PANAS! KENAPA PAS TAKUT SANGAT DENGAN ISU AMANAT HADI?

Masih panas diperkatakan mengenai isu amanat Hadi yang terbit dari keceluparan mulut Presiden PAS itu pada tahun 1981 dan meskipun sudah lebih dari tiga dekad dia didesak untuk menarik balik amanat itu, dia masih pening-pening lalat dan terus berdolak-dalih.

Sekonyong-konyong dihentam kiri dan kanan, atas dan bawah, depan dan belakang, maka datanglah seorang “think tank” PAS yang paling hebat untuk menyelamatkan “boss”nya…

Dia yang saya maksudkan ialah Dr. Dzulkefly Ahmad yang begitu kerap mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang tidak masuk akal dan dangkal!

Terbaru, Dzulkefly meminta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) supaya jangan melatah terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, setelah badan kerajaan itu mengeluarkan kenyataan dan mendesak agar amanat Hadi ditarik balik.

Menurut Dzulkefly, JAKIM tidak faham istilah ijtihad sosio-politik di dalam Islam dan mahu agensi yang dipenuhi oleh para ulama muktabar itu menganjurkan wacana untuk membahaskan isu amanat “sesat” tersebut.

Saya tidak pasti sama ada akal Dzulkefly ini berpura-pura tak faham atau dia sebenarnya langsung tak faham apa yang dia perkatakan?

Pada saya, segala pertikaian mengenai amanat “songsang” itu sangat jelas dan ia sudah pun “dibayan” dengan baik oleh para Mufti yang bersuara, termasuk salah seorang mufti yang sangat dihormati, Sahibussamahah Tan Sri Harussani Zakaria.

Read more...

31 Responses to "PANAS! KENAPA PAS TAKUT SANGAT DENGAN ISU AMANAT HADI?"

  1. Errr... bukan ker UMNO yang takut dengan Amanat Haji Hadi nih... tak paham la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. RASANYA UMNO KESIAN DGN PENYOKONG2 PASS. MEREKA TERJUN DGN LABU2 NYA KE NERKA. ITU SAJA..

      Delete

    2. UMNO miscalculation.... sebut balik amanat yg power ini...

      Rais yatim..... lidah biawak.. mula2 diTV1, TV3 KO... kemudian takleh pulak!!! Kontoi puak2 sekular fasik ni...

      Delete
    3. Amanat Hadi : Umno takut kebenaran

      SHAH ALAM - Pas Selangor menyifatkan tindakan kerajaan Umno/Barisan Nasional (BN) tidak membenarkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk bersiaran langsung menerusi RTM dan TV3 kerana takut kepada kebenaran.Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman berkata, siaran langsung sejam itu membolehkan Abdul Hadi beri penjelasan lanjut.

      "Kita tidak mahu rakaman, takut dipotong (disunting). Barisan Nasional (BN) kata siaran langsung Abdul Hadi berbahaya dan menteri tidak benar penjelasan dibuat secara langsung."Di negara luar, mereka akan tunjuk (siaran) secara langsung, tapi di sini, tidak berani," katanya ketika diminta mengulas pendirian Pas Selangor mengenai isu Amanat Haji Hadi.Sebelum ini, Abdul Hadi menyatakan kesediaannya menjawab soalan dikemukakan sepanjang sesi penjelasan isu Amanat Haji Hadi.

      Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim dalam kenyataannya berkata, pihaknya tiada masalah memberi ruang berkenaan, tetapi ia perlu dibuat secara rakaman dan bergantung kepada pertimbangan RTM sama ada sesuai dijadikan bahan berita atau tidak.Abdul Rani yang juga Adun Meru mendakwa, BN tiada isu baru untuk dimainkan sehingga terdesak membangkitkan isu lama yang semakin dilupakan itu.Ditanya sebab Pas menolak menggunakan media lain sebagai alternatif untuk beri penjelasan itu, Abdul Rani menegaskan, ia kerana dua stesen televisyen itu didakwa antara media memulakan isu itu."Kita tak guna media alternatif lain sebab media pro-BN yang cabar kita lebih baik kita guna media mereka kerana isu teritu dibangkitkan mereka" katanya.


      #############
      Menikus UMNO.......

      Delete
    4. Menipu je keje korang, rais bagi kebenaran muncul secara live tetapi tertutup beserta mufti2 dgn tujuan mencari kebenaran dab meminta hardi mohon, kenala ikut saluran bukan hentam kromo..
      Alih alih konar baring dgn kenyataan di atas. Kalau dah takut tu kata je takut..

      Delete
    5. Menipu je keje korang, rais bagi kebenaran muncul secara live tetapi tertutup beserta mufti2 dgn tujuan mencari kebenaran dab meminta hardi mohon, kenala ikut saluran bukan hentam kromo..
      Alih alih konar baring dgn kenyataan di atas. Kalau dah takut tu kata je takut..

      Delete
    6. Kata dah boikot TV1 & TV3.. eik..tetiba GILA MEROYAN NAK MASUK TV1 & TV3 PULA DAH...HAHAHA GELI TELOR aku ...

      Delete
    7. itu boikot politik la namanya. jenis lalang....

      Delete
  2. melayu gaduh cina untung.
    semua ni politik,akibat byk sgt tuduh orng itu ini,skg allah dah tunjuk kepada kita siapa sebenarnya.Sekarang apa yang dituduh x betul semua telah dijilat dan telah dilakukan
    Masih tak percaya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas tak abis2 dgn bt benda bodoh lps tu salahkan umno plak... Pasial mmg ngok

      Delete
    2. Dah tu pas sokong cina, sgp jilat bontot cina jd macai cina tp bangsa sendiri drg kutuk.. Ingat cina nak layan drg ke klu drg dah menang drg hanya gunakan pas je.. Tp pas bodoh tak blh bt apa lah

      Delete
  3. Aku benci lah dgnnpas tgk warna hujau pun dah rasa nak muntah... Wei pas cpt lah bungkus selagi pas tak bungkus selagi tu lah drg akan sesat kan semua org...

    ReplyDelete
  4. Emm biasa lah pas selalu ambik kesempatan lps tu tunjuk baik tak mengaku... Tu mmg keja pas sejak zaman dulu lagi

    ReplyDelete
  5. Cina Dap dan tipu PAS habis-habisan pun depa masih tak sedar.Kalau undi yang sikit pun salah kira. PAS masih mimpikan PUTRA JAYA . Demi politik apa pun jadi halal.Tanah Kelantan dah di teroka Cina Dap pun tak apa asalkan jangan melayu UMMNO.Dulu kata orang skg Mereka yang lebih.Ahli politik mereka juga pandai sorok harta.Cuma pengikut dia di tontonkan harta orang lain agar harta mereka dapat digelapkan.Manusia mana nak tujuk dia buat salah...

    ReplyDelete
  6. PAS BERPOLITIK JUAL UGAMA,DAP BERPOLITIK UNTUNG TANAH,PKR BERPOLITIK GADAI BANGSA...UMNO JUGA KEKAL DIHATI.

    ReplyDelete
  7. http://youtu.be/168SHFYdO2M amanat yang menggerunkan umat islam

    ReplyDelete

  8. AMANAT POWER .......

    bagus juga UMNO bangkitkan semula polemik Amanat Hj Hadi ni.... biar para profesor/ alim ulamak bincang secara objektif & akademik mengenai intisarinya..... kononnya "penyebab perpecahan melayu" -- apakah itu benar?

    pada aku 'dasar & amalan selular asobiah UMNO' lah yg punca utama perpecahan umat hari ini!!!

    Amanat Hj Hadi hanya menggariskan batas pemisah "iman dgn kufur" dan "manusia beriman dengan manusia yg kufur" dengan kitab Allah yg terkandung didalamnya syariat Islam!

    Realitinya yg berpecah adalah golongan yg beriman dengan syariat Allah dengan golongan yg menolak syariat Allah!

    Perkara yg sama ini juga pernah berlaku kepada Umat Arab Mekkah dizaman Rasulullah dengan pengikut Abu Jahal, dan Umat Israel dizaman Nabi Musa & Nabi Harun dgn pengikut Qarun & Samiri.

    AlQuran menyebut: golongan hizbullah Vs hizbussyaithan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku ada baca dalam paper utusan semalam ada keluar isu menyatakan bahawa memang perpecahan umat hari nie kerana kata2 azimzt si hadi nie...
      pandai ko berkata2 ye GOLONGAN YANG BERIMAN..
      maksud kamu PAS tu comform ke 100 peratu beriman??????????
      allah ada ke menyatakan orang2 beriman perlu mengkafirkan orang islam lain hanya kerana berlainan pahaman politiknya????????????
      dah apa buktinya menyatakan UMNO GOLONGAN YG MENOLAK SYARIAT ALLAH...

      Delete
    2. betul tu kejora malam sekurangnya UMNO tak belagak pandai agama dan tidak menggunakan agama sebagai permainan politik..

      Delete


    3. BUKTI UMNO TOLAK SYARIAT....

      1- Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi Umno, 1994: "Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud."

      2- Akta 559 : Undang2 Syariah WP yang menyalahi AlQuran & al Hadist ........

      hukum zina....
      hukum liwat....
      hukum minum arak...
      hukum judi.....
      hukum tuduh orang berzina/liwat...
      hukum tak keluar zakat....
      hukum tak tutup aurat....
      hukum hukum ceramah tak dak tauliah....

      Undang2 kartun oleh UMNO/Jakim atas nama Islam......

      3- Akta Mahkamah Syariah 1965, dapat kita melihat bahawa bidang kuasa Mahkamah Syariah di negara ini masih kecil dan terhad. Hal ini kerana kebanyakan isu yang timbul, masih tertakluk di bawah bidang kuasa Mahkamah Sivil. Kuasa Hakim/ Qadhi Besar Mahkamah Syariah hanya setaraf dengan kuasa hakim Mahkamah Majistret sahaja.

      Delete
  9. sindri bikin artikel, sindri komen..... kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke pakatan buat macam tu ke..ha kantoi korang

      Delete
  10. tesedak aku tngah minum kopi dngar dzulkefli beri ulasan..kenal sgt dgn dia nih...PRU ni aku memg xbg undi dah..nyesal sgt2....

    ReplyDelete
  11. akan bertambahlah lagi ketenatan sakit jiwa hadi kerana permintaannya untk masok tv tidak dilayan...ksian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata dah boikot TV1 & TV3.. eik..tetiba GILA MEROYAN NAK MASUK TV1 & TV3 PULA DAH...HAHAHA GELI TELOR aku ...

      Delete
  12. Bila ambil peliwat sebagai pemimpin dan kafir harbi sebagai saudara, inilah jadinya.

    ReplyDelete
  13. PAS SALAH GUNAKAN AGAMA SEBENARNYA SIAPA MEREKA NAK TENTUKAN SESEORANG ITU MUNAFIK ATAUPUN TIDAK. PARTI SENDIRI PUN TAK BLH NAK PAKAI MCM2 PERANGAI LAGI ADA HATI NAK MENGATA UMNO PUNYA ORG.

    ReplyDelete
  14. cina dap tipu pas hidup2 tapi yg paling bodoh adalah pas punya org kerana mana pernah cina rasis nak terima melayu sebagai ketua, jgn haraplah mereka hanya tipu utk mng kerusi.

    ReplyDelete
  15. Pas nie mmg makin menyesatkan tambah2 sejak bersekongkol dgn DAP racist tu.. depa ingt cina2 tu baik sgt ke ha nk bg kuasa kat depa!! jgn haraplah PAs oii!! korg tu hny dipergunakan je oleh DAPig tu!

    ReplyDelete
  16. mawar hitam 7.46

    ko betulkan UMNO dulu yg berpuluh tahun amalkan "kontrak ali-baba" hamba MCA, MIC --- melayu dpat kuah sja... baba@ cina pulun isinya... smpai kayaraya....

    cina dpt pulau singapura, pulau batu putih, tanah ktm tanjung pagar & woodlands ...... begitu jugak berjaya group vincent tan pulau redang & pulau pangkor laut, goh tong dpt genting hland, .......... begitu jugak yeoh tiong lay (ytl) termasuk IPP, robert kouk dulu umno kasi monopoli import gula,....

    dah banyak entiti melayu, tanah kerajaan terjual terutama diera mahathir, paklah & najib ... kerna umno nk tunjuk mereka hebat... kaya cepat & hidup bermewahan keluarga masing2 saja .... sekarang rakyat dibebani dgn hutang negara melalui pelbagai cukai, tol, fee, bil, GST, dll yg semakin meningkat .....


    pemimpin2 umno/bn masih lg bersikap tamak & mementingkan diri bukan menjaga kepentingan negara & rakyat............

    tolak UMNO, ganti dgn PAS......



    ReplyDelete

  17. UMNO SIA2KAN DEB.....


    Salah satu punca utama, DEB gagal adalah kerana sabotaj & budaya kontrak ali-baba UBN!

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!