ARTIKEL BERAPI KHAS UNTUK DR MAZA! MESTI BACA

Menilai Adab dan Akhlak Popularis Agama
Adab dan akhlak adalah penarik kepada dakwah Islamiyyah. Sejarah membuktikan, selain dari kebenaran Islam, akhlak terpuji yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW merupakan pemangkin kepada penyebaran ugama Islam. Akhlak yang mulia inilah juga menyebabkan bangsa-bangsa lain selain dari bangsa Arab memeluk ugama Islam. Ini terbukti dengan Islamnya umat Melayu di rantau sebelah sini di tangan ulama'-ulama' dan juga pedagang-pedagang dari Tanah Yaman dan juga benua kecil India.

Adab dan akhlak yang keji menjauhkan manusia dari dinul Islam. Bukan setakat menjauhkan, tetapi membawa fitnah pula kepada agama itu sendiri. Guru-guru agung Islam menggagaskan ilmu yang tinggi membentuk akhlak yang mulia. Umpama resam padi, makin berisi sepatutnya semakin tunduk jadinya, bukan seperti resam anjing, makin kecil kerdil saiz tubuhnya tetapi makin garang dan makin kuatlah salakannya. Bagi popularis agama, contoh dan teladan guru-guru agung samada warisan Islam mahupun Barat tidak dijadikan amalan.

Adab dengan Dalil Al Quran dan Sunnah
Dalam ilmu Islam, Al Quran dan Sunnah merupakan asas kepada semua hukum agama. Tidak ada alasan ataupun pegangan yang boleh menafikan dua sumber ini. Perkara ini amatlah dipegang oleh ulama'-ulama' Ahli Sunnah Wal Jamaah rujukan kita zaman-berzaman. Tradisi Barat menganugerahkan ijazah kedoktoran sebagai satu pengiktirafan kepada pemegangnya untuk menyelidik dan membahas ilmu secara rasional mengikut struktur dan kaedah ilmu dalam bidang masing-masing. Namun, ia bukanlah satu lesen untuk membolehkan seseorang itu menganggap dirinya sahih malah lebih sahih dari Al-Quran dan Sunnah.

Adab ini sengaja tidak difahami oleh golongan popularis agama. Jikalau ada perbahasan berkaitan ilmu Islam terutamanya dalam bab muamalat sesama manusia yang mereka berkepentingan, maka ditolaklah Al-Quran dan Hadith serta dinaikkan garapan idea mereka, dan falsafah-falsafah reformis kristian melawan garis panduan ilmu agama Islam. Dengan itu, pengikut-pengikut mereka terkeliru dengan gagasan awal mereka yang pada mulanya kononnya berdasarkan jejak salafussoleh. Ini kerana apa yang didengar oleh pengikut mereka sesuai dengan apa yang dikehendaki oleh nafsu mereka dan bukannya berdasarkan nas yang sahih.Popularis agama malah melabel mereka-mereka yang tetap istiqomah berpegang kepada Quran dan Sunnah dengan pelbagai label pula seperti literalis dan jumud malah sentiasa berusaha mengadu dombakan golongan ini dengan para ilmuwan agama yang berlainan aliran agar si popularis dapat menangguk populariti di air yang keruh.

Ciri ini bersesuaian dengan sifat mana-mana ajaran salah dan sesat. Isu dan polemik ditimbulkan awalnya oleh pemuka ajaran sesat adalah berdasarkan kepada satu fakta kebenaran untuk menarik perhatian bakal-bakal pengikut dan peminat. Namun, selepas mencapai matlamat mereka, pemukanya mulalah menyimpang dari Al-Quran dan Sunnah serta jejak salafussoleh kepada mendewakan diri mereka tanpa diri mereka boleh dikritik dari sudut keilmuan yang sahih.

Adab dengan Ulama

Popularis agama mempunyai sifat yang aneh. Di dalam Al-Quran, telah disebutkan bahawa orang mukmin itu sewajarnya bersifat lemah-lembut sesama mukmin. Popularis agama walaupun mengaku mengikut seruan salafussoleh, tetapi mereka tidak segan-silu mengkritik ulama-ulama gerakan ini tanpa menyelidiki hujah dan nas yang menjadi asas kepada terbitnya suatu hukum sesuai dengan keadaan sosio-budaya negara ulama terbabit. Contohnya, popularis agama mengeji pendapat ulama Saudi yang mengharamkan wanita memandu. Ya, tidak salah untuk mengkritik tetapi sebagai seorang yang memakai baju akademik, pendapat tersebut sepatutnya difahami asbabnya dan kemudiannya dicabar dengan nas dan hujah bukannya dikeji dan dijadikan bahan ketawa.

Popularis agama kononnya tidak bersetuju pendapat ulama Saudi atas hak asasi dan juga mahu keluar dari kejumudan. Tetapi, popularis agama tidak pula mengkritik tindakan mundur United Kingdom sebuah negara bukan Islam, yang masih mengenakan lesen terhadap pemilikan televisyen dengan harga yang mahal dan mengenakan denda berat terhadap mereka yang melanggar peraturan yang tidak munasabah di era keterbukaan dan teknologi maklumat ini. Ketakutan bagi mereka yang menyimpan TV secara haram di UK lebih kurang sama sahaja dengan ketakutan bagi orang yang menyimpan radio di zaman penjajahan Jepun. Tidak pula mereka mengkritik tindakan kuno kerajaan Britain apabila mereka berada di bumi UK tersebut,jauh sekali memuji keterbukaan penguasa negara kita dan negara Islam yang lain dalam hal penyebaran maklumat. Sifat mengampu mereka juga amat jelek sekali. Mereka tergamak mengampu kerabat diraja Bristish tetapi mencemuh dan mencerca sultan sendiri tanpa malu, bagi memenuhi selera pengikut-pengikut popularis yang gemar mahu pandangan yang mengikut hawa nafsu politik mereka. Juteru, sebenarnya, kritikan mereka bukanlah berpunca daripada keikhlasan popularis agama dalam memperjuangkan hak bersuara tetapi hanya sekadar memperlekehkan segolongan ulama tertentu untuk membolehkan mereka menyuntik agenda popularis mereka untuk menyimpangkan pengikut mereka daripada jalan Al-Quran dan Sunnah.

Begitu juga adab dan akhlak mereka dengan ulama yang tidak sealiran. Kadangkala kebiadapan mereka berhujah dengan ulama terutamanya bertaraf senior menyebabkan ulama berkenaan jauh hati dan mencari punca asbab kebiadapan popularis agama. Lalu, ideologi dan guru-guru agung gerakan salafussoleh seperti Ibn Taymiyyah, Ibnul Qayyim dan Muhammad ibn AbdulWahhab yang terkena getahnya kerana disangka aliran inilah yang menerbitkan akhlak yang rendah. Maka, terselamatlah popularis agama dan malanglah bagi gerakan salafussoleh gerangan bantahan dari ulama-ulama yang tidak sealiran. Benar, barangkali popularis agama mempunyai hujah yang lebih dekat dengan kebenaran dalam isu tertentu, tetapi bukankah dengan akhlak yang mulia, suasana harmonis boleh tercipta. Sedangkan Nabi Musa pun berdakwah kepada Firaun dengan lemah-lembut dan akhlak yang mulia, inikan pula dengan ulama-ulama tidak sealiran yang lebih senior dan berusia?

Akhlak di Media Sosial
Kebebasan bersuara dan mengkritik selalu dilaungkan. Namun, hakikatnya, ini hanyalah bersifat propaganda sahaja. Popularis agama tidak berani berforum dan berdebat di hadapan khalayak yang bukan penyokongnya. Tetapi, kononnya mencabar mereka yang tidak sealiran dengan mereka untuk berforum atau berdebat di hadapan audiens, moderator dan tajuk yang ditentukan oleh mereka sendiri. Tindakan ini tentulah tidak wajar. Kebenaran tidak akan tumpas walaupun di hadapan majoriti yang menentang sebesar mana sekalipun. Mereka hanya mahu popular tanpa mempedulikan kebenaran. Jika tersebar pendapat yang tidak bersetuju dengan pandangan mereka, ini akan menjatuhkan persepsi penyokong mereka bahawa pendapat popularis agama adalah pendapat yang tidak boleh dicabar kesahihannya. Justeru mereka memilih untuk mencabar orang lain berdebat hanya di medan yang mereka yakini boleh memenangi sorakan dan bukan menegakkan kebenaran.

Popularis agama hanya mampu berkomunikasi satu hala. Jika pandangan berbeza disuarakan di dinding media sosial mereka, popularis agama tidak segan untuk menyekat suara tersebut atas dasar tuan rumah sepatutnya dihormati dan menghalau unsur tidak baik kononnya. Tetapi, apabila berhadapan dengan pemerintah, mereka menyokong pula demonstrasi yang tentu menyusahkan rakyat untuk bergerak, membeli-belah dan mengunjungi majlis-majlis kenduri-kendara. Ini semata-mata untuk membolehkan mereka kekal untuk popular di kalangan golongan tertentu agar terus diangkat sebagai ulama berjiwa rakyat. Tetapi, cubalah rakyat yang sama mendemonstrasikan rasa tidak setuju dengan pendapat mereka, tentu sekali akan disekat-sekat dan dibentak-bentak oleh golongan popularis agama ini.

Kesimpulan

Popularis agama bukanlah mereka yang berani berhujah dalam suasana yang adil dan saksama. Sifat ini walaupun sering mereka laungkan untuk orang lain terutamanya kaum pemerintah, tetapi gagal dipraktikkan oleh mereka di alam realiti. Mereka boleh mencandui pengikut dan penyokong mereka, tetapi bagi yang lain, mereka ini tidaklah lebih dari hanya sang badut agama.

Akhlak mereka menyebabkan mereka yang berpegang teguh pada Al-Quran dan Sunnah dicemuh dan dicaci serta nama-nama ulama terdahulu terkesan dari perbuatan mereka. Pembersihan jiwa dan metod mengikut jalan para sahabat, dan ulama terkemudiannya adalah ubat kepada masalah moral popularis agama yang semakin kronik dan parah.

DR ABU UZMA ABDUL RAHMAN

19 Responses to "ARTIKEL BERAPI KHAS UNTUK DR MAZA! MESTI BACA"

  1. butuh pak hang la parpu..hang pun sebat beer hari2 nak sembang psl agama..kami mahukan cerita seks.umno bayar hang unt buat cerita seks.kalu xde video seks cepat uploadkan video seks hassan ali n ibrahim ali..xpun video seks bapak hang dgn lembu kat ijat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku nak tengok video seks pak anwar main jubor nik aziz....mesti nik aziz kesedapn kena jubo ngan kote bengkok pak anwar.....mesti nik aziz merengek kesedapan

      Delete
    2. Ambok pukimak punya ano ko nak tgk video seks sgt ko srh je lah mak ko rakam masa dia tgh main dgn babi lps tu bila ko nak tgk video seks ko tgk je video mak ko tu mesti ko puas sampai mati sial

      Delete
  2. ANON 12.46 KAMU SEBENARNYA ANAK YG LAHIR HASIL DARI MAK KAMU YG KENA ROGOL DENGAN SIAMANG KAN....KAN..MESTI MAK KAMU JENIS YG X KESAH KENA TIBAI NGAN SAPE2 PUN..

    ReplyDelete
  3. artikel dr abu jahal yg dicedok dari utusan. Sdh jelas yg dr abu jahal ni adalah kroni utusan @ anjing berantai umno. Tiada siapa percaya artikel yg kluar dari utusan. Konon memperjuang agama, hakikat sebenarnya adalah menjadi puki babi yg membodek kerajaan dgn harapan akan diberi ganjaran.

    ReplyDelete
  4. Quran ada bersama diri manusia,pakailah Quran itu untuk menegak keadilan.Barangsiapa tidak tahu Quran bersama manusia itulah jenis manusia yg seperti keldai membawa kitab.Lahir manusia lhir Quran bersamanya.Al-Quran kitab bacaan tetapi Quran ada pada diri manusia sejak lahir lagi tak pilih siapa,selagi namanya manusia.inilah quran diangkat ketika dia itu mati atau dirinya kiamat.mati manusia maka berdirilah kiamatnya.apa mau tunggu kiamat lain lagi,hari2 tenguk orang kiamat!

    ReplyDelete
  5. Bkn mcm pas kata parti agama islam tp sebenarnye dia mainkn agama sendiri demi kepentingan diri sendiri sgp bekerjasama dgn kafir dan pemimpin sendiri sesama islam dia bt mcm anjing

    ReplyDelete
  6. UMNO dah la tak da akhlak, adab pun jureng. jadi tak uyah la nak guna point yang kamu sendiri tiada

    ReplyDelete
    Replies
    1. At least umno bukan mcm parti lain yg tau nak memecahbelahkan kaum dan bangsa je....

      Delete
  7. Anjing2 UMNO disini adalah sebahgian dari 10ribu cybertroopers yang diupah guna duit rakyat untuk menipu rakyat.

    http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=42499:bn-cybertroopers-to-the-rescue&Itemid=2

    ReplyDelete
  8. hahaha, kadang2 gua rasa org yg tinggi2 agama ni bodoh jugak & selalu juga ada yg lupa diri menjadi bongkak.

    salah satu contoh Ustaz Abu Syafiq. Disebabkan sifat takburnya beliau pernah letak ayat ni dlm facebook & blognya: MENGAJAK KRISTIAN MASUK ISLAM.

    So gua ni hati kering, kirim post kat FBnya dgn kata: IDIOT, APASAL AJAK KRISTIAN MASUK ISLAM? BUDDHA, HINDU DLL TAK NAK AJAK MASUK SAMA KAH?

    Akhirnya beliau mengubah ayatnya menjadi: Mengajak Semua Kafir Terutama Kristian Untuk Masuk Islam.

    hahahahaha...tu la dia org yg mengiktiraf diri sendiri pemikir Islam & Pendakwah sebenar, disebabkan bongkak hal berdakwah disempitkan kpd kristian sahaja.

    salam jari tengah berlendir dimasukkan dlm puki neelofa utk semua.

    ReplyDelete
  9. CE CITE SIKIT KAT SIAPA YG MAINKAN AGAMA PAS OR UMNO. DAH SAH2 PAS NI GUNAKAN AGAMA DALAM SEBA SERBI KEJAHATAN YG MEREKA LAKUKAN DAN SATU LAGI JGNLAH BUAT FITNAH MELULU JIKA TIADA BUKTI YG SAHIH INGT FITNAH ITU DOSA YG SGT BESAR JGN KERANA BUSUK HATI DAN INGIN MENANG KOTOR KAU ORG BURUK2KAN NAMA SESIPA SAJA. BAGI DULU KINI DAN SELAMANYA AKU TETAP SOKONG UMNO. JGN KATA BILA PAS DAH MENAG NANTI TAK PENTING DIRI SILAP HARI BULAN LAGI TERUK TANAH AIR TERCINTA INI NANTI YALAH PEMBESARNYA SEMUA TIP TOP PUNYA ORG ADA KAKI LIWAT, KAKI TONGGANG, KAKI RASUAH, KAKI PEREMPUAN DAN SEBAGAINYA.

    ReplyDelete
  10. kalau nak maki sekali pun tak payah nak babitkan org yg tidak bersalah, kadang2 aku rasa anon2 kat atas dah takde modal nak tulis sebab tu depa syok sendiri dok sebut puki aje. agaknya dapat batang paip pun mau kot org mcm ni main kot sebab dirty mimded sgtlah, over tahap babi nak mampus.

    ReplyDelete
  11. gilalah anon2 kat atas ni ckp ikt ikut suka hati mak bapak krg tanpa periksa sama ada cite yg krg kata btl or salah, aku tak pahamlah kenapa pas nak terasa sgt bukankah pas suka memainkan agama dlm semua isu dan hak pas nak kata org yg msk umno neraka tempatnya tuhan ke pas ni, sorrylah aku terpaksa kata gitu sebab aku dah tahan tgk org2 melayu islam jilat kafir.

    ReplyDelete
  12. hai pelik betul aku tengok anon2 diats yang dok melalak nie...
    wat aku ngantok je he3...
    yela PAS memang parti terbaik pun..
    yela UMNO juga sentiasa salah kan...
    puas hati korang kan..
    wei yang benar tetap benar yang salah tetap salah...
    PAS sesat terima jela...
    UMNO boleh diharapkan terima jela..

    ReplyDelete
  13. kepada anon2 yg sial terlampau,korang kutuk UMNO tanpa bukti then nk cerita banyak.
    PASial tu yg kata memperjuangkan agama tp duk menyesatkan org n skrg ni berganding bahu dengan cina kafir harbi tuk jatuhkan UMNO,bersatu dengan kafir tuk tawan putrajaya.
    nik aziz sasat tu buat semua ni korang senyap seperti org hilang telur,anuwar peliwat merosakkan rakyat korang senyap.
    cina kafir hina islam n pijak org melayu korang jilat jubur sial tu,korang ni mmg manusia x berakal dan sial
    dasar manusia sial yg lahanat,manusia yahudi yg hipokrit

    ReplyDelete
  14. bila kita tgk anon2 seperti anon October 15, 2012 12:46 PM,
    kita blh tau lah and kita blh nmpk betapa teroknya akhlak depa tu!! percakapan kotor, otak lglh kotor terlampau!! mcm nie rupanya didikan pakatan haram ye!!

    ReplyDelete
  15. low clas btllh org2 pakatan haram ni!!

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!