GEMPAR BERAPI! KENAPA ORANG HINDU MENGAMUK DI SHAH ALAM?

20 November lalu, anggota-anggota penguatkuasa Majlis Perbandaran Sepang (MPSp) telah diarahkan untuk menceroboh dan merobohkan tempat ibadat yang dibina di dalam pekarangan rumah S.Gobi Kumar di Taman Seroja, Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang. Tindakan tersebut diambil kononnya, pembinaan struktur berkenaan melanggar syarat-syarat kecil MPSp.

Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Xavier Jeyakumar yang merupakan penganut Katholik, pada mulanya telah membela tindakan anggota-anggota penguatkuasa tersebut dengan menyatakan bahawa tindakan tersebut selari dengan undang-undang.



Bagaimanapun, kemarahan masyarakat Hindu, telah menyaksikan lidah Xavier Jeyakumar. Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menekan butang panik dan pada 6 Disember satu siasatan kononnya akan diadakan untuk mengenalpasti apa yang berlaku pada 20 November lalu. Xavier diberikan masa selama dua minggu untuk menyelesaikannya.

Xavier dalam usaha untuk memenangkan Pakatan Rakyat berkata, semenjak Pakatan Rakyat mengambilalih Selangor pada 2008, arahan telah dikeluarkan agar semua rumah ibadat yang wujud sebelum 2008 tidak dirobohkan.

Dalam kejadian di Sepang itu, tempat sembahyang yang dirobohkan itu adalah di dalam kawasan rumah milik persendirian. Tindakan perobohan tersebut dilihat sebagai mencabuli Perlembagaan Persekutuan yang bersangkutan tentang Kebebasan Beragama. Pembinaan mahupun perobohan sebarang struktur bangunan atau rumah ibadat memerlukan pengesahan dari mahkamah. Bagaimanapun, pembinaan di dalam kawasan rumah atau kawasan persendirian, merupakan hak individu, apatah lagi pembinaan tersebut tidak membabitkan perubahan struktur bangunan yang memerlukan kelulusan PBT.

Read more...

31 Responses to "GEMPAR BERAPI! KENAPA ORANG HINDU MENGAMUK DI SHAH ALAM?"

  1. ramainya sedara parpu harbi kat situ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari segi nasab...memang betoi la...dari segi tauhid dan aqidah..same-same la bro...apa hang mengigau nih!

      Delete
    2. Hindu dengan Mahadey adik beradik la, hingaq ja lebih, org nu tak betoi, org ni tak betoi padahai depa tu kaki putaq alam no. 1. hari ni cakap lain, esok cakap lain, lusa cakap lain. Perangai sebijik macam setan yang dikenali.

      Delete
    3. pandai la hang......dah ada cherita shaithan pulok!

      Delete
  2. anon 4;45 adalah manusia paling racist dalam dunia. semau manusia adalh sama tak kira warna kulit. orang macam anon kat atas ni patutnya di hantar ke Mekah dan pergi lihat pelbagai bangsa dan warna kulit menghadap tuhan yang maha esa. tiada yang lebih tinggi darjatnya semua manusia pelbagai warna adalha sama taraf. bongok punya orang rasis ni..mampos kau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong kenyataan di atas. Walaupun siapa pun mereka, mereka juga berhak menganuti agama lain KECUALI sekiranya mereka memusuhi Islam. Sekiranya esok ada di antara mereka yang berubah fikiran dan menganuti Islam, mereka adalah lebih suci dari kita yang telah Islam sejak dilahirkan. Mungkin mereka juga (kalau duduk sebelah rumah) yang akan memikul jenazah kita dan mengiringi kita ke Liang Lahad. Wallahualam....

      GEMPAR!: Hari Jumaat akan jadi cuti hujung minggu seluruh negara di TENDANG TERAJANG

      Delete
    2. setuju, mungkin kafir yg akan angkat jenazah kita dan org 'islam' hanya tengok2kan.

      Delete
    3. agama apa pun yg pntg dorang tetap manusia jugak ye..

      Delete
    4. Hindu dengan Mahadey adik beradik la, hingaq ja lebih, org nu tak betoi, org ni tak betoi padahai depa tu kaki putaq alam no. 1. hari ni cakap lain, esok cakap lain, lusa cakap lain. Perangai sebijik macam setan yang dikenali.

      Delete
    5. apa mslh kau anon December 8, 2012 3:45 AM!!!
      apa mslh kau dgn mahathir ha??? ckp ikut sedap mulut kau je!!
      tulah org2 pakatan semua nie mmg mulut mcm jamban je!!
      perangai mcm nie ada hati nak memerintah ngra!!

      Delete
  3. Rumah ibadat sensitif sikit kalau diganggu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepala babi di baling ke dalam masjid orang melayu apa hal tak bising? melayu bodoh ke?

      Delete
    2. macam pelaq, melayu umno dan mamak mahadey buat perangai lebih daripada babi haram hang tak bising pun... Rasulullah pun Mahadey permain macam tu ja....

      Delete
  4. Penyokong UMNO dahagakan pimpinan Menteri Besar Selangor yang teragung Dato Seri Dr Khir Toyo dengan penyapu sakti beliau supaya semua masaalah di SElangor dapat dibereskan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha manalah tahu kan..dari biar si gagap 2 dok 'mengagapkan' selangor he3

      Delete
    2. toyol mata merah terbang ndengan penyapu nya. Sapu songlap wang rakyat

      Delete
    3. Betul tu...pakai serban. .Nsmpak Alim tetapi larikan duit tabung memali dan rasuah lembah sireh... Ke neraka lah engkauuu tua kutuk..

      Delete
    4. betul tu, nampak macam penyelamat melayu tapi rembat puluhan billion duit perwaja steel dan empangan bakun untuk dua tiga kerat melayu saja. tu baru dua kes dari ribuan kes yang dibuat... Ke neraka lah engkauuu tua kutuk..

      Delete
    5. ok lg daripada si khalid gagap tu yg tak layak lgsg jd pemimpin!!
      bknnya beri ksngan pada rkyt tp lg menyusahkan adalah!!

      Delete
  5. kenapalah nak cari pasal dgn orang india pulak???????
    tak paham sungguhlah pakatan nie semua benda tak kena..
    agama apa pun tu hak dorang kenalah hormat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wellnsi peliwat tu kn nk tunjuk hebat.
      semua agam dia nk kacau,perangai dia macam sial.
      pakatan sejak dari ditubuhkan sampai skrg mmg sial,menyusahkan rakyat saja.
      pe masalah mereka dgn kaum india,mereka x kacau pun jubur si peliwat tu.
      dasar manusia sial yg lahanat,manusia yahudi yg hipokrit

      Delete
    2. Hindu dengan Mahadey adik beradik la, hingaq ja lebih, org nu tak betoi, org ni tak betoi padahai depa tu kaki putaq alam no. 1. hari ni cakap lain, esok cakap lain, lusa cakap lain. Perangai sebijik macam setan yang dikenali.

      Delete
  6. ni puak umno ke kimmak?..apsal ketua pemuda penang,naina n reezall x kelihatan?ketua umno gombak pun x kelihatan?..apsal tak buat di komtar?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. umno tu pukimak la, pukimak tu umno la...

      Delete
    2. jangan lupa daratan wahai anon December 8, 2012 3:50 AM,
      jgn lupa kerana UMNO lah negara Malaysia maju dn dikenali serata dunia skrg nie.. semuanya kerana UMNO...

      Delete
  7. kenapa umno penang berhimpun di Shah Alam?pergi tgk bola ke?

    ReplyDelete
  8. http://greenboc.blogspot.com/2012/12/tak-mengakui-blog-sendiri-permulaan.html


    wakakakakakaka . saya ngakaka guling guling saat baca kasus berita ini ya, ternyata si goblok setan melayu amno itu gak ada telor dia ya, emang dasar pengecut, udah bikin fitnah mau lari ya, emang dasar tahi ini folower pengecut setan melayu amno, kakakakaka...

    ReplyDelete
  9. http://kerajaanrakyat.blogspot.com/2012/12/skandal-dan-pendedahan-najib-terkepung.html


    kemana ya ketua setan melayu mau lari ya,, kasian ya ini ketua setan melayu amno, menurut temnan saya ketua setan ini udah mau mampuzzz ya.

    ReplyDelete
  10. mulalah pakatan nak tunjuk bagus sekarang. maklumlah nak tunjuk yang dia orang buat kejalah konon..buat keja tak kena gaya apa guna ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. butuh pak hang dol mat, umno tu buat kerja la sangat, macam pelaq....

      Delete
  11. Adakah saiz jadi faktor pertimbangan anda? OMG kini di S.Alam sedia membantu. Lawat I AM GORGEOUS

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!