AES OH AES! HENTIKAN TERUS LA ATAU BUAT KAJIAN YANG MENDALAM DULU!

Ini kamera AES yang sedang mengkap kelajuan Kapal Terbang dari KL ke Ipoh!
Ok sekarang ni aku nak cerita pasal AES! Yalah sekarang ni dah semakin panas pulak nampaknya setelah banyak kali kita siarkan pasal isu ni. Aku malas nak cerita banyak la, macam ni je la cadangan aku.

Apa kata AES ni dilakukan kajian terlebih dahulu, pasang kat traffic light, takde siapa pun marah. Orang marah bila ianya dipasang di lebuhraya yang jalannya lurus dan kita tak tau apa statistik kemalangan disana. Lakukan kajian dulu, betul ke kerana memandu laju di lebuhraya punca kemalangan?

Kalau nak letak sangat kat highway pun especially highway PLUS, naikkanlah speed limit ke 130-140 ke. bila hujan kena memandu 110-120. Kalau dah nak sangat letak AES, letak kat kawasan yang memang kadar kemalangannya sangat tinggi, letak la papan tanda berapa kematian dan kemalangan yang beralku kat situ. Jadi takde siapa pun boleh pertikai.

Lagi bagus kalau pihak berkuasa yang menjaga AES ni tanpa melibatkan pihak peniaga. Takut-takut nanti disalahguna pulak kan, yalah nak buat duit. Bukan nak menuduh cuma risau. Benda macm ni elok pihak berkuasa je yang menjaganya.

Lagi stau kat Highway ni, LORI-LORI dan BAS-BAS yang memandu dengan laju dan suka memasuki lorong laju itulah yang menjadi punca kemalangan sebenarnya. Ini kena ambil tindakan, terutama sekali BAS yang membawa penumpang, merek main masuk je hingga menbahayakan kenderaan yang berada si lorong laju.

Kalau nak letak AES dan rakam cara pemanduan lori dan bas yang amat berbahaya tu, aku setuju. Tapi takleh pakai kamera still la, kenapa pakai video cam beb. Aku gerenti syarikat yang jaga AES akan gembira sebab terlampau banyak Lori dan Bas yang memandu secara bahaya terutama sekali lepas 10 malam.

Korang ada cadangan lain ke? Sila bagi cadangan korang.

31 Responses to "AES OH AES! HENTIKAN TERUS LA ATAU BUAT KAJIAN YANG MENDALAM DULU!"

  1. Lokasi AES ni tarok tempat yang ada kes kemalangan yang tinggi atau jalan bandaran elok rasanya berbanding di lebuh raya. Jika tengok balik statistik kemalangan 10 tahun kebelakang, jalan bandaran paling banyak kemalangan yang berlaku terutamanya melibatkan penunggang motorsikal. Allahualam,

    ReplyDelete
  2. Penentangan AES membuktikan sikap pengguna jalanraya diMalaysia dalam keadaan yang kronik, melakukan kesalahan dijalanraya sudah saperti ketagih candu, sesuatu yang lumrah sedangkan ianya undang-undang yang perlu di ikuti dan dihormati demi keselamatan semua. Sudah hilang rasa segan silu melakukan kesalahan dan yang malang bagi kaum Muslimin ianya dah tak rasa satu Dosa. Allah Maha Melihat bro. Akhirat pasti datang. Memandulah dengan berhemah sekali yek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju!! flip flop mcm zaman pak lah plak drang nie..miros sume dh buat kajian..pasal tu la aes tu dh diletakkan kt tmpt2 yg dikatakan berisiko tinggi..

      Delete
  3. aku stuju ia nyer perlu dilakukan kajian terlebih dahulu,mmg betul klu pasang kat trafic light x de orng pun nk marah nie pasang nyer kat higway had kelajuan higway x d naik kan duduk d tagkuk lama...Kalau nak letak sangat kat higway, naikkanlah speed limit ke 130-140 ke. bila hujan kena memandu bawah dr 110-120. Kalau dah nak sangat letak AES....

    ReplyDelete
  4. Pak Cik Motor Said:

    Korh!korh.korhh! batuk lak....pakcik takde BMW..pak Cik takde Merc Compresor..kohh!kohh! batuk lagi....Pakcik tak de Honda accord..pakk Cik x de Skyline apekejadah.....lantak pi laa nak pasang Camera kaaa video kaa... Pak Cik cuma ada Motor...korhhh korhhh!!

    ReplyDelete
  5. aku masa skolah dulu masih ingat lagi pak polisi cakap kemalangan memang banyak berlaku di jalan yang lurus krana sikap manusia sendiri..rajin2 cari maklumat di intenet kalu nak tau lanjut..kalu had laju naik 130-140 memang tak payah buat langsung AES..nak salahkan MIROS/JKJR letak AES ditempat tak betul agak tak tepat..sendiri ada buat kajian?ada statistik hot spot kemalangan?saya sokong penuh pelaksanaan AES..pemandu mesia majoriti naik lemak..bawak kancil tp mcm pelesit tak hingat dunia..maaf teremosi..eheheh..btw, kalu sistem kamera di trafik light ada satu jenis lagi Red light camera(developer sama dgn AES)..kalu install ni lagi bising drebar2 kat mesia yg lemak nih..

    ReplyDelete
  6. lepas bn kakalah..kita pakat roboh ramai-ramai..anta dekat ruamah menteri pengangkuatan..pegi mampus bn celaka..sedut duit rakyat x abus-abis..

    ReplyDelete
  7. Langgar AES dan bayar RM 300 sekali. Murah dari bayar kepada China Doll!
    atau
    Batalkan AES dan waris-waris bolehlah tunggu 7 atau 8 tahun insuran bayar Rm 30,000 atau RM 300,000 atau RM 3,000,000. Misti untung punya kan?
    atau
    Tipu AES, pandu ikut had laju mesti AES kena tipu punya.
    Buatlah pilihan anda.

    ReplyDelete
  8. yang gambar tu punya 'caption' memang kelakar .. AES tangkap gambar kelajuan kapal terbang , hahaha sangat sarkastik , tak lama lagi ada rasanya beberapa bijik akan tumbang mungkin lepas setahun dilaksanakan , burn aje duit pasang menatang tu

    ReplyDelete
  9. Aku rasa baik stop terus he aes ni... Tak sesuai lah kat malaysia ni...ada aes ke takde ke klu nak langgar tu langgar jugak

    ReplyDelete
  10. Siasat dulu apa motif utama pasang aes tu lps tu tgk kat mana yg sesuai aku rasa tempat2 yg ada skrg ni mcm tak sesuai je

    ReplyDelete
  11. "Sistem ini telah dikaji sejak 2003, pada 2006, kabinet telah buat keputusan dan operator telah dipanggil untuk dinilai pada 2007 di samping beberapa pindaan undang-undang dibuat pada 2009 dan 2011," katanya.- Bernama
    ....................

    Dah lama pun sebenarnya AES dikaji. Yang kurang sebenarnya adalah.....KESEDARAN PEMANDU.

    ReplyDelete
  12. betul tu bro..klau kerajaan btul2 nk lksanakan AES ianya mmg prlu dikaji dulu dan pelaksanaannya mstilah di bawah badan kerajaan yg brtnggjwab sprti JPJ bkn kpd pihak swasta..sbab pda aku hnya JPJ shj yg lyak utk mngndalikan hal2 yg mcm ni krn mreka lebih mahir dan ini mmg bidang mereka..pihak swasta apa tau???

    ReplyDelete
  13. Kenapa tak pantau saja bas pakai gps. Alat berapa ratus tu boleh memantau bas 24 jam... Hp aku pun ada gps.

    ReplyDelete
  14. inilah cara umno harbi pukimak nak merompak rakyat malaysia bg kayakan kroni umno harbi..tahniah kerajaan pr krn tidak.membenarkan aes dilaksanakan di negeri pr.mb negeri umno hanya tidur n rembat duit kerajaan negeri dan tidak pedulikan rakyat bawahan.mari tukar kpd pr...umno harbi mesti dikuburkan supaya malaysia aman sejahtera

    ReplyDelete
  15. Dah jadi tradisi, rakyat Malaysia lebih rela mati sekeluarga di atas jalanraya dari tempat lain. AES akan menyebabkan tradisi ini tidak dapat disambung oleh generasi muda. Inilah sebabnya ramai yang tidak mahu AES.

    ReplyDelete
  16. Ambo tak paham beberapa perkara;
    1. Apakah bayaran WANG denda ini akan diberi kepada satu SYARIKAT SWASTA? Apahal plak niii???
    2. Syarikat tu ada kaitan dengan menteri kottt???
    3. Apakah Lokasi AES dan papan amaran itu diletak di tempat yang bersesuaian dengan kadar penglihatan yang jelas?
    4. Pernahkah kerajaan berfikir; dalam usaha untuk mengatasi masaalah kemalangan jalanraya ini; dari sudut PENGGUNA jalanraya???
    5. Kerajaan (BN) bercadang nak menang atau tidak dalam PRU ke-13 ini ???

    ReplyDelete
  17. itu Bung mokhtar tidak setuju AES, Parpu pun tak setuju AES. Cayalah bro, sehati sejiwa dgn Bung.

    Parpu & Bung adik beradik
    Parpu & Bung sehati sejiwa
    Parpu & Bung berpisah tiada
    Ingat Parpu, ingatlah Bung

    salam jari tengah bersalut lendir puki nelofa utk semua

    ReplyDelete
  18. aku setuju pasang aes dan tanda amaran mesti dipasang jelas dan mudah faham spt zon had kelajuannya... dan bukan diswastakan

    ReplyDelete
  19. Aku cuba ikut betul2 peraturan jalanraya masa balik kampung bini aku di pantai timur raya haji itu hari.Bila keluar saja dari highway masuk jalan biasa/persekutuan aku cuba ikut betul2 hadlaju yang ditetapkan iaitu 90kmj,maknanya aku kena bawa kereta sekitar 80+kmj saja.Sudahnya aku cuma mampu mengekor lori bawa lembu dengan kelajuan sebegitu!

    Bullshitlah siapa yang kata dia ikut betul2 hadlaju jalanraya.Sebab aku tengok hampir tiada siapa pun yang bawa kereta 'seperlahan' aku(80+kmj)termasuklah kancil dan proton saga lama.Rata2 memandu melebihi 90 malah lebih ramai yang memandu melebihi 100kmj.

    Akhirnya aku terpaksa mengalah kepada pemanduan 'biasa' aku(90-100) yang masih lagi dalam kategori 'perlahan' jika dibandingkan dengan lain2 kenderaan yang tak segan silu membesit melebihi 100kmj.

    Kesimpulannya AES masih boleh dilaksanakan tapi pemantauan hendaklah oleh JPJ bukan pihak swasta yg bermotifkan keuntungan dan hadlaju hendaklah ditambah bersesuaian dengan masa dan kenderaan sekarang.Pemasangan juga bukan semata2 memantau kelajuan tapi pelanggaran undang2 jalanraya lain seperti memotong 'double line' dan tidak memberi signal semasa menukar lorong.Itu yang lebih utama.

    ReplyDelete
  20. tadi pak menteri jalan raya ala yang cine tu.... kater tetap mau buat AES nak masuk poket kroni.... surat kabar kosmo yang tulis... cakap je la camane pun... tetap depa buat...

    -nenek muda

    ReplyDelete
  21. nak kurangkan kemalangan maut sepatutnya semua jenis kenderaan mesti melalui pemeriksaan bahagian2 penting seperti brake,tayar,lampu signal,kuasa engine dan kerangka body oleh pihak jpj sebelum diberi insuran dan roadtax baru betul..ini tak terang2 nak buli penguna jalan raya dengan denda RM300 setiap kesalahan hanya memandu lebih 10kmj dari had ditetapkan...lagi sakit hati dah lah 60kmj lepas itu kws jln menurun bukit..memang kena sumpah berbakul2 lah jwb nya..moral perlu dijaga nak carik duit biar lah halal ..negara islam beb..sbb tu byk rasuah bagi gaji kakitangan dgn duit ni..muahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul,betul,betul memang jpj ni byk org malas & bodoh.tau nak duit senang je.mcm cerita P.ramli plak "apa2 keputusan mesyarat saya setuju lah cikgu " saya nak G main golf.

      Delete
  22. "Kalau nak letak sangat kat highway pun especially highway PLUS, naikkanlah speed limit ke 130-140 ke "
    --Reason yang paling bodoh aku pernah tengok setakat nie. Nape ko tak cakap jer untuk undang2 mengedar dadah, baik naikkan kadar dari 15 gram ke sekilo untuk sabitan hukuman gantung....sebab setakat 15gram jer takan dapat jual banyak kepada orang... takan banyak orang mati nyer..betul tak ??
    Jadi aku harap ko dapatlah paham sebab utama AES diwujudkan...iaitu mendidik tak kira tempat atau masa..
    Lagipun dah memang dari dulu had laju kat situ macam tu..nape tak komplen dari dulu..ni ade AES baru nak komplen ?
    Korang ni kan cuma pandai tulis pasal politik jer..bab lain hampehhhh...

    ReplyDelete
  23. "Lagi bagus kalau pihak berkuasa yang menjaga AES ni tanpa melibatkan pihak peniaga. Takut-takut nanti disalahguna pulak kan, yalah nak buat duit."

    --Reason paling bangang gak----
    Nak salah guna apekemenda nya....saman tu undang2..mana boleh main hentam keromo jer...kalo rasa tak puas hati ade saluran buat bantahan...

    P/S: Jaga2 cik parpu...nampak kebebalan anda semakin terserlah...

    ReplyDelete
  24. "LORI-LORI dan BAS-BAS yang memandu dengan laju dan suka memasuki lorong laju itulah yang menjadi punca kemalangan sebenarnya. Ini kena ambil tindakan, terutama sekali BAS yang membawa penumpang, merek main masuk je hingga menbahayakan kenderaan yang berada si lorong laju.

    Kalau nak letak AES dan rakam cara pemanduan lori dan bas yang amat berbahaya tu, aku setuju."

    --Akhirnya, komen parpu yang menampakkan niat sebenar dia post pasal AES .
    Orang lain buat salah biar kena tangkap dgn AES asalkan dia tak kena kacau..porrahhh...
    cakap tak serupa bikin....had laju lah,orang meniagalah..tup...tup...tak kisah asalkan untuk pantau lori atau bas...so kalo AES ni khusus untuk LORI/BAS sahaja dan dikendalikan oleh pihak swasta mesti dia tak amik port...

    P/S:- Nampak sangat sikap KEDENGKIAN nyer tu...
    P/S:- Adoi dah la bodoh pastu dengki lak tu...

    ReplyDelete
  25. AES ni sebenarnye bagus bknnye x bgs,tp lokasi yg dipasang tu kurang sesuai.
    AES dari segi lain ok cuma dari segi had laju tu agak tidak sesuai,perlu buat semula kajian mengenai had laju yg ditetapkan.
    aq x rasa had laju punca utama berlakunya kemalangan,semua ni bergantung pada pemandu

    ReplyDelete
  26. ala letak la AES ke apa ke rakyat malaysia suka 'race' itulah adalah fakta...
    tapi kekadang bukan kelajuan jadi persoalan tetapi pemandu yang mental tak tentu pasal wat hal menyebabkan orang lain menjadi mangsa..

    ReplyDelete
  27. Hahah PARPU penakut rupanya..habis die delete posting selepas 7.25 malam.. pengecut sial si bebal ni.. aku rasa Anuwar GAY tu dh BELI dia berapa RATUS JUTA RUPIAH.. sial jenis xde maruah.. asyik hentam AES siang malam.. Anwar kais ko bontot ke PARPU??

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!