FUYOH! BATU GAJAH BAKAL MENJADI PUSAT PEMBINAAN KERETAPI TERBESAR DI ASIA TENGGARA!

Pembinaan kompleks kilang dan penyelenggaraan kereta api oleh syarikat pengeluar lokomotif terbesar dunia, China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Ltd. (CSR Corporation) di Batu Gajah, Perak mampu memperkukuh kedudukan Malaysia sebagai pemain utama industri kereta api global.

 Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kompleks CSR Rolling Stock Centre (M) Sdn. Bhd. bernilai RM400 juta itu juga membolehkan negara mengaut pelbagai peluang dalam industri berkenaan di luar negara. Menurutnya, ini kerana ruang serta peluang untuk negara mengembangkan sektor itu di Asia Tenggara dan negara-negara lain menerusi kompleks tersebut adalah amat luas.

 ''Untuk itu tiada alasan mengapa Malaysia bersama rakan kongsi berkelayakan tidak melihatnya sebagai satu peluang. Dalam tempoh 10 tahun ini, terdapat permintaan untuk 250 unit kereta api dan lokomotif di Malaysia dan permintaan daripada ASEAN serta Timur Tengah dijangka mencecah 2,900 unit.




 ''Ia satu pasaran yang besar. Selain itu, sektor penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) kereta api juga memberikan peluang yang luas dan dijangka dalam tempoh lima tahun akan datang, dianggarkan 1,350 kereta api memerlukan khidmat MRO,'' katanya.

 Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis menandatangani memorandum perjanjian (MoA) antara Kementerian Pengangkutan dan CSR Corporation bagi mengadakan pengaturan menggalak dan mempromosi kerjasama teknikal dalam kejuruteraan serta teknologi kereta api di sini hari ini. Hadir sama Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha; Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir; Duta China ke Malaysia, Chai Xi dan Timbalan Presiden Kumpulan CSR, Fu Jianguo.

 Kompleks CSR Rolling Stock Centre (M) Sdn. Bhd. di Batu Gajah itu akan berperanan dalam pengeluaran, kimpalan, pemasangan, ujian, pemeriksaan terperinci dan pembaharuan sistem kereta api termasuk lokomotif, transit aliran massa (MRT), koc tiga gerabak (EMU), transit aliran ringan (LRT) dan kelengkapan kereta api lain. Najib berkata, pembinaan kompleks kilang berkenaan jelas membuktikan industri kereta api di negara ini semakin berkembang pesat.

 Katanya, ia juga sebagai satu permulaan kepada era pembangunan pesat dalam industri berkenaan yang pasti akan membawa manfaat besar kepada pengguna perkhidmatan rel tanah air serta ekonomi negara.

 ''Minggu lalu, dalam konvensyen industri kereta api terbesar dunia, Innotrans yang diadakan di Berlin, Jerman, saya dimaklumkan bahawa pemain industri kereta api utama dunia menyifatkan Malaysia sebagai pusat industri kereta api terbaru dan berkembang kukuh berbanding negara-negara Asia Tenggara lain.

 ''Ini membawa petanda baik untuk Malaysia terutama dalam pelaburan langsung asing (FDI). Justeru saya berharap lebih banyak syarikat antarabangsa mencontohi CSR Corporation dalam membuat komitmen jangka panjang di negara ini,'' jelasnya.

 Menyentuh mengenai hubungan diplomatik antara Malaysia dan China yang terjalin sejak 1974, kata Najib, sehingga kini kedua-dua negara telah saling memperoleh manfaat kerjasama termasuk memperkukuh hubungan dalam berdepan pelbagai cabaran masa depan.

 ''Hari ini, China merupakan rakan dagangan utama Malaysia dan kita pula rakan dagangan utama China kalangan ASEAN. Ini petanda baik dan kita boleh melangkah jauh jika rakyat dapat meningkatkan hubungan dua negara ini.

 ''Sebagai contoh pada Julai 2010 apabila kerajaan menandatangani perjanjian dengan CSR-Zuzhou Electric Locomotive Co. Ltd. untuk memperoleh 38 set kereta api bagi meningkatkan keberkesanan komuter Keretapi Tanah Melayu Bhd. (KTMB). Ini sebahagian daripada contoh terbaik kejayaan kerjasama Malaysia dan China,'' tambahnya.

30 Responses to "FUYOH! BATU GAJAH BAKAL MENJADI PUSAT PEMBINAAN KERETAPI TERBESAR DI ASIA TENGGARA!"

  1. Kereta terbaik adalah dari gerrmany. UMNO dengan projek bangang lagi

    ReplyDelete
  2. Org umno akan berkawan dgn sesiapa saja utk berkongsi ekonomi selagi tidak menghina agama islam. Bukannorg pas...dap hina islam oun masih terhegih2 nak kwan dgn dap. Kerana duit dan mimpi ke putra jaya je....bukan nak martabatkan agama islam.

    ReplyDelete
  3. Anon 8:41 AM
    betul tu. sebab tu lah APCO dilantik oleh kerajaan sebagai penasihat mempromosi msia d persada antarabangsa. Ini membuktikan Msia tidak memusuhi yahudi, bahkan menjadi rakan dagang. Malah, sebagai menghormati Zionis, msia membenarkan tapak2 freemason kekal dlm negara ini.

    ReplyDelete
  4. wau...satu persatu bukti kemajuan yang telah dilakukan oleh pemimpin kita mendapat pengiktirafan dunia..kini satu lg projek yang terbaik dilakukan oleh PM kita..tp ada pihak yang busuk hati mempertikainya..bodh mental ker apa pembangkang nie...apa yamg mereka tau lakukan jual pasir haram.makan rasuah.main perempuan.songsang dan gaduh dengan isteri...teruk-teruk

    ReplyDelete
  5. Menuntutlah ILMU hingga ke negara China. Negara China adalah pasaran besar dunia mengalahkan amerika,german dan negra eropah lain. Negra eropah saperti german juga melabur di china.

    ReplyDelete
  6. BOB MALAYA ni tenuk kacukan babi hutan. tu psl suka merapu. Mak dia tengah nazak pun, dia liwat.

    ReplyDelete
  7. Adalah bodoh tahap UMNO mengungkap ucapan menuntut ilmu hingga ke china. Masa nabi ungkapkan itu CHina adalah superpower dari ilmu dan pelbagai bidang.Sekarang china hanya rising superpower di segi ekonomi kerana labor yang murah. Ilmu masih di tangan barat. China sendiri pun menggunakan keretapi german kerana ianya terbaik. Inilah kebodohan UMNO menggunakan ungkapan tanpa mengerti kontext dimana ucapan itu diberikan.

    ReplyDelete
  8. http://pkrl.blogspot.com/2012/09/panas-rumah-pemegang-akaun-fb-yang-hina.html

    ya oppo to liat ini folower setan melayu umno udah hina nabi and agama islam. mana ya setan melayu gak mau bikin goyang gerudi ya. Dayus orang malay bilang ya ini folower setan melayu.

    ReplyDelete
  9. saya mau ngakaaaak ketawa ya k,erna setan melayu goblok banget, apa in yang mau dibanggakan itu ya , gak ada sayta liat itu suku melayu punya kompani ya, gak ada harga diri ya kapan setan melayu suka sama bangsa tionghua ya yang kaya aja itu kaum cina kata orang malay ketimbang suku melayu miskin banget ya , menurut teman saya orang arab dia bilang suku melayu goblok kerna kata dia ekonomi malaysia dikontrol kaum cina. Ya udah la bikin malu aja ya sama setan melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indonesia pun sama ekonominya orang tionghua yang pegang cuma namanya saja diIndonesiakan.

      Delete
  10. Tahniah! Malaysia Boleh. Malaysia maju dan makmur bersama BN. Pakatan hancur bersama Soros...kui kui kui..

    ReplyDelete
  11. Alamak,siapa lam gambar tu?

    http://www.malaysiakini.com/news/209911

    ReplyDelete
  12. Antara Rakaman Mansor Kutuk Guan Eng dan Rakaman Anwar kacau bini orang ketika jadi Timbalan Perdana Menteri, yang mana lebih hebat? Dengar keduanya:
    http://satulimatiga.blogspot.com/2012/09/suara-mansor-kutuk-guan-eng-tokong-vs.html

    ReplyDelete
  13. Rakaman linggam KOREK KOREK KOREK?

    ReplyDelete
  14. SUDAH2 LAH TU NAJIB.... HARI2 PROJEK HARI PROJEK DAN KALAU NAK BUAT PROJEK PUN UTAMAKANLAH DAN BUATLAH PRU 13 DAHULU.... PROJEK TU LAIN KALI PUN BOLEH BUATLA SO UMNO BN MESTI MENANG DAN DAPAT MANDAT DAHULULAH PADA PRU 13 DAN BARULAH BUAT ROJEK.

    ReplyDelete
  15. aku nak puki neelofa!

    ReplyDelete
  16. nik aziz nak buat keretapi laju, dua jam sampai KL. Bila laaa nak siap, husam masam kata dia nak gali gas dan jual gas masak 4 ringgit satu tong pada 2008 tetapi mana?

    ReplyDelete
  17. Kak bedah anak babi kacukan babi

    ReplyDelete
  18. Projek2 hangit adalah peluang terakhir merompak rakyat kerana lepas PRU nanti tak de chance dah.

    ReplyDelete
  19. LEBUHRAYA pok nik kat kelantan x siap lg gara2 yahudi x sponsor duit .. anwar ibrahim tamak makan sorang duit tu..........

    ReplyDelete
  20. terbaik la UMNO... projek yg akan mendatangkan keuntungan kepada negara mcm ni patut diteruskan... bukannya mengharapkan mcm DAPig babi yg suka pijak kepala bangsa melayu demi mengaut keuntungan haram.... keep it up

    ReplyDelete
  21. diharapkan lebih banayk projek sebegini utk masa akan datang di negara kita nie.... nak tunggu Pakatan Rakyat ... entah bila ?????? takat tiap hari makan duit yahudi mcm anwar babi tu baik x payah... dah la tu, pakai duit tu utk pergi haji lg.. mana nak berkat..... pakatan babi yg dah x kira halal haram ...... takkan nak tuggu aq jentik telur br nak sedar.........

    ReplyDelete
  22. anon 12.26 babi kacukan anjing.. klu berani pakai nama la woi...takat tulis pakai anon.. babi yg ko bela pun boleh..... pukimak sial ko la... nak tunggu aq sula ko ke baru nak insaf...........

    ReplyDelete
  23. terbaik dengan ini batu gajah akan menjadi bandar tumpuan dan dengan ini turut meningkatkan ekonomi di perak...
    wow perak semakin maju..
    nie rasa nak pindah perak je...

    ReplyDelete
  24. patutnya pembangkang pikirlah perkara macam nie menaikkan negara bukan sekadar berhentam nak berebut kuasa lepas 2 kaut duit rakyat dan buat kecoh..ada projek pun bg lingkup..pembangkang mmg dasar pelingkup negara

    ReplyDelete
  25. ksian btllh aku tgk si anon2 pakatan haram ni dok melalak2 kat sini mcm serupo org gilo pn ada gak aku tgk.. awat hampa dh tak taw nak buat apa dh ke ha?? ish3 toksah lah hampa nak meroyan tak tntu pasal kat sini.. tak dek faedahnya pon..

    ReplyDelete
  26. yes...mcm nielh.. kerajaan mmg bgus dn dh ternyata pun depan mata semua org.. Malaysia mmg akan maju bersama UMNO... tapi klu pembangkang yg ambil alih mmg hancurlh sgla2nya...jadi jgn sesekali bg si pembangkang2 tu peluang ambil alih kuasa kerajaan...
    never!!

    ReplyDelete
  27. CAYALAH ANON 8.41 MMG BAGUS APA YG YOU CKP NI KITA BLH BERKAWAN DGN SESIAPA SAJA UTK MEMBANGUNKAN EKONOMI NEGARA SELAGI IA TDK MELIBATKAN AGAMA ISLAM KITA DIHINA.BKN MCM PAKATAN SANGGUP SOKONG LAGI WALAUPUN AGAMA ISLAM KITA DIHINA JANJI DUIT MASUK CUKUP UTK PAKATAN.

    ReplyDelete
  28. wow syoknya batu gajah nak dinaik taraf makin majulah negeri perak ni nanti.

    ReplyDelete
  29. Bgs lar ada transfer technology masuk ke negara kita lpas bli 38 set train,sekurang2nya rakyat dpt manfaat dgn adanya peluang pekerjaan yg wujud.nk harap rakyat msia bina train sniri tak tau bila.jd tak slh kalo projek yg menguntungkan buat masa panjang direalisasikn..jgn lar asyik pk dr sudut negatif je..mcm mane msia nk maju kalo asyik amalkn politik sempit je..
    Pengundi atas pagar

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!