PANAS BERAPI! KONFLIK AGAMA BOLEH MENGHANCURKAN NEGARA!

Sekadar gambar hiasan
Dalam negara yang berbilang kaum dan agama, penggunaan isu agama secara berlebihan untuk meraih sokongan politik boleh membawa kepada ketidakstabilan kepada keamanan negara. Sejarah menunjukkan Pas telah lama menggunakan agama untuk menarik sokongan penganut agama Islam kepadanya. Selama beberapa dekad yang lalu umat Islam di negara ini, khususnya orang Melayu, mengalami perpecahan yang sangat hebat.

2. Daripada mengkafirkan orang UMNO,solat dua imam, haram memakan sembelihan orang UMNO sehinggalah kepada perkara-perkara peribadi menjadi bahan Pas menghasut umat Islam membenci pemimpin Islam dari UMNO. Kemuncaknya ialah peristiwa hitam di Memali, Kedah.

3. Saya sendiri mempunyai pengalaman yang tidak enak dengan strategi Pas ini. Beberapa tahun lalu di Selangor, Pas mengambil kesempatan memainkan emosi orang Islam atas keputusan kerajaan negeri mengambalikan tapak surau sementara Pangsapuri Jubli Perak kepada PKNS.

4. Tapak tersebut sepatutnya dijadikan tempat asuhan kanak-kanak seperti dalam perancangan asal, namun dibenarkan digunakan sebagai surau sementara sehingga masjid berdekatan siap. Malangnya, keputusan ini menyebabkan Pas berkempen ke seantero negara bahawa UMNO meruntuhkan surau. Gambar-gambar suasana berselerak untuk pengubahsuaian digunakan untuk membuat fitnah kononnya kerajaan meruntuhkan surau.

5. Apa yang tidak dimaklumkan kepada orang Islam di luar kawasan tersebut ialah kerajaan negeri telah membina surau al-Kausar yang yang lebih besar, selesa dan cantik kurang 500 meter daripada tapak asal. Ini semua tidak diceritakan. Sebaliknya, apa yang digambarkan ialah saya seorang pemimpin Islam meruntuhkan surau dan menghalang penduduk pangsapuri tersebut beribadat.

6. Selain Pas, PKR juga tidak kurang peranannya dalam mencetuskan konflik agama. Melalui Hindraf, beberapa individu yang terbabit dengan PKR dilihat cuba mewujudkan konflik antara penganut Hindu dan Islam. Mereka menghasut kononnya BN menindas penganut agama Hindu dan orang India. Daripada peristiwa Kampung Medan sehinggalah tindakan meroboh kuil di Rimba Jaya, Kampung Jawa, dijadikan modal politik menghasut penganut agama Hindu membenci Barisan Nasional.

7. Isu kuil Rimba Jaya merupakan contoh klasik bagaimana agama digunakan untuk meniup sentimen kebencian bagi meraih keuntungan politik. Peranan, sumbangan dan bantuan BN dalam menjaga keharmonian penganut pelbagai agama dilupakan begitu sahaja melalui pemesongan fakta dan fitnah yang berleluasa.

Read more...

32 Responses to "PANAS BERAPI! KONFLIK AGAMA BOLEH MENGHANCURKAN NEGARA!"

  1. Harrunsani Dan Hassan Ali tu malaikat ke?

    ReplyDelete
  2. Tak la malikat TAPI mereka tak mau jadi BARUA Dapig

    ReplyDelete
  3. nik aziz n hj adi tu siape?
    sanggup mengkafir sesama islam, mendoakan kebinasaan org islam.. Nabi Muhammad s.a.w pon tidak berbuat begitu..

    oh ye nik aziz pernah kata boleh berkwn dgn setan utk menumbangkan umno..
    makbul da doa nik aziz... gembira la nik aziz dan pengikutnye bahkan akhlaknye dan pengikutnye pon menjdi akhlak syaitan...

    ReplyDelete
  4. Alamak, perasuah lagi bahayakan negara. Nama islam, agama islam tetapi kelakuan buat rumah seperti raja atas titik peluh duit rasuah lagilah bahaya. Saya bukan menyokong perangai PAS tetapi saya kurang senang jika ada orang UMNO yg sendiri nak hancurkan UMNO sebab perangai rasuahnya. Bukan baik orangnya tetapi nak beri nasihat dan mengata orang padahal diri sendiri penuh tandatanya. Yg menyakitkan hati ialah di mengunakan UMNO. Yang buruk adalah UMNO disebabkan perasuah menyokong dan mengunakan UMNO. Rakyat akan benci UMNO selagi ada orang mcm ni dok tulis article. Sudah la, rehat dan buka aje klinik gigi.

    ReplyDelete
  5. kekadang aku pelik gak la, ramai cai2 PR (walaupun ada gak yg xnk ngaku pnyokong tegar PR) dok tuduh UMNO mkn rasuah? lu worang ada bukti ke..kalu ada gtau la jgn dok wat ckp pandai mcm haram..sedangkan dlm islam tu sendiri tu pun menegah perbuatan menuduh tanpa bukti.. jd kalu lu worang rs ada lg roh islam dlm diri lu worang taubat la cpat2 ckit sblm terlewat..

    ReplyDelete
  6. kita hidup dlm keadaan harmoni sewaktu ketika dahulu . dia sebarang usur penghinaan agama langsung tak ada ... siape agaknya cetus perqng nie .. jawapan senang none othe than DAP or Dah Anak Piglet. kami dulu takseperti ini ..sejak kemansuran ISA mereka semakin berani semakin cabar menggatakan islam nie mcm mcm .. tue sebab mereka takut hukum hudud ... why senang
    kalau di
    laksanakan berape ramai org dia org jadi tangan kudung..... musuh sebenar di depan mata hanya kita ISLAM melayu tak nampak satu hari nanti bila sudah hilang kuase bila semua dah terlewat ..baru nak gabung kuase konon demi bangsa .saya rasa sudah terlewat ..mase depan anak muda seperti saya sudah hilang lepas . jika kita bersama maka anak anak muda melayu cam saya tak ada chance langsung si malaysia ...awar ina iwa mukar wasalamualaikum

    ReplyDelete
  7. sentimen agama & perkauman ni, cuma relevan kat semenanjung. Jadi, amaran kpd BN-PKR, jgn cuba2 bawak penyakit ni kat negeri2 borneo. Ramai guru2 racist semenanjung ni masuk di borneo. masa aku skolah dulu, ada ustaz semenanjung ni hina agama kristian dlm kelas yg juga punya beberapa pelajar kristian. Kebanyakan plajar kat dlm tu tak senang dgn cara ustaz tu ckp, sebab d borneo, mereka yg beragama kristian ni lazimnya punya pertalian darah dgn yg muslim. Dan salah satu pelajar kristian dlm kelas aku tu, adalah sepupu saya!

    ReplyDelete
  8. Mcm babi pukimak la diorang nie... Takkan nak berlaku perang saudara baru nak cari penyelesaian utk bersatu.... Klu betul la berlaku benda nie mmg anwar bontot babu tu la org pertama yg aq cari.....

    ReplyDelete
  9. PAS BUKAN PEJUANG ISLAM.
    PAS HANYA NAKKAN KUASA MEMERINTAH.
    KUASA FIRST, ISLAM LAST.
    PAS TUDUH UMNO KAFIR, DAP + PAS TAK KAFIR KAH?
    PAS NAK KUASA......TAPI
    MAMPUKAH NAK TADBIR MALAYSIA
    ADAKAH ORANG CERDIK DALAM PAS
    TADBIR KELANTAN GAGAL CAMNA NAK TADBIR NEGARA
    QUALITY PIMPINAN ADAKAH
    TERLALU RAMAI MR BEANs DALAM PAS
    PANDAI MENALAK SAHAJA NO DELIVERY

    FIKIRKANLAH , MAMPUKAH PAS MENTADBIR NEGARA ?
    YANG PASTI PAS JADI PAK ANGGUK SAHAJA PADA DAP. NO QUALITY, NO CAPABILITY, ITU LAH PAS.....PARTI ANJING SURUHAN..

    ReplyDelete
  10. Adakah KITA SEMUA KENA BERSIAP SEDIA UNTUK MENGHADAPI KONFLIK ANTARA PENGANUT PENGANUT AGAMA?

    ReplyDelete
  11. Kpd penganut PAS jgn trlalu taksub dgn parti anda...ia bkn agama pon...xde dlm Al Quran pon sokong PAS akan masok syurga...parti paling HAMPEH yg pernah ada dlm donia ini krn mmprgunakan agama utk meraih sokongan...

    ReplyDelete
  12. PUAK PAKATOON mmg haramjadah sbb apa saja kemungkaran yg di lakukn oleh puak korg waima berbillion wang hengget pon korg pejam mata , kroni dan nepotisme terang2 pon halal...

    Sbg pengundi muda sy yakin dgn pilihan sy ...BN yg terbaik wlpon dlm serba kekurangan, BN tetap mmbela nasib org Melayu/Islam...utk penganut agama len, tahap kebebasan beragama di Malaysia mmg da best..asalkn jgn di ganggu dan cuba mnyebarkn agama di klgn org Islam di Malaysia...

    ReplyDelete

  13. Setiap hari, Allah sedang
    tunjukkan perbezaan antara yang
    HAQ & BATIL.

    Tetapi masih ada lagi yang masih buta hati & akal disebabkan oleh seketul daging dalam diri masing2.
    Jika baik daging tersebut,
    insyaallah,baiklah empunya diri.

    Apakah mereka masih tidak berfikir?

    ReplyDelete
  14. AKU SOKONG PELIWAT NEGARA JADI PERDANA MENTERI.
    AKU SOKONG PENZINA NEGARA JADI PERDANA MENTERI.
    AKU SOKONG PEMBOHONG NEGARA JADI PERDANA MENTERI.
    AKU SOKONG PEMFITNAH NEGARA JADI PERDANA MENTERI.
    AKU SOKONG ORANG MUNAFIK JADI PERDANA MENTERI.
    AKU SOKONG ORANG KUAT AHUDI JADI PERDANA MENTERI.

    SESUNGGUHNYA AKU SA ORANG ALIM ULAMA, MEMAKAI JUBAH KE HULU HILIR, TAK PANDAI MENJAGA LIDAH..........AKU SOKONG INI SEMUA KERANA AKU ORANG PAS, AKU AHLI PAS....PARTI ANJING SURUHAN.

    ReplyDelete

  15. PAS di tubuhkan utk pecahkan undi melayu dengan menggadai nama ISLAM..

    Pork Nik bg buat tokong baring, duduk , berdiri pun dengan alasan kebebasan beragama... di Negeri Serambi Mekah pulak tu(serambi mekah,dalam tokong)

    ReplyDelete
  16. pakatan sial dan PASial mmg suka main isu agama sebagai bahan untuk menarik undi rakyat kepada mereka,mereka mempermainkan agama demi kepentingan sendiri.
    PASial yg mengatakan bahawa mereka memperjuangkan islam adalah tipu belaka,mereka xkan berganding bahu kalau mereka betul memperjuangkan islam.
    mereka xkan mengkafirkan ahli2 UMNO yg islam kalau betul mereka memperjuangkan islam,mereka pasti tidak akan buat cerita tipu dan buat fitnah jika betul mereka memperjuangkan islam.
    sanggup buat solat hajat untuk meminta kebinasaan umat islam yg lain,inikah yg dikatakan mereka memperjuangkan islam oleh PASial.
    dasar parti sial yg lahanat,parti yahudi yg hipokrit

    ReplyDelete
  17. Mempertahankan Islam adalah jihad..aku sanggup korbankan nyawa demi islam..tapi bukan PAS yek..malam sikit

    ReplyDelete
  18. kak bedah, diri sendiri masih tak sempurna, nak tuduh orang lain pula tak sempurna, pukimaklah, babilah, buta hatilah. Suluhlah diri sendiri dulu. Sempurn akan diri sendiri dulu baru tuduh orang lain. jangan tuduh orang tanbpa bukti. Ali Rustam dah disabitkan rasuah, Khairi dan banyak lagi. Datuk Mokhtar bunuh datuk Taha, hanya kerana hendakkan kuasa.kami berjuang bukan kerana kuasa, kami mahu menegakkan hukum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis si nuar,khalid,azmin,dan seakatanye.. dorang ni bersih sangat ke? Ko cite ckit..

      Delete
  19. nik aziz tuh ape?
    smpi mngku diri tuh nabi ape kbnd? agame islam ape agame die tu?

    ReplyDelete
  20. PR la yg menimbulkan isu racisim nie di malaysia.....umno tlh menyatukan 1 smua dlm 1 bendera tapi yg PR mhu memisahkan mereka?
    apa cerita oi?
    mna bley cmni

    ReplyDelete
  21. nik aziz n hj adi tu siape?
    sanggup mengkafir sesama islam, mendoakan kebinasaan org islam.. Nabi Muhammad s.a.w pon tidak berbuat begitu...
    aku mmg x puas hati....ckp dan mengikot cre islam tapi sng2 nk kafirkan org...drng fikir drng sapa?
    ape kebodohnya drgn nie

    ReplyDelete
  22. Agama adalah kepercayan tak harus terlampau percaya ! Terlampau percaya akan menjadi fanatik dan akan bermasalah kepada sosial dan keamanan. Agama adalah kepercayan seseorang malahan agama telah dipolitikan oleh pemimpin untuk kuasa politik dan kekayaan ! Dunia ini tanpa agama mungkin lebih aman dan damai !

    ReplyDelete
  23. yang suka melaga2 ugama, kaum ni adalah parti hina bernama UMNO

    ReplyDelete
  24. wei apa kejadahnya nak campurkan agama dengan politik....
    janganlah kerana kita mengamalkan agama dah rasa diri tu 100 peratus bersih dan betul wahai PAS...
    kita sebagai hamba allah tak layak nak mengkafirkan orang dan menuduh serta memunafikkan orang lain..
    semua tu kerja allah..
    kita tak ada hak paham..
    mangkuk hayun sungguh la haish

    ReplyDelete
  25. wahai anon 6.45 siapakah anda untuk menuduh UMNO..tuhan ke????malaikat ke?????sendir tak betul xpayah la nak menunding kat orang

    ReplyDelete
  26. oh ya hanya UMNO bangang ada hak untuk menuduh orang. "Hak" yang akan dilucutkan di PRU ini

    ReplyDelete
  27. kdg2 tu sedih sgt tgk sikap PAS nie.. nama je parti Islam tp depa tu hnya menjatuhkan nama Islam je disebabkan sikap depa tu..disebabkan nakkan kuasa depa sggup menggadaikn agama pun..mmg sedih sgguhlah tgk..

    ReplyDelete
  28. ala Pas ni nama je parti Islam tp itu sekadar nama je pun..pada hakikatnya kosong je pun!

    ReplyDelete
  29. PAS TAK PERLU GUNAKAN AGAMA DLM POLITIK SEDANGKAN PAS NI SOKONG DAP DAN BLM PASTI MSK SYURGA LAGI JGN PERMAINKAN AGAMA DLM ISU POLITK DAN MENGHALAL SESEATU YG BLM PASTI LAGI. APA PUNYA ORGLAH SESAMA ISLAM NAK GADUH PASALKUASA KE.

    ReplyDelete
  30. pencacai2 pas krg ada bukti ke kata umno mkn rasuah. apalah sesama islam pun nak gaduh ke buat malu aje kat kafir yg kat luar tu sah2 mereka akan kata kita dan blh hina kita org islam sebab tdk bersatu padu.

    ReplyDelete
  31. jangan sama kan manusia dgn malaikat silap hari bulan krg jadi kurafat. jgnlah libatkan agama dlm politik aku lbh baik. Pas krg juga buat byk kesalahan so better jgn guna agama sebagai senjata pas. tak perlu tuduh menuduh antara satu sama lain kalau ada bukti kemukan tak kisah umno ke, pas ke, apa2 ajelah.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!