS di Pandan dilupuskan dengan alasan tidak ekonomik. Anak-anak remaja Selangor dihalau keluar semata asrama mau digantikan dengan pembangunan komersial. Bangunan Yayasan di Jalan Sultan Ismail, ditengah-tengah tiga segi emas Kuala Lumpur akan bertukar tangan dan dipujuk oleh DAP untuk dibeli dan dijadikan Ibu Pejabat DAP ( urusan transaksi sedang berjalan ).

      Apa jua testimoni kejayaan Melayu Selangor yang telah dapat merevolusikan minda dan pembangunan Melayu di Ibu kota dan lain lain perbandaran akan diusahakan untuk dihapuskan dengan bimbingan DAP dan PKR. Objektif mereka adalahuntuk mengesahkan Melayu hanya layak menjadi penghuni kampung. PKNS juga tidak terselamat dari tindakan algojoh mereka semua.

      PKR tidak mensasarkan kepentingan dan institusi Cina/DAP kerana takut kehilangan patronage DAP. Alasan yang lebih penting adalah PKR itu sendiri dipandu oleh golongan tamak, pengkhianat bangsa dan BAHLOL/DUNGU dalam ekonomi (walau pun MB Kalid gagap mendabik dada sebagai ahli korporat/ekonomi tapi dia dinasihati menjadi orang BODOH).

      Bongkar segala pengkhianatan PKR terhadap rakyat dan masa depan keturunan rakyat marhaen Selangor. Apa yang tuan sentuh diatas hanya sebutir melukut dari segantang dosa-dosa PKR di Selangor.

      Delete
    4. Bhai...komen yg terbaik utk membuktikan kepincangan didlm pentadbiran kerajaan negeri yg mendabik dada sebagai juara rakyat serta parti negara berkebajikan

      Delete
    5. aku rasa la... BN dapat 99 ... PR pulak 123 .....
      pah tu ramai yg lompat la pulak..............
      kemudian kerajaan baru ubah AKTA SPR yg baru.. anti-lompat...

      Delete
  5. Bila nak PRU ni? kenapa UMNo bacul sangat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai umno tak bacul...ini hak kerajaan yg boleh umumkan bila2 masa,dan bukan jd satu kesalahan jenayah pun...bhai lu tak tnya lak kerajaan negeri dibawah PR. Luorg boleh bubar dun...tp kenapa lak tak berani...itu bukan bacul ke...

      Delete
    2. Pertama kali dalam sejarah nagara PM yang tak dipilih rakyat menggunakan 5 tahun sampai habis kerana partinya bacul

      Delete
    3. Bhai....pm yg mana yg dipilih oleh rakyat..

      Delete
    4. Hishamuddin Rais bacul...

      Delete
    5. Anon 9.07..Mana ada PM dibawah sistem Demokrasi Malaysia dilantik oleh rakyat. Hang ni betul-betul tertelan taik Anuwar. Anuwar sendiri jadi Mursidul Am PKR bukan dilantik oleh ahli PKR, tapi dilantik oleh bini dia. Kalu Anuwar kata rakyat lantik dia jadi PM, Hadi kata gitu jugak, LGE kata gitu jugak.

      Untuk pengetahuan kau, Anuwar tidak layak jadi PM walaupun PR menang, sebab dia bukan Presiden PR,,sebab PR bukan satu parti yang didaftarkan.. sebab PR adalah gagasan parti-parti berserabut/ tak tentu hala..sebab PR bukan mewakili aspirasi rakyat tetapi membawa aspirasi individu dalam parti..sebab rakyat dikeldaikan olehnya.

      PM dilantik oleh DYMM Agong..bukan rakyat melantik PM dan DYMM Agong.
      Anuwar betul-betul telah menyewelkan hang sianghari.

      Delete
  6. salam tuan mohon pautkan blog saya dalam blog tuan..tq http://megatspy.blogspot.com/2013/02/video-unit-amal-halang-orang-felda-usir.html

    ReplyDelete
  7. Yang sangat dibenci :

    1. Anwar aljuburi alpelesit

    2. Khalifah lge..kit sial..karpal shit

    3. Sami Nicky eazies..hardy tomBOYAK

    4. Mat serabut, mahpoos, nizar derhaka dll

    5. ...hishamudin Kris kecik enteric amaran... pudin menteri KPT dan sewaktunya..

    Hmm... no.5 tu relevant atau tidak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai..itu hak kita utk rasakan yg ada di kalangan pemimpin didlm kerajaan itu sendiri gagal dlm amanah yg diberikan.
      Aku secara peribadi memberi sokongan pada lu...

      Delete
  8. Tun M mengetuai jentera BN dlm PRU13? kalau betul, baculnya PM Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai....fuhhh dasyat lu punya propa...
      Harap2 ada ahli pr menerima berita ini dgn kegembiraan....apalah sngt nak lawan dgn org tua dah pencen lak tu..

      Delete
    2. itu meninjukkan UMNo dah ketandusan pemimpin. Orang tua pun diheret berkempen untuk mereka. Tapi orang tua tu ada banyak on theline kalau kapal BN karam. Muyidin pipi lebam meroyan nak jadi PM tapi tak kesampain kerana Najib PM UMNO terakhir

      Delete
    3. Anon 8.53

      Apa cerita Lim kuan yew mentor lim kit sial juga mentor Anwar aljuburi serta juga mentor Nicky aezies tikun.

      Bebal ke atau bacul ke shien long PM Singapore?

      Atau anda yg bebal dan bahlol

      Delete
    4. Bhai lu nmpk ke tun m dipaksa utk berkempen...perghhh hebat tun m ni,ramai yg takut dgn aura dia...ni baru suara dari ahli yg layak hnya mengundi...camana pulak dgn calon pr yg diturunkan...silap2 ramai yg tolak pencalonan bila dgr tun m big ikon turun sebagai big taiko...salute kpd tun m

      Delete
    5. Kalau betul....masalahnya x betul...

      Delete
    6. Dr M ingin menjadi minister mentor macam LKY tapi malangnya beliau tak membuat position itu sebelum meninggalkan kuasa. Oleh itu pembesar UMNO menjadi rakus gila kuasa tiada respect untuk beliau dan menolak beliau dizaman dolah sampai nak bertanding di kampungsendiri pun kalah kerana politik wang. Sekarang UMNO baculbabi dah nak mampus baru nak ambil Dr M balik. Pastinya Tun tak dapatmenyelamatkan UMNo kerana dah takdir haiwan babi UMNO ini mati di PRU ke 13. Ini adalah peluang baik untuk UMNO memulihkan parti kerna dangan kalah dipRU barulah parti boleh menyingkirkan puak gila wang ddan gila kuasa yang mempunahkan UMNO. See you at PRU14 if you still survive

      Delete
    7. Anon 10.17

      Pd sepanjang material time, puak ahlul bahlol dan sekutu dgn anda sgt berkeyakinan PRU13 sudah bersiap utk TAKE BEER.

      Dipenghujung post anda...C U ON GE14 kalau puak ahlul bahlol COPUT.

      Kenapa? Dah hilang over confident ke?

      Delete
    8. Anon 10.17

      Pd sepanjang material time, puak ahlul bahlol dan sekutu dgn anda sgt berkeyakinan PRU13 sudah bersiap utk TAKE BEER.

      Dipenghujung post anda...C U ON GE14 kalau puak ahlul bahlol COPUT.

      Kenapa? Dah hilang over confident ke?

      Delete
    9. Anon 10.17

      Pd sepanjang material time, puak ahlul bahlol dan sekutu dgn anda sgt berkeyakinan PRU13 sudah bersiap utk TAKE BEER.

      Dipenghujung post anda...C U ON GE14 kalau puak ahlul bahlol COPUT.

      Kenapa? Dah hilang over confident ke?

      Delete
  9. Sabah Land bellow the wind berubah menjadi Sabah Ini Kalilah!... Peh!! Meremang bulu kote aku melihat senario politik Sabah sekarang ni!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabah dah tolak BN, 5 negeri pakatan dah tolak BN, sekarang yang selebihnya pun bersedia tolak BN. Aku yakin BN takleh dapat 1/3 parlimen pun. Balik rumah goncangbabi la

      Delete
    2. Bhai lu dah macam sotong kurita yg boleh buat ramalan...hehehe,takpa bila2 masa kita boleh tahu...sabar je lah

      Delete
    3. kemarahan rakyat sabah memang ada asasnya. Selama ni, Sabah adalah negeri paling setia kpd BN. Tapi apa yg BN lakukan utk membalas kesetiaan Sabah? Rakyat Sabah bosan dengan mainan angka billion ringgit Persekutuan konon utk memajukan Sabah, tapi hasilnya empty. Tu belum masalah pendatang yg betul2 merimaskan warga tempatan. Disebabkan kemunduran negeri ini, saya pernah diejek rakan semenanjung semasa menjadi mahasiswa dulu sebagai manusia yg tinggal d atas pokok (padahal undi 'manusia kuno' inilah juga membawa BN ke Putrajaya). Sudah dua kali saya mengundi BN. Kali ni PRU13 masa untuk mempertimbang beralih angin pula.

      Delete
    4. Bhai yg mnghina lu itu siapa dan apa idelogi politik beliau...dimana keyakinan lu yg sabah pasti berubah dibawah pr...adakah big taiko pr semasa dlm bn dulu org yg memberi sepenuh sokongan kepada sabah dan sarawak...whatever bro aku suka dgn tawau dan semporna tmpt cantik dan org2 nya baik tsnpa mengira kaum dan etnik,utk peminat seafood best giler...cuma kg icebox di tawau agak...PATI

      Delete
    5. Bhai Juragan mmg terbaik...Hidup juragan...

      Delete
    6. andaikata... takdir benar2 memihak kpd tanggapan Nizar diatas, apa kita nak buat yer?

      seram jugak yer.... nanti jadi macam sadam husin ke, gadaffi ke.... nasib2 duka nestapa laaaaaa... huhuhuhhhhuuuuuuu

      Delete
  10. Kak bedah / juragan 69, anda berdua dimana?
    Telefon nombor yang kami bagi tu..kami akan segera ketempat anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro klu kamu berhajat sngt nak berjumpa dgn juragan dgn kak bedah tu, pergi lah balai polis berhampiran tempat kamu.ckp dgn polis tu yg kamu samseng segala samseng yg ada dimalaysia nak cari juragan sbb hujah dia lbh berisi dari hujah kamu,dan pr akan kalah pru ini sebab pengaruh juragan.dan skrg kamu nak bunuh dia...boleh macamtu.

      Delete
  11. berdoalah supaya ianya .........??????...................eeeeeeeeeee.......... seram sejuk aku......

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!