PANAS BERAPI! KRISTIAN NAK TENTUKAN KHUTBAH JUMAAT PULAK DAH?

Penulis rasa masanya sudah sampai wartawan dari media pro Pakatan Rakyat seperti Malaysian Insider yang membakar sensitiviti orang Islam dengan membangkitkan bantahan paderi-paderi Kristian di negara ini berhubung khutbah Jumaat semalam, diambil tindakan dibawah peruntukan undang-undang negara dengan segera.

Khutbah Jumaat itu (yang didakwa disediakan JAKIM) dikatakan membangkitkan satu keadaan ‘tidak toleran’ di kalangan penganut 2 agama ‘dominan’ ini.

Sejauh mana benarnya tak tahulah sebab penulis berada di masjid semalam tak pula rasa khutbah itu membangkitkan kebencian kepada sesiapa.

Tapi bercakap tentang agama dominan ini satu hal juga, Islam dianuti lebih 60% rakyat Malaysia, Kristian hanya 9%, tang mana pulak Kristian itu dominan?

Penulis lihat, seorang wartawannya sangat aktif menulis tentang isu-isu sensitif membabitkan kalimah Allah ini sejak isu ini meletup semula, kononnya pemberitaan seperti itu wajar kerana berasaskan perintah Mahkamah Tinggi pada 2009 yang membenarkan kalimah Allah digunakan oleh pihak Kristian.

Tanpa menyentuh bahawa, perintah itu telah digantung sementara menanti rayuan di Mahkamah yang lebih tinggi. Perintah penggantungan itu pula dibuat oleh hakim bicara sendiri lanjutan dari permohonan penangguhan oleh Kementerian Dalam Negeri.

Bila digantung, bermaksud perintah hakim berkenaan yang membenarkan penggunaan kalimah Allah di dalam majalah mingguan mereka The Herald sebelum itu, tidak boleh terpakai sehingga diputuskan oleh Mahkamah Rayuan. Ini yang wartawan berkenaan faham tapi sengaja buat-buat tak faham.

Baca seterusnya di Perak Today

12 Responses to "PANAS BERAPI! KRISTIAN NAK TENTUKAN KHUTBAH JUMAAT PULAK DAH?"

  1. SALAM, SUDAH SAMPAI MASANYA DIADAKAN DEBAT TERBUKA PERBANDINGAN AGAMA DAN ISU2 AGAMA YANG HANGAT DIPERKATAKAN SEKARANG, SUPAYA SEMUA PIHAK JELAS DAN FAHAM DAN TIADA PIHAK2 YANG AKAN MENGAMBIL KESEMPATAN LAGI...

    KEPADA PIHAK BERKUASA AGAMA ISLAM,..LAKSANAKAN TUGAS ANDA JANGAN SAMPAI DIPERSOALKAN DI AKHIRAT KELAAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...jangan ganggu pihak berkuasa agama islam sekarang , dia orang tengah sibuk kira kutipan duit zakat tahun lepas dan nak rancang habiskan kat mana..isu2 kalimah Allah dan perpaduan umat islam ni perkara kecil jeer, najeep boleh uruskaaaan...

      Delete
    2. Bhai...semoga apa yg lu tuduh itu benar dan nyata agar lu tidak menanggung dosa atas tuduhan lu...jika itu tuduhan yg jatuh satu fitnah maka tanggung lah dosa fitnah keatas kakitangan jabatan agama...bhai lu langsung takda rasa bersalah ke....semoga rahmat Allah utk lu bro...

      Delete
    3. Anon 10.13am dah di jamin masuk syurga nik aziz,fitnah,bohong tak berdosa bagi anon ni,nik aziz dah beri kebenaran

      Delete
  2. Jangan harap anda akan dapat membaca berita yang baik-baik perihal Malaysia, agama Islam ataupun kerajaan jika anda melawat portal pro-pembangkang seperti MI. Sudah menjadi adat bagi mereka untuk memperlekehkan segala bentuk kebaikan yang ada di negara ini.

    ReplyDelete
  3. Add to site free backlinks www.topbacklinks.blogspot.com 1.000.000 free backlink

    ReplyDelete
  4. Pas tu apa laaa bikinnya? Jgn salahkan kerajaan BN. korg yang buat onar tentang kalimah Allah.

    Malam semalam saya bserta kwn2 mendengar ceramah Umi Hafilda di youtube. Kami kagum dengan semangat juang beliau. Syukur anwar bukan pm skrg - Yang bestnya sebelah umi berceramah tu anwar jugak tengah berceramah. Hebat tak hebat umi dengan selamber smash anwar! Haha!. Takut dia dgn umi haha!. Anwar memang bapa segala kerosakkan bangsa, agama dan negara.

    ReplyDelete
  5. Sudah tiba masanya kita bersedia berjihad.

    ReplyDelete
  6. SeMakin teruk Politik kat Malaysia ini sampaikan agama pun turut digadaikan sehingga ada pihak lain mengambil kesempatan. Diharapkan kesemua umat islam bersatu semula. Walaupun berbeza pahaman politik tetapi sebagai umat islam, kita bertanggangjawab mempertahankan kesucian dan akidah islam di Dunia.

    ReplyDelete
  7. Kalau kristian dah begitu berani bersuara. Ini menunjukkan kegagalan permainan politik ulama Pas yang banyak memberimuka kepada orang kafir. Bila kita kata TG ada silap waris kata dia bnayak ilmu. Mu Apa ada. Jadi menang dia sokmolah sebab dia ilmu banyak. Hj Harun Taib kitab sama tinggi dengan dia. Kitab satu. Hafal satu. Faham tu lain pula. Keliling rumah dalam kampung dia penagih tegar berkeliaran.

    ReplyDelete
  8. politik malaysia smakin melampau sbb ada melayu2 dlm pas dan pkr membuka jalan pada kafir utk merosakan islam..aku harap kalau BN menang 2/3 kerusi parlimen ada kan kembali akta ISA..

    ReplyDelete
  9. UMNO hancurbabi menipu lagi terus tukar gambar salib selepas seluar terlondeh. Bodoh punya UMNO

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!