GEMPAR BERAPI! HADI KANTOI MENIPU! KARPAL KATA ISU KALIMAH ALLAH BELUM SELESAI!

KOTA BHARU – Isu kalimah Allah ternyata terus menjadi polemik tidak berkesudahan walaupun Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini telah menganggapnya selesai.

Ini kerana, Pengerusi DAP, Karpal Singh terus menyanggah keputusan Majlis Syura Ulama Pas bahawa kalimah Allah tidak boleh dipakai oleh agama lain.

Beliau berkata, Pakatan Pembangkang sudah bersetuju dengan penggunaaan kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam tetapi hanya Pas yang tidak bersetuju menerusi Majlis Syura.

Dipetik Sinar Harian Online Karpal menegaskan Pas sepatutnya mempertimbangkan keputusan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat (PR) mengenai kalimah ALLAH dan bukan oleh Majlis Syura Ulama Pas.

“PR adalah sebuah organisasi yang besar (dianggotai DAP dan PKR) manakala Majlis Syura hanya terdiri daripada Pas.

“Saya kesal dengan kenyataan itu. Isu ini belum selesai dan DAP tetap dengan pendiriannya,” katanya sambil menegaskan DAP kesal dengan kenyataan Pas yang mengesahkan bahawa isu penggunaan kalimah ALLAH dalam kalangan bukan Islam sudah selesai.

Sehubungan itu DAP katanya, masih meminta Majlis Syura Pas untuk mempertimbangkan supaya kalimah ALLAH boleh digunakan oleh orang bukan Islam.

Pertengahan Januari lalu, Nik Abdul Aziz menganggap isu kalimah Allah selesai selepas Majlis Syura Ulama parti itu memutuskan kalimah itu tidak lagi boleh digunakan bukan Islam.

Beliau berkata semua anggota parti perlu akur dengan keputusan Majlis Syura Ulama Pas yang dianggotai orang alim, peringkat doktor dan universiti.

Malah difahamkan, presiden Pas, Datuk Abdul Hadi Awang mengumumkan isu penggunaan kalimah ALLAH dalam kalangan bukan Islam sudah selesai selepas Karpal akur dengan keputusan Majlis Syura Pas apabila mendapat penerangan lanjut daripada Nik Aziz ketika lawatannya di Pulau Pinang minggu lalu.

Bagaimanapun, hari ini Karpal menafikan kenyataan Hadi sebaliknya menyifatkan ia hanya pertemuan biasa (tidak rasmi) dan tiada perbincangan isu serius.

“Semasa perjumpaan itu, saya dan Nik Aziz langsung tidak berbincang isu ini malah tiada perbincangan isu serius. Beliau hanya datang melawat saya sebagai seorang rakan.

“Ia adalah perjumpaan yang tidak formal. Saya tidak tahu bagaimana Hadi dapat maklumat mengenai isu kalimah ALLAH yang dikatakan sudah selesai selepas DAP setuju dengan keputusan Majlis Syura Pas,” katanya.

Sumber: Detik Perubahan


90 Responses to "GEMPAR BERAPI! HADI KANTOI MENIPU! KARPAL KATA ISU KALIMAH ALLAH BELUM SELESAI!"

  1. Memang Karpal.patut direspect sebab dia orang konsistant tak macam Nik Azi dan Hadi. Dua UTG ni berpolitik dengan cara yang tak betul kerana banyak melakukan perkara yang tak formal. Sudah terang dan bersuluh bahawa DAP tidak menganggap PAS sebagai ketua mereka kerana tidak mengindahkan cakap Majlis Syura..Majlis Syura pula kena buat kenyataan rasmk. Patut kena ugut keluar pakatan sekira kehendak Majlis tidak diikuti. Permainan politik 2TG akan merugikan Islam.

    ReplyDelete
  2. mana Ibrahim Katak ni? aku harap dia buat kenyataan kontroversi lagi supaya pengundi2 kristian di Sabah & swk akan beralih undi kpd Pakatan. Abislah, puak kristian ni majoriti kat Sabah & Swk. Biarlah separuh dpd 56 kerusi Borneo jatuh ke tgn pakatan. hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...tak payahlah nk buat lawak bodoh lu dgn isu agama...akidah kita..tp tak tau le klu akidah itu bukan utk lu.Blm apa2 lu dah menang kan kristian..nate bewuk lu ni.utk ttp nk menangkan dan menutup kelemahan pimpinan pas dgn spin pada org lain..

      Delete
    2. Nampak sgt anony ni kafir lahanat daPIG komtar nak menangkan kristian jer keje dia!!

      Delete
  3. Karpal Singh 8th February 2009 "ANWAR IBRAHIM HARUS BERTAUBAT!!!" Sampai skang ni Karpal Singh belum tarik lagi kenyataan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan smpi skrg anuwar tak pernah bertaubat dan berubah...selagi nafsu dijunjung selagi ifu anwar adalah anwar

      Delete
  4. Fatwa Kafir Harussani dan Fatwa Syirik Hasan Ali dah conform kantoikan Najib dan Umno kerana kelulusan 10-point solution kepada Bishop Malaya tahun 2010 lulus impot Bible Melayu Indonesia ada kalimah Allah. Surat yang Idris Jala, kristian kat Pemandu derafkan, Najib sign. Bapak Munafik ni pergi Kelantan jadi pelawok bersiri No 1 Malaysia janji tak ditepati kata PAS patut dipersalahkan bermain akidah Orang Melayu kerana isu kalimah, sedangkan Umno yang mengizinkan dengan kuasa KDN untuk ambik hati pengundi kristian Sarawak. Kalau isu kalimah ini, Najib dan Umno boleh main-mainkan jadi modal politik ganyang PAS untuk kekal kuasa diPRU13, boleh percayake dia tak terlibat kes bunoh Altantuya dengan hanya berkata Deepak tak kredible?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai..adakah isu kalimah Allah itu fitnah..dan apa pula kreditbiliti karpal utk fitnahkan hj hadi dan nik aziz..adakh lu nk spin disini yg anwar,mat sabu, azmin,ustaz badrol amin adalah org yg menentang penggunaan kalimah Allah.
      Dan adakah nama2 ini yg menentang kemasukan bible dari indon..

      Delete
    2. najib kena bersumpah yg dia tak terlibat & tak tanda tangan surat kebenaran order bible tu.....

      tanya idris jala,.....

      Delete
    3. juragan 69,
      apapun Najib & Nazri dah jatuh kafir sbb membenarkan kalimah Allah digunakan di Sabah Sarawak. Cayalah Harusani

      Delete
    4. Bhai...atas dasar apa aku MESTI yakin dan percaya dgn segala omongan kosong dari lu bhai...lu siapa bhai nk menhukum org kafir..
      Kenapa najib dan nazri saja menjadi kafir.. Hj hadi dan nik aziz tak pula menjadi kafir atas isu yg sama...bhai adakah lu berani katakan disini yg penyokong hj hadi dan nik aziz pun kafir...bhai..jujur itu pahit namun penawar utk hati bhai..

      Kenapa kalimah Allah dap perlu refer pada pas dan pkr...jika benar ds najib dah lulus kan,kenapa tak mohon terus kepada najib atau melalui mahkamah..bukan sedikit lawyer didlm dap dan ramai juga lawyer islam didlm bar council yg menyokong dap.

      Bhai...kenapa hj hadi dan nik aziz tak refer kpd jakim dan majlis ulama malaysia..pelik bhai...bukalah hati bukalah minda mohon kepada Allah utk memberi pertunjuk... Allah bukan zalim dan Allah tak akan berat sebelah bhai...

      Bhai 11.34...adakah org lain,selain anwar perlu bersumpah...najib pernah bersumpah dgn nama Allah atas isu altantuya...adakah org pr lebih yakin sumpah yg najib buat atas nama Allah..atau kata2 anwar atas pentas politik..bhai,isu ini bukan semata2 politik tp akidah kita...lu fikirlah..

      Delete
    5. Hey mangkut tingkat....jagn pandai sembang kosong leer... muak nak termuntah weey....
      Dengor sini... DS Najib dah bersumpah... jadi siapa yg masih dok sek sok sek sok..bererti dia perkecilkan sifat Allah yg Maha Adil...
      Melainkan kau ..si mangkuk tingkat... berani bersumpah yg kau bersaksi.. hal demikian yg kau tuduh tu..
      Apa macam..ada berani ke?...silakan...Jangan sembang bokbang kau aja...Kalau aku jadi ko...lebih elok jadi hewan.... Senang dimasak gulai aje...

      Delete
    6. Kenapa pencacai angkat N.Ajis nih bodoh bodoh belaka, simpan simpan bodoh korang tuh!!
      Yg pasti yg menimbulkan isu adalah kim guan eng anak unker kit kawan sebantal ANUgayrah tuhan bernabikan N.Ajis bukan blog ini!!

      Delete
  5. PADAN MUKA PAS KAWAN LAGI DGN SYAITAN PAKATAN DAN DAP. SKRG KAN DAH SUSAH TENGOK APA YG PENGERUSI DAP, KARPAL SINGH KATAKAN ITU DGN TERUS MENYANGGAH KEPUTUSAN MAJLIS SYURA ULAMA PAS BAHAWA KALIMAH ALLAH TIDAK BOLEH DIPAKAI OLEH AGAMA LAIN. KAFIR MANA TAHU NAK RESPECT KEPUTUSAN ORG ISLAM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm najib ni pun kafir jugak sebab menyekutukan Allah dgn agama lain. Dia benarkan penggunaan kalimah Allah di Sabah Sarawak.

      Delete
    2. Jadi Najib pun kaki spin la jugak. Sebab kepentingan politik takut hilang sokongan pengundi kristian, dia sanggup jadi kafir membenarkan penggunaan kalimah Allah d sana. kesian. sebabkan politik dia sanggup jadi kafir, kalu ikut fatwa Harusani.

      Delete
    3. Masaalahnya karpal tak nampak pun riak islam yang perlu ditakuti dan di respek pada muka2 pemimpin dan penganut pas. Pas ni umpama buih dlm islam seperti sabdaan nabi. Tidak memberi bahaya dan kesan pada kafir, tidak memberi sebarang kelebihan kpd islam.
      Saya dapati sejak dulu nik azis, hj hadi hanya bermuka2 konon mereka banyak berbincang dan menukar fikiran dgn dap dan pkr..... Kini, terbukti lagi wayang mereka bila karpal nafikan. Pembohong dan kaki putar belit wajar menjadi gelaran kpd Nik Azis dan Hj Hadi.
      Yang anon 10:13 dok meroyan kat atas tu kenapa? Adakah kerana tembelang pemimpin sembahan awak telah terbongkar? Kenapa tak lihat benda tu dgn mata hati? Kenapa nak cari salah orang? Apakah soalan kubur anda ada berkait dgn umno?. Saya menyeru padanya.... Kalau nak lihat puak2 pemusnah agama, maka lihatlah pas.....

      Delete
    4. Ni lagi sorang anony 10:21pm yg bebal berbakul bakul ada pulak DS Najib yg meluluskan bible berkalimah Allah di Sabah & Sarawak??
      Yg pasti orang orang S & S tak pernah heran dgn kalimah Allah dan sebenarnya kebanyakkan mereka memiliki bible dlm bahasa masing masing dan tiada perkataan Allah pun hanya dakyah mubaligh kristian jahat jer dgn sokongan pemimpin ANUgayrah tuhan bernabikan N.Ajis hangpa..
      Rakyat S & S duduk aman tanpa kontroversi pun malah pemimpin ANUgayrah tuhan bernabikan N.Ajis hangpa la mengucar kacirkan keamanan Malaysia!!

      Delete
  6. Kita worang sayanggggg sangat dgn abg KARPAL. walaupun cacat kaki tapi tak cacat otak mcm HIP HOP gang brothers N.ajis Dan Hadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baguslah itu kau syag sgt kat karpal singh kaki putar punya org tu, kalau dah kafir tu jgn harap dia nak sokong org islam.

      Delete
    2. Bhai dolmat itu kata lu dan mmng itu yg sebenarnya...tp bukan kata pas,pada mereka klu LGE mmberi tazkirah itu memberi kefahaman tahap ulama,walau pun LGE tak pernah menzahirkan dan mentauhidkan Allah didlm islam...dap hnya nakkan istilah Allah dan bukan Allah itu sendiri.

      Pas akan bertakbir walaupun bacaan dan tafsiran al quran itu salah oleh yb dap, namun jika ufb yg mntafsir maka yg keluar adalah makian dan cacian...rasanya klu ustaz nasha jd imam skrg ni,maka ada ahli pas akan solat sekali lagi...

      Delete
    3. PAS= Penghianat pada agama Islam....dan Ummah.

      Delete
    4. Respect la Karpal sebab lu tunjuk betapa bodonya 2TG N.AZI dan Hadi

      Delete
  7. Berapa kali dalam sehari puak kafir,ini sebut Allah,cuba suruh lim guan eng sebut Allah, mesti sebutannya alla ,lim.guan eng nak menyesatkan orang Islam aje bukannya nak mengesakan Allah,bible dalam bahasa,melayu dibenarkan masuk akibat tekanan dari PAS sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harusani harus dipecat kerana fatwa kafirnya yang secara langsung telah mengkafirkan Najib yg terang2 membuat hitam putih membenarkan bible BM dgn perkataan Allah digunakan di Sabah Sarawak.

      Delete
    2. yer ke? auta betul najib ni... dulu isu altantuya... dia kata tak pernah kenal perempuan itu........ tapi razak baginda sahkan ada connection yg mendalam???

      Delete
    3. Bhai2...bertapa bertuahnya kita kerana dapat melihat bagaimana fitnah itu disebarkan...dan bagaimana pula reaksi org pr lain menerima fitnah tersebut...contoh yg nyata dan jelas antara bhai 11,02 dan bhai 11.31...hahaha

      Bhai 11.02 adalah pemfitnah yg akan memanjangkan fitnah dgn perkataan..bkn sedikit yg akan membaca statement beliau.
      Bhai 11.31 adalah rakyat malaysia yg terpengaruh dgn fitnah tersebut..dan beliau membuktikan yg org melayu malas guna otak utk berfikir...dan beliau mngeluarkan fitnah lama namun sentiasa baru didlm hati mereka...

      Kedua bhai inilah contoh ahli pr yg bingai dan cuma tahu menabur dan menerima fitnah tnpa menggunakan akal yg Allah kurniakan..klu dh bingai macam ni cmfm dua bhai ini adalah lauk lazat utk dap...
      Aku dah macam cgu(bkn cgu bard) nk terangkan perangai lazim kebodohan penyokong pr...ttp aku yakin majoriti melayu adalah lbh hebat dan lbh cerdik dari dua mangkuk tadi...lu fikirlah

      Delete
    4. jurgan 69... aku? genarasi minda katup umno/bn yg paling bingai yg asyik terima fitnah dr utasan malysia, berita hariang, tv 3/4, rtm....dll heheheeheeeeeeeeeeeeeee..... bukan slah aku yaer krn jd bingai... ubn yg asuh, didik aku jf generasi vingai ....kihkihkih....

      Delete
    5. Bhai 09.44 tak payah mengaku parti apaa pun org tahu sebingai mana lu...kerana lu dah ngaku bingai so hati2 bro dgn apa lu buat...jgn racun roundup lu sangka kicap.

      Delete
  8. Padan muka nik aziz..lps ni dia akan sokong dap lg tgk lah...org tus ni mmg tak tau malu

    ReplyDelete
  9. Berapa lama lg lah pas nak jadi org bodoh kafir...aku harap pas cpt sedar lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tu macamano lak?

      Delete
    2. insya allah PAS tak bodo... 22 tahun perintah kelantan .. hak anak negeri tetap utuh..... bdngkan dengan hak melayu dinegari2 UBN spt pahang, melaka, johor ...... nampak maju..tp entiti melayu semakin terhapus....... umno vingai....

      Delete
    3. Tak malu. Cari kerja kat negeri lain. Kat negeri sendiri dah tak da kerja air pon ada typhoid. Tanah sendiri konon simpan tapi last bagi pd dap. Datang cari kerja d negari orang lepas tu buat kacau buat taik mcm bagussssd sgt. Kaki mengena orang korang la. Hateful people. Dan muka tak malu.

      Delete
    4. Kasihan anony 9:49am dah la siap mengaku bebal boleh pulak berbangga menjadi bebal!! Ish ish..
      Celah mana hak rakyat Kelantan diperkasakan?? Yg pasti banyak tanah dah tergadai kpd cina cina singapork dan daPIGs!!
      Lagi menyedihkan rakyat Kelantan la yg paling ramai merantau negeri negeri maju spt Johor, KL..

      Delete
    5. PAS dah lame bodoh gi melingkup jela...

      Delete
  10. Ni yang dua mangkuk pemimpin PAS yang tahu buat masalah je. Baik Pok Nik atau Haji Hadi, sama je. Contohnya, masalah Amanat Haji Hadi, bila timbul macam2 hal, tak reti pula nak selesaikan. Macam lah juga isu kalimah Allah ni. Pandai buat masalah, bila dah jadi macam ni, nak selesaikan pun tak reti-reti. Mangkuk hayun betul. Macam ni nak tadbir negara. Bukan saja negara yang boleh terlingkup, akidah dan agama pun boleh lintang pukang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. majis fatwa/ majlis agama umno tak nak panggil nik aziz & hadi awang beri keterangan ke? ...................... aku nak tengok puak2 yg "banyak ilmu" ini berhujjah dgn ustaz nik azi n hadi..... baru ada class

      Delete
    2. Bhai nk panggil buat apa...dgn majlis syura pun dua mangkuk ni dah terbabas..utk cover balik ustaz nasha jd mangsa... Tak semestinya yg bnyk ilmu seperti dua mangkuk ni sentiasa benar dan bijak...itu lah gunanya satu2 majlis utk berkongsi ilmu

      Delete
  11. Oku pun takut.Tp bahaya jugak sikerpal ni. Nik ajis tua gayut dan adi perut boros sekali dia langgar ngan kursi roda dia tergolek anjing dua orang ni.

    ReplyDelete
  12. aku masih khuatir mengapa disabah & sarawak kerajaan umno /bn benarkan kalimah Allah kpd kristian...... tak merosakan orang Islam disana ke? mengapa najib & ubn tak nak lindugi akidah muslim disabah & sarawak... bukankah ianya masih dalam bidang tanggungjawab malaysia?

    mufti sabah & sarawak bersubahat dgn gereja ke benarkan kalimah Allah dlm alkitab kristian tu,... tak syirik kah mereka ni ..wahai harussani & nasharuddin mat isa serta harun din... para pencacai umno hipokrit tu..?


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ada bukti ke yg bible orang orang Malaysia Timur adalah dlm bahasa Melayu??
      Yg pasti mereka hanya iktiraf bible bahasa Inggeris dan tiada kalimah Allah pun, bagi mereka kalimah Allah adalah asing dan sebutan mereka pun bukan Allah tp alla!!
      Kalau iyer pun nak menunjuk kebodohan hangpa simpan la skit jgn tunjuk semua malu la skit wei!!

      Delete
  13. hishh...dah mkin mnjadi2 budaya kafirmgkafir ni...bukan nk belah2 mana... Masing2 jaga la, ada hadith kn...takut2 kena kt dua2 pihak...tibe2 dgn kuasa Allah, karpal msuk islam pastu terus qiamat... Kita umat islam kn wajib briman qadha n qadar... So.. Kita punya susunan akhir hyt tak tahu... -PELAJAR PONDOK-

    ReplyDelete
  14. hishh...dah mkin mnjadi2 budaya kafirmgkafir ni...bukan nk belah2 mana... Masing2 jaga la, ada hadith kn...takut2 kena kt dua2 pihak...tibe2 dgn kuasa Allah, karpal msuk islam pastu terus qiamat... Kita umat islam kn wajib briman qadha n qadar... So.. Kita punya susunan akhir hyt tak tahu... -PELAJAR PONDOK-

    ReplyDelete
  15. oii melayu2 kalimah!

    isu kalimah Allah... melalak! kononnya sayangkan agama & Islam!!!!!!!!!!

    tapi
    setiap waktu masjid sepi...
    setiap majlis pengajian terlalu curut bilanga yg hadir ...
    jika ada 'kenduri' dimasjid /surau baru nak jenguk!
    inilah hasil asuhan ajaran sekular & kebendaan UMNO!

    ko bandingkan degn hindu2 yg sayang agamanya pada 26/2/2013 dibatu cave semasa thaipusan baru2 ni jutaan hindu hadir & sampai jam menyusahkan orang ramai.....

    ini melayu kalu tidak ada ongkos.... tak jalan....kalu program2 hiburan, permainan, kemaksiatan ...jom heboh, sambutan tahun baru, dll maka ramailah muka2 melayu........ tapi bipa bercaakap isu kalimah Allah kalah profesor & alim ulamak lgaknya......... melayu hipokrit!!!!!!!!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...aku ingat lps ni kerajaan kena kuatkuasakan permakaian tag parti jika mana2 rakyat malaysia...agar kita semua tahu yg kt masjid tu pas saja ke...kt sure heboh tu pas juga ke...sambutan tahun baru asyik2 muka pas lg ke...hiss takkan umno baik sesangat...

      Kerajaan kena buat cepat,sblm ada fatwa org yg mati kena pakai tag parti juga...nti senang malaikat nk asingkan...dap tak yah tnya...pkr tnya alamat jew..pas tanya dah renew members ke...dan org umno yg akan ditanya ikut SOP.

      Bhai,lu punya ingatan bagus..tp lu punya keikhlasan dlm memberi ingatan tu yg hancussss bhai.

      Delete
    2. Ada puak tu pun apa kurangnya,bab buat p'himpunan demontrasi air liur basi b'duyun sanggup jln kaki bwa anak bini,pkai kopiah pakai kelubung dtg dari ceruk kampung pekik sna sni jnji dpt duit saguhati buat malu bangsa sendiri,ntah apa yg di pjuangknnye pikirr..la sndiri.

      Delete
    3. Pemimpin umno pon tak berani nak kata kristian tak boleh guna khalimah Allah....
      Kalau cakap tak boleh guna, nanti orang kridtian tak sokong BN, ini sesuatu amat menakutkan bagi BN.
      Nak kata tak boleh tak berani! Nak kata boleh takut pulak pada pas...

      Delete
    4. Betul ke bhai...lain kali tngk buletin ngan berita bhai tak kira tv apa sekalipun...jgn tngk komen org lu main tembak jew....
      Bhai semua parti nk menang tp umno/bn tak sebangsat pas smpi agama bg kt org..
      klu pkr usahkan agama,bini pun bg org..

      Delete
    5. Bhai. Memang Orang Islam banyak isu. Tapi kita sekarang cakap pasal kalimah. Ini bukan masalah disebabkan kepimpinan sahaja tapi sebagai individu. Kita akan dihisab sebagai individu. Orang PAS ingat mereka hanya ketua mereka akan dihisab (shafaat). Mereka hanya akan ikut ketua mereka masuk syurga mana.

      Delete
    6. Wahai Melayu2 sekalian, yg penting hayati maksud KALIMAH ALLAH tu... besarkan ALLAH melalui beriman dgn segala hakNya, taati & amal segala perintahNya & iklaskan amal perbuatan kita .... bukan dok retorik & salahkan orang kafir saja.... tapi perangai akhlak kita lebih teruk dr yg kafir! jika minda-hati-lidah-anggota badan tu berjalan sama, baru tidak munafik. abaikan ucapan kafir2 tuu.. jka kita teguh Islam ..orang kafir gerun & kekufuran terhapus dgn sendirinya!

      APA TINDAKAN KITA... pru13 ...lantik alim ulamak & yg Islamis saja jd wakil rakyat melayu.... biar kita miliki sekurang2 112 kerusi parlimen melayu yg teguh Islamnya.... yg tak boleh dirasuahkan degan harta benda, wang & kemewahan duniawi.. insya allah... senario politik, budaya & keutuhan melayu &Islam terjamin.......

      Delete
    7. Mssalah nya bhai ada lg ke dlm pas tu alim ulama...kan ke ahli pas sndiri singkirkan kepimpinan ulamak...mat sabu tu alim ulamak juga ke

      Delete
    8. Anony 11:59pm fyi itu adalah mentaliti kesemua manusia ia adalah fitrah manusia!! Tula sbbnya ada agama!! Tetapi utk menuduh UMNO punca fitrah manusia ini samala hangpa menuduh Allah SWT!! Kerana bukan UMNO/PAS yg mencipta manusia!!
      Lain kali bercakap fikir masak masak dahulu!!
      Lagi menyedihkan bila hangpa memuji acara kaum kafir seolah olah acara acara Islam tiada sambutan dari Muslimin & Muslimah Malaysia amatla tidak adil, fakta mana dan acara mana yg dimaksudkan?? Jika hangpa maksudkan acara anjuran agama bernabikan N.Ajis maka ia ada kebenarannya kerana fyi majoriti Muslim Malaysia tidak percaya dan endah dgn nabi hangpa!!
      Apa apa pun aku harap Allah swt akan memberi hidayan kpd hangpa semua supaya kembali utk mengEsakanNya dan bersaksi Nabi kamu adalah Muhammad saw!!

      Delete
  16. melayu2 yg selalu hasil makan rasuah, habuan politik wang, hasil penipuan, penyelewengan ... selalunya gelap hati nak terima hidayah dari Allah, alQuran, al Hadist % nasihat para alim ulamak ............................ sebab tu masih dok silap...............................................................

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai aku sokong apa yg lu ckp...tu yg nik aziz,hj hadi,mat sabu,mahfuz,anwar, azmin,shamsidar opps dia bukan yb.. Mana adanya mamat2 nk dngr ckp ulama...ckp diaorg jew betul...ini bnyk sngt mkn benda haram le ni,bukan lg hati tu gelap,malah berkarat..bhai lu jgn lak terjebak sama...thanks bro

      Delete
    2. Utk menuduh bahawa umara Malaysia tidak mendengar pandangan dan nasihat ulama adalah mudah..
      Fyi Ustaz Nasha sentiasa memberi pandangan dan nasihat beliau kpd umara malah ramai ulama membantu umara didlm memtadbir Malaysia sejak merdeka lagi cuma ular dlm semak agama bernabikan N.Ajis sahaja yg suka menfitnah, mengadu domba atas dasar tamak utk bertapak di Putrajaya!!
      Setiap pandangan dan nasihat ulama amat diambil kira di dlm setiap keputusan kerajaan Malaysia!!

      Delete
  17. PM & YB-YB yg tak mampu nak didik ahli keluarga sendiri taati hukum Allah-sedang Allah perintahkan: "Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan." Surah At-Tahrim 66:Ayat 6

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu puak2 umno ni tak layak jd wakil rakyat Islam.... dlm rumah tangga pun ikut ajaran setan,,,,,,,,,,,,,,,,,

      PRU13....undi para ustAZ & TOK GURU.... kurang2 yg kaki dakwah & usrah......

      Delete
    2. Layak atau tak rakyat yg undi...Allah yg tentukan..klu lu rasa yb umno tak layak lu masuk bertanding bhai...dgn kelayakkan lu cmfm lu menang...

      Delete
    3. Nauzubillah min zalik!!
      Kebanyakkan pengikut agama bernabikan N.Ajis nih mmg dah smp tahap wali nampaknya kerana mereka boleh tahu amalan orang lain yg tidak seagama dgn mereka!!
      Utk yg menggunakan akal anugerah Allah swt sila fikirkan kenapa Allah swt memanjangkan usia nabi mereka N.Ajis dan kenapa Tun Dr. Mahathir juga dipanjangkan usia?? Sila perhatikan sifat dan budi bahasa kedua duanya maka hangpa akan perasan bahawa ia terlalu berbeza TDM tak pernah langsung mengutarakan bahasa kesat, memaki dan menghina pesaing beliau disebaliknya pula bagi N.Ajis sehingga dlm doa beliau pun penuh kata kata kesat!!

      Delete
  18. pilih yg rajin buat kerja and tepati janji dpd yg pandai ckp tapi auta....x ngaku video china doll tu sahih....kalau tak apasal tak saman jer...kehkehkeh

    ReplyDelete
  19. Najib lawat 5 tempat ibadah, tapi membisu isu kalimah Allah

    Feb 2 2013 Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melawat lima tempat ibadah dalam tempoh dua jam dalam usaha yang jelas untuk melegakan hubungan antara agama, tetapi masih membisu tentang isu penggunaan kalimah Allah dalam Bible bahasa Melayu atau tentang ancaman untuk membakar kitab tersebut.

    Perdana menteri memulakan tinjauan beliau pada pukul 4 petang dengan melawat sebuah gereja, sebuah surau dan kuil Cina, Hindu dan Buddha - semuanya di Brickfields, Kuala Lumpur.Beliau menandatangani plak peringatan di setiap destinasi dan kemudiannya menyampaikan replika cek RM30,000.

    Sikap beliau berdiam itu berbeza sama sekali dengan ramai ahli politik BN dan Pakatan Rakyat - yang masing-masing telah bercakap mengenai isu tersebut.Antaranya ialah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Ketua Publisiti MCA, Loh Seng Kok -  kedua-duanya menggesa supaya kalimah Allah dibenarkan digunakan dalam Bible mengikut keputusan Mahkamah Tinggi - Ketua Penerangan PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man pula menentangnya, dan Presiden Gerakan, Tan Sri Koh Tsu Koon, yang menggesa semua pihak bertenang dan menegaskan perkara itu masih didengar di Mahkamah Rayuan.Dalam ucapannya pada akhir 'Harmony Walk' sempena Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama edunia, Najib membuat rayuan umum ke arah kesederhanaan dan menggesa rakyat Malaysia menolak ekstremisme."Saya selalu sebut bahawa masalah antara agama bukan disebabkan oleh agama itu sendiri, sebaliknya oleh fahaman melampau, fanatik dan memilih jalan keganasan.    "Kalau mereka memilih kesederhanaan, percaya kepada dialog, rundingan, menolak estremis... saya percaya dunia akan lebih aman dan harmoni," katanya.

    Perdana menteri menggariskan tiga prinsip penting yang mesti diamal dan dipatuhi setiap rakyat di negara ini untuk memastikan Malaysia kekal sebagai sebuah negara yangaman, stabil dan harmoni serta menjadi model keharmonian dunia.  Tiga prinsip itu ialah mengamalkan kesederhanaan, hormat menghormati antara satu sama lain dan pentingnya bersikap adil, "Kerajaan BN akan mempertahankan dan mengamalkan prinsip-prinsip ini. Percayalah, ini adalah janji kami kepada rakyat Malaysia, dan janji-janji kami adalah 'Janji ditepati'," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai yg lu nk pusing satu kl buat apa utk isu najib tak bersuara kalimah Allah...
      Bhai budak kecik pun blh sekolahkan lu. Ds najib nk buat kerja bodoh...tiba2 pergi sana sini nk ckp pasal isu kalimah psl apa? Tak psl pemimpin agama tu ckp "ds najib kita ada tnya sama u psl ini isu kah"lu nk tlg jawap...

      Bhai lu tak payah nk serabut perut utk isu ni lu nk jd hero utk spin pada ds najib...bhai lu check dulu kronogi isu ini..sapa yg minta...pada sapa..apa yg ulamak segala ulamak putuskan...ahli mana kena pecat...apa keputusan majlis syura...apa kata org yg minta...kenapa ulama tu tak jawap...
      Lu akan dpt jawapan sama macam ketua2 agama yg ds najib lawati...

      Bhai...relevan ke ds najib nk tlg jawap apa yg karpal singh tnya pada hj hadi...
      Bhai nik aziz yg boleh jawap pun dh pandai nk lari dari mrjawap...so apa kena dgn ds najib nk jawap sbb semua org tahu apa jawapan ds najib...bhai dlm kes ni ada lu jmpa ahli pas bantah keputusan hj hadi...lu fikirlah

      Delete
    2. tolak saja karpal singh masuk tongkang...hanyutkan balik ke india..... suh dibergasak dgn sama2 keling diindia tu.....

      Delete
    3. Kenapa harus DS Najib sebuk dgn polemik yg ditimbulkan oleh kim guan eng sahabat sebantal pemimpin ANUgayrah tuhan bernabikan N.Ajis hangpa..
      Kami memilih beliau utk menjadi PM adalah utk bekerja utk membangunkan, memakmurkan dan memacu Malaysia ke hadapan bukannya berundur kebelakang!!
      Dan mmg patut pun DSN senyap kerana kerajaan Malaysia dari merdeka telah menetapkan kesucian Islam diperkasakan!! Malah kes mahkamah berkaitan penggunaan kalimah Allah telah dirujuk ke mahkamah rayuan oleh hakim berkenaan sendiri!! Kerana beliau sedar akan kekhilafan beliau!!

      Delete
  20. Dr M: Umno tak sokong bakar Bible BM guna kalimah Allah

    Bernama
    12:12PM Feb 1 2013 

    Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Umno tidak pernah menyokong tindakan membakar kitab Bible berbahasa Melayu yang menggunakan kalimah 'Allah'.     Beliau berkata kenyataan Presiden Pertubuhan Pribumi Malaysia (PERKASA), Datuk Ibrahim Ali tidak mencerminkan pendirian Umno.     "Ibrahim bukan anggota Umno. Beliau mungkin menyokong Umno tetapi beliau bukan jurucakap bagi Umno," katanya dalam entri terbaharu blognya www.chedet.cc.

    Dr Mahathir berkata adalah malang Ibrahim harus mencadangkan agar kitab Bible menggunakan kalimah Allah, yang baru dicetak dibakar.     "Itu mungkin cara untuk kita melupuskan sebarang penerbitan yang tidak diingini. Namun ia tidak boleh dilakukan untuk kitab suci seperti Bible dan Al-Quran.     "Tetapi apa yang diperkatakan Ibrahim tidak mencerminkan pendirian Umno. Malangnya, beberapa ahli politik ingin menganggapnya sebegitu untuk meraih publisiti politik," katanya.    Dr Mahathir berkata beliau menganggap cubaan untuk membayangkan sokongan Ibrahim terhadap Umno "bermaksud apa yang diperkatakan ialah apa yang dilanggan Umno sebagai nakal".    Beliau berkata walaupun rakyat Malaysia boleh menganuti perbezaan fahaman politik, namun mereka tidak harus menggunakan perbezaan agama untuk meraih sokongan pengundi bagi memenangi pilihan raya.     "Ia umpama pedang bermata dua, dan mereka yang hidup dengan pedang akhirnya mati oleh pedang.    "Biarlah kontroversi ini diselesaikan oleh orang yang bertanggungjawab secara tertutup. Jangan biarkan pelampau mengambil alih dan mengeksploitasi isu agama. Ia mungkin menafikan kebebasan bersuara tetapi kebebasan tersebut, di dalam demokrasi yang liberal, mempunyai kekangan jika mahu demokrasi terus subur.     "Saya ingin merayu semua pihak supaya menghentikan tindakan menyalahgunakan isu ini," katanya.   - Bernama

    ReplyDelete
  21. Ha Ha Ha jika Allah/Tuhan wujud tetapi tak berkuasa ! Manusia kena tipu ! Kah Kah Kah

    ReplyDelete
  22. Aku dengar kalau 2TG ni keramat, kantoi dah Karpal. Mana keramat mu N. AZI dan HADI. Ke keramatmu hanya untuk pengikut mu sahaja sehingga apa yang kamu sebut tak ada orang yang nak bersuara. Dek takut kena saka.

    ReplyDelete
  23. tok guru umno tu.... chua soi lek sebab dia yg boleh tentukan mana satu hudud islam dan mana satu hudud pas..... ali-baba style-- deb hancussssssssss............

    ReplyDelete
  24. Hudud Pas benarkan liwat isteri sendiri bro. Hudud Islam mana boleh, Hudud 'Pas style' je boleh buat macam tu. http://sejarahmelayu.blogspot.com/2011/10/hudud-pas-boleh-liwat-isteri-lihat-dulu.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa hukumnya orang liwat isteri sendiri ... hudud atau takzir? sila bawa dalil nas sekali...

      Delete
  25. WOI PAS.. SILA JAWAP PERTANYAAN DAP DGN SEGERA! INI BUKAN ISU MAIN2 INI PENENTU UNDI KRISTIAN DARI SABAH SARAWAK! APA FIKIR LAGI. CAKAP JE LAH SETUJU. SOKONG SYIAH BOLEH, SOKONG PENZINA BOLEH, GADAI KALIMAH TAK BOLEH?

    SETAKAT JAGA KELANTAN APE KELAS. NI. SABAH SARAWAK BNYK MINYAK DOH. TOKSAH BOHONG LA BAGI ALASAN "ADA MINYAK DIJUMPAI DI WAKAF CHEK YEH" SEMATA MATA NAK BANTU POKNIK KEKAL BERKUASA DI KLATE. "INGATLAH PAKATAN RAKYAT DAH SETUJU FOKUS UTAMA PRU13 DI SABAH DAN SARAWAK" SEBAB TU ISU KALIMAH INI SENGAJA DITIMBULKAN. TAPI PAS JELAS TERLALU BODOH TERKIAL KIAL. STRATEGI PON TAK FAHAM!!!

    MINYAK APE YG ADE DI KLATE? MINYAK URUT? MINYAK SENYONYONG? JOM SERTAI D.S.A.I DAN L.K.S SERANG BUMI BORNEO!! PAS JGN JADI SIAL!

    ReplyDelete
    Replies
    1. UBN: mengapa larangan kalimah Allah untuk Bible ni disemenanjung saja, tidak disabah dan diisarawak? umno ada dua Allah ke?

      atau Allah disabah & sarawak tu lain pulak maksudnya.... sila rujuk Fatwa Kebangsaan:
      "Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-82 yang bersidang pada 5 - 7 Mei 2008 telah membincangkan Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah. Muzakarah telah memutuskan bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain. Oleh itu wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan."

      bagaimana kedudukan mufti sabah & mufti sarawak yg biarkan kalimah Allah dalam Bible Kristian tu?

      hipokritnya UMNO .........

      Delete
    2. mengapa perkasa tak bakar bible yg dilaung2kan itu.... pengecut selalu cakap besar... tapi hati penakut.... hanya berselindung disebalik kuasa kerajaan Umno....

      Delete
    3. Bhai klu lu boleh attach keputusan fatwa kebangsaan...kenapa lu tak boleh attach sekali ttng keputusan dari SIAPA yg membenarkan penggunaan kalimah dlm bible...jika benar umno mengawal undang2 kehakiman termasuk islam...takkan umno blh benarkan,tanpa mengubah keputusan majlis fatwa kebangsaan...

      Bhai...bukankh isu ini sebenarnya menguntungkan pr utk menunjukkan kepada rakyat yg umno berat sebelah...bhai persoalannya,kenapa dap mesti merujuk kepada pkr dan pas...adakah dap terlalu malu nak minta terus dari bn...pelikkan??
      Adakah dap cuma ada di semananjung... Begitu juga dgn pas dan pkr...

      Hipokrit yg lu sebut terlalu subjektif bhai...
      Pelik juga...kenapa tidak ada bantahan dari penganut dan paderi kristian...adakah pas dan pkr saja yg pandai berdemo...dan knp persoalan yg sama lu tak persoalkan kepada anwar yg menyokong isu kali.ah Allah ini...
      Adakah pada lu anwar dan penyokong pr politik segala2nya dan kalimah itu hnya isu picisan...selagi blh salahkan umno maka umno lah jadi bahan lu...

      Lu punya statement,klu sekali baca macam lu ambil kisah dgn akidah...tetapi knp lu tak persoalkan percanggahan antara hj hadi dgn majlis syura??? Kenapa nik aziz memberi dua persepsi yg berbeda utk isu yg sama...bhai siapa yg lbh hipokrik...apa perjuangan lu yg sebenar...lempar batu lps tu sembunyi nawaitu yg sebenar...lu fikirlah

      Delete
    4. Anon 4.17..............
      Yes bro damage control, damage control... Aku faham penat PR nak cari jawapan isu ni. Divert ke UMNO pon ok jugak HA HA HA.

      Sebenarnya kitab yg ada nama Allah tu kitab lama yg di bawa dari Indonesia. Bibble versi Malaysia lain. Memang undang2 tak izinkan nama Allah digunakan dlm bibble. Apapun kitab lama itu tetap jd rujukan penting di Sabah Sarawak kerana bahasanya. Itu perjuangan kelompok kristian mereka mahu kitab mereka diiktiraf seperti di Indonesia.

      UMNO tu cerita lain bro sayur je. Kalau PAS setuju isu kalimah ni comfirm PR menang lebih kerusi di Sabah Sarawak.

      Delete
  26. Isu kalimah Allah dan isu Amanat Hadi: PAS melihat, ADA MASALAH DALAM MDNYELESAI,bukan ADA PENYELESAIAN DALAM SETIAP MASALAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalimah Allah.... bukan isu PAS tapi Isu UMNO n Perkasa.... ko orang dakwahkan karpal singh, LGE, dan DAP tuu...

      Delete
    2. amanat hj hadi pun.... tidak bukan isu, cuma satu tafsiran bagaimana amalan politik sekular... agama suku & politik suku... PAS tak amalkan politik suku, agama suku........ PAS perjuang Islam syumul termasuk aurat anak bini & hudud....

      Delete
    3. Hahaha....bhai 04.20 & 04.23 tahniah atas komen lu...thanks bro

      Delete
  27. Huhu anon 4.42

    Yes bro damage control, damage control... Aku faham penat PR nak cari jawapan isu ni. Divert ke UMNO pon ok jugak HA HA HA

    -----------------------------------------------------

    Kah Kah Kah.

    ReplyDelete
  28. Bab bab dangdut kita boleh tanya Umno....bab bab Agama, kita tanya PAS lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah jenis manusia yg riak didlm beragama...semoga rahmat Allah utk lu.

      Delete
    2. Pencacai angkat N.Ajis nih mmg tak guna akal agaknya!! Islam ke kristian ke budha ke adalah agama malah keistimewaan Islam Ia menggariskan cara hidup sekali.. Beruntungla bagi sesiapa yg mengamalnya..
      Malang pula bagi sesiapa yg mengingkarinya!!
      Fyi pencacai angkat N.Ajis sebenarnya lebih kepada amaran yg Allah Tuhan kami amat adil, amat bijaksana tiada siapa pun yg lagi bijak dariNya akan melayan kesemua manusia sama cuma Ia akan lebih sayang kpd mereka yg mengEsakanNya dan bersaksikan bahawa Muhammad adalah pesuruh terakhirNya!! Allah swt tidak heran dgn parti politik ni hanya nabi hangpa yg dah mencemarkan kepercayaan hangpa dan yg telah berjaya memesongkan hangpa!!
      Mana mungkin parti politik boleh memberi syafaat!!
      Apa apa pun aku berharap hangpa diberi hidayah utk kembali ke pangkal jalan, ingat ayat ayat terakhir surah Fatihah!!

      Delete
    3. juragan 69 7.03... umno tak pernah riak dalam agama? mungkin jugak, seprti copkan sesat & pelampau kpd ustaz ibrahim libya... kemudian umno halalkan darahnya & membunuhnya bersama 13 mukmin yg lain............ memang umno "takwa kepada USA & yahudi"... rakyat sendiri didera & di ISAkan demi keselamatan USA & yahudi....dan kepentingan barat...... 'cerdiknya' umno setaraf dgn 'jasa2' Gadafi, Zainelabidin bin Ali, MUbarak, Basar asad, dll diktator sekular terhadap rakyat mereka.....

      Delete
    4. Bhai...adakah pas menhargai kematian ibrahim libya dan pengikutnya...adakah waris yg telah mati ini dibela oleh pas...
      Adakah pimpinan pas telah lupa dan rasakan kematian mereka hnya lbh menguntungkan utk dipolitikkan...bhai lu blh namakan pemimpin dunia...tp apa pandangan jujur lu sebagai muslim dgn apa yg cn afghani perjuangkan dlm isu memali..
      Adakah wajar apa yg hj hadi nilaikan ahli veteran spti cikgu non....tlg jawab!!!!

      Delete

  29. sudah cukup 55 tahun umno berkuasa & melanunkan khazanah negara ...... setiap menteri UBN ada kroni / proksi "kontrak" masing2...... apakah rakyat masih rela diboloti hak mereka untuk segelintir kroni....???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai apa komen lu ttng pemberian tanah di kelantan kpd dap perak...sila jwp secara jujur supaya lu bukan seorg munafik...

      Delete
    2. Tanah Melayu Kelantan habis bagi pada Cina DAP.

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!