EMAIL BERAPI DARI PEMBACA MENGENAI ISU KALIMAH ALLAH!

Salam Bro parpu,

Saja je gua email kat lu pasal gua geram dengan isu kalimah Allah. Gua tgk makin menjadi2 ni. Geram sungguh gua. Sultan Selangor sebagai Ketua Agama pon dah tak nak dengar.

Bagi aku ni yang belajar agama tidak la tinggi mana, pon boleh fikir yang penggunaan nama Allah itu tidak sesuai digunakan oleh bukan Islam. Kenapa aku cakap camtu?

1. Anak-anak kecil tidak dapat membezakan mana satu Islam mana satu bukan Islam.

Kita cakap yang Allah itu satu pada anak-anak kita. Kita cakap Allah tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Kita cakap Allah itu adalah pencipta alam ini dan tidak satu boleh disamakan dengan Allah.

Tapik bila nama Allah ini digunakan bukan Islam, contohnya agama Kristian tgk2 Allah ni ada anak iaitu Nabi Isa. Dia takkan panggil Jesus nya. Dia akan panggil Nabi Isa kalau dia buat buku. Dalam cerita-cerita dia nanti yang ditujukan khas untuk budak-budak, dia pastinya mnggunakan peluang ini untuk mengoptimumkan penggunaannya. So kanak-kanak akan jadi keliru. Tiba-tiba tgk kat gereja ada kalimah Allah. Tgk2 kat cerita Nabi Isa ada nama Allah yang diceritakan dalam versi Kristian. So camner tu. Mereka duit byk. Buku setahun boleh keluar berpuluh ribu dan lambakan buku keluaran mereka akan berada dalam pasaran. Takleh nak halang sbb dalam perlembagaan tiada sekatan untuk mengamalkan agama lain. So kita nak cakap apa pada anak2 kita. Tahu2 je mereka dah baca buku tu. Jgn lupa kanak-kanak paling kuat ingatan mereka. Kena pulak kat sekolah cikgu guna buku tu untuk ajar anak-anak yang kononnya mengajar agama Islam. Ada kita tahu? Doa pula yang diamalkan di sekolah dibaca oleh anak-anak kita ikut cara mereka. Ada kita tahu? Sekarang ini kita rasa selamat sbb tahu bahawa perkara sedemikian dilarang. Tolong la sedar UMAT ISLAM Malaysia, penggunaan kalimah Allah ini bukan takat nak guna sahaja. Ada lagi plan dia yang lain....Tolong la bangkang perkara ini. Bersatu la untuk menghalang perkara ini atas nama ISLAM.

2. Perang Crusade Tentera Kristian Tidak Pernah Laungkan Allahhuakbarada 3 perang salib sebelum ini. Peperangan ini mmg antara Umat Islam dan puak kristian. Yang aku hairannya, dalam ketiga-tiga perang salib ni, tidak pernah aku baca satu kisahpon yang ada dalam internet atau movie hollywood, mereka laungkan Allahhuakbar bila berperang. Hanya tentera Islam sahaja. Dah tu, kalau perang tak pernah guna abih nak guna pasal apa sekarang? Common la ni bukan pasal kalimah Allah sahaja. Ini merupakan satu kaedah colonization secara tersirat.

Kalau dulu tahun 1511, Alfonso De Alburque datang Tanah Melayu ni boleh colonized Melaka dengan perperangan, tapi sekarang nak mulakan perang salib ke 4 bukan cara berperang. Yang negara Islam dok beli peralatan tentera padahal perang salib ke 4 mungkin dah pon bermula tetapi bukan lagi menggunakan kaedah konvensional. Ada ke dalam mana-mana tulisan sejarah Alfonso melaungkan ALLAHHUAKBAR masa takluk Melaka? Kalau ada la mesti Sultan Melaka ajak bincang sbb nak tanya ko ni Islam ke apa? Dalam cerita Kingdom of Heaven tidak ada satu pon nama Allah disebut oleh pejuang kristian dalam memepertahankan bumi Palestin. Ni nak guna nama Allah untuk apa? Kalau peperangan kerana agama tiada laungan Allahhuakbar, ni kenapa masa ni nak guna? Ada tujuan lainkan? Bagi aku tidak lain dan tidak bukan ialah bentuk penjajahan baru gerakan bawah tanah dan perang salib 4 telah pon bermula.

Orang Islam menggunakan kalimah Allah dengan penuh berhati-hati. Nama ini amat tinggi darjatnya. Tapi kenapa bila nak guna nama Allah, ada anasir-anasir yang pertikaikan Azan? Bukankah laungan Allah itu? Ada sesetengah kawasan perumahan yang menentang pembukaan surau. Sbb apa?? Bising bila Azan. Aik, nak guna nama Allah tapi masa azan dikatakan bising lak? Orang Islam bila laungkan nama Allah, betapa gerunnya mereka mendengar nama tu hinggakan tidak selesa kalau sedang buat perkara yang mungkar. Nama Allah digunakan oleh orang Islam bagi menyeru ke arah kebaikan selain dari panggilan solat. Yang depa ni nak guna nama Allah ni untuk apa? Ada agenda lain bukan? Dalam bible versi mana-mana sekalipon dia tak sebut Allah, dia sebut The One. Napa dulu2 tak bubuh Allah dalam bible? In fact dalam mana debat yang aku tgk dalam Youtube Deedat ke, Zakir, ke takder lak pembentang kristian menggunakan kalimah Allah. Ni apahal kat Malaysia ni nak guna nama Allah ni?

Benarkan penggunaan nama Allah sbb kononnya orang Islam boleh tarik minat orang bukan Islam masuk Islam.

Aku rasa ni la sbb orang-orang yang sokong benarkan. Sbb kononnya inilah peluang untuk kembangkan bilangan orang Islam. Bila nama Allah digunakan, orang bukan Islam boleh kenal Allah. Oit kalau ni la alasannya, ini lah alasan paling bodoh dan sangap oleh pemimpin Islam. Kenapa?? Buat masa ini nak keluarkan buku mengenai Islam pon amat sedikit berbanding publication orang krisitian. Ko pikir dorang nak ke baca buku tulisan korang. dengar pon idak apatah lagi nak baca. Kalau inilah alasannya, strategi ni bakal makan diri. Kena ingat puak-puak kristian telah memulakan langkah untuk memulakan crusade ke 4. Bibit dia sama dengan masa mula-mula perang salib 1, 2, dan 3. Perang Psychology. Mengukur kekuatan Islam. Dan buat masa ini mereka rasa boleh menang sbb ada orang Islam sokong.

Nak cerita berapa ramai orang bukan Islam dalam Malaysia yang dah di Islam oleh puak2 ni pon aku tak tahu berapa ramai. Tapik gerakan mubaligh kristian mmg ramai dah kristian kan orang. Mereka ada duit, kemudahan dan determination mereka tinggi. Tak macam orang-orang Islam. Yang ustaz-ustaz nya dok sibuk BERBALAH SESAMA SENDIRI. UAI kata UFB salah, UFB kata UAI tak paham. UAI kata pemimpin ni ngok. Dr MAZA dok kata orang ni salah. Oit korang tak nampak ke gerakan subersif sedang berjalan semasa korang tgh sebok tegakkan pendapat korang. Takleh ke bersatu kata jangan guna. Walaupun dulu2 kata boleh, tapik di Malaysia ni cakap je ikut cakap Ketua Agama iaitu Sultan. Sultan kata tak boleh, ikut je. Jangan byk songeh. Takyah ulas-ulas kata dalam syarak, history kata macam ni macamtu. KETUA AGAMA kata takboleh dah kata je tak boleh dan takyah ulas kata boleh. BOLEH TAK USTAZ2 bersatu?

Kalau ustaz-ustaz cerdik pandai dalam Islam ni tak bersatu takkan umat Islam nak bersatu. Sbb gurunya pon dah tak bersatu. Apa yang terjadi sekarang ialah kalau statement tu tak betul dan salah dan bakal merugikan pihak pembangkajng, korang diam. Tak nak ulas. Hanya bersetuju sahaja ulas. Kalau yang boleh memenangkan pembangkang....bukan main ceramah korang kata orang ni salah...tak paham agama tak belajar...Oit tolong la!! ATAS NAMA ISLAM, boleh tak kita agree yang nama ALLAH itu hanya orang Islam sahaja pakai di bumi Malaysia. Nak pakai di negara lain planet lain waimah segala pelusuk mana pon guna lah. Tapi di Malaysia dengar cakap SULTAN sebagai KETUA AGAMA ISLAM. Dia kata tak bleh....tak bleh. Dah dok diam2. Yang nak ulas2 lagi buat apa? Tak murtad pon aku kalau Islam kata boleh aku kata tak boleh. Tak rosak pon akidah aku kalau aku kata orang Islam takleh pakai nama ALLAH. Jadi nak buat apa diperdebatkan lagi?? Belajar agama tinggi2, buat benda basic iaitu perpaduan pon tak boleh. Asek nak menghentam dan menyatakan pendapat dia betul. Ni pasal nama Allah bukankah senang sahaja.

Itulah padangan aku pasal kalimah Allah. Mmg ada orang tak setuju dengan pendapat aku. Tapi ini pandangan aku dan aku hanya nak pastikan Islam di Malaysia tiada kekeliruan. Sorry bro panjang....heheheheh geram punya pasal.

35 Responses to "EMAIL BERAPI DARI PEMBACA MENGENAI ISU KALIMAH ALLAH! "

  1. 2 juta umat islam indon murtad setahun... masihkah kita bersangka baik dengan penggunaan kalimah yg pasti akan mengelirukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade yg nak kena sembelih ni. Lama dah tak kuor ni. .

      Delete
  2. Sape ckp org tk setuju dgn pendapat sedara??? Saya sokong 1000%. Perang pun perang lah.

    ReplyDelete
  3. Terbaik bro.. Pandangan anda sama dgn saya.. Yg paling bangap bin bangang bin bingai ni si Hadi & Pok Nik Ajis.. Nak tarik org kristian fahami Islam benarkan nama Allah dlm bible.. Tahap bangang nak mampus.. Bolehkah org yg dipanggil Tok Guru oleh PAS ni bercakap macam tu.. Aku dah naik menyampah tengok muka 2 org nyanyuk ni.. Kahak ptuihhh!!!! kat muka 2 org ni.. melacurkan agama sendiri utk kepentingan politik sempit diaorg ni.. amat menyedihkan kita sesama Islam bergaduh sesama sendiri.. org kapir laknat ketawa besar2an sebab org Islam sendiri sokong gerakan utk menjahanamkan Islam di negara sendiri.. Bodoh punya PAS... bodoh punya Pok Nik Ajis & Hadi..

    ReplyDelete
  4. Kepada Lim Guan Eng....
    Usah bercakap kalo tak faham. Kalo memang niat tersembunyi wujud....memang LGE akan terus bercakap. Cara kunci mulut dia hanya dengan kalahkan di di PP. Masalahnya... ada orang Melayu dalam parti LGE dan yang sepakat dengannnya... seolah-olah buta mata, buta hati... dan sama korup sepertinya...PAS dan Melayu yang menyokong peliwat.... sedarlah sedara..... camne nak cakap lagi....
    Sedarlah.... apa yang tak dibuat oleh peliwat tu sekarang ni....??

    ReplyDelete
  5. KERANA PANGKAT DAN HARTA DUNIA MEREKA
    MENGHALALKAN APA SAHAJA...
    ALLAHUAKBAR..YA RAHMAN...YA RAHIMM...
    SEGALA PUJIAN HANYALAH BAGI ALLAH YANG
    ESA...SELAWAT DAN SALAM KPD MUHAMMAD
    RASULLULLAH,AHLI KELUARGA DAN SAHABAT BAGINDA.
    YA ALLAH LINDUNGILAH AGAMA,NEGARA,
    KELUARGA DAN BANGSA KAMI DARI ORANG
    DAN SYAITAN YANG MEROSAKKAN LAGI
    MENYESATKAN.
    AMIN AMIN YA RABBALA'LAMIN.

    ReplyDelete
  6. Percayalah kamu wahai org islam di Malaysia. Rata-rata (bukan semua) dari kamu adalah bodoh. Ramai di kalangan kamu adalah jahil walaupun luarannya nampak soleh. Orang yang memperjuangkan Islam di Malaysia adalah minoriti. Kerajaan Islam ini akan tumbang pda PRU-13 nanti. Bukan kafirin yang tumbangkan, tetapi orang-orang dari kalangan kamu sendiri, umat Melayu Islam.

    ReplyDelete
  7. Kita tak payah masuk gereja bila nak tukar agama. Agree dan reda nama Allah digunakan bermakna paham dan tahu Allah akan disyirikkan menjadi 2 atau 3. Ini dah cukup menjadikan kita termasuk dalam golongan tu. Harap serban je berat, janggut sampai kepusat, dahi lembam dan ilmu tinggi belajar sampai ke Madinah dan Al-Azhar tapi jual agama. Kalau tak sempat tarik balik dan bertaubat tak tau laa macamman akhiran Husnul Khotimah ke Su’ul Khotimah.

    ReplyDelete
  8. ade lembu yg ckap kalau mcm tu mana2 lagu negeri yang ade nama Allah kene tukar la.sebab nanti orang bukan Islam tak boleh nyanyi.

    kat sini kerajaan melarang 'penggunaan' perkataan Allah oleh orang bukan Islam bukannya melarang menyebut perkataan Allah.

    Kita orang melayu memang tak de masalah kalau orang bukan Islam nak sebut nama Allah. kadang2 bila kita selalu ckap 'Ya Allah' dia orang pun kadang tiru sebut ayat yg sama.

    kepada Pas jgn la desperate sgt. besar implikasi nya. apalah sgt nak jd perdana mentri kat dunia ni. berapa bayak sgt nak makan. berapa kuat sangat nak berkuasa. semua tu sekejap sahaja. jngan gadaikan agama.

    ReplyDelete
  9. babai pas.
    dulu I luv you.
    now I meluat kat you.

    ReplyDelete
  10. AsSalam..
    Saya amat khuatir dan membuatkan saya merasa selamat kah generasi kita akan datang? Kalau dulu PAS mengkafirkan UMNO melalui Amanat Haji Hadi Awang yang kononnya perlembagaan negara kita adalah perlembagaan penjajah (kafir) maka harus ditentang.. maka wujudlah pemberontakan (peristiwa Mamali) dan juga sistem sosial masyarakat yang haru biru iaitu bersembahyang dua imam, nikah tak sah, boikot keluarga sendiri, bercerai berai dan haram makan makanan dari saudara mara (yang telah dikafirkan).. Maksum sungguh mereka ini.. Tup tup pada dewasa ini dengan sukarela mengizinkan kaum kafir menggunakan kalimah Allah. Pening saya dan bertambah kekeliruan pada pemikiran saya.. manusia bernama Hadi Awang dan Nik Aziz ini Islam atau hanya Islam (PAS). Dapat tak kita jamin kalimah Allah itu tidak bersepah merata.. atau mungkin kah akan tertulis di T-Shirt dan boleh di bawa ke dalam tandas.. sebab golongan ini akan berkata kalimah "Allah" milik mereka juga.. Mengapa golongan ulamak politik sentiasa ingin mencari kemenangan politik dan sanggup "melacurkan' agama sendiri???
    Saya nak ulas dalam-dalam saya bukanlah ahli agama tetapi saya punya hati dan perasaan serta kecintaan saya pada agama saya amat tinggi. Tolonglah wahai nik aziz dan hadi awang buang ego kamu tu demi keutuhan agama Islam di Malaysia ini. Maaf jua. Wallahualam..

    ReplyDelete
  11. Bro Ghazali cakap " seolah-olah buta mata, buta hati... salah tu . MEMANG diorang ni buta mata dan buta hati. bukan seolah-olah lagi..

    ReplyDelete
  12. Sebab terlalu banyak makan kunyit mereka akan teruskan perjuangan tersebut demi menaikan Aljuburi jadi PM..tapi susahlah sebab Allah tidak izinkan.kalau tidak Anwar dah jadi PM tahun 1998 dulu.tapi apa nak buat dia tak percaya pada qadak dan qadar dan terus menyondol nak jadi PM.

    ReplyDelete
  13. MINTA HADI AWANG & NIK AJIS TRANSLATE BACAAN CHRISTIAN INI:-

    "IN THE NAME OF THE FATHER AND OF THE SON AND OF THE HOLY SPIRIT, AMEN"

    "FATHER" bermaksud "GOD" atau "LORD" atau "TUHAN"
    "SON" bermaksud "JESUS" atau "ISA"
    "HOLY SPIRIT" adalah "ROH" yang "SUCI" atau "KUDUS"

    Inilah bacaan LAZIMnya oleh penganut Christian, serupa juga penganut Islam dengan bacaan Bismillah... untuk memulakan sesuatu yang dikerjakan. Buka mana mana "Bible", jika ada bacaan penganut Kristian bermula dengan " DENGAN NAMA ALLAH DAN ANAKNYA JESUS DAN ROH YANG KUDUS, AMEN" Tak ada pun .... yang ada hanya berbunyi begini: Dengan nama Tuhan dan Anaknya Yesus (Jesus)dan Rohnya yang Kudus.. Amen.

    Sekarang Hadi & Nik Ajis, kata, OK orang Kristian boleh gunapakai "ALLAH" untuk ganti perkataan "TUHAN"

    Bagi orang ISLAM, kita dididik semenjak kecil lagi, TIADA Tuhan yang disembah, melainkan ALLAH ... ALLAH tidak beranak dan tidak diberanakkan ....

    Kalaulah ALLAH dalam Islam itu adalah ALLAH yang sama dalam Kristianiti, jelas bererti ALLAH ada punya ANAK bernama ISA (Jesus) a.s. Ibunya ISA a.s. bernama MERIAM (Mary)a.s. tapi mengapa diajar sejak mula lagi orang ISLAM dengan pendapat ALLAH tiada anak dan tidak diberanakkan?

    Siapa yang BOHONG... Al-quran ker atau HADI & Nik Ajis?

    Menuntut penjelasan dari Hadi dan Nik Ajis ... !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahaya nya!!! Aduhai!!

      Delete
    2. Halal dah darah . Halal dah darah

      Delete
    3. saya nak mintak paste komen ni di face book sya utk tatapan teman2 yg tertutup masih hati supaya mereka berfikir.. thanx

      Delete
    4. Father maknanya bapa. God maknanya tuhan lelaki. Maknanya tuhan orang kristian sekarang adalah lelaki. Jadi tak boleh guna kalimah Allah sebab Allah bukan tuhan lelaki.

      Delete
  14. Aku rasa,kepada kita semua rakyat marhain yang benar2 sayangkan Islam ni harus mula bertindak..tak perlu tunggu badan2 NGO ker Kerajaan ker nak mulakan.Kalau kita rakyat biasa ni bersatu membantah penggunaan Kalimah Allah ni maka aku rasa impaknya akan lebih besar/terasa.Kumpulakan seramai mungkin di setiap negeri,daerah,kampung dalam Malaysia ni seterusnya berarak beramai2 menyatakan bantahan.Tak perlu lakukan serentak,dan tak perlu lakukan di satu lokasi saja,stadium ker dataran ker,lakukan dimana2 di kampung ker felda ker pekan kecil ker...hari2 pun tak apa.
    Aku sedang usahakan benda ni di tempat aku...harap2 akan menjadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus!! Aku setuju Anon Jan 10 431pm. Kita buat dari keluarga kita sendiri. Biar parti apa kita asalkan Islam perlu ikut cara saudara.

      Delete
  15. Masalah ya ustaz2 politik dlm PAS nak kejar jawatan,kuasa kekayaan , bukannya utk agama dan negara..bukannya tak tau hukum agama.. puak PR yg lain pulak agenda tersirat nak merosakkan akidah Muslim Malaysia, umat islam tak blh dikalahkan melalui peperangan kerana sejarah telah terbukti.Jadi, cara org Islam blh dilemahkan ialah melalui ideologi ciptaan zionis iaitu islam liberal, islam pluralisme dll.. LGBT dan sebgainya.. Sigmund Freud kononnya ahli falsafah tersohor keturunan yahudi lah yg memulakan ideologi seks bebas dan kemudian diagungkan oleh media barat , media barat pula dimiliki oleh zionis..

    ReplyDelete
  16. Apa citer ah jib gor, apa pendapat dia?
    Tolong jgn bersembunyi bawah rambut tebal bini hang boleh tak!!

    ReplyDelete
  17. Saya sokong 100% pandangan pengirim emel.

    Roommate saya sendiri seorang kristian, dan saya pernah baca beberapa buku ketuhanan milik dia. MasyaAllah, jika ditakdirkan saya masih mentah dan tak mendalami ilmu agama paling basic, dah tentu saya percaya bulat2 apa yang ditulis dalam buku tu. Sungguh begitu banyak kalimah ALLAH yang digunapakai dalam buku-buku ketuhanan mereka, ALLAH yang mereka percaya TAK SAMA dengan Allah yang kita sembah. Memang boleh terpesong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nauzubillah!! Bahaya sungguh!!

      Delete
  18. Mana suara Majlis Fatwa Kebangsaan? Mereka patut keluar kenyataan dan jangan jadi syaitan bisu pula.

    ReplyDelete
  19. Wei janganlah main2...
    Takut sikit dengan azab allah wei...
    Sial punya guan eng apa hak ko wei cina kafir lahanat...
    Apa hak ko wei..
    Pas kenapa diam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mn pencacai parti pas islam semalaya mn. . Dlm bab ni yak masuk bunyi plak bampak sgt bodoh jahil. . Sokong ngat la pas.

      Delete
  20. apasal lah skrg nie sampaikan isu kalimah Allah pn dibuat main2 ha??? tak tkut ke dgn azab Allah!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mawar hitam dah nak akhir zamanlah ini sebab itu mereka dah tak takut utk melakukan dosa besar langsung dan tak takut dgn azab ALLAH SWT.

      Delete
  21. nik aziz ,hadi,dah jadi ejen yahudi..berboss kan anuwar

    ReplyDelete
  22. INILAH TANDA2 DUNIA NAK KIAMAT AGAKNYA SAMPAIKAN KALIMAH ALLAH PUN BLH DIBUAT MAIN2. TAK TAKUT DGN AZAB ALLAH SWT KE. KENAPA HANYA KERANA KUASA DAN DUIT SANGGUP MENGADAIKAN AGAMA BANGSA DAN NEGARA.

    ReplyDelete
  23. Anak Kechil-

    kenapa tdk terfikir bila kanak2 puak kristian lak terkeliru.....tgk dalam bible de kalimah Allah org Islam de kalimah Allah.....kenapa pk yg kanak2 melayu jer akan terkeliru???knpa???adakah sebab mak bapak krg bg didikan agama??sehinggakan tidak tahu membezakan agama lain....mohon penjelasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. bible dimelayukan untuk memerangkap majoriti melayu islam di negara ini. kenapa cetek sangat akal lo utk fikir? kenapa di melayukan? untuk siapa? orang india N cina cakap melayukah dalam keluarga mereka? otak letak kat lutut.

      Delete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!