PANAS BERAPI! ALLAH DALAM BIBLE MELAYU - KEHENDAK AGAMA KE KEHENDAK POLTIK?

Ini bagus punya artikel pasal isu Kalimah Allah aku nak share ni:

1. Blog ini pada Januari 2010 telah menerbitkan sebuah artikel berjudul "Cari Jalan Penyelesaian Segera Isu kalimah Allah" yang antara lain menggesa orang ramai menghormati titah perintah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Selangor mengenai penggunaan kalimah Allah.

 2. Ketika itu Tuanku Sultan Selangor bertitah agar semua pihak di negeri ini berpegang teguh kepada pendirian Majlis Fatwa Selangor mengharamkan pengunaan kalimah Allah oleh agama selain Islam. Menurut baginda keputusan tersebut haruslah dijunjung dan dihormati oleh semua pihak di dalam negeri Selangor.

 3. Ketika sambutan Krismas 2012 yang lalu, Ketua Menteri Pulau Pinang menggesa kerajaan Persekutuan membenarkan penggunaan perkataan Allah menggantikan kata nama Tuhan dalam Bible bahasa Melayu.

 4. Berikutan itu, Tuanku Sultan Selangor telah memanggil satu mesyuarat khas dengan beberapa Ahli Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), mufti dan pegawai tinggi MAIS dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada 6 Januari 2013.

 5. Menurut kenyataan akhbar, Tuanku telah membuat ketetapan dan menitahkan dengan tegas bahawa kalimah Allah yang merupakan kalimah suci khusus bagi orang Islam tidak boleh sama sekali digunakan di Negeri Selangor oleh mana-mana agama bukan Islam sebagaimana yang telah difatwa dan diwartakan pada 18 Februari 2010, (Sel. P.U. 6).

Baca seterusnya disini...

44 Responses to "PANAS BERAPI! ALLAH DALAM BIBLE MELAYU - KEHENDAK AGAMA KE KEHENDAK POLTIK?"

  1. sesiapa yg mempermainkan agama Allah dengan sengaja menempah bala serta laknat daripada Allah.Lihatlah negara Indon sendiri, x henti-henti ditimpa bencana dan sejarah nabi-nabi terdahulu seperti nabi Luth dll termasuk juga bangkai abu lahab yg terlalu busuk kerana mempermainkan agama Islam.

    ReplyDelete
  2. Ya Allah (Allah dalam konteks ISlam ye) Hambamu ini mohon ampun sebab hamba nak memaki selepas ini.

    HOI HADI KAMU INI SEUMPAMA SECALIT TAIK YANG MASIH DI SIMPAN DAN TIDAK DI SALAT OLEH LIM GUAN ENG DARI ANUSNYA SELEPAS LIM GUAN ENG BERAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg tinggalkan secalit taik selama 3 hari tak basuh tu orangnya saifool baukari.....tak caya pegi tengok repot polis yg dibuatnya. ha ha ha islam fucktul bari.....

      Delete
    2. Sakit laa bongok. Dara lagi. Habis yg nuar menjubo tu kau tak kutuk pulak. Dasar manusia munafik tak sedar diri. Arqam sesat mana diaorg mengaku. Pas pun sama sesat tapi kata org lain sesat.

      Delete
  3. Kalimah allah untok islam sahaja !

    ReplyDelete
  4. Lepas ni kita boleh lihat wajah Allah....gambar diatas menjelaskan segalanya....krn politik hadi lacurkan nama allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi Boroi tukang baca skrip aje, dalang dibelakang dia, si tua keparat lahanat dgn Rear Admiral pengkhianat bangsa & ugama

      Delete
  5. Sudah jemu dengan sandiwara politik UMNO. Orang ramai tidak boleh diper'lembukan' oleh parti UMNO=parti syaitan. Ingat untuk generasi akan datang asalkan bukan UMNOgok!Kalau tidak hampalah anak cucu kita diperbodohkan oleh golongan munafik ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pukimak betul la ko anon 7.55 .... nasib baik ko x ada depan mata aq klu x dah lama aq pijak teloq ko sampai hancur lumat.. pastu aq bagi anjing makan barulah ko akan sedar...

      Delete
    2. YE LAH TU. SEBODOH ORANG YG MENCACI UMNO NI YE. SELEMBU SAMA DGN ORG YG MELEMBUKAN UMNO. KESIAN DGN ANON YG MELEMBUKAN UMNO NI YA. DIA SERIBU KALI LEMBU DIA TAK PERASAN. WOW BRO AWAK DILEMBUKAN OLIH LGE ANAK BERANAK KAPAL SINK NGEHNGOH. KESIAN SUNGGUH

      Delete
    3. Woi anon bodoh skrg nie kt jgn cite pasal parti tp ttg agama islam kalimah allah hanya utk islam jgn main kn nama allah demi mendapat kn kuasa....takut lah pada allah....aku x paham napa pas sangup gadai kn nama allah hamya demi kepentingan kuasa

      Delete
    4. Bedah hoi! kalau anon tu ada depan nko berani ke nko nak pijak telor dia? Buat ngok, kalau tak kena penendang sulong! Aku tau kalau nko offer nak kulom pun anon to bagi penendang juga, sebab dia tau nko jahil murakap ibarat kaldai.

      Delete
    5. dulu kapir... sekaramg munafik pulak.... sedapnya mulut dia... memang dah tak boleh ubat ni...

      Delete
  6. KATAKAN TIDAK KEPADA KRISTIAN MENGGUNAKAN KALIMAH ALLAT SWT DENGAN TIDAK HADIR PERHIMPUNAN 12 JANUARI 2013. ARMD

    ReplyDelete
  7. KATAKAN TIDAK KEPADA KRISTIAN MENGGUNAKAN KALIMAH ALLAH SWT DENGAN TIDAK MENGHADIRI PERHIMPUNAN 2013. ARMD

    ReplyDelete
  8. Kalau Lim Kit Siang ni dari awal pendirian memang bertentangan dgn Islam, Anwar pulak pluralis dan liberalis, Mat Sabu gelar Anwar Aljub tapi hari ni buat magik partner dgn Anwar. Hadi Awang ni yg heran begitu mudah membuat fatwa2 yg berkemampuan mengundang segala bentuk bala mencurah2 kat Malaysia ni mengaku pulak sebagai ulamak. Aku sendiri pun pening taip benda ni. Itu belum lagi karakter2 yang lain. Kalau macam ni lah ciri2 orang yang nak jadi pemimpin di Negara kita ni, maaaampussssss kita!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la.... belum dia merintah kita dah kapir.. kalau dia merintah lepas pru 13 kita dah boleh tengok wajah Allah...

      Delete
  9. Sekarang Allah SWT sudah datgkan pentunjuk jelas siapakah PAS. Sudah sgt jelas PAS ialah syaitan bertopeng yg didatangkan kpd kita sejak zaman British lagi sebagai 'WAYANG' untuk bangsa Melayu yg mudah terpegun dengan 'lakonan agama'.. utk pesongkan AQidah kita seterusnya menghancurkan kekuatan kita Melayu Islam.

    Bukan UMNO yg meruntuhkan Islam, bukan Tun M yang mensuku kan Islam dan bahagian lain kehidupan tetapi sebaliknya PAS Laknatullah lah melakukan kerosakan demi kerosakan atas nama Islam pengasingan dan sekularisme agama dalam politik kehidupan mereka!

    Lihatlah HARAKAH JADAH, tiada satupun bentuk laporan mereka yang mengajak kepada Islam, kepada akhlak, kepada ilmu dan kepada Allah, sebaliknya mengapikan fitnah bohong dan berita karut marut supaya benci membuak2 pd kaum Muslimin yg lain..inilah sifat SYAITAN LAKNATULLAH!!

    ReplyDelete
  10. jgn heran lepas ni akan ada gereja yg akan mempamirkan kalimah Allah didalam dan luar gereja. Jgn heran anak cucu kita akan sembahyang digereja pula slps ini.

    Tahniah hadi, tahniah mat sabu, tahniah nik aziz, tahniah kepada semua penyokong pas.

    ReplyDelete
  11. Sahabat2 semua yang cintakan Islam dan Tanah Air..janganlah biarkan bumi Malaysia tercinta ini jadi cacamarba seperti Indonesia, Islam tidak eksklusif dan tertinggi seperti mana yg Allah Ta'ala Firmankan.

    Kasihanlah anak-anak2 kita yang masih kecil bermain2 di halaman rumah yg tidak tahu lagi erti cabaran musuh2 kafir yang mahu tarik mereka jadi Kristian dan agama sesat lain.. Waliyyazubillah..

    Kita bukan nak cakap UMNO itu perfect tp terasa amat takut sangat tiada lagi pautan kuat untuk jaga agama dan tanah air ini melainkan UMNO. Lihatlah apa PAS telah zinakan agama? Belum memerintah penuh lagi sudah mabuk dan sesatkan agama dengan macam2 perbuatan..

    Tidakkah kita takut pd Allah? Bagaimana Indonesia dilanda bencana2 besar yang amat menakutkan dan ngeri, tidak akan turun sesuatu musibah itu melainkan sebagai peringatan dari ALLAH..

    Janganlah kita biarkan ALLAH-TUHAN YANG KITA SEMBAH.-TUHAN YANG BERIKANH KITA REZEKI-TUHAN YANG BERIKAN KITA ZURIAT-TUHAN BERIKAN KITA NIKMAT MAKAN MINUM-TUHAN YANG TENANGKAN JIWA2 KITA UNTUK BERAMAL IBADAH - TUHAN YANG AKAN MENYELAMATKAN KITA DI MAHSYAR NANTI .. letakkanlah semapadan kita pada takat ini.. politik PAS suah jauh melampua.. politik pakatan haram sudah jauh sesat dan merbahaya untuk diikuti..

    ReplyDelete
  12. TERSANGAT TAKUT DGN BALA DARI ALLAH SWT KERANA KESILAPAN YG DI BUAT PASS MENYOKONG PENGUNAAN KALIMAH ALLAH OLIH PUAN KAFIR KRISTIAN. HANCUR KITA MCM INDONESIA. BALA DATANG BERTALU2. MEREKA YG TIDAK BERSALAH PUN TERKENA BALASANNYA. NAUZUBILLAG.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye betul 2inilah yg sgt ditakuti oleh umat islam dimalaysia ini...

      Delete
  13. Diharapkan badan2 agama yang ada dimalaysia ini menghalang dan jangan sesekali membenarkan perkara ini terjadi...
    Diharapkan anda laksanakan tugas anda jangan hanya membuat bodoh je dan menjadi barua pas...
    Pas 2memang dah sesat tunggu masa je dorang kena laknat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl kejora malam badan2 kerajaan yg terbabit silalah bertindak segera tentang isu ini sebelum terlambat takut nanti ramai org islam terlari akidahnyahanya kerana mereka yg gila kuasa ini.

      Delete
  14. Dah Terantuk Baru TengadahJanuary 10, 2013 at 8:59 PM

    perkara ni tak kan berlaku andainya umno mengunakan undang undang yg telah Allah tetapkan.....bila kena batang hidung tahu plak nak salahkan PAS atau pakatan rakyat.......salahkan pemerentah anda yang mengali lubang kuburnya sendiri...... umno yg telah menzalimi islam di negara ini mengapa tidak anda semua salahkan ha ha ha..........sekarang Allah telah turunkan balanya pada kita semua.......

    ReplyDelete
  15. Apelah pas nie sangup jual nama allah demi kepentingan sendiri...takut lah pada balasan allah...jgn trlalu gila kn kuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yang hipokrit pasal kalimah Allah ni kalau bukan Umno?
      2010, Idris Jala umumkan kabinet benar impot bible indonesia yang ada kalimah Allah. 2011 Nazri Aziz umumkan kabinet izinkan bukan Islam guna kalimah Allah di Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Sabah dan Sarawak.

      Ada hangpa semua buat bising masa tu? Mana ulama2 semua ada bagi fatwa? Diam sebab Umno yang luluskan!

      Delete
    2. Sapa.yang terlibat perlu menanggung dosanya. Tak kira Umno ke Pas. Jadi tarik baliklah bible versi indonesia.

      Delete
    3. ha ha ha kan aku dah kata memang umno yg jual agamanya.....parpukari saja main kan isu.....macam dia baguih sangat.....asyik tongang je mana dia tau bab agama.....

      Delete
  16. Ya Allah jauhilah kami drpd bnda2 nie semua... harap sgt agar perkara begini tak akn terjadi...

    ReplyDelete
  17. Aku ckp sakit hati dgn perNgai melayu pas drg sgp jual agama demi politik wei tak takut mati ke ha??? Nak main benda lain xpe gak tp ni pasal allah aku mmg tak blh terima lah... Aku yg dgr ni pun dah rasa takut sgt... Org2 pas tak rasa berdosa ke krg bersubahat sama dgn dajjal besar

    ReplyDelete
  18. Ulama.PAS yang bodoh dan dialam mimpi. Bangunlah dan hiduplah dialam.reality. Jadilah ulama yang peak performance. Ulama yang melihat daripada segenap sudut. Bukan ulama yang mempunyai satu akal sahaja.

    ReplyDelete
  19. Negara islam ....ilang tah ke mane!! Hudud dah ke laut...!!!! Tanah orang melayu rasuah ka cina dap...!!!! Kalimah ALLAH pun dibagi kat kristian gune!!! Sasau ke hapeh!!!!!!! Kalau macam tu ape kate nama babi tu kite tukau kepade pas!!! " selagi tak salah gune"..kata hadi!!!

    ReplyDelete
  20. LBGT boleh ke? boleh... human right tu..
    Tukar agama boleh? boleh... takda paksaan..
    Nak buat shopping compleks la.. tapi ada madrasah macamana? boleh... runtuhkan jer...
    Nama tuhan kita kongsi sama-sama pakai boleh? boleh... takda masalah...
    Maulud nabi boleh kita buat tak? eehhh... tak boleh... dah macam chrismas...
    tapi nama tuhan kan sama.. apa masalahnya? hmmm.. aa.. ummm... eh... mmmm...
    takpa2... nanti kalau tempat kitorg penuh.. boleh pinjam masjid yeee....

    ReplyDelete
  21. bodoh arr pic kat atas tu. Nasrani mengaku yg ilustrasi itu adalah Jesus (Isa Al Masih). Allah tu pulak adalah Sang Pencipta Langit & Bumi. Bagi penganut Nasrani, Isa dilahirkan tanpa ayah, & beranggapan bahawa Isa itu anak Allah. Oleh itu, Nasrani menganggap Isa adalah Tuhan, tetapi masih ada di atasnya iaitu Allah. Sebab itulah doa Nasrani sering diakhiri dgn: "Atas nama Bapa (Allah), Putera (Isa) dan Roh Kudus (para malaikat), Amen...". Islam tidak pernah tahu tentang perkara ini. Ya memang lah konsep ini berbeza dgn Islam, tetapi anggapan org Islam bahwa kristian menganggap Isa/Yesus itu adalah Allah, adalah tidak benar. Usaha pihak2 tertentu yg mahu supaya perkataan "AMEN" dihapuskan dari kitab bible juga adalah satu bentuk campurtangan agama lain yg tidak boleh diterima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 6.15 am untuk makluman tuan. Allah dalam bahasa Arab bermakna tuhan yang satu, tuhan yang tiada anak dan tiada yang setaraf dan tiada serupa dengannya. Kerana itu orang Melayu kristian tidak boleh guna kalimah Allah ianya tidak bermakna tuhan sahaja. Kerana tiada bapa maka beranggapan anak tuhan juga tidak diterima dalam Islam. Saintis telah membuktikan bahawa anak boleh dihasilkan tanpa bapa iaitu dengan proses pengklonan. Memang konsep kristian dan Islam adalah berbeza, dalam Islam hanya tuhan yang patut disembah.dan tidak melalui apa-apa perantaraan. Tidak kah kamu perasan bahawa kamu telah melebihkan Jesus daripada tuhan dan kamu mungkin meletakkan Jesus sama taraf dengan tuhan. Mungkin kristian mempunyai terlampau banyak mazhab, mungkin ada yang lebih mirip kepada Islam. Kami dalam Islam akan sembahyang dan berdoa terus kepada Allah dengan tiada perantaraan. Kita boleh katakan sebagai wireless. Dan kamu tahu apabila sembahyang orang Islam dipanggil menghadap Allah. Pada waktu itulah kami terdekat dengan Allah. Sila.perbetulkan jika silap mengenai kristian. Armd

      Delete
  22. Penghinaan org islam yg mengatakan Nasrani menyembah patung juga adalah tidak boleh diterima. Patung itu cuma satu simbolik sebagai 'arah' di mana kaum nasrani mengadap apabila bersembahyang. Ia berbeza dgn konsep sembah patung bagi Buddha & Hindu. Bukan apa bro...apabila sesuatu kaum itu menganggap yg mereka adalah yg terbaik & betul, pilihan Allah, akhirnya mereka menjadi ego & tanpa sedar menyerupai kaum Yahudi yg beranggapan mereka yg terbaik, lantas memandang rendah & prejudis terhadap penganut agama lain...

    ReplyDelete
  23. 6.21. Saya rasa konsep kristian seperti yang saya faham tidak sama dengan Hindu tapi mungkin ianya adalah sama dengan konsep Agama Buddha. Apabila saya tanya orwng beragama Buddha mereka pun kata bahawa Buddha bukan tuhan. Tapi memang mereka mengharapkan Buddha yang membawa doa dan amalan kepada tuhan. Untuk kami Allah telah mengajar kami bagaimana untuk menyembahnya dan itulah sahaja cara yang diterimanya. Cuma secara logiknya Jesus tidak mengajar orang Kristian untuk menggunakan patungnya secara simbolik untuk sembahyang. Dan saya rasa Buddha juga tidak menyuruh pengikutnya membuat patungnya. Tidak dapat dinafikan bahawa Buddha adalah seorang yang mulia semasa hidupnya. Dalam Islam Nabi Muhammad saw tidak membernarkan gambar atau patungnya dibuat kerana takut ianya akan digunakan sebagai simbolik seperti yang berlaku dalam.agama tuan. Sebenarnya orang seperti.Tok Guru Nik Aziz juga perlu menegah pengikutnya menggunakan gambarnya atau memyimpannya kecuali untuk urusan rasmi sahaja. Takut akan berlaku bahawa TG Nik Aziz mempunyai kuasa atau pun power. Betulkan kesilapan saya Armd

    ReplyDelete
  24. Armd, ko nih mmg bodoh ala2 UMNO!!!

    Tak tahu pasal agama keristian jgn pandai-memandai buat teori ikut kepala but*h ko!!!

    Secara dasarnya, majoriti org2 keristian pun tidak menuntuk penggunaan kalimah Allah utk mereka. ini hanyalah mainan politik org2 dungu perasan pandai spt ko jugak!!!!

    Agama Islam mmg hajar umatnya ckp mcm ko jugak ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10.26 Aku tahulah sikit-sikit sebab aku pernah ambil kursus agama-agama dunia masa kat univ di usa dulu. Kristian ada banyak mazhab yang aku tahu seperti katolik.protestant mormon dll. Dalam tu aku tengok ada macam-macam jenis church. Tapi aku nampak macam agama kristian ini telah diresapi oleh unsur-unsur ketuhanan roman. Sebab yang telah mempopularkan kristian adalah orang Rom. Dalam agama Rom, tuhan ada lelaki dan perempuan. Tuhan boleh kahwin dengan orang biasa. Anak tuhan boleh dibunuh oleh manusia atau orang biasa. Memang sebiji macam kedewaan Rom. Sebab itulah selepas itu Rom dapat menerima agama kristian dengan baik. Saya andaikan bahawa kamu adalah salah seorang Melayu kristian dan minta kamu fikirkan bagaimana tuhan dapat membiarkan anaknya dibunuh oleh orang Rom. Adakah tuhan lemah atau apa sebenarnya. Cuba kamu buat kajian dengan ketuhanan Rom adakah agama kristian telah diubah oleh orang Rom mengikut resepi mereka. Armd

      Delete
  25. Mana ada dalam sejarah bible suruh sebut nama Tuhan adalah Allah S.W.T. ...dalam bible sendiri pon xdak sebut nama God tue perlu di sebut Allah S.W.T....

    God sebagai Lord ada la...bodo la puak puak PAS ni...dah la x kaji bibile..lepas tue main sebat ja setuju dengan puak puak DAP jahiliah dan laknatukllah tue....

    lagi bodo la penyokong penyokong parti bodo tue...aduyaii..

    ReplyDelete
  26. Memang sebenarnya bible kristian Melayu adalah untuk orang Melayu kristian. Mungkin apa yang nak dijelmakan disini adalah pluralisme dalam agama. Mana-mana Melayu yang menukar kepada agama kristian masih bertuhankan Allah tetapi macam masuk mazhab lain je. Jadi tak salah kalau Melayu masuk Kristian. Dengan masuk kristian, Melayu akan bebas: free sex free, free alcoholic drink, judi free aurat dll. Untuk Nik Aziz dan Hadi. PM ada satu sahaja dalam Malaysia. Tapi setiap parti terutama Pas tidak menganggap PM sebagai ketua mereka. Ketua mereka adalah Hj Hadi. Jadi untuk liberalisma dan pluralisma dalam agama undilah DAPPKRPAS untuk mengekan ourway of life sekarang undilah BN. Pilihan adalah tuan yang bijaksana. Armd

    ReplyDelete
  27. AnonymousJanuary 11, 2013 11:57 AM...syabas kerana apa yg anda tulis berlandaskan apa yg saudara pelajari, bukan pendapat dan pandangan dari dalam tempurung...tapi nak jugak bercakap. CINTAI KEAMANAN DEMI MASA DEPAN ANAK2.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!