ARTIKEL PANAS MENGENAI AES YANG MESTI DIBACA SEMUA RAKYAT MALAYSIA!

Aku pernah siarkan artikel pasal AES dalam blog aku, banyak jugak la, sampai aku dituduh trojan horse la oleh syarikat PR yang menjaga AES ni. KLIK SINI

Aku perhatikan banyak komen yang menyokong dan menentang mengenai AES ni, aku pulak tak suruh hapuskan terus cuma kena perbaiki banyak kelemahan. Kita dah banyak ceritakan kelemahan AES ni, akan tetapi nampaknya ada pihak yang tidak faham.

Maka aku nak share dengan korang 1 artikel panas khas untuk pegawai khas menteri di jabatan Perdana Menteri yang bernama Idris Jala, KLIK SINI

Selamat membaca. Aku masih nak tahu, adakah korang semua ok dengan AES ni? Sila tinggalkan komen yang boleh dikedepankan kepada pihak yang bertanggungjawab. Jangan komen pakai kepala lutut ok. Just komen apa yang anda rasa. TQ

33 Responses to "ARTIKEL PANAS MENGENAI AES YANG MESTI DIBACA SEMUA RAKYAT MALAYSIA!"

  1. Tarikh lupus parti Laknatullah UMNO ni sudah dekat.

    November, disember, januari,.. PUPUS

    ReplyDelete
  2. tahniah kerjaaan negeri PR kerana tidak membenarkan AES dipasang dinegeri2 PR.Nak harapkan negeri yg diperintah UMNO harbi, jgn harap la..MB lebih pentingkan projek dr rakyat sendiri.Pasang la AES pun..janji aku masyyukkk....padan muka JPJ tak boleh pasang camera kat negeri PR...kroni kuburkan Kroni UMNO Harbi ini dgn mengundi PR..

    ReplyDelete
  3. aku ambil pendekatan menyokong AES ini....kerana aku hanya ada satu nyawa dan nyawa takder galang ganti....lebih bagus sampai lewat sdikit daripada tak sampai langsung ke destinasi...

    ReplyDelete
  4. Rakyat negara Malaysia xkn menerima kemodenan dan cara yang selamat....semua mereka fikir nak murah cepat dan berquality....korang ingt nie dunia fantasi ke?
    wake up la retards

    ReplyDelete
  5. X okay.....serius x okay.... Kalau nak buat, sila telus, jangan sekadar nk folo negara luar tp folo sekerat sekerat.

    ReplyDelete
  6. X okay.....serius x okay.... Kalau nak buat, sila telus, jangan sekadar nk folo negara luar tp folo sekerat sekerat.

    ReplyDelete
  7. AES untuk keselamatan . Kalau negeri PR taknak letak biarkan la. diaorang bukan sayangkan rakyat pun.

    ReplyDelete
  8. Salam,

    Letak politik kat tepi sikit...kita cerita secara rasional.

    Saya bersetuju dengan AES, sebagai pemandu rakyat Malaysia, saya juga selalu hilang banyak pertimbangan ketika memandu di Malaysia. Ini tidak terjadi ketika saya memandu di negara asing.

    Saya kerap memandu di negara asing terutama di Eropah ketika belajar dahulu dan apabila melancong ke sana. Di sebab kan tahap displin pemandu disana, saya pun terikut ikut untuk memandu secara berhemah. Tapi ini tidak berlaku apabila memandu di Malaysia. Telah menjadi budaya "tak kisah" apabila kena saman. Ini menjadikan jalan-jalan di Malaysia ini perangkap maut kepada ramai orang yang tak bersalah.

    Oleh itu, AES mungkin menjadi tindakan terawal untuk mengurangkan risiko kepada pemandu dan penumpang di Malaysia. Saya berharap beberapa lagi tindakan dapat di ambil untuk mengurangkan risiko ini.

    Walaubagaimanpun, terdapat beberapa kelemahan yang agak jelas dalam perlaksanaan AES dan di harap pihak yang mengendalikan tindakan ini dapat melakukan penambahbaikan sebelum melakukan perlaksanaan sepenuhnya. Sepatutnya, di lakukan dahulu "trial run" untuk memastikan kelemahan-kelemahan dalam sistem ini di atasi. Selepas segala kelemahan2 diatasi, baru lah perlaksanaan sepenuhnya di lakukan.

    Perlaksaan yang di laku kan sekarang ini adalah amat terburu-buru dan menyebabkan timbul persoalan samada sistem ini sebagai "tindakan pencegahan"atau "profit oriented".

    Jadi, perlaksanaan sistem ini adalah bagus tetapi hendak lah di tunda dulu dan kajian-kajian yang lebih mendalam perlu di lakukan sebelum perlaksanaan penuh di lakukan. Jangan lah terburu-buru sehingga menyebabkan perkara yang amat bagus ini telah disalahertikan dan dipolitik kan oleh pihak pihak yang betul-betul tidak bertanggung jawab.

    Saya amat berharap, Kerajaan sebagai pemerintah dan pembangkang yang menjadi check & balance supaya tidak bertelagah tentang hal ini. Jadilah Kerajaan yang baik kepada Rakyat dan jadilah Pembangkang yang prihatin kepada rakyat. Jangan lah menbangkang membabi buta dan melupakan tangung jawab sebenar.

    Salam dan terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Aku sokong kerajaan skrg tapi aku tak sokong AES. Tolong bagi tau najib ok, kalau nak bagi yau alasan nanti berjela-jala pulak ayat sampai tak sanggup nak baca.

    ReplyDelete
  10. Encik Parpukari,
    Saya nak bertanya - ada tak saudara mara atau ahli keluarga Encik pernah dilanggar lari sehingga lumpuh? Saya ada. Kejadian berlaku bukan di jalan besar tapi di traffic light.
    Setiap hari saya berdoa supaya pemandu2 yang membawa kereta dengan laju serta mereka2 yang tak sepatutnya memandu supaya mati sahaja dari membawa kecelakaan pada org yang tak bersalah.
    AES pada saya amat, amat, amat bagus.

    ReplyDelete
  11. tak perlu berbelanja besar utk mendidik..di kawasan trafic light dan kawasan kemalangan...buat jer bonggol bnyk bnyk mcm dlm kawasan perumahann tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dengan cadangan letak 1 atau 2 bonggol sebelum menghampiri traffic light di kawasan yg kerap kemalangan

      Delete
  12. Mengikut maklumat sahih yang diperolehi, salah satu lokasi AES di Sabah ialah di sepanjang jalan Tuaran termasuk simpang lampu isyarat Putrajaya dan Telipok.

    Saya sangat2 bersetuju jika ada yang mengatakan cadangan dan kajian lokasi AES itu dilakukan oleh jurutera2 pakar dalam penternakan lembu seperti di NFC!!!!

    Jalan di Sabah secara puratanya berlubang2, kualiti turapan kelas 3, lori2 dari group Otai, Highwaystar dan bugisnese bawa mcm BMW atau Ferrari, ada kesan kah AES nih? JPJ yg ramai staff tu bikin apa? Abiskan duit rakyat saja? AES di Sabah apa guna? Jalan bukan mcm di Semenanjung!

    Bagi saya, AES adalah "Satu Lagi Projek Kerajaan Menghabiskan Duit Rakyat"!!!

    Low Class Punya Pemimpin2 Malaysia Skg Nih!!!!

    ReplyDelete
  13. saya sokong AES letak kat traffic light, kat sini lah yang paling banyak orang kemalangan... bukannya kat lebuh raya... pada pendapat saya, jika AES ni dipasang kat jalan2 bandar yang dah tentu jem hari2 saya setuju... memang kita hari2 mengadap keadaan ini sebab memang banyak kenderaan atas jalan raya... tapi kat lebuh raya seperti tidak patut... raya haji baru ni saya balik dari johor ke kl, dah lah jem dari melaka ke kl... terlampau ramai pemandu ikut laluan kecemasan... Mana pegi JPJ nak pantau keadaan mcm ni berlaku... bukan setakat kereta ikut laluan kecemasan ni, Bas pun menggunakan laluan ini... keadaan ini membahayakan pemandu motosikal yang terpaksa mencilup2 lorong 3... ini lah yang membuatkan kemalangan maut yang tinggi bagi motosikal... MANA PERGINYA JPJ UNTUK MEMANTAU?... saya tak kisah kalau orang yang menetapkat bandar2 ni setuju sangat kat AES ni, sebab mungkin mereka memang tinggal kat sana atau kampung pun kat bandar ataupun jugak balik kampung yang jauhpun waktu hari peraaan... memang lah boleh setuju AES ni kat lebuh raya... tapi kalau orang yang selalu balik kampung yang jauh memang terasa akibatnya... BUKANNYE LAJU SAMPAI 150KMJ - 200KMJ PUN... mungkin lepas ni anak2 perantauan malas nak balik kampung dah tenggok emak dan ayah yang kurang sihat tu... sebab saman dah lah nak kena bayar banyak dan masa terlalu lama nak sampai kampung sedangkan ada sesetengah lebuhraya 3 lorong boleh bawak 90kmj jeee... saya cadangkan, papan tanda kelajuaan kat lebuh raya tu hanyalah panduan untuk pemandu bagi menggigatkan kawasan disyorkan sahaja kelajuan tersebut... tapi had laju yang perlu dikira untuk AES diambil dari 130kmj@140kmj ke atas...

    ReplyDelete
  14. Anon 10:03, setakat ini suda beberapa kali saya limpas sana jalan yang ko bilang ni.. tiada pun saya nampak papantanda atai tiang kamera yang macam gambar di atas tu.. AES ni bukan ada papantanda pemberitahuan ka kawan? kalau tiada papantanda mcm bukan AES la nama kamera tu.. Mohon bantuan en Parpukari sampaikan kepada gov perbaiki la jalan di sabah ni.. Puas suda saya kasi baik kereta walaupun di sabah ni murah sikit road tax.. Kalau untuk penunggang motorsikal lagi la menderita.. di selekoh atau roundabout la jalan yang beralun atau berlubang.. mcm penunggang motor berani mati pula kami di sini..:-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi gaman... lokasi yg dicadangkan lah ooiii!!!!
      Lagi satu, org budu seja yg boleh bawa keta kici2 mcm viva dan kancil laju2 di Sabah!!!

      Delete
  15. mengarut semua ni

    ReplyDelete
  16. Bro..yang tumbang tu kat lebuhraya plus diantara tanjong malim - slim river ke..sebab masa aku lalu kat situ belum tumbang lagi cuma senget jee..

    ReplyDelete
  17. Tak payah pergi jauh pergi je ke Vietnam. Kebanyakan pemandu kenderaan disan berhemah. walaupun dijalan raya lengang dan h/way kebanyakan pemandu kenderaan memandu dibawah 90ksj saja..

    ReplyDelete
  18. Setuju buat AES kat semua kawasan lampu traffic , sekolah, hospital, lebuhraya, dsbnya. Tak de soal boleh rayu-rayu lagi dengan JPJ atau polis traffic.

    Dapat kurang kan rasuah jugak yang sebelum ni berleluasa kerana kon on nak tulips saman

    ReplyDelete
  19. Saya setuju 100% AES ni.. Tak kiralah apa alasan sekali pun saya tetap setuju.. Nak kayakan kroni ke, nak kayakan kerajaan ke, nak cari dana pru atau apapun alasan.. NYAWA SAYA SATU SAHAJA..

    ReplyDelete
  20. Saya setuju 100% AES kerana di jalanraya kita banyak dinosour yang berbadan aja besar tapi otak kecil. Tempat paling kritikal, kawasan traffic light.... banyak penunggang dan pemandu yang melanggar traffic light dan block jalan orang lain kononnya sebab nak cepat... ate orang lain yang pun nak cepat tapi boleh pula bersabar...

    ReplyDelete
  21. hahaha..jangan kata tujuan AES akan mengurangkan kemalangan dan sebagainya. Kempen2 seperti 'berhenti merokok' eg label maut pada kotak rokok..kempen aids eg pakai kondom..kempen green hour dan sebagainya sila tuan2 habaq mai adakah kempen2 ini BERJAYA??!!renung2kan!

    ReplyDelete
  22. AES ok, tapi kena tengok keadaan dan statistik ketika hendak dikeluarkan saman tu. perhatikan keadaan persekitaran dan pastikan pemandu memandu dengan selamat walaupun dengan kelajuan yg lebih sedikit dari had laju; kalau masa tu jalan clear dan kurang kenderaan tak payahlah saman. tapi kalau kenderaan banyak di jalanraya dan si pemandu masih memandu secara melulu dan melebihi had laju, barulah saman!

    ReplyDelete
  23. Anon 10:03 AM

    "LOW CLASS" Ayat wajib pemimpin pemakan BABI pakatan haramJADAH...

    Sok kalo ko kene langgar dgn kenderaan yg di pandu oleh pemandu yg suke langgar undang2 baru la ko nak sedar ke? kalo nasib xbaik teros mampos, nak sedar kesilapan dah trlambat....

    Aq sokong pemasangan AES neh sbb skrng2nya aq xpayah simpan sakit ati tgk pemandu yg BEBAL main redah jer xpedulikn hak pemandu yg len di jalanraya...

    Tapi harus ada penambahbaikan dgn sistem itu...spt kadar hadlaju , lokasi pemasangan n MASA .....

    xyah la di politikkn AES neh...ini utk keselamatan diri n org2 tersayang kite gak...HIDUP HNY SEKALI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asal kritik kerajaan misti kena istilah sokong pembakang kah? Inilah mentaliti pencacai2 UMNO tahap Rais, Hisham n Najib! Otak kelas Pak BLah gituuu.... budu bagai sinyallang bakas!!!

      Kalu kena kritik pun tak boleh, baik jadi lembu seja lah bunguk!!!

      Delete
  24. negeri pakatan mmg la x pasang AES,anuwar peliwat bkn sayang rakyat pun.
    rakyat mampos dia kisah pe,dia x rugi pe pun.
    yg rugi rakyat jugak,brfikir seblm buat keputusan.
    jgn mudah terpedaya dgn cakap pakayan sial,mereka bakal lingkup pru ni.
    dasar manusia sial yg lahamat,manusia yahudi yg hipokrit

    ReplyDelete
  25. " Kita dah banyak ceritakan kelemahan AES ni, akan tetapi nampaknya ada pihak yang tidak faham. "...
    macammana nak paham..alasan2 yang diberikan semuanya uselesss..tak sangka parpu dgn RBF ni retarded rupanya...
    bengong betul...

    ReplyDelete
  26. bengong tu bukan mereka tetapi ko la anon 2.59...
    kerajaan buat untuk kebaikan kita bukan menyusahkan...
    sapa suruh ko bawa laju...
    tengok la sendiri macam mana kemalangan semakin ngeri berlaku tiap-tiap hari...
    ada perut terburai la kepala hilang la...

    ReplyDelete
  27. Aku setuju dan sokong AES..sbb aku dh kena banyak kali dengan manusia2 angkuh sombong keta besar CC cucuk keta aku mcm dh nklanggar..xde belas kasihan semasa ku tgh memotong lori balak pada kelajuan 110kmj. AKu sayangkan keluarga aku..dlm keta ada baby kecil, isteri dan mak aku.. jd aku hanya memandu ikut kelajuan yang ditetapkan.

    Masalahnya bila keluar AES baru tahu betapa banyaknay penyokong BN-bloggers pun berhati perut mcm puak BERSHIT jugak.. jenis mahu langgar undang2..

    ReplyDelete
  28. Alasan pelik2 dn macam mat rempit punya alasan je utk lawan AES ni.. zaman skrg nk jadi follower sesuatu pihak kena guna akal.. bukan guna punggung.


    Mcm kes Lynas.. YB PAS sndiri ckp sokong Lynas.. sbb ikut akal.. bukan jd lembu.. kalau ikut lembu stail jd mcm HARAKAH lah. So Parpu pun dh mula follow HARAKAH ke?

    ReplyDelete
  29. SEBENARNYA AES NI BAGUS SISTEMNYA DAPAT MENGAJAR KITA LEBIH BERDISIPLIN DAN BERHATI-HATI DI JALAN RAYA. CUMA LETAKLAH KAMERA NI DI TEMPAT YG SESUAI SIKIT YA.

    ReplyDelete
  30. Sebenarnya letak apa sekali pun AES ke apa ke yg penting kena ada disiplin dlm diri kita kalau dah tak reti nak hormat org kat jln raya dan ikut suka kepala sendiri mmg susah nak didik org mcm ni

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!