KUNJU KASI TARUK! ISU BALAK HARAM DI SABAH GIMIK MURAHAN PEMBANGKANG!

Kerajaan Sabah mendakwa tuduhan pembalakan haram dalam negeri sebagai 'liar dan tidak berasas' selepas pendakwa dari Switzerland memulakan siasatan jenayah pengubahan wang haram ke atas bank UBS yang didakwa mempunyai hubungan dengan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman.

Siasatan tersebut dijalankan ekoran aduan sekumpulan pejuang alam sekitar yang menuduh bank tersebut menyimpan hasil daripada pembalakan di Malaysia.
Kumpulan tersebut menerusi kumpulan Bruno Manser Fund (BMF) yang berpangkalan di Switzerland memfailkan aduan ke atas Musa pada Mei atas pertuduhan melakukan pembalakan haram dan pengubahan lebih daripada AS$90 juta menerusi UBS.

“Kami mempercayai dakwaan tidak berasas tersebut dibuat bermotifkan politik dan tidak didorong oleh cinta ke atas alam sekitar,” kata Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah, Datuk Sam Mannan berkata dalam satu kenyataan kelmarin.

Mannan bagaimanapun mengakui dia menyedari tentang pembalakan haram yang berlaku dalam negeri tetapi mendakwa isu itu 'diperbesarkan' dengan alasan dakwaan AS$90 juta bersamaan dengan 20,000 hektar hutan ditebang.

Dia juga menambah dengan mengatakan pihak negeri mengamalkan amalan pengurusan hutan yang mapan malahan 'bertambah baik' sepanjang di bawah kepimpinan Musa.

“Lesen jangka pendek yang menyebabkan kerosakan besar kepada alam sekitar kredibiliti pengurusan hutan di Sabah berada di peringkat tertinggi.

“Dasar terbuka diamalkan oleh kerajaan dan semua bidang pengurusan hutan adalah terbuka kepada pihak ketiga dan juga penelitian pihak NGO.”

Beliau juga berkata bahawa lesen pembalakan jangka panjang “tertakluk kepada pengauditan pihak ketiga (audit bebas) sejak 2010” dan menegaskan “juruaudit bebas pasti akan dapat mengesan pembalakan haram besar-besaran jika ia berlaku.”

Bagi menyangkal dakwaan itu lagi, beliau juga berkata jumlah rizab hutan di bawah kategori Kawasan Keseluruhan Terlindung (TPAS) telah meningkat kini “mencecah 1.3 juta hektar atau kira-kira 20 peratus daripada keseluruhan tanah di Sabah”, melebihi piawaian antarabangsa sebanyak 10 peratus.

Mannan menambah bahawa kawasan rizab hutan TPAS memiliki peningkatan terbesar di bawah pemerintahan Musa.

Beliau berkata bahawa “sekurang-kurangnya 800,000 hektar hutan Sabah adalah sebahagian atau sepenuhnya diperakui di bawah pelbagai sistem yang diiktiraf di peringkat antarabangsa seperti Forest Stewardship Council (FSC), Skim Pensijilan Balak Malaysia (MTCS) atau Pan European Forest Scheme (PEFC).”

Sabah sasar untuk memiliki “perakuan yang penuh di semua kawasan berlesen jangka panjang” menjelang tahun 2014, kata Mannan lagi.

Ketua Jabatan Perhutanan tersebut turut mendakwa tuduhan tersebut bakal akan menyebabkan penurunan dalam jualan balak dan menyebabkan hutan Sabah kehilangan nilai ekonomi.

Beliau berkata akibatnya ia akan “mengganggu” usaha pemuliharaan hutan di Sabah kerana ia mungkin akan “digugurkan” sebagai salah satu polisi negeri.

Sumber: Sabahkini.net

Ini parian nama dia MURALI KUNJU! Cakap lebey telor tarak!

21 Responses to "KUNJU KASI TARUK! ISU BALAK HARAM DI SABAH GIMIK MURAHAN PEMBANGKANG! "

  1. Ayoyo murali kunju tarak kunji lah

    ReplyDelete
  2. Saat pupus UMNo semakin nyata. Tak da lagi lah negeri UMNo boleh menang. Semua dah tahu tipu helah, rompakan UMNO. Bungkus tauk longkang la parti outdated ni

    ReplyDelete
  3. Saat pupus UMNo semakin nyata. Tak da lagi lah negeri UMNo boleh menang. Semua dah tahu tipu helah, rompakan UMNO. Bungkus tauk longkang la parti outdated ni

    ReplyDelete
  4. Oit pukimak punya umno saat ko kena liwat lah dsh tiba mmg konek ko tak sabar dah nk main dgn anwar hari2 kan sbb tu ko sakit hati dgn umno... Dasar pukimak anjing mcm ko ni mmg layak jadi babi cina yg mkn taik setiap hari je

    ReplyDelete
  5. Aku pasti umno tskkan pupus..... Yg akan pupus ialah pkr dan pas...ni semua bangsa setan yg tak puas hati dgn umno

    ReplyDelete
  6. Pkr masuk dlm liji babi yeay

    ReplyDelete
  7. saya yakin seratus persen itu partai melayu tolo umno udah mau kuburan ya gak lama lagi. udah keterlaluan kebejatan yang dikerjain oleh partai itu ya. korupsi hari hari ya ada di malaisia ini. warga malaisia harus voting sama partai pakatan rakyat malaisia ya. Asale bukan umno ya.

    ReplyDelete
  8. wei indon sial,ko sape yg nk suruh rakyat vote PKR and jgn vote UMNO.
    ko mmg ank haram yg sial,sah mak ko pelacur and bapak ko jalang sebab tu ko sokong anuwar.
    lagipun ko sape yg nk menyibuk pasal politi kat malaysia,negara sendiri huru hara.
    aq tau la ko dengki dengan najib sebab dia pandai menguruskan negara,ko nk anuwar ambik alih malaysia supaya anuwar boleh melingkupkan malaysia macam negara ko kan sial.
    dasar indon sial yg jalang,bangse ank haram

    ReplyDelete
  9. mana kau tau umno akan pupus ternyata pkr yang akan hilang dimata dunia buat selama-lamanya tuggu dan lihat je orang pkr ni makin lama makin terok rakyat pun dah meluat dengan sikap pkr yang suka taburi janji palsu ....

    ReplyDelete
  10. mcm hapa je si endon keparat nie!! dahlah suka sgt menyibok kat negara org pastu pandai2 dia je nak suruh org jgn undi ini tp undi itu!!
    pi bla lah kau endon sial! pergi blk negara kau yg huru hara mcm otak kau jgk! bangang pny endon!!
    apa pn kata UMNO adalah yg terbaik!

    ReplyDelete
  11. CAKAP CANTIKLAH SIKIT UMNO TAK KAN GOYANG PUNYA YANG BERMASAALAH SEKARANG NI PKR HARAM JADAH SUKA BUAT KECOH YANG BUKAN-BUKAN RAKYAT PUN DAH MEMYAMPAH DENGAN PKR NI SEBENARNYA..

    ReplyDelete
  12. yup btl tu umno tak akn pupus tp yg akn pupus adalah pakatan haram tu!!
    umno pasti akan menang..

    ReplyDelete
  13. pukimak punye indon sial nie ko x malu ke nk masuk campur urusan negara org...puki mak ko ade masalah ke dgn umno sampai ko nak sibuk suruh org undi pkr ke kalau pkr menang die nak salut kan kemaluan kau dgn emas hah ank haram punye indon

    ReplyDelete
  14. aku pun agak kehairanan la kenapa orang indon nie sesat kat sini pastu dok merapu memanjang.....
    sape bayar ko wei????????
    anuar juburi ke?????????

    ReplyDelete
  15. Pukimak punya indon ko ni mmg jalang kan suka hati aq lahvnk pilih sapa ko jgn nk ajar org malaysia plak lbh baik ko blk indon g cuci bontot mak ko lg bgs dr ko menyundal kaf sini mcm babi kena jentik telur je

    ReplyDelete
  16. Umno takksn bungkus tu aku pasti krn umno bkn bodoh mcm pkr pukimak bebal...cuma penyokong2 pkr yg bodoh mcm babi gila yg mkn taik anjing je tak sedar2 kebebalan pkr pukimak punya pkr tu.....

    ReplyDelete
  17. Akak rasa umno aksn menang byk lah kali ni...sebab akak perhatikan ramai penyokong umno dr pembangkang... Alhamdullilah lah rakyat dah mula sedar yeay hidup umno supaya negara kita ni aman damai bersama umno

    ReplyDelete
  18. pembalakan haram mmg berleluasa d sabah. Bayangkanlah helikopter digunakan utk mengangkut balak ke destinasi jarak dekat, untuk mengelak dikesan oleh renjer2 perhutanan yg sentiasa berjaga d tebing sg kinabatangan & beberapa laluan jalan tidak berturap.

    Org yg mampu menggunakan helikopter utk mengangkut balak ini pasti bukan calang2.

    ReplyDelete

  19. Bruno Manser? Dia ni mmg tak puas hati dari dulu nak memburukkan nama Malaysia.. sejaka zaman Tun Dr Mahathir.. dia ni lah yg memburukkan sarawak dengan isu kononnya memperjuangkan kaum Penan tapi tu semua akhirnya didapati penipuan...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!