CILI KASI TARUK! SETUJU KE KORANG DENGAN ARTIKEL INI? MEH BACA

Rata-rata kedengaran rakyat mengucapkan syukur atas pembentangan Bajet oleh Dato' Seri Najib yang menyeluruh, padat dan tepat.
Nampaknya, tiada yang terpinggir dari mendapat perhatian kerajaan iaitu dari golongan miskin dan sederhana serta merangkumi semua golongan seperti pelajar, pekerja, petani sehinggalah OKU, menunjukkan yang ianya dirancang dengan penuh prihatin lagi terperinci.

Seperti yang kita sedia maklum, masyarakat luar bandar dan golongan miskin bandar adalah golongan yang paling 'tercabar' untuk bersaing dalam pembangunan yang begitu yang pesat dan ekonomi yang tidak menentu.

Dengan itu, seperti kelaziman, kerajaan tidak pernah melupakan golongan ini dalam pembentangan Bajet tahunan. Rumah-rumah kos rendah dan berbagai program bantuan dan peningkatan pendapatan telah disusun khas untuk golongan ini bagi memastikan kesejahteraan mereka dalam jangka masa panjang.

Namun, hakikat hari ini ialah golongan berpendapatan sederhana iaitu dalam lingkungan RM3,000 – RM5,000 di bandar juga tidak terkecuali dari tekanan hebat peningkatan kos sara hidup.

Golongan ini diwakili oleh mereka-mereka yang telah berkeluarga di mana pemilikan hartanah dan pendidikan anak-anak merupakan keutamaan.
Secara dasarnya, sebuah keluarga di bandar memerlukan sekurang-kurangnya dua buah kenderaan untuk memastikan segala-galanya 'berfungsi' dengan baik.

Maka, kos bagi dua buah kenderaan dan sebuah rumah selalunya sudah menjangkau separuh dari pendapatan bulanan mereka. Itu belum lagi dikira kos pembantu rumah atau pengasuh, tadika, bas sekolah, kelas agama, tuisyen, keperluan harian serta kecemasan.

Selain itu, kos sampingan yang perlu ditanggung mereka secara harian semata-mata untuk bekerja, seperti minyak, tol serta parkir yang tinggi di bandaraya Kuala Lumpur amatlah membebankan.

Dengan pendapatan sebegini, adalah sukar bagi sesebuah keluarga berpendapatan sederhana untuk membuat simpanan atau pelaburan untuk masa depan. Oleh itu, ramai yang memilih untuk berniaga sambilan bagi memastikan ekonomi rumahtangga mereka lebih 'selesa'.

Akibatnya, masa berkualiti keluarga ini amat terhad, di mana masa ibu bapa banyak dihabiskan dalam kesesakan lalu-lintas, bekerja sambilan atau keletihan lalu menyebabkan anak-anak terabai sehingga menyumbang kepada masalah yang lain pula di dalam masyarakat, seterusnya, negara.

Alhamdulillah, nampaknya kerajaan cukup maklum dan sedar akan masalah yang membelenggu golongan ini sebagaimana terbukti dalam Bajet yang dibentangkan semalam. Antaranya, pengumuman mengenai rumah mampu milik sebanyak 123,000 unit di kawasan Sungai Buloh dan Seremban, iaitu kawasan di mana golongan ini tertumpu bagi mengelak kos sara hidup yang tinggi di bandar.

Selain itu, Skim Rumah Pertama yang sebelum ini dibuka kepada mereka yang berpendapatan bawah RM3,000 kini ditingkatkan kepada RM5,000 dengan gabungan pendapatan isi rumah di bawah RM10,000 bagi rumah di bawah harga RM400,000 juga pastinya mensasarkan kepada golongan ini.

Tidak cukup dengan itu, pengurangan cukai pendapatan sebanyak 1% bagi pendapatan RM2,500 – RM50,000 juga dilihat mampu mengurangkan beban golongan berpendapatan sederhana ini.

Perlu diingatkan bahawa golongan berpendapatan sederhana bukan sahaja melibatkan pekerja kerajaan atau kakitangan awam, tetapi juga pekerja-pekerja swasta. Seperti yang kita maklum, pekerja swasta tentunya tidak berpeluang menikmati kemudahan pinjaman perumahan sepertimana kakitangan kerajaan.

Tidak dapat dinafikan bahawa walaupun Bajet yang dibentangkan kerajaan adalah menyeluruh iaitu melibatkan golongan petani, pelajar, kakitangan kerajaan, polis, perubatan, tentera sehinggalah kepada peniaga dan korporat, tetapi ramai yang terlepas pandang akan golongan pekerja swasta. Oleh itu, pekerja swasta telah biasa merasa terpinggir dalam pengumuman Bajet oleh kerajaan.

Namun, dengan skim atau program perumahan yang dibentangkan dalam Bajet semalam, pekerja swasta kini boleh sama-sama tersenyum dan berterima kasih kepada kerajaan kerana turut berpeluang menikmatinya.

Justeru, tidak salah jika dikatakan bahawa Bajet 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri adalah bajet yang terbaik, tepat dan lengkap.

Pembangkang boleh menuduhnya sebagai Bajet Pilihanraya atau apa saja, tetapi apakah salahnya Bajet Pilihanraya sekiranya ia berasaskan kemampuan sebenar setelah diambilkira maklumat kewangan yang tepat?

Bukannya seperti Bajet Alternatif yang disediakan dengan menggunakan imaginasi semata-mata di mana hasilnya ialah bajet khayalan yang tidak masuk akal dan mampu mengbankrapkan negara.

Jadi, bukankah seratus kali lebih baik bagi rakyat untuk memilih kerajaan yang membentangkan Bajet Pilihanraya daripada memilih pembangkang yang berkhayal sambil mencanangkan Bajet Imaginasi?

Kalau tak setuju, maknanya memang korang suka kena tipu dengan 'mimpi basah' Pakatan kan?

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

81 Responses to "CILI KASI TARUK! SETUJU KE KORANG DENGAN ARTIKEL INI? MEH BACA"

  1. MEMANG TERBAIKLAH BAJET 2013 INI, INILAH BAJET YG NYATA BUKAN INDAH KHABAR DARI RUPA SEPERTI YG DIJANJIKAN OLEH PAKATAN HARAM KALAU MEREKA MENAG KONONNYA PTPTN,TOL, BLACK LIST, GAJI MINIMUM RM 4000 SEORANG DAN SEBAGAINYA, JGN PAKATAN ADIKAN RAKYAT MALAYSIA BODOH NAK MAMPUS SEBAB SIAPA YG NAK SALURKAN DUIT KALAU KERAJAAN DAH TAKDE DUIT NANTI, ANWAR NAK BAGI KE, SORRYLAH BEB CITE AJE BOLEHLAH MACAM KARTUN. KALAU RAKYAT TAK BAYAR CUKAI DAN SEGALA PAKATAN NAK MANSUHKAN DARI MANA PAKATAN NAK DAPAT DUIT UTK BERI PADA RAKYAT. TAKKAN DGN BABTUAN DARI LUAR SEPERTI YG ANWAR DAPAT DAPAT SEKARANG. MUNGKIN SEROANG BOLEHLAH ORG LUAR SALURKAN DUIT PADA ANWSR NI KALAU SELURUH RAKYAT MALAYSIA DAH TENTU BANKRAP PIHAK YG BAGI DUIT TU.

    ReplyDelete
  2. aku berterima kasih pada DS NAJIB kerana beliau memberi bajet 2013 yg sangat memuaskan hati semua pihak. inilah adalah kenyataan yg sahih yg dibuat oleh kerajaan dgn peruntukan sewajarnya, bkn janji kosong yg dijanjikan oleh pakatan kononnya air disubsidin oleh kerajaan selangor tapi sampai hari ini isu air tak hbs2 lagi so jgnlah pakatan memberi janji palsu lagi pada rakyat sekiranya janji tidak dapat ditepati oleh anwar itu. tak payah nak poyo tunjuk baik pada rakyat sedangkan anwar ini berpesta duit dgn duit rakyat. sedarlah wahai org2 yg menyokong pkr yg nyata parti menipu dan perosak minda rakyat dan peliwat yang tegar.

    ReplyDelete
  3. sedeh sangat sebab artikel cerdik ni tak sentuh pasal pertambahan hutang kerajaan...bagi itu bagi ini dengan berhutang siapa pun boleh cakap kencang. kasihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei pukinak yg ko nak over sgt sedih ni kenapa pm ada mintak bpk tiri laki mak ko tlg byr kan hutang dia ke?? Bila tak bg kata mcm2 bila dah bg lg nk byk bunyi plak....ni lah manusia jenis tak reti bersyukur.. Anwar main jubor ko tak nampak plak ye.... Babi ko mai aq jentik telur mak ko...

      Delete
    2. Kalau government buat ko pikir hutang tapi kalau ko punya budget x masuk akal tu x pulak nak pikir hutang. Nila mentality golongan minority

      Delete
    3. Esok kalau nuar jd pm..lagi hancur sbab banyak utang ngn org yahudi..ko sendri pikirlh..stupid dam2..

      Delete
    4. Oi mangkuk org yg ckp kencang mcm ko nilh bodoh tak boleh di selamatkan..

      Delete
  4. Kalu kita menang saya kenal lge isu kampung Buah Pala. ....bla...bla...bla.... Boleh belah. ..jet kawan saya sewa.....hidup hidup penyokong pr kena TIPU.Oleh Pak sheikh non al juburi.pundikuty.

    ReplyDelete
  5. aku respectlah kat ds Najib dgn bajet 2013 yg sungguh memuaskan hati rakyat jelata semua. inilah yg dikatan PM yg berjiwa rakyat bkn senang nak dapat PM mcm ni berkali2. aku berdoa semoga DS Najib menang dlm pru 13 yg akan datang kerana byk lagi kebaikan yg dapat beliau beri pada kita semua.

    ReplyDelete
  6. WOI ANON 2.36 ADA KE DS NAJIB MINTAK BAPAK KAU BAYAR HUTANG KERAJAAN. YG KAU NAK SUSAH HATI KENAPA? KAU INGAT KERAJAAN KITA MISKIN SANGAT KE? CE CITE SIKIT KAT AKU.

    ReplyDelete
  7. Terbaek la DS najib... Demi rakyat utk rakyat.. Pakatan babi.. Ko ada??

    ReplyDelete
  8. Babi babi pakatan dah panas punggung.. Tambah2 anwar brahim tue....

    ReplyDelete
  9. memang bagus bajet 2013. aku rasa blm pernah ada bajet yg bagus seperti ini kerana memberi semua lapisan rakyat merasa kesenangan namun masih ada pihak yg haram jadah tapi kesenangan yg diberi kerajaan mereka ambik dan kemudian mereka hina dan caci kerajaan kononnya kerajaan tak adil dgn rakyat. di sini siapa yg tak betul sebenarnya.

    ReplyDelete
  10. DS NAJIB TANIAH KERANA SLOGAN YG DIBUAT JANJI DITEPATI DAN RAKYAT DIDAHULUKAN TELAH DS NAJIB TUNAIKAN. AKU SOKONG PM SELAMA-LAMANYA. HIDUP NAJIB......... MAMPUS ANWAR........ HIDUP NAJIB........ MATI ANWAR........... HIDUP NAJIB ...... TAUBATLAH KAU ANWAR ATAS NAMA ISLAM........... HIDUP NAJIB...... INSAFLAH KAU ANWAR SEBELUM TERLAMBAT.......

    ReplyDelete
  11. padan muka kau anwar dah pasti kau akan kalah dalam pru 13 nanti kerana rakyat bukan bodoh lagi dan senang diperbodohkan lagi.

    ReplyDelete
  12. ha...ha...ha... satu tamparan yg kuat bagi pakatan lepas bajet 2013 ni dibentangkan......

    ReplyDelete
  13. Bukan mudah nak jadi macam PM kita ni. hati beliau sentiasa fikir yg terbaik utk rakyat.

    ReplyDelete
  14. Bangang punya peyokong lembu ni semua mana yang bagus nya nak beli lalang nak bagi lembu makan pun takda bajet kesian kat species umnoporno dah tentu puki bedah yang tersohor kebahlolan terlampau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi babi bangsat.. Cuba ko cite kat aq apa yg cuba ko nak sampaikan ni.. Takat maki2 x de point... Baik x yah tulis... Nak muntah aq tgk... Aq tau la pukimak haram jadah babi mcm ko ni dibayar utk komen tp berisi lah sikit.. Ko faham x pukimak???

      Delete
    2. Apa ko sakit hati sangat ngn lembu..lembu tak usik telor ko tau..badjet 2013 baik untuk rakyat..tulah byk minum air kencing al jubo..kn dh bodoh...

      Delete
  15. bukak senag seorang pemimpin hendak membentang bajet memjelang tiba setiap tahun banyak yang kerajaan harus difikirkan dalam setiap golongan masyrakat yang sedia ada kerajaan tidak boleh sesukahati membuat keputusan sendiri setia yang dilakukan mereka akan memkaji semula yang tidak akan membeban kan rakyat yang sedia ada. ..

    ReplyDelete
  16. Kan bagus klu ada ramai pemimpin yg berfikir utk rakyat mcm DS Njib nie... Kebanyakkan pemimpin yg ada skang nie pentingkan isi dlm perut dulu lepas tu keturunan dia cth kalid gagap tue... Barua pakatan pun sama gak.. Selagi boleh kaut, diorang nie akan kaut sampai habis .. Kesian aq thk bangsa melayu kat penang tu... Apalah nasib melayu utk masa akan dtg????

    ReplyDelete
  17. Pakatan dah takde modal nak spin...

    Kita doa je la dijauhkan azab Allah yg dtg dlm bentuk terkunci mati pendengaran, dibutakan mata hati, mcm yg jadi pada diorg skrg ni..

    ReplyDelete
  18. aq sngt kagum dengan bajet 2013 ni,bajet ni bukan sekadar membantu golongan tertentu je tp ianya membantu semua golongan.
    semua golongan mendapat keuntungan dari bajet ni,tiada yg dipinggir.
    aqnmmg sngt puas hati dengan bajet ni,mmg janji ditepati.
    kepada yg masih x puas hati dengan bajet ni aq tau kenapa,mereka ni telah diselebungi dengan janji2 manis anuwar peliwat tu.
    mereka terlalu yakin bahawa anuwar mampu membuat dengan lebih baik dari najib,sekadar janji semua org boleh buat tp untuk tunaikannya bkn semua mampu buat.
    anuwar hanya pandai berjanji dan tidak reti menunaikan,najib pandai berjanji dan pandai menunaikan.
    dasar peliwat sial yg jalang,peliwat yahudi yg lahanat

    ReplyDelete
  19. wah memang terbaik la pemimpin kita...dia tak cakap kosong macam pakatan haram jadah..habiskan duit rakyat...gua memang bangga la dengan pemimpin kita DS NAJIB...beliua tak lepaskan satu gologan pow dari bajet beliau...beliau betul2 memikirkan rakyatnya dari golongan pelajar hingga la golongan swasta...tambah2 lagi kepada pelajar..banyk yang diringan kan beban...maka wajib la semua pelajar berterima kasih pada pemimpin kita...

    ReplyDelete
  20. mmg bguslah dn terbaik btl apa yg DS Najib buat nie...
    beliau mmg sntsa fikirkn psl rkyt..pemimpin mcm nielah yg rkyt perlukan..
    bkn mcm si pembangkang2 bodoh semua u tau ckp je lbh tp haprak apa pun tak dek..

    ReplyDelete
  21. mmg bguslah dn terbaik btl apa yg DS Najib buat nie...
    beliau mmg sntsa fikirkn psl rkyt..pemimpin mcm nielah yg rkyt perlukan..
    bkn mcm si pembangkang2 bodoh semua u tau ckp je lbh tp haprak apa pun tak dek..

    ReplyDelete
  22. terbaiklah DS Najib terhadap bajet 2013 yg berikan...mmg beliau layak digelar pemimpin disebabkan sikap beliau yg sllu mengambil berat dn sntsa pkr psl rkyt... mmg btl slogannya rakyat didahulukan...

    ReplyDelete
  23. Baguskan pemimpin kita ni btl2 berjiwa rakyat... Dia btl2 tlg kat semua org kan.. Puas hati sgt

    ReplyDelete
  24. Aku harap2 sgt biar bn lah menang pru13 ni terjamin masa depan rakyat.. Tgk lah bajet kali ni byk btk kerajaan tlg rakyat kan...

    ReplyDelete
  25. Datuk sri najib mmg terbaik lah... Beliau btl2 pemimpin berjiwa rakyat... Bkn mcm anwar kaki jibor tu ada duit semua pakai utk diri sendiri je...

    ReplyDelete
  26. Yang tak suka penyokong pembangkang, cakap pandai dan tak tahu malu, dapat faedah pun tak sedar diri.

    ReplyDelete
  27. puak2 pembangkang ni komplen je tau.. tapi bila nak ambik duit yg kerajaan bagi, muka2 pembangkang ni la yg awal2 subuh dah tercegat depan meja, dgn muka tebalnya mcm kulit b$%&* terhegeh2 usung borang, dah dapat duit terus kata kerajaan zalimlah, duit haramlah..

    hampehh PR..

    ReplyDelete
  28. anon 2:36pm. tolong bagi contoh kerajaan mana yg tidak berhutang? isunya apa, hutang kerajaan ke kemakmuran rakyat? sebenarnya apa yg ko tak puas hati. sebab majoriti rakyat dpt manfaat dari bajet kali ini barangkali! hutang kerajaan, biarlah kerajaan yg akan uruskan. lagipun ayah ko tak perlu bayarkan hutang kerajaan tu...sedih konon!!!!

    ReplyDelete
  29. tq ds najib bagi bonus terbyk rasanye dlm sejarah 1 1/2 bln gaji. didoakan ds najib kekal memerintah putrajaya slps pru13 nnt. tkasih krn memanjangkan rezki Allah swt, insha Allah ramai yg doakan kesjahtraan ds najib, tmasuk bkl2 hj 1433h thn ni..amin

    ReplyDelete
  30. anon2.36... aku rasa bajet pr lg byk nak tambah utang.. smuanya nak dibagi free. nak hapus ptptn la. mana anu war dpt duit tu.. sembang mcm izzah ja hg ni

    ReplyDelete
  31. budget ini kali ada untung, mashhhuuuukk.

    ReplyDelete
  32. ha memang betul kata rakan-rakan diatas...
    bajet 2013 memang bajet yang agak terbaik la..
    golongan-golongan berpendapatan rendah diberikan peluang dan maanfaat yang sangat berbaloi...
    beginilah caranya memerintah negara...
    bukan seperti sesetengah pihak seperti pembangkang yang hanya menberikan janji-janji palsu...
    banyak contohnya yang boleh dilihat...

    ReplyDelete
  33. macam nie lah pemimpin yang bertanggungjawab dan berjiwa rakyat.,bukan macam anuar and the gang tahu nak sapu duit rakyat je..sebut nama die je pun rasa macam bala je..hai bala bala

    ReplyDelete
  34. kak bedah napa ko suka sgt nk jentik telur org...kecian laki ko kan mesti telur die dh kecut sbb kena jentik hari2 dgn ko kn....apa kata kau mai sini aku kangkang kan ko jentik biji ko tgk ape ko rasa

    ReplyDelete
  35. oit anon 10.57 aq ada jentik puki mak ko ke bebi yg ko nk jentik nama aq ni kenapa???ke ko nak rasa kena jentik telur dgn aq ha babi

    ReplyDelete
  36. alah.. budget bayangan dia pun kalo dikaji... budget defisit...perbelanjaan melebihi pendapatan.......bijak sangat lah tu....anak buah aku yang kecik pun pandai tanya...pakcik.. macam mana diaorang boleh belanja lebih?...yang lebih tu agak - agak kuar dari poket dia ke?...hampeh...

    ReplyDelete
  37. MIRA EDORA
    puki ko tak sedap lah, sbb ada campur DNA babi. Sentiasa mengeluarkan keputihan yg berbau busuk (mcm belacan reput). tak mcm puki neelofa yg harum tu (walau ada bau masam2 sikit). Aku cinta puki neelofa.

    ReplyDelete
  38. yahooooooooooooooooooo bonus 1 1/2 bulan gaji!!!!!!!!!!! malangnya aku bukan keje gomen huhu

    ReplyDelete
  39. kalau pembangkang nak menang,BOLEH....dia mesti lawan apa yg najib buat.
    kalau najib bagi rm500 dia meti bagi rm600.begitu lah seterusnya.

    Bagi dulu sebelum pru 13...bukan cakap.."HARI INI KITA MENANG,BESOK PAGI KITA BAGI"....oh NO..NO..NO

    ReplyDelete
  40. 1Malaysia..... 1 puki neelofa

    hari ini kita menang, besok kita berikan puki neelofa

    ReplyDelete
  41. Oit pukimak punya noo sapa suruh KO JGN KEJA DGN kerajaan sial....tu lah tau nak menyibuk je sbb tu bodoh tahap qaban babi anjing ko ni mai sini aq bg ko bonus leih ckit dr org lain mai aq jentik telur ko 150 kali

    ReplyDelete
  42. apla lah bagang sg ko ni anon 10.46 klu ko nak puki neelofa komg lah mintak kat dia yg ko duk melalak kat sini je kenapa sial....ko tak tau malu ke bodoh

    ReplyDelete
  43. Bajet 2013 sgt bgus....kerajaan tgh meningkatkan keprestrasian nya!
    teruskan dgn usaha anda dan perbaiki smuanya thn demi thn

    ReplyDelete
  44. Ramai org jeles dgn umno sbb umno selalu bt yg terbaik utk rakyat kan

    ReplyDelete
  45. Tp org yg jelez tu bkn org lain org2 pkr n pas n dap....padahal drg pun ambik jugak apa yg kerajaan bagi tu no satu muka drg lah terpacak kat mana2 tempat yg bg duit tu

    ReplyDelete
  46. Budget 2013 terbaek!!
    keep it up UMNO!

    ReplyDelete
  47. Budget 2013 memang ada banyak pembaharuan dengan macam2 inisiatif dan tidak dapat dinafikan budget ini adalah budget pilihanraya sesuai dengan tema janji ditepati.Sebenarnya budget 2013 meletakkan Malaysia dalam ciri2 Euro Crash dengan perbelanjaan yang tinggi dan hasil negara yang berkurangan disebabkan turunnya harga CPO dan petroliam mentah.Aku tahu budget ini menggembirakan sesetengah pihak seperti kakitangan kerajaan tetapi jangan lupa terdapat banyak golongan rakyat yang masih merintih dinegara sendiri.

    ReplyDelete
  48. mmg mengeletar la PR lps tgk budget nie!!!
    hahaha so skrng konfident nk mng PR13?

    ReplyDelete
  49. Penyokong pakatan haram mmg tarak otak..banding la bajet bn dengan china doll punya. Jauh beb. Hang janji bulan bintang..tunai tidak. Isu air percuma d selangor pun x settle.. Pegi mampus la puak puak haram ni. Cina rasict balik cina..puak pas pi toubat. Pkr pi sondol lagi mana mana pondan yg ada. Bn still the best..muaahaaa. Pastikan umno terus berkuasa demi orang melayu.

    ReplyDelete
  50. Depa puak pr ni sembang kain terangkat. Bagi sapu..dia dulu naik pentas ambik duit. Terutama yg pakai ketayap putih..

    ReplyDelete
  51. Anon 2.36PM

    kalau aku kata kau bodoh mesti marah, memang bodoh pun. pinjaman luar negara hanyalah untuk projek-projek seperti tali air pesawah, jambatan, dan semua projek mega untuk negara. nak pinjam untuk bagi BRIM PRIM, jenis pemberian tunai semua ni tidak akan dapat dari luar negara. itulah ketua umum kau tu baghal ekonomikau semua lagilah baghal.

    ReplyDelete
  52. - Setuju memang belanjawan pilihanraya dan belanjawan yang bagus bersesuaian dengan keadaan sekarang. Ada yang mengalami kesukaran sedikit mendapat kelegaan.

    - hampir semua golongan merasai faedah dan boleh dikatakan menyeluruh.

    Tetapi

    diharapkan belajawan yang tahun mendatang jangan lagi macam ni sebab rakyat nanti naik lemak dan timbul budaya mengugut kerajaan atas kuasa undi. Rakyat seharusnya dengan kemudahan-kemudahan yang di sediakan dengan baiknya oleh kerajaan sekarang untuk berusaha untuk memperbaiki diri, keluarga dan masyarakat kalau boleh sampai kerajaan tak perlu bagi bantuan pun. Kalau boleh berusahalah sekelian sampai kita tak perlu BR1M lagi. Ketepikan hasrat-hasrat MEREKA-MEREKA yang suka menghasut untuk merosakkan negara sampai kita hendak maju ke hadapan pun susah. (seperti kes lynas, Vale di Perak dan Penggerang) Insyallah.

    - Rakyat kalau diteruskan sikap macam ni yang senantiasa tertunggu-tunggu buah di gugurkan menyukarkan usaha Malaysia untuk mencapai taraf negara maju. Surplus-surplus kewangan kita seharusnya di tumpukan ke RnD misalnya dan lain lain seperti pendidikan kelas tertinggi, pelaburan jangka panjang dan infrastruktur, aktiviti kemanusia dan keagamaan seperti di Palestine, pemulihan alam sekitar etc. Yang penting lagi pelaburann pendidikan sosial dan agama kerana mentaliti kita masih di tahap dunia ketiga. Contoh mentaliti kelas ketiga- Berniaga tanpa permit di atas bahu jalan di sekitar masjid di hari Jumaat menjual ubat kuat lelaki yang di haramkan juga kandunganya. (secara agamanya dan moralnya dan undang-undangnya jelas haram)

    Rakyat harus sedar belanjawan yang sebagus ini dalam keadaan sekarang hendaklah dielakkan di masa akan datang sebab kita haruslah menguatkan azam kita untuk mencapai ke arah negara maju. Janganlah suka menyusahkan kerajaan yang kita sendiri pilih dan membantutkan usaha kita untuk maju kehadapan.

    ReplyDelete
  53. "bebo said...
    apla lah bagang sg ko ni anon 10.46 klu ko nak puki neelofa komg lah mintak kat dia yg ko duk melalak kat sini je kenapa sial....ko tak tau malu ke bodoh
    October 1, 2012 11:18 AM"

    Hahahaha,bebo, I can't stop laughing reading this.Ahahahaha,how a sex maniac can stray around here :D

    ReplyDelete
  54. http://gigitankerengga.blogspot.com/2012/10/terbongkar-warga-asing-boleh-dapat.html\

    &Ya ini memeng bener ternyata ya baha3wa partai setan melayu kasi kartu pengenalan diri sama warga indo ya untuk memvoting partai setan melayu dalam Pemilu ke 13 nanti, oppo to ya , setan melayu tega kasi Kartu itu demi uang ya. Emang goblok ato bodo ya ini setan melayu gak ada harga diri.

    ReplyDelete
  55. itu nama dia bujet goblok ya itu , gak ada apa apa yang bisa bikin warga malay senagng ya , cuman bisa kasi gula gula ajaya , memeng itu buyjet tergoblok ya oleh pak najib ketimbang itu bujet partai oposisi emang baguz banget kerna mau kasi turun itu mobil potong saga sama kancil yang saya kira suku melayu aja yang suka pake angd juga bujet oposisi mau hapuskan itu tol highway, memang bodo suku malay gak mau ato suka sama itu bujet pak Anwar ya. kasian ya , uang itu nanti mau dikasi sama kroni pak najib .

    ReplyDelete
  56. Anon 11:18 AM
    salam jari tengah buat kau. Ko pun nak puki neelofa jugak kerr? Jgn malu bro, akui saja. Kalo neelofa tak bagi puki dai kat ko....ada alternatif lain:

    selitkan ibu jari d antara jari telunjuk & jari tengah...kemudian ko hisaplah puas2...bayangkan ko tgh menhisap kelentit sexy neelofa

    ReplyDelete
  57. http://karatijau.blogspot.com/2012/09/akhirnya-mamat-nii-akui-umno-nak-hancurr.html

    menurut teman saya di propinsi selangor partai setan melayu emeng nya mau hancur ya. Ini bukti dia ya. gak ada nyawa kagi itu partai setan menurut itu bapak ezam yang yang kata dia suka bapak najib.

    ReplyDelete
  58. http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2012/10/najib-hanya-berani-tunjuk-lagak-di.html


    Saya mau ngakaaaakk ketawa sampe pingsan ya kerna suku setan melayu punya presiden gak punya telur ya, kasian ya Bapak Najib gak ada keberanian ya mau hujat sama Bapak Anwar, emang ya bodo ini presiden malay. kalo dia bisa hujat sama bapak Anwar itu petanda dia dunia mau kiamat ya.

    ReplyDelete
  59. http://bloglistpolitik.blogspot.com/2012/10/rm4-juta-untuk-majlis-perkahwinan-anak.html

    liat ini bukti kata ku itu bahawa petinggi setan melayu bisa maling uang rakyat malay begitu buanyak sekali ya ketimbang folower bodo setan melayu mahu makan satu kali juga gak ada uang. kasian ya setan melayu gak punya harga diri ya. jangan marah ya pakcik.

    ReplyDelete
  60. kerajaan janji,kerajaan bagi..!!kerajaan janji benda yang mampu dan boleh disediakan utk rakyat malah glongan belia trut terkena tempias bajet 2013..bajet 2013 merangkumi semua pnyelesaian kpd permasalahan dan beban rakyat..sdr lah wahai rakyat malaysia kan kemewahan yang kerajaan sekarang ni sediakan,ssnghnya kita rakyat malaysia amat beruntung..

    bab pembangkag pula,mereka kata bajet ni bajet plihanraya??apa ke bangang nye diorng ni,bkn kah bajet mesti dibentangkan setiap tahun,klau xbntang mna kita nak tahu hala tuju perbelanjaan negara kita..alah,pembangkang dulu janji air percuma kat selangor masa PRU apa kesudahnnya??ad masalh tu selesai,hampir 75% jnji pembgkang masa PRU lepas tidak ditunaikan..so??pembangkang saja jer buat isu ni sebab mereka xnak mengakui kebijakan kerajaan BN menangani masalah rakyat..!!

    ReplyDelete
  61. http://yongsukakuning.blogspot.com/2012/09/gempar-5-7-juta-pemilih-duduk-dalam.html


    yo oppo to ya, apa lagi ya mahu dihujat oleh setan melayu ya kalo baca fakta ine ya. kapan kalian mau insaf ya kerna sering dibohongi ole petinggi kalian itu. Memang dasar suku setan melayu gak ada harga diri kayak tahi anjing aja ya.

    ReplyDelete
  62. Bagi gua...Apa yang kerajaan bagi skrg mungkin tidak akan dirasai oleh RAKYAT jika BN masih kuat....Umur gua bari 56 tahunn....Apa yang karajaaan bagi gua SAPU beb...UNDI tobat lahumm gua tak undi BN....BESYUKUR tak semestinya dengan undi BN....ada gua kisahhhh....

    ReplyDelete
  63. http://greenboc.blogspot.com/2012/10/live-terbukti-najib-pengecut-bacul.html


    dasar pengecut ya lo punya presiden malay gak berani ya hujat sama bapak anwar itu. Di mana sih lo punya telur , kasi aja sama setan ya.

    Saya mohon maaf ya pada pak najib kerna bahasa saya gak enak di denger ya.

    ReplyDelete
  64. http://feedproxy.google.com/~r/addin77/~3/PIw-NcDHKBg/hutang-ptptn-di-kejar-hutang-kondo.html


    ngakaaaaakkkk lagi saya kerna kegoblokan ato kebodoan setan melayu brengsek.....

    ReplyDelete
  65. Sial punya indon koa tak respek pm malaysia ko tak layak duk malaysia tau sial....ko bwk anwar blk negara ko sekali

    ReplyDelete
  66. wakaka... ada indonsial jadi2an spesis mak lampir disini...

    waduh.. heran bangat kenapa indonsial sekor ni mau ambil berat pasal negara ini..??
    lu ada apa kena mengena, ribut2 dengan negara ini dong..ki
    lebih baik lu ketuk kepala bapak presiden indon tu tanya sama dia kenapa ada ramai pendatang haram indon disini, merempat mintak kerja/makan.. disana indonsial pun rakyat merempat, tidak ada rumah/kerja/makan..
    kan lebih baik lu baling kasut ke muka bapak presiden indon tu, tanya dia kenapa tak bagi kerja/uwang pada rakyat sendiri

    atau lu sebenarnya indon dari PR.. mau jadi halimunan menyamar jadi indon, indonsial.. wakaka.. lu memang bodoh lah indon kantoi..

    ReplyDelete
  67. Tu lah indin pr pun lembu mcm pr jugak

    ReplyDelete
  68. Jamgka Hidup UMNO 3-6 bulan menurut Dr Rakyat

    ReplyDelete
  69. Jangka hidup Pakatan Haram lagi 1 bulan je..

    ReplyDelete
  70. Bajet yang terbaik...DS Najib perinhatin terhadap rakyatnya sentiasa menjaga kebajikan rakyatnya.bertepatan dengan janji kerajaan janji ditepati..tapi PAKATAN menunjukkan kebodohannya dan kemaluan membentangkan bajet bodoh..bajet kosong yang diketua oleh aljuburi..tanpa rasa malu walau belum memerintah negara..bodoh-bodoh itulah PAKATAN

    ReplyDelete
  71. mira edora / usin;

    kalau kerajaan berhutang, kita jugaklah yang kena bayar dalam bentuk cukai dan lain-lain.

    kerajaan mana ada income, cuma uruskan dana dan hasil negara ja.

    tak belajar inilah jadinya...habis korang ingat siapa bayar hutang kerajaan? kerajaan ayah pin?

    kita-kita semua ni lah mangkok oii..

    greece tu, yang berhutang kerjaan dialah, yang merempat akhirnya rakyat macam aku dengan hang pa lah oii...apasal bengap sangat?

    ANON 236

    ReplyDelete
  72. ANON 236 SEDAP MULUT MAK BAPAK KAU JE NAK KUTOK AKU YANG BUKAN-BUKAN YA KALAU AKU TAK BELAJAR KAU TU LAGI BODOH NAK MAMPUS TAK KIRALAH KITA BAYAR KE YANG PENTING AKU DAN KAU DAN KETURUNAN KAU TETAP DUDUK DI NEGARA AMAM DAN DAMAI..

    ReplyDelete
  73. ANON 6.18 KAU NI CAKAP JAGALAH MULUT SIKIT KAU PERNAH RASA KE PUKI AKU NI, SORRYLAH BEB DARI AKU BAGI PUKI AKU KAT KAU BAIK AKU KASI KAT LAKI AKU. DAH TENTU BUTOH KAU NI ADA KURAP N BERBAU BUSUK, JGN HARAP NEOLOFA NAK PANDANG MUKA KAU TULAH. AKU MEMANG TAK NAK MAKI KAU TAPI KAU DAH BUAT AKU PANAS BEB SEBAB TU AKU NAIK MARAH NI, KENAPA KAU NAK KIRA PUKI ORG BAIK CKP BENDA YG BERFAEDAH SIKIT NI MCM ORG TAK SIUMAN JE............

    ReplyDelete
  74. 1. kerajaan pkr takut berhutang,takut tak boleh bayar...jadi tak adalah pembangunan

    2.kerajaan pkr jimat duit...dapat duit cukai, simpan di bank dan tak mahu belanja untuk rakyat sehingga sampah berlambak, masalah air tak seaesai sebab takut keluar duit. harta yg ada di jual, kemudian beritahu rakyat reserve kerajaan melambung kununnya kerajaan pandai mengurus

    3. kerajaan pkr nak hapuskan tol...mana kerajaan pkr ada duit nak bayar berbilion rgt nak ambil alik konsesi tol.sykt konsesi masih berhutang dgn babk berbilion rgt. siapa nak tanggung.

    4. kerajaan pkr nak hapus ptptn konon....alamat anak2 kita tak dapat masuk ipta dan ipts akan datang sebab duit dah habis.

    5. rumusannya ...kerajaan pkr auta dan berhayal semata-mata

    ReplyDelete
  75. mira edora;

    indonesia ngn thailand tu aman damai jugak, tapi melarat.

    mira edora nak malaysia jadi indonesia ke, hancur sebab rasuah?

    ANON 2:36

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!