PANAS BERAPI! APAKAH AES BOLEH MEJADI PUNCA BN KALAH TERUK PADA PRU AKAN DATANG?

Hari ini saya terpaksa menulis perkara ini walaupun saya tahu ia ibarat menepuk air di dulang terpercik muka sendiri. Sebabnya perkara ini telah menjadi bualan orang ramai di segenap peringkat. 
Pergi ke kantin orang bercakap pasal itu, pergi kedai kopi orang bercakap pasal itu, pergi ke surau pun orang bercakap pasal itu, sambil menunggu anak di sekolah pun orang bercakap pasal itu. Golongan ibu yang menunggu anak di padang permainan waktu petang pun bercakap pasal itu. 
Apabila semua orang dan dimana-mana orang bercakap pasal perkara itu, maknanya perkara itu serius dan perlu diberi perhatian oleh pemerintah. 
Perkara itu yang saya maksudkan adalah AUTOMATED ENFORCEMENT SYSTEM (AES).
Sistem ini mula beroperasi secara rasmi pada 23 September 2012. Tujuan perlaksanaanya adalah untuk merakam kenderaan yang melakukan kesalahan jalan raya terutamanya melebihi had laju, 24 jam sehari dan kemudiannya saman akan dihantar secara pos. Katanya untuk mengatasi kemalangan jalan raya.
Kalau dulu orang ramai bercakap pasal saman ekor, kini pula muncul satu sistem yang lebih teruk dari saman ekor. 
Bukan niat saya hendak mempertahankan orang yang melakukan kesalahan jalan raya , tetapi kaedah yang digunakan itu tidak betul. Mengikut bualan orang ramai pelaksanaan kaedah AES tidak lebih kepada usaha kerajaan nak mencari duit kerana nak bagi BRIM, bantuan anak sekolah RM 100 dan macam-macam bantuan lain lagi yang bernama 1Malaysia. 
Lalu diperkenalkan pula SR1M (Saman Rakyat 1Malaysia) untuk kerajaan mencari duit. Tangan kanan memberi tangan kiri mengaut. Itu yang orang ramai sedang bercakap dibawah sekarang.
Orang tak marah atau kurang marah jika mereka disaman kerana melanggar lampu isyarat, tidak memakai tali pinggang keledar, menggunakan telefon bimbit atau potong garisan berkembar. Rata-rata orang yang marah adalah saman melebihi had laju. Dan saya yakin saman melebihi had laju adalah saman yang tertinggi yang dikeluarkan setiap hari oleh pihak berkuasa.
Bila bercakap melebihi had laju, bukan semua orang yang memandu 150-200km/j. Ramai yang hanya terlebih 10-20km/j sahaja. Kawasan 90km/j mungkin mereka pandu 100 atau 110km/j. Itulah saman yang paling banyak. 
Alasan yang diberikan JPJ, memandu laju boleh menyebabkan kemalangan maut. Pada saya itu alasan lama yang sesuai digunakan di zaman kita nak ke Ipoh guna Jalan Tanjung Malim. Zaman sekarang zaman lebuh raya 2-3 lorong, alasan itu sudah tidak berapa nak boleh pakai lagi. 
Sebagai contoh , Lebuh Raya Kesas adalah sebuah lebuh raya 3 lorong dari Bukit Jalil ke Klang. Logikkah had lajunya hanya 90km/j ? Sudah tentu tak logik..... 
 

75 Responses to "PANAS BERAPI! APAKAH AES BOLEH MEJADI PUNCA BN KALAH TERUK PADA PRU AKAN DATANG?"

  1. sy pnah kna smn speed trap d laluan alor gjh yg hadnye 90 kmj..kna smn sbb sy drive 100kmj..mna logik laluan hiway had nye 90kmj...skrg bkn zmn 60an..kete skrg pon pickup dh brbeza..kna d consider smula smn had laju nie...perlu kn terms yg logik..

    ReplyDelete
  2. Memang kapal BN akan karam. Kerana AES ke PUKI ke semua hanya nak kutip wang. Segala kesalahan kecil Rakyat dirakam manakala penyamun dan perompak meleluasa walaupun beribu kamera ada. Ianya hanya satulagi alat UMNO untuk menindas rakyat. Tak cukut dengan polis tahan orang pau duit,sekarang 24 jam rakyat di rakam untuk mengaut wang bagi puak UMNO bangang ni.

    ReplyDelete
  3. YG NI AKU PUN TAK SOKONG DGN ADANYA SISTEM AES MAKA LAGI BYK SAMAN AKAN KELUAR TAPI TAK SEMESTINTA SESEORANG ITU BYR SAMANNYA DAN SECARA TAK LANGSUNG BILA NAK RENEW ROADTAX TAK BLH BELI INSURANCE KAN INI AKAN MENINGKATKAN LAGI KESALAHAN YG DILAKUKAN OLEH SESEORANG ITU KALAU MEREKA TAKDE DUIT MCM MANA NAK BYR SAMAN CUBA KRG IGT APA AKAN TERJADI SEKIRANYA SAMAN TAK DIBAYAR LAGI BYK KESALAHAN YG MELANGGAR UNDANG2 NEGARA AKAN DILAKUKAN.

    ReplyDelete
  4. kalau kerajaan dapat mansuhkan sistem AES lagi ramai penyokong UMNO akan berterima kasih pada kerajaan. skrg ni pkr ambik kesempatan utk menyalahkan UMNO kerana cuba mendapat duit dari segi saman ni. aku harap kerajaan cuba kaji semula dgn sistem demi kebaikan kita bersama.

    ReplyDelete
  5. Bagi UMNO BN, rakyat adalah seperdi lembu yang sentiasa di toreh dan di ambil susu. Itulah fungsi rakyat yang hanya jadi lembususu untuk di kaut susu oleh bangsat BN. Rakyat bagi BN bukan lah untuk dijaga tapi untuk diexploitasikan.

    ReplyDelete
  6. saya baru terima surat saman melalui pos untuk jalan klang teluk intan.Hadlaju 90 di pandu 100.Tidak marah tapi insaf...insaf, jangan bagi org pinjam kenderaan kita, salah org lain ,tuan punya kenderaan kena jawab

    ReplyDelete
  7. aku skong anon 8.52 apa yg kau cakap tu mmg patut dan wajar kerajaan perlu kaji semula dgn sistem AES ni mmg byk menyusahkan rakyat dari menolong.

    ReplyDelete
  8. apalah krg ni kerajaan buat sistem AES ni utk keselamatan jalan raya supaya krg semua lbh berhati2 di jln raya tak bawa ketemcm peleset faham.

    ReplyDelete
  9. TU LAH KALAU BERFIKIRAN SEMPIT,KALAU DAH BUAT SALAH PASAL APAKAH HENDAK BABITKAN UMNO ATAU POLIS PAU DUIT ORANG.DAH BUAT SALAH TANGGUNGLAH SENDIRI BARU GENTLEMENT

    ReplyDelete
  10. Aku tak sabar nak tengok kapal BN lebur dan tenggelam di lubuk tahi di PRU ini. Tinggal lah di lubuk hina itu selamanya dan jangan ganggu rakyat lagi

    ReplyDelete
  11. senang je kerajaan nak kutip blk duit yg dah bagi...bagusss.silakan.tak lama.menang je pakatan pru13 kita ubah semua undang2 yg cekik darah ini.

    ReplyDelete
  12. UMNO babi dapat duit banyak mana pun tak cukup kerana keborosan dan pembaziran. Oleh itu segala sistem penindasan digunakan untuk mendera rakyat yang sudah 55 tahun menderita diperbodohkan UMNO. Selepas PRU ini rakyat akan mengecapi betapa manisnya kemerdekaan dari penindasan UMNO

    ReplyDelete
  13. tindakan2 kerajaan yg membebankan rakyat amatlah dialu2kan.... tambah2 yg dok cekik duit rakyat......


    rakyat semakin terhimpit demi memewahkan pemimpin2 ubn....

    ReplyDelete
  14. Saya rasa kerajaan perlu batalkan saman AES. Kereta/4wd/mpv/suv dan entah apa v v v lagi tak sesuai memandu pada kelajuan 90km/jam. Lebuhraya perlu dinaikkan kelajuan 120km/jam. Dah berapa lama tak revise kelajuan di lebuhraya ni sedangkan enjin kenderaan dah naik sampai 3500cc. Dan motosikal kuasa tinggi pula, apa barang bawa 90km/jam, bila nak sampai destinasi?

    ReplyDelete
  15. BR1M... untuk bayar saman n bil TNB pun tak lepas............ itu belum lg bil internet & HP... bengang2 mana mau cari duit...

    ReplyDelete
  16. dah tiba masa kita TUKAR kerajaan baru ..... senang je.. BN ====> PR

    ReplyDelete
  17. Inilah peluru yang paling baik diberi oleh JPJ untuk menembak kerajaan. Setelah bekerja bertungkus lumus membuat segala macam transformasi. Beri satu isu yang mudah difaham rakyat. Mungkin JPJ lebih suka berada dibawah pemerintah Anwar. Kalau kerajaan sekarang nak jadi pembangkang terus...

    ReplyDelete
  18. Sebagai rayaat kita kena bersatu membantah sistem ini yang nampak sangat untuk mengenakan rayaat ....buat apa kita pileh kerajaan yang akan dan terang terang meusahkan rayaat?jom kita bantah pada setiap hujung minggu hinga kerajaan batalkan ya.Sama juga dengan TNB yang dah terang terang menipu penguna .Memang sial TNB ni makan duit haram .....Dahlah dapat subsidi kerajaan tapi masih nak tipu penguna .......Mari kita bantah TNB......Dan buang orang no1 TNB.......Tindakan pertama yang boleh kita ambil ialah ....nanti saya beri tahu.......Tindakan ini akan memberi impak yang besar kepada TNB.......

    ReplyDelete
  19. Sebagai rayaat kita kena bersatu membantah sistem ini yang nampak sangat untuk mengenakan rayaat ....buat apa kita pileh kerajaan yang akan dan terang terang meusahkan rayaat?jom kita bantah pada setiap hujung minggu hinga kerajaan batalkan ya.Sama juga dengan TNB yang dah terang terang menipu penguna .Memang sial TNB ni makan duit haram .....Dahlah dapat subsidi kerajaan tapi masih nak tipu penguna .......Mari kita bantah TNB......Dan buang orang no1 TNB.......Tindakan pertama yang boleh kita ambil ialah ....nanti saya beri tahu.......Tindakan ini akan memberi impak yang besar kepada TNB.......

    ReplyDelete
  20. Kalau anwar berani berjanji untuk mansuhkan segala saman ekor atau saman saman melalui pos dan beri potongan bil TNB RM 100 kebawah percuma mesti rayaat sokong PR adakah anwar berani?atau adakah Najib takut nak umumkan itu? TNB adalah GLC dan bukan kompeni mak bapak dia .TNB tidak perlu berbanga dengan keuntungan berbelion setahunjika menusahkan rayat......

    ReplyDelete
  21. Jalan design yang tak selamat, Lampu Jalan yang padam, selekoh merbahaya, berlubangsana sini, constuction tutup jalan ikut sedap, jem macam gilababi, SPAD, Polis,DBKL, Kamera, dan berbagai deraan untuk menindas rakyat. Tarik kereta, saman saman saman. Pau pau Pau. Di atas segala penderaan itu semua duduklah beruk UMNO mengaut keuntungan bebilion. Saman pun belum tentu mereka bayar. Orang miskin kena blacklist, saman, dan berbagai.UMNo kroni terus No Further Action. Payback is coming this PRU.

    ReplyDelete
  22. Kepada Datuk Najib ada Kementerian buat transformasi yang menyusah rakyat. Kepada DS Najib tolong dengar segala rungutan rakyat sebelum nasi menjadi bubur.

    ReplyDelete
  23. ok apa sistem aes. at least dia bagitau apa ada kamera di hadapan

    ReplyDelete
  24. kat Putrajaya ada kawasan 80km/j ,kereta KP JPJ pun pandu 95km/j. Kena saman gak ker. Tak perasan kut sbb jalan kat putrajaya lebar.. hehehehe

    ReplyDelete
  25. Pelik bin ajaib. Apa ada kena mengena AES dgn BN? Isunya berani buat berani tanggung. Di Singapura ada juga AES, ada rakyat Singapura berani membantah?

    Aku dapat lesen kereta motor tahun 1985. Belum pernah kena sama pandu kereta dan cuma sekali kena saman tunggang motor sebab tak pakai helmet pada tahun 1992. Kenapa? Sebab aku mematuhi segala peraturan jalanraya dan sentiasa berhemah di jalanraya kecuali sekali tu. Aku takde masalah pun ikut peraturan dan undang-undang jalanraya. Kenapa rakyat Malaysia yang lain bermasalah?

    Tanya diri sendiri, boleh aku bayar saman jika ditangkap memandu laju? Kalau mampu bayar silakan pandulah laju-laju. Dan fikirkan risiko kemalangan melibatkan orang lain juga.

    Ingat! Malaysia antara negara yang mencipta kemalangan jalanraya tertinggi di dunia. AES hanya salah satu cara untuk mengatasi masalah tersebut.
    Jangan libatkan BN dalam hal ini. Muhasabah diri saudara-saudara sekelian.

    KELAJUAN MEMBUNUH...KELAJUAN MEMBUNUH...

    Fikir-fikirkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu le pemikiran generasi sekarang.Buat salah tak buat pun salah.Kalau yang pembangkang buat walaupun teranng-terang salah tetap dianggap betul.Yang pasti masyarakat kini terutama golongan belia sudah hiliang ........ perasaan TERIMA KASIH yang menebal dalam diri adalah perasaan PRASANGKA .

      Delete
  26. Kepada Babi2 dan pukimak yang memaki kerajaan kerana AES ini memang bangsat. Anda telah menghukum sebelum orang tu buat salah? Kalau takmau kena saman janganlah bebal nak buat salah, pukimak sungguh, belum pun kena saman sudah menyalak macam anjing membontot, sepuluh kali kerajaan buat baik dengan rakyat tiada pujian, baru buat sesuatu untuk kebaikkan rakyat juga cuma dalam bentuk saman sudah menuduh kerajaan zalimle kronile,kroni kepala bapak ko, celaka haramjadah sungguh malaysia mempunyai rakyat macam korang. pada aku kalau kerajaan tak pasang AES pun masa PRU nanti korang bukannya pengundi BN sebab semua korang ni pecacai Anwar Jubur tu, yang setia kepada BN tetap akan memangkah BN, tengok PRU1q3 nanti PKR PAS akan mampus berkubur BN akan menang besoooooooooor......

    ReplyDelete
  27. Sebab yang mengkritik kat blog ni adalah pencacai2 celaka Anwar Jubur tu. Pukimak sungguh........

    ReplyDelete
  28. AES tindas rakyat atau disiplin rakyat?

    disiplin rakyat adalah dari akhlak pemimpin... "leadership by example".. pemimpin jgn laju, jgn ego, jgn boros, jgn rasuah, jagn tipu, jgn rompak hak rakyat.......

    ReplyDelete
  29. Bodoh tak dapat membezakan antara BN dengan kerajaan yang memerintah sekarang...sebab terlalu sangat menuntun filem xxxx kot, bangsa otak udang....hidup BN

    ReplyDelete
  30. Satu lagi peluru yg sabotaj kerajaan adalah dalam Jabatan Imigresen Putrajaya iaitu di tingkat 3. Rata2 bila tanya pegawai2 knp sistem selalu down, jawapan mereka kerana sistem itu milik "seseorang" yg berpengaruh. Sejak bulan Nov 2011 hingga Okt 2012 tiada apa2 penambahbaikkan. Tak percaya.. mana2 blogger boleh risik sendiri kat sana. Pegawai2 imigresen dah protes kerajaan.

    ReplyDelete
  31. disiplin rakyat adalah dari akhlak pemimpin... "leadership by example".. pemimpin jgn laju, jgn ego, jgn boros, jgn rasuah, jagn tipu, jgn rompak hak rakyat......

    Ayat2 yang dipetik dari ceramah Anwar Jubur...kan kan

    Menuduh tanpa bukti....kalau dah tahu mereka terlibat bawa ke mahkamah...jangan main tuduh2....tanpa bukti....hati kalau dah mati tiada apa yang elok difikirkan kecuali negatif saja.....bodoh.....

    ReplyDelete
  32. Satu lagi peluru yg sabotaj kerajaan adalah dalam Jabatan Imigresen Putrajaya iaitu di tingkat 3. Rata2 bila tanya pegawai2 knp sistem selalu down, jawapan mereka kerana sistem itu milik "seseorang" yg berpengaruh. Sejak bulan Nov 2011 hingga Okt 2012 tiada apa2 penambahbaikkan. Tak percaya.. mana2 blogger boleh risik sendiri kat sana. Pegawai2 imigresen dah protes kerajaan.


    ni sekor lagi main tuduh2 mana bukti, kalau terbukti betul aku sanggup ke opis pakai spenda saja, pejabat aku kat KDN Parcel D < Imigresen tu jabatan Bawah KDN jugak aku tak dengar pun cerita ni.

    ReplyDelete
  33. jangan pandu laju. tak kena saman. hanya orang bodoh sahaja yang sokong pr.

    ReplyDelete
  34. Tak cukup mereka samun wang rakyat dengan saman, cukai, tol dan sebagainya, kini si tamak UMNO nak pula mengenakan GST kepada tiap barangan yang rakyat beli.

    Adakah kita akan berdiam diri pabila diliwat dan dirogol UMNO? Atau adakah kita menjanjikan pukulan knock out kepada BN di PRU ini. Biar BN pengsan dan mampus buat selamanya

    ReplyDelete
  35. Kepada penyokong ingin di peringatkan rakyat sekarang amat mudah terpengaruh dan selalunya rakyat akan percaya dengan mengguna logik akal. Biarpun seribu kebaikan dibuat apabila ada perkara yang mengurang duit poket, mereka akan percaya. Begitu juga dengan pembunuhan Altantuya dahulu.

    ReplyDelete
  36. saya sebenarnya belum memahami lagi bagaimana dan untuk tujuan apa sistem AES yang menelan perbelanjaan yang begitu besar ini dipasang dan bagaimana pesalah dkeluarkan saman??.Saya berada di Sabah dr 1-3 Okt 2012 dan tempoh tersebut telah tidak memandu kerita saya.Pada 2 Okt 2012 kereta saya yang dpandu oleh orang lain disekitar kawasan Sri Hartamas (tak pasti tempat sebenar dia ditahan polis) melebihi had laju (lebih 90 kmj agaknya) telah ditahan oleh anggota polis dtepi jalan.Anggota polis trsbt telah meminta tunjukkan lesen memandu dan dfahamkan stelah beri penjelasan anggota tersebut memberikan amaran dan saman tidak dkeluarkan.Tetapi setelah semak rekod ksalahan trafik diMyEG secara on-line ddapati tercatit kesalahan melebihi had laju yang dikenakan kompaun RM150.Soalan saya siapa kah yang spatutnya membayar saman pemilik kerita atau pemandu pada ketika itu?

    ReplyDelete
  37. Abis ko nak mendapat perkhidmatan percuma saja ke? nak berak pun kena bayar tau tak? cuma tinggi ataupun rendah je, apa nak bising2 dalam dunia ni mana ada negara yang memberi semuanya percuma kepada rakyatnya, kerajaan berdiri atas cukai dari rakyat kalau tidak kerajaan tu nak belanja dengan apa ? air liur? GST belum lagi dibuat tapi sudah dituduh, tak ke bangang tu....tol dah pakai duit swasta jadi kenale bayar kalau nak lalu...tak bayar jalan persekutuan ada, free je tak payah bayar, saman? tak mau saman ikut undang2, apa lagi yang kene pada korang, belajar dari kecik kerajaan tanggung sampai U bila besar dapat kerja nak bantai kerajaan balik, macam kacang lupakan kulit pulak....kalau takmau sokong kerajaan takpa, tapi jangan memfitnah, menghina, menuduh yang bukan2 kepada kerajaan sekarang, korang anak bapak cucu cicit hidup samapai sekarang pun kerana kerajaan inilah yang menjaga kedaulatan negara ini dari penjajahan asing yang secara langsung ataupun secara sembunyi. cuba belajar bersyukur dan berterima kasih kepada orang yang menyuapkan kita. BN takkan akan berkubur pada PRU13 nanti kerana rakyat telah pun tahu mana intan mana kaca....pakatan rakyat tak akan menang besar lagi, kecuali DAP yang masih kekal dengan kerusi mereka....PAS PKR akan terus kehilangan banyak kerusi2 yang menang kerana protes pada PRU12 dulu, jangan perasan le... aku cakap bukan kerana main cakap tapi akucakap berdasarkan situasi sekarang ni.....

    ReplyDelete
  38. Salam Parpu,

    Aku sangat tak setuju dengan AES ni. Walaupun aku orang kerajaan tapi aku tak double standard macam Pakatan. AES ada bagusnya dan ada buruknya. Bagusnya, Dia bagi orang takut untuk bawa laju, ada sesetengah pihak kata kepada buat di jalan yang lurus dan tak buat di jalan selekoh, Meh aku jawab, Benda tu kan terang kalau kan selekoh benda tu pacarkan lampu dia boleh terbabas. Benda senang pun ada orang masih tak boleh fikir lagi. Keburukan dia pula, Semua kenderaan yang lalu semua kena saman. Lori, bas kereta semua kena. Kalau yang dah hafal jalan tahu mana speedtrap tu ada dorang slow lah kan. Tapi bagi aku kalau nak buat boleh, tapi kita buatlah kat tempat yang HAD laju dia 110 ke atas. Yelah orang zaman sekarang mana reti nak bawa slow-slow, Kereta kancil pun dok terbang macam hero. Apa lagi kereta mahal mahal? Jadi aku cadangkan baik Kerajaan consider balik.

    ReplyDelete
  39. Semua jalan ada ditaruk hadlaju....buka mata jangan dok melilau memcari mana AES tapi tgk signboard hadlaju, pastu ikut peraturan apa susah? Jiwa selamat, minyak jimat,kereta tak lasak. Kecuali yang jenis bebal tu je yang nak laju2 nanti bila kena saman yang salah UMNO jugak. tu yang aku hangin tu......hidup UMNO

    ReplyDelete
  40. Di mana2 pun dalam sejarah dunia apabila penindasan dan penderaan terhadap rakyat memuncak, rakyat akan bangun menolak pemerintahan itu. Rakyat pasti bangun di PRU ini. Kubur dan batu nesan sudah sedia. Mampus lah UMNO dan reputlah bersama duit haram kamu

    ReplyDelete
  41. hoi anom 11.02 kau ni mlm2 klau daH ngantok pegi mereloh je la,kau faham ke apa aku tanya.Klau tak faham aku ulang semula,SOALAN AKU KEPADA POLIS ATAU PIHAK2 BERKENAAN yang kena bayar saman tu pemilik kereta atau yang bawak keriTA maSA AKU TAK ADA ,FAHAM TAK??KLAU KAU ADA KERITA PUN ORANG LAIN PINJAM BAWA KERITA KAU TAK KAN KAU PULAK YANG NAK KENA BAYAR SAMAN DIA.aKU BUKAN CAKAP PASAL TAK NAK BAYAR SAMAN!DAH BERPULUH TAHUN SLAMA NI SEMUA SAMANDAH BAYAR TAU KE?kAU MACAM MANA ?AKU BERANI KATA KAU MESTI BANYAK SAMAN YANG TAK BERBAYAR ITU PUN KALAU KAU ADA KERETA SENDIR ILA.tAPI kALAU SELALU PINJAM KERITA ORANG DAH PASTI TAK MAU BAYAR PUNYA JADI TUAN PUNYA KERITA LAH YANG TANGGUNG BEBANNYA!

    ReplyDelete
  42. Jangan jadi macam pemimpin pembangkang, mereka ni tak pernah menyokong apa yang kerajaan buat, bising sana bising sini, tapi hidup harian pakai,guna, makan, minum juga apa yang kerajaan sediakan, itulah bapak hipokrit namanya, mereka ni ada maksud dan tujuan berbuat begitu, iaitu untuk menanam kebencian kepada musuh politik mereka, tapi yang herannya, orang 2 kampung , pengikut2 totok PAS PKR yang bangsa melayu yang hidup kkebanyakan mengharapkan subsidi kerajaan, gaji anak yang bekerja kerajaan, pencen kerajaan, sumbangan Kebajikan Masyarakat dan menerima2 bantuan Tekun, Mara dan lain 2 lagi bukan main lagi menyokong membabi buta bahkan sampai terbawa2 dalam blog, flyers, sembang kedai kopi dan macam2 lagi hebahan yang macam membantu pemim;pin pembangkang ini dalam misi mereka. Mereka macam orang bodoh yang tidak menggunakan akal yang tuhan berikan bahkan kebodohan mereka ini tiada tolok bandingnya seantario dunia ini, cuba lihat manusia lain sanggup mati mempertahankan kedaulatan bangsanya, tapi puak2 ini sanggup mati untuk menghancurkan bangsanya sendiri demi mempertahankan bangsa lain yang telah diketahui akan kejahatan mereka. OOOOh dunia dekat nak kiamat kottt.

    ReplyDelete
  43. anon 11.18 aku jawab anon 10.43 bukan u punya , baca dulu semua jangan main terjah je....ko punya akan ku jawab nanti.. tunggu...........

    ReplyDelete
  44. Ok anon 11.18 kalau nama kereta tu nama ko, kole yang bayar sebab dia trace no kete ko, nak jimat pi jumpa kawan ko yang pinjam tu minta dia tolong bayar, buat rayuan untung2 dapat diskaun abis cerita...lain kali nak bagi pinjam tgk dulu orangnya, kalau muka speed , bagi dia pinjam basikal je ataupun naik bas. Aku pun ada juga saman tapi saman perbandaran je. sebab lalulintas aku tdak disaman kerana jarang buat salah, kalau masa buat salah tapi polis tak nampak jadi takde le saman, tapi bila ada AES ni aku akan lebih berhati-hati lagi.

    ReplyDelete
  45. Ni simangkuk hayun yang menimbulkan isu altantuya kat sini buat ape....ko sedara dia ke? ataupun dia tu bakal tunag ko? isu altantuya tu hanyalah mainan sijubur sahaja le....jangan nak kaitkan dengan sape? kalau ada kes dahlama deme masuk dalam....lagi pun ala apa sibuk2 nak mengaitkan orang lain dengan altantuya tu..dah takde modal ke? sampai arang yang dah mati pun nak diungkit....yang mati kat plaza masalam tu apaname...beng hok ke beng kok? tak nak kaitkan dengan sape2 ke ? jangan main tuduh2

    ReplyDelete
  46. x pyh la nk maki2 UMNO ke BN ker...gune otak la ckp...bkn kpala lutot...korg yg maki UMNO nie igt c BABI tu bgus sgt ker...nie la pyh nye pnyokong pbngkang nie...bodo sntiase..!

    ReplyDelete
  47. kalau dh nama undang2 ikot jela.byk sgt membantah..aku dh lama hidop dgn kamera ni.mmg bertujuan utk mendidik.hangpa ingat kalau PR memerintah diorg xkan psg kamera juga ke?undang2 jalanraya semua sama.kat uk kamera ni dh lama psg.had laju pun lebih kurang sama dgn yg jpj msia buat..bila blair turun cameroon ganti,xde plak aku tgk camroon hapuskan sistem kamera ni..

    apa masalahnya dgn aes.amaran papantanda dah diberi.jadi apa masalahnya?dulu masa saman ekor menyalak..ni saman kemara pacak pun menyalak juga?xnk ikot undang2 duduk dlm utan la

    ReplyDelete
  48. Parti umno harbi mmg celaka krn membebankan rakyat jelata.dh la bil tnb pun dinaikan senyap2.mmg umno dan ahlinya yg sukakan rasuah tanpa belas kasihan merompak duit rakyat.umno harbi mesti dikuburkan supaya rakyat aman sejahtera..

    ReplyDelete
  49. Hoi pegawai KDN parcel D 10.36.., aku nak ko turun kat imigresen tkt 3 bhg pas penggajian esok. Ko pergi kaunter 8 ada P.I.T kat blkg kaunter tu. Lpas tu ko pi tanya lak pegawai2 dari kaunter 1-12 Ko buat2 tanya knp 2 minggu ni sistem imm gila. Ko tgk apa dia jwp. Pastu aku nak tgk ko turun lif pakai spenda lepas tu. Kalau berita ni tak sampai ke KDN utk tindakkan, maknanya KP IMM saja nak sediakan peluru.

    ReplyDelete
  50. aku bwk kete dh 17 tahun...tp kna 1 smn jek tu pon mmg slh aku lbih had laju..slh sndri ngaku sndrik la...ape jadah nye nk slh kn krjn..bodo bangang btol puak hamPAS & Prt Kuor Rmai2 nie...ko x nk kna smn ko follow la undg2...ape mslh...stiap krjn mmg la ade undg2 sndrik...kalo krjn x tegas..xsden byk kt jlnry ko mrh krjn gak...eeii....bodo...

    ReplyDelete
  51. Penzalim pasti kecundang.. Allah tak menyebelahi penzalim

    ReplyDelete
  52. byk pendekatan yg berkesan utk mendidik pemandu supaya berhemah bukan terus menghukum dgn cara mengutip hasil rakyat.kdg2 apa yg pemandu buat bkn sngaja tetapi keadaan yg memaksa berlakunya kesalahan itu..kalau cara ini kerajaan nak teruskan saya mintak kpd semua pemandu kita pangkah selain BN pd pru 13 nanti.kita tukar kerajaan yg cekik darah

    ReplyDelete
  53. byk pendekatan yg berkesan utk mendidik pemandu supaya berhemah bukan terus menghukum dgn cara mengutip hasil rakyat.kdg2 apa yg pemandu buat bkn sngaja tetapi keadaan yg memaksa berlakunya kesalahan itu..kalau cara ini kerajaan nak teruskan saya mintak kpd semua pemandu kita pangkah selain BN pd pru 13 nanti.kita tukar kerajaan yg cekik darah

    ReplyDelete
  54. Memanglah BN ni cekik darah zalim. Aku ada kereta lama yang insurans mahal. Ada plak syarikat insuran kat Posmalaysia yang murah sikit tapi tak cover apa2 pun. Aku tanya la apa punya syarikat insuran tak cover apa Pun? kerani cakap insurance ni untuk penuhi syarat dapat roadtax saja. Tu lah syarikat kroni UMNO babi yang kutip duit buta2 tapi tak cover apa pun. Nak tak nak kena ambil syarikat dia kalau tak takleh renew road tax. Zaman penzaliman UMNO di saat terakhir

    ReplyDelete
  55. Bila lagi nak tunjuk terror bawa keta laju gambar org ambik,selalu berbangga keta boleh cecah 200km/sj masa nie la try.Bukan mahal pun satu saman baru tidak sampai rm300, tak payah la salahkan sesiapa sendiri mau ingatla





    ReplyDelete
  56. Penyokong UMNO merupakan Kutu dibadan anjing. Pabila anjing mati, maka kutu pun matila kerana tiada darah lagi nak di hisap.

    ReplyDelete
  57. Syukurlah dalam 2-3 bulanlagi rakyat akan membuang barah yang bernama UMNO dari tubuh mereka. Lepas PRU ini rakyat akan menjadi lebih sihat dan bahagia tanpa penyakit barah UMNO

    ReplyDelete
  58. 1. Sejak Januari hingga akhir September 2012...saya kerap balik ke Taiping dari KL ziarah ayahanda yg sakit.

    2. Biasanya masa bertolak KL-Taiping lepas Waktu Asar...dan bertolak balik Taiping - KL pun lepas Waktu Asar...

    3. Woww...atas L/raya PLUS yang 3 lane...mak aiii..."ngeri"...

    i) Lori treler muatan kontena/tong gas/ayam/pelbagai barangan lagi.
    ii) Bus express/Bus Persiaran.

    4. Kenderaan tersebut amat2 laju kekadang melebihi 120kmj...

    5. Keluar/Masuk dari line kiri ke line tengah atau terus ke line memotong...tanpa memberi signal...

    6. Kekadang saya merungut dengan family dlm kereta...itu mesti "mabuk atau lepas kena dadah"...

    7. Cara pemanduan yg menggila...

    8. Saya mencadangkan...Pasukan Peronda PDRM/JPJ perlu sentiasa kelihatan atas L/raya PLUS atau semua jalan2 yg besar termasuk Jalan Raya Persekutuan...

    9. Rasa saya keanggotaan Peronda PDRM/JPJ mencukupi untuk giliran tugas2 tersebut. Kenderaan Peronda rasa mencukupi takat ini. Bekalan Minyak tiada masalah.

    10. Di kesempatan ini saya mohon dengan sepenuh hati agar pihak2 Berkuasa berkaitan melihat dan menentukan langkah2 terbaik untuk mengurangkan Kemalangan Jalan Raya...Sebenar nya kemalangan itu boleh di elak...andai kata pemandu menghormati Peronda PDRM/JPJ yg kerap kelihatan di L/raya atau Jalan2 Persekutuan..
    Sekian sahaja ikhlas dari saya..

    ReplyDelete
  59. Pasai AES pn korang2 nie nak tukar kerajaan, sebab aku tau mentaliti rakyat malaysia hanya hangat2 taik ayam jer (faham2 jer la).... aku nak tgk PRU 13 korang tukar la kerajan sebab aku x heran sgt sapa yang naik jd Pemerintah. dan semue punca nye SYIAH DAN YAHUDI....dulu HamPas cakap skong Umno kafir x leh msk syurgah pasai BN der MCA n MIC le ni leh lak sekongkol ngan PR (Fucktan N Dapig) bole sakit jiwe fatwa bole diubah2.....

    ReplyDelete
  60. ckit je aku nk coment..umn0 tu pnyamun, mca plak pnyangak...ngam la tu buat bisnesssssss

    ReplyDelete
  61. x nak kene saman?pandu kenderaan ikut hadlaju yang ditetapkan...

    ReplyDelete
  62. Apa punya cetek fikiran! Kalau JPJ saman, lepas tu bagi rasuah pulak kata JPJ makan rasuah. Cuba berfikiran positif, selain menjaga keselamat semua pengguna jalan raya, secara tidak langsung system ini juga boleh mengurangkan rasuah. Pada yang berkata kereta sekarang semua bagus2, harus kita ingat, bukan semua orang mampu bei kereta bagus. Kalau kita kerap memandu laju, kita akan lupa untuk mengurang kan laju sebab kita rasa kita sudah biasa, sudah cekap.

    ReplyDelete
  63. aku bawa FERRARI 90km/hr...hhahahhahahhaahahhaha..pedulikan lah..saman aku bayar...Bukan sombong...tapi itu lah hakikatnya..kereta bolih beli..takkan saman tak lih bayar..

    ReplyDelete
  64. yg ni aku x sokong, jgn la bebankn kmi lg....

    ReplyDelete
  65. Pembunuh di jalanraya kebanyakannya adalah bas dan kenderaan lori yang bawa laju. Mereka dapat saman ke? Business as usual saja. Pagi2 di fedral highway bas bawa macam gila. tak pernah aku tengok polis tahan. Yang dia tahan orang awam and pemandu motor nak pau duit

    ReplyDelete
  66. Kepada semua yang telah komen di blog aku ni, terima kasih aku ucapkan, rata-rata nampaknya korang tak suka AES ni. Kepada penyokong pakatan, aku buat artikel ni bukan nak support FUCKATAN tapi aku nak tolong kerajaan supaya menang besar> sEBAB KERAJAAN yang bijak akan dengan keluh kesah rakyat ok?

    FUCK PAKATAN!

    ReplyDelete
  67. Salam bro. Sepatutnya penguatkuasa tangkap semua pemandu bas/lori yang menagih dadah/pil kuda sebab mereka bawa laju sehingga mengakibatkan kemalangan jalan raya kerana terlalu laju

    ReplyDelete
  68. AESsapa yang dapat kontrak? Brapa dia punya kos installation? Brapa pula kos utk maintain? Hangpa takut kena saman balik kampung la. Orang nak beniaga dok sebok buat apa.

    Hangpa tau ka berapa ramai dapat keja kerana AES. Hangpa dah keja tak pa la.

    ReplyDelete
  69. kalau dah keta bren ferari beli mahal-mahal enjin power bawak slow pun tak guna baik satu malaysia guna keta kancil 650 je. ..

    ReplyDelete
  70. ape lah JPJ ni...kelajuan kat jalan x nak dikaji... ade ke kat hhiway ada kelajuan 80kmj?... cuba fikirkan, jika semua semua ikut peraturan tersebut, jalan 3 lorong pemandu akan bawa 70 kmj dan ada pemandu yang ingin memotong dan membawa kelajuan 60kmj, kelajuan pemendu di belakang akan dikurangkan sampai 30kmj. cukup ke 3 lorong kat malaysia ni?... cuba pikir balik, kalau semua takut nak bawak laju, kat higway lorong 1 hingga 3 semua pemandu bawa 70kmj (sebab takut ada jalan yang dia x perasan sped limit 80kmj takut kena saman)bukankah kita nak balik raya pun had laju diturunkan sampai 60kmj?... kenderaan berat pulak speed limit kena turunkan lagi sampai 40-50kmj, sebab kalau nak memotong kenderaan berat kita kena memandu laju dari mereka. kenapa pemandu yang bawak terlampau perlahan di lorong laju x kena saman?... kamera AES JPJ boleh pasang, tapi kenapa papan tanda untuk setiap jalan x boleh buat besar seperti papan tanda pasar raya?, baru kalau dinamakan manusia akan selalu igat had laju di kawasan tersebut... cuba kaji undang2 dulu baru nak buat sesuatu perubahan.

    ReplyDelete
  71. ha apa lagi wahai pihak kerajaan fikirkanlah tentang perkara ini...
    tak salah lakukan perkara ini kerana ianya juga merupakan kebaikan untuk rakyat..
    tetapi jangan sampai biarkan perkara ini menjadi fitnah dan peluang rakyat untuk menjatuhkan UMNO..

    ReplyDelete
  72. tulah...sapa yg dok suruh tabur yg bukan2 semenjak dekat2 nak pilihanraya ni...bila dah pokai..mulalah rakyat bawahan yg dok kena cekik...yg golongan atasan memang tak rasa apa2 sebab bila lalu pun..siren dah boleh dengar dari jarak 2 batu...apa yg nak heran...1M..rakyat diBAHLULkan..pencapaian kroni diutamakan...kan..kan..lu pikirlah sendiri mana nak pangkah undi lepas ni....

    ReplyDelete
  73. AES nie akan jadi satu point bg pembangkang utk kenakan kerajaan..
    depa kata yg kerajaan makan duit rkyt dgn adanya bnda nie..
    jd klu kerajaan dapat pertimbangkan balik bnda nie atau mgkn dengan memensuhkan ke sistem nie..

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!