PANAS BERAPI! KENAPA TIBA-TIBA PAS KONA ISU KALIMAH ALLAH NI?

Baca dulu statement kat bawah ni:

Saya mengalu-alukan keputusan Majlis Syura' PAS yang membuat pendirian kalimah ALLAH hanya boleh diguna oleh umat Islam.

Cuma yang peliknya mengapa Majlis Syura berbincang dan membuat keputusan selepas persetujuan sudahpun dibuat oleh kepimpinan ekskutif PAS bersama DAP & PKR bersetuju kristian menggunakan kalimah ALLAH?

Dan mengapa Majlis Syura berbincang & membuat keputusan hanya setelah umat Melayu-Islam bangkit menyatakan kemarahan & protes terhadap pendirian kepimpinan PAS bersetuju dengan DAP & PKR untuk kristian menggunakan kalimah ALLAH!

Adakah ini sekadar mahu mengambil hati umat Melayu-Islam? Adakah ini untuk memastikan umat Melayu-Islam mengundi PAS dalam PRU nanti?

Adalah jelas ini membuktikan kepimpinan eksekutif PAS telah membelakangkan Majlis Syura' dalam membuat keputusan bersetuju dengan pendirian Lim Guan Eng & DAP untuk kristian menggunakan kalimah ALLAH.

Ini juga membuktikan bahawa slogan 'kepimpinan ulama' yang dilaungkan PAS adalah sekadar retorik politik semata-mata!

Saya mencabar DS Hadi Awang supaya menarik balik dan membatalkan persetujuan yang dibuat oleh PAS bersama DAP & PKR untuk membenarkan kristian menggunakan kalimah ALLAH.

Jika tidak, ini adalah satu penghinaan kepada Majlis Syura' sebagai badan tertinggi dalam PAS & satu penghinaan kepada slogan 'Kepimpinan Ulama' yang dilaungkan oleh PAS.

Sekian terima kasih.

Wassalam.

Zulnoordin

HOUSE PK: Ini petikan ucapan Zul Nordin. Satu je aku nak cakap. PAS MEMANG BANGSAT! SEMUA KEPUTUSAN MEREKA HANYA UNTUK kepentingan duniawi sahaja. Macamana la korang masih boleh percaya kat PARTI AJARAN SYAITAN ni?

Korang juga boleh baca apa yang ditulis oleh Zul Nordin secara detail di blog beliau sendiri. KLIK SINI

32 Responses to "PANAS BERAPI! KENAPA TIBA-TIBA PAS KONA ISU KALIMAH ALLAH NI? "

  1. Habis klu tak percaya kat pas, nak percaya kat ko ke parpu iskandar? Agak2 la woi, ko pun makan upah team mahadey, gomo la zahid hamidi bela..masing2 ada ayah angkat, jambu sial..... hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Drpd percaya kat pas adalah baik ko percaya kat AlQuran dan hadis dgn baca beserta terjemahannya...

      Delete
    2. baik ko percaya kat besi lagi baik mamat 12:51am ooooi...hahahahaha

      Delete
    3. Orang PAS fikirlah dengan ilmu yang kamu pelajari yang bergantung sangat pada Tok Guru sahaja. Kalau tok guru masuk neraka kamu pun masuk nerka sama. Dan yang kamu ikut Tok Guru jenis apa sekejap boleh sekejap tak boleh. Khalimah Allah adalah Isu besar. Ini menunjukkan Tok Guru lemah dalam memilih ayat berkaitan sesuatu isu. Dia pilih ayat yang boleh menguatkan hujah dia sahaja. Ayat lain dia taruk tepi. Kalau politik suku agama suku kafir. Kalau memggunakan agama dengan cara tak betul untuk matlamat politik orang panggil apa. Imam Bukhari takkan terima hadis dari orang yang menipu kambing. Sila baca riwayat. Adakah kamu nak terima pendapat dan fatwa dari orang yang menggadaikan nama Allah untuk kepentingan parti politik. Armd

      Delete
  2. bertaubatlah parpukari. bertaubatlah.

    ehh, tapi kalau dah nama pun orang umngok, mana reti bertaubat.
    haha, silap blog la pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahahannjjjinnggggg sudah menyalak suruh org taubat!!! kahkahkah... psl korgla gereja pj dh ada perkataan Allah!! sial lu olng!!

      Delete
    2. biar betul bro...cepatnya kafir ni...apa-apa pun, tahniah la PAS sebab memang terbukti jadi barua kafir untuk memperkukuhkan kedudukan kristian di bumi ini...

      punya la bodo PAS ni, kalau diaorg tgk apa dah jadi kat Indon pun mgkn diaorg akan sokong jgk...

      PAS dengan rasminya menjadi Pendusta Agama, Father Hadi, Father Harun Din dan Father Nik Aziz harus bertanggungjawab...


      EX-PAS

      Delete
    3. bertaubat?

      bukan puak2 korang ke yang kena bertaubat sebab dah jatuh kufur? bukan aku hata...haron ding yg kata...
      tak habis2 perasan maksum, perasan alim...sedangkan hakikatnya dah jatuh kufur...bertaubatlah wei...

      heheheheh

      Delete
  3. low class mentaliti cacai pasngok ni...bila tak dpt patahkan hujah lawan dia pun makihamun...kita peduli hape lau ko percaya ngan pasngok tp percaya babibuta tanpa guna akal tu yg jd jumud

    ReplyDelete
  4. Penyakit berubah ubah dah hinggap kat pas dari dap...:-)

    ReplyDelete
  5. UMNO mati bergelumiang dosa

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS MATI MASUK NERAKA JAHANAM PALING BAWAH..
      NIK AZIZ MUSANG BERJANGGUT DAN HADI BOROY PENGHULUNYA..

      Delete
    2. Yang boleh menentukan dosa adalah Allah bukan kau.

      Delete
    3. tiada siapa di dunia tahu yg siapa yg akan masuk neraka atau syurga kerana itu bukan kerja kita, itu kerja ALLAH SWT. so tak perlulah kita nak pandai2 tuduh mana2 parti ok.

      Delete
    4. sebab hadi setuju kongsi kalimah..jadi pas mati dalam kekufuran? ok tak? bukan aku kata...harung ding kata..

      mati bergelumang dosa, sekurang2nya masih beriman. ada chance masuk syurga.

      mati kufur???? tak reti2 lagi? hahahahahahaha

      Delete
  6. setangkai anggrek bulan, yg hampir gugur layu
    kini segar kembali, entah mengapa
    bunga anggrek yg kusayang, kini tersenyum berdendang
    bila engkau berduka, matahari tak bersinar lagi

    ReplyDelete
  7. X yah lah mencarut2...aku cuma nak tau kenapa hadi boleh kuar statement sbl majlis syura bersidang, apa yang trigger dia utk buat statement begitu, sbg ulama adakah dia x berfikir dulu sbl bercakap, ustaz dato harun din juga x setuju kalimah Allah di'biblekan'. Aku org pas, tak de jawatan apa2, perjuangan aku hanya utk MENTAUHIDKAN' Allah, tapi kenapa org islam sendiri yang mengelirukannya? Pedu
    Ilah dgn guan eng...dia tu kapir, kita doakan saja dia mendpt hidayat Allah, tapi si hafi niz. Hidayat apa lagi? Beljar kata di madinah? Takkan bab tauhid pun dia confuse? Bole rakan2 xplain pd aku tak. So apa fungsi syura?

    ReplyDelete
    Replies
    1. at least pas ada ak demokrasy dalam bentukmajlis. UMNO hanya ada iblis, perjumpaan tahunan hanya untuk anjing2 dengar iblis atasan bagi arahan. ka ka ka

      Delete
    2. hadi tu bukannya tak tahu akan hukum hakam agama tapi dah tamak kuasa jadilah kufur dlm agama walaupun dia tahu tapi buat2 tak tahu aje, nasiblah pok nik dah keluarkan statement yg kalimah allah hanya utk org islam kalau tidak aku tak tahulah nak cakap apa lagi kat org2 pas ini. jgn terlalu mainkan agama takut nanti allah turunkan bala yg tak berdosa juga akan jadi mangsanya.

      Delete
  8. AKU RASA POK NIK INI DAH TAKUT AGAKNYA SEBAB ITU MAJLIS AHLI SYURA DAH KELUARKAN KENYATAAN YG KALIMAH ALLAH HANYA UTK ORG ISLAM SAJA. TAPI MCM PULAK DGN HADI YG DAH SETUJU DGN PAKATAN DAN DAP ITU.

    ReplyDelete
  9. aku harap nik aziz jgn nak tukar apa yg dia cakap tu kalau dia digesa oleh hadi n the gang sebab hadi ini mmg dah mcm syaitan aje aku tgk sebab sanggup menjual kalimah allah pada kafir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. depa mmg mcm syaitan pon sbb sggup memain-mainkan kalimah Allah!!

      Delete
  10. sayang seribu kali sayang pada parti pas kerana sanggup berkerjasama dgn pakatan dan dap hanya semata2 utk undian mereka dan gila kuasa. pas jgn jadi bodoh takkan cina gampang mcm lim guan eng itu akan beri kuasa pada org islam dlm parti dia nanti jangan haraplah krg ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg btl pon kerana gilakan kuasa sggup depa gadai nama Allah yg suci!!!

      Delete
  11. Assalamualaikum,

    Sekadar peringatan bagi yang lupa." Wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan" –(Al-Maidah: 8).
    Berhati-hati dengan komen dan posting yang dihantar kerana ianya akan menjadi persaksian-mu di padang Mahsyar kelak.

    ReplyDelete
  12. pas akan menghantar rombongan mohon maaf mengadap khalifah guan eng dalam masa terdekat.perjumpaan ini diaturkan oleh tok guru karpal dgn kerjasama ulamak syiah dan khawarij.

    ReplyDelete
  13. KUALA LUMPUR: Pemimpin PAS tidak bercanggah dalam isu penggunaan nama Allah kerana ia semacam telah disepakati sejak isu ini berbangkit semula menjelang Krismas tahun 2012 iaitu pada 25 Disember 2012.


    Mereka jelas bersetuju, Islam tidak boleh menghalang penggunaan nama Allah oleh orang bukan Islam tetapi mereka tidak bersetuju nama Allah digunakan dalam Bible Bahasa Melayu sebagaimana dicadangkan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

    Namun begitu, ia banyak dikelirukan oleh laporan yang kurang tepat selepas ia dibincang dengan meluas dalam media.

    ReplyDelete
  14. Berikut adalah sebahagian dari kronologi bagaimana isu ini dibincangkan dan berkembang.


    1) 24 Disember: Menjelang Krismas 2012, Lim Guan Eng dalam ucapannya mencadangkan agar Bible terjemahan Bahasa Malaysia dibenarkan untuk menggunakan nama Allah.

    Namun, Setiausaha Politik beliau, Zairil Khir Johari menjelaskan, yang dimaksudkan oleh Lim Guan Eng adalah untuk penggunaan Bible di Sabah dan Sarawak kerana ia telah lama digunakan di sana.

    2) Datuk Mustafa Ali, Setiausaha Agung PAS dalam Sinar Harian tidak bersetuju nama Allah digunakan dalam Bible Bahasa Melayu kerana ia akan kelirukan umat Islam.

    3) Dr Rani Othman, Pesuruhjaya PAS Selangor juga tidak bersetuju Bible Bahasa Melayu gunakan nama Allah. Kenyataan ini disiarkan oleh Sinar Harian.

    4) 26 Disember: Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan PAS dalam kenyataan bertulisnya menegaskan nama Allah tidak tepat digunakan dalam Bible Bahasa Melayu kerana terjemahannya dari God sepatutnya Tuhan bukannya Allah. Bagaimanapun dia setuju Allah boleh digunakan Kristian dalam amalan ibadat dan gereja mereka.

    PAS: Ganti ‘God’ dengan 'Tuhan' elak polemik


    5) Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam kenyataan bertulisnya yang diedarkan selepas Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat berkata, Islam tidak menghalang nama Allah digunakan bukan Islam tetapi jangan salah guna.

    Kalimah Allah: Islam benarkan tapi jangan salah guna


    6) 29 Disember: Utusan melaporkan, Datuk Harun Taib, Ketua Dewan Ulama penggunaan kalimah Allah khusus untuk Islam dan seluruh umatnya sahaja.

    Laporan Utusan: Kalimah Allah khas untuk Islam

    Namun dalam Harakahdaily selepas itu, Harun Taib menjelaskan, ia ditujukan kepada penggunaan dalam Bible Bahasa Malaysia.

    Laporan Harakahdaily: Kalimah Allah: Penjelasan Ketua Dewan Ulamak PAS


    7) 10 Januari: FMT melaporkan Naib Ketua Dewan Ulamak, Datuk Mahfodz Mohamad dan Ketua Pemuda, Nasrudin Tantawi bersetuju dengan kenyataan Presiden PAS.


    Laporan FMT di sini

    8) Sinar Harian melaporkan, Naib Ketua Dewan Ulamak, Datuk Mohamad Daud berkata beliau setuju bukan Islam bebas guna nama Allah tetapi tidak setuju ganti God dengan Allah dalam Bible.

    9) 13 Januari: Majlis Syura Ulamak PAS memutuskan sesiapapun boleh menggunakan kalimah Allah namun kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar dari kalimah ini. Oleh kerana itu, menterjemah kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan Allah tidak dibolehkan kerana ianya salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata. Oleh kerana itu ia hendaklah dicegah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada tertinggal.ni. Tahun 2010.PAS telah setuju kaliqmh Allah digunakan oleh bible.melayu iaitu untuk kristian melayu. Maknanya dua tahun Pas telah sesat. Masih nak sesat lagi ke.

      Delete
  15. Punyalah kemaruk nak jadi perdana menteri Anu war Ibrahim sanggup buat apa saja...biar negara porak peranda...tok guru yang tua nyanyok nak mampos pun percaya bulat2...sanggup jual Agama...apalah nak jadi...inilah syaitan syaitan yang menyerupai manusia.

    ReplyDelete
  16. Sebuah gereja di Petaling jaya telah menaikkan kalimah Allah didinding gereja selepas Hj Hadi membenarkan penggunaan kalimah Allah. dan beratus ribu bible Melayu sedia Utk cetakan.

    (Sebarkan Utk renungan umat Islam)

    sumber dari blog pembangkang sendiri : suarapakatanrakyat.com/2013/01/kalimah-allah-keputusan-majlis-syura-pas-bercanggah-pakatan-rakyat/


    Kalimah Allah: Keputusan Majlis Syura PAS Bercanggah Pakatan Rakyat

    ReplyDelete
  17. Bagusla tu pas dah ke pangkal jalan. Cuma anuwar masih didalam lubang taik sampai ke pangkal.......

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!