GEMPAR BERAPI! AKHIRNYA PAS SUDAH BERSEDIA UNTUK KELUAR DARI PAKATAN HARAM!

Al kisahnya PAS memang sudah ada masalah dengan Pakatan, PAS sudah sampai ke tahap nak keluar dan tinggalkan Pakatan sebab dah tak tahan kena control dengan DAP, begitulah yang ditulis oleh seorang blogger otai Out Syed The Box, `KLIK SINI

Akhirnya PAS sudah tak boleh tahan, khabarnya ramai ahli PAS dah panas hati dengan gelagat DAP.

58 Responses to "GEMPAR BERAPI! AKHIRNYA PAS SUDAH BERSEDIA UNTUK KELUAR DARI PAKATAN HARAM!"

  1. Kesian UMNO 24 jam propaganda pecah belah pakatan. Kesatuan PKR, DAP dan PAS pasti menggerunkan parti bacul UMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah namanya buta hati atau hati dah buta. Baja kebencian terhadap UMNO telah menutup mata hati terhadap kebenaran. Sanggup diperbodoh dan dihina oleh DAP dan PKR.

      Delete
    2. Selagi ada mat liwat dlm puak korang...makin hina aku tengok muka pelacur agama dan penternak babi ni.

      Delete
    3. banyak le muhasabah diri utk mencari kebenaran........ jangan menang sorak kempung tergadai..... akai ada ka......

      Delete
    4. Patut ko kesiankan PAS sebab asyik di buli dan diperbabikan oleh setan DAPigs.

      Delete
    5. Blah la kononnya propaganda UMNO konon, sebenarnya Pakatan Rakyat sudah hampir musnah, sudah hampir hancur kerana tiadanya kesepakatan antara mereka. PAS, PKR dan DAP mempunyai pendirian yang berbeza. Malahan sekarang ini PAS yang paling teruk sekali, ahli-ahlinya ditipu oleh para tok guru politik kononnya perjuangkan Islam, tetapi sebenarnya PAS sedang diperkudakan, dijadikan balaci suruhan oleh DAP untuk menyalak ke sana ke mari bagi pihak DAP sekarang ini.

      PAS sebenarnya sudah dikuasai oleh DAP, Mursyidul Am PAS, Presiden PAS, Majlis Syura sudah tak ada kuasa untuk menentukan hala tuju PAS kerana hala tuju PAS sudah ditentukan oleh DAP ke arah mengsekularkan PAS supaya menjadi talibarut DAP sahajalah.

      Bukti PAS telah dikuasai oleh DAP adalah PAS akan menerima apa saja keputusan DAP walaupun bertentangan dengan dasar-dasar PAS sendiri. Malahan PAS sanggup buang hudud dan negara Islam dari perjuangan mereka kerana DAP tak suka dan PAS sekarang ini menerima pakai Malaysian Malaysia yang dijenamakan semula sebagai Negara Kebajikan sedangkan Negara Kebajikan itu adalah sebijik Malaysian Malaysia, cuma dijenamakan semula untuk memperkudakan ahli-ahli PAS yang tak sedar diri dibohongi oleh tok guru politik mereka itu.

      Pakatan Rakyat tiada hala tuju yang jelas dalam pentadbiran negara ini, mereka tiada dasar-dasar yang tersusun, kerana mereka sendiri caca marba, tunggang langgang, tak tau nak buat apa, politik siang dan malam tanpa arah tujuan, apa guna ini semua? Rakyat perlukan pembangunan untuk kesejahteraan hidup seperti yang diusahakan oleh Barisan Nasional, bukannya ceramah pembohong tiap-tiap hari, lepas tu selesai ceramah kutip sedekah dari penonton ceramah itu, itu membangunkan negarakah?

      Malahan hasutan siang dan malam dari Pakatan Rakyat, mereka-reka cerita liar untuk memburukkan kerajaan, itu semua beri faedah jadah apa kepada masyarakat? Yang dapat faedah adalah Pakatan Rakyat kerana berjaya pecah belahkan masyarakat dan memporak perandakan negara, lepas itu Pakatan Rakyat ambil kesempatan atas segala masalah tersebut.

      Demontrasi liar yang kerap dibuat oleh Pakatan Rakyat itu membantu rakyatkah? Ramai peniaga kecil kerugian, peniaga besar pun sama, imej negara jadi buruk, ekonomi negara jadi tidak menentu, itu semua hanyalah politik liar yang merosakkan negara sajalah yang diamalkan oleh Pakatan Rakyat tak guna ini.

      Sedarlah rakyat Malaysia sekalian, kita perlukan kerajaan yang berwawasan seperti Barisan Nasional, walaupun ditohmah macam-macam oleh Pakatan Rakyat, tetapi lihatlah hanya Barisan Nasional yang sibuk perjuangkan rakyat, Barisan Nasional buat Bantuan Rakyat 1Malaysia, kemudian Bantuan Rakyat 1Malaysia 2.0 yang memberikan faedah kepada masyarakat, bukannya Pakatan Rakyat yang sibuk pergunakan rakyat sahajalah. Lihatlah gelagat liar Pakatan Rakyat yagn sibuk buat BERSHIT 3.0, huru harakan negara, pukul petugas keselamatan, rosakkan harta benda awam, itu semua perbuatan liar dan jahiliyah sahajalah. Oleh itu sedarlah rakyat Malaysia sekalian, buatlah pertimbangan dengan bijak dengan memilih Barisan Nasional untuk kesejahteraan kita semua demi agama, bangsa, dan tanah air. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    6. Tak sanggup aku membiarkan agama dan bangsaku dihina dan diperbodohkan oleh pelacur agama dapig...hanya yg bodoh dan dungu shj membiarkan diri dipijak dan dilanyak oleh kafir harbi ini.

      Bekas ahli pas kampung

      Delete
  2. Bkn shj DAP..malah kena kencing hidup2 dgn BABI. Masih tak terbukak MATAHATI lagi... SUBHANALLAH . Begitu sekali HINA nya PAS. Masih terhegeh2 dan tak sedar diri lagi... JILAT lah Jgn tak jilat

    ReplyDelete
  3. Dap mau pas keluar pakatan supaya dap lebih menguasai pr. Bila terkeluar dap akan arah anauwar supaya pkr ambil kerusi pas dan dap ambil kerusi pkr. Inilah game tokong yg pas tak nampak sebab mata dan hati setan dah tutup. Tolak politik munafiq dan politik extremist.

    ReplyDelete
  4. Dah lama umno ikut kata mca n gerakan .... buktinya makin banyak kerusi dap.... tu semua anugerah umno kpd mca dan mic kan... tkasih Umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima ksh krn membawa cerita mat liwat itu..anu gerah.hahahahaaaaa

      Delete
    2. ko citer apa bongok...UMNO yang leading dalam BN. Lagi satu, UMNO takde anugerah...mat liwat yang dapat anugerah

      Delete
    3. PAS sudah dikuasai oleh DAP, sekarang ini yang berkuasa dalam PAS bukannya Mursyidul Am PAS, bukannya Presiden PAS, bukannya Majlis Syura, tetapi DAP, segala hala tuju PAS ditentukan oleh DAP, segala kehendak DAP akan dituruti oleh PAS tanpa usul periksa, manakala apa saja yang hendak dibuat oleh PAS mestilah mendapatkan sokongan dari PKR dan kemudian perlu dapatkan kelulusan dari DAP pula, baru boleh buat, kalau DAP kata tak boleh PAS akan tak buat perkara itu.

      Sangat jelas PAS dah jadi pecacai DAP, walaupun Hadi Awang kata kononnya nak keluar Pakatan Rakyat, itu semua drama sahajalah, drama yang diarahkan oleh DAP untuk memesongkan orang ramai dari isu sebenar sekarang ini iaitu PAS sudah dikuasai oleh DAP selama ini. Sedarlah semua rakyat Malaysia. Lihatlah kebenaran yang sedang terbongkar ini walaupun cuba disembunyikan oleh PAS dan kuncu-kuncunya, tetapi ingatlah kebenaran akan mengatasi kebatilan akhirnya. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  5. Sangat la tkasih pada umno yng kasi kerusi pada dap... jgn marah kan tu semua jasa bakti umno melalui mca dan gerakan... eh ada k kerusi yg dap lawan umno.... tkasih jual kami...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS pula terus dikuasai oleh DAP, lepas ni dalam lambang PAS ganti dengan roket kerana PAS sekarang menuju ke arah agenda sekular DAP sahajalah.

      Jangan nak berdramalah, hakikatnya PAS adalah telah dikuasai oleh DAP, hala tuju PAS sudah disusun oleh DAP ke arah sekular dan pluralisma, inilah hakikat PAS sekarang ini.

      Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  6. tak faham politik parpu ni. kenyataan Hadi itu sebenarnya memberi kelebihan kpd pakatan. Kenyataan Hadi menunjukkan yg PAS masih meletakkan Islam d tempat tertinggi sehingga sanggup keluar Pakatan. Imej yg menunjukkan mereka serius memperjuang Islam. Imej ini akan memberi sokongan rakyat terutama melayu kpd PAS.

    Tentang ugutan keluar tu, DAP ni bijak. Mereka tidak akan mengambil risiko kehilangan sokongan melayu dgn membiarkan PAS keluar. Perbincangan pasti berlaku & DAP pasti berlembut, akhirnya memberi imej positif yg mereka juga menghormati penganut Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Statement anon 7.19pm ni entah laaaa.....

      Delete
    2. Islam apa lagi pada PAS....negara Islam dah takde...hudud dah takde...yang memperjuangkan Islam di tendang keluar...yang aku nampak unsur2 syiah, khawarij ngan mat liwat semakin kuat, yang terbaru u turn konar baring, lepas tu, tak habis2 di perbabikan oleh setan DAPigs

      Delete
    3. Memang kenyataan Hadi Awang itu hendak memberikan kelebihan kepada Pakatan Rakyat, iaitu terus menipu ahli-ahli PAS supaya jangan marah lagi pada PAS, kononnya PAS sudah sedar, tetapi sebenarnya PAS sudah dikuasai oleh DAP, hala tuju PAS sudah dicatur oleh DAP ke arah sekular dan pluralisma, inilah yang cuba diselindungkan oleh tok guru politik PAS itu.

      Kepada PAS, jika benar PAS berani, sila keluarkan surat rasmi menyatakan pendirian rasmi PAS berhubung isu kalimah Allah berdasarkan keputusan Majlis Syura PAS dan sila Hadi Awang tandatangan surat itu didepan Karpal Singh dan sila berikan kepada Karpal Singh, itu pun kalau beranilah.

      Ahli-ahli PAS sekalian, sebenarnya DAP sudah menguasai PAS sepenuhnya, PAS sekarang hanyalah boneka kepada DAP sahajalah, kalau anda semua tak percaya, sila suruh PAS sahut cabaran saya itu, gerenti mereka tak akan sanggup untuk berhadapan dengan cabaran saya itu kerana PAS sudah dikuasai sepenuhnya oleh DAP sekarang ini, itulah hakikat sebenarnya. Sedarlah semua rakyat Malaysia. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    4. Hanya yg lupa diri jer msh sanggup cium burit limbabi n kapla sink ni.

      Delete
  7. Anon 7:19, aku heran manusia bodoh macam kamu pun ada di dunia!!! Bila hang nak cerdik? Singh tu dah berkali-kali merendah-rendahkan martabat Islam pun hang masih tak faham lagi? Ptuihhhhhhhhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh tak bodoh, Cina MCA pun dah berkali2 rendahkan martabat Islam.

      Delete
    2. Yer ker....tapi aku tetap sokong sedara seislam aku pi pijak muka penternak babi yg melacurkan agama islam..Geli hati melihat wajah u-turn gelabah semacam bila digertak kapla sink....
      Si mat liwat pulak lalu senyap dgn isu tersebut...bak kata org..ditelan mati mak diluah mati bapak...

      Delete
    3. yer ker....yg penting kenyataan Hadi telah memberi kepercayaan semula kpd melayu yg mereka memang serius memperjuangkan Islam.

      Delete
    4. anon 8.06....takut Hadi buat u turn nanti, tak jadi keluar pakatan liwat plak

      Delete
    5. Anon 8:06, Hadi Awang itu hanyalah berdrama untuk menipu ahli-ahli PAS sahajalah kerana beliau sendiri sudah gerun dengan gelombang pemberontakkan ahli-ahli PAS yang sangat marah melihat PAS dikuasai oleh DAP sekarang ini. Ini semua lakonan semata-mata sahajalah untuk menyelindungkan hakikat sebenar bahawa PAS sudah dikuasai oleh DAP sekarang ini. Dalam PAS, Mursyidul Am PAS, Presiden PAS, Majlis Syura sudah tak ada kuasa, semuanya ditentukan oleh DAP, sedangkan Mursyidul Am PAS, Presiden PAS dan Majlis Syura adalah pelakon yang menjayakan segala agenda sekular DAP untuk mengsekularkan PAS dan menayakan agenda pluralisma dalam PAS untuk kepentingan nafsu serakah DAP sahajalah. Ini adalah hakikat, kalau tidak masakan PAS hanya berdiam diri dan tak berani menyanggah apa saja perbuatan DAP secara rasmi, iaitu keluarkan surat kepada DAP untuk amaran dan sebagainya, ada PAS pernah buat itu semua? Semuanya tak ada, sebab PAS sudah dikuasai oleh DAP sepenuhnya sekarang ini. Sedarlah semua, inilah hakikat sebenarnya yang perlu diketahui oleh ahli-ahli PAS sekalian. Sedarlah semua rakyat Malaysia. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  8. Doh brapa banyok kawe gi ceramoh PAS...Kalu DAP nga PKR join...tak pernoh demo dok ngoyak nok Perintah Malayisa..

    DAP sokmo nok tulung jatuhke AMNO jaa...

    DAP tok se pung nok jadi PM...Dia bue doh ko Anwar...PAS pege banyok Portfolio.

    Acu tra tengok gak..

    Ni dok...DAP baek kalu dibandeng key nga UMNO..

    Oghe DAP cubo nok blaja Isle..tok mache UMNO.

    Oghe Kelate
    Tanjung Chat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasa TU mu bodoh....mu g make taik karpal singh pah tu mu...mu bule panda semula.....bodo mace tok guru mu gok..hehehe

      Delete
    2. Org klate dan pas memang tak boleh dipisahkan. Dah bersebati, sehati sejiwa. Namun, kali ni umno nampaknya masih ada peluang untuk menembusi kubu kuat pas di kelantan gara-gara tindak-tanduk pas yang terlalu bagi muka kat dap.

      Delete
  9. Sah, memang betui Tun Mahathir kata Umno parti Syaitan. Tak habis nak menipu rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, tu peribahasa omputeh. Maksudnya walaupun pas ni dari segi luaran nampak baik tapi belum tentu baik. Umno walaupun tak menggunakan label Islam dan dituduh macam2 gambaran buruk melalui fitnah dan persepsi negatif tapi terbukti dah banyak membantu orang Islam.

      Delete
    2. Lain kali belajar juga bahasa ompueh...

      Delete
    3. cai pakatan liwat mana paham....suruh ngaji tak mau, suruh liwat mau

      Delete
    4. Nik Aziz yang kata nak berkawan dengan Syaitan itu apa pula ye? Jangan nak berdramalah, PAS memang sudah teruk, sudah dikuasai oleh DAP, dalam PAS sekarang ini Mursyidul Am PAS, Presiden PAS, Majlis Syura Ulama PAS, semuanya sudah tak ada kuasa, sekarang yang berkuasa dalam PAS adalah DAP yang telah menguasai segala kekuasaan dalam PAS sekarang ini. Segala hala tuju PAS diuruskan oleh DAP ke arah sekularisma dan pluralisma sahajalah. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    5. Sah....hahahaaaaa.Tu yg pas bawak dapig pi jihad lwn setan....yg khianatnya dapig pi kencing pas depan pengikutnya pulak....
      Pas tak jadi bawak pgayr krn mrk sokong yahudi dan peliwat puak lgbt..
      Jadi setan di sini ialah dapig....

      Delete
  10. Mustahil pas nak bercerai ngan dap. Ceraikan Hasan Ali pas sanggup, ceraikan Ustaz Nasha pas sanggup. Namun, tidak sesekali untuk pas bercerai ngan dap. Sudah terlalu banyak yang pas korbankan untuk dap. Katakan apa saja, larangan penjualan arak di kedai serbanika yang ditarikbalik, menganggap remeh gejala murtad di selangor, membekukan peraturan salon unisex di kelate, menjadikan hudud dan negara Islam sekadar mainan bibir semata-mata serta tidak konsisten dalam isu kalimah Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS gempak je lebih.....kalimah Allah dah jual baru nak keluar? baru nak terngadah? standard buat u turn konar baring je.....

      Delete
    2. Hadi Awang, bila nak umumkan PAS keluar dari Pakatan Rakyat? PAS tak berani keluar dari Pakatan Rakyat, sebabnya sekarang ini PAS adalah boneka DAP sahajalah. Sekarang ini Mursyidul Am PAS, Presiden PAS, Majlis Syura Ulama PAS sudah tak ada kuasa, semua kuasa dalam PAS sudah dikuasai oleh DAP, mana berani PAS keluar Pakatan Rakyat, sudah tentu DAP tak bagi, dan PAS sebagai boneka DAP mana berani ingkar arahan DAP, satu lagi drama terbaru Pakatan Rakyat untuk menipu ahli-ahli mereka sekarang ini.

      Dulu PAS berslogankan Membangun Bersama Islam, tetapi sekarang bila PAS dah jadi boneka DAP maka slogan PAS dah tukar kepada Ke Arah Sekular dan Pluralisma Demi Kegembiraan DAP Dan Kuncu-Kuncunya. Sedarlah semua rakyat Malaysia sekalian. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  11. Pas keluar, pakatan?
    Bagus dan memang bagus, pas dah boleh bergerak sendiri pe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS nak bergerak bersendirian apanya, PAS sekarang dah dikuasai oleh DAP, segala hala tuju PAS sudah dalam cengkaman dan dicatur oleh DAP sekarang ini. PAS sudah dibonekan oleh DAP, kerana Mursyidul Am PAS, Presiden PAS, Majlis Syura Ulama PAS hanyalah pelakon yang akan menjalankan segala arahan oleh DAP sajalah, mana berani PAS lawan cakap DAP, nanti sekali DAP terajang PAS terus PAS terperosok dalam longkang.

      PAS sekarang sedang dikuasai oleh DAP ke arah mengsekularkan dan mempluralismakan PAS sebagai boneka DAP untuk mempengaruhi orang-orang Melayu / Islam sajalah. Sedarlah rakyat Malaysia sekalian. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    2. Encik mohamad....nama anda kurang sesuai dengan watak anda....pakai nama lain boleh?

      Delete
    3. Janganlah nak buat konar baring semasa tengah whilly, ha..... kan dah terbabas. Jangan nak berdrama lagilah, PAS yang jadi pecacai DAP dan PKR untuk memporak perandakan negara ini itu sesuaikah dengan gelaran parti Islam? Islam ajar supaya ceramah membohong di sana sini, lepas tu lepas ceramah kutip sedekah dari penonton ceramah itu, malahan entah diaudit entahlah segala kutipan sedekah itu, apakah ini ajaran Islam?

      Janganlah saudara nak main wayang hendak menghina orang lain kerana lihatlah PAS, PKR dan DAP yang memang hina dan jahat itu. Sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  12. tanpa pakatan 60 kerusi parlimen pas bertanding dlm pakatan pun 60 kerusi...x ke bodoh parti pas ni..

    ReplyDelete
  13. tanpa pakatan 60 kerusi parlimen pas bertanding dlm pakatan pun 60 kerusi...x ke bodoh parti pas ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang terbukti....silap2 separoh jer habih bagi kat pkr.

      Delete
  14. Nati Tuan Guru doa ke mung baru pade muko mung...

    Buke stakat pecoh peruk...siap masok nrako jahane...

    Mung kosek lagi Tuan guru Nik Aziz...doso besar weeii... Tok pade dok ngato Ulamaok besar bei..

    Gi ambik air semaye buat solat taubah...ngucak panje weii

    Tok soh jadi bengong gak...Tok Guru kito tiado tandenge..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah bila nafsu menguasai diri, hanya memandang diri sahaja yang baik kerana kononnya berserban dan berjubah, tapi tidak sedar bahawa diri sendiri pun bermasalah. Dalam hal ini, saya hanya berserah kepada Allah, orang nak ainaya saya, dipersilakan, sekiranya kamu diizinkan oleh Allah, maka kamu berjaya, tetapi ingatlah bahawa di akhirat kelak kita akan bertemu untuk saya menuntut keadilan di atas kezaliman tersebut.

      Janganlah membangga diri, tak kisahlah tok guru ke, penari kabaret ke, penjual getah sekerap ke, kita semua manusia, jangan nak membangga diri sangatlah kononnya tok guru dan itu ini, kerana kalau berperagnai tak elok, gelarlah apa pun tak elok juga. Maka sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    2. Aku dah hilang hormat org yg melindungi mat liwat dan pelayan pelacur.juga pelacur agama sama ada islam atau kafir....

      Delete
  15. RELEVANKAH PAS DALAM REALITI BARU?
    Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin

    Saya pernah mengkritik UMNO dalam tulisan saya sempena Perhimpunan Agung UMNO yang lepas dan sebelum. Ketika itu saya tetamu parti tersebut di perhimpunan mereka. Orang UMNO tidak menzahirkan kemarahan atas kritikan itu. Perasaan mereka, saya tidak tahu. Muktamar PAS baru sahaja berlalu. Kali ini saya ingin sedikit melontarkan persoalan untuk berkongsi dengan PAS. Maaf, bagi saya PAS merupakan parti politik yang agar sukar menerima teguran. Sekalipun tidak dinafikan ada juga pimpinan PAS yang bersikap terbuka. Pemuda PAS merupakan sayap yang sepatutnya menggambarkan open-mindedness, tapi menzahirkan reaksi yang agak keras setiap kali menerima kritikan. Pembaca boleh membaca reaksi timbalan ketuanya dalam memberi pandangan balas terhadap saya ketika saya melontar pandangan agar jangan tiru pendekatan Taliban dan jangan wujudkan negara mullah.Dalam wacana di sinar baru-baru ini mengenai ulama dan pemerintah, banyak kritikan saya tertumpu kepada UMNO, tetapi pihak Pemuda PAS yang begitu melenting hanya kerana pandangan sepintas lalu agar PAS jangan nanti membentuk negara mullah. UMNO tidak sangat melatah. Saya mula risau tentang masa depan hak bersuara rakyat terhadap kerajaan jika PAS direzekikan Allah menguasai Putrajaya. Apakah pendekatan UMNO sebelum PRU-12 akan dihidupkan semula? Atau lebih parah, atas nama Tuhan rakyat dilarang berbicara? Harapnya tidak begitu.BerubahGerakan Islam di seluruh dunia terpaksa akur bahawa mereka perlu berubah jika ingin memastikan mereka terus relevan. Bukan sahaja gerakan ccIslam, bahkan apa sahaja gerakan dalam dunia ini terpaksa akur bahawa cuaca baru yang sedang dihayati oleh umat manusia memerlukan satu kerangka baru dalam pemikiran dan perlaksanaan.Politik adalah satu bidang yang membabitkan persoalan menguruskan manusia. Manusia itu terdedah kepada pengaruh tempat dan masa. Budaya dan cara berubah disebabkan persekitaran yang berbeza. Sudah tentu, iklim politik pada zaman Nabi s.a.w dan al-Khulafa al-Rasyidin tidak sama dengan zaman selepasnya. Sudah pasti budaya dan cara politik pada zaman Umawiyyah dan ‘Abbasiyyah tidak sama dengan yang selepas itu. Demikian politik dalam era ‘nation states’ tidak sama dengan era empayar sebelum itu. Globalisasi dan era ledakan maklumat telah mencetuskan pelbagai fenomena baru dalam kehidupan manusia. Sesiapa yang cuba melaksanakan secara literal ataupun mengadaptasikan sepenuhnya teks politik zaman lampau ke zaman kini, maka dia seorang yang naïf dan dangkal dalam memahami tabiat politik (naturalness of politics), sekaligus rasional dan tabiat Islam (naturalness of Islam) itu sendiri.......bersambung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba memutar belitkan kenyataan, Dr. Asri ni sekejap begini, sekejap begitu, satu grup dengan Nik Aziz sajalah, entah apalah dia ini. Sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  16. RetorikSemasa awal kebangkitan Islam, gerakan Islam khususnya yang banyak bercakap tentang politik banyak melaungkan slogan-slogan yang belum diuji keberkesanannya. Sebahagian slogan itu didokong oleh sebahagian mereka dengan penuh dogmatic dan rhetoric. Padahal, sebahagian besarnya hanyalah ijtihad ataupun tafsiran yang dibuat dengan pengaruh tertentu. Sedangkan Islam lebih luas dan terbuka dibandingkan dogma dan retorik tersebut. Kesempitan beberapa pegangan mereka khususnya apa yang dikaitkan dengan teori ‘daulah Islamiyyah’ ataupun ‘Islamic State’ telah menghalang mereka maju ke hadapan. Slogan mereka menakutkan sebahagian rakyat. Islam yang menjadi agama rahmat, diungkap dan dilaungkan secara yang menggusarkan. Fokus terhadap menghukum rakyat dengan ‘hukuman syariah’ lebih banyak dari bicara tentang memberikan servis dan hak-hak rakyat yang dibela oleh syariah. Pendekatan sebahagian slogan Islam itu seakan ingin menjadikan rakyat ‘robot patuh syariah’ bukan sebagai manusia merdeka yang taat kepada Tuhan dengan penuh pilihan.Nilai SemulaSetelah melalui beberapa pengalaman, akhirnya banyak gerakan Islam mula menilai semula. Dalam kalangan mereka mula memperkatakan tentang ijtihad-ijtihad baru mengenai politik. Mereka juga mula membahaskan betapa perlunya memahami teks dalam kerangka konteks. Mula sedar betapa politik terdedah kepada perubahan. Islam hanya menetapkan dasar-dasar umum. Derita Dunia Muslim bukan kerana soal tiada hudud ataupun pemimpin tidak berserban, tetapi derita Dunia Muslim disebabkan bad governance, rasuah, salah guna kuasa, pecah amanah dan lain-lain penyakit yang men’jahanam’kan negara. Memalukan Dunia Muslim dibandingkan Barat yang sering mereka kutuk. Jika dilihat di sudut Islam agama yang mempentingkan kebersihan dan peraturan pun, malang sekali negara-negara umat Islam kebanyakan kotor, pengurusan yang buruk dan segala kemunduran hidup. Sedangkan Barat yang meninggalkan agama itu jauh lebih bersih, kemas pengurusan mereka dan maju. Islam tidak salah, tetapi umatnya bersalah kerana meninggalkan ajaran Islam dalam hal-hal berkenaan. Datang gerakan Islam pula memberikan fokus yang tidak menggambarkan sifat Islam yang memberikan servis kepada kemaslahatan manusia. Maka, perubahan ataupun tajdid dalam gerakan Islam itu amat diperlukan.Rakyat muslim mula muak dengan pemerintah-pemerintah mereka yang ada. Rasuah, salahguna kuasa, memerah harta negara dan kezaliman menghiasi politik Dunia Muslim. Rakyat membenci pemerintah mereka sekian lama. Era teknologi telah membuka peluang besar untuk kebangkitan yang lebih berkesan. Kombinasi antara teknologi dan hasrat perubahan politik menampakkan hasilnya. ‘Arab Spring’ menjadi bukti bahawa era baru mampu melakar politik gaya baru. Siapakah yang akan menjadi harapan rakyat? Gerakan Islam yang terlibat dengan politik cuba tampil ke hadapan sebagai satu alternatif baru.Persoalannya, apakah yang rakyat mahukan? Apakah mereka mahu keluar dari cengkaman golongansecularist kepada cengkaman golongan mullah (clerics)? Apakah mereka mahu kerakusan kuasa atas nama dunia ditukar kerakusan kuasa atas nama Tuhan dan agama? Sudah tentu tidak! Mereka mahukan hak, keadilan dan kenikmatan hidup sebagai insan yang bermaruah dan merdeka. Mereka sudah rimas dengan cengkaman penguasa. Islam yang rahmat diharapkan dapat menawarkan khidmat yang mereka idamkan. Mereka ingin melihat orang yang miskin dan melarat diberikan makan. Bandar yang kotor menjadi bersih. Pengurusan yang buruk menjadi terurus. Rakyat diberikan ilmu dan pendidikan. Harta negara dibahagi secara adil dan kerajaan diurus dengan penuh amanah. Mereka bukan bermimpi untuk melihat tangan rakyat dipotong, ataupun wanita direjam dengan batu, ataupun wanita dipukul kerana tidak bertudung dan seterusnya. Itu bukan mimpi mereka. Itu juga bukan mimpi Islam yang penuh rahmat ini. Mereka mengharapkan gerakan Islam menghilangkan sengsara mereka, bukan sekadar untuk menghukum mereka......bersambung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. Asri tak mahukah ulas pasal politik liar yang dimainkan oleh PAS selama ini hinggakan agama pun diperdagangkan kerana politik pelampau puak PAS selama ini? Jangan nak berpura-puralah, PAS memang zalim, suka buat hukum hakam untuk mempengaruhi masyarakat percaya kepada segala tindak tanduk PAS itu walaupun tindak tanduk PAS itu sangat melampau dan diluar kewarasan manusia normal. Sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  17. Mendapat TempatAtas kesedaran tentang hakikat politik Islami dan memahami tabiat baru dunia kini, banyak gerakan Islam mula membuat pendekatan baru. Slogan-slogan yang menakutkan telah cuba ditinggalkan. Pendekatan ‘haram’, haram, haram mula ditukarkan dengan mencari dan memberi alternatif halal yang lebih baik kepada rakyat. Slogan-slogan Islam yang lebih memberikan harapan mula dilaungkan. Mereka mula memberikan khidmat kepada rakyat. Menambat hati mereka dengan janji yang selaras dengan cita dan cinta rakyat.Al-Ikhwan al-Muslimin juga mencari pendekatan baru di Mesir. Demikian al-Nahdah di Tunisia. Turki dilihat mengepalai hal ini. Walaupun kerajaan Turki berasaskan secularism, tapi tokoh-tokoh Islam Turki tidak menjerit perlembagaan kufur atau ingin menghapuskan perlembagaan, sebaliknya bekerja dalam kerangka yang ada. Ini sama dengan apa yang dibuat oleh Ashamah, Najashi di Habshah yang mengepalai negaranya yang Kristian. Dia menganut Islam secara senyap dan berhubungan dengan Nabi s.a.w melalui utusan dan surat menyurat. Nabi s.a.w tidak pernah menyuruhnya meletakkan jawatan, sebaliknya dia bekerja dalam kerangka yang ada dan termampu.Maka, pemikiran tajdid dalam memahami realiti baru amat diperlukan oleh PAS. Usahanya itu adalah bagi membolehkan PAS terus relevan dan mencapai maqasid politik yang dikehendaki oleh syarak. Usaha seperti ini amatlah penting, walaupun biasanya ia akan dikritik oleh penganut dogma lama. PAS itu sendiri hari ini hakikatnya telah cuba berubah dalam menangani persekitaran yang ada. Apakah PAS akan berjaya menawar khidmat islami yang relevan dengan kemanusiaan hari ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak mahukah Dr. Asri membuat analisis pendekatan baru PAS hingga menjadikan PAS sebagai pecacai suruhan kepada DAP sekarang ini? Lihatlah sekarang ini PAS sudah dikuasai oleh DAP sepenuhnya, malahan Mursyidul Am PAS, Presiden PAS dan Majlis Syura pun dibawah telunjuk DAP, dikuasai oleh DAP hinggakan hala tuju PAS sudah dicaturkan oleh DAP sekarang ini. Silalah Dr. Asri lihat dengan jiwa yang murni bagamainakah PAS yang dahulunya begitu ekstrem dan jumud sekarang ini telah jadi sekular dan pluralisma kerana sekarang ini PAS sudah dikuasai oleh DAP, segalanya perlukan keizinan dari DAP jika PAS hendak berbuat sesuatu. Tetapi segala arahan DAP akan dipatuhi dengan sepenuh jiwa dan raga serta bakul sampah oleh PAS kerana PAS adalah pecacai DAP, malahan PAS sekarang ini adalah boneka yang sudah dikuasai dan dipercaturkan hala tujunya oleh DAP yang menggerakkan PAS ke arah sekularisma dan pluralisma sesuai dengan kehendak DAP selama ini. Sedarlah semua. Sekain, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  18. Blog ni akan diSPAM tak lama lagi. Harap maklum.

    ReplyDelete
  19. nampak macam pas dah dapat wahyu je.... better sedar sekrang sebelum sebelum terlambat... klu x nasi akan menjadi bubur la....... kepada pengikut2 PAS tu fikir2 la masak2 dulu ........

    ReplyDelete
  20. MIMPI LA LU MAMAKK...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!