BUKTI PAS KAKI SONGLAP! KEMAKAH PERGINYA DUIT TABUNG MEMALI ?


Peristiwa Memali sering dijaja oleh PAS, dan pemimpin PAS untuk melabelkan Baruisan Nasional sebagai zalim dan ini telah menjadi modal ceramah PAS selama tahun-tahun 1985 hingga ke tahun2 2000.

Setiap tahun hingga beberapa tahun lepas, peristiwa Memali telah diperingati dan tabung Memali ditubuhkan dan pungutan wang atas nama Memali telah dibuat.

Sebagai latarbelakang, blog Angin Laut Cina Selatan SINI telah memetik dari blog pro PAS mengenai peristiwa Memali pada tahun 1985. :


"Tanggal 19 Nov 1985, Kg. Memali, Mukim Siong, Baling, Negeri Kedah Darul Aman di bumi Malaysia menjadi saksi satu tragedi yang sangat dahsyat dalam sejarah tanah air. 

Lebih 3000 anggota keselamatan dihantar oleh pihak pemerintah daripada regim Barisan Nasional untuk melakukan aksi penangkapan ke atas seorang tokoh ulama’ yang bersama di dalam Gerakan Islam di Malaysia iaitu Parti Islam Se-Malaysia (PAS)."


 "Beliau yang mesra dengan panggilan Ust. Ibrahim Libya atau nama sebenarnya Ibrahim bin Mahmud .........."

"Keesokannya harinya, tanggal 19 Nov 1985, selesai Solat Subuh, Ust Ibrahim terus memberikan taujihat penuh bermakna kepada para pendokong perjuangan yang terdiri dikalangan anak-anak muridnya yang setia dengan majlis-majlis ilmu beliau. 

Antara lain, beliau mengingatkan kepada ahli jama’ah supaya jangan ada yang lari dari perjuangan yang sedang dihadapi ini serta menyebut mengenai kelebihan mati syahid.

eluruh ahli jama’ah semakin kuat azam dan tekad untuk tidak menyerahkan Ust Ibrahim kepada pihak pemerintah. Mereka rela mati demi mempertahankan As-Syahid."- CINA ISLAM


Duit banyak dikutip atas nama Ibrahim Libya.
Adakah terbela balu dan anakya?


Akhirnya Ibrahim Libya telah meninggal didalam kejadian tersebut. Maka mulalah mereka menyatakan bahawa yang meninggal dalam kejadian itu seramai 14 orang adalah syahid. Haji Hadi sendiri di dalam ceramah beliau menyatakan bahawa   ulamak-ulamak PAS negeri Kedah bersetuju  14 orang sahabat mereka yang mati dalam kejadian ini adalah SYAHID. 

Mereka syahid mereka berjuang menegak PERJUANGAN ISLAM di MALAYSIA. Perjuangan ISLAM ala PAS yang dibawa oleh pemimpin-pemimpin mereka seperti HAJI HADI sendiri dan NIK AZIZ. 

Mereka dikebumikan kononnya sebagai syuhada'. Dikapankan dengan pakaiannya yang berdarah dan dikebumikan dengan tidak disembahyangkan.

Baca seterusnya di SINI

Itu kononnya zaman perjuangan Islam. Sekarang kononnya zaman perjuangan negara kebajikan.

Selama beberapa tahun PAS cuba menutup dan tidak menghuraikan isu Tabung Memali yang telah dikebaskan dan belasan balu dan lebih 80 anak yatim Memali serta mereka yang dikategorikan sebagai mangsa memali yang ditahan ISA rupanya tidak dipedulikan.

Wang yang dipungut untuk Tabung dan pungutan sentiasa oleh PAS Pusat, PAS Negeri, Harakah dan pemimpin-pemimpin tertentu dikatakan tidak sampai. Mana pergi wang jutaan ini semua?

Ada pemimpin dikatakan sudah ada wang simpanan dalam jutaan, rumah besar, kereta mewah, dan anak belajar luar negara dari hasil kutipan Memali.

Kata Negara kebajikan tapi bolehkah PAS tunjukkkan balu-balu, anak-anak yatim dan mangsa memali terbela.

42 Responses to "BUKTI PAS KAKI SONGLAP! KEMAKAH PERGINYA DUIT TABUNG MEMALI ?"

  1. tak faham dgn tajuk artikel ni. Apa makna KEMAKAH tu? Parpu kena blajar BM lagi, baru buli diiktiraf melayu purba atau sekurang2nya mamak mughallazah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH GAHARU CENDANA PULA DAH TAHU BUAT2 TANYA SOALAN BODOH DAN PERLEKEHKAN ORG..ITULAH SIFAT PAKATAN

      Delete
    2. 10.24 aku pun tak faham maksud"buli"yg kau tulis dalam ayat kau tu.

      YANG AKU FAHAM PK DAN KAU SAMA SAMA
      TYPO.
      JADI JANGANLAH NAK MENGATA ORANG
      SANGAT.NANTI AWAK SENDIRI MALU.

      Delete
    3. betul..betul...kalau kita BANGANG, janganlah kata orang lain bangang.

      Delete
    4. klu diri sndri tu pun tak btl tak payahlah kau nak mengata2 kat org pulak!! mcm nielah sikap org pakatan haram..suka sgt nak mengata kat dn memfitnah org..padahal diri sndri pun tak btl lg!!

      Delete
  2. peh! semalam puas hati dpt puki cikaro 15 tahun. puas jilat air puki. tak tahan tgk spender dia, ada hello kitty...hahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Esok lusa, mungkin kakak engkau pulak, atau adik perempuan engkau pulak, atau emak engkau pulak, atau sesedara perempuan engkau pulak...akan kena buat macam yang engkau buat..
      Buat lah apa saja, balasan nya tetap ada...

      Delete
    2. sial apa motif ko cerita dekat sini..jantan jalang..nak pergi menjalang pergi semak di artikel anuar

      Delete
    3. Dia ini agaknya adik beradik kak Ros gemuk tu kot....

      Delete
    4. bagus gak dia dah cerita..dah mengaku pon dgn 15tahun...tu bawah umur tuh..dah jadi kes rogol...report jer biar jawab kat balai...

      Delete
  3. Mamak ,tolong lah ceta perihal skendal BNM kat austalia tu dari banyak dari tabung memali ni,dengar khabar berjuta2 tak kan taknak korek ceta dia.

    ReplyDelete
  4. Tabung tin milo yg d klepet oleh toyol2 yg btuan.lain kali nak kene pkai tabung "safe box" susah skit nk klepet duit.duit anak yatim yg dmntedarah oleh toyol...sape ler toyol 2 ek hnya allah saje yg mmblas JASA toyol2 trsebut..al fatihah untuk allhyrhm ibrahim libya dan kawan2..amin smoga roh dcucuri rhmat hndakny.

    ReplyDelete
  5. ada jugak cerita sebegini tentang PAS..
    terima kasih untuk informasi ini..
    selama ini PAS sentiasa memperlihatkan mereka baik sangat tak makan duit..
    kalau macam tu mana pergi duit tabung itu??????
    sila lah berikan hujah anda wahai NIK AZIZ

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl2 aku sokong kau kejora malam dgn apa yg kau katakan ini.

      Delete
  6. House mate aku skolah pondok..arwah bapa dia adalah salah seorang ahli majlis penasihat ugama islam negri pahang..ahli tarikat..semasa lepas peristiwa mamali tu,dia pergi ziarah jenazah2 mamali..arwah dapati,darah pejuang mamali semasa pengkebumian,KERING..TAK MENGALIR..korang tahu tanda2 syahid?darah mukmin syahid tak kering..SO????wallahualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke????? ada bukti ke? takat sembang taik x yah la woi......

      Delete
    2. Maknanya, mereka tidak syahid lah ya? Astaghfirullahalazim...tetapi mereka dikebumikan tanpa kapan dan tidak disembahyangkan...

      Delete
  7. SATU lagi..kat area tempat kje aku ade anak kpd salah seorang yg terkorban masa peristiwa tu...mak dia meninggal dalam tahanan ISA..skang kje basuh pinggan kt kedai makan..aku jmpa dia masa tgh makan..tkde duit,aku hulur sploh hengget..kalo betul saluran derma sampai ke sasaran,AKU CABAR SESAPE NK CERITA BENAR NI,MEH DTG JMPA AKU..KALO DTG BWK TELOR TKYAH..SILA DATANG BAWAK SKALI WANG DERMA MAMALI SELAMA BERPULOH TAHUN YG PAS KOLEK..SILA//SILA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg ko cuba nak bagtau kitorang nie bangsat pukimak oi????

      Delete
    2. Maksud anon tu, duit tabung Memali mmg tak sampai atau disalurkan kepada yg sepatutnya lah.. i.e anak yg terkorban.

      Delete
  8. betul ke syahid??????
    zaman sekarang boleh dan ada lagi ke syahid????????
    itu pun oleh ahli2 PAS?????
    kebingungan la teman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lagi syahid, kenapa tak percaya ke?
      Cari kitab, dan cari ustaz yang engkau boleh percaya & belajr dan belajar jangan jadi bingung.
      Pas tidak ada kaitan dengan syahid dan syahid tidak ada kaitan dengan pas...
      Susah sangat ke?

      Delete
    2. susah la bro..... zaman skang nie ramai ulamak .. eh silap.. ular dalam semak... sebab tu la susah org nak percaya.. cuba tgk kes yang berlaku kat putrajaya baru2 nie... mamat yang mengamuk kat sana tue pun mengaku syahid padahal ada masalah mental.....

      Delete
  9. Buat website personal atau catalog bisnes percuma di http://webdesign2u.info

    ReplyDelete
  10. Kepada sesiapa yg diamanahkan tabung tersebut dn
    bantuannya xsampai pula kpd yg sepatutnya,wang
    itu lesap pula(tiada sifat amanah).Persoalannya kemana perginya wang tersebut?
    Jawab lah diakhirat nnt.Atau ALLAH akan membalasnya ketika hari kematiannya kelak..

    Tunggu je..balasan dr ALLAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul & tepat.
      Nak tuduh tak de bukti, yang kena tuduh tak mengaku..

      Delete
  11. Rakan2 warga Malaysia penyokong BN, PR maupun warga atas pagar,

    Diharap anda sekelian memberi komen yg tak menyinggung hati kami waris-waris mereka yang telah 27 tahun meninggal dunia atau waris-waris mereka yang masih hidup bersama kesan parut dan kecacatan fizikal seumur hidup.

    Usahlah anda sekelian perdebatkan lagi status kematian mereka kerana status mereka sebagai syuhadah telah disahkan oleh ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah, Tuan Guru Haji Yahya Junid dan Ustaz Azahari Abd Razak berdasarkan keadaan 50 orang penduduk Memali yang diserang oleh 3,600 orang anggota polis hutan, FRU dan dilengkapi kereta perisai dan helikopter itu.

    Lagi pun Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Muazzam Shah (kini Yg Di Pertuan Agong) sendiri sebagai Ketua Agama Islam Kedah telah mencemar duli datang menyiram air mawar di kuburan Ibrahim dan pengikutnya.

    Usahlah anda penyokong BN (terutama Umno) dan penyokong PR (terutama Pas) menulis sesuatu sehingga luka lama berdarah kembali kpd kami waris-waris korban Memali atau menulis sesuatu yang seolah-olah kelihatan menghina Yg Di Pertuan Agong kita yg tidak pernah memandang rendah kpd Allayarham Ibrahim Libya dan pengikutnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok TUAN,kami hnya ingin mndbtkn masalh duit tabung.

      Delete
    2. tapi ke mana pergi duit tabung tu yang patut menjadi hak milik saudara kita yang terkorban???????????????? siapa yang salah??? takkan UMNo@BN yang salah sebab x jaga duit tu??? adakah PAS telah melaburkan duit tue dlm saham DBKL utk menambah kekayaan diorang??

      Delete
  12. Walau aku jahat tp aku masih brpgang kata2 ustad aku"MAKAN HARTA ANAK YATIM TRGOLONG DLM 7 DOSA BESAR" hidup akan jd "suwei" di sisi allah biorpon kau bribdt ddpan kaabah selama setaun blum tntu allah akn ampunkn pmkn harta ank yati niiiiiiiiiiiiiiiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl anon 12.50 pm ni katakan takutlah kita dgn makan harta anak yatim takut tak sempat bertaubat nanti. biarlah kau buat jahat lain tapi jgn aniaya anak yatim ALLAH SWT akn murka dgn kita.

      Delete
  13. pulangkanlah duit tue kepada yang berhak... x berkat pun klu duit banyak tapi hak org lain....

    ReplyDelete
  14. Kalaulah songlap pun , duit derma. Tapi yang UMNO dok songlap wang negara apa hal. Dengar khabar duit tabung haji dan kwsp pun habis disapu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon barua pakatan dap woi,pasai dok dengar khabar tu lah,puak bangsat kamu dok jaja crita yg entah btul entah tidak,insaflah barua pakatan woi

      Delete
    2. Umno buat xper, jgn org lain.

      Kalau faham lah....

      Delete
    3. woi anon sial,jgn buat fitnah.
      dgr cerita je pun ,bukti xde kan sial.
      ni lah anjing2 yg sial,pandai tuduh tp bukti xde.
      dasar manusia sial yg lahanat,manusia yahudi yg hipokrit

      Delete
    4. woi anon klu setakat kau nak buat fitnah je baik tak payah!! apa bukti nya ha?? jgn cakap ikut sedap mulut je!!

      Delete
  15. anon 12.46 PM..Ini bukan isu politik,kami penegak amar maaruf nahi mungkar..ini isu yg digunakan oleh org2 politik utk kaut duit drpd peristiwa itu,..berkata benar walaupon pahit..bukan mempolitik isu utk kepentingan pihak2 tertentu..itu adalah salah satu kemungkaran drpd puok2 yg mengaku nk perjuangkan islam..tapi hakikatnye guna isu utk kentingan lain drpd kepentingan ummah..ok..sebab ape aku marah,sebab..sedara aku ibu tunggal,4 org anak skolah, dok kt shah alam,dah tk dpt wet zakat sejak PR perintah..itu kenyataannye..aku ade dngr wang mamali diorang support utk anak2 mamali gi blajar kt mesir dsbg nye..sebelum antar budak2 yg blajar luar negeri,nape tak bagi je wet tu utk pewaris yg tak mampu..itu patut didahulukan..ikutla tertib walaupon utk agama..kalo nk blajar,kt pondok semanggol pon bole antar..banyak lg skolah madrasah kt dlm ngri..bahkan rukun islam ke 5 (haji) pon,lakukan sekiranye mampu..

    ReplyDelete
  16. Wahai unit amal pas korg kene buat spot cek pegutip /pmgang /pnyipan derma tin milo takut2 dorg ada selit "sign" zeti aziz dtmpt brikut 1)serban 2)kopiah 3)jubah 4)gulungan kain plikat 5)sluar boxer n spender brjnama versace....dhrp unit amal pas dpt mmprtmbngkan perkara ini dpihak atasan...sekian time kasih.pnyokng tegar pas.

    ReplyDelete
  17. PATUTLAH PAS DAH JADI MCM SIAL AJE SEBAB MAKAN DUIT TAK BERKAT, MAKAN DUIT HAK BALU2 DAN NAK YATIM. PATUTLAH TAK KERUAN AJE BAIK KRG PAS PULANGKAN BALIK DUIT PADA YG SEPATUTNYA.

    ReplyDelete
  18. Aku tak pecaya wakil pas songlap duit tu...kalau betul la boleh bersatu dengan umno...boleh berkongsi tips

    Max

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!