PANAS BERAPI! BETUL KE KFC NAK DIJUAL KEPADA CINA?

SEMUA tersentak bila kerajaan Negeri Johor melalui anak syarikatnya Johor Corporation sedang menimbang cadangan untuk menjual Kentucky Fried Chicken(KFC) kepada seorang usahawan Cina sedangkan semua orang tahu KFC adalah aset paling berharga yang dikendalikan oleh anak syarikat kerajaan negeri itu.

KFC adalah tonggak kejayaan Johor Corparation malah jenama ini bukan sahaja dikenali di Malaysia tetapi turut di kenali di seluruh dunia malah telah melahirkan ramai-usahawan Melayu yang boleh menyumbangkan segala hasil kepada KFC.

Tindakan Menteri Besar Johor mahu menimbang cadangan untuk menjual KFC ini kepada usahawan Cina menimbulkan berbagai-bagai persoalan apabial sudah banyak aset-aset milik rakyat Johor sebelum ini dijual terutama sekali melibatkan tanah kepada Cina dan mereka mempersoalkan,berapa banyak lagi harta orang Melayu Johor mahu dijual ataupun digadaikan kepada Cina yang berkepentingan?

Penyakit jual harta rakyat ini bukan sahaja berlaku di Selangor tetapi turut berlaku di Negeri Johor ini di mana nama seorang Cina yang dikenali sebagai Lim Kam Hoo sering disebutkan sebagai antara Cina yang mendapat segala kemudahan untuk membeli aset-aset Melayu di negeri itu hingga timbul cakap-cakap,takkan semua harta Johor mahu dijual kepada Cina ini?

Tindakan mahu menjual aset amat berharga ini sekiranya dipersetujui oleh Ghani akan membuktikan bahawa Ghani semakin hilang akal kerana kalau semua kepentingan Melayu mahu dijual,apa lagi yang boleh Melayu Johor bangga-banggakan dan adakah Ghani mahu namanya disebut dan dikenang sepanjang hayat sebagai Menteri Besar yang langsung tidak tahu menjaga harta ataupun kepentingan orang Melayu di negeri itu.

KFC sepatutnya terus dikembangkan agar dapat memberikan faedah kepada orang-orang Melayu yang menceburi bidang yang berkaitan dan bukannya bilamana KFC disebut di merata dunia ekoran kejayaannya,kerajaan negeri Johor pula mengambil pendekatan mahu menjualkannya.

Adakah idea penjualan ini datang dari Zaki Zahid ataupun Lembaga Pengarah Johor Corporation yang baru dilantik menduduki jawatan tersebut?

Baca seterusnya....

Nanti aku akan dedahkan lagi siapa dibelakang ni sebenarnya...tungguuuu....

20 Responses to "PANAS BERAPI! BETUL KE KFC NAK DIJUAL KEPADA CINA?"

  1. jahanamlah kalau kfc jual pada orang cina elok makanan tu halal jadi haram pulak nanti..

    ReplyDelete
  2. OH...TIDAK BUAT APA NAK DIJUALKAN PADA ORANG CINA KAN RAMAI USAHAWA-USAHAWA MELAYU YANG BERJAYA KENAPA MESTI DIBERI PADA ORANG CINA..SAYA TIDAK SETUJU SAMA SEKALI ..

    ReplyDelete
  3. knp lah nk jual kfc tu kn elok bila usahwan melayu dapat perniagan kf tu kalau bg kt cina habis lah jgn harap ade franchise's melayu akn dibuka...

    ReplyDelete
  4. UMNO Bodoh. Bela lembu dalam condo

    ReplyDelete
  5. zaki zahid tu bkn ke ketua pemuda umno putrajaya n antara org kuat KJ ke...
    UMNO UMNO.....

    ReplyDelete
  6. Kiranya Melayu ni mana2 parti pun sama lembunya, mentaliti menjual sahaja mmg dlm darah daging orang Melayu terutama spesis lelaki..

    Bila lah nak berubah?

    ReplyDelete
  7. KALAU DAH TIADA ORANG MELAYU DAN USAHAWAN MELAYU TULIN LAGI DI NEGARA INI, JUAL SAHAJA KEPADA SYED MOKHTAR AL-BUKHARI DAH TENTU DIA KELUAR ZAKAT,DAH TENTU DIA BANYAK MENYUMBANG KEPADA UMMAH......TAK PAYAH CARI USHAWAN MELAYU LAIN YANG SEMUANYA CUMA ALI BABA....JUAL SAJA KEPADA SYED MOKHTAR DAH TENTU ASET MELAYU INI TERPELIHARA,DAH TENTU PERNIAGAAN INI BERKAT, DAH TENTU ORANG ISLAM AKAN MENIKMATI KFC TANPA WAS-WAS.......SYUSAH SANGAT KE NAK PIKIR SEMUA INI.......yg benar ABE MUD KB

    ReplyDelete
  8. Benar tu Abe Mud. Tapi kalau Syed Mokhtar nak beli ada pihak lain yang marah yang mengatakan kenapa asyik dia saja yang nak pegang share. Org Melayu lain tak ada ke? Org kaya Melayu yg lain tu tak ada semangat membantu Melayu. Zakat pun entah bayar entah tidak. Kerajaan Johor pun perlukan duit jugak. Kalau dah tak ada orang Melayu nak beli, maka jual kat Cina lah. Kenapa kita nak marah. Mereka ada duit. So, mereka tawarkan harga yang baik. Mana ada org Melayu yg mampu nak beli aset besar cam tu. Terpaksalah kita telan semua ini. Dah nasib orang Melayu. PuteraNS

    ReplyDelete
  9. asyik jual sama org cina dah tak ada melayu ker...banyak melayu yang berjaya kita kena berfikiran luas sehingga membuat sebarang keputusan...KFC adalah tonggak kejayaan Johor Corparation malah jenama ini bukan sahaja dikenali di Malaysia tetapi turut di kenali di seluruh dunia malah telah melahirkan ramai-usahawan Melayu yang boleh menyumbangkan kepada kejayaannya..saya jelas sekali tidak bersetuju dengan cadangan tersebut

    ReplyDelete
  10. AKu sedih sgt dgn berita ni..sedih duk pikir cmne Mb Melayu Johor ni boleh senang2 kena BELI dgn CINA (kalau betul lah berita ni).

    Kenapa pemimpin Melayu semua jenis cmni bile berkuasa?

    Apa masalahnya KFC tu smpai JCORP mesti jual?

    Kalau nk jual sgt2, kalau xjual jg rmai org Jcorp akan mampos.. juallah pd Syed Mokhatr Bukari ke atau Jutawan2 Melayu.. kenapa masih bodoh dibodohkan, nk jual pd bangsa Cina lahanat DAP jgk!!

    ReplyDelete
  11. Jangan bagi malu melayu johor...

    ReplyDelete
  12. kenapa cian babi jugak kfc ni nak di jual??? someone, pse tell me??? adakah bangsa melayu ni bodoh sangat sampai bangsa cina babi nie jugak diberikan peluang utk memonopoli perniagaan nie??? salah ke klu bg kat melayu utk uruskan perniagaan nie???

    ReplyDelete
  13. mesti bangsa cina tu dah bagi suap macam2 kat jcorp supaya jual kfc nie kat diorang... sebab bangsa cian klu boleh nak pulaukan semua usahawan melayu di mana diorang tau yg kfc ni antara perniagaan yg boleh menaikkan org melayu.. so, dgn membeli kfc ni secara x langsung asas utk perniagaan bangsa melayu akan mula goyah sebelum diorang beli perniagaan yg diusahakan bangsa melayu yg lain.....

    ReplyDelete
  14. mcm mana bangsa melayu nak maju klu asyik jual perniagaan kat bangsa cina walaupun potensi utk perniagaan tu berjaya kita dah nampak.... ada betul ka???

    ReplyDelete
  15. itulah umno.....tak taudah nak cakap macam mana lagi.....tukar je pemerintah...

    ReplyDelete
  16. takpa , diorang jual kfc ,aku undi Haramjadah PR.by by umno

    ReplyDelete
  17. Nak tengok MB tidur mencangkung. jangan jadi perosak bangsa. Peti Undi Parlimen Sekijang

    ReplyDelete
  18. apa nie patut kita juga perlu memonopoli perniagaan bukan semakin jual semakin tandus dan beri semua pada cina...
    dah tak mau sekali pun better jual pada syed je tu aku sokong...

    ReplyDelete
  19. igt ko brani,nape ko tak sebut sapa yang suruh ghani...takuttt ke????

    ReplyDelete
  20. Kalau Ghani jual, maka dialah pengkhianat bangsa Melayu sebenarnya.

    Mungkin halal darah dia ditumpahkan kelak!

    - abu ahmed

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!