BUKTI ANWAR PEMBOHONG! MANA ADA PERBICARAAN SCORPENE DI PERANCIS?

Seorang pendakwa kerajaan Perancis yang terkenal menafikan laporan-laporan media yang tersebar di kalangan beberapa portal berita online Malaysia berhubung perbicaraan yang sedang berlangsung di Perancis, mengenai dakwaan rasuah oleh sebuah syarikat Perancis berhubung pembelian dua kapal selam Scorpene buatan Perancis oleh Malaysia pada 2002.

Yves Charpenel berkata, media di Malaysia harus dapat membezakan antara khabar angin dan fakta dan antara siasatan dan perbicaraan.

“Saya sedar mengenai semua kekecohan yang dibangkitkan media tertentu (organisasi) di Malaysia berhubung perkara ini tapi apa yang saya boleh kata ini adalah tidak lebih daripada satu perbicaraan oleh media,” katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Charpenel, yang juga bekas ketua pendakwaan di Perancis dan kini seorang pendakwa negeri dan anggota eksekutif Persatuan Pihak Berkuasa Anti-Rasuah Antarabangsa (IAACA), berada di sini untuk menghadiri persidangan dan mesyuarat agung tahunan IAACA yang berakhir semalam.

Berikutan satu aduan Suaram, sebuah badan bukan kerajaan (NGO) mengenai hak asasi manusia, yang difailkan pada 2009 mengenai sebuah syarikat Perancis yang didakwa memberi rasuah kepada sebuah firma Malaysia untuk urus niaga kapal selam itu, beliau mendedahkan bahawa dua “hakim siasatan” bebas memulakan siasatan mereka awal tahun ini.

Charpenel berkata, di Perancis, seperti negara-negara yang mengamalkan kedaulatan undang-undang, semua siasatan dibuat sepenuhnya secara rahsia.

Beliau berkata, adalah hak bagi sesiapapun untuk memfailkan aduan dan berikutan sifat rahsia siasatan itu, sesetengahnya beralih untuk mengadu kepada media.
Beliau menjelaskan bahawa untuk kes-kes tertentu di Perancis, Kementerian Keadilan akan meminta seorang hakim bebas, meminta “hakim siasatan” untuk menyiasat.

Read more...

21 Responses to "BUKTI ANWAR PEMBOHONG! MANA ADA PERBICARAAN SCORPENE DI PERANCIS?"

  1. http://www.ekeleh.com/bila-masa-rosm%ce%b1h-jadi-pelabur/


    ini bukti dia bahawa ibu rosamah sama aja kayak imilda markos ya. Udah buanyak uang bangsat malayu udah dirampok dia ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peminat no 1 nampak...

      Delete
  2. Anon 12:02 PM

    Anuwar idop mewah ko xnak soal ke?..gaji sbg punahsihat Selangor cume 1 hengget tapi rumah dia harga berjuta hengget..tu belom dia anak branak g kuar negara dlm 1 tahun brpuloh kali..utk apa? Tarik pelabur ke pergi berlibur?

    Pemimpin pakatoon yg dulu cume naik keter wira , saga tapi xsmp 4 tahun keter dah BERTUKAR jadi MERC ,,tu belum ubah suai rumah yg kos melebihi harga rumah...

    Cermin dulu puak sendiri sblm nak ngutok org len..

    ReplyDelete
  3. Sudah terang lagi bersuloh, aljuburi adalah seorang pembohong yg tidak lagi boleh dipercayai.

    ReplyDelete
  4. October 9, 2012 12:32 PM

    aku stuju ngn anon nie sbb mg btol asl xdk org mempersoalkan anuar lgsng?
    KENAPA?

    ReplyDelete
  5. PR nie lgi bnyk corrupted nye from BN but the rakyat is just to blind

    ReplyDelete
  6. ape ke bodoh indon kat atas nie?
    die mau mmpos ape?
    blik2 rosmah?

    ReplyDelete
  7. Indon kat atas tadi tak puas hati kerana ditolak permohonan untuk jadi amah Rosmah agaknya....balik Indon le.....sibuk kat Malaysia pulak Datang pun mungkin secara haram tak guna passport kot?

    ReplyDelete
  8. Betullah yang UMNO kata, Perancis memang tak kisah kalau ada rasuah dalam kerajaan mereka. Kerana Rakyat perancis suka diperbodohkan macam rakyat malaysia di perbodohkan UMNO

    ReplyDelete
  9. Indon kat atas tu mmg sial....lu jeles ke dgn rosmah...lu jagalah indon tu x abis2 menyusahkan msia...

    ReplyDelete
  10. Kelin cibai paria! Puki mak engkau memang jenis busuk bernanah keluarkan anak haram macam engkau!!!

    ReplyDelete
  11. APA PUNYA SIAL ANON2 NI SEMUA APA KENA MENGENA DS ROSMAH DGN PENIPUAN ANWAR. ANWAR NI TAK PERLU NAK TIPU RAKYAT LAGI SEBAB SEMUA ORG DAH TAHU ANWAR SEKELUARGA KALAU SHOPPING HANYA DI LUAR NEGARA AJE LAGI NAK TIPU KENAPA.

    ReplyDelete
  12. aku tak hairan dgn org2 diluar sana kalau anwar buat salah semuanya difitnah atau di aniaya tapi kalau nak tuduh ds rosmah bkn main lagi.

    ReplyDelete
  13. dah nyata anwar nie kaki penipu dan suka buat fitnah pasal org lagi ada org ke nak percaya dia.

    ReplyDelete
  14. dah nyata anwar nie kaki penipu dan suka buat fitnah pasal org lagi ada org ke nak percaya dia.

    ReplyDelete
  15. aq pun pelik jugak dengan anjing2 liar ni,pe saja berlaku semua salah kan UMNO.
    kat peliwat sial tu langsung xde yg nk soal dia,padahal semua anjing2 liar sial ni tau anuwar menipu,songlap duit rakyat.
    still mereka jilat jubur berlendir dia,still mereka kata anuwar x bersalah.
    bende yg xde kaitan pun mereka nk kait kan dengan rosmah,nmpk sngt mereka ni kurang ajar yg perangai serupa binatang.
    dasar manusia sial yg lahanat,manusia yahudi yg hipokrit

    ReplyDelete
  16. kalau masih anjing2 yg nak sokong anwar lps ni aku dah tak tau nak kata apa lagi sebab dah trg2 nampak penipuan anwar sial ni.

    ReplyDelete
  17. anwar pukimak ni mmg dasar penipu dan dgn rasa tak bersalah dia suka menuduh pihak lain yg bersalah sedang haram jadah anwar ni yg dalang di sebaliknya.

    ReplyDelete
  18. Memang sah UMNO dah nak mampus. Bunyi terakhir dari anjing UMNo sebelum pupus

    ReplyDelete
  19. memang dasar penipu. Sekarang dah kelam kabut kata ia adalah penyiasatan lepas itu baru bicara.Jangan dengar lawyer Prancis yang ambil gambar dengan anuar tu. Dia adalah lawyer politik. Dulu masa di France dia yang membela soros dan sorok kalah. Maka sahlah soros + lawyer politik bolan + anwar + tukang karut [ suaram, pakatan penipu] = kemusnahan pakatan

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!