PANAS BERAPI! BETUL KE BUDAK 13 TAHUN NAK MEROGOL ATAU INI HANYA CERITA REKAAN DAP?

Kelmarin, ketika Mynewshub menyiarkan berita bagaimana seorang wanita di Melaka memuat naik gambar dan butiran peribadi seorang budak lelaki berumur 13 tahun yang dia dakwa cuba merogolnya, ada sebahagian pembaca yang marah.

Mereka marah kepada budak itu….namun soalnya…kita tahukah apa kisah sebenar yang terjadi?

Setakat ini, rasanya polis pun belum tampil membuat sebarang kenyataan.

Apakah kita benar-benar pasti budak 13 tahun terbabit dalam cubaan merogol?

(BACA: Wanita Dakwa Cuba Dirogol Budak lelaki 13 Tahun)

Atau gambar-gambar yang tersebar itu adalah untuk kes lain…

Kalau tak silap juga, sebelum ini pun ada jugak kenyataan kononnya dari teman lelaki dia yang menyelamatkan dia dari dirogol…tapi kisah terbaru takda pun sebut pasal teman lelaki.

Kalau iye pun, proses keadilan untuk menentukan kesahihan kejadian itu masih panjang…bermula dari laporan polis hingga ke mahkamah.

Diikuti soal-balas antara peguam untuk menentukan siapa benar dan siapa yang salah sebelum hakim membuat keputusan.

Namun kini gambar dan segala butiran peribadi kanak-kanak itu telah tersebar. Bukan hanya kanak-kanak itu yang menjadi mangsa, mungkin ibu bapa dan adik-beradiknya yang lain yang tidak berdosa menjadi mangsa ejekan dan sindiran serta pemulauan.

Hanya kerana seorang wanita yang tidak kelihatan mukanya dan profile Facebok yang agak misteri membuat kenyataan yang kononnya dia nyaris dirogol, maka kita harus terima 100 peratus?

Dalam Islam pun menyebut keperluan 4 saksi yang boleh dipercayai apabila menuduh seorang wanita melakukan zina.

Bukan satu bukan dua tapi empat, dan contoh ini memperlihatkan bila hendak menegakkan keadilan, prosesnya tidak boleh dilakukan melalui kata-kata beberapa orang tertentu sahaja. Ada garis panduan dan peraturan lain yang perlu dipenuhi.

Dalam kes ini lagi teruk, yang kononnya mengaku dirinya menjadi mangsa mengunakan medium Facebook untuk menceritakan versinya dan sebahagian kita mula menerima dengan penuh semangat.

Apa pula cerita di pihak remaja itu? Mungkin dia ada versi lain. Kita tidak berada di tempat kejadian jadi kita tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku.

Namun, satu yang pasti, wanita yang mengaku menjadi mangsa itu telah terang-terangan melakukan satu kesalahan lain.

Dia telah mendedahkan semua butiran kanak-kanak itu termasuk wajah, nombor kad pengenalan dan alamat rumahnya sekali.

Sekali lagi…dia boleh mendakwa dirinya menjadi mangsa, tetapi dia tidak ada hak mendedahkan semua perkara itu sehingga kes disiasat dan mahkamah menjatuhkan hukuman.

Malah, kalau ikut undang-undang, lepas putus hukuman pun tidak boleh dedahkan identiti remaja bawah umur.

Undang-undang diciptakan ada sebabnya dan ia perlu dipatuhi demi memastikan masyarakat wujud dan bergerak dalam suasana harmoni dan teratur.

Wanita dalam kes itu boleh dikatakan dengan jelas melanggar peraturan Akta Kanak-kanak 2001 – yang menetapkan bahawa Tidak boleh mendedahkan nama, alamat atau institusi pendidikan atau apa-apa butir yang direncanakan untuk membolehkan dikenal pasti mana-mana kanak-kanak yang terlibat sedemikian sama ada sebagai orang yang terhadapnya atau yang berkenaan denganya tindakan sedang diambil atau sebagai seorang saksi dalam tindakan itu.

Pelanggaran seksyen 15 Akta Kanak-Kanak 2001 [Akta 601] merupakan suatu kesalahan jenayah dan jika disabitkan oleh Mahkamah boleh didenda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya.

Akta ini adalah untuk menjaga maruah dan kesihatan mental suspek juvenil.

Apa hak wanita itu untuk siarkan gambar kanak-kanak itu sedangkan fakta kejadian belum dapat disahkan sepenuhnya.

Seseorang itu adalah tidak bersalah sehingga dia dibuktikan sebaliknya. Pembuktikan itu pula perlu melalui proses dari peringkat penyiasatan polis kepada keputusan hakim.

Kalau wanita itu rasa dia mangsa pun, dia masih terikat dengan undang-undang lain yang digubal jauh lebih awal daripada dakwaan dia nyaris dirogol seorang remaja 13 tahun.

Memandangkan dengan jelasnya dia telah melanggar Akta Kanak-kanak dan dengan selambanya memalukan aggota keluarga lain kanak-kanak itu, maka wanita berkenaan juga perlu didakwa.

Kes dia dengan kanak-kanak itu satu hal….kes dia melanggar Akta Kanak-kanak satu hal yang lain.

Kalau di akhir siasatan terbukti berlaku salah faham atau wanita itu mereka cerita…apakah yang akan berlau kepada keluarga dan ibu bapa remaja itu dan remaja itu sendiri kerana kemusnahan terhadap imej dan maruah mereka sudah pun berlaku kerana seorang merasakan dirinya terlalu bijak untuk mendedahkan butiran peribadi seorang kanak-kanak bawah umur.

Ada sebabnya Akta Kanak-kanak itu diwujudkan. Bukan untuk wanita itu atau remaja 13 tahun berkenaan, tapi untuk mewujudkan satu sistem dan melindungi kita semua dalam sesuatu keadaan. Jadi hormatilah ia. - MyNewsHub

Kenyataan yang dibuat oleh penulis portal MynewsHub diatas sangat bertepatan saranannya, melalui pemerhatian saya di Facebook teman lelaki perempuan cina itu juga lebih bersifat rasis, selain dari penyokong tegar DAP, kenyataan yang dbuat memfokuskan tentang 'budak melayu', bapa kerja kerajaan', 'ibu guru agama', 'polis tak adil' dan lebih menyalahkan kerajaan. Apakah maknanya ?

Sumber: Gelombang Kick

23 Responses to "PANAS BERAPI! BETUL KE BUDAK 13 TAHUN NAK MEROGOL ATAU INI HANYA CERITA REKAAN DAP?"

  1. ini lah masalahnya bila zaman dah moden sangat dah maju sangat..
    ppn zaman sekarang dah jadikan maruah diri dorang sebagai mainan je..
    kalau benar budak nie tak salah tak ke sia2 hidup dia yang baru berusia 13thn ini???????

    ReplyDelete
  2. Itulah suka minum arak.....celeka punya big dog. Idola pujaan engko Madey dah bagi free arak San Miguel belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. apakejadahnya ko merapu xtentu pasal nie..mabuk ke?????????

      Delete
    2. Anwar Kong Kek KuatJanuary 3, 2013 at 4:13 PM

      Otak ko dah sewel sebab bontot ko kena rodok dek Anwar Al Juburi ke?

      Delete
  3. AnonymousJanuary 3, 2013 12:37 PM yang bangang..

    san miguel tu Dr M punya ka? bahalol punya penjilat bontot anwar.. kalau benar pun anak dia yang beli.. tu anak dia... apasal nak marah kat bapak pulak..

    bapak ostat pun anak belum tentu beriman ( aku tak mau libatkan Nabi)..

    bodoh bangang bingai punya AnonymousJanuary 3, 2013 12:37 PM

    ReplyDelete
  4. POLIS MENGAPA TAK AMBIL TINDAKAN KEATAS MANUSIA YG X ADA AKAL YANG MENDEDAHKAN MAKLUMAT REMAJA BAWAH UMUR TU, JGN PILIH BULU, JIKA KENA ANAK YB ATAU SEBAGAINYA CEPAT SUNGGUH POLIS BERTINDAAK JIKA KENA ANAK ORANG BIASA YG X DUIT LAMBAT MCM SEMUT..PEGAWAI KINI RAMAI DA ADA IJAZAH TP TKEJA MCM BUDAK TAHUN 6, MANA MARUAH KANAK KANAK INI..KENA SIASAT JGN DGR SEBELAH PIHAK TERUMATA PEMBANGKANG TU..MEREKA KERAP BELA PENJENAYAH BILA KENA PADA AHLI KELUARGA ATAU RAKAN MEREKA MEREKA "U" TURN MINTA POLIS SIASAT CEPAT SEBAB KENA KELUARAG DAN RAKAN SENDIRI. IF NOT HAK ASASI MEKA JUANGKAN HAK MANSA ADA MEREKA PEDULI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AnonymousJanuary 3, 2013 12:51 PM cik anon oi polis bukan robot keje 24 7...engkau klu keje 12 jam pn da memekak...jgn nk jadi hero sgt la...rilex2 sudah

      Delete
  5. nak tau betul atau tak kena tanya pakar porn....DATUK trio.......tak yah polis siasat...buang masa dan duit rakyat je. Lagi pun cif datuk trio tu memang suka kanak bawah umur......bukan nkorang tak tau......ameno dah biol dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar Kong Kek KuatJanuary 3, 2013 at 4:16 PM

      Sekor lagi berok biol bontot kena rodok dek Anwar Al Juburi

      Delete
  6. Brader.. Pompuan tu molest budak tu. Tapi budak tu tak mau. So, dia tuduh budak tu coba rogol pulak....

    ReplyDelete
  7. ape? datuk trio? video memang ori satu dunia confirm ori. tapi pelakon dan cerita je ciplak.......kah kah kah. sejak bila ameno nak cakap pasal maruah........dah lama dah tak dak maruah. Polis? kat shah alam kanak kanak pun diorang tembak sampai mati pas tu buat fitnah kanak kanak bawa senjata bahayalah.....ggangster lah. yena poodah fuki farfu.....memang hang dah transformasi jadi varvi haram jadah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wei pukimak, video ori? Pelakon takori? Siapa pelakon sama macam anwar tu? Bagi la detail pukimak, bapak kau menyamar jadi juburi ke? Anak haram punya bangsa kalau part koranga da video HD terang lagi bersuluh pun nak kata tipu ya babi? Kalau part UMNO semua ko kata rausah, mana bukti? Bukti mana?

      Delete
  8. INI YG BUAT AKU MARAH DAHLAH PEREMPUAN INI CINA TAKKAN TAK BLH NAK LAWAN KALAU YE PUN BUDAK LELAKI UMUR 13 TAHUN AJE KOT TAKKAN TAK BLH NAK LEPASKAN DIRI, INI MESTI PEREMPUAN JALANG YG DIBAYAR DUIT OLEH DAP ATAU PEMBANGKANG LAIN UTK NAK MALUKAN NORG2 MELAYU KITA SEBAB CUBA LIHAT KENYATAAN DIA KENAPA HARUS SI BETINA INI NAK TARIK NAMA MAK BAPAK KONONNYA BAPA KERJA KERAJAAN, IBU GURU AGAMA. SEDARLAH WAHAI ORG2 MELAYU KITA CINA RASIS DAH MULA NAK JATUHKAN MELAYU KRG TAK SEDAR LAGI KE. KALAU BETINA INI HANYA MEREKA CERITA INI BAYANGKAN APA NASIB BUDAK LELAKI YG BLM KENAL AKAN KEHIDUPAN DUNIA.

    ReplyDelete
  9. Barangkali pompuan tu gila seks bila budak lelaki 13 tahun ini tak layan dia tuduh yg budak tu nak rogol dia pulak, kelakar aku baca artikel ini sebab langsung tak masuk akal, tapi aku simpati pada keluarga budak ini sebab mmg tak blh nak hebohkan identiti nanti merana hidup sekeluarga budak itu.

    ReplyDelete
  10. tak kisah kalau budak itu bersalah sekali pun apa perlu perempuan cina ini dedahkan segala identiti dia siap bagi alamat rumah itu agak kurang ajar aku rasa sebab kena ingat takkan seorang buat salah satu keluarga kena tanggung kritikan dan hinaan.

    ReplyDelete
  11. Malaysia boleh!

    Dah lupa ke kata2 kersmat ni?M

    ReplyDelete
  12. Memang budak melayu tak guna, buat malu bangsa melayu.
    Kalau aku jumpa budak tu memang aku sembelih dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Garang sangat....apa dah bukti cerita tu benar?

      Delete
  13. jeramkap samar lahni...

    ReplyDelete
  14. ini semua mst kerja pembangkang yg bg rasuah kat pompuan bangang tu utk wat tuduhan kat budak tu!! apa pny jns pompuan tak tau lah!!

    ReplyDelete
  15. hello semua. rasional lah. biar polis jalankan siasatan. yang benar atau salah tetap akan timbul akhirnya

    ReplyDelete
  16. Ada upah ke tu????
    PRU13 dah dekat..
    puak-puak tu kreate isu baru pulakkkk.
    kah kah kah..
    geli geman le dengan puak-puak tu.

    ReplyDelete
  17. fuck ini semua salah UMNO..hihi jgn mare ah

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!