PANAS BERAPI! LUAHAN HATI TUN M YANG MESTI DIBACA OLEH RAKYAT MALAYSIA!

Ini luahan Tun Dr M di blog beliau. Aku petikd an letakkan kat sini supaya korang rasa apa yang diampaikan oleh Negarawan Terulung Negara ini. Sudilah membacanya, hayatilah segala apa yang ditulis oleh beliau.

1. Kemana sahaja saya pergi, di Malaysia atau luar Negara, saya akan ditanya bila pilihanraya akan diadakan.

2. Saya harap saya tahu jawapannya tetapi Perdana Menteri tidak memberitahu saya apa-apa, dan lazimnya hanya Perdana Menteri yang boleh menentukan tarikh tersebut. Sudah tentu tarikh itu tidak boleh melangkaui tempoh 5 tahun hayat Parlimen.

3. Soalan seterusnya ialah samada Barisan Nasional akan menang. Jawapan saya ia akan menang. Tetapi sebesar mana kemenangan itu sangat penting. Malaysia tidak boleh ditadbir oleh Parlimen yang berbelah-bahagi (hung Parliament) atau sebuah Kerajaan yang lemah. Keduanya tidak baik untuk Malaysia kerana semua akan tumpu kepada politik dan ekonomi serta pembangunan akan diketepi.



4. Ramai yang berkata Perikatan/Barisan Nasional telah berkuasa terlampau lama. Benar. Saya percaya bahawa sesuatu pemerintahan tidak boleh terlalu lama. Tetapi sekarang saya tidak begitu yakin pandangan saya boleh digunapakai untuk semua keadaan.

5. Ini kerana alternatif kepada Barisan Nasional adalah sesuatu yang menakutkan Ia dipimpin oleh seorang yang obsesi hanya hendak jadi Perdana Menteri tidak kira bagaimana sekalipun. Dulu saya tertanya-tanya mengapa ia menyertai UMNO dan bukan PAS. Sekarang saya faham. Ia akan melakukan apa sahaja untuk menjadi Perdana Menteri. Menyertai UMNO dan tidak PAS, yang pemimpinnya tidak pernah jadi Perdana Menteri, ia akan menjadi Perdana Menteri hanya dengan memanjat tangga kepimpinan UMNO. Sebaik sahaja menyertai UMNO ia bertanding jawatan Ketua Pemuda. Kemudian ia bertanding Naib Presiden seterusnya Timbalan Presiden. Langkah selanjutnya ialah menjatuhkan Presiden dan menjadi Perdana Menteri. Ia amat mudah.

6. Tetapi Perdana Menteri kelihatan tidak mahu berundur. Maka ia memulakan gerakan sulit memburukkan Perdana Menteri. Apa yang berlaku sudah menjadi lipatan sejarah.

7. Sekarang ia menerajui pembangkang dengan harapan akan dinobatkan di Putrajaya sebagai Perdana Menteri selepas pilihanraya ini. Saya berpendapat ini tidak baik untuk Negara. Begitu juga dengan koleksi caca-marba Pakatan yang cuma berpakat untuk tidak bertanding sesama mereka tetapi sebaliknya menyokong satu sama lain untuk memenangi pilihanraya sahaja. Selain parti “Saya mahu jadi Perdana Menteri”, turut sama ialah parti yang rasis dan parti yang memperalatkan agama. Mereka akan berbalah sepanjang masa. Mereka bukan satu gabungan. Mereka cuma berpakat untuk membantu masing-masing memenangi pilihanraya. Sekarang pun mereka sudah berbalah berkenaan siapa yang patut jadi Perdana Menteri. Mereka tidak berpegang kepada pendapat bahawa parti yang terbesar harus memimpin.

8. Memang benar Barisan Nasional sudah lama berkuasa. Begitu juga PAS di Kelantan. Tiada siapa boleh nafi kemajuan dan kemakmuran luar biasa yang dikecap di Negara dicapai dalam tempoh pemerintahan Barisan Nasional. Ini tidak boleh dinyatakan mengenai pencapaian PAS di Kelantan.

9. Kepimpinan PAS dan DAP yang sudah berumur tidak bertukar jauh lebih lama berbanding Barisan Nasional dan parti-parti komponennya. Sudah enam Perdana Menteri memimpin Kerajaan Barisan Nasional tetapi dalam tempoh itu Ketua DAP masih tetap ditempatnya dan tidak mahu melepaskan jawatan. Dan anaknya akan mengambil-alih. Sebuah dinasti sedang terbina.

10. Kepimpinan PAS juga tidak berubah dalam tempoh kepimpinan empat pemimpin Barisan Nasional.

11. Ketua Keadilan meletakkan dirinya sebagai Penasihat tetapi menobat isterinya sebagai Presiden dan anak perempuannya sebagai Naib Presiden. Teman akrabnya menjadi timbalan. Tidak ada tanda-tanda akan berlaku sebarang perubahan kepimpinan. Dan pasti tiada pemimpin yang akan meletak jawatan.

12. Perubahan mestilah dari dalam dan luar. Perubahan luaran hanyalah untuk mengabui mata. Semasa kepimpinan enam ketua UMNO, polisi agak berbeza diantara satu sama lain. Kerajaan yang dipimpin tidak boleh dianggap sama. Yang pasti prinsip politik dan ekonomi jauh berbeza. Begitu juga dengan dasar luar. Malah boleh dikata walaupun nama adalah sama, Kerajaan setiap Perdana Menteri itu berbeza satu sama lain.

13. Barisan Nasional yang bertanding dalam Pilihanraya Umum ke !3 tidak akan sama dengan Barisan Nasional dibawah kepimpinan lima yang terdahulu. Ia adalah Barisan Nasional yang baru. Dan perubahan akan berlaku.

14. Namun begitu Barisan Nasional tetap berpegang kepada prinsip dan polisi asas yang sama. Parti komponen BN mengamalkan demokrasi di dalam parti dan Negara. BN percaya kepada perdagangan bebas dan inisiatif dari sector swasta. BN berpegang kepada kerjasama antara kaum dan perkongsian kuasa. BN juga percaya kepada agihan kekayaan yang adil diantara kaum. BN mesra perniagaan tanpa meminggir kepentingan anggota masyarakat yang lain.

15. Ia terbuka kepada innovasi dan idea-idea baru serta mengambil-kira pandangan yang dilontar rakyat dan ini membawa kepada perubahan dan transformasi. Cuma yang buta sahaja yang tidak dapat melihat perbezaan antara pemimpin tertinggi Kerajaan BN.

16. Ini bukanlah Negara satu parti. Barisan Nasional itu sendiri adalah gabungan 14 parti yang berlainan. Mereka boleh bersama atau memilih untuk keluar. Banyak parti ditubuh di Malaysia semasa zaman Perikatan dan Barisan memerintah Negara. Setengahnya dapat bertahan walaupun tidak menyertai gabungan Kerajaan.Yang lain seperti Sosialis, terus hilang. Setengahnya berjaya ke Parlimen manakala yang lain gagal memastikan wakil mereka ke Parlimen ataupun Dewan Undangan Negeri.

17. Parti-parti pembangkang yang bertahan tidak pernah gagal untuk memenangi beberapa kerusi di dalam setiap pilihanraya. PAS kekal menerajui Kelantan menerusi beberapa pilihanraya dan pernah memenangi Terengganu dua kali. Sebuah parti tempatan pernah menewaskan Barisan Nasional dan menubuh Kerajaan di Sabah. Pulau Pinang dimenangi Parti Gerakan, ketika itu sebuah parti pembangkang.

18. Pilihanraya di Malaysia tidak pernah membosankan. Dalam tahun 1969, Perikatan hampir kalah dan dalam tahun 2008 Barisan Nasional kehilangan lima buah Negeri, satu Wilayah Persekutuan dan gagal mendapatkan majoriti dua pertiga di peringkat Persekutuan. Keputusan pilihanraya di Malaysia tidak pernah melihat parti yang memerintah mendapat sokongan 99%. Hakikatnya parti pembangkang selalu memenangi sebilangan kerusi di peringkat Dewan Undangan Negeri dan peringkat Persekutuan.

19. Sukar untuk memahami bagaimana seseorang boleh menyatakan bahawa Malaysia adalah Negara pemerintahan satu parti. Memang benar Perikatan dan Barisan Nasional memenangi semua pilihanraya Persekutuan. Negara ini negara demokratik dan jika rakyat memilih untuk mengundi semula parti Kerajaan itu hak demokratik mereka. Mengundi pembangkang untuk memerintah tidak menjadikan Malaysia lebih demoratik mahupun menjadi bukti kita mengamalkan system dwi-parti. Pandangan jika mengundi pembangkang dalam pilihanraya akan datang akan menjadikan Malaysia negara yang mengamalkan system dwi-parti adalah tidak berasas. Parti-parti pembangkang tidak mewakili satu parti, bukan pun satu gabungan. Mereka membantu satu sama lain hanya untuk memenangi pilihanraya. Mereka akan kekal bersendirian, setiap satu dengan dasar dan agenda masing-masing. Mereka mungkin menubuhkan Kerajaan campuran tetapi ia akan menjadi gabungan yang longgar tanpa satupun agenda yang jelas.

20. Barak Obama menjanjikan perubahan bila terpilih. Tetapi ia tidak berdaya untuk menutup Guantanamo Bay ataupun keluar segera dari Iraq atau Afghanistan. Ia terpaksa meneruskan tindakan yang dirancang oleh orang yang digantikannya. Apabila tamat edahnya tiada apa perubahan yang telah berlaku di Amerika Syarikat.

21. Di Jepun kehendak kepada perubahan membawa kepada kekalahan LDP. Sekarang LDP kembali berkuasa menggantikan Parti Demokratik Jepun yang kekal hanya satu penggal. Perubahan Kerajaan tidak meningkat kemajuan Jepun.

22. Pendapat bahawa perubahan semestinya membawa kebaikan tidak selalu benar. Milton Obote dikatakan Presiden yang tidak baik untuk Uganda. Maka Idi Amin merampas kuasa. Ia lebih buruk sehingga terpaksa diturunkan secara paksa oleh tentera yang memberontak.

23. Iraq diperintah oleh Saddam Hussein sebagai diktator. Ia dikatakan amat kejam. Amerika Syarikat membuat keputusan melakukan pertukaran rejim (regime change). Ini melibatkan pembunuhan 200,000 rakyat Iraq yang tidak berdosa selain menghancurkan negara mereka.

24. Terdapat Kerajaan baru sekarang tetapi disangsikan kebaikannya berbanding Kerajaan Saddam. Tidak ada pertelingkahan antara puak Sunnah wal Jamaah dengan Syiah di zaman Saddam, tetapi sekarang pertembungan ganas sering berlaku antara dua pihak ini, masing-masing mengebom dan membunuh pihak yang lain.

25. Terdapat banyak contoh perubahan rejim tetapi kebanyakkannya tiada perubahan yang berlaku hasil darinya. Amat sedikit contoh menunjuk apabila berlaku perubahan keadaan bertambah baik. Sepertimana dikatakan oleh orang Perancis “Plus ca change, plus c’est la meme chose” (lebih banyak perubahan, lebih banyak kekal sama).

26. Tidak perlu menukar Kerajaan semata-mata untuk menegak system dwi-parti. Negara yang mempunyai system dwi-parti tidak berkeadaan lebih baik. Mereka masih menghadapi krisis kekonomi dan kewangan, mereka mengalami kemelesetan, berdepan dengan demonstrasi jalanan dan mogok.

27. Saya telah nyatakan sebelum ini “better the devil you know than the angel you don’t.” Barisan Nasional bukanlah syaitan. Negara ini maju dengan jaya di bawah pemerintahan Barisan Nasional. Bila kejayaan tidak berlaku, Barisan cepat menukar pemimpin yang gagal.

28. Pilihanraya memberi kita peluang untuk menunjuk kepada parti pemerintah akan perlunya mengubah dirinya sendiri. Mesej ini akan sampai, amaran telah diberi dan tindakan positif akan diambil.

29. Jangan perjudi Negara ini dengan yang tidak dikenali dan yang belum teruji. Beberapa peluang yang diberi kepada pembangkang menunjuk kekurangan kemahiran dan pencapaian. Kelantan jelas tidak maju dengan baik. Pulau Pinang pula, kejayaan yang sedikit disertai dengan kegagalan yang banyak.

30. Pilihanraya bertujuan untuk rakyat memilih parti yang akan memerintah Negara. Ramai percaya majoriti rakyat tahu apa yang baik untuk mereka. Tetapi hakikatnya majoriti rakyat tidak tahu. Mereka mengundi samada berdasarkan kaum atau parti yang propagandanya terdedah kepada mereka. Cuma segelintir yang memahami isu-isu dan kualiti parti yang bertanding.

31. Akibatnya, pilihanraya mungkin menyebabkan parti yang tidak layak terpilih membentuk Kerajaan.

32. Kerana kemungkinan ini, amatlah penting pengundi diberi seberapa banyak penjelasan yang mungkin mengenai parti dan dasar serta rekod mereka supaya pengundi dapat membuat keputusan yang pintar.

Sumber: Blog Che Det

117 Responses to "PANAS BERAPI! LUAHAN HATI TUN M YANG MESTI DIBACA OLEH RAKYAT MALAYSIA!"

  1. Madey dan harta anaknya mempunyai banyak untuk hilang jika pakatan menang. Tapi rakyat has nothing to lose. Theyve already lost everything to UMNO. Time for a change.

    Beza BN dengan PR ialah PR bela rakyat tapi BN pertahan kuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bela rakyat piiirahhh.saman ibu tunggal
      yang konon terbela tu mana nak campak.

      Delete
    2. Bela rakyat mendenye...Masalah air kat Selangor pon x bole setel. Malaysia akan jadi hamba US kalau PR berkuasa...Anwar talibarut US...

      Delete
    3. Ahli UMNO memang bodoh nak mampos.. Air di selangor dijaga oleh SYABAS, iaitu kroni UMNO laknatullah.

      Nak salahkan PR ape hal....Ade internet pi cari maklumat dulu, asyik tengok video lucah je pandai... UMNGOK memang hebat dalam bab seks je

      Delete
    4. bela rakyat la sangattt.... porahhh!!!!

      Delete
    5. Semua salah Anwar, ekonomi lingkup salah Anwar, UMNO bungkuih PRU 13 salah Anwar, warganegara salah Anwar dan Tunku, Memali salah Musa Hitam, Melayu Pecah dulu salah Ku Li, UMNO cah keting salah Anwar, habis tu Mamak Mahadey yang dapat warganegara dari Tunku tu Rasul Mamak ka? Haiyaaaa, Ipoh Mali Talak Bunyi wooooooo......

      Delete
    6. Bhai...03.49 ,siapa yg bodoh siapa yg bangang....utk apa lu nk cerita pasal syabas bro.lu nk tipu sapa skrg....bhai,cukup2 lah lu punya boss jd penipu,ini skrg lu pulak nk sambung penipuan...bhai klu kita panjang atau sambung sedekah kita akan diberi pahala dan rahmat Allah...ttp klu lu nk pnjang penipuan...lu fikirlah sendiri.

      Bhai...pru12 2008 yg bertanding diselangor bn dan pkr,pas,dap(pr tak daftar)betulkan.
      Yg keluarkan manisfesto serta segala macam janji pru tntunya parti politik...betul kan!dan knp selepas pru tiba2 lu nak sebut syabas yg berkuasa...bhai,syabas ke yg janji yg keluarkan manisfesto utk air percuma. Macamana pkr/pr boleh berjanji sekiranya tak boleh tunai...

      Bhai...klu macamtu pkr/pr tipu siapa skrg ni.mnkin Allah nk menunjukkan bertapa munafiknya pkr/pr dlm menaburkan janji...
      Bhai,david teoh pun bleh ckp 'ini bukan janji tp pasti'...utk apa tabur janji klu tak pasti...
      Bhai klu camtu,pru13 ni pr boleh masukkan dlm manisfesto ttng syurga lps tu bgtau tak boleh sebab syurga Allah yg punya....

      Bhai...klu air pun boleh tipu,elaun ibu tngal pun tipu,perumahan rakyat pun tipu...ptptn tu tipu ke realiti...segala cukai akan turun tipu ke realiti...aes dimansuhkan tipu atau realiti....bhai,jgnlah terus nak membodohkn org lain sedangkan lu sndiri dibodohkan oleh parti dan pemimpin lu....

      Delete
    7. PR bela rakyat? Bela rakyat jubor munggg!!

      Delete
  2. Takutnya mahatir sekarang. Tu lah banyak sangat buat salah masa jadi PM. Sekarang sendiri mau ingatlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa salah Tun buat...Tun tak takut apa2....

      Delete
    2. Wei masa tun mahathir jadi pm dia buat yg terbaik tau...qku bAngga sgt dgn dia..anak haram yg suks main belakang mcm anwar je yg suka kata masa tun jd pm duku byk mkn duit....org yg ada otak drg tau betapa bijak nye tun jaga malaysia ni tau

      Delete
    3. Pekerja asing dari India memberitahu Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram hari ini beliau memperolehi kad pengenalan (IC) biru hanya menggunakan perakuan bersumpah sebagai dokumen sokongan.

      Nur Nohd Ibrahim, 50, memberitahu beliau tiba di Sabah pada tahun 1981 dan menerima kad pengenalan biru dari Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) enam tahun kemudian tanpa perlu memberikan surat beranak atau dokumen kerakyatan.


      Inilah jasa terbaik Mahathir Pandi Kutti kepada Malaysia

      Delete
    4. Anwar Kaki Pungkoq

      Delete
    5. Anon 3:46 PM

      Ini je hujah yg ko mampu.....Kesian betul tahap UMNO sekarang

      Delete
    6. Anwar Kaki Pungkoq...

      Delete
    7. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    8. Salam bhai 03.37...lu klu nk spin citer mmng terbaik...tp lu ingt lu pnya citer tu org blh percaya ke! Bhai,org yg sebingai macam lu bolehlah terima bulat2 apa yg lu ckp...bhai aku percaya ttng memberi kewarganegaran yg lu ckp,sbb selagi ada manusia yg penting kan rm dari amanah yg dipikul maka tak mustahil...

      Bhai..org yg lu cerita tu...adatak dlm statement dia kata...saya dpt kerakyatan ini dari tun m...dia kasi saya ic biru tanpa prlu saya bg dokumen lain....bhai,tentu lu ada dngr pegawai imigresen di pelbuhan klang ditangkap kerana melepaskan pendatang tanpa kawalan...pegawai jpj terlibat dgn pemberian lesen tnpa ujian..dan berbagai masalah rasuah yg lain lg...bhai,jujur lh kita adakah tun m yg bersalah...adakah kemampuan beliau utk mengawal kesemua nya...bhai kalau tun m pakai saka utk tlg dia, saka pun lari bhai dgn perangai manusia.

      Bhai,rasuah ni sama macam org mencuri.. Dia akan dilakukan secara sembunyi utk di mengelakkan diketahui...adakah kerajaan langsung tidak peduli...tak bhai;itulah tugas BPR/SPRM...tp selagi penjenayah itu ujud selagi itu jenayah berlaku..

      Apa yg penting,saban tahun indeks jenayah rasuah semakin berkurangan atas kecekapan pegawai yg diamanahkan serta kesedaran rakyat...bhai,klu lu kena tahan dgn polis atas kesalahan trafik apa yg lu cakap...1.ok encik mmng salah saya,encik boleh saman saya...atau 2.ala enck takkan tak boleh settle...encik tlg saya,saya tlg encik
      Jd bhai lu fikirlah lu yg mana...

      Delete
    9. AKU HAIRANLAH DGN ANON2 KAT ATAS INI, TAK HBS2 TUDUH TUN MAHATHIR MCM2, DULU PUN BILA TUN BINA PUTRAJAYA BUKAN MAIN LAGI KATA TUN INI TELAH MEMBAZIR DUIT KERAJAAN TETAPI HARI INI KENAPA PAKATAN SIAL INI NAK REBUT PUTRAJAYA SEBAB DAH NAMPAK KEUNTUNGAN DI MATA MEREKA KAN. HABIS TU KENAPA MASIH LAGI NAK SALAHKAN TUN, TAKKAN ADA LAGI MANUSIA YG BEROTAK GELIGA MACAM YG TUN ADA.

      Delete
  3. Mahathir takut? Kah kah kah, Tun Dol bersama-sama Khairy nak cuba kenakan dia dengan macam2 car tapi tak kesampaian seba Tun M buat kerja utk negara bukan macam Anwar semua, banyak blackbook..Tun M the Legend!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang nak puji Madey hang punya hal, tapi jangan urang ajar nak kutuk Pak Dolah pulak.

      Apakah dosa Pak Dolah? Adekah dia buka pintu untuk Bangla, Indon mengundi? Ada tak Pak Dolah mencampor tangan pentadbiran selepas undur? toksah lah nak pijak orang hanya kerana nak mengangkat sendiri.......

      Nanti aku pulak kutuk Madey baru korang tau.....pukimak betul, suroh mampos x mau

      Delete
    2. Menurut Undang-undang Kewarganegaraan 1964, mereka yang mahu memohon menjadi rakyat Malaysia perlu menjadi penduduk tetap lebih 12 tahun dan sudah berada di Malaysia lebih 10 tahun.


      Para Hanjing Tun Mahathir, Hang ari tuh cakap hang beli IC mengikut undang-undang, tolong jelaskan....

      Delete
    3. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    4. Tagha tu ajelah penyokong2 Anuwak....Anuwak bukan ada pengaruh sangat pun, setakat jolok-biol dan main duit, hanya puak2 buloq yg menyokong....janji masyuk. Cuba lihat mantan PM Tun M, walaupun dia tidak lagi menerajui pemerintahan, tetapi rakyat tetap bangkit menyambutnya....setiap kali diluahkan kata2. Itulah aura pemimpin sejati. Tak perlu potong apa2 bila PR tumbang nanti...kerana Anuwak akan terus dilupakan oleh penyokong2nya...dasar bulog...padan dengan Dasar Pelingkup Negara...Aamiiiiiinnn

      EVLee

      Delete
  4. Pakatan lebih takutkan Tun daripada Najib !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak betul.. Lebih takut ngan Big Mama Rosmah Mansor la

      Delete
    2. aku bukan kuat sek sangat....tapi kadang kadang aku tengok rosmah...stim juge.

      Delete
    3. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    4. Bhai 05.06..tahniah lu mmng layak utk bersama pkr...dan klu lu masuk bertanding ajk dlm mana2 biro dlm pkr aku percaya lu menang tanpa bertanding atas sokogan anwar dan azmin..

      Delete
    5. juragan..wa tabik spring sama lu...aa..jawapan kelas A+..mentaliti bkualiti..x mcm pakatan haramjadah.sokongan mlulu..otak kt lutut..x dpt mbezakn mana yg benar dn salah..Allah swt bg akal..gunaknlh..nilai ..buruk baiknya kerajaan bn hari ni yg d berkati oleh Allah swt selama puluhan tahun..tgk byk mana negara2 yg runtuh akibat byk x bsyukur..

      Delete
  5. sure Tun M x pa-pa
    pertama sebab Pakatan x akan menang
    kedua Pakatan tetap x akan menang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahadey Mamak ni la ni boleh la sembang kencang, bila BN is no longer being a ruling government, masa tu teloq kedut dia termasuk dalam la.... hahaha kesian Mahadey, usia tua dia nanti habis dalam penjara ja... what to do....

      Delete
    2. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    3. Bhai 04.05 & 05.50 hnya smpati aku pada lu 2 org...

      Delete
  6. Replies
    1. Ramai sgt yg dengki dgn tun mahathir..drg ni bangsa yg tak kenang budi...anak derhaka org tu buat baik dkt irg tu gak dia pijak

      Delete
    2. Hanya orang bangang je yg dok caya lagi ngan ular jijik Madey

      Delete
    3. Macam tu la hidup ade org suke ade org x suke...Papepon Mahathir terbaik, berani dan legend utk orang Melayu...Anwar tukang basuh berak Paul Wolfowitz, penjilat bontot Yahudi...

      Delete
    4. Mahadey Mamak ni la ni boleh la sembang kencang, bila BN is no longer being a ruling government, masa tu teloq kedut dia termasuk dalam la.... hahaha kesian Mahadey, usia tua dia nanti habis dalam penjara ja... what to do....

      Delete
    5. Nuar dah konfem dah penah merasa penjara tunggu kali kedua penjara seumur hidup...Pengkhianat bangsa, Peliwat, Dua Alam..

      Delete
    6. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    7. thambi pandy kutty;yg pandy kutty anwar dan pencacai2 mcm ko bukan nyer tun m..bodoh punyer pencacai....

      Delete
  7. நீங்கள் மஹாதிர் விழுங்க

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoi pundek ,translate la skit! madey sorang je tau baca..

      Delete
    2. Ini bukan aku yg cakap....aku translate apa tulisan TAMIL atas tu...."நீங்கள் மஹாதிர் விழுங்க" membawa maksud.."MAHATHIR FUCK YOU".

      Anon 3.09...GO TO HELL...நரகத்திற்கு போக, இரத்தம் தோய்ந்த பன்றி நீங்கள் என்

      EVLee

      Delete
  8. Takut hilang kilang arak San Miguel kot.....

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. Memang terbaik dlm songlap wang rakyat

      Delete
    2. Tun Mahathir memang terbaik...

      Delete
    3. Terbaik sebab Madey ialah orang Muslim pertama yang beli Arak San Miguel

      Delete
    4. Nuar name je Islam, tapi sokong murtad, kalimah Allah untuk bukan Islam, LGBT yang jelas bertentangan dengan Islam...Isu akidah pandang remeh cam tu je...Tapi takpe nak jadi PM nye pasal...Semua boleh

      Delete
    5. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    6. Tagha tu ajelah penyokong2 Anuwak....Anuwak bukan ada pengaruh sangat pun, setakat jolok-biol dan main duit, hanya puak2 buloq yg menyokong....janji masyuk. Cuba lihat mantan PM Tun M, walaupun dia tidak lagi menerajui pemerintahan, tetapi rakyat tetap bangkit menyambutnya....setiap kali diluahkan kata2. Itulah aura pemimpin sejati. Tak perlu potong apa2 bila PR tumbang nanti...kerana Anuwak akan terus dilupakan oleh penyokong2nya...dasar bulog...padan dengan Dasar Pelingkup Negara...Aamiiiiiinnn

      EVLee

      Delete
  10. wahai pencacai2@anjing2 PR..korang ckp Tun M takut??apa yg dia nak takut?sepanjang 22 tahun dia berkhidmat utk negara ni mcm2 perubahan yg dah berlaku,cuba kau bandingkan Malaysia pada tahun 1981 dengan Malaysia Tahun 2003??yg pling mdah aku bagi kat kau,ad tak KLCC??satu lagi masa krisis kewangan dulu Malaysia antara negara paling cepat yg keluar dari kemelut kewangan dunia,kita tak perlu tunduk kdp IMF sbgaimna tunduknya Indonesia pada mereka sebab apa??sebab kebijaksanaan org tua yg bernama Tun M ni lah,kalau nak hrapkan Pak-Liwat kau,dia lah org yg mncdangkan malaysia tnduk kpd IMF...dulu kau tgk ada tak ramai anak melayu yang boleh berjaya mcm hari ni??sekrang ni cuba kau tgk anak2 melayu yg berjaya dek kerana pemodenan yg dibawa oleh beliau....Tun M pernah buat SILAP sekali jer.....terlalu SAYANGKAN ANWAR suatu ketika dulu,itu lah kesilapan Tun yg paling aku nampak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey takut sebab lepas PRU nanti, Madey akan dibuang balik ke India bersama-sama ngan bangla yg dia importkan dulu

      Delete
    2. Tun Mahathir terbaik...

      Delete
    3. Mahadey Mamak ni la ni boleh la sembang kencang, bila BN is no longer being a ruling government, masa tu teloq kedut dia termasuk dalam la.... hahaha kesian Mahadey, usia tua dia nanti habis dalam penjara ja... what to do....

      Delete
    4. Syohhh!!syiohhh....hisshh syioohhhh!!!!
      Apa binatang ni.Muka babi kepala hanjingg!
      Berkeliaran di blog bn ni.
      Hisssh syoohh....nah tulang babi.Pergi kejar.

      Delete
    5. diorng ni mana nk ambil tau sejarah bro, beranak lepas thn1980. diorng ni jd jambu nua sesuai la..

      Delete
    6. Takyah nak mamak sangat ar gi jual bontot kat Nuar...

      Delete
    7. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    8. betul apa yg ko ckp tu DON MELAYU aku stuju..tp biasa la pencacai2 pakatan harami nie smua nyer buta sejarah aku tengok pencacai2 pakatan harami nie x ubah seperti lembu d cucuk hidung nyer...

      Delete
  11. UMNO hancurbabi dah sampai ke penghujung hayat. UMNO ketuk pintu neraka untuk temujanji dengan azrael.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syoohh!!! Tak cukup ke seketul tulang
      babi. Kuat mentekedarah ko ni.

      Delete
    2. Tulang babi banyak di neraka untuk UMNO mamah

      Delete
    3. Takde modal asyik mencarut je...BN menang PRU13...

      Delete
    4. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    5. Tagha tu ajelah penyokong2 Anuwak....Anuwak bukan ada pengaruh sangat pun, setakat jolok-biol dan main duit, hanya puak2 buloq yg menyokong....janji masyuk. Cuba lihat mantan PM Tun M, walaupun dia tidak lagi menerajui pemerintahan, tetapi rakyat tetap bangkit menyambutnya....setiap kali diluahkan kata2. Itulah aura pemimpin sejati. Tak perlu potong apa2 bila PR tumbang nanti...kerana Anuwak akan terus dilupakan oleh penyokong2nya ...dasar bulog...padan dengan Dasar Pelingkup Negara...Aamiiiiiinnn

      EVLee

      Delete
  12. Tak usah layan juak2 PR, dia orang ingat PR akan menang, PRU 12 dulu dapat lebih sikit pasal ramai protes Pak Lah dan Khairi, kali ni jangan harap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suroh Najib bubar parlimen sekarang le, Bangsat

      Delete
    2. Biar buta mata jangan buta hati.....hang tengok je gambar HKR112......melaut orang beb. Bukan cina bukan India....semua Melayu beb.
      Melayu sudah bangun, jangan main-main (don't play play)

      Delete
    3. PR bangsat kalah PRU ni...

      Delete
    4. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    5. Tagha tu ajelah penyokong2 Anuwak....Anuwak bukan ada pengaruh sangat pun, setakat jolok-biol dan main duit, hanya puak2 buloq yg menyokong....janji masyuk. Cuba lihat mantan PM Tun M, walaupun dia tidak lagi menerajui pemerintahan, tetapi rakyat tetap bangkit menyambutnya....setiap kali diluahkan kata2. Itulah aura pemimpin sejati. Tak perlu potong apa2 bila PR tumbang nanti...kerana Anuwak akan terus dilupakan oleh penyokong2nya...dasar bulog...padan dengan Dasar Pelingkup Negara...Aamiiiiiinnn

      EVLee

      Delete
  13. Mahadey....hang punya ending aku tak boleh bayang kalau Bang Nuar jadi PM.
    Siap punggunglah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuar boleh jadi PM(Peliwat Malaysia)...

      Delete
    2. madey kalau kena batang nuar...coma

      Delete
    3. Kau kalau kene batang Nuar mampos terus...

      Delete
    4. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    5. Tagha tu ajelah penyokong2 Anuwak....Anuwak bukan ada pengaruh sangat pun, setakat jolok-biol dan main duit, hanya puak2 buloq yg menyokong....janji masyuk. Cuba lihat mantan PM Tun M, walaupun dia tidak lagi menerajui pemerintahan, tetapi rakyat tetap bangkit menyambutnya....setiap kali diluahkan kata2. Itulah aura pemimpin sejati. Tak perlu potong apa2 bila PR tumbang nanti...kerana Anuwak akan terus dilupakan oleh penyokong2nya...dasar bulog...padan dengan Dasar Pelingkup Negara...Aamiiiiiinnn

      EVLee

      Delete
  14. UMNO hancurbabi memang dayus. Tak berani umum tarikh PRU. Bacol.

    ReplyDelete
  15. Hem, apa ni orang melayu ke atau apa bangsa ke, dok kutuk antara satu sama lain, lagi tak bertamadun. kita tidak berada didalam situasa mereka, so jangan lah menang-menangkan. bukan senang jadi pemerintah. jika anda ada kuasa, tentu anda akan bersikap spt umno, pkr, pas,dap. jangan dok tunding-tunding jari lah. kita rakyat biasa tengok saja percaturan mereka. kuasa sebenar adalah dari rakyat. so kalau kita salah pilih atau pilihan yang betul, itu adalah nasib masing-masing. sebagai pemerintah, mereka perlu berkongsi masalah dengan rakyat, supaya rakyat tahu apa yang berlaku. dan kalau pemerintah mendapat untung, hendak lah bagi dekat rakyat sedikit supaya jangan kaya sorang saja (diri sendiri). tetapi tak semua pemerintah akan bagi tahu apa dia dah buat. tau-tau je ada yang jadi dan ada yang tak jadi. pilihanraya yang akan datang, kita tengok apa yang mereka janji, dan jika berjanji suruh pemimpin itu buat akujanji, habis cerita. kalau tak tunaikan kita tuntut seperti rakyat selangor tuntut pkr. hemmm macamana tu. tetapi perlu ingat, apabila mana mana parti telah menang, rakyat sekarang dah buka mata. sikit-sikit mengugut,demonstrasi,surat layang sebab rakyat dah pandai agresif apabila dah tak dapat yang dijanjikan. seperti anak kecil tuntut sesuatu dari ibubapanya, hem bila budak tak dapat sesuatu apa tindakan yang dia akan ambil?. hee takutnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lain kali kau tulis buku jelah

      Delete
    2. Tu la, tulis panjang-panjang dalam blog apa der dowhhh....tulis buku lagi bagus...

      Delete
    3. Org bg nasihat tu. Terima la mana yg baik. Lemah otak btol kau org ni.

      Delete
  16. Semua salah Anwar, ekonomi lingkup salah Anwar, UMNO bungkuih PRU 13 salah Anwar, warganegara salah Anwar dan Tunku, Memali salah Musa Hitam, Melayu Pecah dulu salah Ku Li, UMNO cah keting salah Anwar, habis tu Mamak Mahadey yang dapat warganegara dari Tunku tu Rasul Mamak ka? Haiyaaaa, Ipoh Mali Talak Bunyi wooooooo......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau pun mengaku salah.

      Delete
    2. Nak tau Mamak Mahadey salah ka dak bila BN tumbang PRU13 ni la.... hehehehe masa tu orang yang paling2 rapat dengan Mahadey pun akan lari dan tutuh Mahadey habis habisan... Dah tak masyuk, tunggu apa lagi.... :-)

      Delete
    3. Setara tu je la kawan2 Mahadey... Mahadey bukan ada pengaruh pun, setakat main duit dengan pengikut, aku pun boleh berlakon sokong Mahadey, janji masyuk... Cuba tengok Anwar, tengah dia hilang segala-galanya tapi rakyat bangkit menyambutnya... Itu baru aura pemimpin sejati.... Aci potong teloq la, bila BN tumbang nanti, Mahadey pun hilang kuasa as De Facto Prime Minister, tak akan ada seorang pun rakyat yang bangun menyambutnya... Dasar Si Penjenayah Negara... Ptttuuuiiiiihhhhh

      Delete
    4. Madey suka minum San Miguel pon salah Anuar ke

      Delete
  17. Poooorahhhhhh.....Mahathir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahadey dulu hindu sekarang Melayu Celup pun salah Anwar ka? Cilaka ini olang tua, kicik2 tak nak mampuih, bila besaq menyusahkan Umat Islam saja... Semua benda mau pikir kasi itu Mirzan, Mokhzani dan Mukhriz kaya saja sebab depa 3 ekoq ni setia kat bapak depa...haiyaaaaa

      Delete
    2. Anon 5.58pm
      orang kedah ke cina ni?

      Delete
    3. Pi habaq kat Mahadey kata aku Orang Cina Jerlun, bini aku orang cina kuah, langkawi....kalau dua2 kawasan ini Mukhriz tanding, kirim salam gong xi fa cai sama dia....

      Delete
    4. CELAKA HARAMJADAH BABI PUNYA CINA..
      SALAM NERAKA UTK LU..TAK SEDAR DIRI CINA LAKNAT...!!!!!!!

      Delete
  18. Malaysia dikenali kerana Mahathir, krisis ekonomi 1997 menguji Mahathir sebagai PM, isu umat Islam Bosnia dibela oleh Mahathir, banyak projek seperti KLIA, KLCC yang dulunya dicemuh sekarang tak dapat dinafikan kebaikannya...Mahathir bersara dalam keadaan Malaysia pesat membangun dan maju...Nuar terpaksa guna macam2 cara nak jadi PM sanggup bohong 16 september, burukkan nama Malaysia di luar negara, tak peduli isu akidah Islam, sanggup janji macam2 walau terpaksa jual agama, fitnah macam2, hipokrit...Anwar tak layak jadi PM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uji benda, krisis ekonomi 1997 dulu bukan salah mahadey, mahadey dah awai2 lagi pi salah soros...so, soros la salah... Kebaikan benda, lebih daripada separuh abad melayu merempat....yang kaya raya dan dapat fully utilise klia, klcc cuma mirzan, mokhzani, mukhriz dan jutaan warganegara berbangsa tionghua saja...Ni Kejayaan haram jadah namanya? Ptuiiihhhhh

      Delete
    2. UMNO berpecah kepada dua belah, satu pada 1987, dan lagi satu pada 1998. Siapakah dalang di belakang? Orang UMNO ni masih tak sedar diri.

      Jawapannya Mahathir Mamak Terkutuk yg busok sampai usus la. Perpecahan melayu berlaku pada Mahathir jadi PM. Mamak kutty ni sanggup guna apa cara je untuk mempertahankan kedudukan dan kuasanya. JAHAT.


      Delete
    3. Merempat bendenye kau tu disuruh belajar, tak nak belajar sungguh2 merempit tiap2 malam,berdemonstrasi pagi petang. Susah tak ade rumah salahkan orang lain...Orang Melayu kene belajar n bekerja sungguh2...Jangan nak harapkan bantuan je...

      Delete
    4. Anak2 mamak Mahadey malas kerja dan malas belajar dan asyik harap bantuan kerajaan 100% boleh pulak jadi multi billionaire. Tu apa kejadahnya?????

      Delete

  19. kesian Mahathir ni, dah tua masih kene maki oleh orang ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang-orang yang suka maki hamum ni tak berakal.akal letak kat lutut nilah masaalahnya .mahathir telah banyak berjasa pada negara kita tampa idea beliau putra jaya takkan wujud hingga ke hari ni..

      Delete
  20. U-turn tu parti apa?

    ReplyDelete
  21. aku tengok ramai nyer pencacai2 pakatan harami x boleh terima kenyataan apa yg tun M ckp...ramai pulak pencacai2 pakatan harami yg mencarut tp aku x heran sbb pencacai2 pakatan harami nie mmg takut untuk berhujah secara profesional sbb pencacai2 pakatan harami nie smua nyer buta sejarah....bercakap pon bukan pakai otak tp pakai kepala lutut...bg aku pencacai2 pakatn harami nie x ubah seperti lembu yg d cucuk hidung nyer....apabila orng berkata tentang kebenaran para pencacai nie mula mengelabah biawak...

    ReplyDelete
  22. Ini manusia yang telah menyebabkan jutaan orang merana .....terutama semasa 1997. Laknat punya orang....langsung tak professional, lagak macam budak umur 15 tahun bila berdepan krisis matawang......kejap dia haramkan CLOB, kejap dia "designate" semua saham dalam BSKL.Semua ikut instinct....bangun pagi dia rasa nak berak....dia berak ......dia rasa nak kencing dia kencing atas katil.
    Betul naluri Tengku Abd Rahman, MAHATHIR IS BAD NEWS.

    Kalau di Amerika....aku rasa orang dah sue dia sampai tinggal seluar dalam.
    Tapi nasib dia baik...mungkin Allah masih sayang kat Malaysia...mungkin sebab laungan azan masih berkumandang di negara ini (dan juga sebab Nor Mohamed punya gamble menjadi)
    Mahathir ni gambler yang sepatutnya tidak layak diberi apa-apa tanggungjawab sekalipun.Kalau dia jadi doktor, kalau orang sakit kaki , dia potong tangan....langsung tak lojik.

    Dia boleh hidup selama ini kerana dia kontrol semua media yang spin habis habisan mengatakan malaysia berjaya kerana dia.

    Tapi orang yang tahu akan mengatakan Mahathir telah menyebabkan Malaysia ketinggalan 30 tahun dalam serba-serbi kerana tindakan tindakan luar tabii dia.

    Umur dia dekat 90 tak lama lagi mati....eloklah dikuburkan dalam makam, kalau tidak, orang jadikan kubur dia tandas terbuka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bangsat kau......yg menulis di atas......

      Delete
    2. Baik Mahathir ni mampos cepat, menyampah aku tengok dia

      Delete
  23. Salam bhai 11.08...semua yg lu luahkan cuma luahan hati seorg manusia yg cemburu pada kejayaan seorg insan yg amat berjasa kepada NEGARA LU....bhai,aku tak tahu berapa umur lu dan apa karier lu yg sebenar...'1997 jutaan manusia merana'bhai lu ada dimana masa tu dan berapa umur lu ketika itu....adakah lu lahir pada tahun 90an ataupun lu berada di siam atau di indon yg lu boleh katakan jutaan manusia merana...bhai lu cerita pada siapa skrg ni... Utk bg statement jutaan merana tanpa fakta mmng mudah utk lu ceritakan pada bibik,santoyo kontrak ataupun abd jabar khan yg tukang isi minyak...cerita lu laku bhai...tp lu jgn malu dgn bibik yg lu cerita,klu dia ckp 'memang gitu kok ceritanya...'

    Bhai dlm lu luahkn sifat kebangangan lu, lu tercakap yg tun ibarat budak berumur 15tahun yg mengawal krisis ekonomi...bhai sesunguh nya lu akui betapa hebatmya tun dlm umur 15thn dia mampu menangani ekonomi negara...bhai lain kali klu nak luahkan kebingokan lu..sila nyatakan dimana silap tun dan lu yg bijak ekonomi apa yg patut malaysia buat...bhai asia menkagumi kecekapan tun malah dunia sndiri hormati tndakan tun,tiba2 bangsat seperti mencerca tanpa fakta tanpa nembuktikan apa2

    Tunku abd rahman lu jadikan modal...bhai wlu pun dia presiden pertama umno selepas merdeka...tp umat melayu hnya mengingati beliau atas ungkapan keramat merdeka...umat melayu msh tidak dpt melupakan jasa beliau yg melepaskan singpork kepada pap..dan tindakan beliau semasa 13 mei...dan tun m dgn berani mengkritik tunku secara keras dan terbuka (hrp2 lu tau kisah malay dilemma),dan unkapan MAHATHIR IS BAD NEWS mmng wajar utk tunku dan bukan utk umat melayu...

    Bhai,dgn tindakan tun m yg menkritik secara keras,melayu didlm umno bangkit kerana menyedari tindakan tunku yg mampu melemahkan malaya dan melayu itu sendiri.. Maka tun abdul razak bermula sekali lg utk mengimbangi gelombang melayu yg bangkit dgn peristiwa 13 mei serta di hangatkan peristiwa natrah...

    Memang benar semua terjadi dgn rahmat Allah yg masih memelihara bumi melayu...tetapi melalui siapa bhai...andainya tun m terlalu dungu spti luahan lu...entah2 bhai dimana kedudukan kita...aku tak pasti lu ni cina atau melayu atau india...hinggakan menyangah penghormatan dunia kepada pahlawan moden melayu...

    'kerana mahathir kita ketinggalan 30 tahun'bhai dgn ungkapan ini,naluri aku mengatakan yg lu bukan melayu...sebab setiap luahan lu hanya luahan kosong tanpa fakta...Kerana tun maka perkembangan ekonomi dan pembangunan negara dgn kemodenan negara bergerak terlalu pantas dgn beberapa projek mega yg di kutuk dan dicerca menjadi mercu tanda malaysia menuju negara maju...wawasan 2020 semakin menjadi kenyataan...

    Bhai...percaya dan yakinlah sekiranya aku tersilap dlm mengatakan lu bukan melayu...dan sekiranya lu melayu tetapi dgn atitude lu yg macam ini,maka suatu masa nanti akan dtg waris lu utk kencing diatas kuburlu...bhai sepnjng yg aku catatkn ini,aku mengatakan apa yg lu tulis bukan hujah tetapi tidak lebih luahan hati seorg pengdenki,pengkhianat serta pemusnah peradapan melayu...lu fikirlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tabiiikk lu Juragan69..

      EVLee

      Delete
    2. Lu ni Bhai Juragan, cakap banyak betul. Klu mcm ni lu punya byk cakap, Tun Daim dah black list u bhai...

      Delete
    3. Hoi....tulis panjang2 ni ape hal...bangang betul.

      Babi umno pon tak nak baca.

      Delete
    4. Salam bhai 03.12 & 06.04....sorry bhai sbb ambik masa lu utk membaca...hehehe kan ke budaya membaca ni kurang sngt utk rkyat malaysia...apa2 pun bhai, thanks bro

      Bhai 01.22 EVlee,lu pnya komen sblm ni pun bnyk info dan berfakta....salute to u bhai

      Delete
  24. Juragan
    Gua respek sama lu sebab lu tidak goyang walau apa hujah yang datang....Mungkin sebab tu tuhan akan lindungi kau.

    Tapi Mahathir ini golongan Machiavelli....golongan yang takde halal-haram ,tiada undang-undang ,tiada perasaan bersalah kalau melakukan dosa.

    Kau tengok Mirzan anak dia.....tak bolehkah Mahathir nasihat dia jangan beli San Miguel Beer Company. Skang dia dah ambil alih Esso melalui san miguel, kasi tukar nama jadi Petron.
    Gua sudah stop isi minyak kat Petron sebab tak mahu mengkayakan si laknat tu.

    Pada gua biar Hitler bangkit dari kubur, jadi PM malaysia...tapi jangan sekali-kali mahathir diberi peluang kedua .Silap-silap malaysia hilang dari peta dunia akibat angkara dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bhai,segala kelebihan itu dari Allah...dan segala kekurangan dlm berhujah itu kelemahan aku sbgi hamba Allah...bhai...utk isu tun m menhalalkan perbuatan dan cara demi kesinambungan politik beliau mmng kerap kita dngr,namun bukti dan fakta yg sahih utk kita kaitkan dgn kelemahan tun,itu yg tak mampu kita zahirkan...

      Kelemahan tun m,sebagai manusia ttp ada kerana beliau bukan maksum dan bukan robot yg diprogramkn...namun bhai mampu kah kita nafikan kelebihan dan kekuatan tun...jika dunia meletakkn tun antara pemimpin berkaliber..dan utk berlaku adil biarkan mata hati yg melihat..dan kita biarkan jiwa yg tasauf yg berfikir...

      Bhai...untuk hitler yg dipilih dan dianggap pemimpin terbaik buat lu...ini normal utk manusia...kadang2 kita yg sebagai suami pun tetap anggap isteri org lain lbh baik dari isteri kita,namun jika bercerai kita lak dah mcm org giler dan barulah kita akui,yg isteri kita yg terbaik...

      Bhai,sewaktu reformasi 98/99 parti keadilan pernah menjemput pakar dan tokoh reformasi/demontrasi dari indon,
      Namun apa yg diluahkan oleh tokoh tersebut mengejutkan pimpinan trtingi parti keadilan...'jika malaysia tidak mahu dr mahathir,dan jika boleh dr mahathir dipimjamkan kepada kami...saya amat yakin indon akan menjadi negara serta bangsa yg dihormati oleh dunia'

      Utk isu pengambilalihan kilang arak..aku tidak akan ulas sbb sejujurnya aku tidak tahu ttng permilikan saham oleh anak tun...sekiranya ada mana bhai yg blh bg info dimana aku boleh dpt info yg TEPAT yg berFAKTA dan bukan sekadar tuduhan kosong....

      Delete
  25. Aku dulu tertipu gak ngan si Anuer tu tapi bila pikir bali, memang sah dia penipu la wei.Rosak anak anak kita nanti. Rosak negara kita nanti. Apa pilihan yang kita ada. Walaupun marah ngan Umno tapi melayu di di perjuangkan. Kalau pemimpin yang tak sesuai, kita tukar lah. Sampai bila melayu harus berpecah dan bercakaran. Memanglah ada pemimpin umno yg tak betul, kita tukarlah. Negara kita makin terdesak, melayu kelihatan tertindas, ekonomi makin menguncup, kuasa org melayu semakin lemah, kuasa membeli melayu lemah, segalanya kita di belakang. Jangan kita gadaikan segalanya. Cukuplah. Aku akan kembali kepada UMNP.

    ReplyDelete
  26. Adik Beradik Anwar MamakJanuary 30, 2013 at 11:55 AM

    Yang hang dok kutuk Mahathir sangat tu pasai apa. Berapa puluh kali dah jubuq hang kena TARAM dengan Anwar. Berapa kali dah Izzah tahan kat hang. Berapa kupang Anwar bayar kat hang dok pusing belit dalam bloq ni.

    Kalau Anwar kena kutuk dalam bloq hampa langsung tak keluaq. Dasar kote kulup. Kerat bagi kat anjing Karpal lagi baguih.

    Ni budak makan upah, dia sorang saja yang dok terhegeh2. Tak palah, anggap saja kami sedekah.

    ReplyDelete
  27. orang kutuk tun m, barua pas/dap/pkr kan?. ke dia ni tali barut yahudi/cina dap saja-saja mengapi-apikan orang melayu. kalau melayu murtad, jangan duduk di malaya lah. pi jadi rakyat cina dan india atau di negara yahudi tu, tengok apa jadi barua ni. boleh hidup ke dia. kesian aku tengok dia. entah-entah gang gay anuar, suka celupor mulut.

    ReplyDelete
  28. BN MENANG PRU-13
    BN MENANG PRU-13
    BN MENANG PRU-13
    BN TETAP MENANG PRU-13

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!