Panas! PEMBANGKANG DALANG GEJALA HINA INSTITUSI RAJA MELAYU

Pendakwaan juruukur bahan, Ahmad Abd Jalil atas dua pertuduhan menghina Sultan Johor Sultan Ibrahim menerusi laman sosial Facebook bukanlah satu kejutan mahupun suattu perkara baru.

Gejala menghina institusi raja-raja Melayu sudah menular di kalangan penyokong-penyokong pakatan pembangkang sejak mutakhir ini.

Mereka giat menjalankan kegiatan anti-raja melalui ruang-ruang siber yang sediada seperti facebook, blog, twitter dan sebagainya.

Jika dibaca komen-komen yang menghina peribadi raja-raja dan institusi yang mereka wakili, tidak disangka kebanyakannya datang dari individu-individu Melayu yang sudah tersimpang jauh daripada nilai-nilai jati diri bangsa mereka sendiri.

Kalau sebelum munculnya Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum 2008, amat jarang sekali didengari suara-suara sumbang mempertikaikan kedudukan dan kuasa raja-raja.

Namun penyakit ini nampaknya berleluasa dan menjadi ikutan pendokong pembangkang setelah mereka melihat gelagat beberapa tokoh pembangkang yang begitu berani menyanggah sultan secara terbuka dan terang-terangan.

Rakyat tidak lupa episod hitam di hadapan Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar pada 6 Februari 2009 apabila sekumpulan penyokong Pakatan Rakyat menahan, menyerbu dan menyergah kereta rasmi Raja Di Hilir Perak dengan cara kasar.

Ini terjadi berikutan seruan sembah derhaka Nizar Jamaluddin kepada Sultan Perak ketika kerajaan negeri Pakatan Rakyat di ambang kejatuhan akibat tindakan tiga ADUN mereka melompat meninggalkan parti masing-masing.

Perbuatan menghina Sultan Perak diteruskan pula oleh Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh yang dituduh mengeluarkan kata-kata berbaur hasutan terhadap baginda di pejabat firma guamannya di Jalan Pudu Lama, Kuala Lumpur, pada 6 Februari 2009.

Karpal didakwa berkata pemecatan Nizar sebagai Menteri Besar Perak dan pelantikan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir ke jawatan itu oleh Sultan Azlan Shah boleh dipertikai di mahkamah.

Gejala menghina serta mempertikaikan bidang kuasa sultan juga merebak di Selangor apabila Ahli Dewan Undangan PKR kawasan Sri Muda, Shuhaimi Shafiei didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam di bawah Akta Hasutan kerana tulisan di blognya pada 30 Disember 2010 lalu yang menyentuh sultan.

Tidak cukup dengan itu profesor undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Aziz Bari yang pro-pembangkang menyerang institusi raja apabila mempertikakan kuasa Sultan Selangor berkaitan urusan undang undang Islam.

Aziz bari menyifatkan Sultan Selangor telah memperluaskan kuasanya dalam mengawal hal ehwal Islam berhubung pemerikasaan JAIS ke atas gereja DUMC di Damansara Utama Ogos 2011.

Sebelum kes menghina Sultan Johor membabitkan Ahmad, pengamal paranormal, Syed Abdullah Hussein Al-Attas atau lebih dikenali sebagai Uncle Seekers juga ditahan polis untuk siasatan berhubung penyiaran artikel dalam blognya yang dikatakan berunsur provokasi, hasutan dan mengaibkan baginda.

Melakui blognya, uncleseekers.blogspot.com, Syed Abdullah bukan sahaja mengaibkan sultan malah turut membabitkan Tunku Mahkota Johor, pemimpin dan penjawat awam kerajaan Johor.

Sebelum itu juga polis telah menahan pemilik akaun facebook "Sultan Yang Setan" pada 22 Disember 2010 yang diburu selama empat bulan kerana menyiarkan komen menghina institusi diraja Johor.

Menurut pihak polis akaun facebook itu diwujudkan selepas kemangkatan Sultan Johor Sultan Iskandar Almarhum Sultan Ismail pada Januari 2010.

Penulis blog Aduka Taruna melalui blognya adukataruna.blogspot.com juga telah didakwa menghina Almarhum Sultan Iskandar Shah selepas pihak istana mengumumkan kemangkatan baginda.

Tidak serik dengan sembah derhakanya kepada Sultan Perak, Nizar pula celupar memberi komen dalam akaun twitternya yang mendakwa Sultan Johor melakukan pembaziran membeli sekeping plat kenderaan bernombor WWW1.

Kesemua kes yang disebutkan merupakan sebahagian kecil daripada banyak insiden yang tersebar luas di dalam dunia siber yang mempermain-main dan memperkecilkan institusi beraja di Malaysia.

Baca sahaja laman blog tukartiub kendalian sahabat baik Anwar Ibrahim yang bernama Hishammudin Rais yang penuh dengan kata-kata kesat dan menghina raja-raja Melayu.

Mungkin memori seorang pemuda Cina yang berasal dari Muar, Johor bernama Namawee yang menghina lagu kebangsaan Negaraku pada 2007 di youtube masih segar di minda rakyat.

Empat tahun kemudian? Universiti Malaysia Terengganu (UMT) membuat laporan polis berhubung dakwaan seorang pelajarnya mengubah lirik lagu Negaraku, menghina Raja dan juga Perdana Menteri di dalam laman sosial Facebooknya.

Pelajar yang mengguna nama Mohd Farizal dalam statusnya, didakwa mengubah lirik lagu kebangsaan dengan mencerca, mempersendakan lagu negara, Raja Melayu dan juga Perdana Menteri.

Jika perbuatan ini tidak dibendung segera, dikhuatiri orang bukan Melayu akan juga terangsang untuk turut serta bersama-sama penyokong-penyokong pembangkang memperlekehkan institusi raja yang sudah sebati dengan sejarah panjang dunia Melayu dan banyak berjasa dalam perkembangan Islam di rantau ini.

Di manakah letaknya nilai jati diri seorang yang bernama Melayu jika tidak mendokong dan mempertahankan institusi yang memberi pengertian sebenar dalam hidupnya?

Hanya penyokong pembangkang yang hilang pedoman dan mempunyai jiwa yang rosak sahaja yang sanggup meletakkan emosi mereka dikawal nafsu untuk melakukan penghinaan terhadap raja-raja Melayu.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

39 Responses to "Panas! PEMBANGKANG DALANG GEJALA HINA INSTITUSI RAJA MELAYU"

  1. Melayu cilaka ni asal drpenang ..dah aku kata melayu dr ng x bersultan ni mmg pengkhianatt..2 orng utama yg menghancurkn melayu berasal dr penang..dolah bodohwi..dan b a b i...

    ReplyDelete
    Replies
    1. House PK, RM207 Billion(Ringgit Malaysia Dua Ratus Tujuh Ribu Juta) pampasan untuk buruh paksa bagi bangsa Melayu,Cina dan India yang Kerajaan UMNO terima dari Kerajaan Jepun lama dulu sampai sekarang disonglap sehingga bakal penerima hidup merempat macam mana bah? Susah la mcm ni... Nasib baik sepupu aku disukai dan disayangi rakyat kinabatangan,klu tidak susah la BN. Lain kali jangan sailang rakyat, jangan bodohkan rakyat macam binatang. Kita pemimpin patut lebih terima kasih pada rakyat sebab rakyat cuma dapat ratus ringgit tp kita dapat sembunyi ribu juta. Tanpa rakyat kita tidak mungkin dapat kontrak petron dengan mas,dapat sailang perwaja steel, dapat bailout mas, dapat pkfz,dapat kontrak RM700 juta drp petronas, dapat sailang RM207 Billion wang buruh paksa. Mana besar lagi antara jasa rakyat dan jasa kita kepada rakyat. Jangan itu macam bah... Jangan ingat rakyat Melayu dan Bumiputera Sabah Sarawak sebodoh zaman 60-an dulu. -Bung Hashim, Sepupu Bung Mokhtar (Penyelamat Nyawa UMNO/BN dalam Tragedi 16 September)

      Delete
    2. Jangan jadi penipu macam setan PR..kasi buktilah setan..kau ingat kami bodoh macam korang..

      Delete
  2. Hanya pencacai2 najis BABI dan penjilat2 juboq blendir lelaki Y, yg air kote disahkan oleh pakar forensik berada dalam jubor Saiful. Lalu anak beranak melalk lalak naik asawan kata konspirasi, kepala bapak dia konspirasi. Apakah airkote lelaki Y diperah macam perah kain basah, lalu di colet dgn chopstick masuk kedalam jubor? Janganla jagi bengap nak mampos. Inilah spesis2 keparat dan bngsat yg baru 4tahun memerintah, dah buat agama, negara macam mak bapak depa yg punya. Spesis2 Fuckaton haramjadah lah katakan.'

    Cuba hang pikiaq, adakah spesis bacul yg bergelumang dalam kancah juboh menjuboh, liwat, zina, pelacuran, korupsi, tak bermoral, takde maruah, bacul, diangkat, disanjung sebagai Anugerah Tuhan? Tahu pulak cabut lari, lau curi masuk kedutaan Turki, lalu kencing dgn alasan bacul ada pembunoh upahan yg hingga sekarang masih lagi mengalami sakit cirit birit, tak timbul2. Alasan bacul Yahudi Zionist.

    Cuba hang pikiaq, adakah agen Yahudi Zionist Neocons, pejuang keselamatan Israel, pembunoh dan menzalimi rakyat Palestina yg tak berdosa, ketagih lobang najis, lobang taik, lobang jubor, kuat berzina dgn boypren2, jantan2, isteri YB Jamban, Isteri2 orang, Mak-Nyah Jalan Hj. Taib,kaki pelacur2 dalam dan luar negara, Bapa korupsi, Bapa Kronisma-Parti anak beranak Sdn Bhd, Tak Bermoral, Takde maruah, hipokrit, penipu, pembohong, kuat fitnah, mulut bau najis babi, dikatakan Imam Mahadi. Ishh ishh ishh ishh inilah kalau otak dah mereng, dah terminum air kencing Papa Hebat harami, peliwat terkutok bernama Anwar Zionist. Dan spesis yg macam ini hendak dijemput masuk ke mesjid dan surau2 untuk memberi ceramah dan takzirah agama? Takzirah agama, bab apa? Bab liwat? Bab mandi junub? Spesis yg najis macam gini? Hanya yg mangkok2 dan bengap nak mampos je bole dengar.

    Sedarlah dan insaflah, janganlah merelakan diri dilahanat dan dizalimi sperti pendudok2 Kampong Buah Pala, yg ada kerana dizalimi begitu rupa hinggakan mahu membunoh diri dgn membakar diri, kerana dikencing, diliwat, diperbodoh bodoh oleh regim Fuckaton haramjadah dan ketua mereka Anwar Zionist, dan ketua komunis biaDAP Lim Guan Lanchow. Yg sebelum pilihanraya akan menjanjikan bulan bintang dan cakrawala, tetapi bila dah berkuasa, semua dikencingkan. Apakah anda ingin nasib yg sama?
    Selamatkanlah diri dan keluarga, bermufarakah demi agama, bngsa dan negara. Dan jauhi lah dir bersetongkol dgn spesis2 keparat, bngsat dan lahnat dari Fuckaton haramjadah, perosak agama, bngsa dan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak relevan!!! Next....

      Delete
  3. united malays national organization yg jaga raja melayu? Nama pun ingeris. Raja ingeris boleh la komer jaga. Ko cari mahathir mamak kutty tu. Dia yg btggungjwb. Raja2 pun 1.sebagai ktua agama islam negeri, jdilah tauladan yg baik. Tgk sultan klantn cntohny. Ada org hina? united malays national organization ptut muhasabah balik.

    ReplyDelete
  4. Di luarnegara Presiden yg berugama bukan Islam terjebak dalam hubongan sulit, perzinaan, kerana maruah meletakkan jawatan. Bari ini Jeneral 5 bintang dan pengarah CIA meletakkan jawatan apabila tersebar cerita yg belaia ada hubongan dgn betina lain, kerana maruah dan bertaunggunjawab letak jawatan.
    Di Malaysia, negara yg ditudoh tidak ada hak asasi, tidak ada keadilan, negara kejam, Mahkamah yg ditudoh Kangaroo, sampe kes liwat bole ditangguh sampe 3tahun lama, tetapi Ketua Umom yg sudah terang lagi bersuloh terlibat dgn kancah terkutok dan jijik, iaitu menyondol lobang taik, lobang najis, lobang jubor, jantan2 dan boypren2 masih tidak meletakkan jawatan, malah bercita cita nak jadi PM, masih merasakan diri suci dalam tahi babi, bole masuk mesjid dan surau nak beri ceramah dan takzirah agama. Videoporn sudah konpom oleh 3 pakar video luarnegara, bahwa lelaki dalam video itu adalh Lelaki Y, yg airkote beliau di sahkan oleh pakar forensik berada dalam dubor Saiful. Muka terpampang dan bogel dalam videoporn, tunggang langaang, korner baring, walaupun sakit tukang belakang kronik, walaupun di suntik dgn HIV, kena racun arsenik. Masih lagi beriya iya, hendak jadi Ustaz, Imam, Pakar Ekonomoney, Punaisihat, Hero Tamil, Perdana Menteri, anukera tuhan, Imam Mahadi.
    Inilah spesis yg bernama BABI, agen Yahudi zionist, yg bacul, takde maruah, muka tak tahu malu, haramjadah, keparat, bngsat dan lahanat. Sudah harus direjam sperti kanak2 Palestina merejam askar2 Yahudi Zionist demi agama, bnngsa dan negara.
    Sedarlah , insaflah wahai saudara2 ku yg masih belum sedar, janganlah merelakan dilhanat kerana bersetongkol dgn Fuckaton haramjadah, perosak agama, bngsa dan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak relevan!!! Next...

      Delete
    2. No objection!!!,, please proceed!.............


      Sape bahalul nak caya cakap nko ni mat. Otak nko kat jubur bershit. Masuk makamah memang tak relevan shah dah.......kat sini tuduh macam macam.....memang tarak akai la nko anon 3:52pm.

      Delete
    3. No objection, please proceed? hahaha mcm ni la bro, Lawyer:Objection My Lord and My Ladies, the facts which brought by pl/def. sol or pro was not pleaded in his/her previous AIS. Judges: we are sorry mr/ms X, your objection is irrelevant, we are not with you, please proceed.

      Mcm ni baru real dalam court... ape la bro, mahkamah apa barang pun ko tak tahu, ada hati nak maki hakim yang lepaskan DSAI....hahahha... aku syorkan ko gi jual minyak kat ajk-ajk umno bahagian sebab rata2nya diaorang berkelulusan antara srp ke spm(sap) atau pengundi saluran 1....hahaha

      Delete
    4. Lepas cuma atas kesilapan teknikal,..apakejadahnya !
      Yang penting bukti jelas menunjukkan kejadian liwat itu telah dilakukannya.

      Delete
    5. Ko ni paham ke teknikal dalam court tu kejadah apa? or ko dok jual minyak citer dari bendahari umno cawangan kampung selamat? hahaha

      Delete
  5. Kita kena pertahankan institusi raja. Jangan biarkan pakatan bangsat ni jadikan Malaysia sebagai negara republik.

    ReplyDelete
  6. hanya allah taala sahaja yang mendapat gelaran MAHA.....nabi pun tiada panggilan MAHA kecuali MAHATHIR...sebab mnama dia memang MAHATHIR.....dalam kubur nanti semua dilayan dengan sama dan rata oleh MUNGKAR DAN NANGKIR....aku paling respect ialah SULTAN KELANTAN.....mungkin pembawaan dari parti pemerintahan negeri KELANTAN......SULTAN LAIN...NO KOMEN BEB....NANTI KENA REMAN......

    ReplyDelete
    Replies
    1. POSSIBLE memang possible. Komen yg ada isi.

      Delete
    2. dah kau tu kambing pakatan,..memang ler kau ampu sultan negeri pakatan..

      Delete
    3. posible, memang posible !

      Delete
  7. RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA....JADIK BAWAKLAH RAKYAT YANG TIDAK BERUMAH DAN FAKIR MISKIN TINGGAL DALAM ISTANA......

    ReplyDelete
  8. blajar dulu perjanjian pangkor 1864...
    begitu juga kes hina sultan johor..uncleseekers..dia tak didakwa pun...
    anyway sultan johor tu 100% melayu ke..
    bkn ke emak dia org putih n yg lbh layak naik sbnrnya tengku majid...

    ReplyDelete
  9. House PK, RM207 Billion(Ringgit Malaysia Dua Ratus Tujuh Ribu Juta) pampasan untuk buruh paksa bagi bangsa Melayu,Cina dan India yang Kerajaan UMNO terima dari Kerajaan Jepun lama dulu sampai sekarang disonglap sehingga bakal penerima hidup merempat macam mana bah? Susah la mcm ni... Nasib baik sepupu aku disukai dan disayangi rakyat kinabatangan,klu tidak susah la BN. Lain kali jangan sailang rakyat, jangan bodohkan rakyat macam binatang. Kita pemimpin patut lebih terima kasih pada rakyat sebab rakyat cuma dapat ratus ringgit tp kita dapat sembunyi ribu juta. Tanpa rakyat kita tidak mungkin dapat kontrak petron dengan mas,dapat sailang perwaja steel, dapat bailout mas, dapat pkfz,dapat kontrak RM700 juta drp petronas, dapat sailang RM207 Billion wang buruh paksa. Mana besar lagi antara jasa rakyat dan jasa kita kepada rakyat. Jangan itu macam bah... Jangan ingat rakyat Melayu dan Bumiputera Sabah Sarawak sebodoh zaman 60-an dulu. -Bung Hashim, Sepupu Bung Mokhtar (Penyelamat Nyawa UMNO/BN dalam Tragedi 16 September)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Napa ki asik ulang benda yg takde fakta ni berulang ulang nak kena jentik telur ka?

      Delete
  10. Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah. Jgn sampai ribuan rakyat deserap semangat Jebat, kepada Tuanku Sultan2, Raja2, menteri2 atau ketua parti masing2. Back to Allah and Rasul. Rujuk alQuran dan hadith.

    ReplyDelete
  11. apa lah nak jadi kalau melayu sendiri memalukan dan memainkan adat melayu sendiri....
    bangsa lain nak diharapkan apa lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tandanya melayu akan maju setapak lagi selepas 55 tahun.

      Delete
    2. itu namanya melayu yang tak layak lgsg jadi melayu... melayu yg lupa daratan mcm tulah...

      Delete
  12. dah raja-raja melayu kuasa mereka telah termaktub didalam perlembagaan malaysia kenapa la korang nak persoalkan lagi hak dan kedudukan mereka...susah sangat ke nak hormat orang..inilah masalahnya kalau tak reti nak hormat orang semua jadu masalah semua orang dimainkan ajaran sapa semua ini kalau tidak lain dan tidak bukan si anuar la..perosak negara bangsa dan agama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sah nko tak baca perlembagaan ...........next!

      Delete
    2. Mahadey dah lucut seluar raja pd tahun 89/90. Setuju nko tak tahu.....cakap boleh le bro,,,

      Delete
  13. kenapa la nak hina2 orang... nak tegur atau kritik takde masalah tapi kalau dah sampai tahap hina, jangan kata raja, hina fakir miskin pun tak boleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Your comments memang betul sekali dan selamanya. You are different from the rest.

      Delete
  14. 1. Hancurkan institusi raja raja .. kerana dengan adanya institusi raja rajalah maka Islam terselamat ditempat yang sepatutnya ....
    2.. Gunakan orang melayu untuk huru harakan melayu sendiri.. kerana ini adalah cara paling baik ...baru berkesan... komunis dah cuba, british dah cuba .. tapi ketahanan Islam dan Melayu tetap utuh .....
    3. Gunakan agama Islam untuk pesongkan akidah orang Melayu .. jadikan orang Melayu terseat jauh ..sebab Islam adalah benteng kekuatan orang Melayu ...
    4. Orang bukan Melayu dan kafir tak perlu bersusah payah .. mereka cuma cari dana, masuk jarum, rasuah Melayu, baling batu , sembunyikan tangan , cari kebodohan melayu, cari kelemahan melayu, cuba menjadi Melayu, baca ayat alQuran sikit sikit, tentunya melayu melayu jahil akan terangguk angguk sambill bertakbir .. maka yakinlah mereka bahawa sikafir sudah berjaya diIslamkan ... si kafir terus hulur pancing .. maka terjulur julurlah leher leher Melayu untuk dipancung DENGAN RELA HATINYA.....

    APAKAH INI YANG DIKATAKAN MELAYU SUDAH HEBAT, SUDAH PANDAI, SUDAH CERDIK, SUDAH JAUH KEHADAPAN ..

    Semoga aku dan keturunan aku tidak akan menjadi Melayu seperti diatas, walau apa pun yang harus aku tempuhi .. kerana aku yakin Allah telah memelihara umat Islam dan Melayu yang tersangat Istimewa ini lebih 55 tahun dinegara tercinta ini ......

    ReplyDelete
  15. Aaa.. Urrm.. Tapi mahathir tak katapun aaa...

    Emm. Mana ada salah umno, kita melayu what.. Kan?

    Mahathir hanya aaa.. Dia xde pun kata.... Aaaa

    Dah lah! Xmo kawan pembngkang.! . Pmbngkang jahat!

    ReplyDelete
  16. pakatan sial ni mmg,dyorg je yg hebat dan bagus.
    kalau pemimpin negara pun cam sial mereka hina,raja lagi lah jgn harap mereka nk hormat.
    ni bangse sial mmg semua org mereka akn hina,agam pun mereka x lepaskan.
    semua ni jadi sebab pemimpin pakatan iaitu anuwar si peliwat,kalau anuwar mereka boleh sokong so hina raja dan pemimpin tu mmg pasti akn berlaku lah.
    adakah rakyat masih nk pilih bangse yg x reti hormat dan hina raja,pemimpin dan agama kita.
    anuwar peliwat tu pasti akn merosakkan negara kalau dia yg memerintah,sape pun dia x kn hormat dan semua dia akn hina.
    dasar manusia sial yg hipokrit,manusia yahudi yg hipokrit

    ReplyDelete
  17. diorang ni dah bangang sebab banyak sangat makan babi macam mat sabu.. kejap lagi ramai lah pulak pakat2 tukar agama...

    ReplyDelete
  18. Org2 pas dgn pkr mmg tak reti respek org... Drg suka menghina org

    ReplyDelete
  19. Pembangkang mmg suka hina otlrg drg ok drg tu dah bgs sgt...

    ReplyDelete
  20. Thk lah raja pun drg dah blh hona.. Drg mmg dah over sgt lah

    ReplyDelete
  21. Kita xde hak nak hina raja.. Pembangkang mmg dah semakin berani lah aku gmharap drg akan dpt hukuman dgn setimpalnye supaya drg akan lebih berhati hari lps ni

    ReplyDelete
  22. Pembangkang mmg ada atitud yg buruk suka hina org tak reti nak respek sapa2 pun.. Tp drg ni kena berlajaf respek raja kita sbb negara kita ada u dang2 jgn ikot kepala sendiri je

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!