GEMPAR TAHAP BABI! STADIUM RUNTUH ANGKARA SIAPA?

Awal-awal, belum apa apa lagi dah nafi tidak terlibat atau menjadi penyebab keruntuhan

• Binaan kontraktor dibuat berdasarkan lakaran dan cadangan arktiek

• Tuding jari salahkan pihak lain, termasuk JKR- tangan yang memberi pun digigit

Arkitek yang diberi tanggung jawab dalam pembinaan Stadium Sultan Zainal Abidin, Gong Badak Kuala Terengganu ini ialah milik Raja Bahrin sendiri, iaitu Senibahri Arkitek, bukan arikitek lain.

Pembinaan sesuatu bangunan adalah bermula dengan lakaran dan panduan arkitek!

Pembinaan adalah berdasarkan nasihat, lakaran dan panduan arkitek yang merekabentuk.

Lihat Deskripsi Tugas arkitek ialah:

Merancang, mereka bentuk bangunan baru, menerima dan mengkaji ringkasan projek (project’s brief), melawat tapak projek, menyediakan lukisan, lakaran reka bentuk (sketch drawings) reka bentuk terperinci, lukisan kerja (working drawings) dan penentuan (specifications).

Apabila kertas laporan siasatan dikemukakan, Raja Bahrin awal awal membuat penafian bahawa dia tidak terlibat…orang Terengganu kata, pintas awal-awal.

Biasanya, bila bersalah, kita cepat-cepat naΓ―f dan melenting , belum apa apa lagi sudah membuat panafian- maka dari sudut psikologinya sebenarnya berasa buat salah dan cuba mengatakan diri kita tidak bersalah.

Senibahri Arkitek milik Dato’ Raja Baharin, syarikat perunding yang dilantik kerajaan negeri untuk mereka bentuk kerangka Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin (SSMZA), menafikan terbabit dengan reka bentuk bumbung stadium itu yang runtuh.

Pemilik syarikat itu, Raja Kamarul Bahrin Shah, mendakwa bahawa pihaknya hanya ditugaskan untuk merekabentuk struktur bangunan stadium sahaja.

Betullah dari reka bentuk itulah kontraktor jadikan panduan untuk pembinaan- maknanya rekabentuk tidak mengambilkira kesan apabila dijalankan pembinaan

Sepatut awal awal Raja Bahrin tidak merekabentuk bumbung stadium seumpama itu kerana rekabentuk yang dicadangkan dan dilakarkan itulah menjadi ikutan kontraktor binaan.

“Kita hanya bertindak sebagai perunding kerajaan dan tidak terbabit secara langsung dengan reka bentuk terperinci struktur dan pengawasan pembinaan bumbung tersebut” katanya.

(lihat cepat cepat Raja Baharin menuding jari kepada pihak lain).

“Sementara kami, dilantik oleh kerajaan negeri dan tidak terbabit dengan reka bentuk terperinci struktur dan juga pengawasan bumbung tersebut,” katanya.

Sambil menyambut baik pendedahan Menteri Besar, Raja Kamarul Bahrin berkata, bahawa pihaknya sudah memberi penjelasan penuh kepada Lembaga Arkitek Malaysia (LAM) dan Pertubuhan Arkitek Malaysia (PAM) berhubung kejadian tersebut.

Raja Baharin juga menuduh Jabatan Kerja Raya JKR yang bersalah.

Pemilik Senibahri Arkitek itu mendakwa JKR yang bersalah kerana dakwanya lagi bahawa sebelum ini pihaknya pernah memberi pandangannya kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) berhubung ketidaksempurnaan bumbung tersebut yang dikesan sejak dalam proses pembinaan.

Itulah sikap dan amalan buruk Raja Bahrin yang suka menuding kepada pihak lain, hatta kepada JKR yang banyak memberi kerjasama dan projek kepada beliau.

Beliau sanggup ;menggigit tangan’ kepada pihak yang memberi makan kepadanya.

Sumber: Terengganu Today 

HOUSE PK: Ini projek zaman Tun Dol, masa tu Patrick Badawi sangat berkuasa di Terengganu, kena siasat benda ni beb....khabarnya anak beranak terlibat dalam projek ni. Yang Raja Bahrain ni dah jadi penyokong Pakatan...hmmmmm

32 Responses to "GEMPAR TAHAP BABI! STADIUM RUNTUH ANGKARA SIAPA?"

  1. apa lagi tangkap & siasat la... kalu negara kapir makan babi dah lama kena tangkap ni..

    ReplyDelete
  2. Aper hok Rajer ni buak, seme tok jadi..makang utung banyok sangat gok. Seme projek kat Tranung kalu buleh nok kedia sokmo. Yang molek pernah dia buak masa wat balik anok-anok dari Australia taun 80ang dulu, lamo doh...ler ni dok wat kenat.

    ReplyDelete
  3. Woi...apa nie!Bangunlah pemimpin2 PR..dah nak pru13 dah nie..Apa nie asyik gaduh2 sesama sendiri nie.pkr kutuk pas..pas kutuk dap..dap kutuk pkr...BERSATULAH WEI...
    Mcm mana nak menang besar...asyik kutuk..hina sesama kita.
    RUNTUH MCM ATAP STADIUM TU KITA NANTI..
    MCM MANA NAK MEMERINTAH NEGARA KLU SIKAP MCM NIE.

    NI SEMUA ANGKARA MAT LIWAT TU...SIAL KO..CILAKO..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naik bengong aku nak undi mrk nie...patut buang dan ganti baru utk pru14 nanti...cari yg tenang dan baik moralnya..

      Delete
    2. Tak yah bengong...undi bn jer..

      Bekas ahli pas kampung

      Delete
  4. Ini adalah angkara UMNO harbi yg mengamalkan rasuah dan menjual kontrak pd pihak lain...bayangkan jika rakyat terengganu tgh tgk bola kat situ ..pastu runtuh..pemimpin UMNO harbi tidak pernah memikirkan nasib rakyat.Pemimpin UMNO mmg celaka ..begitu juga ahlinya...Hidup Melayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita sebenarnya...beberapa 'batang' tiangnya ditanam dlm lubang taik..
      Batang dah tua dan reput kena lagi kdgan asid yg tinggi dlm lubang taik...lemah ler....

      Delete
    2. Hahahaaaa
      Itu ler...jgn jadi pecinta lubang taik..
      Bnyak buruknyer...tak ada baik pon....

      Delete
    3. Tuu lh akitek nye org pas sub con ramai org adil dan dap ni lah jadi nye....dr punaisehat nye cilakak spai lh ke pengikut nye......cilako3x

      Delete
    4. ANON ATAS NI ADALAH CONTOH AHLI NERAKA TERBAIK. KERJANYA ASYIK MEMAKI HAMUN UMNO. KAU TAU KE UMNO DAH BANYAK BERJASA KAT ORG MELAYU DAN MAK BAPAK TOK NENEK KAU. KAU PUN RASANYA SEPARUH BADAN UMNO DAH TOLONG CUMA KAU JENIS YG JENIS MENGIGIT TANGAN YG DAH BERI MAKAN. KAU SENANG SENANG DIHASUT SYAITAN BERKEPALA HITAM YG TAK TAU BERTERIMA KASIH. KESIAN DGN KAU NI.

      Delete
    5. Anong 4.25pm ni beghat doh...ari tu teberak dalam kain dok dang cari jambang pong kata salah UMNO..Nik Ajis ajar tasbih baru agaknya... salah UMNO, salah UMNO 1000x sehari semalang.

      Anong, lembu berak sebelah pagar l/terbang k.tranung tu pong sebab UMNO. Lembu NFL hok Rafizi atar sekor situ.

      Delete
  5. Jangan Marah kat Akitek tu....sebab dia reka stadium tuu bukannya ambil bayaran pun...free . Sekarang not tanding Parlimen Kuala Terengganu.. kita ramai-ramai pakat sokong dia... apamacam .ada setuju

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila free..tu ler jadi nyer.Mcm selangor byr penasihat ekonominyer seringgit...teruk ler hasilnyer...
      Lu pikirlah sendiri...

      Delete
    2. Mung cek dengang JKR, Akitek tu wat free?? Bukang alasang sebab wat free, tidak ada tanggungjawab dalam kerja..Akitek kang Professional.

      Kalu doktor tulong orang kemalangang, bagi servis free kat orang hina, dia tidak sanggup biar orang mati katak, ada tanggungjawab.

      Bila Akitek ni bagi servis free, dia boleh kata LANTAKLAH PEGI MAMPUH?? Ni Professionalkah??

      Orang macam ni nak bertanding Parlimen Kuala Trengganu?? Anong 4.32 jadi kempen manager?

      Jangang nak putar-putar. Takdok nye Akitek Rajer ni nak buat kerja free. Undercut kawang-kawang ader la. Saper tak tau di Tranung ni yahwang!!

      Delete
    3. Gilo apo tugas profesional buleh buat free2. bukannya lukis reban ayam. Tugas profesional ni, apa yg keluar dari mulut seorg profesional mengenai sesuatu perkara yg berkaitan dgn tugas nya, bole dianggap sbg tanggungjwb. Aku xnmpak mana perginya tanggungjwb raja bahrin dlm kes ni.

      Sy juga seorg akitek muda, dan sy memahami bidang profesional dan tanggugjwbnya.

      Delete
  6. macam lagu katak oh katak pulak...hehehe..

    Arkitek kata: bukan salah saya... saya cuma reka aje...
    Pelukis pelan kata: bukan salah saya... saya lukis pelan ikut arahan arkitek
    Jurutera kata: bukan salah saya... saya buat seperti cadangan rekaan pelan
    Kontraktor kata: bukan salah saya... saya bina seperti spesifikasi yg jurutera bagi
    Buruh binaan kata: bukan salah saya... saya buat apa yang disuruh.. cukup hari saya dapat gaji!

    kah..kah..kah...

    ReplyDelete
  7. Baca paper n video hari ni..anwar kata ilmu agama tg nik aziz n hadi masih rendah..
    Kenapa rakan tikam belakang nie? Apa cerita nie?

    Adoh...pening kepala dgn gelagat pemimpinku ini....buatlah sesuatu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiya...itu macam ka?Wa apa kesah...wa ada kapla sink...sekali lia batuk..itu mamat mesti melutut lo...

      Delete
    2. Klu kapla tu kentut...demam mrk tu...

      Delete
    3. mat liwat memang suka main belakang2

      Delete
  8. sikit hari lagi parpu kari pon akan jadik mcm stadium tu jugak...

    ReplyDelete
  9. THURSDAY, FEBRUARY 21, 2013

    GEMPAR TAHAP BABI! STADIUM RUNTUH ANGKARA SIAPA?

    Awal-awal, belum apa apa lagi dah nafi tidak terlibat atau menjadi penyebab keruntuhan • Binaan kontraktor dibuat berdasarkan lakaran dan cadangan arktiek • Tuding jari salahkan pihak lain, termasuk JKR- tangan yang memberi pun digigit .......

    ______________________________

    Orang kalau dah suka sangat dengan babai, nak cakap pasal stadium runtuh pon bemukdimahkan BABI....

    Stadium runtuh? Tak jadi masalah pon,buat dan bina semula.....boleh bukak tender baru, boleh dapat duit lagi..

    Ada tender baru ni pon salah satu cara tolong rakyat.

    ReplyDelete
  10. Umno- buat apa pun runtuh, busok atau rugi.

    Memang dah dilaknat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pr buat apa pun...tetap bau lubang taik..

      Mmg dah haram..munafikun dan dilaknat...

      Delete
    2. Pr brg punah ..

      Delete
    3. DAP ada buat parking tapi bila dah siap, xmemenuhi spesifikasi...atlast di robohkn...berjuto2 hengget terbang....

      PKR mmg pakar dlm mmrintah ngr...habis lunyai Selangor dikerjakan PKR / DAP...harta rakyat Selangor abis di gadaikan....

      Yg bestnya....PAS mmg xpernah buat apa2 pon, sbb tuh ngr2 yg PAS perintah hasilnya mcm 'cibai'...kemajuan mengundur kebelakang....smpkan KUBAH MASJID pon runtuh di Kelantan krn xde langsong penyelenggaraan...

      Pakatan Haram mmg haramjadah...

      Delete
  11. Soalnya sekarang siapa arkitek dari Korea yg mereka bentuk bumbung tu? Dedahkan!!!

    Tapi yg paling lawak bila MB Terengganu kata tak berlaku apa2 runtuhan, ia cuma kecuaian kontraktor yg terjatuhkan bumbung!! Apa punya unta punya statemen!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg runtuh pun..tak terbaca statement tak runtuh...
      Nak runtuh...runtuhlah...
      Nak juga tikam rakan dlm pr...tikamlah..

      Delete
  12. Kebanyakan pemimpin UMNo ni tidak berkelayakan. Mungkin lepas srp gred 3 saja. Mereka hanya mengharap rakyat lebih bodoh dari mereka untuk berkuasa. Mereka hanya mahu memberi arahan tapi tiada otak untuk digunakan. Sekarang rakyat menjadi lebih cerdik dan matang maka iamenjadi satu ancaman kepada puak UMNo yang IQ rendah ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. PR mmg pandai
      Pandai meliwat..pandai layan pelacur..pandai lacur agama..pandai lahap harta anak yatim..pandai main rasuah..pandai tikam kawan..pandai tipu rakyat..pandai sapu wang masjid..pandai hina org..pandai hasut org..pandai tipu bini...pandai kacau isteri org..pandai kongsi lubang...banyak sgtlah pandai noda mrk nie

      Delete
    2. ORG PAS PANDAI SGT KE. SEKONGKOL DGN DAPPIG PANDAI KE. CKP KASAR DAN BONGKAK PANDAIKE.

      Delete
  13. Ksian org PR.. Skrg goyang sbb anjing dap telah dijaga tuan nya pas sdgkan spttnya anjing jg tuan.. Tu la reality.. Kalimah allah xjg, nk jg ngra.. Nk ckp ttg agama dari korg, xnk dgr da.. Munafiq punya cter ... Nk putrajya dlu, bru nk pk mcm mna nk bkgsi kasih dgn dap.. Time tu da xguna da... Anjing gigit tuan, mati dlm keadan tak sempat samak ( mati dalam najis besar)... .. Pk la mlyu2 pr,.. Bn xbrpa elok dan boleh dielokkan lg kerana mereka jer blh jaga mlyu, islam, raja2..... Ulamk pas da mmpu anjing PR kutuk, xmustahil 1 hari nnanti lbh truk korg kn.. Tpuk dada tya la IMan, kembli pd lailahaillallah.. Smga allah bg kekukuatan dan bantu mbaik pulih kekurungan umno bn.. Allahuakbar -jati@bks ahli pas trgnu

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!