PANAS BERAPI! TUN MAHATHIR BERSUARA TENTANG AMANAT HADI!

1. Di Nigeria hari ini terdapat kononnya gerakan Islam yang bernama “Boko Haram”. Saya tidak pasti makna “Boko” tetapi bunyinya semacam dengan “Buku” dalam Bahasa Melayu. Mungkin yang dimaksudkan dengan “Boko” ialah Kitab Injil.

2. Walau apa pun maknanya yang jelas ialah kumpulan “Boko Haram” ini sedang membunuh orang Kristian dan menyerang gereja mereka. Tetapi mereka juga membunuh ramai orang Islam, bahkan lebih ramai orang Islam yang dibunuh dari orang bukan Islam.

3. Inilah yang sering berlaku apabila sekumpulan orang Islam anggap hanya mereka sahaja yang betul-betul Islam dan orang Islam lain tidak Islam dan boleh dibunuh.

4. Kita orang Melayu di Malaysia semuanya terdiri dari Ahli Sunnah Wal Jamaah dan berimam dengan Imam Shafie. Sepatutnya kita tidak menghadapi apa-apa masalah fahaman Islam yang berbeza-beza. Malangnya Islam diperalatkan oleh segolongan politikus sehingga berlaku tuduhan bahawa orang yang tidak bersama dengan parti mereka tidak Islam dan murtad. Walaupun mereka tidak ganas seperti “Boko Haram” tetapi permusuhan oleh orang yang anggap mereka sahaja yang Islam dengan orang yang tidak bersama dengan mereka yang didakwa tidak Islam berjaya memecah-belah dan melemahkan orang Islam di negara ini. Apabila lemah maka mudahlah orang Islam diperkosa oleh orang lain.

5. Kita sering dengar tokoh-tokoh agama mendakwa bahawa orang Islam itu adalah bersaudara. Tetapi ayat Al Quran ini hanya dibibir mulut sahaja. Amalannya berlainan.

6. Kata pihak yang memurtadkan seteru politik mereka, mereka memurtadkan seteru politik kerana tidak melaksanakan syariat Islam. Benarkah? Apa yang dilakukan oleh kita dilakukan juga oleh negara-negara lain yang diiktiraf sebagai negara Islam dengan penduduk yang diterima sebagai penganut agama Islam. Jika kita murtad maka kebanyakkan orang Islam didunia ini tentulah murtad juga. Kenapakah yang mendakwa tiga juta orang UMNO murtad tidak pula mendakwa umat Islam di negara-negara yang kononnya tidak laksana syariat Islam adalah murtad? Sebabnya ialah kerana tidak menguntungkan politik mereka.

Baca seterusnya di Blog Chedet

Anda juga boleh baca mengenai berita Tun Mahathir seperti berikut:

1.Pembangunan Negara Bukan Dilakukan Oleh Seorang Perdana Menteri: Tun M

2. Saya Mahu Muslim Mempunyai Pendidikan Tertinggi: Tun Mahathir

36 Responses to "PANAS BERAPI! TUN MAHATHIR BERSUARA TENTANG AMANAT HADI!"

  1. Sebenarnya Kerajaan malaysia telah melaksanakan rukun islam yg 5 dan melaksanakan fardu kifayah serta melaksanakan hukum hudud.hukum hudud di Arab pancung.Malaysia gantung sampai mati.bukankah hukuman itu sama keduanya MATI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sama mati satu suka tengok darah satu tak suka tengok darah itu lah bezanya

      Delete
    2. memang betul..hukumnya tetap sama hukum mati...tapi caranya berbeza..apa masalahnya...

      Delete
    3. Mahadey dah start retorik dah, nak bagi Melayu leka, lepas ni adalah apa-apa projek baru yang Mahadey nak faraid kat anak-anak jantan dia tu. Taktik lapuk Mahadey tu celah spender rosmah ja tu...Nak ikut pengorbanan dan jasa, Si Kafir Nelson Mandela lagi la banyak jasanya kepada Afrika Selatan, dari sebuah negara bergolak teruk kepada Negara Afrika Selatan yang bersatu dan maju, takdak pun Si Nelson tu nak guna alasan tu untuk rompak wang rakyat Afrika Selatan. Ni Mamak Mahadey, waris negara yang sememangnya dah aman damai dan maju dari asas yang diletakkan oleh Tunku Abdul Rahman. Tunku sendiri (bukan Presiden Pas yang kata) dalam banyak kenyataannya kata Mahadey ni mamak tak guna. Haram Jadah punya Mahadey,mentang2 Melayu miskin di tangan hang,hang nak terus perbodoh depa no. Pelaq punya manusia.

      Delete
  2. Itulah akan jadi klu dah taksub sangat dgn fahaman agama yg dah bercampur baur dgn politik.... Kerajaan patut lebih tegas dlm menangani perkara ni supaya ianya x tersebar dgn lebih meluas lagi dan mungkin akan mewujudkan fahaman laun yng bertentangan dgn ajaran agama Islam yg kita pelajari skang nie

    ReplyDelete
  3. Yg aq nampak skrg doa KO utk UMNO dah berbalik kpd puak pendoa itu...macam2 bala dah mai kat depa..trmasok balasundram....

    Islam pon mnggalakkn umat bersederhana dlm setiap hal..so penganut2 PAS..artikel ayahanda Tun tiba tepat pada masanya...gunakanla akal yg Allah S.W.T kurniakn tuh brfikir kearah kebaikan...

    ReplyDelete
  4. Masih ramai penganut pas yg pecaya pada fatwa karut marut pemimpin mereka. Ada ilmu agama tapi taksub pada politik

    ReplyDelete
  5. SUKA TENGOK HADI AWANG BERPELUK MESRA DENGAN LIMKIT SIANG.
    TAK TAHULAH SIAPA KAFIR.
    KALAU KERJASAMA DIKATAKAN KAFIR, MAKA KALAU BERPELUK MESRA SUDAH PASTI LEBIH KAFIRRRRRRRRR.
    ILMU DAN AMAL ARE TWO DIFFERENT THINGS.
    AKU CURIGA DENGAN ORANG BERJUBAH.
    ENTAH......................
    TAKUT SOLAT BERIMAMKAN ORANG MACAM INI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. berjubah hanya pakaian...tidak menjamin yg org itu suci hatinya..baik amalannya...so berhati2 jangan berdasarkan pakaian seseorg kita terus mempercayainya tanpa memikir akal logik yg tuhan berikan.....macam sesetengah org tu taksub membuta tuli sehingga tak boleh dipertikaikan..semoga Allah mencerahkan hati mereka yg gelap ini...Aminn..

      Delete
    2. ishk3 dasyatnya astagfirullah berpeluk dgn kafir melekat ehm2 dibajunya abis dah tak suci

      Delete
  6. Dikalangan masyarakat islam sendiri, sangat banyak yang merosakan syariat islam selain daripada berbagai gejala yang telah melanda umat islam dinegara ini, terutama dikalangan politikus islam yang konon hendak menegakkan negara islam...didunia sekarang MANA NEGARA yang bolih dijadikan contoh/model sebagai NEGARA ISLAM?????

    MUSUH Islam dinegara ini sebenarnya banyak datang dari orang-orang islam yang extrim, jahil dan taksub yang dipimpin oleh mereka yang extrim, jahil dan taksub juga. Natijah cukup jelas negeri pemerintahan parti islam kelantan dan kedah terus tidak mencerminkan sebagai negeri yang berjaya dari semua sudut.

    PEMIMPIN extrim pas dan pengikutnya terus hayal dibuai mimpi siang hari dan tak mampu BERDIKARI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sah kerana PAS agama islam di malaysia dipandang rendah oleh kaum lain..ceh memalukan sungguh la

      Delete
  7. Ulama PAS sebenarnya mereka banyak cakap sahaja. Buat sendiri tak tahu. Harap.suruh orang buat. Apabila bekerjasam dengan kafir mereka dah hilang rational. Mereka tahu apa yang mereka buat salah,tapi kerana ego mereka teruskan sahaja. Nak perbetulkan kesalahan mereka,.mereka takut kehilangan kepercayaan penyokong yang mereka telah asuh bahawa ulama pas tidak pernah silap. Contohnya Nik.Aziz cakap Umno Palestine. Mana pernah Nik Aziz minta maaf. Hadi mengkafirkan Umno juga silap, mungkin perlu ada satu standard untuk menentukan sesuatu persatuan atau parti itu Islamik atau tidak. Jika perlembagaan Malaysia menyebabkan Umno kafir. Pas juga berikrar untuk.mempertahankan perlembagaan. Jika Umnk kafir kerana melantik kafir sebagai pemimpin, Pas juga berbuat demikian. Kelantan jangan pakai kerana majoriti Islam tengok Perak hari itu. Jika Umno kafir kerana tak buat hudud, Pas juga berjanji dengan Dap tak nak buat hudud. Jadi fatwa Pas sudah jaruh kepada Pas.

    ReplyDelete
  8. Cakap apa saja wahai mahathir....
    Nabi lagi kau berani hina ini kan pulak yang bukan nabi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia bukan menghina bodoh...cuma diri kau tu tak erti apa Tun hendak sampai kan...

      Delete
    2. sendiri bodoh bahlul tuduh org menghina nabi..

      Delete
    3. Oiii Lowprofile bahlol, abis tu N.AJIS idola nkau tu tak hina nabi nabi ke? Bukan ke N.ajis tu cakap Nabi Muhammad SAW semasa kecil (sebelum menjadi Rasul) sama je dengan mamat-mamat kampung kononnya sambutan maulid nabi tu kerja tak sudah (sia-sia). Pulak tu berani kata tuhan pun mencarut bagi menghalalkan keceluparan mulut para ularmak PAS. Apa citer???

      Delete
    4. Nik aziz hina nabi memang salah
      Mahathir hina nabi pon salah juga...
      Nik aziz kata tuhan itu mencarut itu pon memang salah dan tidak beradab..
      Kenapa....ada masalah ke?

      Tempoyak basi....mahathir pon pernah hina nabi..
      Mungkin ketika itu engkau belum wujud lagi...

      Jangan kaitkan saya dengan pas...jangan atas sebab saya penyokong dan pimpinan pas kena balun tak pasal2...

      Delete
  9. Bro low profile.....kalau lu bodoh mcm lembu x phm apa tulisan org intelek mcm Tun M hang pgi baca hramkah ke atau blog pncacai. Tun ni tgkh laku ideanya tuturkatanya sentiasa d perati ramai tmasuk negara2 teluk yg sntiasa memuja idea beliau. D arsb saudi nama tun besar. Org x knsl sapa n.ajis kat saudi. D negara2 arab lain na mesia n nama tun m sinonim. Aku pnh keje sana aku tau.

    Klu tun m ni hina nabi dh lama dh raja saudi ni akan pulau mesia. Jemaah mesia akn ada kesusahan nk buat umrah n haji. Ini tidak hbungan krjaan dua2 negara semakin erat n skrab hari ni. Ramai professional mlsyu bjerja d timur tgh hari ni. Urusan haji n umrah jemaah mesia sntiasa bagus.

    Kau ingat hina nabi ni benda kecik ke? Apatah lg kalau dibuat oleh public figure mcm tun ni? Dh tentu sekelip mata org skan tau satu dunia akan tsu. Jasa tun pd negara ni x terbalas.

    Kalau x phm jgn semborono main tulis!







    ReplyDelete
    Replies
    1. ya benar tu...orang seperti ini baru tahu membaca...bukan macam si bahlol lowprofile tuuu...

      Delete
    2. Nik Najis Mughalazah ckp Nabi tu mcm mamat2 kampung... tak menghina kah tu? Sah, PUAK ANJING SURUHAN (PAS) nih memang hotak dah mcm taraf BABI! Kena SAMAK pun belum tentu bole suci!!!!!

      Delete
    3. Kepala otak Lowprofile tu LOW tahap COW(lembu).

      Delete
    4. Anon 3:53pm....anda memang seorang bijak,
      Cuma lembu tu cerdik sikit dari engkau.

      Delete
    5. @Lowprofile, Rasanya otak lembu lebih baik dari anda yang punya otak bahlol tahap babi.. Jangan marah tau,lain kali jangan cuba merendahkan pemimpin negara!

      Delete
    6. Anon 12:01am...itu saja lah yg engkau boleh sebut & buat dan tidak lebih dari itu.

      Delete
    7. "itu saja lah yg engkau boleh sebut & buat dan tidak lebih dari itu"

      Say same thing to the PR Mules also bro :-)

      Delete
  10. boko haram...aik macam PAS je..
    cuma yang bezanya PAS tak membunuh secara zahir tetapi secara halus..
    yelah dengan mengkafirkan orang islam lain..
    dengan menyatakan hanya agama ajaran dorang je betul..
    tok guru lain mufti2 ustad2 semuanya tak betul..
    betul tak apa sy katakan??????

    ReplyDelete
  11. tulah allah maha adil pas doakan ko utk umno tapi yg aku nampak sekarang ini pas yg tgh ko. jgn sebarangan aje bila berdoa lagi2 hal mcm politik ini byk poenipuan sebenarnya.

    ReplyDelete
  12. HADI AWANG NIE AKU TAK BILA DIA AKAN SEDAR AKAN KESALAHAN YUG DIA LAKUKAN INI, TAKUT KERANA SALAH INFO YUG DISAMPAIKAN OLEH HADI AWANG INI AKAN LAGI MENYESATKAN GOLONGAN MUDA. SIAPA YG AKAN TANGGUNG DOSA KELAK KERANA PEMUDA DGR AKAN APA YG PEMIMPIN MEREKA BERITAHU.

    ReplyDelete
  13. Mahadey dah start retorik dah, nak bagi Melayu leka, lepas ni adalah apa-apa projek baru yang Mahadey nak faraid kat anak-anak jantan dia tu. Taktik lapuk Mahadey tu celah spender rosmah ja tu...Nak ikut pengorbanan dan jasa, Si Kafir Nelson Mandela lagi la banyak jasanya kepada Afrika Selatan, dari sebuah negara bergolak teruk kepada Negara Afrika Selatan yang bersatu dan maju, takdak pun Si Nelson tu nak guna alasan tu untuk rompak wang rakyat Afrika Selatan. Ni Mamak Mahadey, waris negara yang sememangnya dah aman damai dan maju dari asas yang diletakkan oleh Tunku Abdul Rahman. Tunku sendiri (bukan Presiden Pas yang kata) dalam banyak kenyataannya kata Mahadey ni mamak tak guna. Haram Jadah punya Mahadey,mentang2 Melayu miskin di tangan hang,hang nak terus perbodoh depa no. Pelaq punya manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bang, dalam.pemerintahan memang banyak orang tak puashati. Tapi fikirkanlah dengan keimanan lihatlah sekeliling tuan. Banyak peluang dan bantuan telah diberikan kerajaan cuma rakyat saja yang tak berterima kasih. Tidak ke bang lihat ramai orqng kita dirumah ada tv, ada peti sejuk, ada astro, ada kereta ada motosikal. TUn tidak rompak duit kerajaan. Bercakaplah dengan keimanan.

      Delete
    2. Bangang, kalau hidup setakat nak ada tv, peti sejuk, astro, kereta dan motor, baik lahir2 je terus tak yah sekolah pun leh ada semua tu... cina tak sekolah pun leh ada genting highlands hasil sepakatan haram dengan umno. Raof Berwang UMNO Bukit Bintang yang tak sekolah pun leh ada syer juta2 dalam Magnum... apa punya bodo la pencacai Mamak Mahadey ni...

      Delete
  14. Aku nk nasihatkan semua umat Islam di sluruh negara. Untuk mrnyelamatkan diri anda di dunia mahupun di akhirat anda mestilah mengikut ajaran ISLAM YANG DIBAWA OLEH NABI MUHAMMAD S.A.W. Jika anda mengikut ajaran ISLE PONIK maka anda akan SESAT SELAMA LAMANYA.
    Aku ikut ajaran ISLAM yg NABI bawa...

    ReplyDelete
  15. Puak2 pencacai fuckatan haram ni dok baca mahadey ja dok spnglap duit. CUBA LA NACA SAMA ANWAR JUBURI KOMGKEK DGN CAINADOL, TALIBARUL ISRAEL, CURI DUIT NOTE RM 500 (RMJUTA JUTA) PI BAWAK LARI LUAR NGRI, PONIK BAGI RASUAH TANAH DI KLANTAN 1000 EKAR KAT SETAN NGA DAN NGOK KOMEMG. YELOR SENDRI YG BISUK X KAN X BAU KOT. TELOR KO X SAMPAI 1 METER DGN HIDUNG KO. DASAR HIDUNG BABI KOT...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!