CILI KASI TARUK! WAWANCARA TUN M YANG MESTI DIBACA OLEH SEMUA RAKYAT MALAYSIA!

TUN Dr Mahathir Mohamad masih cergas dan terus bekerja walaupun sudah hampir 10 tahun bersara daripada jawatan Perdana Menteri Malaysia.

Pada usia hampir menjangkau 88 tahun pada 10 Julai ini, beliau masih ke pejabat pada setiap hari bekerja manakala pada hujung minggu, menyampaikan ucapan apabila menerima jemputan.

Selain itu, beliau turut menulis di dalam blognya, CheDet, dan menyumbang artikel kepada akhbar The News Straits Times dan Utusan Malaysia.

Dalam temu bual dengan wartawan Bernama, Abdul Aziz Harun, Massita Ahmad, Zairulliati Mali dan Prem Kumar Panjamorthy di pejabatnya di sini baru-baru ini, Dr Mahathir berkongsi pandangan dan harapan beliau mengenai pentingnya perpaduan kaum di Malaysia, pilihan raya umum akan datang serta soal ekonomi. Berikut petikan temu bual tersebut:

Soalan: Tun nampak sihat. Bagaimana Tun meneruskan kehidupan ini sebab selepas 10 tahun bersara, Tun nampak masih aktif?

Tun M: Umumnya saya masih boleh bergerak, boleh bercakap, boleh main kuda pun, tapi memanglah bila dah tua adalah masa-masa sikit sebanyak, penyakit, batuk penat, itu semua biasa saja. Tapi tentang nak buat kerja saya buat kerja macam biasa. Saya datang pejabat tiap-tiap hari bekerja bahkan hujung minggu pun saya dijemput untuk bersyarah jadi saya kerja sepenuh masa. Alhamdulillah saya masih boleh.

Soalan: Ada sesetengah orang bila bersara, mereka bersara terus tapi Tun masih aktif, adakah Tun ada sasaran yang nak dicapai?

Tun M: Dulu masa saya jadi doktor saya nasihat sesiapa yang bersara supaya terus aktif kerana kalau kita bersara, lepas tu kita tak buat apa-apa kita akan dapat penyakit. Ini saya perhatikan, saya nampak, saya lihat. Ramai yang bila bersara dia tarik diri dari masyarakat dia tak boleh nak sihat. Sebab itu saya terima nasihat saya sendiri, iaitu bila bersara mesti terus aktif dan minat saya masih dalam bidang politik, sebab itu saya masih aktif dalam politik. Pasal saya nak jaga kesihatan saya dan saya masih berminat dengan politik yang berlaku dalam negara kita.

Soalan: Apa aktiviti Tun selain politik?

Tun M: Saya baca buku banyak, saya tulis itu ini, saya ada blog, saya tulis juga artikel untuk (The New) Straits Times, untuk Utusan Malaysia, dan saya dapat surat banyak dari luar negeri saya cuba jawab. Selain itu ramai yang datang berjumpa dengan saya dari dalam dan luar negeri dan setakat yang saya ada masa saya cubalah berjumpa dengan orang. Itulah aktiviti saya. Saya juga cuba bersenam sikit, buat ‘treadmill’, kadang-kadang angkat dumbel, naik kuda, berjalan, itu biasa sajalah.

Soalan: Dalam setiap pilihan raya, keadaan bagi parti bertanding adalah menentukan hidup atau mati”. Dalam pilihan raya akan datang, adakah keadaan yang sama?

Tun M: Keadaan berbeza. Keretakan di kalangan masyarakat umumnya sudah jadi lebih mendalam. Di masa saya dulupun terdapat juga pembahagian terutamanya di kalangan orang Melayu kepada parti-parti yang berlainan tapi umumnya sokongan kepada Umno begitu kuat dan ramai yang lebih berminat untuk menyokong Umno daripada parti-parti lain. Apabila ada serpihan pun macam Tengku Razaleigh (Hamzah) menubuhkan parti Semangat 46 mereka tak dapat tarik banyak ahli Umno. Datuk Seri Anwar (Ibrahim) lebih berjaya sikit tapi masih lagi tak dapat mengalahkan Umno. Sebab itu pada tahun 1999 kemenangan BN masih lagi tinggi walaupun ramai juga orang Melayu yang berpendapat bahawa Anwar telah dianiaya dan dengan itu mereka tak sokong tapi orang Cina sokong dengan cukup kuat, kita masih dapat dua pertiga. Tapi selepas itu kita dapat pemerintahan tidak menumpu kepada keperluan rakyat, sebaliknya lebih utamakan memperkayakan diri dan sebagainya. Pemimpin juga begitu, pemimpin di semua peringkat pun masing-masing nak cari peluang daripada politik untuk nak isi poket. Dengan itu orang pun mula hilang kepercayaan. Hari ini kita dapati kepercayaan itu belum kembali sepenuhnya. Tapi (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Tun Razak sekarang ni cuba memulih semula dan sedikit sebanyak dia berjaya.

Soalan: Pengundi bawah umur 40 tahun adalah pengundi muda. Senario sebelum ini macam mana? Sebab ada yang kata 40 peratus daripada pengundi sekarang berumur bawah 40 tahun. Sebelum ini golongan muda macam mana sokongan dia pada kerajaan?

Tun M: Dulu golongan muda pun dia dapat melalui zaman dulu dan zaman sekarang. Umpamanya golongan muda dulu melalui zaman yang mana tidak banyak pembangunan di Malaysia bahkan kita dianggap sebagai negara membangun yang daif dan miskin. Dan mereka melihat perubahan yang berlaku dan mereka menghargai perubahan yang berlaku di zaman mereka. Sebaliknya pemuda sekarang ini mereka dilahirkan setelah negara sudah maju. Bagi mereka memanglah negara ini begini. Dia tidak pernah mengalami keadaan yang mana negara miskin, mereka tidak ada peluang bekerja, tak dapat peluang belajar, tak dapat peluang untuk menjadi ahli profesional. Dulu tiada. Sekarang ni ini dianggap sebagai perkara biasa. Dan bila kita anggap sesuatu sebagai perkara biasa kita tidak begitu menghargai. Kita menghargai bila kita dapat sesuatu yang kita tak pernah dapat. Tapi mereka dilahir di zaman negara kita sudahpun maju dan bagi mereka ini memang keadaan biasa. Jadi dengan itu mereka tidak menghargai sebaliknya mereka terdedah dengan pengaruh-pengaruh dari Barat umpamanya berkenaan kebebasan dan macam-macam lagi dan mereka berpendapat mereka belum cukup bebas. Masih lagi tersekat dalam perkara itu dan ini. Mereka lihat di barat sana semuanya bebas, apa juga boleh lakukan, ini yang menyebabkan mereka berasa tidak puas hati lagi. Mereka nak kebebasan yang lebih lagi, yang bertambah dan sebagainya, dengan itu mereka ingin melihat perubahan berlaku. Bagi mereka perubahan akan datang hanya kalau parti lawan menang. Pasal parti lawan ini janji untuk membawa perubahan. Apa juga yang dikatakan oleh pihak BN umpamanya tidak berkesan. Walaupun benar dan nyata tapi tak berkesan kerana mereka taksub dengan kepercayaan bahawa perubahan pemerintahan akan membawa perubahan dalam kehidupan mereka. Sebab itu keadaan sekarang berbeza dari dulu.

Soalan: Pendekatan yang diguna pakai Datuk Seri Najib mungkin berbeza dari dulu untuk mendekati orang muda, adakah pendekatan itu nampak berjaya?

Tun M: Ada kejayaan tapi tak mencukupi kerana kedudukan parti sudah jadi begitu, dalam persepsi orang, kurang baik. Sebab itu susah untuk mendapat balik sokongan.

Soalan: Mungkin ada banyak yang perlu dilakukan oleh Datuk Seri Najib?

Tun M: Dia pun tak ada masa banyak dah, tak lama lagi nak ada pilihan raya, nak buat apa dah. Bila-bila masa, jadi nak kena turun, nak jumpa seberapa banyak rakyat apa semua, susah. Jadi, ada la masalah. Masing-masing akan keluarkan masalah baru dan untuk menangani masalah-masalah ini memerlukan masa, dan dia sekarang ni tak ada masa dah. Tapi saya pikir dia dah usaha secukup mungkin. Dia bekerja keras.

Soalan: Pengalaman Tun sendiri macam mana? Bila tiba pilihan raya, nampak banyak tuntutan daripada dalam parti sendiri dan dari luar BN. Mereka macam mengambil peluang ketibaan pilihan raya ini untuk membuat tuntutan?

Tun M: Masa saya dulu orang tak tahu bila pilihan raya nak ada, jadi dengan itu belum mereka buat tuntutan kita ada pilihan raya. Tapi bila kita tunggu sampai dah nak saat terakhir yang mana kita terpaksa bubar Parlimen, tidak ada elemen kejutan lagi. Jadi semakin dekat pilihan raya semakin banyaklah tuntutan.

Soalan: Tapi Datuk Seri Najib perlukan masa?

Tun M: Ya, saya percaya dia perlukan masa.

Soalan: Tuntutan agak drastik daripada bukan Melayu, macam mana Tun lihat dia boleh buat keseimbangan untuk memenuhi tuntutan dari dalam parti yang diterajui dan dari luar parti?

Tun M: Kita berada dalam keadaan serba salah. Tuntutan yang dibuat parti lawan menyentuh kedudukan orang Melayu umpamanya. Bila orang Melayu nak jawab, kalau tak pandai jawab, dia nampak seperti rasis. Dia terlalu utamakan bangsa daripada bangsa Malaysia jadi kita dapati orang Melayu tak dapat nak menjawab kerana takut dituduh. Dengan itu mereka cuma berasa marah. Mereka tak dapat lawan apa, mereka marah tapi itu tidak begitu berkesan. Inilah jadi masalah bagi orang Melayu dan masalah juga bagi kaum-kaum yang lain kerana kita lihat sekarang ni perpecahan antara kaum lebih ketara daripada di zaman dulu.

Soalan: Mungkin ini program sentuhan hati yang perlu ditangani Datuk Seri Najib, perlu berusaha lebih ke arah perpaduan?

Tun M: Yalah kita ada 1Malaysia dan sebagainya tapi itu sebagai slogan. Kita harus dapat sambutan daripada semua kaum tapi saya perhatikan sambutan itu datang lebih daripada orang Melayu saja.

Soalan: Jadi masih banyak yang perlu dilakukan untuk bukan Melayu? Bila dilakukan banyak untuk bukan Melayu, tuntutan dalam parti pun memuncak?

Tun M: Saya fikir tuntutan daripada bukan Melayu dah banyak layanan dah bagi. Tapi bila mereka berpendapat mereka akan menjadi penentu dalam pilihan raya ni, akan mereka timbul lagi macam-macam tuntutan.

Soalan: Perpaduan dalam parti macam mana, sebab sebelum ini nampaknya kekalahan BN disebabkan dalam parti bukan kekuatan lawan?

Tun M: Saya ingat keadaaan reda sedikit. Kalau dulu memanglah kalau tak dapat jadi calon, akan menentukan calon yang dipilih akan kalah. Tapi nampak sekarang ini kurang sikit. Ada pengakuan mereka tidak akan cantas, mereka tidak akan sabotaj, tapi kita tunggulah sehingga pilihan raya nak tau sama ada betul mereka pegang kepada janji-janji mereka atau tidak.

Soalan: Nasihat Tun kepada mereka?

Tun M: Mereka harus ingat kalau amalan cantas-mencantas ini diteruskan kalau mereka jadi calon pun mereka akan kalah, akan dicantas juga. Yang penting bukan mereka menang, yang penting parti menang. Untuk parti menang maka calon-calon parti mestilah diberi kemenangan. Sama ada suka tak suka itu soal lain, pasal dia calon parti kita. Kalau kita tak bagi dia menang maka parti akan kalah. Parti akan kalah kedudukan kita tetap akan terancam.

Soalan: Mesej Tun kepada pengundi Cina?

Tun M: Selama kita Merdeka sejak tahun 1957, kerjasama antara Melayu-Cina-India MCA-Umno-MIC-Gerakan ini telah membawa banyak kemajuan bagi negara kita. Dia menyebabkan negara kita jadi stabil. Sebabnya ialah kerana ketiga-tiga kaum ini bersetuju untuk kongsi kuasa. Kerana kita berkongsi, bukan Umno ambil semua untuk Umno ataupun MCA ambil semua untuk dia, tapi kita sanggup kongsi. Kerana kita sanggup kongsi maka negara kita tidak memperlihatkan huru hara, dan dengan itu negara kita dapat dimajukan. Kalau hari ini masing-masing kaum nak semua yang mereka tuntut, dan ini sudah tentu kaum-kaum yang lain akan berasa tidak puas hati, maka kestabilan negara akan tergugat dan kalau kestabilan negara tergugat kemajuan tidak akan tercapai, ekonomi tidak dapat tumbuh dan kita semua tidak akan dapat nikmat. Ini patut semua kaum faham terutama orang Cina yang berniaga. Mereka tak akan boleh berniaga dalam keadaan rusuhan kaum berlaku.

Soalan: Di Kedah macam mana peluang BN?

Tun M: Di Kedah dulu kita tak pernah kalah sehingga tahun 2008. Biasanya kita menang dua pertiga di Kedah. Tetapi timbul perasaan kecewa dan tidak puas hati di kalangan majoriti penduduk Kedah iaitu orang Melayu. Mereka kecewa dan mereka membuat keputusan untuk tidak menyokong BN. Mereka mengundi parti lawan walaupun kata mereka pedih, sakit nak undi parti lawan. Tapi saya dapati sekarang ini mereka sudah kembali percaya kepada BN dan saya yakin besar kemungkinan BN akan menang di Kedah.

Soalan: Timbul persoalan siapa MB Kedah nanti?

Tun M: Siapa MB itu tak penting. Yang penting ialah kemenangan. Kalau tak menang siapa pun tak boleh jadi MB. Kalau dok main cantas, kalah parti takdakla MB. Boleh jadi ketua pembangkang, sekarang ini kita ada ketua pembangkang di Kedah. Kalau nak dia kekal jadi ketua pembangkang, cantaslah.

Soalan: Timbalan Perdana Menteri Thailand dikatakan bertemu Tun di Langkawi untuk cari keamanan di selatan Thai. Adakah berlaku pertemuan itu?

Tun M: Saya ada berjumpa dengan Gabenor tapi saya tak bincang khusus berkenaan perkara ini. Sebaliknya kita dapati kerajaan mereka memang nak keamanan tercapai di selatan Thai tapi ia bukan mudah kerana orang-orang yang memberontak di selatan Thai ini berpecah. Kalaupun ada yang bersetuju supaya dihentikan rusuhan, ada pihak yang tak bersetuju. Jadi sementara orang ini mungkin tandatangan persetujuan, yang lain mungkin akan melakukan serangan bom dan sebagainya. Ini yang jadi masalah di selatan Thai. Kalau mereka ada satu badan saja yang berjuang dan keputusan dibuat oleh badan itu, kita dapat tamatkan rusuhan tapi setakat ini setakat yang saya tahu mereka berpecah kepada puak-puak dan kadang-kadang orang individu sendiri yang ambil tindakan.

Soalan: Tapi adakah wakil daripada pihak kerajaan Thailand datang jumpa Tun baru-baru ni?

Tun M: Adalah jugak.

Soalan: Jadi bolehkah Malaysia memainkan peranan seperti di Filipina, dengan menghimpunkan puak-puak yang ada kepada satu?

Tun M: Ini sebenarnya masalah dalam negeri Thai, jadi kita tak boleh langsung aktif. Namun demikian ada orang-orang ini yang kadang-kadang menyeberang masuk Malaysia. Jadi kita mungkin boleh cuba pujuk mereka supaya menamatkan perjuangan yang tak mungkin selesai ini kerana tak mungkin mereka dapat kebebasan. Itu yang patut mereka terima. Kalau mereka nak hantuk kepala di dinding sampai pecah kepala tak ada apa nak dapat. Jadi kita kena terima realisme, benda yang benar.

Soalan: Untuk menjadi sebuah negara maju pada 2020, kita perlu mencapai KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) purata enam peratus setahun. Namun pada tahun lepas dan pada tahun ini, dijangka KDNK akan berkembang sekitar empat hingga lima peratus sahaja. Adakah ini akan menjejaskan sasaran menjadi negara maju itu?

Tun M: Kalau kita tidak capai enam peratus tiap tahun dari segi angka mungkin kita tidak capailah. Tapi kita berpendapat bahawa yang dimaksudkan dengan negara maju adalah dalam acuan kita sendiri. Yang penting rakyat dapat kemudahan-kemudhaan infrastruktur tidak terhad kepada bandar-bandar sahaja tetapi di kawasan luar bandar juga. Kalau kita ambil kira sekarang ini di Kuala Lumpur sudah pun sampai ke tahap negara maju tetapi kita perlu tumpu kepada kawasan-kawasan yang terpencil.

Soalan: Adakah kadar nisbah hutang kepada KDNK pada tahap 53 peratus dianggap masih “sihat”?

Tun M: Saya ingat masih lagi sihat. Pendapatan kita masih meningkat. Dagangan kita masih positif. Jadi walaupun kita kira 50 peratus kita harus ingat negara seperti Greece umpamanya hutang dia lebih dari 100 peratus. Dia tidak mungkin bayar. Kita masih boleh bayar. Kita masih boleh bayar dan sekarang ini kita nampak pelaburan keuntungan tinggi. Dulu masa saya dulu Maybank untung RM300 juta kita anggap besar. Sekarang Maybank untung RM6 bilion.

Soalan: Adakah dagangan kita masih bergantung kepada Barat.

Tun M: Kita tidak lagi bergantung kepada Barat. Barat sudah merosot. Eksport kita ke Barat pun tidak boleh meningkat dan Barat juga tidak mampu untuk melabur sekarang ini. Kita lihat pelaburan datang dari Timur dan dagangan kita dengan Timur pun meningkat. Dagangan kita dengan negara China umpamanya sudah baik cukup tinggi. Dagangan kita dengan Asean juga meningkat. Jadi kita tidak perlu nilai kemajuan ekonomi negara kita berasas kepada Barat. Sebaliknya kita ambil keseluruhan dunia dan daripada segi keseluruhan dunia kita dapati bahawa eksport kita masih meningkat, lebihan kita masih meningkat. BNM (Bank Negara Malaysia)mempunyai simpanan sebanyak US$42 bilion…dulu masa saya US$30 bilion sahaja. Simpanan kita memang besar…simpanan kita tinggi…umpamanya di Tabung Haji. Kita ada simpanan dalam PNB (Permodalan Nasional Bhd)…simpanan macam-macam. Lagi badan termasuk juga macam Felda. Ini simpanan cukup besar. Kita ada simpanan yang cukup besar…cukup tinggi.

Soalan: Tun pernah mengatakan negara akan muflis jika kenaikan gaji tidak seiring dengan produktiviti. Kerajaan hari ini telah menaikkan gaji penjawat awam dan menekankan tentang KPI (Petunjuk Prestasi Utama). Adakah Tun masih berpegang kepada kenyataan Tun sebelum ini?

Tun M: Saya masih berpendapat kenaikan gaji mesti disertai dengan produktiviti kalau tidak kita punya kos tinggi. Kita tidak lagi kompetitif dalam pasaran dunia. Sebaliknya negara kita adalah negara dagang yang kemajuannya bergantung kepada dagangan. Kalau kita tidak bersaing dengan negara-negara lain maka sudah tentu prestasi ekonomi kita akan merosot sebab itu amat penting kenaikan gaji diimbangi dengan kenaikan produktiviti. Juga kita perlu ingat bahawa bila kita naik gaji kosnya cukup tinggi kerana…umpamanya kita ada gaji minimum. Gaji minimum ini kita nak tentukan kita kena kaji dengan cukup mendalam pasal bila kita naik satu orang…katakanlah gaji dia RM700 kita naik RM900…orang yang mendapat RM900 sekarang ini dia tengok orang di bawah naik gaji sama dengan dia…dia tidak puas hati…dia nak naik juga. Bila dia naik orang lain di atas dia pula berasa tidak puas hati. Sampai ke atas sekali. Bermakna bukan naik RM200 saja…ini naik berjuta-juta kerana seluruh skim gaji perlu disesuaikan dengan kenaikan gaji minimum.

Soalan: Dalam Proton, Tun pernah berkata bahawa Proton tidak akan mengeluarkan kereta murah lagi, jadi adakah ini bermakna harga kereta itu akan naik atau ia datang bersama kualiti?

Tun M: Ia akan naik, tetapi di samping itu, kualiti kereta itu akan ditingkatkan, seumpamanya Preve yang baru kita lancar ini, dia dilancar pada masa ia belum sedia dilancar, dengan itu, kereta 1,000 pertama yang dilancar itu mempunyai banyak masalah, tetapi pengurusan Proton sekarang ini sudah mengenal pasti masalah ini dan betulkan, jadi ia adalah satu kereta yang mempunyai teknologi tinggi yang lebih kurang sama dengan kereta-kereta yang lain. Jadi saya harap gambaran pertama berkenaan dengan Preve ini dapat dihapuskan, dan mereka akan menggunakan Preve ini kerana fungsinya cukup baik dan tidak seperti masa ia dilancarkan.

Soalan: Pada masa ini Tun adakah Proton akan kembali dibanggakan kerana sekarang ini jenama-jenama seperti Toyota, Honda telah mengambil alih TIV?

Tun M: Saya mendapati bahawa kita sahaja amalkan dagangan terbuka ini, kita buka negara kita kepada import tambahan, dengan itu kereta dari negara asing masuk, mereka dikeluarkan oleh syarikat-syarikat gergasi yang mana overhed mereka sudah pun dihapuskan, ia dah pulih semua, jadi dia boleh jual dengan harga murah di sini kerana pasal dia dah dapat balik dah pelaburan dia, melunaskan sepenuhnya pasal dia keluar katalah satu satu unit, dia keluar satu juta biji, dijualnya di negara lain apa semua lebih daripada 900,000 kereta dan di Malaysia dia jual 50,000, ini dia kurangkan separuh harga pun dia masih untung, tapi Proton tak boleh buat macam itu kerana kita keluar 150 biji kereta, bermacam-macam model, kita punya kos overhed sangat tinggi, kalau kita disuruh bersaing dengan pengeluar kereta daripada negara maju, sudah tentu kita tak mampu, sebab sekarang jualan Proton dia turun dari 80 peratus kepada 26 peratus dan kita dapati orang Malaysia sendiri tidak percaya kepada Proton, kalau harga murah pun mereka tak beli juga, kalau kualiti baik pun mereka tak beli pasal masing-masing nak beli kereta import sebab ada jenama import dengan dia punya reputasi dia lebih baik lah, tapi kalau kita nak bagi maju kalau pasaran sendiri tak menolong kita, mustahil kita boleh dapat bantuan daripada pasaran lain.

Soalan: Jadi adakah ini bermakna bahawa Proton harus fokus kepada pasaran eksport?

Tun M: Ya, kita mesti, dan akan pergi ke pasaran eksport, ini memang rancangan kita, pasal pasaran domestik ini kecil, kalau kita nak keluar kata lah 500,000 setahun, kita mesti pasaran eksport, tetapi di masa yang sama kita punya pasaran domestik mestilah menerima kita kalau kita buka negara kita kepada import begitu banyak, walaupun Proton mengeluarkan kereta yang berkualiti dan harganya murah, tetapi kereta asing ini dia jual banyak mana pun, dia boleh turun harga RM10,000, Proton tak mampu, kerana dia untung di tempat lain, dia nak bagi turun harga di sini supaya dia dapat menembusi pasaran, itu mudah bagi dia.

Soalan: Dan bagaimana pula dengan inisiatif hijau?

Tun M: Yang inisiatif hijau sebenarnya kita banyak bercakap mengenai inisiatif hijau, kebanyakan orang tak sedar. Sebenarnya semua jenis kereta gagal. Yang membuat kereta elektrik dari negara-negara maju, semuanya gagal, semuanya tak boleh capai sasaran yang ditentukan, jadi kita sedang berusaha, tapi kita juga tak capai, demikian juga dengan apa nama hibrid. Hibrid pun belum maju dan kos bateri kadang-kadang begitu tinggi sehingga satu jenama itu, kos kereta itu empat kali ganda kereta besar itu yang pakai elektrik, empat kali ganda… siapa nak beli? Sebab itu sehingga sekarang walaupun ada subsidi kerajaan masih tak laku, yang ini kebanyakan daripada wartawan Malaysia pun tak tahu, tetapi sepatutnya buat kajian tengok apa jadi kepada syarikat-syarikat yang mengeluarkan kereta elektrik seumpamanya dia boleh jual. Apa dia punya harga pasal kos bateri sangat tinggi? Satu bateri RM1,000, kalau kita pakai 24 bateri RM24,000, itu kos bateri sahaja, kadang-kadang lebih daripada itu. Jadi soalnya kalau kita nak hijau kita kena bayar, tapi siapa nak bayar, dia tengok oh ini pasal lebih baik bayar, …ICE punya kah, injin ‘internal combustane’.

Soalan: Tun pergi (lawat) LIMA (Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi) tahun ni?

Tun M: Kena pergila…saya seronok tengok kapal terbang.

Soalan: Anda akan mencapai umur 88 tahun ini, dan biasanya bagi orang Cina angka 88 itu ong (bertuah). Jadi apa harapan Tun untuk tahun ini?

Tun M: Tak tahulah ong tak ong yang tau saya dah 88. Berapa lama lagi ada itu tak tahulah itu yang penting. Orang tua dia pi lah. Orang muda pun kadang-kadang pergi dulu tapi orang tua dia tetap tak boleh lari.

Soalan: Tun masih aktif. Dah 10 tahun bersara tak nampak menurun.

Tun M: Selagi kita sihat, boleh buat kerja, duduk melengung di rumah apa buat.

Soalan: Pasal pilihan raya…macam mana dengan Pas?

Tun M: Dia boleh balik sertai dengan Umno tapi kena diperbetulkan. Macam dia panggil 3 juta ahli Umno ni kafir, murtad, takkan kita nak kerja dengan orang yang panggil kita murtad. Dia kena pegang kepada ajaran Islam. Itu bukan asas ajaran Islam. Dalam Islam kamu tak boleh kafir orang dengan mudah. Dalam Islam mesti adil, adil bermakna kamu kena hukum setelah mendengar semua bukti-bukti kata orang ini kafir. Ini dengan sewenang-wenangnya (Menteri Besar Kelantan Datuk) Nik Aziz (Nik Mat) kata orang Umno semua kafir. Kita ada 3 juta orang Umno. Bolehkah dengan begitu saja kata orang kafir. Saya ni kafir? Sekarang ni ada buku keluar (bertajuk) Kafirkah Aku? Ini semua politik. Ini politik nak menang pilihan raya. Supaya pengikut dia anggap saya ni kafir.

Soalan: Pengaruh (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) macam mana?

Tun M: Anwar cuma nak jadi Perdana Menteri. Dia tak kira apa. Dia punya jiwa pun dia jual. Asal jadi Perdana Menteri ja. Dia buat (parti) Keadilan bukan pasal keadilan, pasal nak jadi Perdana Menteri. Kalau dia Perdana Menteri adillah tu. Macam mana pun takpalah.

Soalan: Tapi kenapa dalam Pakatan mereka tidak mencapai persetujuan siapa nak jadi Perdana Menteri?

Tun M: Dia bukan gabungan. Jangan lupa ini bukan satu gabungan. BN satu gabungan. Dia ada satu kepala. Kita duduk bersama dalam satu mesyuarat. Dia tak ada gabungan dia cuma pakat nak menang saja. Lepas tu bila nak jadi pemerintah, PAS cari belah sini, DAP belah sini, Keadilan dia jadi Perdana Menteri yang tu saja.

Soalan: Sokongan orang muda Tun nampak macam mana kepada Anwar atau bagaimana?

Tun M: Ada orang muda yang sedar. Tapi ada juga orang muda yang terpengaruh dengan barat umpamanya. Terlalu lama BN memerintah kita nak ubah itu saja. Pasal mereka dilahir setelah kita dah maju. Jadi dia tak tau keadaan sebelum maju jadi dia tak hargai. Dia dapat biasiswa, dia dapat pelajaran pun kerana kita. Tapi la ni orang Melayu diajar supaya jangan berterima kasih, jangan bersyukur. Terima duit RM500 tapi jangan undi, jangan kata terima kasih. Ini budaya Melayu yang baru. Jangan kata terima kasih.

Sumber: Klik Sini

108 Responses to "CILI KASI TARUK! WAWANCARA TUN M YANG MESTI DIBACA OLEH SEMUA RAKYAT MALAYSIA!"

  1. Sejak dari kecil saya hormat sangat pd Tun M. Tapi bila sudah bersara tu, bersara terus lah ayahandaku. Jangan berselindung dengan kata untuk balas budi padahal sebab sebenarnya hanyalah untuk melindungi kepentingam perniagaan keluarga ayahanda saja. Sebab yang ayahanda berikan itu mungkin boleh menyebabkan bangsa Melayu selaku bangsa pemakan gaji turun temurun tertipu tapi ayahanda, bangsa peniaga ribuan tahun sejak zaman Nabi SAW lagi seperti cina yang merupakan pengundi kedua terbesar di Malaysia tak mungkin sama sekali tertipu. Maaf Ayahanda.

    Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. cakaplah 24 jam 7 hari 7 malam,ada aku kesah,muhasabah dirilah mantan pm oi,umur pun dah senja,j.om solat

      Delete
    2. umur tidak menetukan kematian.....bila,dimana, bagaimana rahsia ALLAH

      Delete
    3. Respect tdm..jgn jadi pelindung kpd pecinta lubang taik mcm n.ajis.kata bersara selepas tdm bersara..ckp tak serupa bikin..kesian.Makin nyanyuk makin buruk pas dibuatnya.

      Delete
    4. En Mohamad... walaupun Tun dah bersara, pendapatnya yg bernas masih diperlukan... Macam juga ibu bapa kita... bila kita dah dewasa tak bermakna ibu bapa kita tak boleh menegur kalau kita membuat salah...Tun berpengalaman luas dlm mentadbir dan membina kemajuan / kemakmuran negara, maka adalah perlu bagi Tun utk menegur... supaya jgn dah tersungkur baru nak terngadah...menyesal tak berguna lagi...

      Delete
    5. Saudara Dyll, pengkomen di atas bukannya saya, Encik Mohamad Nasionalis Melayu. Beginilah sikap Pakatan Rakyat, berkelakuan liar, jahat, tak bertamadun, lebih hina dari haiwan, menyamar untuk memburukkan orang lain. Inilah golongan komunis, manusia fasiq, golongan munafiq yang bertopengkan imej orang lain untuk melakukan kemungkaran.

      Kepada penyamar di atas, saya mencadangkan kepada anda bertanyakan kepada ibu bapa anda atau jika anda ada anak, apakah perbuatan anda ini diredhai oleh agama? Hanya manusia liar yang tak bertamadun saja akan buat begini.

      Kepada pecacai Pakatan Rakyat sekalian, perbuatan malaun di atas adalah sangat hina, sangat liar, sangat kurang ajar, malahan saya sangat marah dengan perbuatan liar dia itu kerana perbuatan dia mencemarkan maruah saya. Kepada orang ini, sila perkenalkan diri kamu dan mintalah maaf terhadap saya, jika tidak, kita bertemu lagi di akhirat untuk saya meminta keadilan di mahsyar bagi pihak diri saya yang diainaya oleh kamu ini.

      Saya berasa sangat terkilan dengan gelagat liar puak Pakatan Rakyat ini. Rakyat sekalian, sedarlah, apakah golongan liar, munafiq, fasiq, mungkar sebegini kita boleh sokong dan percaya? Menyokong golongan mungkar, liar, munafiq, fasiq, jahat serta sesat sebegini hanya membawa kemudaratan kepada kita semua.

      Kepada pelaku penyamar di atas, anda ibarat Abdullah bin Saba' moden, golongan munafiq yang suka berpura-pura kononnya Islam, tetapi berkelakuan liar hingga mencemarkan kesucian Islam. Sedarlah bertaubatlah, insaflah, dan perkenalkan diri anda dan mintalah maaf pada saya, insya Allah saya akan maafkan anda, jika anda masih hendak bersikap munafiq, fasiq dan liar dengan pembohonan ini, maka kita berjumpa lagi di mahsyar kelak untuk saya menuntut keadilan di atas pengaianayaan kamu terhadap saya ini. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. anon 7.15 .. eloklah sdr gi solat dan jangan lupa solat taubat sekali kerana mulut anda dah terlajak mengata orang ..

      Delete
    8. anon 7:02pm
      ooo rupanya anda iblis bertopengkan manusia ya...
      hampir saja aku tibai En Mohamad yang tulin ..

      Delete
    9. Bhai ninja n dyll...takpa..ini membuktikn bertapa dekatnya tun kpd rakyat malaysia..jasa tun hnya Allah yg mmbalas nya..

      Delete
    10. Saudara Ninja, Juragan 69, dan Dyll, sebenarnya Pakatan Rakyat sudah terdesak hingga sanggup bertindak liar menyamar menjadi saya.

      Ini adalah mainan golongan fasiq, munafiq dan jahiliyah seperti Pakatan Rakyat ini, golongan yang jenis tak peduli halal atau haram, jenis tak peduli dosa atau pahala macam Pakatan Rakyat ini adalah golongan mungkar yang tak sedar diri kerana hati nurani merek hitam bak air longkang yang sangat busuk.

      Saya menyeru kepada penyamar di atas supaya perkenalkan diri anda dan minta maaf kepada saya serta nyatakan motif anda berbuat demikian. InsyaAllah saya akan maafkan anda kerana saya juga hamba Allah. Jika anda masih berdegil hendak bersikap munafiq, fasiq dan jahiliyah, maka kita buat perhitungan di mahsyar kelaklah, saya akan tuntut keadilan di atas pengainayaan anda terhadap saya ini. Ingatlah dosa melibatkan manusia bukan sekadar minta ampun pada Allah saja, malahan kena minta ampun kepada orang yang diainaya itu, sedarlah diri, betaubatlah. Sedarlah rakyat Malaysia sekalian, jangan meniru aksi liar seperti penyamar di atas untuk menyelamatkan akidah dan maruah kita sebagai umat Islam. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    11. Bhai mohamad lu buat dekk jew...tidak ada sesiapa akan mengaku...cuma apa yg mmpu kita hrpkan ialah atas kepekaan teman2 umno mahupun pr utk lbh kenal ideologi masing2..dan menhormatinya.

      Delete
    12. Kepada En. Mohamad...kalau begitu saya minta maafla...kepada yg suka menyamar dgn menggunakan nama org lain, anda sebenarnya seorg pengecut... takut pd bayang2 sendiri...Org lain takkan kutuk anda (penyamar) jika anda berhujah menentang /memburukkan kerajaaan dgn memberikan fakta2 yg betul dan sahih...kepada sipengecut,tampilkan diri anda yang sebenar....

      Delete
    13. Saudara Juragan 69,saya memang tak puas hati dan benar-benar marah dengan penyamar itu, perbuatannya itu memalukan saya, mengaibkan saya dengan cara keji sedemikian adalah sikap golongan jahiliyah, golongan sesat dan golongan jahat yang sangat memalukan.

      Saya tidak peduli, penyamar itu mesti mendedahkan siapakah dirinya dan meminta maaf dari saya serta menerangkan motif dia berbuat demikian, jika dia masih berdegil dengan sikap jahiliyahnya itu, maka tak apalah, di akhirat kelak, di mahsyar nanti, saya akan menuntut keadilan terhadap penindasan beliau kepada saya ini, masa itu dia nak lari mana lagi? Oleh itu saya nasihatkan penyamar itu supaya dedahkan diri, terangkan motif serta minta maaf dari saya, itu saja, saya tak akan sama dia RM 100 juta sebagaimana Anwar saman semua orang bila dedahkan kemungkaran Anwar itu, saya tak buat mungkar pun, kamu tindas saya, maka saya hanya minta kamu minta maaf, dedahkan diri serta dedahkan motif kamu berbuat demikian, insyaAllah saya maafkan kamu, lepas itu kamu boleh bertaubat kerana dosa kamu dengan saya tidak selesai lagi, maka sedarlah diri.

      Kepada Saudara Dyll, tidak apalah, anda bukannya sengaja, anda tiada salah dengan saya, tiada apa yang perlu saya maafkan kerana anda tak bersalah apa-apa. Marilah kita semua berjuang untuk kebenaran supaya Malaysia diselamatkan dari golongan mungkar dan jahiliyah seperti Pakatan Rakyat penyesat dna perosak masyarakat ini. Sedarlah semua rakyat Malaysia sekalian. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    14. Yang menyamar itu adalah Nazri Aziz, berani ka one by one? Lu punya taiko mahadey pun gua maki selamba je depan press. Im touchable la En. Mohamad Kutty Abdool....

      Delete
  2. Bravo !!Tun Dr. Mahathir. Kita patut sentiasa mengikuti pandangan dan nasihat TDM abagi menguatkan iltizam kita mencapai Wawasan 2020 di mana Malaysia telah mencapai status negara maju dan kuat dari segi kekuatan sosio-ekonomi, politik, kententeraan, pemerintahan berlandas Melayu, Islam dan Raja2 Melayu dan dihormati oleh semua segenepa palpisan masyarakat Malaysia. Puak2 PR yg sentiasa bersikap negatif dan berhasad dengki mugnkin membantutkan usaha2 murni kerjaan BN mencapai ststus tersebut nanti.

    Adalah menjadi harapan kita supaya pemerintahan BN mendapat mandat besar supaya segala usaha2 kerajaan BN dilaksanakan dengan jaya tanpa dipolitik sepanjang masa.

    Oleh itu puak2 PR hendaklah berubah sikap dan membuang mentaliti jumud. Begitu juga puak2 PR harus menolak jauh2 Anwar and his dirty gang serta buang sikap hasad dengki dan busuk hati.

    HANAFI VALE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes bhai....aku setuju dgn statement lu.. Tun m terlalu dekat dgn rakyat yg membesar dan dimatangkan di zaman tun m....tun masih relevan utk pemerhati politik...msh bnyk idea tun utk rakyat malaysia....terutama melayu

      Delete
    2. walau pun mendoakan kemudaratan kepada orang lain itu salah disisi Islam, tapi aku berdoa agar Anuar cepat mati..
      sebab selagi dia hidup selagi itulah melayu susah, Islam jadi caca marba dan wawasan 2020 pasti jadi bahan sejarah je ..

      Delete
    3. Ninja 9.55 PM... Malam ini Anwar sedang berceramah ditpt saya (Keramat)... tak tahula apa yg mereka sedang kelentong kat penyokong2 mereka... Yg saya hairan bin ajaib tu, ada bekas2 tentera (yg berpangkat) termakan hasutan (menyokong) Anwar, kononnya kerajaaan sekarang rasuah. Habis tu pencen setiap bulan yg depa dok cekik sekeluarga tak rasuahke??? Hidup mereka senang-lenang sampai mati dgn hasil duit pencen... Mengata org lain jahat, tapi diri sendiri lagi jahat...Dulu masa depa dok makan gaji dgn kerajaan, amanah sangat ke, sikit pun tak terima rasuah, porahhhhhh.

      Delete
  3. Sapa punya penulisan ni,teruk betul dengan ayat yang tunggang terbalik,ejaan yang salah.Habis tu salah kan Proton yang tak der kualiti,menulis pun tak betul,inikan pula nak kritik orang yang buat kereta dimana masalah teknikal lagi bersepah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kisah lah bhai...bukan ada cop dewan bahasa dan pustaka...yg penting kita faham...lu mesti cgu bm kan..kan

      Delete
    2. aku tak kisah pasal grammar, tapi aku kisah jiwa dan pemikirannya yang tulus..

      Delete
  4. Sayang Tun, tp agama Tun problem la !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu antara tdm dgn Allah..asal tdm tidak memuja pelacur agama dan melindung sipeliwat.

      Delete
    2. Betul, betul, betul !

      Delete
    3. Bhai...nk tnya sikit lu kerja di rumah tun m ke...atau driver tun m atau pa tun m... Macam tahu sngt status agama tun m...bhai dia tak pernah melarang kita buat ibadah kita...jd tun m dgn kita sama pada Allah... Salah berdosa beramal pahala...itu jew

      Delete
    4. macam mana la dia ni bole tau agama orang ada problem ke takde....

      Delete
    5. Asyik telan kencing mat liwat..tu buat di mereng sikit..

      Delete
    6. Anon 7:54 PM...

      Tun bkn golongan ulamak tapi xbermakna Tun xreti pasal Islam...Islam dan keimanan seseorgn manusia terletak dlm HATI dan bkn pada penampilan yg berjubah berserban melilit TAPI SANGGUP MENGGADAI KALIMAH ALLAH DEMI UNDI ....

      Asik mmprtikaikn keimanan dan keislaman org len tapi diri sendiri pon penoh dgn kemungkaran...

      Delete
    7. Dia tu mat liwat dan pelayan pelacur...ada terbit video besi sendiri...Memandangkan dia mendpt syafaat dpd tok guru...dia dipandang 'mulia'.
      Ptuiiiih....

      Delete
    8. Kepada anon 7:54 PM, apakah kamu ingat diri kamu itu tuhan untuk tahu hal kesempurnaan agama seseorang? Beginilah sikap Pakatan Rakyat, takbur, bongkak, tetapi jahiliyah kerana bersikap biadap hingga suka pertikaikan keimanan orang lain.

      Sedarlah, bahawa apakah Tun berjudi setiap hari?

      Apakah Tun bermaksiat setiap hari?

      Apakah kamu boleh senaraikan kemungkaran yang Tun buat?

      Jangan berlagak seolah-olah diri itu tuhan hinggakan pertikaikan keimanan orang lain, kerana orang yang zuhud dan tawadduk tidak akan bermegah-megah bila buat amal ibadat. Malahan Tun Dr. Mahathir bila beramal ibadat dia buat sebagaimana manusia lain jugalah, hal ikhlas ke sempurna ke itu adalah hak Allah, kerana apa yang dilihat bila Tun solat, puasa, zakat, tunaikan haji, baca Al-Quran, macam orang Islam lain pula.

      Tetapi saudara lihatlah Nik Aziz yang dibanggakan itu, masa solat tangkap gambar dia sedang solat, tengah baca doa, malahan tangkap gambar solat di atas tanah walaupun ada tempat yang lebih baik untuk solat. Ambil wudhuk pun tangkap gambar kemudian sebar sana sini kononnya zuhud, inikah ajaran Islam?

      Dalam amal ibadat, jika ada unsur riak, apakah itu sempurna? Apakah dengan tangkap gambar sedang solat, sedang baca doa, sedang lena dalam masjid sambil dikelilingi oleh orang ramai itu suatu tuntutan dalam Islam? Perbuatan itu adalah riak, takbur dan sombong, bangga diri kononnya solat, kononnya baca doa, apa itu semua?

      Umat Islam perlu bezakan golongan yang mengamalkan agama secara berhemah, tidak berbangga-bangga dengan ibadat yang dibuat, tidak tayang ke sana ke sini kononnya solat, kononnya baca doa, kononnya sedang ambil wuduk. Ramai pimpinan kerajaan yang mempunyai ilmu pengetahuan agama yang tinggi, tetapi mereka tidak riak menunjukkan bahawa mereka itu kononnya terlebih alim, mereka tak pakai jubah tak pakai serban tak bermakna mereka kurang imannya, jangan pertikaikan keimanan orang lain kerana keimanan itu hanya Allah sahaja yang berhak menilai.

      Sedarlah bahawa amalan Islam itu adalah amalan berdasarkan keikhlasan, kalau dalam ibadat pun nak tayang kepada orang kononnya kita beribadat sangat, itu adalah riak dan ini adalah dilarang oleh agama, maka sedarlah. Insaflah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    9. lu sihat tak mamat .. agama Tun yg problem ke cara berfikir lu yang problem?

      Delete
    10. Islam tidak boleh dipatentkan oleh sesiapa atau jadi hak milik satu satu kumpulan ..... itu hak Allah..

      Delete
    11. Syg Tun... Allah melarang kita dari menunjuk2 ibadah kita pada org lain takut jd riak plk.. Bkn mcm pok nik org dok kerumun tgk dia smyg tepi semak.. Tun M pernah p Makkah siap masuk dlm Kaabah lagi berdoa dan bermunajaat. Lihat betapa istimewanya Tun di pilih oleh Allah SWT berada di tempat yg paling suci dan afdal utk beribadat.. Anwar ada ka? Anwar mesti jawab ADA KU KESAH..

      Delete
  5. Orang lain Bapa Kemerdekaan,Bapa Pemodenanan dan sebagainya
    Mahathir ini BAPA PENJARA MALAYSIA.

    Cukup zalim dan bongkak, dia rasa siapa tentang dia, dia penjarakan, macam Maharajah India Purbakala, macam Firaun.

    Anak Nik Aziz (MB Kelantan) dipenjarakan semasa Nik Aziz menjadi MB, tak bagi muka langsung kat Nik Aziz,

    Anwar Ibrahim (DPM) dipenjarakan 8 thn, salah tak salah , Allah saja yang tahu.Satu hari dia DPM , hari seterusnya dituduh bapak liwat! Anak dia 6 orang,semua masih sekolah,entah-entah makna liwat pun depa tak tahu...Mahathir buat siaran live kat TV3,kata Anwar liwat drebar dia.
    Orang jadi hilang respect dan jijik melihat Mahathir selepas itu.

    Lim Kit Siang dan Karpal Singh dipenjara sebab menentang tol jalan Cheras

    Lim Guan Eng(CM P Pinang) dipenjara kerana membela gadis melayu yang diberitakan "dirogol" oleh pembesar melayu.


    Sekarang semua banduan-banduan beliau sudah jadi orang besar, sudah berkuasa dan berpengaruh.Dendam mereka bersarang di dada. PRU13 akan datang. Tak kena gaya, Mahathir terpaksa lari . Good luck to you Mahathir.



    ReplyDelete
    Replies
    1. ooooo yer kerrrrrrr, ish ish ish aku tak tahu lak....nasib baik hang bagi tau hehehehehehe.....

      Delete
    2. Kesian pelakon video besi tu yer...jahat tdm.org layan pelacur nak ditangkap..?

      Delete
    3. Bhai...klu lu ckp tun m terlalu mudah memenjarakan org....apa beza dgn lu yg mudah menghukum tun m...siapa diantara yg lu senaraikan di penjarakn tanpa dakwaan tanpa proses mahkamah...apakah kes anak nik aziz yg sebenar...apakah jenis jenayah yg dilaku kan oleh LKS/Karpal/LGE hingga tidak melalui prosedur mahkamah...

      Apakah tindakan yg patut dikenakan kpd anwar jika benar dia peliwat...apa perasaan lu klu yg diliwat adik lu...adakah lu kesah anak peliwat ada 6 org...bhai kenapa nama2 yg lu sebut td tidak ambik tindakan mahkamah slps tun m bersara...mengapa perlu tngu pru 13 jika tak mng juga pr...tngu pru 14 pula..

      Masalahnya bhai smpi bila tun harus menunggu...bar concil ada para kaki demo pun dah berpengalaman...tp kenapa tak buat...????

      Delete
    4. menggelabah la ko.....dah memang salah kena penjara la....Tun Mahathir nak lari buat apa...lepas PRU13, mat liwat tu yang akan lari nanti, sorokkan diri

      Delete
    5. Tapi makhlok yg mula2 tudoh ANUwar meliwat ialah KARPAL SINGH lawyer dia skrg.....Gelaran AL JUBURI pulak di anugerahkn oleh MAH Sabu...

      Acane lu bole kata Tun yg sewenang2 menuduh ANUwar meliwat......cer lu tanya kapal karam sbb smp skrg mana itu bhai ada tarik lagi tuduhan pada ANUwar kat parlimen lagi wooo.....

      Delete
    6. AKU KESIAN DGN MANGSA LIWAT TU...MMG MRK TERKEJUT SORG SHEIKH PUJAAN RAMAI MENGERJAKAN MRK BEGITU..
      PUAK PR HANYA TAHU GELAK JER....KLU MANGSA TU ADIK @ ABG MRK...MCM MANA?SYAITAN BERTOPENGKAN MANUSIA..
      SEKRG JADI PUJAAN PUAK LGBT PR...

      Delete
    7. mamat 7:56 ..
      Hang pun patut dipenjara sekali kerana menzalimi kami ..
      kalu aku jadi Tun M , bukan setakat anak nik ajis, dengan nik ajis sekali aku penjarakan sebab menyesatkan ramai umat..
      suka suka mak bapak hang mengata Tun M zalim..

      Delete
    8. Anon 7:56, apakah Tun Mahathir pernah menghalang kamu bersekolah di sekolah kerajaan? Apakah bila ibu apa atau kamu sendiri sakit Tun Mahathir akan sekat kamu dari menggunakan kemudahan kesihatan kerajaan? Apakah kamu dihalang guna jalan raya dan hingga kini kamu jalan ikut jalan hutan akibat tidak dibenarkan guna jalanraya oleh Tun Mahathir?

      Andalah golongan mungkar, golongan jahiliyah yang tak sedar diri. Berbagai kemudahan kerajaan kamu gunakan sepuas hati, tetapi sibuk kutuk kerajaan macam-macam, inilah golongan yang tak ada hati nurani yang suci kerana hati nuraninya penuh kehitaman dengan kotoran yang sangat jijik, hingga sanggup gunakan kemudahan yang disedikan oleh kerajaan, kemudian hina kerajaan dengan penuh tak bertanggungjawab, apakah kamu ini manusia? Sedangkan anjing pun tahu menghargai belas ihsan dan jasa orang lain kepadanya, inikan pula manusia, jika manusia itu tak tahu menilai, maka dia lebih teruk dari anjing sahajalah. Oleh itu sedarlah diri.

      Pasal anak Nik Aziz dipenjarakan, apakah Tun Mahathir yang penjarakan dia, dia dipenjarakan atas arahan mahkamah kerana dia bersalah, jadi bila kau kutuk Tun Dr. Mahathir secara melulu begini, maka kau itu yang bermasalah, jenis jahiliyah, tak tau apa-apa, menyalak saja lebih.

      Anwar dipenjarakan kerana dihukum oleh Mahkamah, masa hakim jatuhkan hukuman, Tun Mahathir tidak ada pun di mahkamah itu, apahal kau sibuk nak tuduh yang bukan-bukan pula? Malahan perbuatan Anwar yang suka buat huru hara dan kemungkaran di negara ini adakah dituntut oleh agama? Inilah golongan jahiliyah yang tak tau apa-apa, tapi sibuk menyalak saja lebih.

      Lim Guan Eng, Lim Kit Siang dan pimpinan Pakatan Rakyat dipenjarakan kerana mereka buat salah, orang buat salah bila ditangkap, dibicarakan, kemudian jika salah kena hukumlah. Pasal demontrasi, itu semua melanggar undang-undang negara. Demontrasi di jalanan, mengganggu lalu lintas, bayangkan orang yang sakit tenat dalam ambulans yang terperangkap di tengah jalan, kemudian dia mati kerana terlalu lama dalam ambulans dan tak sempat diberikan rawatan, apakah ini ajaran agama? Gunakanlah akal fikiran, kalau guna nafsu serakah, maka itu adalah perbuatan syaitan sajalah. Sedarlah manusia diberikan akal dan fikiran serta nafsu, orang yang ada akal fikiran akan gunakan akal fikirannya dengan baik untuk sesuatu yang baik. Orang yang buruk jenis jahiliyah pula akan gunakan nafsu serakah tapi tidak pedulikan akal fikiran kerana dia jahiliyah, jenis berlagak saja lebih tapi jenis tolol. Sedarlah diri.

      Rakyat Malaysia perlu sedar bahawa adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk jaga keamanan, jika orang jahat boleh buat sesuka hati tanpa dapat dikenakan tindakan atas alasan hak asasi manusia sebagaimana mainan Pakatan Rakyat sekarang ini, apakah negara kita akan aman damai dan kita boleh hidup dalam keadaan yang tenteram? Sudah tentu tidak, keganasan orang jahat ini tak ada pemikiran baik atau buruk, dia buat ikut suka saja, dia tak fikirkan hak asasi orang lain, bila kena tangkap sibuk menyalak pasal hak asasi manusia, masa dia buat jahat ada dia fikirkan hak asasi orang yang dia zalimi itukah? Oleh itu sedarlah rakyat Malaysia sekalian, bahawa undang-undang adalah untuk menjaga keamanan, jika undang-undang sudah tidak dihormati, diperlakukan sesuka hati, ingatlah apabila tiada kawalan dalam keselamatan negara, keselamatan kita semua akan tergugat dan kita akan menjadi mangsa oleh orang jahat nanti. Oleh itu sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu.

      Delete
  6. AUDITOR..MOHON SAMPAIKAN AGAR PM DSN TUKAR ANTONASI SUARA UCAPANYA BILA BERUCAP DPN PUBLIC.SERIOUS SIKIT.JGN BERLAGU2 MCM TU TAKUT NNT ORG MENYAMPAH.KAMI SAYANG PM DSN..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..lawak...hahaha...bodohnya

      Delete
    2. Tak kesah janji bukan fitnah dan kata2 yg mampu dikotakan.Jgn ckp berapi mcm hitler tapi semuanya najis2 belaka..yg lama blm selesai nak tabur najis lagi.
      Hanya puak lgbt jer yg layan...aku bukan lgbt tak layan..

      Delete
    3. serius ni beb, gua pun perasan juga ..
      gua pun terpikir sama macam saudara 8:21 pm
      benda benda kecik macam ni pun kekadang boleh buat havoc..
      tengok je kes listen listen,, tak pasal pasal jadi havoc satu dunia ..
      lagi satu beb.. RTM klasik nasional selalu promote pidato Rais Yatim .. gua pun rasa macam senak je ...

      Delete
  7. Anuu war kalau saudi arabia dah tentu kena sula.Ni kat malaysia si kutti ni untong besar dia boleh sula pompuan mau lelaki ngan kotol bengkok nya.Terbalik kot.lak.Sapax mamat yg nak kena sula pi jumpa si kutti ni.Ingat pengundi kita jgn biar pensula tersohor ni. Kita benam sikutti ni dan pkrgay ni dlm pru akan dtg.

    ReplyDelete
  8. Menjangkau umur 90an ... rasanya yg nyanyuk dan tikun sudah barang tentu..NICKY AZIZ atau mungkin tak sempat kot.

    Sayang TDM...

    ReplyDelete
  9. Menjangkau umur 90an ... rasanya yg nyanyuk dan tikun sudah barang tentu..NICKY AZIZ atau mungkin tak sempat kot.

    Sayang TDM...

    ReplyDelete
  10. Jangan terlalu mendewakan mahathir ni....dia ni sebenarnya ular berbisa yang paling busuk hati. Moga Allah mencampakkan dia ke neraka jahanam.amin ya rabbal alamin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak baik doa cam tu ! sian dia , sian kat hang jugak.

      Delete
    2. Wa rasa DEWA N AJIS lagi hebat sbb smp ada yg kata pandang gambar dewa n ajis pon dpt pahala...agaknya kalo minum air selipar n air kencing n ajis terus masok syurga kan?

      Lbh baik lu hati2 bro...n ajis kuarkan fatwa yg sesat mesat pon penganut ttp sokong...adakah Nabi Muhammad S.A.W tuh cume mamat kampong biasa semasa kecil...Adakah Allah mencarut., samseng???????Adakah menyambut maulid Nabi kerja bidaah tapi menyambut BESDAY n ajis wajib....siap selebret dgn kapal sink lagi....ini ulamak atau ularmak?

      Delete
    3. Sama juga dgn pecinta lubang taik...dan pelacur agama...sah kena humban dlm neraka...org yg subahat mcm ko pun layak ikut sekali.....

      Delete
    4. Anon 9.04 PM...Org cuma menghormati dan menyayangi Tun bukan bermakna mendewakan Tun.. Bukan macam penyokong N. Aziz... siap tampal gambarnya pd kenderaan lagi... Itu baru dipanggil memuja / mendewakan seseorg...

      Adakah cara doa anda mencerminkan anda seorg muslim yg baik dan akan dimakbulkan oleh ALLAH????

      Delete
    5. Syirik ada besar ada kecil.....korang ni puja mahathir macam dewa. Jangan sebab manusia macam mahathir korang semua masuk longkang.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Penyokong kerajaan tidak mendewakan Tun Dr. Mahathir secara keterlaluan. Tapi puak PAS mendewakan Nik Azis secara terlebih sangat, siap gantung gambar Nik Aziz di rumah mereka, kononnya tok guru sedang doa. Inilah PAS, mereka yang sibuk dewakan Nik Aziz lebih-lebih kemudian nak burukkan UMNO pula. Blah la, Pakatan Rakyat samada PKR, DAP dan PAS memang golongan perosak masyarakat. Mereka bukan saja rosakkan keamanan negara, malahan merosakan pemikiran dan akidah manusia dengan pemikiran sesat dan hukum hakam yang direka-reka sesuka hati untuk kepeningan politik asobiyah dan politik sesat mereka itu. Sedarlah rakyat Malaysia sekalian. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    8. anon 9:04 dan anon 10:11 sama spesis kot..
      tak palah ..
      Tun M idiola ku tapi bukan idol ku .. tau apa maksud tu tak?
      kalau tak faham juga suruh samad said tarika balik bantahan ppsmi tu..
      Nik ajis dan Lim Guan Eng adalah idol bukan idola..
      maknanya apa tu .. nik ajis dah jadi patung yang hampir disembah ...

      Delete
    9. Bhai 10.11 klu lu nk tngk syirik ke tak.. Masuk lonkang ke tak..lu tngk komen anon 09.09 pm(lu scrool kt bawah)...lu ada beran copy lu punya statement post kt reply bhai 09.09...klu lu betul jujur..aku cabar lu...hehehe aku nk tngk sapa syirik sapa longkang...

      Delete
  11. Tuan Guru Nik Aziz...Tahap ILMU AGAMANYA dan KeINTELEKTUAL nya melebihi segala manusia masa kini...

    Doanya terus diterima....kata-katanya penuh dengan amanat dunia akhirat

    Perjalanan hidupnya dilindungi ALLAH dan Malaikat.

    Jgn samakan atau bandingkan Tuan Guru dengan mana-mana pemimpin abad ini...

    Percayalah..Tuan Guru Nik Aziz..ULAMA Muktabar sepanjang ABAD...

    TAKBIR...TAKBIR...TAKBIR

    ReplyDelete
    Replies
    1. celako celako celako

      ambo sumpoh mu pecoh peghot....

      Delete
    2. Klu banding dia dgn ust. Nasha....jauh sgt wei...n.ajis tu tinggi sikit jet tarafnya dpd mat liwat..

      Delete
    3. Sendiri post, sendiri jugak reply...

      Delete
    4. mu ni antara penyembah Nik Ajis...
      Sesat dah puok ni ...

      Delete
    5. Inilah, anon di atas tadi kutuk jangan mendewakan Tun Mahathir, sekarang lihatlah siapa yang mendewakan sebenarnya? PAS yang sibuk mendewakan Nik Aziz secara keterlaluan hingga perasaan riak menguasai Nik Aziz yang berasa dirinya sangat mulia terlebih sangat.

      Sedarlah rakyat Malaysia sekalian, dalam pentadbiran negara, bukanny tau ceramah di pentas ceramah dengan ceramah pembohong saja, malahan bukannya tau menghasut di sana sini, malahan bukannya berdemontrasi liar, huru hara di sana sini. Tetapi pentadbiran negara perlu mempunyai wawasan, mempunyai matlamat, mempunyai perancangan serta mempunyai keupayaan untuk menjayakan setiap perancangan itu.

      Pakatan Rakyat bukannya tau apa, sibuk ceramah membohong, menghasut, demontrasi liar, itu semua tak guna kepada rakyat, itu semua perosak saja. Oleh itu Pakatan Rakyat memang tak guna dan tak diperlukan oleh negara.

      Barisan Nasional pula berwawasan, ada perancangan jelas, ada keupayaan untuk laksanakan perancangan itu untuk kesejahteraan rakyat dan negara demi agama, bangsa dan tanah air. Oleh itu kita perlukan Barisan Nasional untuk negara yang aman sejahtara dan sentosa jaya. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  12. apasal reporter tak interview pak lah? dia pun mantan PM Malaysia juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia punya suka ler?Sama juga dgn bini mat liwat...tak menonjol nampak........atau malas dah meneman si suami pi kencing muka pencacai pr...

      Delete
    2. no news value.. meaning .. no class..

      Delete
  13. Bhai..aku yakin lu bukan org pas...takkan le org pas ada akhlak memuja org tahap dewa...tp klu fikir balik...ngan sticker muka nik aziz kat kereta macam yakin gak lu ni org pas...hmmm bhai klu tngk lu punya statement...klu nik aziz dah smpi seru...lu klu tak gila pun mau sewel 99 hari...isk isk lu punya fanatik dasyat bhai...dah dasyat penipu lak...hahaha intelek dia!!! Karamah dia fuhhh...dasyat giler

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyokong pas suka maki dan perlekeh pemimpin umno.
      Penyokong umno suka maki dan perlekeh pemimpin pas.

      Maka dua kali lima.

      Delete
    2. lu silap..
      penyokong PAS suka sesatkan orang
      penyokong UMNO pula cuma mau kasi tunjuk jalan keluar

      Delete
  14. apasal reporter tak interview pak lah? dia pun mantan PM Malaysia juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...pak lah pun ada gak interview tp kita kena dahulukn bekas boss pak lah bekas boss ds najib...yg lebih tua kita dahulukan...lu cuba tngk dlm fb atau tweeter pak lah...mesti ada...hmm

      Delete
    2. Tu yg best kat BN, diorg gentleman terima realiti yg Pak Lah bukan PM yg baik... Jadi takde interview puji2, Takde cover2, takde kipas2 melambung, takde hipokrit2 mcm orang2 Pakatan...

      Tu yg wat aku suke kat proBN, x kirala ko org BN ke, Pakatan ke, kalau wat salah, tetap kena tibai..

      Delete
    3. PAK LAH adalah orang yang baik zahir dan jiwanya. Jauh beza dengan mahathir.

      Pak lah tidak boleh menerima penganiayaan ke atas Anwar. Sbb tu Pak Lah bebaskan Anwar.

      Oleh krn marah kat Pak Lah yang bebaskan Anwar, simahathir berkomplot untuk sabotaj pak lah dalam pru12.Walaupun Mahathir sedikit sebanyak berjaya sabotaj Pak Lah, musuh sebenarnya,Anwar menjadi lebih kuat.Sekarang padan muka mahathir.....aku pasti dia tak tidur lena setiap malam. Biar tuhan balas orang berhati busuk macam mahathir

      Delete
    4. Jangan nak berpura-puralah, masa Pak Lah jadi Perdana Menteri dulu bukan main lancang dan kurang ajar PAS, PKR dan DAP kutuk dan maki hamun Pak Lah, malahan masa Pak Lah jadi Timbalan Perdana Menteri, bila ada wabak JE yang mana Pak Lah jadi menteri yang menyelaraskan tindakan pemulihan, PAS tuduh Pak Lah sebagai menteri jaga babi, sekarang ini mereka main drama puji Pak Lah pula. Inilah Pakatan Rakyat yang jahat lagi buruk perangai, sanggup buat apa saja untuk kepentingan diri tanpa mempedulikan dosa atau pahala, tak pedulikan halal atau haram. Sedarlah rakyat Malaysia sekalian. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    5. lu silap mat 10:28
      orang pak lah dah sabotaj Tun m masa nak jadi perwakilan G7 .. semua perwakilan dibayar RM200 untuk jangan undi Tun M.. lu bayanglah .. satu pemimpin berkarisma macam Tun M cuma di sabotaj dengan RM200 je.. gua pun marah.. lu tau apa kami buat masa pertemuan dengan ketua ketua cawangan dengan pak lah .. tegak tegak kami suruh pak lah berundur dan letak jawatan.. tak ada kene mengena pun dengan Tun M .. apa barang lu mat nak fitnah Tun M sebarangan..
      Tun Aabdullah lepaskan Nuar bukan sebab pak lah rasa nuar dianiaya.. tapi sebab pak lah ada taik dan kena ugut dengan barat .. gua tak leh cerita lebih la mat ..
      apa barang yang lu tau.. lu cuma makan muntah nik ajis dengan nar mat ...

      Delete
    6. Bhai 10.28 lu agak2 le bhai klu nk buat citer pun..sbb benci tun m lu snggup angkat pak lah...padahal masa pak lah pm,lu bukan bg undi pada bn pun...isk...isk lu org klu spin citer agen netayahu pun tnggal spender...
      Bhai tun m sabotaj macamana...dia pangkah 1000000 kertas undi ke....

      pak lah diundur kan oleh ahli umno bukan kerana tun m... Ttp atas kelemahan serta kekurangan pak lah sebagai pm....rakyat pun nmpk bhai..lu jew cuba 'test market' utk kaitkan tun m... Dah tak payah nk buat citer bodoh klu dah memang bodoh

      Delete
    7. Lu imaginasi kuat tapi tak cukup kuat

      ....sebenarnya Pak Lah merupakan pemimpin yang baik dan dihormati semua, kawan dan lawan. Cuma Pak Lah kurang bernasib baik krn menerima tempias kejatuhan saham yang teruk akibat Lehman Brothers DAN juga akibat khianat keatas BN oleh Mahathir yang diberitakan menyuruh orang undi pembangkang sewaktu itu.

      Delete
    8. Busuk2 hati tdm...majoriti rakyat msh sayang termasuk negara2 islam.klu pegi negara islam....mereka sanjung sgt tdm sampai mengatakan...alangkah baiknya klu pm @ presiden kami adalah tdm.
      Yang benci sgt dgn tdm adalah yahudi termasuk yahudi dlm pr....sekutunya...si pelacur agama korang cai....

      Delete
    9. Biar betol!, selepas isu Anwar, Mahathir tidak dijemput ke mana-mana negara maju. Cuba kau check, ada kah dia buat sebarang lawatan rasmi ke negara maju.

      Pemimpin yang berbaik dengan dia ialah 1) robert mugabe-zimbabwe 2) Ahmedinejad - Iran 3)Castro- Cuba 4) Chavez- Venezuela.

      Mereka di atas semuanya level "pariah"

      Mahathir telah membawa Malaysia ke tahap "Pariah Nation". Orang luar mempunyai media bebas, mereka tahu apa Mahathir buat.

      Nasib baik Pak Lah memulihkan keadaan dan megapungkan balik Ringgit, baru FDI masuk.

      Delete
    10. Pakatan Rakyat penyesat dan perosak masyarakat, golongan mungkar yang tak berhati perut, jenis tak peduli dosa atau pahala, jenis tak pernah kisah halal atau haram, boleh jadi haram dan halal ikut suka kehendak mereka sahajalah, syariat agama dilempar ke dalam jamban di rumah Nik Aziz.

      Lihatlah dulu PAS kata haram kerjasama antara UMNO dengan MCA dan MIC walaupun kerjasama itu untuk kepentingan nasional Malaysia dan tidak memudaratkan Islam dan bumiputera.

      Tetapi sekarang PAS dah buat hukum hakam baru, iaitu kalau PAS kerjasama dengan DAP, malahan jadi pecacai suruhan DAP pun boleh, kerana itu semua adalah untuk kepentingan PAS, kerana kepentingan PAS adalah lebih penting dari hukum hakam syariat agama.

      PAS memang golongan penyesat manusia, lepas itu sekutu PAS iaitu PKR dan DAP adalah golongan perosak masyarakat. Elok sangatlah golongan penyesat bersekutu dengan golongan perosak, biar terdedah segala kemungkaran kamu semua supaya rakyat sedar akan kejahiliyah Pakatan Rakyat selama ini. Sedarlah rakyat Malaysia sekalian. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    11. Anon 11:12, sebenarnya yang golongan super pariah adalah Pakatan Rakyat, mereka adalah golongan sesat lagi jahat yang tak bertamadun. Buktinya:

      1. DAP Pulau Pinang hendak menyekat bendera Barisan Nasional dalam kempen PRU 13 nanti kerana isu banner program sambutan Tahun Baru Barisan Nasional Pulau Pinang, itu tak menyekat hak asasi manusiakah?

      2. Pakatan Rakyat menyekat ahli-ahlinya supaya jangan baca surat khabar arus perdana dan jangan menonton TV3 serta RTM kerana hendak sekat segala penjelasan kerajaan berhubung pembohongan dan sikap jahiliyah Pakatan Rakyat selama ini, itu semua kebebasan mediakah?

      3. PAS memecat Dr. Hasan Ali dari PAS kerana usaha gigih Dr. Hasan Ali hendak pertahankan Islam, tetapi tidak disukai oleh DAP. Dr. Hasan Ali dipecat tanpa diberi ruang untuk bela diri, terus pecat macam itu saja. Malahan Ustaz Nasharuddin dipecat oleh PAS dengan begitu kejam tanpa diberi ruang untuk bela diri kerana kelantangan Ustaz Nasharuddin Mat Isa hendak pertahankan kesucian kalimah Allah. Pemecatan kedua-duanya adalah didalangi oleh DAP yang memberikan arahan kepada PAS untuk memecat mereka kerana mereka tidak mahu dengan cakap DAP sebagaimana Nik Aziz dan Hadi Awang yang hanya menjadi pak turut dan tukang angguk kepada DAP selama ini. Inikah hak asasi manusia dan kebebasan bersuara, dipecat tanpa dibenarkan bela diri sebagaimana penindasan PAS ini kebebasan jenis apa pula?

      Pasal pengapungan ringgit, kau tak tau ekonomi, kau hanya belajar dari Mat Sabu dan Mahfuz Bean yang berlagak saja lebih tapi tolol sahajalah. Dalam isu pengapungan ringgit, kamu mungkin jenis hanya baca Harakah pembohong dan menelan bulat-bulat ceramah pembohong Pakatan Rakyat, maka kamu tidak tahu bahawa jika tiada pengikatan nilai ringgit yang dibuat oleh Tun Mahathir, maka ekonomi Malaysia boleh runtuh kerana ketika krisis matawang itu, nilai ringgit jatuh menjunam hinggakan sebelum krisis matawang nilai ringgit berbanding dolar Amerika adalah RM 2.50 untuk satu dolar, tetapi semasa krisis matawan, nilai ringgiit jatuh kepada RM 5.10 kepada satu dolar, lebih 100% kejatuhan. Jika tiada tambatan ringgit kepada dolar Amerika, maka barangan import negara akan menjadi mahal, tepung diimport kerana di Malaysia mana ada ladang gandum, malahan bahan-bahan industri lain diimport, maka jika tiada tambatan ringgit, maka nilai ringgit akan makin jatuh maka kos import makin tinggi hinggakan rakyat tidak mampu untuk menggunakan bahan keperluan yang diimport seperti tepung gandum yang pastinya akan naik harga mendadak akibat kos import yang tinggi.

      Inilah puak Pakatan Rakyat, berlagak lebih, tapi ilmu tak ada, sibuk menyalak tak tentu arah sajalah. Belajarlah dan selidiklah, jangan percaya kepada golongan fasiq yang suka berceramah bohong dan surat khabar penipu seperti Harakah, Suara Keldaian, Roket dan lain-lain surat khabar perosak Pakatan Rakyat tersebut. Sedarlah semua rakyat Malaysia sekalian, jangan jadi tongon macam si mangkuk di atas, meracau yang bukan-bukan, tetapi dia sendiri tak tau hujung pangkalnya main redah macam babi terkejut nampak harimau saja, redah langgar sana sini tanpa ambil peduli apa yang ada dihadapannya. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    12. Bhai 11.12 lu punya cerita lagi pariah..lu ni lbhkurang bala dan skrg deepak..bhai lu nk citer 10 tahun yg lalu ttng kejatuhan malaysia...bhai lu ingat blogger yg ada dlm blog ni baru balik ke malaysia 7-8 tahun dulu ke...kegawatan ekonomi 98 pun tun m yg settlekan...lps tu adakh jita dengar malaysia gawat di penhujung karier tun m sebagai pm....

      Selepas anwar dipecat pun..mmng ada kesan dari segi diplomatik akibat anwar berlakon dlm penjara lebih pariah dari pariah...namun tidak membawa kesan pun.
      Bhai oemimpin mana didunia ini yg berani sangah israel serta pelabur yahudi...anwar ada ke masa tpm...paklah ada ke?? Tp tun m tak peduli dan tidak ada kesan pun pada pemerintahan tun dan negara..

      Hahaha bhai,aku simpati dgn lu...tiba2 menaikan paklah hnya kerana nk jual nama tun...lu ckp negara lain ada media bebas dan mereka tahu apa tun buat...ada kesan ke...rakyat malaysia rasake...ekonomi terjejas ke...bhai lbh baik lu senaraikan apa yg pak lah buat yg boleh menghilangkn hormat dan kekaguman rakyat serta dunia kepada tun..

      Bhai...sewaktu tun m serahkan pentadbiran negara dan parti umno kepada pak lah..adakah mana2 fakta yg menunjukkan negara dan umno dlm keadaan lemah...dan pak lah serahkn segalanya kepada ds najib, adakah negara dan umno terlalu kuat...

      Bhai klu tun m jenis pendemdam dan busuk hati...pak lah bukan pilihan beliau.Pak lah pernah menjadi seteru tun m sewaktu beliau menyokong ku li menentang tun m. Pak lah yg gagal menepati kriteria pm yg tun harapkan...bhai,adakah pak lah meberima layanan baik dari anwar dalam pkr..nik aziz dlm pas dan lks/karpal dalam dap.

      Bhai kesilapan terbesar yg paklah lakukn ialah apabila segala keputusan pak lah di kuasai oleh KJ....dan aku pasti smpi skrg KJ tidak ada didalam hati org umno...eh org pr taknak ke KJ kita bg pakej je..ambik KJ dapat pak lah sekali...eh malas aku nk layan lu...
      Org lain semua tau,lu sorang jew yg tak tau kisah pak lah...

      Delete
    13. Anon 11:12...negara Islam tabik tdm krn lantang membawa isu islamophobia sehingga dibenci yahudi dan dicop anti-yahudi termasuk algore si abg angkat mat liwat.
      Ada tdm melatah....sesekali tidak dan beliau msh tenang membela umat islam di palestine..bosnia..afghanistan..dsbnya.Agenda islam sbnrnya luas dan besar...dan bukan sekadar nak kapirkan umat...

      Delete
    14. banyak universiti luar negara dan dalam negara menubuhkan school of mahathir tought( Kajian pemikiran Mahathir) ada tak universiti yang mengujudkan school of Pak Lah Tought(Kajian Pemikiran Pak Lah ) ?

      Delete
    15. Aku tak heran ada org luar puji pak lah dan kutuk tdm....berdasarkan sejarah org ni adalah pencacai pgayr krn ilmu yahudi mmg diamalkan utk tujuan benci membenci nie.
      Tak payah layan cai nie...yg aku tahu..najib dan bn telah bljr dpd kesilapan utk memantapkan bn dan negara.
      PR tak mahu bljr dpd kesilapan krn merasakan diri mrk zuhud..zuhud..zuhud..ptuiiiiiiiih..

      Delete
    16. Uni entri...pernah ker org buat school of n.ajis atau school of anugay...
      Klu lu bijak pandai....lu pikir lah balik...ok.
      Paling tak pun school of mat sabun....
      Sekadar nak laga2 kan pak lah n tdm...lu silap beb...umno tak ada team a n b.masa mat gay dulu ada....SO..LU PIKIRLAH SENDIRI.

      Delete
    17. Uni entri...kenapa n.ajis terima anu war jadi rakan politik walaupun n.ajis teruk dikutuk dan dihina oleh anu war suatu ketika dahulu?

      Delete
    18. Institut Kajian Anwar pun tak ada, kerana tak ingin orang nak kaji pemikiran liar dan perosak dia ini.

      Malahan institut Kajian Nik Aziz memanglah tak ada, sebab tak taulah nak kaji apa, sebab sekejap halal, sekejap haram, lepas tu halal balik, kemudian haram pula, ikut suka dia saja permainkan agama, mula-mula satu geng dengan Hadi Awang sokong bukan Islam boleh gunakan kalimah Allah dalam ibadat mereka walaupun perbuatan itu mensyirikkan sifat Allah yang Esa yang tidak beranak, dan tidak diperanakan. Lepas isu ini jadi panas, ramai yang menentang, Nik Aziz buat U-turn, kali ni dia berpakat dengan Majlis Syura, buat keputusan baru, tak boleh pula bukan Islam gunakan kalimah Allah dalam ibadat mereka, Hadi Awang dah kena tikam belakang oleh Nik Aziz secara terang-terangan, dulu satu geng, kemudian tikam Hadi dari belakang pula. Entah apalah Nik Aziz ini, sebab itulah tak ada institut kajian pemikiran Nik Aziz sebab dia sendiri pun bercelaru.

      Institut kajian Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng pun tak ada kerana orang tak ingin nak ikut jejak langkah golongan rasis pemecah belah masyarakat seperti puak-puak DAP ini, kira undi pun tak tau, baca nama di kertas undi pun tak tau, hanya lebih sedikit 1800 undi CEC DAP pun ambik masa sampai 19 hari baru selesai kira, memang teruklah mereka ini.

      Oleh itu sedarlah rakyat Malaysia sekalian, Pakatan Rakyat mana tau apa-apa, mereka adalah golongan perosak dan penyesat masyarakat sajalah, mereka tak tau nak bantu rakyat, nak bangunkan negara apatah lagi, memang mereka tak tau kerana mereka hanya ceramah membohong, menghasut dan demontrasi liar, itulah pengkhususan politik liar Pakatan Rakyat ini. Oleh itu marilah kita sokong Barisan Nasional yang telah terbukti lebih 50 tahun menjadi pentadbir Malaysia hingga Malaysia sentosa jaya dengan berbagai usaha pembangunan yang terancang kerana Barisan Nasional berwawasan dan berkebolehan dalam pentadbiran negara, oleh itu lebih baik kita kekalkan Barisan Nasional sebagai kerajaan dalam Pilihanraya Umum Ke-13 nanti. Undilah Barisan Nasional untuk negara yang aman sejahtera dan makmur harmoni. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    19. Institut Kajian Anwar pun tak ada, kerana tak ingin orang nak kaji pemikiran liar dan perosak dia ini.

      Malahan institut Kajian Nik Aziz memanglah tak ada, sebab tak taulah nak kaji apa, sebab sekejap halal, sekejap haram, lepas tu halal balik, kemudian haram pula, ikut suka dia saja permainkan agama, mula-mula satu geng dengan Hadi Awang sokong bukan Islam boleh gunakan kalimah Allah dalam ibadat mereka walaupun perbuatan itu mensyirikkan sifat Allah yang Esa yang tidak beranak, dan tidak diperanakkan. Lepas isu ini jadi panas, ramai yang menentang, Nik Aziz buat U-turn, kali ni dia berpakat dengan Majlis Syura, buat keputusan baru, tak boleh pula bukan Islam gunakan kalimah Allah dalam ibadat mereka, Hadi Awang dah kena tikam belakang oleh Nik Aziz secara terang-terangan, dulu satu geng, kemudian tikam Hadi dari belakang pula. Entah apalah Nik Aziz ini, sebab itulah tak ada institut kajian pemikiran Nik Aziz sebab dia sendiri pun bercelaru.

      Institut kajian Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng pun tak ada kerana orang tak ingin nak ikut jejak langkah golongan rasis pemecah belah masyarakat seperti puak-puak DAP ini, kira undi pun tak tau, baca nama di kertas undi pun tak tau, hanya lebih sedikit 1800 undi CEC DAP pun ambik masa sampai 19 hari baru selesai kira, memang teruklah mereka ini.

      Oleh itu sedarlah rakyat Malaysia sekalian, Pakatan Rakyat mana tau apa-apa, mereka adalah golongan perosak dan penyesat masyarakat sajalah, mereka tak tau nak bantu rakyat, nak bangunkan negara apatah lagi, memang mereka tak tau kerana mereka hanya ceramah membohong, menghasut dan demontrasi liar, itulah pengkhususan politik liar Pakatan Rakyat ini. Oleh itu marilah kita sokong Barisan Nasional yang telah terbukti lebih 50 tahun menjadi pentadbir Malaysia hingga Malaysia sentosa jaya dengan berbagai usaha pembangunan yang terancang kerana Barisan Nasional berwawasan dan berkebolehan dalam pentadbiran negara, oleh itu lebih baik kita kekalkan Barisan Nasional sebagai kerajaan dalam Pilihanraya Umum Ke-13 nanti. Undilah Barisan Nasional untuk negara yang aman sejahtera dan makmur harmoni. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    20. Anon 1:06 Sebab nik ajis suka kawan ngan SYAITAN

      Delete
    21. Anon 1:02. Bukan nak lagakan pak lah dengan TDM. Cuma rasa terbuku dihati mengapalah Malaysia ada PM mcm pak lah suatu ketika dulu

      Delete
    22. uni entri, lebih baik kau minta PAS adakan sidang media rasmi untuk menyatakan pendirian mereka berhubung negara Islam, hudud dan kalimah Allah, apakah hudud dan negara Islam ada dalam agenda Pakatan Rakyat dan apakah pendirian PAS menerima pendirian yang diumumkan oleh Hadi Awang yang benarkan bukan Islam gunakan kalimah Allah dalam ibadat mereka walaupun tidak mencapai maksud sebenar mengikut bahasa asal Al-Quran ataupun PAS mengguna pakai keputusan Majlis Syura sebelum ini.

      Sila minta Nik Aziz buat pengumuman berkenaan ketiga-tiga isu itu dan Hadi Awang tandatangan kesemua pendirian PAS itu di hadapan Karpal Singh dan serahkan dokumen pendirian PAS itu kepada Karpal Singh, Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim.

      Malahan dalam pengumuman itu, Nik Aziz duduk sebelah Lim Kit Siang, Hadi Awang duduk sebelah Karpal Singh, Anwar pula duduk di tengah-tengah, apakah berani PAS menyahut cabaran ini?

      Ajak semua pimpinan akar umbi PAS, PKR dan DAP serta ahli-ahli mereka serta orang ramai yang tidak berparti untuk saksikan pengumuman rasmi PAS ini sama.

      Apakah DAP dan PKR boleh terima pendirian PAS tersebut? PAS patutnya buat pengumuman rasmi ini untuk menyelesaikan kemelut apakah status hudud dan negara Islam dalam Pakatan Rakyat dan apakah pendirian PAS mengenai isu kalimah Allah yang mempunya dua pendirian yang berbeza dalam PAS sekarang ini. PAS perlu berikan penjelasan untuk menyelesaikan kemelut yang terbuku ini.

      Ini adalah luahan hati saya sebagai rakyat Malaysia yang inginkan kepastian dari PAS dan sekutunya berhubung ketiga-tiga isu berkenaan secara jelas dan terperinci.

      Jika PAS tak berani buat sidang media itu, maka ada sesuatu yang tidak kena dengan PAS sekarang ini. Malahan sudah tentu PAS sudah dikuasai oleh DAP sepenuhnya hinggakan PAS tak berani buat pendirian rasmi kerana takut ahli-ahli akar umbi yang mereka bohong setiap hari dalam ceramah bohong mereka dan akhbar sesat Harakah itu akan terbongkar.

      Saya merasakan bahawa PAS sudah dikuasai oleh DAP dan pimpinan PAS sekarang ini adalah pak turut dan tukang angguk sahaja kerana apa saja pendirian DAP adalah dipatuhi oleh PAS dan sekiranya pendiran PAS tidak dipersetujui oleh DAP, maka PAS akan buang pendirian mereka sendiri itu kerana mereka perlu ikut kehendak DAP sahajalah.

      Sedarlah rakyat Malaysia sekalian. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  15. Yg kafir confirm masuk neraka ; "Dan peliharalah dirimu dari Api Neraka yg dijanjikan (disediakan) utk org org yg kafir". Ali Imran 131
    Yg bertaqwa confirm masuk Syurga : "Dan bersegeralah kamu kpd ampunan dr Tuhanmu dan Syurga yg luasnya seluas langit dan bumi yg dijanjikan (disediakan) utk org org yg bertaqwa". Ali Imran 133. "...,Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji" Ali Imran 9
    Yg tak kafir tp tidak juga bertaqwa ? sekadar Islam sahaja " imma yu 'azzibuhum wa imma yatubu'alaihim,..." At Taubah 106 sila baca sendiri huraiannya dlm kitab tafsir.

    ReplyDelete
  16. ingat parpu ingatlah lobang puki bini Juragan 69 beserta lobang puki kak bedah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inikah ajaran PAS? Murni sangat ke PAS hingga pengikutnya jadi perosak dan jahiliyah macam ini? Malahan apakah PAS telah berjaya tarbiahkan DAP dan PKR atau PAS yang jadi pecacai suruhan DAP dan PKR sebenarnya? Memang PAS tak berjaya tarbiah DAP dan PKR, tetapi PAS pula yang dikuasai oleh PKR dan DAP kerana sekarang ini segala keputusan dalam PAS ditentukan oleh DAP dan PKR, mursyidul am PAS dan presiden PAS adalah tukang angguk dan pecacai untuk mengelirukan ahli PAS supaya terima ketuanan DAP dalam PAS sekarang ini.

      Lihatlah bahasa liar dan jahiliyah pecacai Pakatan Rakyat di atas, ini adalah hasil tarbiah yang berlebihan hingga dia sendiri jadi sesat menggunakan bahasa liar dan kotor sedemikian rupa. Sedarlah diri, insaflah.

      Kepada semua rakyat Malaysia sekalian, sedarlah akan keamanan dan kesejahteraan negara ini perlu kita pertahankan dengan menyokong Barisan Nasional yang berwawasan serta punya daya usaha untuk bangunkan negara kita supaya rakyat sejahtera demi agama, bangsa, dan tanah air. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    2. Klu dah pecinta lubang taik dijadikan rakan pujaan....tengok lubang taik babi dah buat puak ni naik ghairah..pantang tengok lubang puak nie.
      Ntah2 lubang hidung n.ajis tu pun buat liur mrk meleleh.

      Delete
    3. Bhai mohamad inilah mentaliti dan attitude org pr/pas...apabila disanggah dan tak mampu berhujah dgn fakta maka inilah sahaja yg mmpu dibuat utk menunjukan sifat amarah adalah akidah mereka...nk kata apa bhai org yg DIZALIMI mngikut perpektif pas/pr...hmm semoga rahmat Allah bersama bhai 12.14

      Delete
    4. Terima kasih Juragan 69, masih ramai rakyat Malaysia yang perlu disedarkan bahawa Pakatan Rakyat ini adalah penyesat dan perosak masyarakat yang sangat berbahaya.

      Perbuatan politik liar Pakatan Rakyat ini sangat membahayakan bukan saja dari keselamatan negara, malahan menyebabkan kerosakkan akidah di kalangan umat Islam sendiri dengan perbuatan liar Pakatan Rakyat yang memutar belit hukum hakam agama sesuka hati hingga jadi celaru dan caca marba. Oleh itu adalah menjadi tanggunjawab setiap manusia untuk mencegah kemungkaran dan menegakkan kebenaran. InsyaAllah, kebenaran akan terbukti juga akhirnya, insyaAllah Malaysia akan dapat diselamatkan dari dirosakkan oleh golongan liar seperti Pakatan Rakyat ini.

      Sedarlah semua rakyat Malaysia sekalian, adalah menjadi tanggungjawab kita semua untuk menyelamatkan keamanan, kemakmuran, kesejahteraan yang kita nikmati selama ini kerana jika Pakatan Rakyat berjaya menjahanamkan segala keamanan, kemakmuran serta kesejahteraan sekarang ini melalui agenda liar komunis dan Israel mereka itu, maka negara ini akan jadi caca marba, huru hara, keadaan tidak aman, maka kita semua akan menjadi mangsa kelak. Oleh itu selamatkan Malaysia, marilah berjuang dengan ikhlas untuk keamanan negara ini, bantulah Kerajaan Barisan Nasional untuk terus berusaha menjayakan agenda pembangunan negara untuk mencapai Wawasan 2020 yang hanya lebih kurang 7 tahun saja lagi, inilah impian kita, suatu kejayaan yang sangat besar nilainya jika kita berjaya menggapainya. InsyaAllah, jika kita bersatu padu dan memilih kerajaan yang baik seperti Barisan Nasional, insyaAllah, kita akan berjaya mencapai hasrat tersebut dengan syarat kita semua mestilah mempunyai pemikiran kelas pertama yang bijak menilai serta bijak bertindak untuk menjadi bangsa yang maju mengikut syariat Islam dan budaya ketimuran. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      Delete
  17. Asalamualaikum....
    hmmm...agama baba tun m problem...!???
    yew kew....!!???klo prob naper baba tun m dapat masuk dlm kaabah...ha ah...org arab jemput...tp fikir fikir fikir saper yg gerakkan hati hamba Allah yg jemput baba tun m masuk kaabah erk...
    hmmmm...musikil musikil musikil....

    ReplyDelete
  18. Apa2 pon saya suka corak pemikiran PM Najib kita sekarang.

    ReplyDelete
  19. Ada kawan aku pi mekah bberapa tahun lepas. Dia kata ada satu jamrah yang paling banyak orang lontar batu,selipar.....pastu baru dia tahu kenapa........ada tulis MAHATHIR kat bawah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer kerrrrrrr ish ish ish dasyhat ehhh sampai macam tu........tapi Alhamdulillah saya percaya Tun akan dapat credit dari Allah atas perkara ini...perbanyakan lah cerita karut ni ..

      Delete
    2. Bhai smpi macam tu org punya benci kat tun m tu....isk...isk mesti yg ramai tu adalah kumpulan SYAITAN yg marah sbb tun m menghalang syaitan belaan pas bebas di malaysia....kawan lu pula mesti iblis yg selalu berbisik ke telinga lu utk memberi laluan kpd syaitan...lu spesis apa ya bhai...
      Bhai kurang2kn tido waktu asar...sbb tido kita berteman kn syaitan dan iblis...

      Delete
    3. anon 10.42 ni kapir la agaknya..maaf la kalau saya salah..tapi langsung tak takut dengan dosa fitnah..tu yang membuat saya rasa lain macam je..

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!