AKHIRNYA YBK DIISYTIHARKAN MENANG!

Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini telah memutuskan tanah YBK seluas 800 ekar yg dirampas dgn zalim oleh Kerajaan Negeri Selangor 2010 adalah kekal milik YBK.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

28 Responses to "AKHIRNYA YBK DIISYTIHARKAN MENANG!"

  1. Hari ini, pada 2.10.2012 Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi memutuskan rayuan PYBK dibenarkan dengan kos dalam kes tanah di Serendah dan tindakan yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Selangor merampas tanah kepunyaan PYBK di Serendah adalah TIDAK SAH. Tindakan Kerajaan Selangor melucuthakkan 4 blok tanah dan mengembalikan semula bayaran cukai tanah adalah SALAH dari segi undang-undang.

    PYBK adalah anak syarikat YBK yang memiliki tanah seluas 1,625 ekar di Serendah, Hulu Selangor. Seluas 218 ekar daripada tanah tersebut telah dicadangkan sebagai tapak Projek UiTM, Serendah di mana cukai tanah bagi 4 lot tersebut sebanyak RM1.280 juta telah dibayar pada 31.8.2009 (‘bayaran pertama”) sebagai memenuhi syarat permohonan Kebenaran Merancang kepada Kerajaan Negeri Selangor.

    Pada awal bulan November 2009, PYBK telah menerima Borang 6A untuk menuntut cukai tertunggak sebanyak RM5.7 juta bagi tanah seluas 797 ekar. Pada 1.2.2010, pihak Yayasan Melaka telah membantu membayar cukai tertunggak tersebut (“bayaran kedua”) walaupun tarikh akhir Notis 6A ialah pada 29.1.2010.

    PYBK melalui peguamnya telah memberi peringatan, oleh kerana kegagalan Pentadbir Tanah membuat pengendorsan mandatori di bawah Seksyen 97(2) Kanun Tanah Negara maka Notis 6A yang dihantar adalah defektif dan oleh yang demikian tempoh sah Notis 6A belum disifatkan wujud atau mula beroperasi. Namun begitu Pejabat Tanah Daerah Hulu Selangor pada 4.2.2010 telah memulangkan bayaran-bayaran di perenggan 1 dan 2 di atas kepada PYBK:-

    i) Bayaran pertama dipulangkan tanpa sebarang alasan diberikan bahkan tiada Notis 6A dikeluarkan untuk tanah tersebut;

    ii) Bayaran kedua dipulangkan dengan alasan bahawa bayaran tersebut tidak boleh dibuat oleh pihak ketiga iaitu Yayasan Melaka.

    Pada 11.2.2010 PYBK telah menerima Notis 8A daripada Kerajaan Negeri bagi sebahagian tanah-tanah PYBK tersebut. Tindakan Kerajaan Negeri ini adalah tidak wajar memandangkan PYBK telah membuat bayaran tetapi dipulangkan atas alasan yang tidak munasabah dan bertentangan dengan peruntukan Kanun Tanah Negara. Memandangkan kepada perkara di atas, PYBK telah mengambil tindakan membuat Rayuan kepada Mahkamah Tinggi Shah Alam terhadap keputusan Kerajaan Negeri Selangor melalui Pentadbir Tanah Hulu Selangor dalam melucuthakkan 4 Blok tanah dan mengembalikan semula bayaran-bayaran cukai yang telah dibuat melalui Notis-Notis Usul Pemula No. 21-99-2010, 21-100-2010 dan 21-101-2010 (“Kes tersebut”).

    Pada 6.9.2012 Kes tersebut telah didengar di hadapan Yang Arif Hakim di Mahkamah Tinggi dimana kedua-dua pihak telah memberikan hujahan masing-masing secara bertulis dan lisan.

    -Portal rasmi YBK

    ReplyDelete
  2. syukur...akhirnya Allah tunjukkn kebenaran

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah,

    Geng penyamun tarbus dapat di tumpaskan melalui mahkamah.

    Meleleh lah air liur si kalid gagap & Ronnie liu ceebai.





    ReplyDelete
  4. MESTI KHALID GAGAP TERBAKAR HABIS KAN DGN KEPUTUSAN MAHKAMAH. ITULAH SEPANDAI-PANDAI TUPAI MELOMPAT AKHIRNYA JATUH JUGA KE TANAH KAN.

    ReplyDelete
  5. Allah itu adil cuma cepat atau lambat aje dia tunjukkan kebenaran pada kita. taniah YBK di atas kemenangan anda. ini keputusan mahkamah takkan ada org yg tak puas hati lagi kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni mesti kata Hakim Kene beli.

      Delete
  6. Alhamdulillah akihirnya kes pasal YBK dah pun selesai. mana khalid & Ronnie Liu tak nak buat kecoh ke dgn keputusan mahkamah ini.

    ReplyDelete
  7. mesti Khalid dan Ronnie Liu terbakar mcm arang kan lps dgr keputusan hakim. tulah kebenaran pasti akan menang.

    ReplyDelete
  8. Bila mahkamah nak putuskan kes pembunuhan beramai2 25 org yg sdg mendengar ceramah agama di Mamali 27 tahun lepas? Ramai mangsa yg tercedera dah pun meninggal dunia, lama sangat kes kezaliman melampau BN itu berlalu, tapi keadilan masih belum tertegak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Kene mengene d laman ni,buat lah blog sendiri until org diri sendiri Juang untuk mereke Kalau Kami hendak.

      Delete
  9. Kemenangan selalunye dibpihak kebenaran....haha padan muka dgn khlid pukimak rasakan ko haha

    ReplyDelete
  10. Mesti telur ko terbakar kan mai sini aq jentik telur ko bg sejuk

    ReplyDelete
  11. lpas ni bil ltrik naik,keta plak kna saman AES,gst plak dan mcm2 lg cukai 0leh BN..cpt la kak jib bubar parlimen....

    ReplyDelete
  12. ha nasib la mahkamah mengambil keputusan yang adil tanpa sogokan atau belas kasihan dari si gagap ini berjaya..
    padan muka ko gagap..
    dasar tamak semua ko nak kaut

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah kes ini selesai semasa pentadbiran pkr lg...jika tidak mcm2 cerita timbul...

    ReplyDelete
  14. ceritanya mcm pilihanraya kecil selepas pru12. mula2 pakatan asyik menang memanjang. tp pada baki separuh lg pilihanraya kecil, bn pulak menang memanjang. itu isyarat bahawa pakatan akan kalah pru13. mesti ada yg marah atas rumus ini. itu dia punya pasal...hahahaha

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah. Semoga Allah terus memelihara kita semua.

    ReplyDelete
  16. wei sial punya anon 8.00 mulut ko baik2 ckit ye..ko ingat ni india ke ha???yg hakim blh kena beli..org mcm ko ni ptt bg mkn taik babi je br ko blh jd pandai ckit utk berfikir...

    ReplyDelete
  17. layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

    ReplyDelete
  18. fuh.. zalim kerajaan PR ni.. rampas tanah sesuka hati je.. sama lah dgn kerajaan Pas yg rampas tanah org kampung dikelantan dan kerajaan Dap di P.P

    siot punya PR.. perompak rakyat

    ReplyDelete
  19. padan muka khalid! rampas tanah orang sesuka hati jer, macam perangai komunis! pru13 ni buang jer khalid gila ni dari negeri selangor!

    ReplyDelete

  20. Anonymous said...
    Bila mahkamah nak putuskan kes pembunuhan beramai2 25 org yg sdg mendengar ceramah agama di Mamali 27 tahun lepas? Ramai mangsa yg tercedera dah pun meninggal dunia, lama sangat kes kezaliman melampau BN itu berlalu, tapi keadilan masih belum tertegak...

    October 2, 2012 7:31 PM
    ????
    JEMBALANG MAMALIA DAH BANGUN DARI KUBOR- DUIT TABUNG MANGSA MEMALI LESAP MANA???>

    ReplyDelete
  21. padan muka gagap sial,plan x menjadi.
    selamat la si gagap ni x berjaya merasuah si hakim tu,nasib baik hakim tu jenis yg x mkn rasuah dan berpihak pada kebenaran.
    keputusan makamah adalah keputusan muktamad,gagap sure meroyan lah sekarang ni.
    dasar manusia sial yg jahat,manusia lahanat yg hipokrit

    ReplyDelete
  22. Minta Ybk buat kenduri kesyukuran., sembelih 2,3 ekor lembu buat jamu .. Kalau boleh buat di shah alam dekat sikit dgn rumah aku.. ybk menang .. Rakyat menang

    ReplyDelete
  23. Mira Edora,

    Sebenarnya tupai tak pandai pun....kalau pandai takkan jatuh.

    sewaktu pengambilan tanah tu,kerajaan negeri tak berbincang ke?...mana penasihat undang?

    ReplyDelete
  24. pembunuhan beramai2.. bkn la itu kes mengganas mcm kes almaunah.. mereka bersenjata dan mereka juga bangsat menjadikan wanita dan kanak2 sebagai perisai manusia..
    anggota keselamatan pon terbunuh terkena tembakan senapang patah...
    kalau pembunuhan beramai2 semua yg ade da mampos la bodoh...
    keadilan ape lagi.. mereka menghalang dan menyerang anggota keselamatan yg mau menangkap ibrahim libya utk disoal siasat... kebodohan kerana percaya dgn hasutan pemimpin pas mereka mengangkat senjata..
    akhirnye kematian mereka hanya menjadi modal politik pas sahaja dan akhirnya menjadi sumber rezeki pemimpin pas pulak bila duit tabung kutipan utk membantu keluarga mereka licin disapu oleh pemimpin pas....
    sia2 dan hina sekali perjuangan mereka dek krn termakan dakyah hasutan pas....

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!