AZHAR IDRUS SI USTAZ MEKDI NATANG - PELAWAK TERBARU NEGARA YANG AMAT MENYESATKAN!

Nama Azhar Idrus tiba-tiba menjadi gah dan menarik ribuan penonton setiap kali beliau mengadakan persembahan terbuka. Baik anak muda mahu pun orang tua merasakan sangat seronok mendengar ceramah agama Ustaz Azhar Idrus. Ceramah agama Azhar Idrus bukan apa-apa. Bukan pembentangan pemikiran baru. Bukan ceramah ilmu Islam tulen dan bukan juga memberi apa-apa kesan terhadap tahap keimanan pendengar.

Sehingga hari ini belum ada seorang manusia pun diIslamkan oleh Azhar Idrus. Belum ada seorang pelacur pun dikembalikan ke jalan yang benar oleh Azhar. Belum ada sekumpulan Mat Rempit pun yang tiba-tiba bertaubat “nasuha” akibat ceramah Azhar Idrus.

Satu-satunya kejayaan Azhar setakat ini ialah memberi nafas baru kepada industri lawak negara. Jika dulu persembahan lawak “loyar buruk” hanyalah selingan persembahan pentas, konsert dan “funfair”, hari ini jenaka ini sudah mencapai tahap yang sangat mengkagumkan. Selain menarik puluhan ribu orang mendengar persembahannya, jenaka ini juga sudah berjaya menerobos pentas politik, masjid dan surau.

Baik anak muda mahu pun orang tua, Azhar Idrus susah menjadi ikon agama baru dengan hanya menjawab persoalan-persoalan agama secara jenaka “loyar buruk” atau “lawak bodo”. Misalnya, apabila ditanya bolehkah wanita masuk ke kawasan kubur, beliau menjawab, “kalau belum mati tidak boleh masuklah.” Maka jawapan seperti itu disambut gelak ketawa hadirin di dalam masjid. Suatu ketika dulu kita diajar adab di dalam masjid jangan berlebih-lebihan dalam sesuatu perbuatan baik bercakap mahu pun bergurau. Hari ini Masjid sudah menjadi tempat gelak ketawa yang melampau-lampau.

Isu-isu agama dijawab secara lawak jenaka, mainan bahasa dan penceramah agama yang tidak sealiran dengan beliau dipanggil bodo, bahlul di dalam ruang Masjid. Yang mendengar ceramah beliau lebih banyak ketawa mengekek daripada menjadi insaf dan menambah nilai keimanan dalam diri.

Di tangan Azhar Idrus, ajaran agama Islam telah direndahkan setahap pentas jenaka. Ajaran agama disampaikan untuk menarik populariti dan menjana kewangan. Justeru tidak hairan biarpun beberapa pandangan penceramah ini menimbulkan kekeliruan kepada umat Islam di negara ini ia tetap dibiarkan berleluasa.

Dari segi sambutan puluhan ribu Azhar Idrus boleh dikatakan setarah allahyarham Ahmad Deedat, penceramah dan daie terkenal yang pernah datang ke negara ini suatu ketika dahulu. Cuma bezanya, Ahmad Deedat mengangkta martabat Islam, membawa ilmu yang luar biasa, Azhar Idrus merendahkan ilmu dakwah Islam dengan loyar buruk, kata-kata kesat dan penipuan. Ya, penipuan yang akan saya dedahkan dalam tulisan berikut.

Ada orang bertanya mengapa Astro mewujudkan slot soal-jawab bersama Azhar Idrus sedangkan jawapan-jawapan beliau tidak mencerminkan keilmuan Islam. Jawapannya – Rating. Ini kerana orang Melayu Islam suka mendengar ceramah yang karut-marut, menghiburkan hati dan berbentuk jenaka. Orang Melayu memang terkenal dengan tradisi penglipur lara dan Azhar merupakan penglipur lara moden orang Melayu.

Cuma, kalau Astro mahu mengejar rating atas populariti Azhar Idrus maka masukkanlah beliau ke dalam Maharaja Lawak. Saya percaya lawak beliau lebih lucu dan sensasi berbanding Jozan yang semakin mengarut dengan lawak-lawak bodoh.

Lebih malang ketika peserta Maharaja Lawak dilarang membuat lawak-lawak yang membabitkan sensitiviti agama dan mana-mana individu, saluran Oasis Astro membenarkan seorang pelawak bercakap isu-isu agama.

Tapi apa diharap dari sebuah stesen televisyen yang dimiliki oleh seorang yang bukan Islam.

Oleh Kunta Kinte Malaysia (Ciplak)

37 Responses to "AZHAR IDRUS SI USTAZ MEKDI NATANG - PELAWAK TERBARU NEGARA YANG AMAT MENYESATKAN!"

  1. Saya bukan penyokong tegar mana2 parti politik..namun gambar ini adalah penghinaan kepada saudara sesama islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UAI perlu bersedia untuk dibahan kerana sentia membahankan Umat ISlam yg lain.

      Delete
  2. UAI lah yg menghina saudara seIslam khasnya org UMNO. Berlagak bebas tetapi UAI sebenarnya mempunyai sifat pedendam pada UMNO.

    ReplyDelete
  3. Memang betul tu bro PK...mereka yang mendekati ilmu Allah, belajar ilmu Allah berpuluh tahun, menghafal al-Quran, faham tafsir al-Quran dan mahir tentang kalimah Allah, semua mereka terdiri daripada orang2 yg sesat. Orang2 yang tak sesat ialah orang2 seperti kita yg cuma tahu sikit2 tentang agama, tak mahir bahasa Arab, tak faham tafsir al-Quran, tak hafal 1 juz pun al-Quran (jgn cakap tentang 30 juz), dan TIDAK dlm segala segi mengenai Islam. Kita yg buta al-Quran dan buta agama inilah sebenarnya hero-hero Islam, hero-hero yg layak bercakap tentang Islam...

    Memang janji Allah benar belaka, kimat semakin dekat, tanda2 nya semakin jelas apabila org2 spt kita mengangkat diri sendiri sebagai pejuang agama....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita? Jgn sama kn org lain dgn diri anda....kalau x tau diri x pandai pegi belajar.......

      Delete
    2. Lagi banyak mengutuk,cam 2 gak la byknya org tingglkn bn....piss yooo...(-:

      Delete
  4. manusia akhir zaman akan menggunakan islam dan memperolokan islam..
    menjadikan agama sebagai senda gurau..
    perlu ke bagi contoh benda lawak..
    ingat lawak sangat ke ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ENTAHLAH KEJORA MALAM OI AKHIR2 ZAMAN INI MCM2 DRG BLH BUAT SAMPAIKAN BLH MAIN AGAMA IKUT SESUKA HATI, TAK TAHULAH APA AKAN TERJADI KALAU TERUS-TERUSAN BEGINI PADA NEGARA KITA.

      Delete
  5. Dangkalnya akal sipenulis blog ni. Kalau rasa diri kita jahil Agama jangan lah mudah2 lekehkan Ilmuan Agama. Kesian lah kat diri tu..belajarlah agama

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau terer sangat ke? sape yg iktiraf Ustaz jahil tu? sekolah mana? nik aziz pun tak kasik dia pegi kelantan lagi. nabi je yg tak perlu iktiraf sesiapa. kalau Maharaja lawak mega 2012 yg iktiraf, pun kira ok.

      Delete
  6. aku tak paham motif owner letak gambar UAI sebagai maskot mekdi dan apa perlunya menyerang peribadi UAI sampai begitu sekali.

    Memang UAI kadang2 menjawab secara jenaka, tapi selalunya selepas jenaka tu selalunya UAI akan bagi penjelasan secara serius tentang sesuatu persoalan yang ditanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab dia kata MekDi tu yahudi punya, haram makan kat situ. alih alih, dia ngan isteri dia pegi mkn kat situ. bila kantoi, dia cakap hok org lain.

      Delete
    2. Kalau setakat nak menjawab secara berjenaka tu ok le. Tapi kalau menghina orang lain dengan kata-kata kesat seperti bodo dsb, maka bersedialah juga UAI menerima kutukan dan penghinaan dari orang lain.

      Delete
  7. jangan lah banyak ketawa kerana banyak ketawa akan mematikan hati

    ReplyDelete
  8. Ceramah dia lawak ke xlawak ke knape plak ko sakit hati....sbb dia sokong pas kan...cuba dia sokong umno xde la ko letak gambr dia cm 2 kan....wat penat je ko kutuk,,,,,ko kutuk dia mcm mana pun pengikut dia tetap ramai...makin bertambah...klau da rasa diri 2 bagus wat la ceramah cam dia...tengok plak bape kerat je dtg...

    ReplyDelete
  9. pe yg ko cube smpai kan ni....? skrg2 nye dye tarik org mude untuk bg ilmu tp dgn pndekatan dye yg tersdri....yg ko ckp dye sesat,byk btl ilmu agame ko ek....respect ar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. admin page ni cuma pandai bercakap je...dalam internet dia la jaguh...

      Delete
  10. Sepanjang aku tgk ceramah mangkuk ni yg aku ingat "tak bole makan telor penyu kalau takdok duit" dan "tak bole masuk kubur kalau belum mati"!!
    Ntah apa2 la..

    ReplyDelete
  11. aku pelik lah kenapa lah ustz ni nak putar belit kan agama cuba lah ikot jalan benar..tak salah klu ada cara tersendiri tp klu dah lari dr landasan mmg TAK BLH BLA LAH

    ReplyDelete
  12. ish ustaz ni pun satu org suruh bg ceramah tunjukjalan benar kepada anak muda zaman skrg ni...ni tak dia duk buat lawak bodoh plak kang akq jentik telu br tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. jentik je kak bedah,mmg layak pun.
      jadikan agama sebagai bahan jenaka,sebagai perkara remeh temeh.
      dasar manusia sial yg lahanat,manusia yahudi yg hipokrit

      Delete
  13. hai parpukari tenuk..dah lama aku tak buka blog jamban ko.....ko punya blog tak berubah walaupun dah masuk tahun baru...sekuranya saudara kita tu berilmu...tak macam ko dan najib...soalan budak sekolah pun tak dapat jawab...

    ReplyDelete
    Replies
    1. apahal najib lak hahaha.. pencacai pencacai aljuburi lawok bodoh mung hahaha

      Delete
  14. Memanglah ceramah Ustaz Azhar ditujukan untuk menarik mereka yang rendah agamanya seperti mat rempit dan lain-lain ianya bukanlah untuk mereka yang dah pandai agama. Tapi kalau yang dah pandai nak hadir nak buat cam mana. Sebelum ini tiada ustaz dan ulama yang dapat berbuat demikian. Kalau nak belajar agama bukan dengan dengar ceramah seminggu sekali tapi kena berguru. Jadi kalau dah tahu banyak tu carilah tuk guru yang lebih hebat. Armd

    ReplyDelete
  15. sayang seribu kali sayang ustaz idrus ini kalau benar jalannya tentu ramai penyokongnya, tapi ini kalau bab agama dijadikan gurau senda parahlah jawabnya.

    ReplyDelete
  16. AKU RASA BAIK DIA MASUK MEGA RAJA LAWAK DARIPADA DIA BERCERAMAH CMFOM DIA AKAN MEMJADI JUARA RAJA LAWAK

    ReplyDelete
  17. aku nk tgk jgk si penulis blog ni! mcm mana org dia! baik sgt ke! setakat guna blog nk kutuk2 orang berilmu boleh la.. cuba la kluar one by one berdebat secara ilmiah dgn ustaz azhar idrus ni... baru la ada telur.. at least UAI berjaya menarik anak2 muda dtg ke masjid!.. kau boleh buat!

    ReplyDelete
  18. cubalah bawa agama cara yang betul kan bagus kerana ko tu kan ramai peminat..nie tak sia2 je berdosa je ko

    ReplyDelete
  19. UIA nie sbnrnya nak menarik perhatian org ramai je dgn dia..ingt mcm dia bgus sgt je!! org sepatutnya bawalah agama dgn cara yg btl..nie tak ikut suka dia je!

    ReplyDelete
  20. UAI ni xde la truk sgt. Ceramah dia boleh didengar dan diikut.kadang2 diselitkan ngan jenaka untuk mnjadikan ceramah xbosan didengar. still majlis ilmu. cuma jgn la diubah gambar ustaz dengan gambr yg mengaibkan. sesama islam harus bersangka baik. yg baik kita ambil, yg buruk kita abaikan.

    ReplyDelete
  21. bagus la blog ni..mmg hari2 aku akan buka..tahniah kerana menyelongkar kisah benar.. aku penyokong UMNO tegar dan selamanya akan sokong UMNO..hidup matiku untuk perjuangkan UMNO!! Azhar Idrus? apa barang ustaz ni!! ustaz ni tak best sebab sentiasa suruh orang buat kebaikan..apa barang kebaikan!! aku lebih suka zina,minum arak dan mengutuk ulama'.. itukan rutin aku sebagai penyokong UMNO..hidup UMNO!!! daripada aku ke masjid dengar kuliah UAI ni lebih baik aku pegi Clubbing, Disco..la ni banyak GRO cun2..boleh raba2 pegang2 sebab masyitah buleh salam dengan Dolah Badawi..pasai apa aku penyokong UMNO tegar ni tak boleh pulak? tambah pulak GRO2 tu lebih hensem dari UAI..nasib baik aku sokong UMNO..kalau sokong PAS gerenti aku kena pi masjid dengar kuliah..tahniah blog ni..teruskan usaha anda untuk kutuk ulamak sebab aku mmg suka sebabnya aku penyokong UMNO tegar!! syarat nak jadi peyokong UMNO tegar wajib kutuk ulamak..itukan ikrar kita? betul tak penulis blog? aku sentiasa sokong kau penulis blog..kalau boleh aku nak jumpa kau dan peluk sambil laga pipi sebab kau telah buka hati aku yang selama ini aku ingat masjid tu tempat baik...rupanya tak..terima kasih bro...jom kita pi zina sambil minum arak..jom la bro..kutuk ulamak dengan zina/minum arak sama ja dosa dia..kutuk ulamak xdapat apa bro..kalau zina dpt sedap..tambah2 lubang jubur kau sedap jgk untuk aku sedut!! apa??geli?xsenonoh? gay? apa aku peduli semua tu sebab benda tu semua adalah mulia dan sama taraf ganjaran pahalanya dengan kutuk ulamak..jom sama2 sedut lubang jubor..jom la bro...

    ReplyDelete
  22. dulu dah ada dah orang melawak sbb xnak bg org mengantuk....xsalah melawak bila yg dilawakkan tue adalah manusia....tapi janganlah lawakkan hukum ALLAH untuk mencari makan....dah terang2 dalam quran kata...mereka menjual ayat ALLAH dengan keuntungan dunia yg sikit....UAI pelopor melawakkan ayat ALLAH dengan keuntungan dunia yg sikit....sbg contoh zizan yg mengidola kan uai melawak..tawakall innahu..belum try belum tahu......

    berbalah2 kita umat muhammad atas perkara yg besar mahupun kecil....yg paling penting kita kembali pada ALLAH, Rasul, Malaikat, Quran.....ALLAH...ada ke ALLAH melawak masa ajar hukum pada muhammad....?????Rasul....ada saw melawak deengan sahabat masa ajar agama???????malaikat...rotan ada laa...nak?????quran....ada ke lawak jenaka dalam quran........so saudara2 islam...berbalah lah.....asalkan berbalah dengan bijak bukan ikut nafsu komen dengan merendahkan nilai org yg kita tidak setuju....pada saya uai adalah manusia biasa...itu adalah point yg berani diketengahkan bro parpu...

    belek2 fenomena uai teringat fenomena mawi smpai org tua sihat......ramai bohsia pakai tudung...dah kemana mawi tue....kembalilah pada yg kekal..yg tidak mati dan tidak dimatikan...

    ReplyDelete
  23. Ustaz don terbaik

    ReplyDelete
  24. BENGONG BODOH SIAL TAIK ANJING BETOL LA SI PEMBUAT BLOG NI..AGAK2 AR NAK KONDEM ORG..SUKE ATI MAK BAPAK KO JE NAK FITNAH UIA..MESTI MAK BAPAK KO PUN 2 KALI 5 JER!!!!

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. u. azhar, u kazim dn u haslin baharim mpunyai satu persamaan>>>menyelitkn unsur lawak dlm ceramah agama mereka...cth...HARAM MAKAN TELUR PENYU KALAU......BELUM BAYAR....adakah itu melawak2kn/mpersendakan agama??? itu adalah utk menghiburkn pendengar/penonton dan mbuatkn mrk tidak bosan...saya rasa admin ni salah paham dah ni...beza selitkn unsur lawak jenaka dgn persendakn agama...wahai admin, muhasabah diri dan bertaubat sblum terlambat

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!