ISU PANAS! AES OH AES! BANYAK SANGAT KERAGUAN TENTANGMU! MARILAH BACA

Ramai orang pertikaikan AES.

Bukan pertikaikan sistem, tetapi lokasi AES.

JPJ asyik cakap AES diletakkan di kawasan kemalangan. Jangan hanya pandai cakap. Buktikan kawasan AES tu kawasan kemalangan.

Kalau boleh, letakkan statistik kemalangan kat jalan tersebut sebelah kamera AES. Baru rakyat boleh nilai ketelusan JPJ yang mahu mengurangkan kadar kemalangan.

Marah betul MyMassa bila baca berita ni kat akhbar Sinar.
Klik untuk besarkan imej
Haram jadah mana lah yang letak otak kat punggung. Ada ke kawasan hospital diletaknya kamera AES.

Mungkin ini yang akan berlaku....

Isteri : Bang, cepatlah......dah nak kuar anak ni!

Suami : Ye la yang....abang tengah cepat ni...

Isteri : Kalau cepat, kenapa abang tekan break kat jalan lurus?

Suami : Kamera AES kat depan la yang. Nanti kena saman. Lepas ni abang laju balik.

Isteri : Tidak!!!! kepala budak dah keluar bang!!!

*Sebab si bodoh yang tentukan lokasi AES macam nilah orang marahkan Kerajaan BN.

House PK: Ini petikan dari MyMassa, boleh dikata ramai yang marah pasal AES ni, ada yang marah sebab terikut-ikut. Ada yang marah sebab tak suka undang-undang. Aku pulak setuju dengan artikel ni sebab lokasi tak sesuai dan ada banyak isu teknikal yang masih menajdi tanda tanya.

Salah satu artikel atau blogger yang menulis tentang AES ni yang sangat menari adalah RBF ONLINE. Korang kena baca artikel yang ditulis beliau serius. KLIK SINI

AES:Menteri Pengangkutan Cuba Bermain Api Dengan Mencabar Rakyat

Tahukah Anda-Harga Sebuah Kamera AES(Redflex) yang Dipasang oleh Syarikat Beta Tegap Sdn Bhd ialah 30,000 Euro bersamaan RM129,611.34sen. X 825 Buah Kamera.. Wow... Lepas tu 1Saman komisen RM16.00 Lagi...

AES bukannya lahir dari hati nurani kerajaan tetapi kerana cadangan dari pembekal sistem.Kalau ianya dari hati nurani kerajaan serta ikhlas nak membenteras kemalangan, kerajaan akan beli kamera tersebut kemudian ia dikendalikan oleh JPJ sendiri,bukannya diswastakan..benda penguatkuasaan @enforcemnet tak boleh diswastakan...

54 Responses to "ISU PANAS! AES OH AES! BANYAK SANGAT KERAGUAN TENTANGMU! MARILAH BACA"

  1. Benda yg baik.mmg susah nak terima.klau kat korea.nak byr tambang teksi lebih sbb nak naik 5 org, haram diorg x mau.sbb hormatkan undang2.klau kat malaysia?asyik pow lebih lagi ade

    ReplyDelete
  2. AES bagus utk mereka yg langgar undang-undang..serta bagus jugak utk mereka yg ikut peraturan...!!!

    apa yg tak bagus..jika pihak swasta tanggung kos pembeliaan AES?

    apa bagusnya krajaan tanggung kos pembelian?

    apakah kaw tertentu barangkalian berlaku pelanggaran undang2..diletak AES suatu yg tak masuk akal?

    sebenarnya unsur unsur politik melebihi kebaikan AES...yg cuba ditonjolkan!!

    ReplyDelete
  3. AES cara UMNO rompak rakyat. Konon bagi BR1M tapi kena AES 2-3kali UMNO dah kaut balik dan bagi kat syarikat kroni.

    ReplyDelete
  4. http://www.keadilandaily.com/pakatan-mahu-pusat-tangguh-aes-henti-rompak-duit-rakyat/

    ReplyDelete
  5. Kroni2 ni juak2 pr jgn sebut, pr setiap parti ad kroni, dungu!

    ReplyDelete
  6. Satu lagi projek tajaan Kerajaan UMNO!
    Kah!Kah!Kah!

    ReplyDelete
  7. ni semua pemikiran pengaruh pkr yg menghasut rakyat membenci kerajaan..sekian...

    ReplyDelete
  8. cara nk kutip balik duit rakyat....hidup umno!ooppps sori...m*mp*s umno!

    ReplyDelete
  9. AES ini kalau PR perintah pun mereka akan terus. Sebabnya mereka akan kata kerajaan BN yang luluskan. Cara mereka laksana mungkin lebih teruk. Lihat saja negeri yang mereka perintah sana sini demo ambil tanah rampas tempat berniaga. Sampai rakyat terguling-guling raung atas tanah. Ada mereka kesah.

    ReplyDelete
  10. Emm tu lah klu pembangkang perintah mesti drg akan terukan Aes ni... Lps tu salahkan bn... Hope kerajaan pk blk pasal aes ni

    ReplyDelete
  11. projek aes adalah cara umno pukimamak nak rompak rakyat malaysia.celaka punya umno harbi...inilah budaya umno harbi dimana akan merompak rakyat asalkan kroni umno pukimamak untung..Tahniah pr kerana tidak membenarkan kamera dipasang di negeri2 pr..nak harapkan negeri yg dipegang umno mmg jgn harap la..semua mb sibuk nak sakau duit rakyat...kalu xnak aes..mari biarkan pr pegang negeri anda...

    ReplyDelete
  12. Bagus tindakan PR. Kalau rakyat tak mahu di tindas dengan GST, AES, Kenaikanminyak, sara hidup, dan berbagai lagi cikadak puki haramjadah UMNO, Janganlah mengundi parti jahanam UMNO ini

    ReplyDelete
  13. Baguslah, AES memperkenalkan satu bentuk perniagaan baru d msia: KESALAHAN MELANGGAR UNDANG2 ADALAH SATU BENTUK PERNIAGAAN.

    Mesti syt yg terlibat berdoa siang dan malam supaya ramai org langgar peraturan supaya mereka dpt untung byk & cepat pulang modal.

    Betapa bangangnya kerajaan melakukan pembayaran kpd syt yg terbabit dgn cara ini. Sepatutnya kalo nak bayar pun gunakan indikator yg tidak ada kena mengena dgn jumlah saman yg diterima.

    betapa otak2 umno ni sdh reput dijangkiti keputihan dari puki2 anak bini mereka.

    ReplyDelete
  14. bg aku senang jer klu kerajaan bn rasa nk kalah teruskan la dngn aes nie....jgn membebankan rakyat dngn benda2 mcm nie...x salah buat tp tempat tu nmpak sngat dekat higway letak nyer aes kat higway jarang skali berlaku kemalangan maut.....fikir2 kan lah..

    ReplyDelete
  15. Tu yang elektronik, belum lagi hantu jembalang beruniform yang menungu di ceruk likuk gelap jalan sunyi menanti nak pau rakyat.UMNO memang bangsat

    ReplyDelete
  16. sekurang kurangnya kerajaan dengar pandangan rakyat...itu je...yg rakyat bengang bila kerajaan buat mcm tahu semua...najib dah cakap zaman kerajaan tahu semua dah berakhir...

    ReplyDelete
  17. Jika kamera AES dipasang di lebuh raya maka sudah tentulah tak sampai dua tahun senang-senang sahaja mereka boleh capai target 5 juta saman.

    Ini kerana di lebuh raya ramai yang memandu melebihi had laju. Apabila saya berkata di lebuh raya ramai yang memandu melebihi had laju bukannya bermaksud semua orang memandu 150-200km/j.

    Paling banyak orang memandu antara 100-130km/j dan satu tahap kelajuan yang logik jika anda memandu di lebuh raya 2-3 lorong, ditambah pula dengan kemajuan teknologi kenderaan zaman sekarang.

    Yang tak logiknya adalah tahap kelajuan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa untuk pengguna lebuh raya.

    Lebuh raya 3 lorong (lebuh raya PLUS) logikkah ditetapkan pada kadar 110km/j ?

    Lebuh raya Kesas 3 lorong , logikkah kelajuan ditetapkan pada 90km/j ?

    Ada yang ckp dengan mengatakan kaedah AES telah lama dipakai di negara-negara luar dan rakyat mereka tiada masalah.

    Jika anda hendak menjadikan negara luar sebagai perbandingan saya pun boleh bandingkan.

    Di Jerman tiada had laju ditetapkan di lebuh raya mereka. Pemandu mereka bebas memandu beratus km/j pun.

    Saya tahu di Malaysia cara itu tidak sesuai dilaksanakan lagi dan saya sendiri pun tidak setuju. Tetapi ambil kiralah sikit kemajuan zaman dan pinda balik undang-undang yang sedia ada agar sepadan dengan zaman.

    ReplyDelete
  18. SR1M (Saman Rakyat 1 Malaysia)

    ReplyDelete
  19. UMNO ni memang binatang. Setiap hari dia memikirkan bagaimana nak membebankan rakyat dan cara nak buat duit dari rakyat untuk anak bini dan kroni2 mereka. Memang dasar pantat haram. Tiap hari kutuk yahudi tapi aku tengok yahudi tak pula bunuh atau bebankan rakyatnya. Negara yahudi lagi demokratik dari Jajahan UMNO bangsat ni. Alhanduliahla jangka hayat BN ni hanya beberapa bulan lagi. Seperti kita berpuasa kita tahan lah deraan ini kerana selepas ini masadepan cerah tanpa BN

    ReplyDelete
  20. layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

    ReplyDelete
  21. satu lg projek krjn barisan nasional..
    penyokong bodoh dpt air kotak dgn nasi sekotak

    kroni dpt berjuta

    ReplyDelete
  22. AES MMG BAGUS MANA TAU LPS NI RAMAI PEMANDU AKAN LBH BERDISPLIN DAN BERHATI2 DI JLN RAYA DAN KENALAH TGK TEMPAT JUGAK MANASESUAI LETAK DEPAN HOSPITAL SEBAB SELALUNYA ORG KE HOSPITAL NI MESTI BAWA LAJU NAK NYAWA PESAKIT SO TAK BOLEHLAH SAMAN MEREKA. SISTEM AES NI LETEKLAH DI LEBUHRAYA KE, SIMPANG BESAR BESAR KE, JALAN BESAR DAN SBGNYA.

    ReplyDelete
  23. anon 12.48 terang2 aku nampak ko bkn islam tp menyamar jd islam eja alhamdulilah pun salah dah tu bla masa lak kt org islam di dera bila puasa...allah x pernah dera kt malah allah memberi ujian dan pahala besar di bln ramadan jgn berani lagi ko nak komen mcm tu lg ye

    ReplyDelete
  24. Kita ucapkan selamat jalan pada UMNO,ya!

    ReplyDelete
  25. Aku sokong AES....sebab bagi modal kat PR menang PRU13 nanti....Mampoossslah korang nak bela BN lepas ni dlm kempen PRU13....BAgi lagi peluru free kat PR tuk tembak BN....Tunggu arwah jerlah BN....

    ReplyDelete
  26. sistem AES nie oklah tp lokasi dia kebanyakkn nya tak sesuai lgsglh...

    ReplyDelete
  27. woi anon 12:48 PM,
    makan jgn sebarang makan, cakap jgn sebarang cakap!! sedap mulut kau je nak ckp mcm tu pasal BN! kepala hotak kau lah yg ngra akan lebih cerah masa dpn tnpa BN! bkn lg cerah tp gelap trus adalah klu pembangkang yg amek alih ngra kita nie!! mcm lh kau tak tau dn tak nmpk apa yg pembangkang2 tu semua buat! mcm mne truknya perangai depa tu!! ada jgk org bodoh bangang mcm kau nie yg msh nak sokong depa tu!! otak kau ada kat kepala ke kat punggung kau ha??? gunalah sikit otak kau tu klu msh berfungsi..jgn ikut sedap mulut je nk mengata..!

    ReplyDelete
  28. Korang ingat semua yang terlibat buat keputusan berkenaan pelaksanaan aes tu semua orang BN ke??? Bolo punya orang..pikir pakai sebelah otak

    ReplyDelete
  29. memang la benda nie kerajaan yang luluskan tetapi setalh mendapat persetujuan dari kabinet..
    dalam kabinet pun ada jugak kan pakatan..
    so kenapa nak salahkan BN je....
    memang la benda nie tak sesuai diletakkan dekat dengan hospital tetapi cuba pikir ikut logik plak..
    di kawasan hospital kan ada ambulan dan agak serabut aku tengok...
    so dengan ini tak la kereta dipandu dengan laju coz ianya bahaya..
    tepai ramai yang suka menuduh tanpa pikir..
    so pikir-pikirkanlah

    ReplyDelete
  30. kalau nak letak aes nie pun agak2 lah tempatnye kalau dkt kawasaan hospital dh comfirm2 tiap waktu org dlm kecemasaan dan ambulan akn kena saman lah kn x logik langsun...kalau org nk xcident n mati kat mana2 pun blh jalan kaki pun kalau jatuh dlm longkang leh mati jgk...

    ReplyDelete
  31. x logik lah pasal aes nie umno jgk yg disalah kan...tengok keadaan jgk lah kalau nak letak aes nie bkn blh mai pasang je tgk kawasaan jgn jadi kan sesatu benda nie politik pembangkang mmg cari isu je benda bodoh mana mana pun asal blh jadi kan fitnah

    ReplyDelete
  32. tang mana dekat dgn spitalnya? jauh lg dari spital serdang. kau sedar ke tak sedar yg kau dah fitnah tanpa kaji?

    ReplyDelete
  33. Kejora malam..jangan jadi bodoh..kabinet mana ade pembangkang..parlimen ade la..

    ReplyDelete
  34. SEBENARNYA GUA CUKUP SERONOK, APABILA PARPU MEMAINKAN SENTIMEN ANTI DAP & ANTI CINA. NAK TAU KENAPA?

    SEJAK 2008, BN BERUSAHA KERAS MEMENANGI HATI GOLONGAN CINA, TAPI SAMPAI SEKARANG TAK BERJAYA. KEADAAN INI MERUNSINGKAN PM KERANA SOKONGAN CINA MENJADI PENENTU KEMENANGAN DI KERUSI2 YG BERSAING SENGIT.

    APABILA SENTIMEN ANTI DAP & CINA DIMAINKAN OELH BLOG2 PRO BN, ORG2 CINA AKAN MEMANDANG PREJUDIS TERHADAP BN & SOKONGAN MEREKA BERTAMBAH KUAT TERHADAP DAP. NATIJAHNYA, USAHA PM UNTUK MEMENANGI HATI KAUM CINA HANCUR BERKECAI GARA2 BLOG2 MCM PARPUKARI NI.

    INGATLAH, SELANGOR, PERAK, JOHOR, N9, P PINANG MEMPUNYAI RAMAI PENGUNDI CINA. KEDAH, TERENGGANU & KELANTAN PULA MMG TERKENAL DGN KETAKSUBAN KPD PAS.

    LIHATLAH PECAHAN PENGUNDI YG ADA: CINA HAMPIR 90% PENYOKONG DAP. SEMENTARA ITU SOKONGAN MELAYU TERBAHAGI 3, IAITU UMNO, PAKATAN & PAS.

    TANPA SOKONGAN CINA, BN MEMERLUKAN SOKONGAN MAJORITI PENGUNDI MELAYU YG TERPECAH 3 ITU (D SAMPING MENGHARAP SABAH & SWAK).

    TAHNIAH LAH DIUCAPKAN KPD BLOG PEMUJA PUKI2 UMNO, KERANA BERJAYA MENGGAGALKAN RANCANGAN BN UTK MENAWAN HATI CINA. SYABAS!

    SALAM JARI TENGAH BERSALUT LENDIR PUKI DIANA DANELLE KPD MACAI2 UMNO.

    ReplyDelete
  35. heeeh pakatan fellos we are talking about safety and aes cameras lar...hoe come comment about different stuffs...dunno to read ah? dont understand ah???

    ReplyDelete
  36. http://bloglistpolitik.blogspot.com/2012/10/komen-bangang-fathul-bari-tentang-mca.html


    ini bukti kata ku bahawa setan melayu amno itu juga kayak setan ato kafir ya kerna tega mencium pantat itu partai cina kominis ap itu MCA ya. emang dasar bejingan ya itu setan melayu amno kerna gak ada telor sama itu partai cina kominis sampe tega itu cina hina sama islam kerna ada perlindungan dari setan melayu amno.

    ReplyDelete
  37. http://sisibukit.blogspot.com/2012/10/konsert-amal-tiger-dirasmikan.html


    ternyata ya ini ketua setan melayu amno emang dia kaki botol ya kata orang malay, ternyata munafik aja itu partai setan melayu amno ya. kayak anjing gila ya.

    ReplyDelete
  38. http://penyapusial.blogspot.com/2012/10/bekas-amah-kata-biar-tuhan-aje-yang.html


    tungguin aja ya vidio eseks bapak rais sama itu embak robengah mau dirilis gak lama lagi ya. Kalo bener ya harus dikuburin aja itu bapak perogol bersiri itu. Tapi Alloh juga yang maha tahu kalo bener ato tidak berita itu ya. Aku gak nuduh ya bapak rais main sama itu embak yang udah tua itu ya. Jangan marah ya.

    ReplyDelete
  39. setiap bende ada baik dan ada buruknye,mana de benda yg perfect.
    AES ni digunakan sebagai tujuan untuk mendidik rakyat,untuk mengelakkan kemalangan.
    yg tidak bagusnya AES ni tentang had laju yg ditetapkan,langsung x bertepatan dengan teknologi sekarang.
    kereta makin canggih tp x boleh bawak laju,kalau x boleh bawak laju buat pe beli kereta baru yg canggih.
    baik beli kereta lama yg memang x boleh bergerak laju,sape pun x kena saman.
    bagi kelonggaran bawak laju ni bukannye sampai 200km/h,130km/h pun dah kira ok.
    kerajaan perlu menyelidik balik mengenai AES ni,supaya tidak berlaku apa2 konflik

    ReplyDelete
  40. kalo saya memenag sepakat ya AES itu dilaksanakan kerna ramei di malay ini memendu mobil ato sepeda kayak setan melayu amno ya. mat rempit ato brengsek jalanan ini harus dihukum seberat berat dia. kalo kalian gak mandu kayak samseng kenapa sih takut sama itu AES. Kalo di Malay ini zebra crossing juga gak bisa pake kerna semua itu dikontrol oleh sepeda ato motor ato mobil yang punya sampe pengguna kaki uga gak bisa ke seberang ya, walo pak polisi ada di sana tapi pak polisi kayak goblok juga ya kerna hanya liat aja , emang sih di malay ini gak ada peraturan dia . Teman dari luar malaysia to dari indo juga udah capek ya mahu melintas jalan kata dia. memnag ini pemerintah malay gak ada telor dia ya.

    ReplyDelete
  41. Kenapa projek AES korang sibuk sangat, tetapi projek 1BESTARI*NET yang diberikan kepada YTL Communications yang melbatkan duit rakyat berbilion RM buat senyap jer. KENAPA?

    ReplyDelete

  42. Rakyat di Singapura begitu berdisipilin kerana AES sampai nak buang sampah atau puntong rokok pun tak berani nanti kena Saman SD 500. AES memang terbukti boleh mendisiplin kan.

    Tapi bila sampai Malaysia mereka bawak kereta pumcm pelesit : ))

    APA PUN SAYA SETUJU DGN AES : ))

    ReplyDelete
  43. Mendidik rakyat tu satu hal tp rasanye aes tu tak sesual ada kat maalysia ni mcm tak sesuai je... Ataupun tempat2 yg ada aes tu tak sesuai..

    ReplyDelete
  44. Salam pada semua...
    Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.

    Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.

    Harga serendah RM1.00/pcs.

    Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri

    Untuk keterangan lanjut lawati blog shop kami:
    http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

    terima kasih admin

    ReplyDelete
  45. Lepas PRU ni jenazah UMNO akan kena AES pabila melebihi had laju ke neraka

    ReplyDelete

  46. BARUA PAS MANA YG PANDAI PANDAI MENJATUH KAN HUKUM NERAKA NI ???? SESAT SUNGGUH PUAK PUAK NI.

    ReplyDelete
  47. Aku marah juga bila AES dijadikan perniagaan untuk mengaut keuntungan dua syarikat yang berkaitan

    Tetapi untuk menghukum BN kerana kes AES yg tak jelas ni adalah tindakan paling bodoh.. ibarat marah kelambu sangat perangai pencacai pembangkang ni,, benda baik pun nak ditaramnya , apa lagi benda benda macam ni ...

    the best kita minta NGO ramai ramai ngadap Najib menyuarakan pendapat atau bantahan.... aku yakin suara anda didengar ... sebab suara kerajaan bukan macam suara Anuar Ibrahim.. tanya sikit dah mula melenting..

    hak ptuiiihhh lu lah pencacai pembangkang ...

    ReplyDelete
  48. Aku marah juga bila AES dijadikan perniagaan untuk mengaut keuntungan dua syarikat yang berkaitan

    Tetapi untuk menghukum BN kerana kes AES yg tak jelas ni adalah tindakan paling bodoh.. ibarat marah nyamuk kelambu dibakar. Jangan diikut sangat perangai pencacai pembangkang ni,, benda baik pun nak ditaramnya , apa lagi benda benda macam ni ...itulah perangai kaki taram depan belakang sebenarnya.. dari pemimpin sampai pengikut semua kaki taram..

    the best kita ramai ramai ngadap Najib menyuarakan pendapat atau bantahan.... aku yakin suara anda didengar ... sebab suara kerajaan bukan macam suara Anuar Ibrahim.. tanya sikit dah mula melenting..dasar kaki burit...

    hak ptuiiihhh lu lah pencacai pembangkang ...

    ReplyDelete
  49. PK aku dulu minat baca blog hang.tp tulisan hang mengecewakkan aku kali ni.jgn jd bodoh mcm RBF.ke korang dua org mmg suka langgar undnag2.kalau kau berani pegi negara orang anggar la undang2 negara org.heran aku pegi negara org bole patuh undnag2,.undang2 negara sendir. xnk patuh.kalau betol jpj nk aniaya apa kejadah dia siap bgtau lokasi.

    ReplyDelete
  50. Kejora Malam ni belajar kat mana? Kata kabinet ada orang pakatan...kabinet ngan Parlimen pun x leh nak beza....Ada hati nak tunjuk cerdik....Macam sial la ko ni...

    ReplyDelete
  51. BAYAR JE LAH...BUKAN TAK BIASA MEMBAYAR.

    ReplyDelete
  52. cuba laa JPJ tunjukkan berapa banyak keta menteri kena tangkap dgn AES, dan dia ada bayar tak....

    ReplyDelete
  53. Aku sebenarnya tak setuju dgn AES ni, susahlah aku nak memecut laju sampai 200 KM/J... Beli kereta baru tapi tak boleh nak buat speedtest... Alah... kalo eksiden pun apa korang susah, yang mati aku... Kalo aku langgar orang sekalipun apa korang susah... Suka hati aku la nak langgar siapa... Mak bapak korang pun aku boleh langgar... Aku tak kisah jika terpaksa heret sekali keluarga aku dalam kereta masuk dalam kubur disebabkan kemalangan... Apa korang susah?? Bila JPJ tak buat kerja, kita kasi hentam laaa... Bila diorang buat kerja pun kita kasi hentam jugak laa... Kita kasi JPJ bungkus terus laa... Baru la jalanraya Malaysia bebas dari undang-undang... Rasa tak sabar nak tengok lebih banyak mayat berlonggok kat atas jalanraya... So... Who's next?? Mungkin korang?? Ha ha ha ha ha ha!!

    ReplyDelete
  54. AES untuk MELATIH KITA BERSABAR :) kalau kita memandu ikut peraturan dan memandu mengikut had laju yang ditetapkan, tak akan ada yang kena saman (JIWA PUN TENANG) :) BUKANKAH kerajaan dah berikan kelonggaran jika berlaku perkara yang KRITIKAL (cth:- isteri nak bersalain atau orang sakit) boleh dipandu laju semasa melalui AES :)

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!