PANAS BERAPI! MUDAHNYA NGEH MINTAK MAAF! CUKUP KE?


Akhirnya setelah dihentam teruk berhubung komen yang mempersoalkan tindakan umat Islam membantah filem "Innocence of Muslims" dalam laman Twitternya, Ngeh Koo Ham pun meminta maaf pada Khamis lalu.

“Saya menarik balik dan meminta maaf kepada Islam yang tersinggung dengan ‘tweet’ saya kerana ia tidak pernah bertujuan untuk menjadi begitu,” kata Pengerusi DAP Perak itu dalam kenyataan satu perenggannya.

Begitu mudah Ngeh ingin memadamkan api kemarahan umat Islam negara ini terhadap komen beliau yang di anggap amat tidak sensitif dan bersifat provokatif.

Dalam komen Twitter Isnin lalu, Ngeh melontarkan persoalan kenapa orang Islam harus buang masa dan tenaga membantah tindakan seorang individu yang menerbitkan sebuah filem yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Persoalannya mengapa Ngeh yang juga Ahli Parlimen Beruas dan juga ADUN Sitiawan mengambil masa terlalu lama untuk memohon maaf dan menyedari keterlanjuran kata-katanya tersebut.

Alangkah ceteknya pengetahuan Ngeh mengenai Islam yang sudah menjadi rakyat negara ini dan bercampur gaul dengan masyarakat berbilang kaum lebih daripada setengah abad hidupnya?

Adakah selama beliau berada di bumi Malaysia ini tidak terlintas langsung untuk menyelami perasaan serta memahami latar belakang bangsa lain dari segi budaya dan agama selain sifat kecinaan dan agama Kristian yang dianuti.

Lebih daripada itu, komen beliau telah menyingkap kepada rakyat sikap sebenar pemimpin-pemimpin DAP yang tidak boleh mengikis sentimen perkauman yang tebal walaupun cuba menutupnya seboleh mungkin.

Malangnya sungguhpun DAP cuba menjadi harum di mata orang Melayu untuk menutup bau perkaumannya namun bak kata peribahasa Melayu, mulut bau madu, pantat bawa sengat.

Sesekala tersembur juga kalimat-kalimat yang mencerminkan nilai anti-Islam, anti- Melayu yang tersirat di lubuk hati pemimpin DAP seperti Ngeh.

Apatah lagi komen Ngeh itu secara langsung telah mengejutkan sekutu DAP iaitu PAS dan PKR ketika parti itu mendabik dada dan berlagak sombong dan bongkak bahawa rakyat kini menyokongnya.

Lebih parah lagi ia berlaku semasa musim Pilihan Raya Umum ke 13 sudah hampir.

Pemimpin PAS dan PKR berdiam diri dan tidak menempelak Ngeh atas kenyataan beliau itu kecuali seorang dua.

Kalau ada pun ia tidak lebih daripada melepaskan batuk di tangga, jangan dikatakan tidak ada langsung teguran.

Ini membuktikan PAS dan PKR berada dalam keadaan tersepit dan serba salah akibat kenyataan Ngeh itu dan untuk tidak menyimbah minyak ke dalam api, kedua-dua parti mengambil sikap berdiam diri.

Sebenarnya sikap tersebut lagi merbahaya kepada Pakatan Rakyat kerana seolah-olah PAS dan PKR mengabsahkan penghinaan yang dilakukan oleh DAP terhadap Nabi Muhammad SAW.

PKR yang menganuti 'agama' liberalisme dan pluralisme serta menyokong LBGT sudah tentu tidak peduli samada Islam atau Nabi Muhammad SAW di hina atau tidak.

Ini kerana matlamat utama parti itu bukan untuk memperjuangkan agenda Islam dan Melayu tetapi melaksanakan program kuasa asing yang dipertanggungjawabkan kepada Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Sebab itu Anwar sehingga kini membisu seperti orang mati.

PAS pula seperti biasa bersifat hipokrit yang tidak berani langsung menegur DAP yang sudah menjadi taiko.

Di Perak semasa Pakatan Rakyat memerintah selama 11 bulan, yang menjadi Menteri Besar hakiki ialah Ngeh bukannya Nizar Jamaluddin.

DAP muncul juara dalam Pakatan Rakyat apabila memenangi 18 kerusi DUN manakala PAS dan PKR masing-masing enam dan tujuh namun kekangan undang-undang tubuh negeri Perak tidak membenarkan bukan Melayu menjadi Menteri Besar.

Jadi selama tempoh Nizar menjawat Menteri Besar  beliau hanyalah keldai tunggangan Ngeh dan sepupunya Nga Kor Ming yang menjadi kuasa sebenar di belakang pemimpin PAS itu.

Melihat kepada kemelut yang membelit DAP akibat keceluparan mulut DAP, orang Melayu sudah sedar betapa busuknya hati pemimpin parti itu terhadap Islam.

Kalau dahulu DAP bersikap anti-Melayu dan Islam tetapi kini bertambah lagi bukti bahawa tidak ada perubahan langsung dalam pendiriannya, malah ia bermuka-muka berbaik dengan orang Melayu.

19 Responses to "PANAS BERAPI! MUDAHNYA NGEH MINTAK MAAF! CUKUP KE?"

  1. ngeh ni ptt kena sula depan kaum cina supaya cina babi yg lain ambik iktibar apa yg dia bt tu boleh membawa kepada perbalahan antara bangsa........

    ReplyDelete
  2. lepas sorang2 cina babi bt hal... takkan kita nak dok diam lg?????? bg pakartan pulak, diorang x kisah sbb diorang rasa babi lg sedap dr ayam ...

    ReplyDelete
  3. Senang je. Jangan undi mereka-mereka tak kira mana parti yang suka memfitnah dan mempersendakan apa-apa agama pun.

    Semua tu cakap-cakap setan.

    ReplyDelete
  4. kalau nak kenal ..itulah jenis2 'KAFIR HARBI'..sudah terang lagi bersuluh

    ReplyDelete
  5. Jgn mainkan agama lah sial punya pas

    ReplyDelete
  6. Mengapa kaum lain tidak peka dgn sensitiviti umat islam? Sebabnya sejak merdeka, kerajaan gagal berdakwah atau sekurang2nya memberi kefahaman Islam kepada kaum lain.

    Apabila ada sesetengah pemimpin kaum lain cuba2 memahami Islam, ia dianggap pula menghina Islam. Seolah2 kaum2 ini dilarang memahami & mendekati Islam.

    Korang sedar tak... yg Msia mengamalkan satu dasar "kami melayu, kamu cina/India". Melayu haris begini, cina/india harus begitu. Akhirnya tanpa disedari, kita hidup dgn semangat "perkauman senyap".

    Maka timbul lah ungkapan2 ini "cina babi...melayu malas".

    Semoga mereka2 yg rasict ini dilaknat Allah. tidak kiralah dia islam atau bukan Islam, kerana racist inilah menjadi kanser dlm negara ini.

    ReplyDelete
  7. Rakyat tahu dah sedar.Kerosakan telah berlaku 55 tahun dan akan diperbaiki di PRU ini. Jadi UMNO yang obsolete ini bersedialah untuk ke tong sampah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke UMNO???? Ko x baca berita ke pukimak babi anon oi??? Mcm2 pergolakan yg terjadi kat dlam pakatan skang ni.. Takkan ko x sedar lg yg mana satu akan masuk tong sampah... Ataupun ko dah dibutakan dgn duit haram yg pakatan bagi tue

      Delete
  8. so kalao itu bapak cua su lik suka suka aja ya hina islamm kayak hina hudud kata dia. Kenapa sih nya goblok setan melayu udah kecut telur dia ya. saya mau ngakaak aja kalo gene ya. ikin malu aja ya folower setan melayu itu.gak ada standar ya.

    ReplyDelete
  9. Pakatan dgn PAS ni dah x lama dah.. Tggu masa nak kena halau je.. Harapan aq agar pukimak melayu dlm pakatan ni sedar la sblm terlewat .. Dah byk kali aq tgk diorang diam pasal isu yg berkaitan agama ni.. Takkan la sbb nak jaga periuk nasi sanggup makan babi???? Teruk betul umat islam dlm pakatan skang ni....Apa nak jadi???!

    ReplyDelete
  10. anon 9.40 kau ni btl2 mcm babi kan dah terang2 yg akn masuk sampah pru13 ni pembangkang tp ko ttp nak sedapkn hati ko dgn kata umno kn kesian btl lah ko nie

    ReplyDelete
  11. SEBANARNYA MEMANG KAUM CINA NI MUSUH ISLAM MEREKA SAJA AJE BUAT2 BAIK DGN ORG ISLAM KITA YG BODOHNYA ORG MELAYU KITA YG SOKONG DAP JUGA. PAS YG BODOH BLH JOIN SATU GROUP DGN DAP. DAH TERANG2 DAP TUNJUK BELANG PADA KITA LAGI NAK BUAT BUTA KE.

    ReplyDelete
  12. ngeh ni mmg bodoh agaknya dah lama tinggal kat malaysia pun tak tau akan hukum hakam islam,mana dia nak peduli sebab dap ni hanya penting kaum dia aje. ini bab agama beb lu jgn senang aje nak kutuk kita beb org islam, lu blm tau kalau kita org islam naik minyak buruk padahnya.

    ReplyDelete
  13. Lepas ni confirm makin ramai kafir harbi berani hina melayu dan Islam... Apa susah.., lepas hina cuma perlu mintak maaf je beb.. Semudah A, B, C....

    ReplyDelete
  14. Senang2 je nk mintak maaf ingat ni apa ha... Buat salah los tu mintak maaf... Mcm anjing kurap je drg bt kita tau..

    ReplyDelete
  15. Filem ini telah membangkitkan kemarahan umat Islam seluruh dunia sehingga ada di antaranya telah bertindak keras dengan melakukan rusuhan, membakar bangunan kedutaan khasnya di Libya yang telah menyebabkan uta Amerika Syarikat dan tiga pekerja kedutaan terbunuh.

    Kejadian seumpama ini bukan kali pertama berlaku dan bukan juga yang terakhir.

    “Cukuplah bagi kita dengan apa yang telah ditunjukkan oleh al-Quran tentang tuduhan, umpatan, cacian golongan kafir dan musyrikin terhadap Baginda s.a.w. semasa masih hidup lagi.

    “Baginda dituduh orang gila, tukang sihir, pemecah belah masyarakat dan sebagainya yang tidak logik pada akal lebih-lebih lagi Baginda adalah Nabi dan Rasul yang terpilih,” tambah beliau lagi.

    Dalam zaman alam Islam dijajah negara-negara Barat, tuduhan-tuduhan melampau yang sama dilakukan oleh golongan orientalis Barat untuk menggugat keyakinan umah terhadap kerasulan dan kenabian Nabi Muhammad.

    Ia telah ditangkis oleh para ulama serta pemikir-pemikir ummah sepanjang pertarungan tersebut menerusi tulisan-tulisan mereka yang amat meyakinkan.

    inilah yg cuba disampaikan oleh House PK....

    ReplyDelete
  16. macam sial je perangai cina ni,semakin hari semakin sial.
    mula2 dia kutuk islam and sekarang ni nk mintak maaf pulak,nmpk sngt dia mintak maaf sebab xnk org islam sula dia.
    kalau betul2 cina sial ni menyesal sure dia akn mintak maaf dengan segera tp kenapa dekat seminggu baru nk mintak maaf,xkn punye lama baru nk tau kesalahan dia.
    dasar manusia sial yg jalang,manusia yahudi hipokrit yg lahanat

    ReplyDelete
  17. perh brader,lepas lu sudah kasi hati umat islam terbakar sekarang lu mau mintak maaf.....cina memang ank haram,mereka sentiasa tak puas hati dengan orang islam.....cina hati busuk sebab selalu makan babi,mereka hanya tunggu masa saja nak balas dendam dekat orang islam sebab mereka bangsa kafir harbi.....hanya orang celaka haramjadah saja akn jadoi anjing DAP,PAS salah satu dari anjing DAP.....PAS bukan peduli pun orang kafir nak cakap apa pasal agama sebab bagi mereka hanya kuasa yg penting,demi kuasa agama pun sanggup PAS jual

    ReplyDelete
  18. perggghhhh senang je kan buat salah buat maslah...
    singgung hati orang then minta maaf je...
    macam tu sapa pun boleh...
    orang islam pun boleh kutuk-kutuk agama budha then minta maaf...
    waktu tu kami porang-orang islam pula akan tanya macam mana rasanya..

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!