CILI KASI TARUK! ARTIKEL YANG AKAN BUATKAN DR ASRI HANGIN SATU BADAN! MESTI BACA

Membedah Minda Popularis Agama

Rentetan kebelakangan ini, muncul pelbagai pendapat dan fatwa tentang halal-haramnya sesuatu perkara dalam muamalat sesama manusia khususnya melibatkan isu-isu berkaitan dengan politik. Politik dan ugama di Malaysia adalah suatu perkara yang tidak dapat dipisahkan. Maka, dengan itu muncullah pelbagai cara untuk menginterpretasikan isu-isu politik ini dengan menggunakan hukum-hakam Islam.

Dengan ini muncullah sekelompok agamawan yang menggunakan slogan tajdid ataupun pembaharuan untuk menangani perkara ini. Golongan ini berasakan bahawa mereka adalah pewaris kepada gerakan tajdid yang pernah dibawa pada awal kurun ke-20 oleh tokoh-tokoh seperti Syeikh Syed Al-Hadi, Syeikh Tahir Jalaluddin, Syeikh Abu Bakar Al-Asha'ari dan sebagainya. Kedudukan mereka dikuatkan atas faktor mempunyai kelulusan PhD. dalam bidang agama serta ditambah pula jawatan yang pernah disandang di institusi agama selain dari faktor "semulajadi" mereka yang petah bercakap dan menulis. Ini menyebabkan mereka senang mendapat sokongan terutamanya golongan intelektual dan juga di kalangan mereka yang cuba mencari penyelesaian yang dianggap rasional dalam agama.

Pengambilan Hukum Agama

Secara asasnya golongan ini mengaku mengambil hukum langsung dari Al-Quran dan sunnah serta mengikut metodologi yang digariskan oleh salafussoleh. Ini dapat dilihat daripada cara mereka menangani isu dan menjawab persoalan dalam perkara aqidah, ibadah dan juga sirah Nabi dan para sahabah. Mereka tidak segan untuk merujuk dan menggunakan fatwa dan pendapat ulama'-ulama' seperti Syeikh Bin Baz (bekas Mufti Saudi), Syeikh Nasiruddin Al-Albani, Syeikh Salih Al Fauzan dan Syeikh Ibn Uthaymin jika bersesuaian dengan kehendak peribadi dan khalayak yang mengajukan persoalan kepada mereka.

Namun, mereka ini mempunyai masalah besar dari segi disiplin pengambilan ilmu dan menerbitkan hukum hatta jika dibandingkan dengan golongan tradisionalis agama. Sekurang-kurangnya, golongan tradisional bersumberkan kepada tradisi dan juga kebiasaan setempat dalam berugama serta kitab-kitab kuning tuan guru-tuan guru zaman berzaman. Tetapi, golongan ini tidak segan untuk melemahkan sumber ugama yang sahih serta pendapat yang kuat jika sumber ini menyalahi kepentingan dan kehendak mereka. Seolah-olah, mereka bersifat "flip-fop" dalam pendapat mereka. Tidak dinafikan, mungkin ini berpunca dari latarbelakang keilmuan sebahagian mereka yang bukan dari jurusan Usuluddin dalam ijazah pertama mereka seperti dalam jurusan Bahasa Arab yang memungkinkan mereka memandang ringan kepentingan menerbitkan hukum agama dari sumber yang sahih dan juga pendapat-pendapat dan fatwa guru-guru yang berautoriti dalam aliran pemikiran Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Barat membina tamadunnya melalui kaedah saintifik dan metodologi yang tersusun. Ini bukan sahaja khusus dalam bidang sains tetapi juga diamalkan dan meliputi ilmu-ilmu kemanusian dan sains sosial. Setiap bidang ilmu disusun dengan metodologi dan tatacaranya sendiri, dan kaedah untuk menerbitkan dan menaskahkan ilmu turut digariskan dengan begitu komprehensif. Dalam tradisi keilmuan Barat, pendapat guru-guru Agung dalam bidang kepakaran masing-masing dipegang dan dihormati.Tetapi, guru-guru Agung ini manusia dan setiap ahli akademik dalam bidang tersebut juga adalah manusia. Mereka boleh dibantah tetapi dengan syarat menggunakan eksperimentasi dan metodologi yang telah digariskan oleh disiplin ilmu tersebut. Namun, sebelum Barat mencipta kaedah-kaedah ini, Islam terlebih dahulu menyusun tatacara ini terutamanya dalam aspek penerbitan hukum-hakam agama.

Golongan ini amatlah memuja pemikiran dan tamadun Barat, namun, itu hanyalah sekadar propaganda semata-mata. Mereka tidaklah mengikut kaedah ilmiah seperti yang digariskan oleh ilmuan Barat dalam disiplin ilmu Islam. Sebagai contoh, terdapat tulisan yang memperlekehkan maksud sebuah hadith yag diterbitkan untuk pembacaan khalayak awam. Kecurangan ilmu dibuat dengan tidak menyatakan sumber hadith berkenaan kerana jikalau disebutkan riwayat hadith tersebut samada dari Tirmizi, Ibnu Majah dan sebagainya, maka tentulah tulisan itu bakal dibakulsampahkan oleh khalayak pembaca. Tidak dinafikan hadith tersebut barangkali mempunyai jalur periwayatan yang lemah (tetapi disahihkan oleh jalur periwayatan yang lain), tetapi atas niat untuk mengejek pendapat yang berpegang kepada hadith tersebut, disiplin dalam menerbitkan hukum Islam tidak diendahkan dan dikhianati.

Malang sekali, golongan popularis agama ini menyembunyikan pengkhianatan mereka terhadap disiplin ilmu Islam dengan menggunakan kaedah "character assasination" dan perlabelan. Istilah-istilah seperti jumud, literalist dan zahiri digunakan untuk mematahkan semangat ilmuan Islam yang jujur,istiqamah dan berdisiplin sebagai ahli akademik yang teguh berpegang dengan Al-Quran dan Sunnah tanpa mempedulikan glamor dan populariti di pandangan masyarakat umum. Kaedah-kaedah popularis ini mungkin sesuai dengan masyarakat yang tidak memahami kepentingan berpegang dengan sunnah dan pendapat salafussoleh, tetapi tidak dengan masyarakat yang menghargai dan mencintai disiplin keilmuan apatah lagi ilmu-ilmu Islam.

Hubungan Dengan Pemerintah
Hubungan golongan popularis agama ini dengan kaum pemerintah adalah pelik, tidak konsisten dan kadangkala melucukan. Di hadapan masyarakat ramai, mereka cuba mempotretkan diri mereka seperti Hang Jebat ataupun Hang Nadim dalam kisah Singapura dilanggar todak. Tetapi, hakikatnya mereka ini tidaklah semata-mata bagaikan menurut resam anjing. Apabila ditepuk-tepuk, diberi makan dan dibawa berjalan-jalan, maka diam dan manjalah mereka dengan kaum pemimpin atau pemerintah tertentu. Sudah tentu, pemerintah ini juga ada melakukan kesilapan dan khilaf sebagai pemimpin, namun, popularis agama boleh menutup mata dan menyembunyikannya di bawah karpet untuk kepentingan duniawi yang sedikit. Sekonyong-konyong hilanglah taring, gigi dan kuku mereka laksana diserang penyakit kuku dan mulut lagaknya.

Dari situ,tentu sekali, kita tidak boleh menyalahkan kaum pemerintah berkenaan kerana begitulah sepatutnya sikap golongan umara' iaitu menghargai dan meletakkan kaum ulama' di peringkat yang tinggi. Tetapi, peluang mereka untuk menjalankan amar ma'ruf nahi mungkar seperti yang kononnya mereka warwarkan kepada umum sebenarnya dipersia-siakan. Dari satu segi yang lain mereka mempraktikkan "double standard" kepada pemerintah yang mereka tidak mempunyai saham dan kepentingan. Golongan popularis ini tidak akan membuang masa, menggigit, menokak serta membaham kaum pemerintah yang tidak "membayar wang perlindungan" kepada mereka. Setiap isu yang bakal menyusahkan pemerintah yang tidak pandai membodek golongan popularis ini akan diulas dan disebarkan atas slogan demokrasi dan suara rakyat walaupun ia hanyalah khabar-khabar angin.

Untuk mencapai agenda mereka ini, pendapat minoriti dan lemah diambil dan digahkan serta pendapat yang kuat dan sahih dilemahkan dan diperlekehkan. Gagal mencari dalil yang berpaksikan agama, kata-kata tokoh dan pemimpin Barat pula dijadikan hadith yang baru untuk mengabsahkan hujah dan tindakan mereka. Dengan mengikut resam anjing inilah, mereka menonjolkan diri mereka sebagai ulama' rakyat supaya dipuja dan disanjung oleh masyarakat yang malang kerana tidak memahami permainan mereka.

Kesimpulan

Tidak dinafikan bahawa golongan popularis agama ini turut mempunyai jasa terhadap perkembangan keilmuan Islam di Malaysia terutamanya yang tidak berkaitan dengan hal-ehwal politik dan muamalat. Tetapi, malangnya falsafah keilmuan mereka bercanggah dengan tradisi ilmu tidak kira berasalkan warisan Barat apatah lagi warisan Islam. Walaupun pada permukaannya, garapan idea mereka mahu mentajdidkan masyarakat, tetapi akhirnya ia bakal menyumbang kepada satu krisis ilmu dan fitnah kepada golongan yang berpaksikan kepada tradisi salafussoleh samada sebagai satu tradisi keilmuan ataupun cara hidup keseluruhan.

Dr Abu Uzma Abdul Rahman

102 Responses to "CILI KASI TARUK! ARTIKEL YANG AKAN BUATKAN DR ASRI HANGIN SATU BADAN! MESTI BACA"

  1. artikel yg sesuai dibaca oleh UFB. Ustaz yg melacurkan pengetahuan agamanya kpd politik. Mungkin sesuai diberi gelaran UStaz Fatul Bari Al Memuki Neelofa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei anon 8.09 baik ko jaga ckit mulut ko ko maki ustaz yg tak berdosa tu lps tu kko futnah mcm2 kan org mcm ko ni sgp jual agama demi duit tau babi

      Delete
  2. artikel yg sesuai dibaca oleh UFB. Ustaz yg melacurkan pengetahuan agamanya kpd politik. Mungkin sesuai diberi gelaran UStaz Fatul Bari Al Memuki Neelofa

    ReplyDelete
  3. fathulBari? stakat ini beliau konsisten, berani dan kelihatan cuba sedaya upaya jujur dlm berijtihad.

    neelofa?-kesian mak kau yg melahirkan kau.

    ReplyDelete
  4. patut pos artikal ni kt wall Dr Asri, untuk kebaikan....

    ReplyDelete
  5. fathulbari mmg konsisten sejak dulu: sentiasa menyebelahi puak2nya, terutama ulamak2 muda.

    ReplyDelete
  6. Ustaz Fathul Bari? Bukan, artikel ini layak untuk untuk Pro Madya Dr. Asri Phd. Si pembaca pun kurang faham apa yang dimaksudkan di dalam artikel tersebut siapakah yang sentiasa mengaung-agungkan pemikiran barat?. Siapakah yang memiliki Phd dari Barat? Siapakah yang sentiasa mempopularkan dirinya di mana-mana.

    ReplyDelete
  7. ularmak2 muda umno, riak & takbur. melihat mereka berdakwah, seolah2 melihat orang politik berkempen. Setiap gerakan bibir dakwah mereka, kelihatan seolah2 bibir kemaluan wanita yg mahu melahirkan anak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulamak pas yg tunjuk drg tu bgs sgt... Mcm lah dah ckp sgt agama kat dada tu benci btl lah aq dgn drg tu semua ada yg pelacur msk pas pun besar kepala nak tunjuk hebat mcm abby ababi tu

      Delete
  8. Artikel kosong tak bermakna ini sangat sesuai dijawab dengan sebuah artikel ditulis oleh penyokong BN sendiri dan beliau lebih berkredibiliti menjawab tulisan yang anda letak di sini.

    http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2012/09/modern-muslim-intellectuals.html

    ReplyDelete
  9. DrMaza lebih dari seorang popularis. Beliau adalah pimpinan tersirat Parasit JIM. JIM adalah antara 'front' untuk kumpulan 'Islamis' bawah tanah. Niat kumpulan ini untuk menjatuhkan BN kerana mereka yakin tidak akan berkuasa selagi BN hidup. Dalam hal ini 'matlamat menghalalkan cara'. Mereka boleh sekongkol dengan musuh Islam hatta boleh melemahkan Islam sendiri untuk capai matlamat. Mereka boleh memutar ayat & hadith supaya selari dengan kehendak mereka. Harap mesej ini akan menerangkan sedikit kekeliruan terhadap DrMaza. Beliau adalah gunting dalam lipatan. Awas!

    ReplyDelete
  10. Anonymous October 3, 2012 8:40 AM
    Sudah baca habis atau tidak artikel oleh Outsyed The Box?. Kalau sudah baca dan fahamkan apakah maksud "Modern 'Muslim' Intellectuals". Adakah Prof Madya Dr. Asri Phd pernah secara intellectual membidas pandangan Intellectuals Barat berkenaan sejarah hidup Rasulullah, Islam dsb sebagainya dengan hujah dan kajian scientific kerana Barat lebih kepada pemikiran Logical Thinking and experimental methods. Tapi apa yang Dr.Asri gunakan dengan kelebihan ilmu yang diperolehi dari Barat?. Untuk menunjukkan dia lebih hebat daripada Ustaz-ustaz Islam di Malaysia?. Dengan Barat, nothing!!

    ReplyDelete
  11. daripada respon pembaca2, terserlah kerendahan akhlak, adab berbicara dan daya keintelektualan mereka apabila memaki hamun kepada individu2 tertentu meskipun secara 'lemah lembut'.

    Kepada anon October 3, 2012 8:09 AM, kasihanlah kepada iman anda jika tidak kasihankan kepada UFB yang anda katakan melacurkan agama.

    Kepada anon October 3, 2012 8:40 AM, sesungguhnya, batang tubuh anda juga sebenarnya dikeluarkan dari "bibir kemaluan wanita yg mahu melahirkan anak" sebagaimana yang anda tulis. Sedarlah sikit. Jika IQ rendah, jangan merendahkannya lagi dengan tulisan gaya syiah itu (bukan menuduh ok).

    ReplyDelete
  12. daripada respon pembaca2, terserlah kerendahan akhlak, adab berbicara dan daya keintelektualan mereka apabila memaki hamun kepada individu2 tertentu meskipun secara 'lemah lembut'.

    Kepada anon October 3, 2012 8:09 AM, kasihanlah kepada iman anda jika tidak kasihankan kepada UFB yang anda katakan melacurkan agama.

    Kepada anon October 3, 2012 8:40 AM, sesungguhnya, batang tubuh anda juga sebenarnya dikeluarkan dari "bibir kemaluan wanita yg mahu melahirkan anak" sebagaimana yang anda tulis. Sedarlah sikit. Jika IQ rendah, jangan merendahkannya lagi dengan tulisan gaya syiah itu (bukan menuduh ok).

    ReplyDelete
  13. Zakir,
    komen anda sungguh menginsafkan. Tapi tidak cukup mengubah bibir2 ulamak muda umno yg melacurkan pengetahuan agama mereka kpd politik. Mungkin Saudara Zakir salah seorang pelacur agama tersebut.

    P/S: Dah kaiwhin belum? kalau dah, lebih baik saudara jilat puki istri. Kalau belum, pegi cari pelacur agama & hisap kemaluan mereka.

    ReplyDelete
  14. http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/petronas-singapores-keppel-in-talks-for-pengerang-power-plant/


    Suku setan melayu ato bangsa melayu orang malay bilang emang suka dibohongi oleh petinggi setan mereka ya, kayak nya proyek di johor itu terkait sama negeri singapore ya. Emang ya malay udah dikontrol oleh singapore kerna ada menteri malay punya rahasia ada sama itu intelijen singapore. Kerna itu saya bilang itu bangsa melayu goblok banget ,gak ada harga diri.Jangan marah ya pakcik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko sakit hati sbb ko tak dpt apa pun kan

      Delete
  15. kenapa lah snggug sesat pencacai2 pembangkang ni..UFB tidak pernah ckp dia dipanggil oleh nabi untuk berdemo,UFB xprnh ckap klau undi UMNO dpat masuk syurga,UFB xpernah membela peliwat..tp semua tu dilakukan oleh PAS..PAS yang mmprjudikan islam,artikel ni sesuai untuk PAS..PAS lah yang telah byk merosakkn islam dan dan ummatnya di malaysia..!!

    p/s:bro pagi2 lagi kau dh buat anjing2 PR berang..ahahahahaha..aku suka..

    ReplyDelete
  16. Admin lg rendah akhlak..!!diri tk segah mana.,dgn sengaja mencetus perbalahan n menghina org yg lebih arif dr dia..sekurang2 nye MAZA berani bersuara drpd hang dok jd cybertropper tk bertauliah jek..

    ReplyDelete
  17. http://www.kedahlanie.info/2012/10/nak-tanyanajib-sat-nie-tnb-untung-rm3b.html


    ngakaaakk saya dibikin dia ya kerna bangsa melayu udah dibohongi lagi oleh petinggi (orang malay bilang ketua) setan mereka. Konon kata dia bujet itu yang terbaek ya tapi ternyata itu bujet tahi kucing kayak dia ya.Gak ada harga diri ya bangsa melayu itu , tau nya korupsi aja sampei gemok perut dia.Goblok itu bangsa melayu ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsa indo klau pandai knapa indonesia mundur?timorleste pun tk ingin dok bwah jakarta bodoh...syuhhhh menyemak anjing indon ni.

      Delete
  18. artikal yg bagus dari Dr Abu Uzma Abdul Rahman. Harap Dr Asri muhasabah diri, tgk mana yg kurang, kalau dah banyak kita perbanyakan lagi..

    ReplyDelete
  19. Dr maza perlu dikritik utk kebaikan beliau.Harap beliau dpt menghadamnya dgn ikhlas.Biarpon beliau lahir dari keluarga Hijau harapan kita agar pandangan beliau biarlah putih.

    ReplyDelete
  20. http://feedproxy.google.com/~r/ApaKhabarOrangKampung/~3/nJ7MHOaKG3U/terkini-ternow-fulamak-5-bekas-tahanan.html

    wadu pak , saya kira ini berita bohong ya tapi ternyata bener , partai setan melayu udah dimaluin sama itu opossi ya itu bener ternyata kata saya bahawa itu pemerintah malay jahat banget ya. Oppo to, bikin malu ya gaka harga diri ato agama ya bangsa malayu itu kayak anjing ya. Jangan marah ya pakcik saya senda guro aja ya.

    ReplyDelete
  21. http://demokrasi93.blogspot.com/2012/10/zambry-jual-aset-perak-di-pulau-pinang.html


    ngakaaaak saya dibikin dia ya kerna bangsa melayu kayak setan ya suka dia jual negeri sendiri ya. Goblok ya folower setan malayu kerna mau cium pantat ketua dia ya. Kasian ya folower setan malayu siuka sangkar burung ketimbang ketua dia punya istana gede. bikin malu aja ya.gak punya otaK MENGKALI .

    ReplyDelete
  22. Saya menyokong artikel ini diposkan ke wall DR. Asri kerana nampak sgt isu-isu agama islam yg dipermainkan oleh barat tidak pernah langsung di kupas dan dikritik oleh beliau walaupun benda itu menghina islam.

    ReplyDelete
  23. Amat malang bagi UFB & the gang, apabila tidak sedar yg diri dipergunakan oleh UMNO. UFB memikirkan yg golongan ulama dihargai & diberi ruang utk mengislamkan UMNO. Sebenarnya, UMNO cuba menarik pengundi2 tegar PAS utk menyebelahi mereka.

    Dgn penyertaan ulamak muda, UMNO dilihat lebih Islamic. Di samping itu, ia untuk menarik golongan muda Islam utk menyertai umno.

    Malangnya peranan ulamak muda ini cuma sebagai icon. Tidak lebih daripada itu. Buktinya, apa yg disumbangkan oleh ulamak muda umno dlm proses menjadikan umno lebih islamic? Tidak ada...

    Terimalah hakikat UFB & The Gang, anda cuma menjadi alat oleh UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pg cri ulamak buat jd pemimpin,tkder sorang pun pemimpin berstatus ulamak dlm pas.kata parti islam.

      Delete
  24. http://feedproxy.google.com/~r/edyesdotcom/~3/YCfYJqZqphY/gempar-warga-asing-beli-kad-pengenalan.html

    SAAT SAYA KE COKIT ROAD SAYA NGOMONG SAMA ORANG ASING YANG KATA DIA DIKASI KARTU PENEGALAN DIRI SUPAYA MEMBOTING PARTAI UMNO KATA DIA LAGI BUANYAK YANG DIKASI kARTU ITU BUKAN HANYA YA SAMA ORANG INDO BUNAYAK JAUGA DIKASI SAMA BANGSA BANGGALA DES SAMA BANGSA INDIA KATA DIA LAGI , EMANG YA SAAT SAYA PUTER PUTER DI KOTA RAYA BUANYAK BANGET YA BANGSA BANGGAL DES SAMA INDIA BIKIN BISNIS .iTU SAYA PUNYA PENGALAMAN YA SAAT PUTER PUTER DI SANA .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke.... Sumpah aq tak tanya dgn org babi mvm ko sial... Cite pukimak ni semua ko bg mak ko je dgr tau sial... Mai aq jentik telur ko supaya ko tak merepek kat sini

      Delete
  25. amende la macai pr ni nak menyamar jadi indon...keh keh keh

    ReplyDelete
  26. http://jalanpulang1978.blogspot.com/2012/10/panas-peniaga-roti-canai-persenda-najib.html

    WADU PAK , PAK NAJIB DIBILANG GAK ADA TELUR YA. INI TERNYATA BENER KATA SAYA DULU YA BAHAWA PAK NAJIB GAK ADA TELUR YA, TAPI GAK MUNGKIN DIA GAK ADA TELOR KERNA DIA SUKA JUGA SAMA PEREMPUNA MONGGOLIAH YA. JANGAN MARAH YA pAK NAJIB,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh babi telur ki dah lah busuk lps tu ada hati kata ds najib xde telur mulut ko jaga ckit ye hormat ckit pemimpin sebelum aq jentik telur ko yg buauk tu baik ko jaga ckit mulut ko ye indon babi sial

      Delete
  27. mana punya Indon la PR ni kutip..

    ReplyDelete
  28. Zaman dulu ada .. aku tekankan ada...org bilang Asri dipergunakan UMNO. Sekarang,ada.. aku tekankan perkataan ada.. org bilang ulamak Muda UMNO diperalatkan UMNO.

    Aku nak tanya puak2 ada.. aku tekankan perkataan ada.. org ni.. kau faham ke dalil Asri masa jadi Mufti dulu dan puak2 ulamak muda UMNO sekarang ni?

    Kalau takfaham dalil dan hujah, jgn bicara soal perguna.

    ReplyDelete
  29. Menarik ni.. coba baca:

    1. Anwar Ibrahim orang Pulau Pinang, Mohd Asri Zainal Abdin juga orang Pulau Pinang..

    2. Anwar Ibrahim lahir dan membesar dalam keluarga UMNO, bapanya seorang Ahli Parlimen UMNO dan ibunya, Ketua Wanita UMNO di Pulau Pinang sebelum nampak seperti Pro-PAS sewaktu di kampus dan zaman ABIM. MAZA pula adalah proksi PAS di Kolej Islam Kelang (KIK) sewaktu di asrama sekolah menengah dan juga ketika mengambil ijazah di Jordan sebelum nampak seperti Pro-UMNO sewaktu memegang jawatan Mufti.

    3. Anwar Ibrahim rapat dengan Dato’ Asri Muda sewaktu Pro-PAS dan sebelum Anwar isytihar masuk UMNO sehinggakan Asri Muda offer jawatan Presiden PAS pada Anwar. MAZA pula rapat dengan Shahidan Kassim dan UMNO Perlis sewaktu nampak Pro-UMNO sehingga dapat jawatan Mufti Perlis dan title Dato’.

    4. Anwar dulu antara pengasas awal Badan Revolusi Ugama di MCKK dan ABIM, MAZA pengasas PAS di KIK dan Jordan. MAZA juga tubuh dan asaskan Ilmuwan Muda UMNO (ILMU).

    5. Anwar Ibrahim cipta masalah kepada UMNO dengan demonstrasi dan kebangkitan Islam, MAZA cipta masalah kepada PAS dengan idea taat kepada pemerintah walaupun zalim sewaktu jadi Mufti sehingga digelar Bapak Setan oleh Dr Badrul Amin.

    6. Anwar Ibrahim jadi hero kepada UMNO lawan idea kebangkitan Islam yang dulu dia mulakan sewaktu pimpin ABIM guna penerapan nilai-nilai Islam, MAZA jadi hero sekarang ini kepada PAS dan Pakatan Rakyat untuk lawan ulamak muda UMNO pasal idea taat pemerintah walaupun zalim, (sebelum dia jadi Mufti, ustaz mana pun tak pernah sebut benda ni, MAZA yang mula promote taat pemerintah zalim di Utusan dalam kolum Minda Mufti sekarang dia pulak konon tunjuk hero tak setuju fahaman ni).

    7. Anwar Ibrahim hantar kawan-kawannya seperti Tuan Haji Mohamad Sabu, Arwah Ust. Fadzil Noor dan Haji Hadi dalam ABIM masuk PAS, MAZA hantar Fatul Bari dan Fazlan Osman masuk UMNO melalui ILMU.

    8. Anwar Ibrahim hantar orang sahaja masuk PAS, tapi dia sendiri pun tak masuk PAS, MAZA hantar orang saja masuk UMNO tapi dia sendiri pun tak masuk UMNO.

    9. Anwar Ibrahim tak rujuk ulamak ABIM untuk tidak masuk PAS dan lepas tu masuk UMNO, MAZA tak rujuk ulamak Wahabi untuk tidak masuk UMNO, dan kemungkinan besar tidak rujuk ulamak Wahabi jika mau masuk PAS.

    10. Anwar Ibrahim mula-mula nampak Islamik, selepas itu nampak pro-Amerika Syaitan Besar dan pro-Barat bila dah berkuasa. MAZA mula-mula nampak Islamik dan sekarang mula cenderung kepada Barat bila dah popular.

    Inilah 10 persamaan antara Anwar Ibrahim dan Mohd Asri Zainal Abidin.

    Cili kasi taruk Ya Parpukari...!!!

    ReplyDelete
  30. http://www.malaysiakini.com/news/210579

    Menurut teman saya bilang bapak najib udah ketakutan ya kerna dia bisa dibekok sama polisi perancis kerna terkait kasus kriminal atantuya ya. tapi kemana sih dia mau lari ya kerna dunia ini udah menjadi penjara untuk dia. kasian ya pak Najib saat ini. Emang ya bangsa malayu itu bangsa bangsta kata orang malay. Jangan marah ya pakcik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh babi ko cite zaman bila punya cite ni bkn ke mak ko yg polis perancis tgh cr tu.. Lps tu mak ko sorok kat chowkit sbb takut... Ko dtg malaysia ni nak cr mak ko kan babi g cr kat chowkit jgn nk besar kepala kat sini aq tak suka kang aq jentik telur ko baru ko tau indon babi

      Delete
  31. Awas fahaman syiah & wahabi sedang menyerang anda!!!

    ReplyDelete
  32. pelacur ada bermacam jenis. Pelacur perempuan jual puki utk dapatkan duit.

    Ada pula pelacur jenis baru, pelacur politik yg hauskan duit & pangkat: itulah dia UFB & The Gang yg sanggup memukikan pengetahuan agama kpd parti politik. Maka bibir mereka yg dihiasi janggut & misai benar2 menyerupai puki berbulu pelacur jalanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak tau nak ckp apa kat ko... Satu je aku mampu buat.. Aku mampu berdoa supaya mulut ko tu kena kilat anon 10.48

      Delete
  33. PAS sesat dan menyesatkan.PAS adalah agama baru ciptaan tok guru.Memaki orang adalah satu ibadah bagi mereka.

    ReplyDelete
  34. Kesian aku baca dari komen-komen yang lebih berunsur dakwaan tanpa bersandarkan kepada fakta sebenar. komen sebegini akan menunjukkan betapa BODOH nya kita di mata khalayak. Akhir-akhir ini Tuha telah tunjukkan pelbagai kebenaran untuk kita berfikir yg mana baik dan buruk. Buka hati dan minda. Jadilah kalangan yang cerdik bukannya golongan yang diper BANGANG kan untuk selama-lamanya...salam.

    ReplyDelete
  35. Bertaubat la anon oktober 3, 2012 9.20 am. Cara anda tidak mengambarkan seorang Muslim yg sejati...Ingatlah tindak-tanduk kita akan dipersoalkan diakhirat nanti...salam persaudaraan.

    ReplyDelete
  36. ulamak2 muda, pelacur politik yg memburitkan agama semata2 utk kepentingan populariti, kedudukan & wang.

    Kalu dah kahwin, melihat burit istri anda, ibarat melihat mulut anda sendiri.

    ReplyDelete
  37. asri alhasad wal dengki

    ReplyDelete
  38. Wahai anon2 yg bodoh ingat ckit jgn nak sama kan agama dgn puki... Agama kita tinggi darjatnye nk maki apa maki lh tp pls lah hormat agama kita...INGAT SATU BENDA MATI ITU PASTI

    ReplyDelete
  39. masa aku jadi mufti...aku hentam pembangkang. kerajaan bagus...

    skrg aku dah tak jadi mufti. diorang pun lupa dah kat aku. hangin laa....apa lagi aku kasi hentam laa!!

    kehkehkeh...pandai tak aku?? yang bodoh depa yg caya sgt kat aku tu la!

    ReplyDelete
  40. sapa yg samakan agama dgn puki? Fatwa mana ko blajar ni ustaz tu adalah agama?

    Ko ni pemuja ustaz2 yg bermulut puki tu kerr?

    ReplyDelete
  41. ptuiii!!! itu ke muka kak bedah? geli aku tengok!! tgk muka jerr sah, puki dah lobos mcm Gua Niah kat swak tu

    ReplyDelete
  42. Ustaz yang tercampak kopiahnya masa makan mlm dgn putera william dan isterinya kate middleton tu ke? Ahaks.

    ReplyDelete
  43. apa ada hal...kopiah cari makan tu....

    ReplyDelete
  44. amat menarik sekali jika Dr Maza mengulas artikal ini.Admin tolonglah hantar ke Dr Maza.Kita tgk apa kata Dr.Phd,tentu menarik!

    ReplyDelete
  45. penyakit hasad dengki ke?

    ReplyDelete
  46. Fathul Bari,Dr Maza dua2 adalah khazanah negara yg patut kita sayang.

    ReplyDelete
  47. phd-Doctor of Philosophy. memandai je ekau...

    ReplyDelete
  48. Saya percaya, artikel ini adalah tindakbalas terhadap artikel dr maza yg berkaitan dgn "Literalist Agama". ia bukan tujuan dakwah, melainkan membalas dendam semata2. Tak percaya, sila hayati artikel ini, ia tidak berunsur dakwah, melainkan penuh dgn nada menghentam secara halus.

    Kemungkinan penulis artikel ini bersekongkol dgn ulamak2 muda bermulut puki untuk membalas dendam. Kalau dah pelacur politik tu, mmg suka sgt memuki pengetahuan agama utk kepentingan duniawi semata2.

    ReplyDelete
  49. tp Dr Maza taklah seteruk Nik Aziz serta Hj Hadi.Dua org ni lagi teruk melacurkan agama utk kepentingan politik.

    ReplyDelete
  50. sama saja teruknyaaa.....

    ReplyDelete
  51. Ulamak2 belah sana bermulut cilanat lahanat kaki fitnah kaki kulum sampai bulu tertinggal kat anak tekak macam mana pulak?

    ReplyDelete
  52. nik aziz & hadi adalah punya latarbelakang pendidikan agama secara formal. Tapi perlu diingat, mereka adalah POLITICIAN.

    Berbanding UFB & ulamak2 muda bermulut puki, mereka sepatutnya berdakwah, bukannya menjadi pelacur politik.

    ReplyDelete
  53. http://www.youtube.com/watch?v=qDyH9qtBp8Q&feature=related


    mufti perlis bapak setan.

    ReplyDelete
  54. http://duniacacamarba.blogspot.com/2012/10/hebat-ali-rustam-tidak-keluar-sesen-pun.html

    ngakaaak lagi saya saat saya tau ketua setan malayu suka korupsi ya ,kasian sama folower setan malayu kerna gak punya uang mau kasi nikah anak dia. waduh bisa gila ne.

    ReplyDelete
  55. cara Ulamak muda berdakwah tak tumpah spt Rasullulah berdakwah,penuh hikmah serta kelembutan.

    ReplyDelete
  56. Lipan,
    ulamak muda berdakwah penuh kelembutan mcm nabi? yg mcm kat bawah ni ker? tgk mulut jer aku dah nak muntah..riak, takbur...memuki pengetahuan agama semata2 nak glamer

    http://www.youtube.com/watch?v=2y8TmMzDGJA

    ReplyDelete
  57. anon 10.48 napa mulut kau jahat sangat busuk mcm loji taik nie...ko kutuk ustaz dgn kata2 makian mcm ko tu bgs sangat...ko sama kan janggut dgn bulu puki woi kalau ko islam aku x tau lah azab ape yg allah akn turun kan utk ko takut lah pada allah sebelum ko nak maki begitu sekali

    ReplyDelete
  58. wahai anon2 yg mulut mcm longkang takut lah korg pada allah jgn sama kan agama dgn benda kotor...takut lah korg pada allah balasan dr allah cash didunia skrg takut lah wahai pencaci2 sekelian

    ReplyDelete
  59. ape punya binatang komen anon2 sial nie kotor sunguh kata2 korg nie...mcm nie ke pas n pkr ajar korg...ckp kotor n sama kn janggut dgn bulu puki ini sudah lebih...

    ReplyDelete
  60. woi ni sudah lebih mulut indon tu klah puki babi je...ko g jaga indon tu tgk brp byk jalang2 yg ade xpayah sibuk pasal malaysia

    ReplyDelete
  61. mcm nie ke anwar ajar korg sampai islam pun korang kutuk mcm nie blh samakan dgn puki dan sebagai

    ReplyDelete
  62. puki punya indon!!

    ReplyDelete
  63. Maza ni seperti anjing. bila jauh menyalak-nyalak. bila dekat, digosok-gosok, terjelir lidah minta dimanja..

    ReplyDelete
  64. kahirul maslina,
    salah ker samakan janggut dgn bulu puki?
    Kedua2nya mmg sama lah. Tak caya cuba cabut bulu puki ko & bandingkan dgn bulu janggut bapak ko, memang sama.

    ReplyDelete
  65. kahirul & bang nuar,
    bila masa islam disamakan dgn benda2 kotor? Bila masa ulamak2 muda bermulut puki itu adalah agama Islam?
    Korang ni dah tersesat, apabila Ulamak2 muda itu dianggap sebagai agama Islam.

    ReplyDelete
  66. Mencarut itu satu ibadah dan ianya adalah sunnah tok guru.Sekali mencarut,pahalanya berlambak lambak.

    ReplyDelete
  67. Cai-cai MAZA dah masuk... tangan pun macam mulut asri dah... takat fitnah, maki no hall... rujuk twitter MAZA... bila tension.. dia pi blok twitter...kah kah kah..Kunon halang unsur tak baik masuk rumah.. pi baing kat twitter org lain xpa pulak..

    ReplyDelete
  68. Good article. Saya baca di utusan semalam. Dr Maza harus bertaubat.

    ReplyDelete
  69. woi anon 9.14 betul apa yg zakir ckp yg kau sesungguhnya dikeluarkan dari bibir kemaluan mak kau waktu melahirkan kau apa.

    ReplyDelete
  70. AKU TAK FAHAMLAH KENAPA BELAJAR TINGI2 TAPI BODOH NAK MAMPUS JUGA DRG NIKAN. SIA2 AJE BELAJAR TINGGI TAPI HANYA GUNAKAN ILMU AGAMA UTK KEPENTINGAN DIRI SENDIRI AJE. AKU LANGSUNG TAK RESPECT DR MAZA NI BAIK KAU BERTAUBAT KERANA KAU NI DAH MACAM MURTAD AJE AKU TGK.

    ReplyDelete
  71. maza kalau ceramah muka tak boleh blah..confiden gaya mcm bagus2 jer....

    tuan tuan!

    tuan tuan!

    ReplyDelete
  72. anon asyik cakap puki saja tu....dia tak lahir ikut puki mak dia. dia lahir ikut bontot.

    ReplyDelete
  73. Anon..sorang ni sejak dari awal lagi dah sebut puki...puki...memang pembangkang tak ada lain dalam otak..asyik puki..puki..sebab benda tu yg diorang ingat.. Lain tak ada...dasar pengikut anu war...

    ReplyDelete
  74. Anon 6:45PM
    ooohh, jadi kau dilahirkan dari pui mak ko lah? Masa ko nak keluar dari puki mak ko, ada tak ko jilat2 dinding puki mak ko?

    Kalau teringin nak jilat sekarang, harus mendapat permisi ibu mu yahh

    ReplyDelete
  75. kita panggil anon puki saja lah..oiii anon puki..

    ReplyDelete
  76. Oiii...anon puki.....

    ReplyDelete
  77. Idea bagus..call him anon PUKI???

    ReplyDelete
  78. Mana sembunyi....anon puki...

    ReplyDelete
  79. anon puki jealous kat org yg lahir normal. dia lagir ikut bontot mak dia. dia jilat2 anus dan makan taik mak dia tu.anon puki, kalau sekarang nak makan taik mak ko atau taik kami,tak payah dapat permission.benda tu free je.hehhehe

    ReplyDelete
  80. apalah nak jadi nie wei...
    ustaz pun boleh dimaki dipermainkan...
    agama bagi korang sekarang nie macam mainan je kan???????
    semoga allah selamatkan korang..

    ReplyDelete
  81. kejora malam,
    eleh, itu khas buat ularmak2 muda jer. Dah ler janggut sejemput, bibir pulak mcm puki pelacur jalanan.

    Masa berdakwah (berpolitik sebenarnya) mulut berbuih2 mcm puki pelacur tua yg mengalami keputihan.

    ReplyDelete
  82. woi anon 10:09 PM ,
    apasal mulut ko mcm hapa je ha?? dh tak syg sgt ke mulut tu??
    cerminlah diri tu dulu sblum nak mengata kat org lain!!

    ReplyDelete
  83. mg btl tu kejora malam..
    skrg ni ustaz pn dipermain2 kan dn dimaki hamun ikut sedap mulut je!
    dh mcm tak tkut pulak depa tu..

    ReplyDelete
  84. Kak bedah dn kuncu2 kaki carut ni sbenarnya cybertrooper PR. Konon2nya penyokong Umno Bn tapi post melampau. Fight like a man la, ko jantan. Jgn nk memburukkan nama baik Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi babi pukimak .. Klu berani pakai nama la wei... Takat main tulis tuduh2 mcm ni baik x payah....

      Delete
  85. Pahaman die dh mmg rosak doe!
    no hope anymore

    ReplyDelete
  86. DIe dah slh pki pahaman die nie tuh yg slp....aduss aduss another educator wasted

    ReplyDelete
  87. Pantat2 pakatan rakyat dah ada yg panas puki .... Come on la wei... Klu berani, komen pakai nama la .. Batu ada teloq ckit...

    ReplyDelete
  88. Ulamak muda tu MAZA le kot eh? main maki ustaz2 saja.. tak kira aliran, Uthman Muhammady dia bantai, pejabat ugama dia ketuk, Syeikh di Saudi dia kutuk, ulamak dalam UMNO dia tibai..

    Sapo eh yg betul? Dr Maszlee? Saifu Islam? Adoi..kosian..

    ReplyDelete
  89. Ust2 dipermainkan MAZA:

    1. Uthman Muhammady
    2. Nuruddin Banjari
    3. Zamihan Al Ghari
    4. Mohd Khusrin
    5. Ustazah2 dan ustaz TV
    6. Fathul Bari
    7. Fadhlan Othman
    8. Azwira

    Tolong tambah list aku ni...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!