DASYAT GILE LE! AIR TAKDE, SALAH SYABAS DAN KERAJAAN PUSAT TAPI BUKAN PAKATAN LAHANAT KAN?

Bagi yang tidak ada otak, masalah bekalan air yang meruncing dan terjejas teruk di Selangor, akan dihempap ke kepala Kerajaan Pusat dan syarikat konsesi air, SYABAS. Malah bagi yang tidak berakal pula, menggunakan masalah yang menyusahkan rakyat Selangor sebagai modal, kononnya itulah balasannya apabila keinginan Pakatan Rakyat untuk mengambilalih konsesi air di Selangor, tidak disokong dan ditentang.

Hakikatnya, para pecacai Pakatan Rakyat sudah kehabisan modal kerana ketamakan dan keserakahan Pakatan Rakyatlah yang menjadi punca kepada masalah bekalan air yang sedang meruncing di seluruh Lembah Kelang sekarang ini.

Bagaimana hendak disalahkan SYABAS memandangkan Kerajaan Negeri Selangor yang berada dalam genggaman Pakatan Rakyat yang menerima pinjaman daripada Kerajaan Pusat yang nilainya beratus juta ringgit untuk sistem pengepaman tambahan pada Mac 2011 tetapi sehingga sekarang, tidak melaksanakannya. Bahkan jangankan sistem sokongan tersebut, pelan dan rekabentuknya pun masih belum ada?

Bagaimana hendak disalahkan SYABAS sekiranya, Pakatan Rakyat enggan membina loji rawatan air yang lebih berkeupayaan untuk memenuhi permintaan domestik yang semakin meningkat saban hari, walhal SYABAS tidak boleh berbuat apa-apa seandainya Kerajaan Negeri Selangor dari awal lagi sudah memberi pelbagai alasan untuk tidak membinanya, sekalipun kos pembinaan ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan Pusat?

Bukankah Kerajaan Negeri Selangor yang beria-ia menyalahkan kononnya, projek loji rawatan air yang lebih berkeupayaan memenuhi permintaan, sebagai projek mengkayakan kroni UMNO sedangkan menurut para pemimpin Pakatan Rakyat, air mentah sudah lebih daripada mencukupi di Selangor.

Dan walaupun diberitahu bahawa tidak ada seorang manusia pun di Selangor yang mahu menggunakan air mentah, para pemimpin Pakatan Rakyat, dan pecacai mereka, tetap menyatakan, loji rawatan air yang lebih berkeupayaan tidak diperlukan, sebaliknya yang diperlukan adalah menggantikan SYABAS dengan kroni Pakatan Rakyat.

Anda bayangkanlah…

Sebiji periuk digunakan untuk menanak sekepul beras. Bagaimanapun, otak pecacai Pakatan Rakyat, menyalahkan periuk nasi kerana beras sekepul yang ditanak tidak menjadi empat kepul. Pecacai Pakatan Rakyat tidak menyalahkan tangan yang memasukkan beras ke dalam periuk tersebut.

Itulah yang dimaksudkan oleh Xavier Jeyakumar, salah seorang Exco Selangor yang mengulas tentang masalah bekalan air yang meruncing. Katanya, yang perlu disalahkan adalah SYABAS dan bukan Kerajaan Negeri Selangor.

Bodoh sangatlah bagi sesiapa sahaja yang percaya dengan apa yang dikatakan oleh Xavier Jeyakumar. Kalau Kerajaan Negeri Selangor enggan membenarkan pembesaran loji rawatan dengan meluluskan tanah gunaan atau menggunakan pinjaman yang diberikan oleh Kerajaan Pusat untuk tujuan tersebut tetapi bagi perkara yang berkaitan rapat dengan publisiti Pakatan Rakyat di Selangor, bagaimana masalah tersebut boleh diselesaikan?

Masalah air ini sudah cukup untuk membuktikan bagaimana Pakatan Rakyat Selangor yang diketuai oleh Khalid Ibrahim, hanya memikirkan keuntungan untuk parti mereka, berbanding kesejahteraan rakyat. Pakatan Rakyat tidak akan peduli walaupun terdapat rakyat Selangor yang mati kehausan selagi mereka tidak dapat membolot projek air yang merupakan industri yang amat menguntungkan.

Bukankah kerana kemaruk dengan keuntungan besar itu jugalah Pakatan Rakyat Selangor dan Khalid Ibrahim enggan membenarkan projek Loji Rawatan Air Sungai Langat II diteruskan?

Dan bukankah kerana kemaruk dengan untung besar jugalah, Pakatan Rakyat mencari jalan menyalahkan SYABAS walaupun di dalam SYABAS ada 30% kepentingan Kerajaan Negeri… semata-mata untuk membolehkan syarikat kroni Pakatan Rakyat menguasai industri air di Selangor, sepertimana yang mereka lakukan dalam kes pembersihan dan sampah.

Bukankah sampai sekarang, masalah sampah di Selangor masih belum selesai dan sistem yang kononnya lebih canggih dan cekap berbanding Alam Flora Sdn. Bhd. yang diadaptasi oleh Khalid Ibrahim, tidak lebih daripada satu retorik semata-mata?

Sumber: Selangor Daily

38 Responses to "DASYAT GILE LE! AIR TAKDE, SALAH SYABAS DAN KERAJAAN PUSAT TAPI BUKAN PAKATAN LAHANAT KAN?"

  1. PRU ni YB2 PKR yg bertanding..aku akn berkempen memastikan Lenyapkan saja calun2 dri PKR...tunguuu.....ubah ke BN lg bagus..masa anda dah TAMMAT..........OPPSSS...sorry PKR

    ReplyDelete
  2. Tak pe, korang undi je PKR pada PRU ni nanti. Bior jadi contoh kepada negeri2 yang lain. Korang nak sangat PKR bentuk kerajaan pada PRU yang dulu kan. Nah ambik korang. Amacam ,harga minyak kat negeri2 pakatan, ada murah?, air percuma?, cukai turun?..hehehe...

    ReplyDelete
  3. Syabas tu tak cekap urus air. Tukar lain syarikat. Ramai syarikat lain mampu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1157 contoh takde otak

      Delete
    2. 1:42

      air putus SYABAS (operator) la punye tnggung jwb...mcm kalu letrik putus kita jerit kat TNB...ada kau salahkan kjaan?..takde kan..

      Delete
    3. Kerajaan penyelesai masaalah,
      Bukan pengagih tuduhan
      Kalau nak menunding jari, jadilah pembangkang!

      Delete
    4. syarikat keluaran anwar rasanya lagi bagus.... ambik air hasil tadahan babi2 belaan khalid gagap dgn guan eng tue ..... ye lah... penokong fuckatan rakyat kan suka minum air2 macam tue......

      Delete
  4. Cukai Pintu sama je...Sampai matipun aku x akan pangkah (PornKR, DAPigs, Parti Ajaran Sesat@ PAS)

    ReplyDelete
  5. rupa nya yg tak ada air ari tu sebab pam rosak, lima-lima rosak sebab tak buat maintenance, yg dah rosak setahun lebih pun ada, syabas buat dek aje, macam tak tau buat kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. syabas buat dek je asal xsuruh si gagap tu ambil tindakan...
      alasan tak logik

      Delete
    2. tempoyak

      kalu betul kau ada masalah air & kau duduk kat sgor kau harus marahkan SYABAS...kalu kau betul2 jujur la & bukan main politik..

      Delete
    3. 48 surat dah keluar boleh kata buat dek lagi? Bangang tak boleh di ajar namanya nih.

      Delete
  6. Parpu Kari Haram Jadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 12.22... pukimak haram jadah sial babi hanjing makan taik guan eng.........

      Delete
    2. apa mslh kau anon??? mcm bangang je!!

      Delete
  7. Kerajaan Negeri tak boleh cuci tangan. Selama ini rakyat dikelentong dengan berbagai dakyah jahat PKR dengan menunding jari kepada orang lain apabila timbul sesuatu masalah. Konspirasi, kroni, kafir, pembunuh, rasuah dan sebagainya dijadikan tiket untuk memburukan Kerajaan. Pemimpin BN yang menyeleweng tak pernah terlepas dari undang-undang tetapi anda dapat melihat pemimpin Pakatan Rakyat sentiasa memburukkan institusi Kehakiman/Beraja/Penguatkuasa seperti Polis supaya rakyat dapat ditipu berulangkali dan menerima bulat-bulat cakap mereka.
    PAS sendiri sanggup memutarbelit agama bagi menghalalkan apa sahaja permasalahan Pakatan Rakyat walaupun ia bertentangan dengan ajaran Islam. Tak hairanlah kita dapat melihat betapa lemahnya perpaduan serta aqidah Melayu Islam masakini apabila pemimpin mereka tidak berpegang kepada prinsip perjuangan. Akhirnya rakyat sendiri yang menderita.

    ReplyDelete
  8. Macam mana SYABAS nak buat maintenance kalau CAPEX di bekukan. Bagi pecacai yang asyik dok salahkan SYABAS, fahami dulu apa itu CAPEX. Kalau bengap jangan dok komen. Macam ni lah, cuba bayang kan pakai kereta company. Lepas tu bila time service, semua kos service dan maintenance dibekukan. Bila rosak, boleh apply untuk service yang rosak major je atas benda yang priority dulu. Kalau tayar botak, pakai je le selagi tak meletup. Bila meletup baru apply tukar. Itu pun kalau lulus dapat peruntukkan tukar, kalau tak, pakai tayar korek je. Janji jalan...Bila kerja tak jalan, tuan kereta disalahkan. Amacam, itu cara Kerajaan negeri sekarang buat.... ada faham... kalau tak faham, memang mangkuk la pecacai anon 12:17 diatas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. CAPEX utk project baru. definition capex is capital expenditure which means that the expenditure must has an impact to prolonged the economic life of the asset. Cube check annual report syabas ader satu note for CAPEX so camner ley ckp beku. MAsalah x der air sbb pam rosak pam rosak bukan byk CAPEX brother sbb maintanence is under revenue expediture. So brader nak citer psl CAPEX sile la bace IAS 16, PPE first k

      Delete
  9. mai pakat ramai-ramai pru13 pangkah barisan. pakatan dah tak boleh nak selesaikan masaalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes btl2... jgn lupa pangkah barisan nasional ye...terbaik!

      Delete
  10. BANYAK PERBEZAAN SEWAKTU UMNO YANG MEMERINTAH TIDAK BANYAK YANG MEMDATANGKAN MASAALAH BILA PAKATAN AMBIL ALIH BERMACAM MASAALAH TELAH BERLAKU ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbb BN dengki bila kalah...tu yg byk masalah...

      Delete
    2. hahaha...apa kejadahbya nak dengki bukan bn yg uruskan negeri selangor...
      akai ada ka!

      Delete
    3. BN dengki? Alasan bangang nak cover diri yg tak reti mentadbir.
      BTW.... rusuhan BERSHIT, rusuhan MAHASEWEL, rusuhan LYNAS, jelajah OREN dll adalah contoh dengki/sebotaj yg paling jijik dlm politik dunia.

      Delete
  11. biasalah last2 letak ats kepala pihak lain...
    itu je kerja pakatan bukan nak pergi jenguk apa masalahnya yang sebenar di syabas...

    ReplyDelete
  12. diharapkan selepas semua perkara ini berlaku maka marilah ramai2 mengundi PKR..(perli)

    ReplyDelete
  13. simple la..kalu elektrik putus kita salahkan sapa? tak kan kjaan negeri atau persekutuan...mesti la TNB...jd kalu air putus SYABAS harus bertanggung jawab...jgn nak taici je..kjaan tak buat tu tak buat ni...urus lah dgn cekap & amanah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kjaan Selangor ada 30% saham dlm SYABAS.
      Bermakna org2 kjaan PKR S'ngor ada dlm SYABAS sbg director dan decision maker.
      Seperkara yg perlu diingat ialah Kjaan Sngor ada keluarkan surat arahan MEMBEKUKAN CAPEX pada thn 2009, 2011, 2012, dan 2014 dgn alasan pihak kjaan negeri dlm proses penstrukturan semula industri air.
      Klu CAPEX beku boleh ke nak selenggara paip pam dll dgn elok?

      Delete
  14. MB Selangor cakap rilek..air paip tadak, air anuwar banyak...kalau nak tadah je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu...air ni memang sentiasa tersedia..kalu nak tadah jer...

      Delete
    2. klu air anwar x de, air guan eng pun banyak gak.....

      Delete
  15. Tunggu jer PRU13...aku undi PR...korang main lah isu apa punn...semua family aku akan undi PR...Pergi jahanam UMNO...

    ReplyDelete
    Replies
    1. undilah parti yang bagi ko minum air tadahan babi tue... lepas tue seluruh keturunan ko akan jadi babi gak.......

      Delete
    2. undilah kau anon oii...tak dak sapa halang kau eh.. tp lps tu kau tgklah azab apa yg akan kau terima nnt sbb sokong org yg salah..

      Delete
  16. bukan maslah nie sbb pam rosak ker aper kene mengene ngan nak buat loji baru pelbagai. Air ader jer tp sbb pam rosak. per kene mengene ngan sampah. LOST.....

    ReplyDelete
  17. sebenarnya masalah air nie dah lama berlaku selepas fuckatan mengambilalih selangor cuma diorang x keluarkan dalam medioa dan cuab menutup mulut ramai org sampailah terdedah kelemahan pentadbiran diorang tue.. klu x silap aq kerajaan pust pernah nak menghgulurkan pertolongan utk mengatasi masalh air nie tapi ditolak mentah2 oleh kalid gagap sebab babi nie rasa dia lagi hebat dan merasakan ahli2nya boleh mengatasi masalah nie dgn lebih berkesan..... tapi akibatnya?????? ramai rakyat selangor yg minum air sulingan keluaran babi.com>>>>> so... klu kita nak selamat undilah BN pru kali nie yg lebih mengetahui apa yg diperlukan rakyat berbanding fuckatan......

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. bodoh nye pakatan..janji macam2..dh bagi peluang bagi huru hara plak!!! memang dsar tak kenang budi untuk rakyat yg percya janji2 kosong dorg!!! kali sorry la aku nk bg undi kt pkr lagi! final!!! tukar kerajaan bn balik!!!!

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!