CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Seminar

Seminar

Wednesday, February 27, 2013

CILI KASI TARUK! HIKAYAT MAZA DAN MUSANG BERJANGGUT!


Baru-baru ini, negara digemparkan dengan panggilan dan cercaan seorang pemimpin besar dan tokoh ulama’ Parti Islam Semalaysia yang menyamakan penerima BR1M seperti haiwan ternakan. Nyatalah sekali, kejutan tersebut disambut pula oleh seorang ‘ulamak’ muda yang kontroversial, Prof. Madya Dato’ Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, apabila beliau beberapa hari lepas menyamakan kerajaan sebagai pelacur. Maka, penuhlah facebook dan twitter menjadi mata rantai mencerca dan mengaibkan pemimpin negara dengan menggunakan artikel tersebut, dan berseronoklah ‘ulamak’ muda tersebut apabila kata-katanya dijadikan buah peluru untuk menghina pemimpin negara.

Menegur Pemerintah
Acapkali, dalam ceramah-ceramah dan kuliah-kuliah beliau, beliau menasihatkan pendengar dan pengikut beliau supaya berlaku adil dan rasional. Begitulah dalam sejarah manusia, seringkali yang menasihatkan sedemikian adalah mereka yang bertindak 180 darjah bertentangan dengan apa yang didakyah oleh mereka. Contohnya, seperti pihak komunis, seringkali menamakan diri merekalah yang paling demokratik atau kepunyaan rakyat tetapi di bawah merekalah yang paling miskin demokrasinya dan paling menderita rakyatnya.

Malang sekali, dalam tulisan terbaru beliau, pemimpin kerajaan dituduh sebagai membolot wang rakyat terlebih dahulu sebelum membahagikan kepada rakyat jelata. Digambarkan juga seolah-olah isteri dan kawan-kawan pemimpin negara sedang memfaraidkan harta negara dan menyamakan pemberian-pemberian dari kerajaan itu seperti hubungan seks sebagai penambah perisa penulisannya.

Bukankah tuduhan-tuduhan seperti itu adalah satu tuduhan yang berat? Sudah tentu ‘ulamak’ muda itu tahu bahawa di dalam Al Quran, Allah Taala telah berfirman:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada prasangka kerana sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain..” (Surah Al Hujurat, ayat 12).

Adakah patut tuduhan yang tidak mempunyai bukti yang jelas itu, kita sebarkan dan kita sambungkan kepada khalayak semata-mata untuk menjadi “hero” kepada pendengar dan juga peminat kita? Adakah begitu murah ilmu dan kedudukan kita untuk digadaikan semata-mata untuk mendapat sedikit pujian di atas dunia ini?

Penulis juga tertanya-tanya, apakah dosa pemimpin kerajaan tersebut kepada ‘ulamak’ muda itu? Apakah pula dosa dan salah isteri pemimpin negara tersebut terhadap Dato’ Dr. Mohd Asri Zainul Abidin itu? Apakah penganiayaan yang pemimpin negara sekeluarga pernah lakukan terhadap beliau ataupun mana-mana ahli keluarga dan sahabat handai ‘ulamak’ tersebut? Jika ada, alangkah baiknya jikalau beliau pergi bertemu dengan mereka sesuai dengan hadith yang beliau sering ungkapkan semasa beliau menjadi Mufti Kerajaan Negeri Perlis:

“Sesiapa yang ingin menasihati orang yang memiliki kuasa, janganlah dia menampakkannya secara terang-terangan. Sebaliknya hendaklah dia mengambil tangannya (orang yang memiliki kuasa) dan bersendirian dengannya (menasihatinya dengan tidak didedahkan aib secara terbuka). Jika dia terima maka dia berjaya, jika tidak dia (orang yang menasihati) telah menunaikan kewajipannya”. (Riwayat Ibn Abi ‘Asim dalam al-Sunnah 507. Sanadnya sahih seperti yang dinyatakan oleh al-Albani ketika mentahqiq al-Sunnah ini (hlm 507).

Pukul Anak Sindir Menantu
Penulis sebenarnya agak hairan kerana tuduhan-tuduhan dan keperihatinan Dr. Mohd Asri Zainul Abidin terhadap pemberian ikhlas pemimpin kepada rakyat adalah bermusim. Maklumat yang penulis perolehi daripada sahabat-sahabat di Perlis, mengatakan bahawa Dato’ Seri Dr. Shahidan Kassim sewaktu menjadi Menteri Besar Perlis adalah sangat pemurah kepada rakyat terutamanya sewaktu bulan Ramadhan. Rakyat miskin di Perlis sudah merasai BR1M sebelum adanya program seumpama ini oleh kerajaan Pusat. Pada waktu yang sama, Dr Mohd Asri sudah menjawat jawatan Mufti Kerajaan Negeri Perlis.

Setiap malam semasa bulan Ramadhan di Perlis, DS Shahidan telah bermurah hati memberikan wang saguhati dan juga hadiah-hadiah berbentuk bekalan makanan dan peralatan elektrik kepada rakyat Perlis terutamanya yang miskin dan berpendapatan rendah selepas solat terawih. Inilah contoh pemimpin yang berjiwa rakyat.

Ironinya, di manakah suara ‘ulamak’ muda ini sewaktu menjawat Mufti Negeri Perlis sewaktu peristiwa ini berlaku? Tidak muncul pula bait-bait dari kitab As-Siyasah asy-Syar’iyyah fi Islah ar-Ra’i wa ar-Ra’iyyah oleh Ibnu Taymiyyah oleh Dr Mohd Asri untuk memperingatkan Dato’ Seri Shahidan supaya terselamat dari fitnah dan ‘mulut hodoh’ parti pembangkang. Walhal, inilah formula yang sama yang digunakan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk menawan hati rakyat jelata sesuai dengan semangat demokrasi yang mengambil kira kehendak rakyat. Maka, janganlah perbuatan Dr. Mohd Asri ini laksana pukul anak sindir menantu ataupun kelak, habis madu sepah dibuang.

Jangan Jadi Seperti Datuk Nikah Kahwin
Melihatkan perbuatan Dr. Mohd Asri ini, mengingatkan penulis terhadap watak Datuk Nikah Kahwin dalam filem Musang Berjanggut oleh Tan Sri P Ramlee yang berkata:

“Tapi tidak mengapa. Undang-undang dalam negeri ini kanda yang bikin. Itu semua boleh padam. ”

Ayat Al-Quran, hadith-hadith dan pendapat–pendapat ulama’, sudah wujud ratusan malahan ribuan tahun. Namun, janganlah kita menjadi seperti Datuk Nikah Kahwin, yang mana hukum agama itu seolah-olah bikinan mereka semata-mata. Apabila mahu, diambil dan dicatit apabila terasa tidak kena dengan kepentingan tembolok, maka dibuang dan dipadam.

Oleh itu, sukalah penulis mengingatkan kepada Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, sejarah akan menilai samada kita akan menjadi seorang yang berpendirian teguh seperti Ibnu Taymiyyah dan Imam Ahmad Ibn Hanbal ataupun seperti sesumpah yang mengikut selera ramai seperti penentang-penentang kedua-dua tokoh ulama’ besar yang disebutkan tadi. Jika sekiranya pilihan kedua yang dipilih, maka sudah pasti Dr. Mohd Asri akan tercatat di dalam sejarah seperti watak Datuk Nikah Kahwin dan akan diingati sehingga akhir zaman sebagai musang berjanggut.

Janda Berjaya

90 comments:

  1. Tak lojik langsung cerita di atas......

    YANG PENTING....Dr Asri nak Umno KO
    Oleh itu........Dr Asri itu OK

    Sokonglah Dr Asri......

    PR - Price Reduce
    BN - Barang Naik

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya & seluruh rakyat Malaysia mendoakan kesejahteraan ke atas Rosmah Mansur. semoga beliau diberi hidayat untuk menutup aurat & tidak memeluk lelaki bukan muhrim. insyaAllah

      Encik Mohamed.
      Nasionalis Melayu

      Delete
    2. Cerita kat atas logik la mangkuk....Dr.Asri ni tak bole percaya....dia ni jenis yang berpihak pada yang bole bagi dia keuntungan saja. Dia bole u turn konar baring bila2 masa pun.

      Delete
    3. Dan semoga Tuhan memberi hidayat kepada Dr Mahathir untuk mengarahkan anaknya Mirzan supaya menutup kilang beer San Miguel.
      Boh La Wei.

      Cili Kasi Taruk.

      Delete
    4. Bhai 05.13...semoga apa yg lu ckpkn tntng tun m dan anaknya adalah benar...jika tak, lu tak lebih dari manusia yg menyambung dan penyebar fitnah...semoga lu cukup faham apa balasan keatas pembawa fitnah..

      Bhai 05.00 semoga lu benar2 iklhlas...wlu pun lu lupa utk mendoakan semua pemimpin di malaysia...tak kira bn mahupun pr...kita semua tahu dan faham...
      Rahmat Allah atas 'keikhlasan' lu..

      Delete
    5. Minum arak satu dari 7 dosa besar.......Adakah mungkin Mahathir merasa syurga bila anaknya director kilang arak?

      Delete
    6. Adakah mungkin syurga apabila kenyang melahap harta anak yatim?

      Delete
    7. Anon 9.00pm. Mirzan Mahathir tidak jadi pengarah kilang arak St Miguel. Dia jadi pengarah Petron. Aku ada kawan bernama Mohd Arif Vellu, dia masih memelihara emak dia yang tua tinggal bersamanya. Aku panggil Achee. Setiap hujung minggu Arif membawa emaknya ke-kuil. Adakah kau rasa Mohd Arif bukan Islam dan layak ke-neraka disebabkan emaknya masih Hindu???Tolong sikit cerapkan pada aku.

      Bila sudah terang, aku akan kata siang. Aku tak perlu tutup mata dan membawa lampu suluh semata-mata aku suka gelap. Orang akan kata aku gila. Kau bagaimana???

      Delete
    8. Sebelum nk doakan org lain btkkan diri sendiri dulu..ye pun isteri oemimpin kits tak tutup aurat satu hari nnt dia akan dpt hidayah..bkn mcm nik ajis yg mainkan agama tu..suka2 dia je nak jual nama allah...eee takut nyye aku dgn dia..harap2 org tua tu sempat lah bertaubat sebelum mati

      Delete
    9. Fitnah tu pun salah sstu dr doss brssr jugak..kenapa pas suka bt fitnah...

      Delete
    10. Fitnah tu pun salah sstu dr doss brssr jugak..kenapa pas suka bt fitnah...

      Delete
    11. Sama2 kita doakan untok semua umat islam yg ikhlas lagi jujor semoga Allah berikan kerahmatan kesejahteraan lagi pelindong dari bisikan2 syaitan laknatullah. Berikan la bisikan Mu kedalam hati kami yg teramat lemah dgn dosa dan noda dan buangkan la titik hitam yg sudah berkeladak dan tambahkan sifat2 mahmudah. YaSamad YaArrahman ArRahim. Ameen.

      Delete
  2. Sebenarnya Dr Asri terlalu berlembut dalam penulisannya.......sepatutnya dia menyeru agar pemimpin-pemimpin Umno yang berkomplot mencuri duit dan khazanah negara DIPOTONG TANGAN MEREKA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Termasuk mrk yg makan dan melahap harta anak yatim...

      Delete
    2. cai, takkan pemimpin UMNO je? Mat liwat dan segala macam pemimpin bangsat dalam pakatan liwat tu tak masuk sekali ke? Apa ke bodo ko ni....

      Delete
    3. Potong tangan pemimpin Umno yang bela lembu dalam kondo DULU!

      Delete
    4. Dia perlu jgk cerita macam mana hukum zina bagi yang sudah berkahwin, direjam sampai mati...ataupun apa hukumnya meliwat, hukumnya apa? Kalau nak tarbiah, kena mula dengan diri sendiri, kemudian keluarga sendiri, kemudian kumpulan sendiri lepas tu baru blh masyarakat umum...atau maza ni dah jadi gila politik jugak...tgk muka maza pun mcm ada tokoh...di sekolah dulu kwn2 maza panggil maza 'bros' kan?

      Delete
    5. Aq setuju sgt dgn kau..mmg btl irg2 pas pandai ckp psl org je padahal pemimpin drg yg drg sokong tu semuanye terpesong jsuh lps tu ada hati nk nasihat org lain plaj..kang aq jentik telur baru tau

      Delete
    6. Dan Ya Allah semoga dapat Kau kelukan lisan dan lidah2 ularmak yg rajin melaku fitnah2 yg nyata lagi tersorok. YAMUHAYMIN YAQUDUS belasi la balasanMu kpd Ularmak ini dan berikan la mereka berasa rendah hati terhadapMu. Ameen.

      Delete
  3. mentafsir ucapan seseorang pun umno tewas,pusing sana pusing sini,ucapan yg mudah ditafsir menjadi fitnah berterusan.kalau korang rasa seronok begitu teruskanlah .......takde masaalahpun.kami boleh berfikir dgn baik dan bertambah baik bilamembaca artikal artikal yg sebegini......so teruskanlah keja kamu ini dan jangan lupa setiap apa yg kita lakukan pasti ada balasan tidak di dunia pasti akhirat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmng benar apa yg lu katakan..ttp kebenaran itu yg mana??? Jgn bila kita rasakan kita terlalu dekat dgn Allah ttp sebenarnya Allah terlalu jauh dari kita..

      Delete
  4. Yang pusing sana pusing sini apabila apabila tiada apa pun kebaikan yang dibuat untuk rakyat. Kecuali sapu duit rakyat dengan berselindung di sebalik tin MILO dan plastik sampah.

    Inikah yang dinamakan untuk kesejahteraan rakyat. Jika sudah tidak kenal mana satu ayam mana satu manusia, ibarat lembu bodohlah pemimpin serupa itu.

    Sebodoh-bodoh lembu dia tak taji lubung pungkoq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebodoh-bodoh lembu dia tak songlap tabung memali

      Delete
  5. hijau muda semuga anda diberi petunjuk dan hidayah,

    ReplyDelete
    Replies
    1. kijau kuda jangan buang masa kamu dgn sia2

      Delete
    2. doakan untuk diri ko skali

      Delete
    3. Begitu juga lu 03.33...semoga kita semua diberi pertunjuk dan hidayah...islam bukan cukup menjadi ahli semata2...bhai 03.37 jgn buang masa itu bukan hnya hijau muda ttp utk semua trmasuk lu...

      Delete
  6. “Tapi tidak mengapa. Undang-undang dalam negeri ini kanda yang bikin. Itu semua boleh padam. ”
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Itu yg sbnrnya terjadi dlm pr...depa buat xpe ...halal tapi kalo BN buat mcmw tohmahan n nista..bg BR1m pon di katakn mcm bg haiwan makan...tapi kalo puak pakatan buat xpe...demi rakyat...tokongong bg wet 100 hengget kat warga tua ,n ajis rasuah wet ms prk galas...

    Gua suke ayat Hijau Muda at 3:24 PM "Sebodoh-bodoh lembu dia tak taji lubung pungkoq"......bodo lagi penganut PAS dari lembuu sbb mnyokong pemimpin mnggadaikan kalimah Allah krn mabok donia, ..sgp menerima bulat2 kata2 pemimpin yg dah nyanyok wlpon mangkok itu mnghina korg ke taraf HAIWAN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lembu lg mulia drp pemimpin pas yg menggadai agama. Berselindung disebalik
      Jubah dan serban,ramai dah zaman skrg ni org gunakn agama utk dpt kepercayaan masyarakat,,
      Maknanya lps ni lembu xnk mkn rumput lg lah..benci tgk warna rumput tu hijau muda..

      Delete
    2. Lembu lg mulia drp pemimpin pas yg menggadai agama. Berselindung disebalik
      Jubah dan serban,ramai dah zaman skrg ni org gunakn agama utk dpt kepercayaan masyarakat,,
      Maknanya lps ni lembu xnk mkn rumput lg lah..benci tgk warna rumput tu hijau muda..

      Delete
    3. Mmg btl org oas yg merosakkan nama n imej bsik org islam dgn perangai drg mcm syitan tp pakai n berlakon mcm baik sgt..drg ni mmg dajjal besar klu lah aq jumpa drg aq akan jentik telur drg sampai telur drg hancur

      Delete
  7. Ya..aku sokong org yg cadang sumpah laknat tu...malang kena putar oleh pelacur agama..

    ReplyDelete
  8. Jom kita tgk Video MAZA:

    http://www.youtube.com/watch?v=joo01j5s7nE

    ReplyDelete
  9. rakyat melihat hari2 terakhir haiwan baculbabi bernama UMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat melihat hari2 terakhir haiwan baculbabi bernama pakatn harami.....

      Delete
    2. SEORANG PENGANUT AGAMA ISLAM TIDAK TERGAMAK MEMBINATANGKAN SEORANG ISLAM LAIN. MELAINKAN ORANG YG MENGANUT AGAMA ISLAM SONGSANG MMG SUKA MEMBUKA AIB ORANG MEMAKI MEMBINATANGKAB ORANG SEOLAH2 DIALAH MANUSIA YG PALING BERSIH DAN PALING DIKASIH ALLAH MCM ANON ATAS. LAGAK MACAM KAFIR LAHANAT PURA2 JADI MALAIKAT. MATI NANTI TAULAH KAU.

      Delete
    3. Ada sapa d cni boleh bagitau saya klau beliau pggl perempuan2 tine apa beliau panggil ibu beliau dan adik beradik perempuan. Mcm mana pandangan beliau terhadap ibu sendiri yg melahirkan beliau. He has little respect towards women. Pelik den. Apa ke hal ni???? Kes bangga diri. Dia syiah. Kalian bukak web syiah dan anda akan tahu apa jenis manusia mereka ini. Mr nikki!!!.

      Delete
    4. Ada siapa2 d cni boleh bgtau saya apa nikki panggil ibu beliau. Nikki dan maza adala dari serpihan syiah. Zalim dorang ni. Pelacur ugama dan rakyat.

      Delete
  10. Semoga Dr Maza membaca article ini dengan berlapang hati....dan memahami mengapa ramai yang kecewa dengan sikap buruk prasangka yang tidak sepatutnya datang dari seorang intellectual.

    ReplyDelete
  11. nampaknya ayam dan lembu lebih mulia dari mangkok2 jamban pkr..adalah tidak baik menyamakan mereka dengan kedua haiwan berkenaan. mangkok2 jamban pkr ini merupakan haiwan2 baru yang tahapnya lebih bawah dari kedua haiwan berkenaan disebabkan mengamalkan ilmu mantik yang diajar oleh tok gundu dan ulamak2 perasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul...haiwan baru ni juga bole makan aiskerim dalam jamban berbanding haiwan biasa.

      Delete
  12. OI BN.....PAKATAN AJAK KORANG DEBATELAH!

    Hari-hari menyerang pakatan dalam TV3........Ini peluang kamu, bawak Si Khairi Oxford, bawak Si Nazri Hidung Cangkuk, Alah bawak Najiblah....lawan Rafizi

    Macam pondan....macam media di Malaysia ni semua bapak dia punya.Boh La Wei!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cai, ko ajak PAS, PKR dengan DAPigs berdebat sesama sendiri. Cuba letak tajuk debat pasal kalimah Allah. Tengok sapa pondan.

      Delete
    2. KALIMAH itu terlalu suci untuk disebut dalam blog ini. Mintak Maaf, blog ini bahasanya terlalu kasar dan mengaibkan.

      Delete
    3. Ko mintaklah nurul tarbiyahkan si mat liwat n pelayan pelacur tu dulu baru debat ko ada integriti....klu tak...hanya layan hujah bodoh munafik jer....harap korang faham. Klu tak faham...tengok balik muka kat cermin...serupa babi atau lgbt..

      Delete
    4. Aku tahu si Rafizi tu tahu sifat dan moral sebenar bosnya...Selagi dia msh dgn bos nya tu...perjuangannya akan dipandang sepi dan serong.Baik dia join pas.

      Delete
  13. Pandangan MAZA tak perlu dilayan, sering kali mengelirukan. Lebih baik ditinggalkan ! Sebelum ini pun, dlm isu isu yg khilaf dan berbentuk ijtihadiyah, banyak pandangan beliau agak keliru. Dlm isu isu khilaf dan mutashabihat lebih selamat berpegang pd pegangan Ahli Sunnah Wal Jama'ah. Penafsiran semula akan lebih mengelirukan bahkan ditakuti akan menyesatkan. Bagi kita golongan awam dlm hal hal ijtihadiyah rujuklah ke Majlis Fatwa, agar tidak keliru dan berpecah belah.
    Sejarah kemunculan mazhab Ahli Sunnah Wal Jama'ah telah melalui perjalanan yg sukar utk menolak hujah hujah silap dan keliru. Ulama' ulama' Ahli Sunnah berusaha gigih dgn keilmuan yg tinggi dan hujah yg cukup bernas, bertujuan utk menyelamatkan aqidah ummah, sehingga terhasillah apa yg diperturunkan kpd kita hari ini.
    Menafsir dan membahas semula perkara perkara khilaf dan mutashabihat berkenaan seperti yg cuba dilakukan oleh sesetengah golongan akan mengulangi kekeliruan dan perpecahan silam yg tak seharusnya kita lakukan.
    Panjang pulak komen ni ! Singkatnya, Dr MAZA , jgn layan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seperti biasa bhai...terbaeeek,bnyk ilmu yg dpt kita kongsi bersama...

      Delete
  14. Persoalannya, apakah yang telah dijanjikan kepada MAZA..oleh Pakatan Rakyat. Pemerintah, BN dan UMNO tidak menjanjikan apa-apa kepadanya, sementah beliau pernah berkhidmat kepada kerajaan Negeri Perlis tempoh hari sebagai Mufti Negeri, dihormati dan penuh kredibiliti.

    Sebagai sebuah negara yang muda (55 tahun merdeka) dan melalui evolusi pembangunan fizikal dan kemanusiaan yang pesat, ianya berhadapan dengan masaalah dan polemik dalaman yang sebati (inherent) dengan evolusi itu sendiri. Mahu tidak mahu ianya perlu dihadapi dan ditangani dengan sabar dan berhemah.

    Sebagai contoh, negara berhadapan dengan krisis post-retirement dikalangan pegawai-pegawai atasan di kementerian dan jabatan-jabatan kerajaan. Pegawai atasan yang bersara tetapi masih merasa sehat ( e.g general2(B), TURUS/JUSA ) menghadapi masaalah kembali kepada masyarakat, meletakkan diri setaraf dengan marhaen. Mana-mana yang merasa diri masih relevan, tentu mencari flatform-flatform baru untuk kekal dikenali dan produktif. Tidak banyak ruang didalam NGO dan GLC, alternatif yang paling hampir adalah parti-parti politik.

    Kesempatan ini diambil oleh parti-parti politik yang berkepentingan, menyediakan kerusi dan jadual kerja, bersesuaian dengan watak masing-masing. Jika objektif asal parti adalah menghentam kerajaan, menghentamlah kerja dan tugas baru bersandarkan kemahiran dan diberi jawatan sebagai pengarah, penasihat dll didalam parti.

    Persoalannya ialah, pegawai-pegawai ini asalnya tidak pernah terlibat, tidak berminat, malah mau mengelakkan diri dari dipolitikkan oleh parti. Tetapi keadaan yang mengubah pendirian dan tanpa disedari akan terikut-ikut dengan skrip yang telah ditulis, malah kadang-kadang berlaku over-acting.

    Prinsipnya, parti politik amat ketandusan figura-figura yang mempunyai trademark, yang mampu menarik perhatian dan kepercayaan marhaen. Figura-figura ini tidak dapat mempengaruhi jalan cerita, iaitu asas perjuangan parti. PAS sanggup memecat Dr. Hassan Ali dan Ust. Nasha semata-mata tidak melakunkan skrip asal, walaupun secara peribadi kedua-dua ini adalah pejuang Islam sampai ketulang hitam.

    Dimana peranan MAZA? buat sementara ini setelah dilakukan screen test, beliau mungkin dirasakan dapat menjiwai satu slot drama PAS/PR. Tak mungkin dia pelakun DAP.

    Sebagai kajian perbandingan, Ronnie mungkin memerlukan daya penarik untuk diletakkan dipremis-premis SPA yang dibuka di Klang, Pandan, PJ dan Shah Alam. Permit lawatan sosial gadis-gadis muda sudah memadai untuk mempamirkan tubuh-tubuh gebu disebalik dinding-dinding cermin premis tersebut..atas nama bisnes, daya tarik dan keuntungan. Matlamat menentukan cara.

    Dimana MAZA??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai...lu pnya komen terbaeek bhai... Ilmiah dan penuh dgn fakta yg menarik..
      Aku terpempan dgn segala lu punya hujah...thanks bro for ur info

      Delete
    2. Aa.. Aku pun teruja dgn kata2 ni.. Aku dapat easa momentum org BN skrg kuat disini... Dlu, kita dimaki, dicela disni wlaupun kita bnr.. Tp skrg kita kuat di blog.. Ya allah, kuatkn saf hambamu di BN ini... Ko buka la ati para syuhada, solehah di parti islam unruk bsma kmi mengekalkan iman, peraduan, keharmonian wlpn kmi tau ngra kmi agak lemah dlm suatu, kau bntula mereka.. Sesunggahnya krjaan kmi tidak zalim spt kezalimn munafiq yg ingin merosokn ukwah .. Laknatla mereka jika mrka tidak berubah dgn kekalahan.. Amin ya allah.. Amin

      Delete
    3. Amin ya rabbal amin....insyaAllah bhai

      Delete
  15. aku suka umno... . sebab kerana umno la... . negara aku ada kilang arak terbesar... . aku suka umno kerana umno la negara aku ada pusat judi terbesar di genting... aku suka umno... kerana umno la banyak disco di buka di tempat aku... . aku suka umno... . sebab umno la... . negara aku maju... ... . aku suka umno... . sebab banyak duit dari hasil haram... di kongsi bersama rakyat... ... aku suka umno... sebab negara aku bukan negara islam... ... boleh buat apa saja... hahaha al quran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai lu mmng ptt suka dan sokong umno sbb kilang arak,pusat perjudian dan disco dibina kerana malaysia ada bangsa lain selain melayu dan kerana atas dasar hak kita prlu hormati kebebasan dan malaysia bukan ditadbir taliban..negeri yg ditadbir oleh adik taliban pun hnya tahu berceramah utk jnji berbagai.ttp kilang arak,kasino dan disco ttp ujud..

      Baru nk pergi serbu exco agama dipecat..jd lu mmng ptt sokong umno.. Duit haram yg lu ckp ttp juga diambil di negeri di bawah pakatan..berapa bnyk sunber haram yg ditutup...lu silap bhai jika lu letakkan malaysia bukan negara islam...dibawah umno malaysia dikenali sebagai islamic country dan melayakkn kita jadi komiti didlm OIC...ttp di bwh pakatan kita dipnggil welfare country.. Hahaha WELFARE COUNTRY...satu2 dlm dunia...lu kata ..lu suka ..lu fikirlah

      Delete
    2. Sayangnya Kelantan cuma ade patung budha terbesar....

      Delete
    3. Selangor masih terus menambah rumah2 urut. Salah siapa....

      Delete
    4. Wa suke pas...sbb kat kelantan ade banyak patung buda yg besar2. Wa suke pas sbb wa boleh dspat balak kat kelantan & kat kedah, wa boleh roboh surau, kat selangor wa boleh buke nite club,spa, mau jual arak tak de hal, wa punye gro die org boleh cover..kat selangor wa ade 2 kilang arak..mau mai belakang pun x de hal...mau ice cream pun org x de marah...duduk dlm umno sume x bleh selupe duduk itu mekah...die olang cakap laaaa

      Delete
  16. Berkat usaha rakyat Kelantan yang MENYEBAT PATUNG DATUK MUSTAPA tempoh hari........Datuk Mustapa telah insaf seinsaf-insafnya.

    Diberitakan DATUK MUSTAPA AKAN MENURUNKAN DUTI EKSAIS KENDERAAN IMPOT ESOK!!!!!....YA BETUL! ESOK!

    Tahniah rakyat Kelantan! Usaha DEMO TELOH MEMBUOHKE HASIL! Segala puji bagi Allah.

    Next step , cubo sebat patung oghe lain pulok, mano tau buleh bendo lagi besar.Mungkin lepastu, kita undi BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba sebat patung Dato Shaziman Abu Mansor.....dia menteri yang jaga highway kat Malaysia ni.

      Kalau sebatan hangpa cukup kuat, SILAP SILAP ESOK DIA CABUT SEMUA PLAZA TOL KAT MALAYSIA.

      Go Shaziman GO! Go Shaziman GO! Hidup BN! Kalau kena sebat , baru dia hidup.

      Delete
    2. Ko sebat dgn kote bengkok mat liwat....mana tau boleh lurus..

      Delete
    3. Aku punya lurus,kau nak ke?

      Delete
    4. Anon 7:19...klu kote babi tak payahlah nak lagak kat sini...ko buatlah iklan kat majalah lgbt..mgkin ada ruang.

      Delete
    5. Yang kau obsess sangat dengan kote anwar apasal? banyak lagi kote lain....

      Delete
    6. Ini barulh real taliban style bhai...Allah pasti melihat jenaka bodoh yg lu org buatkan..

      Delete
    7. Kote Anuar adalah contoh kote yg tak mengira haram....main tibai jek. Pastu tak rasa malu dan bersalah.

      Delete
    8. Mmg benar...krn kotenya itu dia dipandang hina ttp dicuci dan dimuliakan semula oleh golongan lgbt....ni lah punca utama pr dianggap penipu besar.
      Dia tipu kawan..isteri dan keluarga serta rakyat khasnya puak pr demi nafsu politik dan nafsu lubang taiknyer...fikir2kanlah....

      Bekas ahli pkr kota

      Delete
    9. Kekuatan mat liwat terletak pada kotenya

      Delete
  17. Bekas mufti ni bukan apa2 eksen je sbb ada belajar ugama lebih sikit dari orang lain. Mentang la bekas mufti dia tunjuk teror ngan hujah yg diolah ikut sedap pada dia.Ini kes syok sendiri. Dia ni dikira saham tgh naik.Jual mahal konon nya tapi habuk pun tak ada. Pendapat yg mcm orang sakit hati je.DONT BOTHER.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7:59pm....kau cuba-cuba lah berdebat dengan dr maza macam yang astora jabat berdebat dengan dia.
      Engkau keluarkan segala hujjah kau, bior dia terkedu & terduduk dengar hujjah kau....
      Amacam boleh?

      Delete
    2. Aku cdgkan mana macai2 pr berdebat ttg sumpah laknat dgn dr.asri.Mana tahu terungkai sesuatu?

      Delete
    3. Kalau baeani lah....macai umno berdebat dengan dr asri...memamg malaysia akan dilanda puting berliung

      Delete
    4. Bhai..aku pelik dgn sikap lu org...sikit2 debat...sikit2 debat...seolah2 debat itu adalh ibu kepada penyelesaian masalah...bhai tak semestinya org yg bijak berpidato maka bijak juga utk menjadi pekerja serta pentadbir...dan seorg pentadbir atau penyelesai masalah wajip hebat berpidato..

      Ini rahsia Allah bhai...kenapa nasib manusia tidak sama..adakah Allah zalim apabila menjadikn seseorg itu bodoh...dan adakh Allah itu adil jika menjadikan seseorg itu bijak...Bhai org yg miskin tak semestinya miskin segala2nya dan org yg kaya tak semestinya mampu utk membeli syurga..

      Bhai maza mnkin hebat berbicara ttng fekah tp mnkin ada ustaz lain lbh hebat dlm usuluddin..kita dijadikan tidak sempurna yg sempurna hnya rasulullah..hnya baginda yg hati dan jiwanya dibasuh dgn air zam zam.
      Jadi tak perlu kita cabar mencabar kpd yg tak sepatuynya...dan tidak perlu kita lontarkn cabaran dgn nada yg ego..

      Mnkin ada bhai yg memberi komen beliau diatas dasar peribadi...jika kita mempunyai hujah yg mmpu menyanggah maka sanggah lah hujah tersebut dgn sopan dan bijak.. Bhai mnkin apa yg dihujahkn benar.. Biarpun yg menegur itu hnya seorg pengali kubur...lu kata ..lu suka ..lu fikirlah

      Delete
    5. Jauhi perdebatan, yg berdebat tidak mencari kebenaran tp kemenangan dan menjatuhkan lawan. Mungkin saja berlaku, kerana bijak berdebat, yg salah tampak benar dan yg benar tampak salah.

      Delete
    6. Xpas yang cerdik dan juragan yang bijak lagi baik hati...cara anon komen dr asri, macam dia tu seorang mujtahid. Itu yang aku dia nak berdebat dengan dr asri untuk cari kebenaran bukan kemenangan. Seperti mana astora jabat yang suka sangat mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan orang ramai, maka setelah dia berdebat baru tahu setakat mana kebenaran tulisan astora jabat.

      Delete
    7. Ohhh sahabat aku rupanya...amacam bhai sihat ke...anak2 semua sihat...hehehe ok bro jmpa lg..

      Delete
    8. Puak puak ini memang hanya tahu berdebat..kata orang putih 'EMPTY VESSELS MAKE THE MOST NOISE" macam tong kosong lah.

      Jangan salah faham, mereka ini dilatih oleh pakar pakar dari luar negara kerana mereka yang paling untung sekira puak puak ini menang pilihan raya.

      Delete
  18. Ini lagi satu persaman perangai macai umno/pas.
    Pemimpin mereka tidak boleh dijentik langsung!

    ReplyDelete
  19. dr mohd asri pun pendirian tidak tetap dia sekarang lalang ...masa dengan mufti sokonf bn,bila bebas sokong pr...dulu aku suka dengar ceramah beliau....sekarang rasa was - was...

    ReplyDelete
  20. PEMERINTAH BUKAN PELACUR

    Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin

    Cinta adalah perkara yang tidak boleh dibuat-buat. Ia satu perasaan yang muncul dari lubuk sanubari. Ia lahir dalam jiwa dan diterjemahkan dalam tindakan. Apabila seseorang itu benar-benar kasihkan kita, maka tindakan dan sikapnya terhadap kita juga adalah lambang dan hasil dari keindahan cintanya. Sesiapa yang ada pasangan yang mencintainya, dia akan tahu keindahan hubungan yang dibina atas cinta. Lihat cara suami atau isteri anda melayan anda, maka anda dapat mengukur tahap cintanya kepada anda. Lagi dalam kasihnya, lagi indah hubungan dan sikapnya terhadap anda.

    Justeru, hendaklah dibezakan antara kehendak seks antara pasangan dan cinta. Seks ada yang berteraskan nafsu semata dan ada yang merupakan gabungan antara cinta dan nafsu. Seseorang yang ghairah seksnya, bukan bererti dia penuh cinta. Namun, cinta yang mendalam membawa kepada hubungan seks yang indah. Ini boleh diibaratkan macam pemberian wang bantuan oleh sesebuah kerajaan kepada rakyat. Pemberian itu bukan semestinya menggambarkan cinta kerajaan kepada rakyat. Boleh jadi ia sekadar nafsu ingin berkuasa dan pemberian itu demi melangsaikan kehendak dirinya. Rakyat yang menerima bantuan juga bukan semestinya mencintai kerajaan yang memberi. Dia sudi menerima kerana merasakan itu haknya, ataupun dia memerlukannya tapi jiwanya mungkin menyumpah dan menyampah. Persis seperti hubungan antara suami isteri yang hidup dalam keadaan keterpaksaan tapi penuh kebencian.

    Pelacur.

    Namun tidak boleh dinafikan betapa ramai yang tertipu lalu menganggap setiap hubungan seks itu tanda cinta sehingga gagal membezakan antara pelacur yang menanti upah dan isteri yang menanti pahala dan takutkan dosa. Demikian, ada rakyat dalam dunia ini yang menganggap setiap pemberian kerajaan itu tanda cinta kepada mereka sedangkan mereka lupa pemberian itu tidak dibina atas kejujuran cinta, sebaliknya atas upah sokongan dan undi.

    Pun begitu, pelacur kadang-kala kurang buruk dari sesetengah kerajaan atas muka bumi ini kerana pelacur mengambil upah dari hasil dirinya. Sementara pemimpin dan kerajaan yang menipu mengambil wang negara dan rakyat yang dibahagikan semasa sendiri terlebih dahulu dan sedikit pemberian untuk rakyat sambil berlagak seolah wang tersebut dari poket peribadi mereka.Adapun hubungan seks halal yang penuh cinta itu melahirkan kepuasan jasmani dan rohani. Tiada pemberontakan dan penuh kedamaian. Ia seperti sebuah kerajaan yang cintakan rakyat. Amanah terhadap pengurusan negara. Harta negara bukan habuan untuk isteri dan keluarga mengaut kekayaan yang gila-gila. Negara diuruskan dengan sebaiknya dengan penuh keikhlasan sehingga rakyat terasa kejujuran itu. Kejujuran itu menimbulkan rasa cinta rakyat kepada diri pemerintah. Pemerintah mengawal negara dari ancaman luaran dan juga dalaman. Ancaman musuh yang terang, dan juga orang sekelilingnya yang kadang-kala lebih memusnah kekayaan negara dibanding mereka yang digelar ‘musuh’.

    ReplyDelete
  21. Isteri dan Kroni

    Betapa ramai pemerintah yang dibenci kerana tingkah laku isteri dan kroni. Inilah ancaman dalaman yang meragut peluang dan kesempatan sehingga kekayaan negara tertumpu dalam tangan mereka. Hanya pemerintah yang amanah dan cekap sahaja dapat menguruskan negara dari ancaman luaran dan dalaman ini. Hasilnya, kasih-sayang rakyat dan kesetiaan lahir dalam tindakan para pegawai kerajaan dan rakyat bawahan. Kata Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal 728H) dalam kitabnya As-Siyasah asy-Syar’iyyah fi Islah ar-Ra’i wa ar-Ra’iyyah:“Tidak boleh para pemerintah membahagikan harta negara mengikut nafsu mereka seperti mana seorang pemilik harta membahagikan harta miliknya. Sebaliknya, para pemerintah hanyalah pemegang amanah, wakil dan utusan. Mereka bukan pemilik harta. Ini seperti yang Nabi s.a.w sabda: “Aku –demi Allah- tidak boleh memberi (harta awam) ataupun menghalang seseorang. Aku hanya pembahagi yang meletakkannya di mana sahaja aku diperintahkan”. Ini diriwayatkan oleh al-Bukhari daripada Abu Hurairah r.a.”“Inilah rasul Tuhan semesta alam yang memberitahu bahawa dia tidak mempunyai hak menghalang dan memberi dengan kehendak dan pilihannya seperti mana seorang pemilik harta yang boleh berbelanja dengan hartanya, dan seperti raja-raja yang memberikan kepada sesiapa yang mereka suka. Sebaliknya dia (Rasulullah s.a.w) hanya seorang hamba Allah, membahagikannya mengikut arahan Allah. Dia meletakannya di mana yang Allah perintahkan”.Sambung Ibn Taimiyah lagi:“
    Demikian apabila seseorang berkata kepada (Khalifah) ‘Umar bin al-Khattab: “Wahai Amir al-Mukminin! Andainya engkau tambah peruntukanmu dari harta Allah ta’ala (harta negara). Jawab ‘Umar: “Tahukah engkau apakah bandingan antara aku dan rakyat? Ia umpamanya satu kaum yang berada dalam satu perjalanan, lalu mereka menghimpunkan harta mereka kemudian mereka menyerahkannya kepada seseorang untuk membelanjakannya untuk mereka. Apakah halal untuk lelaki itu mengutamakan dirinya dengan menggunakan harta mereka?.”Lagi kata Ibn Taimiyyah:“Pernah dibawa kepada ‘Umar bin al-Khattab r.a. harta yang banyak dari bahagian khumus (bahagian dari rampasan perang). Kata ‘Umar: “Sesungguhnya tentera telah menunaikan amanah”. Kata mereka yang hadir kepada ‘umar: “Sesungguhnya engkau telah menunaikan amanah kepada Allah ta’ala, maka mereka pun menunaikan amanah kepada engkau. Jika engkau mengambil harta negara sesuka hati, begitulah juga mereka akan lakukan” [m/s 51-52. Kuwait: Dar al-Arqam (1406H)]

    ReplyDelete
  22. Asri adalah ulamak ego Dan ingin perhatian, dia tibai umno kot2 umno nak bayar dia juta2 untuk diam...

    Ulama kalau dah muka 'labelkan' org lain itu ini adalah golongan pertama yg masuk neraka...yg mere a kutuk takkan hilang maruah tetapi ulama itu sendiri rendah sangat maruahnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah mslh pas plg besar pakai kopiah tp mulut jahat..suka fitnah org..

      Delete
    2. Org pas mmg xde moral dan mereka lah org2 yg sesat dan menyesatkan ramai kg org

      Delete
  23. Teladan

    Dari jawapan rakyat kepada Khalifah ‘Umar bin al-Khattab, kita dapat tahu bahawa antara punca utama rakyat bawahan tidak amanah, setia dan jujur kepada negara dan harta awam adalah disebabkan pemimpin yang tidak amanah. Jika pemimpin itu amanah, pasti rasa cinta dan setia kepada negara akan bersemarak dalam jiwa rakyat jelata. Justeru jangan hairan jika kita lihat rakyat di negara-negara maju rakyat mereka lebih sayangkan negara dibandingkan negara-negara umat Islam yang pengurusan kepimpinannya tidak jujur dan khianat. Hilang ataupun terhakisnya semangat patriotik dan setia kepada tanahair, sebahagiannya hasil dari tindak tanduk kegelojohan golongan atasan mengisi tembolok sendiri. Apabila golongan atasan memiliki kekayaan yang zahir pada diri, ‘isteri’ dan anak dengan kadar yang tidak masuk akal dan sangat luar biasa, maka rakyat kesusahan mula membenci para penguasa mereka. Sekalipun jika ada yang mendakwa kekayaan itu hasil menabung dari kecil, tetapi itu hanya ungkapan untuk memperbodohkan rakyat jelata.Apabila datang musim maulid kita bercakap tentang Nabi s.a.w dan teladan dalam kepimpinan, namun dunia umat Islam masih terlalu jauh. Nama Nabi s.a.w hanya sekadar untuk modal politik menyedapkan bicara di hadapan rakyat. Di mana Nabi Muhammad s.a.w dan kepimpinan negara umat Islam kita?! Semasa peperangan Badar, tentera Islam mempunyai jumlah kenderaan yang begitu terhad. 70 ekor unta terpaksa dikongsi oleh tiga ratus beberapa belas orang tentera. Nabi s.a.w berkongsi dengan ‘Ali bin Abi Talib dan Abu Lubabah. Memandangkan kedudukan Nabi s.a.w dan mereka berdua lebih muda dari Nabi s.a.w maka mereka meminta agar Nabi s.a.w sahaja yang menggunakan unta tersebut. Namun, dengarlah jawapan Nabi s.a.w kepada mereka:“Tidaklah kamu berdua lebih kuat daripadaku, dan tidak juga aku orang yang paling kurang memerlukan pahala dibanding kamu berdua” (Riwayat Ahmad, Ibn Hibban dll. Hadis bertaraf hasan).Demikianlah pemimpin yang berkongsi perasaan dan keadaan rakyat. Maka dari situ suburlah cinta dan setia antara rakyat dan pemimpin. Teruruslah negara, hidupkan kedua pihak dalam keadaan cinta dan setia. Pemimpin bukan pelacur yang menjual diri untuk mendapat upah. Pemimpin tidak boleh menipukan rakyat dengan pemberian yang mengkaburkan untuk mendapatkan undi sedangkan kesemua itu tidak dibina atas cinta dan kejujuran terhadap negara.

    ReplyDelete
  24. Hye nampak sgt pembangkang sudar ketar..drf tau yg drg tskksn menang pru13 ni sbb tu lah drg duk pusing2 cite n cuba bt mcn2 utk menang..emmm mimpi je lah wei

    ReplyDelete
  25. Pukimak punya pembangkang..dah mkn nasi kangkang anwar kot terang ada bukti anwar meliwat n cinadoll lg tak mau peecaya...pembangkang mmg babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak, jgn kita ikut rentak pmbgkang, maki2 org.. Kita kna bgtau rakyat, kita di kerajaan baik dari mereka terutma pckpan.... Ya allah, kuatkn saf kmi di bn, jgn la engkau pesongkn kmi.....andai kmi tersasar, kau bntula kmi.. Bgla kmi kmenangan akn dtg nnti.bgla kmi BN menang... Amin, amin, amin.. Ya allah, ya rahman, ya rahim..

      Delete
    2. Tolong hentikan kata kata mencarut, korang ini orang Islam ke orang apa? Tak malu ke pada Tuhan?? Satu hari nanti pun kamu akan kembali pada Tuhan yang mencipta kamu. Satu hari itu mungkin esok, mungkin lusa... malang tak berbau, kita tidak tau bila malaikat maut akan datang tarik nyawa kita. Tenguk aje berapa ramai anak muda yang mati dalam kemalangan.

      "Kata kata yang baik umpama pokok yang akarnya kuat dan pokoknya tegap dan keluarkan buah buahan yang dapat dinikmati oleh manusia.....
      kata kata yang jahat umpama pokok yang akarnya rapuh dan tidak dapat hasilkan apa apa malah pokok jadi jadi rosak dan busuk" IMAM AS SHAFII

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!