NASIHAT KHAS UNTUK PELAJAR UIA! BACALAH KALAU KORANG BENAR-BENAR BERIMAN!


Firman Allah SWT: Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (Surah Al-An'aam ayat 162)

Maka weil (satu lembah di dalam neraka jahannam disediakan) bagi orang-orang yang sembahyang tetapi lalai iaitu mereka yang riyak (menunjuk-nunjuk).

(Surah Al-Mauun Ayat 4) Sabda Rasulullah SAW:
Siapa orang yang berpuasa hanya ingin di lihat orang maka itu adalah Riya',
Siapa orang yang sholat hanya ingin di lihat orang maka itu adalah Riya',
Siapa orang yang bersedekah hanya ingin di lihat orang maka itu adalah Riya'.(Al Imam Ahmad )

HOUSE PK: Video yang aku siarkan dari tadi ni telah aku ambil dari youtube MediaIIUM

23 Responses to "NASIHAT KHAS UNTUK PELAJAR UIA! BACALAH KALAU KORANG BENAR-BENAR BERIMAN!"

  1. BAGI AKU KALAU DAH STUDENT BELAJAR AJELAH. NI MAK BAPA SUSAH2 CARI DUIT HANTAR ANAK KE UNIVERSITI TAPI ANAK MACAM SETAN KALAU ADA ORG SALUR DUIT SIKIT AJE SANGGUP MENGADAI MARUAH ASAL DAPAT DUIT POKET. INILAN PELUANG PIHAK PEMBANGKANG MEMPESONGKAN ANAK MUDA ZAMAN SEKARANG DGN HASUTAN MEREKA DAN SEKALIGUS MENJADIKAN MEREKA INSAN YG TAK BERGUNA LANGSUNG, JANGAN KITA MENUNJUK-NUNJUK KEIMANAN KITA DAN KEKAYAAN KITA PADA ORANG SEDANGKAN ALLAH TIDAK SUKA AKAN ORG YG RIAK DAN MENUNJUK2 AKAN KEBAIKAN MEREKA UMPAMA MANUSIA YG BERTOPENGKAN SETAN, BYK GOLONGAN YG SEBEGITU DI DUNIA INI .

    ReplyDelete
  2. inilah jadinya kalau iman tak cukup di dada tapi berlagak pandai mcm dunia ini dia yg punya. itu yg akan menjadikan seseorang insan itu lupa dan alpa sekaligus membuat dosa dgn tdk sengaja seperti apa yg dibuathendak ditunjuk2 dan inginkan balasan atau pujian dari org inikan sikaporg yg riak dan takbur. berubah kamu sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  3. BELAJAR KAT UIA, TAPI AKAL TAK PAKAI LANGSUNG, TAK TAU NAK BEZAKAN YG MANA PAHALA ATAU DOSA. JGN TERIKUT2 SGT DGN HASUTAN ORG FIKIR GUNA AKAL DAN FIKIRAN YG WARAS JGN DAPATKAN DOSA KERING SAJA DEMI KERANA WANG YG SEDIKIT SAJA.

    ReplyDelete
  4. patutlah org kata sebenarnya pelajar UIA ni lagi byk yg buat dosa walhal tahu akan hukum hakam agama tapi masih nak ikut hasutan setan apa blh buat takde iman dlm diri sebab itu blh dibeli dgn senangnya. malulah sikit dgn org2 yg kat luar tu jgn sampai mereka kata budak2 UIA ni senang dibeli dan senang dihasut.

    ReplyDelete
  5. org yg beriman takkan buat mcm student2 ni bodoh nak mampus langsung tak reti nak hormat org yg lebih tua dari mereka.

    ReplyDelete
  6. wei adik-adik saya nasiatkan anda..
    mak bapak anda susah payah hantar anda belaja jauh-jauh dengan harapan anda berjaya dunia dan akhirat...
    sekarang masa belajar maka belajar la elok-elok baik-baik...
    tak payah la sangat nak berpolitik itu pun mengikut kepada contoh keburukan...
    saya pun bekas student juga..
    waktu belajar saya tak pernah campurkan pelajaran dengan politik..
    ingatlah allah berpesan supaya menuntut ilmu selagi bernyawa maka ikutlah yang benar tinggalkanlah yang salah..
    anda dah besar dah bijak sebab tu dapat masuk u so gunakanlah kesempatan ini sebaik mungkin..
    demi masa depan bangsa agama dan negara...

    ReplyDelete
  7. apa yang cuba dia buktikan dalam video ni??nk mnunjukkan dia seorng yag alim??warak??pada aku dia tal lebih dan tak kurang macam Anwar dan PAS yang mmprjudikan islam demi kpntngan diri sendiri..dia ingat ngan vdeo mcm ni dia blh dpat undi??ni riak nmanya!!sama la cam nuar ibrahim,berlagak alim last2 bahan bntut orang gak..bdk ni lah manusia pling bdoh prnah aku jumpa..!!trgmak dia jadikan sembahnyang sebagai modal utk kempen dia..bahlol!!

    ReplyDelete
  8. biasa lah org pas n pkr kan suka menunjuk nunjuk konon nye drg tu bgs sgt lah...mcm anwar lah dia suka tunjuk mcm dia blh jd pm terhebat dgn cite di mcm pukimak tu...aq rasa nk je jentiq telur dia

    ReplyDelete
  9. org antr sana pergi belajar bknnya buat perangai yg tak bertauliah mcm nie..
    jgnlah sia-sia kan harapan mak bapak korg tu wahai pelajar2 UIA sekalian..
    kasian lah sikit kat org2 tua korg tu..

    ReplyDelete
  10. bodoh tak boleh nak ajar..mak bapa tak ajar ke student hormat org yang lebih tua..UIA nama nya memang masyur tp pelajar perangai mcm setan yang pro mahasiswa..ingat semua na cerdik dengan akal fikiran tp hampeh pemikiran kotor mcm anuwar al juburi..rosak-rosak anak harapan bangsa

    ReplyDelete
  11. ini dikatakan ramai je mengaku Islam..tetapi Iman nye belum tentu lagi....Islam di akhir zaman...tanda2 kiamat sudah nyata..

    ReplyDelete
  12. Tak faham betullah aku dengan student-student ni... Kalau dah belajar buat lah cara belajar... Ni nak berpolitik konon... Kalau pandai takpa lah, ni ikut je apa yang pakatan tipu kat mereka... Solat pun nak dijadikan politik... Kalau ya pun dah takda modal janganlah guna agama untuk kepentingan sendiri ... Tepuk Dada, Tanya Iman

    ReplyDelete
  13. yg pnting d0rg xxx memuja umn0 tu agama dan tuhan...

    ReplyDelete
  14. hoi cili pipip kalau tak paham namanya nko bangang beb.

    ReplyDelete
  15. Puak yg memuja n.ajis tuncam ner eik??

    ReplyDelete
  16. diaorang ni perasan bagus...tapi tengok bila kluar nanti terhegeh-hegeh nak kerja gomen....dah banyak dah contoh aku lihat kawan2 masa study dulu....macam nak rak kutuk gomen...sekarang wah selesanya ye...tak nak kutuk lagi ker....

    Gua lagi respek orang yang cool belajar rajin-rajin kat U dan abis belajar kerja sendiri. dari yang dulu kuat ambil perhtian...tapi hamlau nak kedudukan yang selesa sahaja.

    ReplyDelete
  17. kali ni aku setuju dgn artikel parpu. Mmg betul tu. pelajar2 UIA ni sepatutnya blajar, bukan diperbodoh berpolitik. Mereka inilah juga yg bakal merealisasikan dasar2 kerajaan yg belum menjadi realiti. Antaranya Dasar 70 Juta Penduduk.

    D samping belajar, mrk adalah aset penting menambah bilangan penduduk negara ni. kehidupan kampus sangat sesuai mencari puki utk disondol sepuas2nya. biarlah berlambak2 anak yg mereka hasilkan & keluar dari lubang puki, supaya negara ini mencapai 70 juta penduduknya dlm jangka waktu yg singkat.

    Soal rezeki anak2, itu Allah yg tentukan.

    ReplyDelete
  18. Cili Padi,
    salah tu, patutnya TEPUK DADA BINI, TANYA PUKI KALAU NAK DISONDOL.

    ReplyDelete
  19. bagi aq pelajar x perlulah nk campurkan diri dengan dunia politik,tugas mereka sebagai pelajar adalah untuk menuntutu ilmu.
    parents korang hantar korang untuk belajar,bukannya untuk menjadi penyokong politik yg terlalu taksub.
    belajar dahulu,dah habis belajar nanti boleh lah korang nk jadi penyokong yg fanatik pun.
    jangan jadi perangai macam anuwar dan pencacai2nye,mereka langsung xde adab.
    dasar manusia sial yg bodoh,manusia lahanat yg yahudi

    ReplyDelete
  20. Itu lah budak2 zaman skrng....asl org hulur duit sikit aje dh sgp nk jual nyawa sndiri....asl korang bodoh sgt nie?
    cuba lah fiir sikit duit nie hnye mmbwe keburukan dri kebaikan....rassullullah x pnh pun kaya raya....tapi hidup baginda sntiasa bahagia

    ReplyDelete
  21. Aku nmpk point bdk nie...tp stil xperlu la nk biadap sgt...ckp le elok2 skit mcm dak dlm vid 4 so that org ley trime pakai

    ReplyDelete
  22. itulah layan sgt lgu metallica 'WE DONT NEED NO EDUCATION' mmg sdp kalau dgr tp jgn la smpi dijadikan pnduan hidup tuh yg jd bahlul mcm skrng nie kan?

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!