FUYOH! INGAT LAGI DASAR PANDANG KE TIMUR OLEH TUN M 30 TAHUN DULU?

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir menyifatkan kunci kepada kejayaan adalah bergantung kepada nilai sesuatu sistem yang diamalkan oleh sekumpulan manusia dalam melaksanakan tugas.

Dan atas faktor itu, beliau merasakan negara Jepun telah mendidik rakyat dengan suatu nilai yang baik dalam membentuk budaya kerja yang produktif dan berdisiplin.

Katanya, melalui amalan tersebut, Dasar Pandang ke Timur pada tahun 1982 diperkenalkan dengan motif untuk menjadikan budaya kerja yang diamalkan oleh rakyat Jepun turut digunapakai oleh rakyat Malaysia.

“Pada tahun 1961, saya mengadakan lawatan ke Jepun dimana ketika itu Jepun dalam proses pemulihan disebabkan oleh Perang Dunia.

“Apa yang menyebabkan saya kagum adalah, dalam proses pemulihan itu Jepun telah berjaya menjadi sebuah negara yang begitu maju dan pesat jika disbanding dengan kepesatan pembangunan di Malaysia.

“Saya begitu ingin tahu, apakah faktor yang menjadikan negara ini begitu cepat dibangunkan… apakah sistem yang diamalkan kerajaan ketika itu sehingga membolehkan Jepun terus membangun dalam pelbagai industri.

Katanya, dalam siri lawatan tersebut beliau akhirnya mendapati sistem budaya kerja yang cemerlang telah menjadi faktor penyumbang kepada pembangunan pesat Jepun ketika itu.

Dan atas dasar tersebut katanya, amalan yang sama mula dikaji dan ia ternyata turut boleh menjadi faktor penyumbang kepada pembangunan Malaysia di masa akan datang.

Read more...

Untuk Galeri Gambar KLIK SINI

30 Tahun Dasar Pandang ke Timur Diperkenalkan

R&D Mampu Bantu Lonjakkan Pasaran Getah: Tun Mahathir

HOUSE PK: Punyalah banyak jasa Tun Mahathir ni, bagaimana kita rakyat Malaysia boleh lupa? Kalau orang luar boleh iktiraf dia kenapa orang Malaysia sampai hati menghina dia? Nantikan artikel aku pasal Tun M khas untuk negarawan terulung ini...

21 Responses to "FUYOH! INGAT LAGI DASAR PANDANG KE TIMUR OLEH TUN M 30 TAHUN DULU?"

  1. aku sangat2 setuju dgn DASAR PANDANG KE TIMUR ni. Atau paling tepat sebenarnya Dasar pandang Ke Jepun. Budaya kerja masyarakat jepun sepatutnya dicontohi & dipraktikkan, biar berasimilasi dgn budaya kita melayu.

    Paling best mereka mempunyai budaya GEISHA, di mana geisha2 ini menawarkan puki mereka kpd lelaki2 Jepun & ia diiktiraf dalam budaya Jepun.

    Semoga kita bangsa melayu juga menerima amalan geisha ini. Anak2 gadis kita bolehlah menawarkan puki masing2 kpd mereka yg memerlukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa bangang ko ni. Apa kena mengena dasar ekonomi dengan Geisha?

      Kalau otak sudah kelam, perkara baik tetap juga dipandang buruk. Mungkin makan duit haram yahudilah ni.

      Setahu saya, org2 cina ni yg bnyk menawarkan servis begitu. Kemaruk cari makan di tanah melayu.

      P/s : servis tidak dipinta, perigi mencari timba

      Delete
  2. Jepun berjaya krn etika kerja dan dedikasi kerja mereka memblhkan Jepun pulih dgn begitu cepat dari kemusnahan perang..kita wajar utk mncntohi Jepun krn Jepun merupakan negara asia jadi scra dsrnya amat bersesuaian utk kita dan juga Jepun merupakan kuasa industri baru dan kita mgkin mmrlukan idea2 baru dari jepun utk mmbgunkan malaysia..lihat sahaja dulu masa proton mengalami maslah Tun M pernah melantik seorng CEO Jepun utk mnguruskan Proton,xsmpai setahun penjualan Proton meningkat secara mendadak dan etika pekerja Proton juga meningkat..bkn kita nak agungkan Jepun tp utk mmbgun kita prlukan Jepun utk mmbntu kita..kalau di EROPAH apabila sesuatu syarikat itu mnghadpi masalah langkah terawal yg mereka mbil ialah kurangkn pkerja,ini tidak berlaku di Jepun..

    ReplyDelete
  3. yg baik jadikan tauladan, yg buruk jadikan sempadan

    Kalau terambil yg salah Jangan salahkan of lain.

    ReplyDelete
  4. inovasi diperlukan utk menjadikan negara ini maju. contohi jepun yg berjaya menyerap teknologi barat & melakukan penambahbaikan sehingga teknologi mereka lebih baik berbanding barat.

    Msia cuba meniru cara ini melalui konsep "pemindahan teknologi" pelaburan langsung asing. Malangnya, kita gagal dlm usaha itu, apatah lagi nak menambah baik teknologi yg dibawa oleh syt2 asing tersebut.

    Makanya tenaga2 kerja kita perlu dimotivasikan. Salah satu ialah memperkenalkan amalan geisha d negara ini. Kalau tenaga2 kerja kita mendapat bekalan puki yg secukupnya, pasti memberikan mereka satu motivasi utk menjadi inovator. Kpd anak2 gadis kita, peliharalah kebersihan puki2 anda. Ia sebagai persediaan utk ditawarkan kpd tenaga2 kerja negara ini. Puki anda dikehendaki demi pembangunan negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kata anak beranak ko yg ko dahulukan.

      Sebab kitaorg x amalkan perbuatan mcm tu.

      P/s : Bila idea sudah x ada. Keluarlah perangai monyet pembangkang. Berbicara mengikut amarah kekalahan.

      Delete
  5. aku sokong cadangan anon yang teratas sekali tentang geisha..

    kita mulakan dengan puki nurul izzah dan mak kau dulu,....amacam setuju ??

    ReplyDelete
  6. anon 1.30,....macammana nak kira puki mak kau ?? timbang kilo ke atau pakai ukur centimeter ??

    ReplyDelete
  7. Dah jelas Tun M suruh tiru budaya yang baik untuk memajukan bangsa dan negara, anjing anwar ni asyik teringatkan puki jer,..macam dewa dia jugak.

    ReplyDelete
  8. puki nurul izah kureng brooo.puki mak lampir pkr lg sdp!anon 130 dah rs dah puki mak lampir!

    ReplyDelete
  9. cuba pu-i mak anon 1.30 tu cili kasi taruk, tentu dia akan jadi geisha terhebat.

    kehkehkeh

    ReplyDelete
  10. Orang cakap pasal pembangunan negara, dia cakap pasal main pelacur. Memang pencacai PR IQ tahap bangkai. Semua tak boleh pakai.

    ReplyDelete
  11. Sapa nak kena thentik puki tu... Mai sini

    ReplyDelete
  12. puki2 anda diperlukan utk menggembleng pembangunan negara ini. Khabarkan kpd saudara2, jiran & kwn2 perempuan anda. Kita harus meniru budaya geisha jepun. Biar kita menkomersilkan puki2 malaysia yg pelbagai bangsa ini.

    ReplyDelete
  13. Pandang la ke timur ke ke mana ke tapi kalau amalkan kronysm dan rasuah tak kemana. Jangan lah nak bandingkan orang jepun yang hebat denagn UMNO yang bangang. Jepun tak da toleranse kepada rasuah dan sebagainya. Brapa PM jepun yang sendiri letak jawatan sebab fikir tidak layak menjalankan tugas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smpai bila ko nak bodoh ni?pr lagi byk rasuah.ape yg pr tuduh umno buat tu sebenarnya diorg yg buat time diorg dlm umno dulu.bagusla semua da kena kick dr umno.tinggalla smuanya dlm pr.melalak mcm anjing....smpai skang

      Delete
  14. dasar pandang ke timur inilah yang telah ,enjayakan malaysia pada hari ini...
    dan tidak bergantung dengan kuasa besar AS..
    jepun negara yang maju dari segi teknologinya dan budaya kerjanya so kalau rakyat malaysia mempraktiskanya maka insyallah malaysia boleh ke hadapan dan bersaing dengan negara maju lain

    ReplyDelete
  15. well Tun M mg byk bwk perubahan kepada Malaysia ni,semua org tau pasal perkara ni.
    hanta nereka yg x reti bersyukur dan sial je yg menafikan,pakatan merupakan antara yg menafikan perkara ni.
    dasar pandang ke timur ni mmg sngt2 bgs,menunjukjkan kita x mengikui org barat.
    Tun M mmg hebat n sebab tu org2 barat pun respect kat dia,hanya anjing2 hina pakatan saja yg menghina Tun M.
    dasar manusia sial yg hipokrit,manusia yahudi yg lahanat

    ReplyDelete
  16. Orang Jepun berjaya kerana mereka kerja ada sistem, bersemangat, berkualiti, taat setia, rajin, pandang masa depan, perubahan dll. Mereka lebih tumpu masa untuk kerja dan kebanyakan tak percaya ajaran agama. Jika Malaysia dapat ikut pasti berjaya !

    ReplyDelete
  17. Sungguhpun Dasar Pandang ke Timur itu baik, namun ada macam tidak kena dengan JPA... Sebagai contoh, seorang pelajar yang belajar di JEPUN mendapat biasiswa JPA. Di tahun akhir pelajar ini ditawarkan bekerja dengan Syarikat Jepun yang pejabatnya di Malaysia... Bila tamat pengajian, pelajar ini terus bekerja di dalam Syarikat Jepun di Shah Alam... Bukankah ini perkara yang baik, kerana pelajar ini akan bergaul dengan pegawai Jepun dan dapat mengembangkan serta menambah pelaburan Jepun dalam pelbagai bidang. Namun JPA nampak lain pulak... pelajar ini diugut akan didakwa kerana telah menerima biasiswa duit rakyat... maka terpaksalah pelajar ini berhenti serta merta dan ditawarkan bertugas dalam kerajaan.... habis ilmu Jepun dan terperaplah budak itu dalam sistem yang sepatutnya boleh diisi oleh pelajar tempatan. Lebih baik tak payah hantar ke Jepun bila balik bekerja dengan kerajaan dalam kementerian yang tak ada kena mengena langsung dengan Jepun.

    ReplyDelete
  18. Tun M mmg bijak sgt dengan memperkenalkan dasar pndg ke timur nie..
    sbb dgn inilah malaysia semakin maju skrg nie..
    Malaysia tak perlu sgt nak bergantung kpda ngra lain..

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!