PANAS! AES DAN RAKYAT DIDAHULUKAN! MANA LEBIH UTAMA?

Aku sedih bila ada segelintir upahan syarikat yang membuat AES masuk ke blog aku dan tuduh aku sebagai 'trojan horse' hanya semata-mata kerana kau bangkang AES!

Aku sayangkan kerajaan dan aku tak mahu kerajaan sekarang kalah hanya kerana benda bodoh semacam AES ni. Aku menyampaikan apa yang benar. Terserah la pada sesiapa nak tuduh aku apa.

Aku cuma nak mengingatkan apa yang pernah PM cakap dulu "Zaman kerajaan tahu semua atau goverment knows everything" dah habis, sekarang ni zaman RAKYAT DIDAHULUKAN!

Tetapi kenapa dalam isu yang rakyat tak puashati seperti AES ni suara rakyat tidak didengari? Bukan aku kata AES tak bagus cuma kena diperhalusi lagi dan lebih baik kalau diserah pada pihak berkuasa yang menjalankannnya?

Aku tak mahu pembangkang berjaya hanya kerana mereka cuba menangguk di air yang keruh.

Itu aje...

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

50 Responses to "PANAS! AES DAN RAKYAT DIDAHULUKAN! MANA LEBIH UTAMA?"

  1. Rakyat mana yg tak puas hati tu bro. rakyat mcm hang yg suka langgar undang2 yg suka merempit dan berlagak bawa racing car kat jalan raya ke bro? kalau mereka lantak la apa mereka nak buat. Mati pon apa PM peduli. Tapi rakyat yg sayangkan nyawa dan nyawa2 orang yg mereka sayang akan menyokong kerajaan dalam hal ni. So apa yg lu nak bising2. bawak kereta ikut undang2. Kalau takut kene saman g naik bus la. tu pon kalau lu berani naik bas yg lari 140km/j subuh2 hari dari KK ke KL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bau hancing laa. Mcm bau kencing pencacai PKR...

      Delete
  2. Hello PK apa nk sakit kepala pasal AES kena saman bayarla jgn dok bagi rasuah tu yang penting. Yg tu hal serupa bahsa ingeris bahsa melayu . Cari cerita lain ...

    ReplyDelete
  3. Kalau dah buat salah tanggung la.. Mana ada kerajaan dalam dunia ni yg buat tak tahu aje bila rakyat buat salah???

    ReplyDelete
  4. Rakyat yg didahulukan hanyalah rakyat Malaysia yg patuh pada Rukun Negara. Takkan rakyat yg suka langgar undang undang pun nak didahulukan....

    ReplyDelete
  5. ini malam tarak yam seng ka sama chua toi let kafior harbi kawan umnu

    ReplyDelete
  6. sedih membaca luahan hati parpu ni. sampai menitis2 air puki lobos kak bedah kesedihan. Mungkin dlm 2-3 hari parpu akan menyertai PR & berjuang bersama2 pr.

    ReplyDelete
  7. saya sokong parpu.. kita tegur bukan kerana kita membenci.. tapi kerana kita sayangkan kerajaan barisan nasional !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hip...hip...horey...ha...ha...ha.....la..la..la..la...la...la..la..la..la..la..la.....bergembira..sama-sama.

      Delete
  8. Kalau ada pencuri atau penyamun rakyat malaysia yang minta kerajaan janganlah ambil tindakan kalau dia mencuri...diakan rakyat malaysia..kan PM kata rakyat didahulukan tak payahlah ambil tindakan..dan kau pula adalah mangsa sipencuri atau penyamun.. Kalau pembangkang nak putar belit isu AES tu lantak dia la..rakyat yang berakal takkan sokong punya...

    ReplyDelete
  9. Saudara Afiq ni jenis yg sayangkan kerajaan melebih2 dari nyawa sendiri pulak ke lu ni jenis kerabat penjenayah juga yg suka mengenepikan undang2.

    Berfikir waras la bro. Kalau lu tak merempit, letak la seratus kamera apa pon, apa ada kisah. Betul tak?

    ReplyDelete
  10. Saya sokong.. kita lanyak kerajaan bukan krn Kerajaan salah sgt.. tp krn kita pun 2x5 dgn puak BERSHIT tu jugak.. jenis pantang ada undang2.. mesti mau langgar. Duk biase drive laju2 mcm mat rempit so mana tahan pas ni xleh lepas asap pd kenderaan2 yg 'lemah'.

    AES ni xde isu seberat isu murtad atau LGE seleweng duit bumi di PP, tp aku xphm kenapa blogger 2-3 ekor ni tiba2 panaskan.. ulang tayang berkali2.. BEBAL smcm

    bape juta Anugay bayar diorng main isu bodoh ni?


    Trojan Horse PR merata2 sbb boss mereka tahu on-the ground PR xboleh idup lg PRu13.. so lantik banyak2 le sabotaj2 dr kalangan UMNO BN. Duit dn betina.. kalah beb.. kecuali yg beriman & bertaqwa dgn Allah SWT.

    sama mcm PAS main isu HUDUD utk pksa org Melaju Islam bencikan UMNO.. dh skrg stail yg sama di gerakkan. Buat troll bg rakyat pening dn twist last minute dr UMNO BN.

    Hati2lah2.. dunia skrg xboleh harap lg.. kawan boleh pancung kawan..



    ReplyDelete
  11. Yg cakap pandai mcm lah bagueh sangat, besok bila dapat saman...mulalah maki kerajaan Dan tak mengaku langgar undang2 jalanraya, siapa yg nak mengaku berak tengah Japan

    Yg guna kenderaan at as jalanraya tu manusia, bukan malaikat

    Yg tak sokong tu Jen is bawa kereta slow bangang menyusahkan pengguna lain

    ReplyDelete
  12. Kita sokong krjn krn AES ni peranti terbaik setakat ini. Jika saman ekor dan DIGICAM (speed trap jenis mmanual lama) dulu banyak jd pergaduhan antara rakyat dn Polis. Skrg sistem AES peranti digital lengkap dgn gambar berwarna, maklumat lengkap pesalah, wajah, kenderaan, masa, halaju, dan paling hebat ia sistem 24jam siang dn malam.

    JPJ POLIS jugak tidak buat 'jerangkap samar' sebaliknya semua pengguna dimaklumkan dimanakah lokasi AES, dlm GPS juga sudah awal2 lagi dpt kesan.. so apa isu sebenarnya?

    atau mereka jd cacing kepanasan apabila xboleh lagi merempit dgn keta masing2..?

    DIGICAM speedtrap lama guna laser manual, Polis kena shoot one-to-one, yg lain lepas lah.. dn gambar xjelas, kabur, banyak error traction. Sistem lebih bergantung pd operator manusia, banyak kesilapan.

    Sistem AES multiple detection, dan sistem encrypted, xboleh nk masuk ceroboh buat photoshop.. cuma apa yg boleh dibhaskan ialah konsep penglibatan pihak swasta dan juga sudut teknikal sama.. seperti amaran kemudian disusuli dgn saman.

    Harap2 jgnlah Menteri dan PM termakan ugutan2 merosakkan masa depan rakyat begini. Kerajaan yg baik ialah berkebajikan dn berjaya mendidik melahirkan rakyat yg bertamadun..

    ReplyDelete
  13. Kluangman.. lu mat rempit ke? Mmg nk saman org yg xmakan saman.

    Nk bawak laju2 merempit lu bikin jalan sndiri le suruh bapak lu buat 10lane.. lu dgn bapak lu je lah pakai dr JB ke Perlis.



    ReplyDelete
  14. Mari kita kempen untuk boikot dan bankrapkan kompeni AES.
    Ramai2 jangan langgar undang2.
    Jangan langgar lampu merah, jangan memecut atau merempit.
    Amacam?
    wak

    ReplyDelete
  15. http://malaysiaberih.blogspot.com/2012/10/kenyataan-penuh-permohonan-maaf-khir.html

    bapak khir toyo udah mohon maaf sama encik roni, apaan ini berita ya, kenapa dia mohon maaf sama encik roni ya.

    ReplyDelete
  16. http://feedproxy.google.com/~r/addin77/~3/19eBcyXK6vU/dalang-pertemuan-najib-soros-terbongkar.html

    ini setan melayu amno gak bisa dipercayai lagi ya kerna dia ini suka pantat perempuan dulu kini saat ini dan kapan kapan saya ya malaysia bisa dikontrol zionis. Folower setan melayu harus kasi kuburin ini bapak ya.

    ReplyDelete
  17. http://jalanpulang1978.blogspot.com/2012/10/video-bung-moktar-mengamuk-sebab-tak.html


    ini bapak bung moktar udah nagmuk ya sama bapak sayid ya kerna mungkin dia gak dapat proyek ya. Bapak sayid udah berhutang banyak banget ya, kalo hutang dia gak bisa dilunasi maka malaysia bisa bangkrut ya,. kalian bangsa melayu hatrus hati hati ya sama ini kasus kayak kasus jaman bapak mader ya.

    ReplyDelete
  18. Bravo Bro..

    Aku sokong supaya AES dikaji semula kerana terlalu banyak kepincangan....

    Cakap tara serupa bikin...
    Statistic kata highway paling selamat & jalan biasa paling tak selamat...tapi lebih banyak AES atas highway.

    Nak rompak rakyat atau nak kurangkan kemalangan? pikir-pikirlah.

    ReplyDelete
  19. (dipetik dari http://riziqin.blogspot.com)

    AES : Jom Kita Positip Sikit Pasal Kamera Ni

    1. Sistem AES adalah bertujuan untuk mendidik masyarakat. Ianya bertujuan supaya pemandu memperlahankan kenderaan dan juga tidak melanggar lampu isyarat. Objektifnya mudah iaitu supaya pemandu mematuhi peraturan terutama yang berkaitan dengan hadlaju dan lampu isyarat.

    2. Sistem ini bukan bertujuan untuk menyaman atau mengutip duit. Ini hanya helah pakatan pembangkang yang lumrahnya suka menabut fitnah dan memanipulasi setiap perkara yang baik untuk rakyat.

    3. Sekiranya ianya bertujuan untuk mengutip duit, maka lebih baik suruh polis menyorok di bawah jambatan dan rakam had laju. Confirm sekejap jer berpuluh-puluh juta boleh dikutip. Betul tak..??

    4. Oleh kerana ianya bertujuan supaya pemandu memperlahankan kenderaan menyebabkan lokasi kamera ini diwar-warkan siap dengan koordinat sekali. Kameranya juga jelas terpampang dan papan tanda amaran juga diletakkan. Malah, sistem pengesan seperti menggunakan GPS navigator untuk memberi amaran pun boleh digunakan. Kalau pasal nak kutip duit, takkan diberitahu sedemikian rupa. Cuba gunakan akal tu sikit.

    6. Sistem AES ni bukannya baru. Dah lama diamalkan di negara-negara maju dan ianya jelas terbukti boleh mengurangkan kadar kemalangan dan kematian.

    7. Di UK misalnya, ada lebih dari 6,000 kamera seperti AES. Kamera-kamera ini dipasang di lebuhraya yang mempunyai had kelajuan 70mph dan 60mph, di jalan-jalan yang mempunyai kelajuan 40mph malah di jalan yang mempunyai kelajuan 30mph pun dipasang. Di Malaysia, baru pasang di 14 tempat dah ada yang bising. Kalaulah dipasang di kawasan 40 km/h, mungkin berlaku rusuhan. Malu sungguh melihat mentaliti masyarakat macam ni di Malaysia.

    8. Ada yang mempersoalkan kenapa had laju di lebuhraya hanya 90km/j ? Di Malaysia, hadlaju lebuhraya secara umum adalah 110km/j. Tetapi di lebuhraya yang menghampiri pusat bandar, had lajunya adalah 90km/j dan dalam kawasan yang lebih hampir ke pusat bandar, had lajunya adalah 80km/j. Perubahan had laju ini sepatutnya mudah difahami kerana semakin hampir dengan pusat bandar, bilangan kenderaan akan bertambah, bilangan susur keluar juga mungkin bertambah oleh itu pemanduan perlu lebih perlahan dan berhati-hati.

    9. Di UK juga mempunyai sistem yang sama. had laju lebuhraya secara umum adalah 70mph (~ 110 km/j). Bagi kawasan yang hampir ke pusat bandar (contohnya London), hadlajunya adalah 60mph (~90 kkm/j) dan bagi kawasan yang lebih hampir ke pusat bandar, hadlajunya adalah 40mph (60 km/j). Bagi kawasan yang hampir dengan perumahan,sekolah,hospital, hadlajunya adalah 30mph (~45 km/j).

    10. Ada yang bising kerana kamera ini dipasang di lebuhraya. Mereka ini tidak tahu bahawa kamera ini dipasang dikawasan `hotspot' untuk kemalangan jalan raya. Sebab itulah, kamera ini dipasang di jalan bandaran lebih banyak dari lebuhraya. Dari 14 kamera yang telah dipasang, hanya 4 dipasang di lebuhraya dan dari 561 kamera had laju yang akan dipasang kelak, hanya 63 ataupun 11% yang dipasang di lebuhraya. Sebahagian besarnya dipasang di jalan bandaran atau jalan biasa. Ini membuktikan sekali lagi, sistem ini bertujuan untuk mendidik supaya kemalangan dapat dikurangkan.

    11. Undang-undang jalan raya yang dibuat perlu dipatuhi. Walaupun pada pukul 3.00 pagi dan lampu isyarat berwarna merah dan tidak ada kenderaan lain, kita masih perlu menunggu sehingga lampu bertukar hijau untuk berjalan. Tidak adak sebarang pelepasan untuk melanggar undang-undang. Di sinilah sekali lagi kita boleh lihat betapa tingginya sikap pemandu di UK (sbg contoh). Mereka tidak akan melanggar undang-undang walaupun terpaksa berhenti di lampu isyarat pada jam 3.00 pagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AES memang satu rompakan terancang oleh UMNO. Baca di dini; http://unofficialversion.wordpress.com/2012/10/31/umno-semakin-rakus-aes-hanya-satu-rompakan-jalanan-rm1-2-billion-setahun/

      Delete
  20. 12. Memang benar, akan ada dikalangan masyarakat yang hanya memperlahankan kenderaan di kawasan berkamera sahaja dan kemudianya memecut semula. Ini tidak apa kerana sekurang-kurangnya, dia telah memperlahankan kenderaan terutama di kawasan-kawasan hotspot. Untuk memperlahankan kenderaan supaya tidak melebihi had laju yang ditetapkan, mereka tidak boleh memandu terlalu laju, kalau tidak...tak sempat. Oleh itu, ini juga mendidik masyarakat agar tidak memandu terlalu laju. Apabila sikap ini berulangkali dilakukan, maka lama kelamaan ianya akan menjadi satu rutin harian.

    13. Walau dalam hanya beberapa hari sistem AES ini dilaksanakan, kita sudah boleh melihat perubahan sikap pemandu. Kita dah boleh lihat, kenderaan memperlahankan kenderaan di kawasan kamera sehingga tidak ada yang mahu menggunakan lorong laju. Kita boleh lihat bagaimana semua kenderaan memandu dengan penuh berhemah di kawasan berkamera. Masyarakat juga semakin peka dengan papantanda had laju. Kalau sebelum ini, mungkin ada yang tidak tahu dengan had laju 90km/h, tapi kini dah tahu dan dah boleh peka dan ambil tahu mengenai hadlaju sesuatu kawasan.

    14. Perubahan yang positif ini dapat dilihat hanya selepas beberapa hari perlaksanaan sistem ini. Lama-kelamaan mungkin nak nampak kamera ini mengeluarkan flash pun susah sebab semua pihak memandu dengan berhati-hati. Bukankah ini satu perkembangan yang baik?

    15. Harapnya sistem ini dapat diperluaskan kepada kesalahan-kesalahan yang lain seperti memandu di lorong kecemasan, memotong di kawasan garisan berkembar, membuat pusingan U-turn di kawasan yang tak boleh dan lain-lain. Supaya satu hari nanti masyarakat di Malaysia akan terkenal sebagai pemandu yang berhemah dan berbudi pekerti tinggi.

    16. Harapnya, janganlah ada mereka-mereka yang menentang perkara yang membawa kebaikan ini. Kalau pembangkang yang menentang, itu adalah perkara biasa kerana mereka memang tak mahu berfikir dan mereka tiada kerja selain daripada membangkang sahaja apa yang dibuat oleh kerajaan walaupun perkara yang baik. Tapi, kini ada juga mereka dari penyokong kerajaan yang turut sama tidak mahu berfikir dan menentang perkara yang baik ini. janganlah terikut-ikut dengan sikap pembangkang.

    17. Sistem ini bertujuan baik. Ianya boleh mendidik sikap pemandu di Malaysia. Ianya boleh mengurangkan kemalangan dan kematian. Ianya menggalakkan masyarakat supaya mematuhi peraturan. Kenapa masih ada yang tak suka dengan kebaikan-kebaikan ini ? Kemanakah hilangnya nilai masyarakat yang mahukan kebaikan ?





    Yg penting cari titik penyelsaikan terhadap masalah kronik melanggar undang2 jalan raya. Di mana2 pun skrg Lampu merah sudah jadi hiasan, dilanggar sehingga maut depan mata terutama penunggang motorsikal.

    Adakah kita masih tidak sedar?

    ** jangan tuduh pemberi pendapat sokong AES itu sbg wakil company tu plak ye.. saya rakyat biasa yg memerhati keadaan semasa. Harap Maaf jika salah cakap.

    PEACE..

    ReplyDelete
  21. betul apa yg ko ckp nie PK aku stuju..kerajaan harus la perhalusi dahulu ttg aes..jgn membebankan rakyat....rakyat d dahulu kan..bkn aes yg d dahulukan.....harap menteri yg bertanggungjawab buka mata sikit la....

    ReplyDelete
  22. “Kalau di sini (Malaysia) nak buat apa pun kena pikir nak menang atau kalah dalam pilihan raya, padahal semua orang tahu sistem ini AES adalah baik seperti di luar negara," katanya. - TUN DR MAHATHIR, MSTAR, 23 OKTOBER 2012

    bodoh bengong blog ni !!!

    ReplyDelete
  23. Speed cameras: Traffic enforcement or highway robbery?

    Washington Post Sep 12, 2012

    http://www.washingtonpost.com/local/speed-cameras-traffic-enforcement-or-highway-robbery/2012/09/11/dae4d874-fc54-11e1-8adc-499661afe377_story.html


    Kat mana agaknya gomen claim yang "negara maju" pakai AES tak ada masalah tu? Tak ada masalah kat rakyat atau tak ada masalah kat kroni yang dapat komisyen AES?
    Rakyat di dahulukan...betul ke?

    ...hmmmm fikir-fikirkan lah.

    ReplyDelete
  24. aku stuju jugakdgn pk aes nimmg tak sesuai utk malaysia..menyusahkan rakyat je....

    ReplyDelete
  25. ni bkn PASAL KERAJAAN NAK MKN DUIT ATAU APA TP KERAJAAN FIKIR AES NI UTK KEBAIKAN RAKYAT NAK ELAKKAN KEMALANGGAN JALANRAYA supya or lbh berhati hati..tp sebenarnye aku rasa aes ni tak sesuaikat negara kita sbb rakyat takkan berubah disbbkan aes tp rakyat akan lbh ssh lg sbb tambah hutang

    ReplyDelete
  26. bkn mslh langgar undang2 atau apa tau tp aes ni mslh dia suka2 je tangkap gambar org padahal keta sebelah yg buat hal..jgn sampai satu hari nnt aes tu kena hempuk dgn org...sistem aes tu sgt menyusahkan org..yg btl kita sokong tp klu yg salah kita tegur tak salah kan

    ReplyDelete
  27. Humberside PCC candidates clash over speed cameras

    BBC News 21 Oct 2012

    http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-humber-20022486

    Najib & BN ... you are next !!!
    So, please act fast.

    ReplyDelete
  28. RAMAI ORANG YANG MEGADU PASAL AES DAH TERLALU BANYAK ADA DIMANA-MANA YANG TAK PUAS HATINYA ORANG SEBELAH YANG BAWAK LAJU KITA JUGA TERLIBAT SAMA MASAALAHNYA ADA 2 KENDERAAN DALAM SATU GAMBAR YANG BAWAK LAJU ORANG LAIN KITA YANG SLOW TERLIBAT SAMA PULAK..

    ReplyDelete
  29. PASANG AES KENAPA PADA LORONG KELAJUAN SAHAJA LALUAN KECEMASAN TAK ADA PUN SAYA CADANGKAN PASANAG AES DI LALUAN KECEMASAN SEBAB LALUAN ITULAH RAMAI PEMAMDU YANG BERSIKAT KURANG HAJAR

    ReplyDelete
  30. aku sokong dgn house pk AES mmg x wajar dilaksana kan menyusah kan rakyat je kaji btl2 tgk semula tindakan AES nie kerajaan harus paham dan peka dgn benda2 mcm nie buat sesuatu yg tidak meyusahkn rakyat...jgn biarkn org ambik kesempatan

    ReplyDelete
  31. aes nie mmg harus dihentikan jgn meyusahkan org kadang2 kt x tau kecemasaan blh belaku bila2 masa je masa tu bila kena saman mula lah org ramai akn pertikaikan...sy brharap kerajaan akn pertimbang kn semula aes nie

    ReplyDelete
  32. kami benci aes...tlg lah stop aes

    ReplyDelete
  33. Bagaimana yg slow melampau..tak perlu saman? Bagaimana yg bawa ikut undang2 dari perlis sampai sabah, tak ada pingat? Takkan asyik nak saman nak denda nak untung sahaja.

    Mendidik pengguna mesti Ada penghargaan kpd yg mematuhi undang2, Ada ganjaran, Ada galakan..

    Dengan aes, kesalahan pertama, kedua Dan ketiga...memadai hantar ingatan dengan denda rm10....kesalahan keempat Dan seterusnya barulah denda maksima,

    Wajar juga tidak black list sekadar saman selagi mahkamah tidak menjatuhkan hukuman

    ReplyDelete
  34. aku rasa kat negara kita ni polis trafik dah ckp baik laksanakan tggjwb drg tu..tanpa aes pun drg blh handle lah mslh saman ni buat apa lah nak buat mslh dgn aes ni...tak yah lah polis trafik n jpj dah ckp utk malaysia ni

    ReplyDelete
  35. anon 11.30 aq tqk jentik puki ko pun kan napa ko jentik nama aq saja je kan ko ni sial..teringgin nk kena jentik telur dgn aq ke babi

    ReplyDelete
  36. ramai yg tak suka dgn aes ni sbb aes ni menyusahkan org lah...menganaia org yg tak bersalah pun jgn lah jadi tak adil pada rakyat hentikan lah aes ni

    ReplyDelete
  37. untuk berlaku adil, teruskan pelaksanaan aes ini dgn beberapa penambahbaikan. contohnya lokasi kamera aes, papan2 tanda amaran lokasi kamera aes, had laju sesuatu jalan @ lebuhraya yang munasabah, justifikasi kenapa suatu tempat itu dipilih sebagai lokasi kamera aes, dan dedahkan apa bentuk perjanjian antara penyedia perkhidmatan dgn kerajaan (jpj). kalau berani buat, sila teruskan aes ini. pak menteri jgn jadi jaguh kt parlimen je, tunjukkan anda juga punya telur untuk mendengar denyut nadi & suara hati rakyat. tak rugi kalau berlaku baik dgn rakyat....

    ReplyDelete
  38. Keluangman,

    Kamu ni memang otak mat rempit. Manusia yang jenis hidup suka meminta2 tapi kurang memberi.

    Kamu tak tahu apa itu erti kesabaran dan iman ke bro? Dan apa ganjaran kepeda mereka2 yg sabar dan beriman.

    Pingat yg terbaik yg diberi kepada pengguna yg memandu dari Perlis ke sabah, (Eh! Boleh ke memandu dari perlis ke sabah bro Keluangman?)ialah nyawa yg masih kekal di badan tu, senyuman anak2 dan isteri, (isteri2 kalau kamu ada lebih)bukannya pingat besar gedabak yg digantung di leher atau piala sebesar tangki air untuk diriakkan.

    Kamu sepatutnya berbangga kerana masih diberi nyawa dan tubuh badan yg sihat kerana mematuhi undang2 jalan raya, dan bukannya tulang yg patah dan rupa yg cacat kerana melanggarnya.

    Yang mana kau mahu pilih bro, untuk masa depan kamu dan orang2 yang kamu sayang tu?

    Hilang duit atau hilang nyawa?

    Kalau kamu tak sanggup hilang kedua2nya, patuhi lah undang2 yang ada. Susah sangat ke?

    ReplyDelete
  39. rilek pk..skrg2nya ko bkn pnjilat mcm pnccai PR,kau xmnjlat beb,yg btul kta skong,yg slah kta btulkn..ak rsa anon2 yg mrg kat ko ni smua nye mreka yg trlbat scra lgsung dgn Aes ni,yela mna thu klu kerajaan ambil tndkn ngan mslh ni trttp lak nnti..mcm yg ko ckp la parpu,we know the game..haha..

    ReplyDelete
  40. mungkin ada yg pro dan kontra bab AES ni tapi berapa banyak pemandu yg ambil hal tentang kondisi kenderaan mereka, berapa banyak yg hantar kenderaan mereka utk inspection di Puspakom...memang ada kereta mewah menggunakan jalan yg sama tetapi x sebanyak kenderaan yg usianya melebihi 10 thn....harus dilihat secara total demi keselamatan semua pihak....sokong BN.....jatuhkan pemimpin yg x bermoral....ALLAHUAKBAR!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  41. 1 UMNO =Poket didahulukan, rakyat diliwat

    ReplyDelete
  42. Rata2 yang komen AES bukan sebab AES tu xbetul tp sebab mereka ni kaki pecut dan maharajalela buli orang lain. So bila tgk AES mcm tgk hantu..takut semacam

    Aku drive hari2 tggk AES. Speed limit aku ikut apa yg kerajaan tetapkan NO HARM.. aku boleh sabar. drive ikut time. Ada masalah ke drive ikut halaju?

    Yang melalak macam anjing dan cakap menyusahkan itu sepatutnya dari suara MAT REMPIT. Orang waras sepatutnya bersyukur ada sistem cekap untuk jaga hak semua pengguna jalan raya.

    Ni bebal sama mcm puak BERSHIT.. undang2 xbg berhimpun di jalan tang tu juga mereka nak!

    ReplyDelete
  43. ha benda nie memang bagus dicipta demi mengurangkan kadar kemalangan..
    tetapi kalau dan beban sangat sangat sangat dekat rakyat so tunggu apa lagi...
    cepat-cepat la ambil langkah sewajarnya...
    jangan sampai pihak pembangkang mengambil kesempatan dan menjatuhkan KERAJAAN

    ReplyDelete
  44. kalau AES ada..apa gunanya polis trafik???????so kerajaan pikir-pikirkanlah nasib polis trafik sama dan bebanan terhadap rakyat

    ReplyDelete
  45. Lepas ni aku nak letak penyataan besar2 di belakang kerete aku yg berbunyi,

    'Maafkan saya kerana memandu mematuhi undang2 jalanraya. Jika anda tidak senang hati, sila berhentikan kenderaan anda dan tunggu sehingga saya hilang dari pandangan baru anda begerak semula. Terima kasih kerana bersabar'.

    Hahaha...tgk berapa ramai yg akan menyumpah dan sakit jantung nanti.

    Cheers! :)

    ReplyDelete
  46. aes ni bgus.. tp biar bertempt... korang tk kena lg... dh kena bru korang tau... hang pa pandu waktu malam... tiba zoooooppppp... kna flash.. sdgkn hang pa tk tau.. brape had speed time tu.. tgh mlam nmpk ke singbord had laju... tkpn mcm kt tmpt aku... ada 2 lorong... tp ltk aes.. 60km.. kwasan tk mrbhya.. aku stuju aes.. tp biar tmpt yg betul... BAK KATA PERPATAH JANGAN MENYELAM SAMBIL MINUM AIR..

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!