PANAS BERAPI! KENAPA PAKATAN SANGAT TAKUT DENGAN GABUNGAN TUN M DAN NAJIB?

Kalau korang perasan sejak kebelakangan inim Pakatan sudah mula menyerang Tun M seolah-olah beliau masih lagi berkuasa adanya. Tak cukup dengan itu ada sesetengah pihak yang nak meREFORMkan UMNO kononnya melaga-lagakan Pm dan TPM. Depa cuba semua jenis la untuk nak lemahkan pihak pimpinan. Tapi ternyata semuanya tak menjadi.

Ikuti kisah yang aku petik dari Perak Today mengenai Strategi Lagakan Tun M dan Najib, bukti Pakatan Ketakutan:

Walaupun puak pembangkang berterusan menghentam mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad (Tun M) namun, mereka tidak dapat menafikan yang ‘aura’ beliau begitu kuat dan masih menghantui mereka, dan juga musuh-musuhnya.

Biarpun beliau sudah bersara dan hanya menjadi pemerhati kepada perjalanan politik negara sambil sekali sekala memberi pandangan dan pendapat, namun pandangan beliau tetap dianggap sebagai pemantauan dan pendapat beliau dituduh sebagai arahan.

Tun Mahathir adalah seorang yang berterus-terang dan rasanya tiada seorang pun yang mengenalinya secara langsung atau sekadar melalui media, yang dapat menafikannya. Apabila beliau merasakan masa sudah tiba bagi Tun Abdullah berundur, beliau menyatakannya tanpa selindung-selindung. Ini kerana beliau yang kita kenali, tidak terikat kepada budaya Melayu iaitu ‘pukul anak sindir menantu’ kerana beliau percaya kepada pentingnya berkata benar biarpun pahit.

Menyedari ‘aura’ Tun M mampu mempengaruhi perjalanan politik Malaysia, maka pembangkang cuba menukar ‘aura’ itu agar memberi keuntungan kepada mereka. Oleh itu, dalam pada mereka meneruskan kutukan dan cacian terhadap Tun M, mereka cuba membayangkan yang Tun M turut bersetuju dengan mereka berkenaan ‘kelemahan’ kerajaan BN dan Perdana Menteri. Harapan mereka agar aura Tun M akan dapat mempengaruhi rakyat untuk turut melihat kelemahan kerajaan BN.

Maka, dari situlah timbulnya kisah kononnya Tun M bersekongkol dengan Tan Sri Muhyiddin untuk menjatuhkan Dato’ Seri Najib yang digebangkan di Malaysia Chronicle.

Dan semalam, timbul pula kisah kononnya Tun M ‘menyuruh’ Dato’ Seri Najib meletak jawatan jika BN gagal menang besar dalam PRU kali ini. Penjelasan Tun M bahawa perletakan jawatan apabila gagal mencapai sasaran merupakan amalan biasa sejak dari zaman Tunku Abdul Rahman iaitu bergantung kepada kehendak ahli, telah ‘diperkecilkan’ di dalam laporan media pembangkang. Dalam kenyataan yang sama juga, Tun M ada mengakui bahawa Dato’ Seri Najib mewarisi BN dalam keadaan lemah, tetapi pihak pembangkang telah membayangkan seolah-olah beliau berkata yang kerajaan Najib lemah.

Bayangan-bayangan dan kisah-kisah seperti ini dimainkan dengan giat di portal-portal pembangkang terutama yang berbahasa Inggeris di mana sasaran pembacanya ialah mereka-mereka yang lebih rasional. Ianya kelihatan semakin rancak apabila PRU semakin dekat.

Apa yang sebenarnya berlaku ialah Tun M memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada kerajaan pimpinan Dato’ Seri Najib. Beliau juga telah menyatakan bahawa beliau akan turun membantu secara sukarela sekiranya didapati ada keperluan untuk berbuat demikian.

Dan seperti yang kita tahu, jika Tun M merasakan yang Dato’ Seri Najib tidak layak maka beliau pasti tidak akan teragak-agak untuk menyatakannya secara terus-terang dan tidak akan sekali-kali berselindung di sebalik bahasa-bahasa manis sekadar untuk menyedapkan hati sesiapa kerana itulah sifat beliau, dan rakyat semua sudah memakluminya.

Dan inilah yang amat ditakuti oleh PR iaitu Tun M memberi sepenuh sokongan kepada Dato’ Seri Najib dan BN. Sedangkan, apa yang dapat dilihat kini ialah aura Dato’ Seri Najib seorang sahaja sudah cukup untuk menenggelamkan Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hadi Awang. Sekiranya Tun M pula menambah lagi sinaran aura di belakang Dato’ Seri Najib, apalah daya pembangkang untuk melawan BN nanti.

Justeru, percubaan melaga-lagakan kedua-dua tokoh ini terus dilakukan walaupun setakat ini kelihatannya langsung tidak berjaya. Ini bukan sahaja kerana rakyat sudah mengenali sikap Tun M yang akan berterus terang tetapi lebih-lebih lagi ialah kerana rakyat juga sudah mula mengenali dan menyayangi Dato’ Seri Najib.

Oleh itu, pembangkang tidak perlulah bersusah payah menjatuhkan maruah sendiri dengan cuba meraih sokongan melalui aura Tun M. Nampak sangat, para pemimpin pembangkang tidak punya ketokohan sendiri untuk menambat hati rakyat agar meyakini dan menyayangi mereka, sehinggakan terpaksa menumpang ketokohan musuh ketat mereka pula.

110 Responses to "PANAS BERAPI! KENAPA PAKATAN SANGAT TAKUT DENGAN GABUNGAN TUN M DAN NAJIB?"

  1. semuga mahathir panjang umur untuk melihat kehancuran bee end

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pon berharap mahathir akan panjang umur nya hingga menjangkau lebih 100 tahun...dan dia dapat pandang dan lihat sendiri....

      Delete
    2. Bhai...apa masalah lu dgn tun m...hahaha klu anuwar yg takut aku faham lh...tp yg lu org beria2 kenapa...nk kata calun,tgk cara komen pun dah tau....whatever tun m bukti kan beliau yg terhebat....dan lu dua org bye2....

      Delete
    3. Tak lama lagi ada acara melelong Adun Pakatan Rakyat...Harga paling tinggi 5 dirham...Berminat hubungi kalid gagaap..Mhuah ha ha

      Delete
    4. Memg gandingn Tun dn Najib akn tetp utuh dmi msa dpan ngara..PR memg dh jd gila babi....pkatan yg bakal mbawa ngara kpd khancuran...parti low classss....

      Delete
    5. Mesti pembangkang dah ketar lutut kan bila sifu2 bersatu

      Delete
    6. Saya pon sama aje. Semoga Allah pjgkan umor beliau dan dapat lihat kemenangan bn. InsyaAllah. Semoga Allah ya Rauf ya Muhaymin beri perlindongan kpd beliau dan pengikut2 yg tulus ikhlas sehat akal dan tuboh dan mati dlm keimanan. AMEEN.

      Delete
    7. Semoga Mahathir panjang umur untuk diseksa dalam penjara sampai mampos

      Delete
    8. Anon 4:28pm dan 5:36pm, cerminkan diri dulu.

      Delete
    9. Istidraj ialah suatu kelebihan atau keunggulan yang diberikan Allah kepada para hamba-Nya yang bukan dari golongan orang-orang yang bertakwa dan soleh, termasuk juga sebahagian hamba-Nya yang kafir dan membangkang terhadap Islam. Kelebihan itu sengaja diberikan oleh Allah kepada mereka agar mereka bertambah jauh dari Allah dan bertambah maksiat kepada-Nya, sampai pada waktu dan batas yang ditentukan. Pada umumnya diakhiri dengan akibat buruk bagi orang itu.

      Contohnya, kekuasaan dan keunggulan yang diberikan kepada Firaun. Yang mana dengan kekuasaan itu, Firaun tidak bertambah taat kepada Allah. Bahkan makin bertambah derhaka kepada Allah s.w.t, malah mendakwa dirinya sebagai Tuhan.

      Istidraj ialah tindakan maksiat yang Allah balas dengan nikmat dan Allah membuat dia lalai untuk beristighfar, sehingga dia semakin dekat dengan adzab sedikit demi sedikit, selanjutnya Allah berikan semua hukumannya.Istidraj ialah ‘hukuman’ yang diberikan sedikit demi sedikit. Allah biarkan orang ini dan tidak disegerakan adzabnya.   Pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Rupa-rupanya nikmat, kesenangan, kemewahan adalah bertujuan untuk menghancurkannya.  

      Allah berfirman, “Nanti Kami akan menghukum mereka dengan (istidraj) beransur-ansur (ke arah kebinasaan) dari arah yang tidak mereka ketahui.” (Al-Qalam: 44)

      Rasullulah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT."  Kemudian Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam membaca firman Allah, “Tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka secara mengejut, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa.” (QS. Al-An’am: 44) (HR At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

      Wallahu 'alam.

      Delete
  2. Kesian UMNO dah takda pemimpin berkaliber terpaksa suruh dr M berkempen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah Pakatan Harami.. Asyik-asyik Nuar jer yang berkempen.. Dah tak de orang lain ker yang layak bercakap..

      Delete
    2. Bhai 04.37...tun m tidak minta utk turun utk berkempen,kerana umno tahu taraf tun, namun ini semua kesedaran dari seorg ahli umno tak kira tun m, aku,bhai sudir atau mana2 umat melayu yg mempunyai kasih dan sayang kpd bangsa dan negara dan rasa cinta pada ugama islam.

      Bhai dalam bahasa mudah selagi kami ahli umno mampu menkelek MELAYU, mengengdong MALAYSIA dan menjunjung ISLAM....selagi itu kami berjuang dgn nawaitu hidupku matiku ISLAM,MELAYU dan MALAYSIA....bhai inilah kekuatan umno
      DULU,KINI,DAN SELAMANYA..

      Delete
    3. Maday ini seumpama Lidah biawak anak kepada ular sawa memang la kuat membelit....

      Delete
    4. KALAU TUN M BERKEMPEN PUN KENAPA PAKATAN DOK MELALAK, TAKUT KE PM DAN TUN M DAH BERGABUNG.

      Delete
  3. celaka punya mamak madet..dh nampak umno dh nak mampos la tu..tu psl la terkial2 masuk arena politik semua.tgk pak lah..rileks je...duk diam2 sudah..biarkan najib tunjukan kebolehannya...zaman mamak madet dh berlalu.kami mahukan melayu tulen..bukannya mamak kerala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...zaman tun m,tak pernah berlalu... Beliau ttp menjadi inspirasi seluruh umat melayu muslim serta rakyat malaysia...bhai tun m pun berada dihati lu...ttp kerana kejumudan politik lu nafikan....hehehe malu lah tu...

      Zaman pak lah adalah suatu sejarah..dan pak lah pun tau kehadiran dia tak perlu buat masa sekrg...kerana cukup BIG IKON melayu yg pantau...bhai lu kisah kan melayu tulen...lu melayu ke,tak takut nik aziz,hj hadi marah sbb dlm pas takda melayu..klu pkr ada ke perjuangan utk mdlayu....ohhh lupa dap yg perjuangkan melayu....

      Delete
    2. Oit anon 4.50 ko tau pun yg tun m ni bijak kan....tun m syg kan negsra dia tak salah klu dia bekerja sama benda yg elok kan..lain lh mcm anwar tu tau nak meliwat je negara hancur dia tepuk tangan

      Delete
    3. ahhahahhahhha dah takut ke org tua kutuk..Allah dah janji dah sesiapa yg menganiayai seseorang akan dibalas juga di dunia, so lihatlah nasib hang nanti bersama-sama dengan umno ..

      Delete
    4. Bhai...aku setuju yg Allah akan membalas kepada org yg menganiayai org lain...tp masalahnya SIAPA yg menganiayi siapa... Klu tun m nampaknya semakin sihat dan ttp hebat...klu nik aziz semakin uzur..hj hadi semakin merepek...anwar lps satu,satu masalah peribadi dan dh mcm org sasau sbb pru ini adalah yg terakhir utk dia yakinkan rakyat termasuk lu bhai...

      Delete
  4. Kalau Anwar menang p-raya, Najib dan Mahathir boleh kongsi bilik kat penjara Sg Buloh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau...kalau..kalau..itulah yg mampu pencacai kote bengkok buat ..pengikut nabi nicky ajis...Kesian. .kesian pencacai kena jual degan DAPigs

      Delete
    2. Kalau Nuar menang PRU, Karpal Singki akan masukkan dia semula ke penjara Sg, Buluh. Eloklah UMNO/BN menang sebab Nuar akan selamat..

      Delete
    3. Bhai itulah bezanya budaya dan mentaliti bn dan pr...anuwar dipecat dari umno 98 kemudian di penjara kerana jenayah...
      98 sehingga sekarang dah 3kali PRU dan kesemuanya dimenangi oleh bn...nik aziz, hj hadi,mat sabu,mahfuz(pas)azmin,wan zizah, shamsidar...oppps dia mp ke(pkr)LKS,LGE, kaparat singh(dap) ada sapa2 kena tangkap..

      Bhai pr ni dah macam gestapo,menang jew tangkap org itu tangkap org ini...lu pulak nak jadi kompetai jepun utk jd barua kpd bangsa sendiri...ohhh dlm pr mana ada melayu...hrp dap jew berjuang utk melayu wlupun pas dan pkr marah...silap2 klu pr perintah,maka pembunuhan etnik utk melayu...kesian lu bhai

      Delete
    4. 4.50pm termasok kau msok lokap dgn meka.:-);-);-) sbb antara mereka dgn kau bakti mereka pada negara lebih byk. Kesiye mu ni. Byk2la brsyukur pd NYA.

      Delete
    5. mamak kutty dah mengaku salah...siang siang dah sound nak cabut lari, makin sehari dan semakin dekat dengan PRU, madey kutty makin meraban.....entah entah lepas ini dia buat buat nyanyuk dan dapat pengesahan doktor...bahawa dia dah gila dan tak layak untuk dipenjarakan TETAPI boleh di sumbat ke hospital tanjung rambutan

      Delete
    6. KALAU hari-hari 15sept Nuar sure dah jadi Perdana Menteri WAKAKAKAKAK.

      Delete
    7. Bhai 07.37 aku rasa lu yg dh patut pergi hospital bahagia...entah2 lu ni dari dalam wad kot...apalah lu punya imaginasi... Bnyk gak org gila sbb tekanan tp tak meraban mcm lu...

      Delete
    8. kalau..kalau..haha..kalau..bukan ke nuar dah jadi PM ke..16 sept hari tuu...kalau..apa kalau lagi..haha..lawak tul la lu mat kalau..

      Delete
  5. UMNO memiliki ramai pemimpin berjiwa rakyat berbanding pr dan dikukuhkan lagi dgn mantan pemimpin yg hebat bertaraf statesman yg berdiri hebat tanpa menfitnah dan merasuah utk naik.
    Kualiti ini amat digeruni pehak lawan yg mmg tiada semangat patriotisma malah boleh disifatkan perosak rakyat, pemecah belah komuniti, pengkhianat negara, peliwat & penzina antarabangsa!!
    Aku tak akan izinkan pemimpin bersifat keji pr memerintah negara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaeeeek bhai..salam perjuangan

      Delete
    2. Aku sokong apa yg kau katakan anon 4.51 pm, oleh itu kita doakan agar pada pru13nanti biar pakatan terkubur selama-lamanya.

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. ala anwar pon xdpt nk lawan Tun la dasar kaki liwat xsudah2

    ReplyDelete
  8. Aku tak terkejut jika pr menang maka kebebasan selama ini kita kecapi akan direntap dgn memenjara sesiapa sahaja yg dirasa jahat (walaupun baik) tanpa bicara..
    Aku percaya masa itu akta spt isa akan diujudkan balik..
    Tetapi aku akan berjanji tiba masa itu aku sendiri akan bangkit dan musnahkan kerajaan taghut pr..
    Bayangkan Ustaz Nasha yg sebaik baik manusia pun dipijak pijak macam sampah oleh diktator tua tak sadar diri n.ajis dan didiamkan oleh hardy bawang spt syaitan bisu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perjuangan buat lu bhai...terbaeek

      Delete
    2. hoi bapak munafik hanjing mahadey...haramjadah punya orang... TAKAUT KE... KECUT TELOQ KE.. DULU MASA MADEY BERKUASA TAK KIRA KECIK BESAQ .. YES DATO SRI... KALAU DAH TAHU BUAT SALAH... UMUMKAN AWAI AWAI... NANTI ADA BELASKASIHAN DARI RAKYAT... INI TIDAK MEROYAN SENGAL TAK TENTU PASAL... KENAPA KO MAHADIR JADI ORANG ..KAN LEBIH BAIK JADI KINZIR AJE !!!!

      Delete
    3. tak payah tunggu lama2..skarang nie nik ajis dan hadi bawang dah jadi khinzit

      Delete
    4. Bhai hoi hoi....terkejut aku!!!! Lu giler ke meroyan...hmm sian sian muda2 dah giler.. Giler jenis giler khinzir

      Delete
    5. Aku rasa dia dh t'telan anak babi kot anak haram btul dia ni, aku rasa bapak dia pn babi kot jnis k'turunan babi,mcm bgus sgt,sial,yg lain aku mntk ya.hihihi

      Delete
  9. Dalam gambar......
    Najib : Dey, hang minum kuat, tapi perut tak naik eh, apa hang buat?
    Madey : eh, aku dah stop dah!
    Muhydin : ye ke ni?

    -dailog cili kasi taruk-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga masih ada rahmat Allah utk lu bhai...aku rasa lu dgn arak dipisah jgn sbb tu akal lu tak boleh hilang dgn perbuatan tu...

      Delete
    2. Minum arak San Miguel?? Perut arak tak buncit ke????

      Delete
  10. Sadar atau tidak macai pr ni bahawa atuk anwar adalah india juga??
    Malah mak bapak zairil adalah cina!!
    Cakap biarla berdasarkan fakta seolah tepuk dulang berisi air terpercik ke muka sendiri atau ludah ke atas jatuh ke muka sendiri..
    Kalau yer pun bodoh simpan la.. Jgn tunjuk kat org lain, malu la wei!!

    ReplyDelete
  11. Woi babi daPIG komtar main jauh jauh la woi.. Tun Dr. Mahathir adalah doktor perubatan Islam dia tak hisap rokok apalagi la minum benda haram..
    Aku tahu la ko tu kafir lahnat tak terima konsep buat baik dpt pahala buat jahat dpt dosa apalagi konsep syurga neraka kamu amat berbeza, jika buat jahat pi jumpa paderi atau n.ajis terampun la dosa kamu dan syurga terjamin tanpa perlu berusaha..
    Malu la wei macam tuh..

    ReplyDelete



  12. salaam

    Tun Mahathir dah buktikan kemampuan beliau sebagai pemimpin ulung Malaysia yang berjiwa Melayu

    beliau juga dihormati di kalangan umat Islam seluruh dunia!

    Tun Mahathir merupakan anugerah Allah kpd Malaysia dan rakyatnya

    kita HARUS bersyukur

    tak kisah la dia mamak ker...iban ker...asalkan Tun tak berkwn dgn 'setan'

    Dato Seri Najib walaupun baru sepenggal mewarisi teraju kepimpinan negara...terbukti beliau adalah seorang Perdana Menteri yg berkaliber dan 'have brains'

    serta rajin dan merendah diri

    Dato Seri Najib is ok...i like...thumbs up!


    -TuaPehKong-


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan tidak ketinggalan, Dato Najib pandai membeli kapal selam.
      Tahniah Dato Najib ,anda menang lagi.

      Delete
    2. Dan Ds Anuar juga pandai menyelam dengan cina doll..sambil menembakkan peluru kote bngkok...mhuah ha ha ha

      Delete
    3. Budak sekolah tak habis mana yg diupah
      pgayr ni. X abis2 dgn kapal selam. Bodoh
      betul.

      Delete
    4. Bagus kalau semua manusia yang Islam patuh pada ajaran Agamanya yang mengajar supaya patuh Pemimpin negara Islam seperti Malaysia. Yang bukan Islam pula sentiasa insaf dan bersyukur di atas segala nikmat hidup dan keamanan yang dikecapi selama hidup di negara tercinta ini.

      Delete
    5. tangkap orang mamak kutty..humban dalam api!!!!

      Delete
    6. Bhai 07.44 lu suruh sapa utk tangkap tun m.
      hahaha berani suruh org jew..lu sapa bhai, klu lu terror lu sendiri pergi tangkap...

      Delete
  13. Kita wajib memilih pemimpin berjiwa rakyat, rajin berkerja keras, memiliki visi dan misi bukannya pemimpin spt pr yg hanya tahu berceramah mengadu domba, menfitnah, meliwat dan berzina woi..
    Ada otak gunakan, bukan letak kat kepala lutut n.ajis, hardy si nelayan!!
    Bodoh korang berbakul bakul la!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong smua kata2 org yg maki PR..aku dh tahap meluat sgt kat diorg ni..anwar,n.ajis,n sekutu2nya sgt2 la bodoh..cmner nk pimpin negara..tun m yg byk jase tu diorg kutuk..skit otak btul diorg ni...santau je mkannye..1 hari nnti klu melampau sgt org2 PR ni smua aku santau sekali jalan..bru ade akal..hidup menyusahkan org..yg aku pelik tu anwar keje apa skrg eyy? Dri mne dia dpat duit?

      Delete
  14. zmn tu,media smua madey yg kwl...mmg la nmpk mnarik satu dunia keBAPAK PEMODENANnya, BAPAK ISLAMIKnya dll...cuba dr dulu adil tak jd mcm ni... SEKARANG???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...rakyat tak rasa macam tu...agaknya zaman tu lu buta it kot..sbb bn lah juga yg buat lu dah pandai main blog

      Delete
  15. zmn tu,media smua madey yg kwl...mmg la nmpk mnarik satu dunia keBAPAK PEMODENANnya, BAPAK ISLAMIKnya dll...cuba dr dulu adil tak jd mcm ni... SEKARANG???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman sekarang Anuar yg kawal media..sampaikan isu liwat pun cuba di SPINkan..Talam dua muka..Isu kalimah Allah dipromosikan seolah2 semua orang islam setuju dgnnya..Hanya Azab Allah sahaja yang belum turun pada anuar kutty ini..tq

      Delete
    2. Sebab utama aku nak UMNO kalah ialah supaya Mahathir nyanyuk ni disepak masuk dlm penjara

      Delete
  16. Sapa Dr M? ohhh! si penggadai kedaulatan negara tu! yg bagi ic projek kpd PATI!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila plak Tun Mu bagi IC kepada PATI, Nuar yang bagi tanpa pengetahuan Tun M.

      Delete
    2. Bha i05.52..aku simpati dgn kelembapan otak lu dan lakonan lu...bnyk mkn kismis ya utk tambah daya ingatan lu...hahaha

      Delete
    3. Hahaha really. Dorang ni tulis dengar cakap geng2 dorang. Juga elok makan kurma. Kedua elok buat minum1sudu kecil habatus sauda campor dgn 1sudu kecil honey dlm suku gelas air. Minum la tiap pagi sebelum berangkat ke tempat kerja. U will b more alert perky.

      Delete
    4. dah ada pengakuan RCI yg mengatakan ada arahan direct dari Megat Junid. Korang pun tau Megat tu org kuat madey, bekas stiausah sulit madey sampai jadi menteri. Kesian Juragan 69, tak tau situasi dulu2 & semasa d Sabah. Rimaslah dgn PATI yg ksrg makin berlagak sbb ada mykad. pukimak btol PATI ni. suruh madey ambik dorang tinggal sebumbung.

      Delete
    5. Bhai 10.02 adkah ini bermakna anuwar langsung tak tahu apa2 dgn isu ini...bhai2 aku tak tahu lu ni mmng org sabah jati atau org semenanjung...utk isu pati ni aku dah htr komen aku sebelum ni...dan malas aku nak ulas lagi hnya utk lu sorang..lu nak tahu lu cari sendiri ulasan aku..

      Bhai..yakinlah sekiranya PR yg memerintah org melayu akan lbh tertekan,bukan hnya kerana sikap pati yg berlagak dan kurang ajar..ttp kaum cina akan menjadi bangsa yg bongkak,kerana tidak ada apalagi yg tinggal kepada melayu...pati ada dimana2 samada yg masuk secara sah...atau secara sindiket.
      Bhai,lu fikirlah

      Delete
  17. PANAS!! TERKINI!! TEKS PENUH REAKSI USTAZ NASHA BERHUBUNG PEMECATANNYA OLEH PAS!!!

    http://gandasarimerdeka.blogspot.com/2013/02/panas-teks-penuh-reaksi-ustaz-nasha.html#more

    ReplyDelete
  18. Yang pencacai ni tak tahan ialah bila Tun M dan isteri pergi ke KLIA menyambut kepulangan PM Najib dari Gaza.. Habis modal mereka nak melaga-lagakan pemimpin ini. Hah macam tu caranya menghormati pemimpin, bukan menegakkan benag yang basah.

    ReplyDelete
  19. Realitinya Ayahanda Tun Dr Mahathir iaitu Allahyarham Mohamad Bin Iskandar merupakan anak Jati Kelahiran Kedah pada Tahun 1880. Ibu Tun Dr Mahathir ada kacukan darah India. Maka dengan sendirinya mengesahkan Tun Dr Mahathir adalah seorang Melayu Tulen yang Islam menjadi agama dan pegangan hidupnya. SAya sokong semua kata2 orang yang memaki PR, pakatan Haram perosak negara. Tak perlulah wahai rakyat Malaysia yang budiman untuk menghina asal usul keturunan orang lain. Sesungguhan Allah s.w.t. yang berkuasa mencipta manusia menjadi berbagai bangsa dan warna kulit serta tidak menjadi penentu baik jahat manusia itu. Sesungguhnya Allah memandangkan apa yang ada di hati sanubari manusia itu. Yang pasti menjadi penentu nasib manusia di hadapan Allah kelak adalah segala amalan dan akidah pegangan hati selama hayatnya di dunia. Jadilah manusia yang beriman dan bertakwa serta sentiasa berhubung sesama manusia dengan bahasa dan kelakuan yang lemah lembut dan berbaik sangka. Aminnnn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks bro...info yg terbaeeek bhai

      Delete
    2. Nik Aziz dok hentam kata UMNO assobiyah kerana mempertahan melayu dan Islam, tapi penganut2 Pas/Anwar yang dok hentam/hina mamak kenapa??.. apa pulak komen Wali Selaipar tu?.. Celako, celako, celako

      Delete
    3. Nak spin lagi .........kakakakaka....Madey sendiri dah aku dia keturunam keling....bodohnya umngok nie

      Delete
    4. Bhai 07.51...bhai dia ngaku kat lu ke... Kira lu ni hebat gakkk

      Delete
    5. Umno= United Malay Natives Organisation.
      Oleh kerana bapak Mahathir berketurunan india, Mahathir juga India.........camne ni, India mengetuai sebuah parti RACIST melayu?

      Parti racist ini pula menekan orang india yang lain......apa punya india mahathir ni?

      Delete
  20. Als pr biass lah drg kan suka tgk negara ni hancur..dlm drg duk mengata n kutuk tun m n najib drg tkut sebenarnye sbb drg tau kebijaksaan tun m tu mcm mana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai..Salam perjuangan utk lu...

      Delete
    2. Makin byk kenyataan2 bodoh,yg keluar dr mulut org tua bodoh ni

      Delete
    3. Hoi jurangan 69, ko selalu main bini ko dlm posisi 69 keh? kakakakaa

      Delete
    4. Bhai 07.52...simpati aku buat lu...

      Delete
  21. UMNO hancurbabi dah nazak dan tenat. Dr pun tak leh nak selamatkan binatang UMNO ini. Justpull the plug.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg akan slmtkan negara ini dan mana2 tempat ada lah kebenaran dariNYA. pulling that plug off from your nafas also will come from Him. Ameen.

      Delete
    2. Rakyat will pull the plug on UMNO

      Delete
  22. Lepas PRU nanti, kami humbankan Mahadey dalam lokap yg penuh dgn peliwat, kemudian suroh IGP kasi tumbok matanya sampai pecah. Lepas tuh cakap dia sendiri pecahkan matanya sendiri sebab mabok San Miguel. Then dakwah dia ke mahkamah sebab liwat cellmate dia dlm lokap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai..klu tngk pada lu punya cerita perghh...sinopsis dia punyalah ganazzz bhai...dari lu sokong anwar,baik lu kerja ngan david teo sbg penulis skrip ke, pengarah ke..sbb anwar nk pengarah filem porno jew...ehhh tp lu punya imagi asi pada sex(liwat) tu amwar suka gak...

      Kesian pada lu bhai...berapa belas tahun dah lu pendam harapan lu...ingat bhai org mati bawa amal..lu mati cmfm usahkan amal...siap mati mata terbuka lidah terjelir...semoga rahmat Allah utk lu...

      Delete
  23. Mahathir ni bangsat mamak yg suka membelit belit, semua orang salah hanya dia sorang je yg betul...puiiiiiiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau kapir ke??? Tengok time kau hantar
      komen.........maghrib bro!!

      Delete
  24. Madey kutty mesti mampos x lama lagiFebruary 2, 2013 at 7:36 PM

    Saya setuju kalau pakatan menang, Mahathir mesti ditangkap dan diseksa kerana beliaulah pengkhianat negara no 1. Beliau patut diikat dan dibogel di khalayak umum di Sabah. Setiap orang lalu mesti meludah ke mukanya dan melepaskan penumbuk sekali seorang. Sebab ia kurang ajar dan mesti diajar sampailah malaikat datang untuk menyelamat... Kalau buat begitu... puas hati seluruh warga tempatan SABAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana kau tau seluruh warga tempatan Sabah puas ati? ko nih misti dari bakas yang tarlapas di pulau bum-bum. macam jak ayat2 dari kapala hotak kau yg tercemar oleh taik bakas diterima pakai oleh urang2 Sabah!!!

      baik kau pegi putung tantalau kau lagi bagus, kumpao!!!!

      Delete
    2. Hah terkejut lu bhai 07.36..lu sorang x puas hati...lu kaitkan satu negeri sabah... What ever bhai,aku suka sabah...tawau n samporna...tmpt menarik,cantik utk bersantai...org2 disana baik2 tak kira apa kaum apa etnik...luv sabah

      Delete
  25. mereka berdua sekadar bertanya khabar aje,
    lagipun manusia ni kan fikirannya berbeza-beza walaupun rambut sama hitam.

    ReplyDelete
  26. Mari kenal siapa MahathirFebruary 2, 2013 at 7:47 PM

    Dr Mahathir Mohamad semalam berkata nasib Najib Razak bergantung kepada kehendak Umno jika BN tidak dapat kejayaan lebih dari apa yang diperolehi oleh Abdullah Ahmad Badawi dalam pilihanraya yang lalu. Beliau memberi pandangan peribadi beliau yang Najib sepatutnya memberikan laluan kepada Muhyiddin Yassin jika prestasi BN lebih lemah dari pilihanraya ke12 dahulu.

    “Hanya nasib Najib tidak berapa baik kerana beliau mewarisi kerajaan lemah Abdullah Ahmad Badawi dahulu” kata Dr Mahathir lagi. Walau bagaimanapun Mahathir berpendapat perkara itu terpulanglah kepada Umno untuk menentukannya. Kenyataan Dr Mahathir ini merupakan satu kenyataan yang membawa makna seperti yang diduga oleh banyak pihak. Menggalakkan Najib untuk mengambil alih Abdullah dahulu merupakan tindakan sementara sahaja.

    Najib merupakan pemimpin yang paling sesuai untuk dijadikan “stop-gap prime minister” kerana dari awal lagi semua pihak tahu yang Najib tidak boleh kekal kerana mempunyai “baggage” peribadi yang terlalu besar. Keadaan Najib tidak membolehkan beliau kekal lama sebagai Perdana Menteri. Sesungguhnya Dr Mahathir mahukan Muhyiddin untuk mengambilalih kepimpinan negara dari Najib dalam tempoh yang singkat sahaja. Maka isu yang dipergunakan untuk menaikan Muhyiddin secara “expedient” ialah isu dan masalah peribadi Najib itu sendiri.

    Dalam pada itu Dr Mahathir pun tidak mempunyai keyakinan yang penuh tentang kemampuan Muhyiddin itu. Seperti biasa beliau sedaya upaya mahukan Muhyiddin mengambilalih untuk membuat persediaan untuk seorang ahli keluarganya untuk menggantikan Muhyiddin pula. Jika alasan Muhyiddin adalah orang terbaik untuk menggantikan Najib, ia merupakan alasan yang meleset. Waktu akan menentukan yang Muhyiddin akan menghadapi masalah yang sama apabila Dr Mahathir mahu menurunkan beliau (Muhyiddin) untuk memberikan laluan untuk keluarga beliau mengambil alih kepimpinan negara suatu masa yang tidak berapa lama lagi.

    Pendeknya Dr Mahathir tidak pernah mahukan dan menyayangi sesiapa pun di dalam politik ini. Hanya mereka yang lemah tetapi bercita-cita tinggi dalam Umno itu mengambil kesempatan untuk menjadi pemimpin sementara Dr Mahathir menunggu orang yang sebenar-benarnya menjadi pucuk pimpinan negara itu menjadi kenyataan. Apabila sampai keadaan itu barulah negara mempunyai kepimpinan yang terbaik dalam sejarah kemerdekaan negara kepada Dr Mahathir.

    Itulah politik Dr Mahathir. Bagi Dr Mahathir yang paling utama ialah peribadi dan keluarga. Selepas itu untuk parti kerana parti itu boleh menaikan keluarga dan kehendak beliau kerana parti hanyalah alat untuk memudahkan mendapatkan kehendak dan kemahuan beliau. Selepas itu barulah untuk negara. Negara merupakan isu yang paling akhir dan tidak mempunyai prioriti langsung bagi Dr Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anwar jugak yang bagus. dlm PKR, suma jawatan abis keluarga dia sapu! bontot assmin pon tak terkecuali jugak!

      masa era TUN, ada dia buat itu macam? Lu hotak hisham rais mmg taraf khinzir USA jgak!!!

      Delete
  27. Mari kenal siapa MahathirFebruary 2, 2013 at 7:48 PM

    Semasa beliau mengambilalih kepimpinan kerajaan dengan pengorbanan rakan-rakan seperjuangan Dr Mahathir merupakan seorang PM yang tidak mempunyai “grassroots” yang kuat. Dr Mahathir memulakan kepimpinan negara dengan menyisihkan pemimpin sebarisan dengan beliau secara sistematik. Jika dikaji dan dipandang dari apa sudut sekali pun Tengku Razaleigh Hamzahlah yang sepatutnya menjadi pemimpin selepas beliau. Tetapi beliau tidak mahukan Tengku Razaleigh kerana beliau tidak mahu dibayangi oleh TR yang semasa itu menjadi ikon kepimpinan dalam Umno. Jika TR menjadi timbalan beliau niat beliau untuk menjadi Perdana Menteri berdekad-dekad lamanya itu tidak akan tercapai.

    Seperti beliau gunakan Muhyiddin sekarang ini semasa itu beliau menggunakan Musa Hitam yang kebetulan juga seorang yang bercita-cita tinggi tetapi tidak dapat menyaingi kepopularitian TR. Dr Mahathir memilih Musa untuk menyaingi TR dengan menggunakan pengaruh beliau (Dr Mahathir) dengan merancang pertandingan Timbalan Presiden pada tahun 1981 dahulu. Padahal beliau tidak juga menyukai Musa. Musa hanya di perguna untuk melemahkan TR secara sistematik. Akhirnya Musa sendiri terpaksa meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri kerana Dr Mahathir meletakkan mereka yang tidak sebulu dengan Musa seperti Daim Zainuddin dan Anwar Ibrahim yang baru menyertai Umno semasa itu.

    Begitulah cara Dr Mahathir bermain politik. Beliau tidak memberikan tumpuan untuk membentuk kepimpinan, sebaliknya semua pemimpin didikan Tun Razak itu dilaga-lagakannya untuk meletakkan beliau duduk dengan aman dalam jangkamasa yang amat lama. Ghafar Baba mengambilalih dan selepas itu Ghafar di jadikannya mangsa dengan merancang Anwar untuk menandingi Ghafar sehinggakan Ghafar lari dan meletakkan jawatan sebelum pertandingan parti di adakan pada 4hb November tahun 1993 dahulu.

    Selepas itu terjadi pula perpecahan beliau dengan Anwar yang membawa kepada Umno sehingga hari ini dan menggantikan pula dengan Abdullah yang begitu lemah dalam memimpin negara. Abdullah yang sedang mengantuk di sorongkan bantal semata-mata untuk menggantikan Anwar dan semasa itu beliau sudah mentadbir negara selama 22 tahun mengikut sistem beliau yang membawa perpecahan itu. Beliau tahu Abdullah bukannya “material” sebagai seorang PM tetapi beliau merancang untuk menjadi de facto Perdana Menteri menggunakan Abdullah yang beliau sangkakan boleh dipusing kepala dari luar.

    Malangnya Abdullah yang lembut itu rupa-rupanya seorang yang degil dan tidak mahu mengikut telunjuk dan kemahuan beliau maka Abdullah di hinanya dan bertindak mahu menjatuhkan Abdullah dan beliau sanggup meninggalkan Umno sebentar sementara Abdullah di buang atau meletakkan jawatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini barulah!!!!

      mcm cerita pilem stepen spillberg!!!

      Delete
  28. Mari kenal siapa MahathirFebruary 2, 2013 at 7:49 PM

    Beliau tahu Najib juga bukan material sebagai seorang PM yang baik tetapi beliau gunakan Najib untuk menolak Abdullah dan sekarang permainan yang sama sedang berlaku dan menggunakan kelemahan Najib yang beliau tahu dari awal lagi. Niat Dr Mahathir sekarang ialah untuk membawa Muhyiddin pula kepucuk kepimpinan negara. Beliau akan terus melakukannya jika beliau berupaya untuk melakukannya. Akhirnya Muhyiddin sendiri akan diketepikan dengan menggunakan kelemahan Muhyiddin yang tidak kurang teruknya jika dibandingkan dengan Najib.

    Apabila berlaku satu di antara dua kejadian sahaja yang akan memberhentikan Dr Mahathir melakukan kerja mengadu-domba ini. Yang pertamanya jika beliau tiada lagi dalam dunia ini dan keduanya jika Mukhriz Mahathir berjaya mencecah pucuk pimpinan negara kita ini.

    Sementara menunggu niatnya itu terkabul kita semua akan jahanam dan politik negara tidak akan dapat dikenali oleh sesiapa lagi.

    Itulah sebabnya rakyat perlu melakukan perkara yang sangat penting untuk dilakukan… iaitu kita tolak sahaja Umno dan BN dalam pilihanraya ini sebelum nasi menjadi bubur untuk negara kita ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sah, otak ko telah tercemar oleh virus anuarisma juburistis!!!

      Delete
    2. Bhai...lu catatlh bnyk manapun...ending dia SEBENARNYA lu tak kenal tun m macam mana rakyat malaysia kenal tun m....
      Ungkapan tun m kepada ds najib klu lu terima secara positif maka positiflah ungkapan tersebut... Bhai,aku raspek dgn kesungguhan lu utk torture mental rakyat malaysia...lu silap bhai.

      Ungkapan tun pada ds najib,adalah kata2 perangsang serta motivasi buat ds najib utk hadapi pru...pru ini penting utk buktikan ds najib diterima oleh rakyat atas kapasiti PM dan bukan presiden umno.Bhai berdasarkn apa lu katakan ungkapan itu warning utk ds najib....klu warning pun tak menjadi masalah bhai...

      Tun m brcakap atas kapasiti dia sebagai ahli umno serta bekas presiden umno... Sama gak dgn penyokong umno didlm blog ini,adakah kami ini berkepentingan dlm apa2 jawatan dlm umno...ttp kesedaran sbgi ahli umno...dan mnkin ada antara anon ini bukan ahli umno tetapi rakyat yg prihatin dgn politik malaysia...

      Bhai,lu spin smpi mukhriz yg akan berada di tampuk jawatan pm...itu semua rezeki dari Allah bhai...Allah ada perancangan yg menjadi rahsia kepada manusia.bhai klu tun m nk menaikan mukhriz bukan sekrg bhai..masa beliau berkuasa tun dah boleh meletakkan mukhriz di platform yg kukuh.

      Mukhriz hnya dikenali slps tun m menyerahkan kuasa beliau...dan sekiranya ada campurtangan politik dari tun m,maka jawatan ketua pemuda hnyalah impian KJ. Kenapa skrg bhai??? Yg mengundi utk presiden umno adalah ahli,dan bukan tun m sorang bhai...tp lu blh spin macam2 bhai tp yakinlah ahli umno amnya dan rakyat malaysia khasnya tidak akan terpedaya bhai...lu fikirlah

      Delete
  29. Tak yah srh igp tumbok mata dia. Letak kau aje dgn mahathir dlm bilek kaca dan penonton bn nak tgk apa KAU sendiri buat pd dr M. Hahaha. Kita tgk sapa yg lebih intel KAU atau dr M. We know the answer. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yesss bhai..aku amat setuju dgn idea lu.. Classs bro..

      Delete
  30. Asalamualaikum...semuga org2 yg menghina baba tun m mendapat taufik dan hidayah dari Allah...dan semuga Allah sentiasa merahmati memberkati meredhai menolong melindungi baba tun m sepanjang hayatnya di dunia dan akhirat...aminamin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir, Najib & Anuar...mereka sama saja, tiada amar maaruf dan tiada nahi mungkar!

      Delete
    2. Tambah sikit lg bhai...termasuk nik aziz,hj hadi...paling hmpr dgn taraf wali dan maksum pun mat sabu dan osatad bahlol hehehe...amacam bro,lengkap tak..

      Delete
  31. Rakyat mesti tolak nuar jubor,niko,lge kominis.

    ReplyDelete
  32. Anwar babi...nik najis pukimakkk

    ReplyDelete
  33. Yang korang kecoh pasal Madey apasal?

    Bukan Madey yang bertanding.......Yang bertanding Najiburit dan Aljuburi.

    Satu kena tol, satu tak kena tol. Satu kereta mahal, satu kereta murah. Satu pendidikan bayar, satu pendidikan free.........tepuk dada tanya selera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org mcm ko nie sume nk free... Kalo bole makan pakai ko pun nk free gak... Hahahahaha.... Ko nie pemalas sebenarnyer... Kt mana² dlm dunie nie ada jer tol.. Kalo taknak kena tol, g keje bwk moto jer la, tak pun naik pengangkutan awam... Kalo ko taknak tol, pastu nk keta murah, ko jadi la warganegara singapura.. Bole la ko pakai keta mewah... Bodoh tak bertempat... Cuba bukak minda tuh.. Apa ko igt kalo PR menang nanti PR akan tunaikan apa yg dia janjikan...??

      Kat malaysia/kerajaan skg nie da cukup bagus da.. Maju, bnyak peluang keje, aman damai, cukup kemudahan, antara negara yg bnyak bg subsidi kt rakyat... Ada tak yg mati tak makan...??

      Hishhhhh malas la da type bebanyak passl ko nie, bebal tak sudah².. Ko g jer la jadi warga singapura tuh.. Sana negara maju... G la dok sana...

      -aku org klang-

      Delete
    2. Yesss bhai 03.39 mmng tepat apa yg lu ckp

      Delete
    3. Apa kau tulis panjang-panjang.....

      KAU NAK BAYAR = PANGKAH BN
      KAU NAK FREE = PANGKAH PR

      senang aje.....najiburit atau aljuburi, depan- belakang sama sahaja
      (dengan ehsan parpukari registered trade mark)

      Delete
  34. Anon 5.51 PM....Yang free, tidur dan mimpi aje...dan juga janji2 manis PR...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!