CILI KASI TARUK! MAHASISWA SELURUH NEGARA MENOLAK POLITIK KOTOR PAKATAN! INI BUKTINYA

"Politik demonstrasi dan percubaan membawa agenda luar ke dalam kampus ditolak, terutamanya agenda pembangkang, sebab itu kita lihat kumpulan Aspirasi Mahasiswa menang di banyak universiti," kata Arif Haikal Roslan, (gambar kiri) pelajar tahun empat jurusan Pengajian Antarabangsa dan Strategik Universiti Malaya.

Bagi beliau, kemenangan 2/3 Aspirasi Mahasiswa dalam pilihanraya kampus seluruh negara ini juga satu endorsement terhadap pelan-pelan tranformasi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Sebahagian besar mahasiswa melihat kepimpinan Datuk Seri Najib membawa perubahan yang diharapkan terutama dengan program seperti ETP, Model Ekonomi Baru dan banyak lagi bakal memberi satu lonjakan kepada negara, keputusan ini satu rangsangan kepada kepimpinan beliau bahawa mahasiswa menyokong usaha-usaha beliau,"ujar beliau.

Menurutnya di UM, kempen bertemakan diplomasi vs demonstrasi berjaya menarik sokongan dari pelajar-pelajar universiti tersebut.

"Ramai yang rasional, mereka melihat bahawa demonstrasi keterlaluan tidak membawa manafaat, bukan kita menolak demonstrasi tetapi kalau benda yang boleh selesai melalui rundingan mengapa hendak berdemo, kenapa hendak berkonfrantasi?" soalnya.

Bagi pelajar tahun akhir Pengajian Sumber Manusia UUM, Ilham Jamil Khir (gambar kanan), kemenangan Aspirasi Mahasiswa juga berkait rapat dengan kejayaan jentera kempen yang tersusun dan penguasaan alam siber.

"Saya melihat tahun ini, kempen melalui twitter, facebook dan blog rancak sekali, bagi kami yang jauh dari Lembah Klang, satu-satunya media penghubung adalah media sosial.

"Ramai mahasiswa menggunakan media sosial, mereka mempunyai akuan twitter, facebook, baca blog jadi apabila isu-isu tertentu cuba disensasikan, mahasiswa merujuk kawan-kawan media sosial mereka, dari maklum balas itulah mereka membentuk persepsi samada menyokong atau menolak isu-isu terbabit,"katanya.

Beliau memberikan contoh isu menghapuskan PTPTN yang cuba dibawa oleh mahasiswa pro pembangkang gagal menarik minat majoriti mahasiswa kerana fakta-fakta yang dibentangkan kerajaan dan disebarkan melalui media baru.

 
"Kami rujuk penjelasan pihak PTPTN, kami baca komen kawan-kawan mengenai isu itu dan membuat kesimpulan, jika PTPTN dihapuskan, peluang sebahagian besar orang muda masuk ke universiti bakal terjejas, kami menolaknya,"ujar beliau.

Sebelum ini sekumpulan belasan orang mahasiswa pro pembangkang berkhemah berhati-hati di Dataran Merdeka kononnya bagi memperjuangkan penghapusan PTPTN yang didakwa membebankan mahasiswa.

Berikutan itu, berbagai langkah telah diambil bagi menjelaskan hakikat sebenar mengenai pinjaman tersebut dan bagaimana pembangkang hanya mempergunakan agen-agen mereka dikalangan mahasiswa bagi tujuan politik semata-mata.

Kejayaan besar Aspirasi Mahasiswa dalam pilihanraya kampus ini bagaimanapun belum mengambil kira keputusan dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang terpaksa mengadakan pilihanraya semula berikutan masalah teknikal dengan sistem e-voting mereka.

Aspirasi Mahasiswa menguasai UPM, UUM, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI); Universiti Malaysia Pahang (UMP); Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).

Di UPM, Aspirasi Mahasiwa yang juga dikenali sebagai Pro-Aspirasi memenangi 39 daripada 47 kerusi yang dipertandingkan sementara Pro-Mahasiswa memperoleh tujuh kerusi.

Calon Pro-Aspirasi turut menyapu bersih sebanyak 34 daripada 36 keruasi di UUM, 18 daripada 20 kerusi di UMT, 22 daripada 24 kerusi di UMP dan menang kesemua kerusi di UPNM.

Di UM, yang merupakan universiti tertua dan sekian lama dikenali sebagai 'lubuk pembangkang' kumpulan Aspirasi Mahasiswa yang menggunakan nama Pengerak Mahasiswa telah memberi tentangan yang sengit kepada pencabar mereka Pro M.

Kejayaan utama Pengerak Mahasiswa UM adalah dengan pertambahan kerusi sebanyak enam menjadikan 19 berbanding 13 dalam pilihanraya kampus tahun lepas.

 


Kemenangan besar kumpulan mahasiswa yang memperjuangankan suara mahasiswa atau lebih dikenali dengan Aspirasi Mahasiswa menjadi bukti bahawa golongan muda dan terpelajar di negara ini menolak politik konfrantasi yang cuba diperkenalkan oleh pemimpin pembangkang melalui agen-agen mereka di universiti.

Aspirasi Mahasiswa menang di 17 dari 19 universiti awam seluruh negara, atau dari 567 kerusi yang dipertandingkan, Aspirasi Mahasiswa menguasai 493 kerusi (86.94 peratus) manakala kumpulan pro-Mahasiswa yang sering dikaitkan dengan agenda pembangkang menguasai 73 kerusi (12.87 peratus) manakala 1.94 peratus lagi calon bebas.

Ini bermakna untuk pilihanraya kampus sesi 2012/2013 Aspirasi Mahasiswa berjaya memenangi majoriti 2/3 dari keseluruhan universiti awam seluruh negara.

Bagi yang mengikuti dengan dekat pilihanraya kampus ini, kemenangan Aspirasi Mahasiswa dalam pemilihan kali ini menjadi bukti politik konfrantasi yang diamalkan oleh mahasiswa pro pembangkang ditolak majoriti pelajar.


Pro M yang hanya menang 20 kerusi berbanding 26 tahun lepas manakala dua lagi kerusi dimenangi calon bebas yang dipercayai cenderung menyokong Aspirasi Mahasiswa.

Selain itu, calon-calon Aspirasi Mahasiswa UM juga mewakili berbagai kaum yang mengambarkan kejayaan konsep 1Malaysia di universiti tersebut.

Keputusan lain di Universiti Malaysia Sabah (UMS), Aspirasi Mahasiswa menang keseluruhan 38 kerusi yang dipertandingkan, Universiti Malaysia Kelantan (UMK) menang 10 daripada 14 kerusi, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menang 32 daripada 36 kerusi.

Di Universiti Sains Malaysia Aspirasi Mahasiswa menang 37 kerusi, Pro-M menang 7 dari 44 kerusi yang dipertandingkan.

Di UKM, satu lagi lubuk pro-M, mereka menang dengan 19 kerusi berbanding Aspirasi Mahasiswa 10 kerusi. Untuk rekod di UKM, calon Pro-M menang 7 kerusi tanpa bertanding, kerana 'kegagalan' Aspirasi Mahasiswa meletakkan calon.

Khamis lalu, dalam pemilihan di lima buah universiti, Aspirasi Mahasiswa turut mencatat kemenangan besar menewaskan Pro-M.

Lima universiti itu ialah Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM). Aspirasi Mahasiswa menang kesemua kerusi di UiTM (50 kerusi), UniMAP (31), UTeM (28) dan UniSZA (24).

Sementara di UTHM, Aspirasi Mahasiswa telah memenangi 25 daripada 27 buah kerusi yang dipertandingkan.-26/9/2012

Sumber: Agenda Daily

24 Responses to "CILI KASI TARUK! MAHASISWA SELURUH NEGARA MENOLAK POLITIK KOTOR PAKATAN! INI BUKTINYA"

  1. welcome Aspirasi!!! bubbye Pro Mahasiswa :P

    ReplyDelete
  2. seluruh negara? ka ka ka UMNO menipu lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KESIAN BETUL DGN PENCACAI ATAS NI. HOI MAT HANG TAK PI SEKOKAH KA. TAK TAU BACA KA.

      Delete
  3. mcm babi gampang la pAKATAN nie.. diorang x fikir ke dgn mempengaruhi muda-mudi kat universiti tu dgn dakyah politik yg mcm babi akan menjejaskan prestasi akdemik diorang utk masa depan,, klu dah musnah masa depan mcm mana nak jd pengganti kita suatu hari nnt???? itulah akal pendek babi [pembangkang yg sanggup bt apa saja utk memerintah negara termasuklah mempergunakan muda mudi yg baru boleh berfikir secara matang

    ReplyDelete
  4. semua babi2 pembangkang dah x de cara lain ke selain gunakan siswi utk kepentingan perbadi diorang tu.....

    ReplyDelete
  5. nak aq jentik telur babi2 pendokong dakyah sesat politik pembangkang kat universiti dulu kot baru diorang sedar.........

    ReplyDelete
  6. Keputusan pilihanraya kampus Universiti Sains Malaysia (USM) menjadi perhatian ramai apabila pihak pembangkang melalui laman web rasmi mereka mendakwa mereka menang dalam pilihanraya di USM.

    Hakikat sebenar yang berlaku ialah mereka hanya mampu menguasai 16 kerusi sahaja daripada 37 kerusi yang di pertandingkan.

    Untuk kerusi Pusat Pengajian Farmasi yang dimenangi tanpa bertanding merupakan kerusi bebas yang tidak menyebelahi mana-mana pihak kerana beliau merupakan calon tunggal Dekan Pusat Pengajian berkenaan.

    Pihak pembangkang mendakwa UMNO terlibat secara langsung dalam pilihanraya kampus USM untuk menutup malu kekalahan mereka dengan menuduh golongan 'PERUBAHAN' sebagai pro-kerajaan.

    ReplyDelete
  7. syabas pro-aspirasi...satu endorsement kepada kerajaan dan rakyat yg cintakan keamanan. halang fuckatan berkuasa kerana jika berkuasa, anda mungkin tidak tahu apa akan terjadi..lihat unisel dan lain-lain kolej yg di bawah tapak kaki mereka.

    ReplyDelete
  8. Pakatan Babi sial haram jadah pukimak.. sanggup guna cara kotor dan rosakkan masa depan org lain demi kepentingan politik yg x seberapa

    ReplyDelete
  9. Dengan menggunakan taktik baling batu sembunyi tangan, pembangkang kononnya menafikan pula mereka terbabit membakar perasaan dan mengapi-apikan jiwa anak muda.

    Apabila keadaan sudah berada di luar kawalan dan golongan muda melakukan perkara yang melampaui batas, pembangkang mengatakan golongan itu hanya mahu meluahkan perasaan mereka terhadap sesuatu isu.

    Hakikatnya pembangkang dilihat sebagai amat tidak bertanggungjawab dan tidak langsung mempunyai pertimbangan moral apabila tergamak memperalatkan golongan muda dan remaja untuk tujuan politik kotor mereka.

    Pembangkang langsung tidak memikirkan implikasi perundangan dan kesan ke atas masa hadapan mereka.

    Dalam kes ‘Janji Demokrasi’ kebanyakan yang terbabit terdiri daripada pelajar instisuti pengajian tinggi.

    Ada di antara mereka telah diambil tindakan disiplin oleh kolej dengan dipecat daripada pengajian.

    Bukankah ini amat malang bagi pelajar terbabit kerana dengan rekod jenayah dan perlakuan yang buruk, tidak mungkin pusat pengajian tinggi samada swasta atau awam akan mengambil pelajar tersebut untuk menyambung pelajaran.

    ReplyDelete
  10. diharapakan ada pihak yg prihatin berkaitan perkara ini sebab nasib masa depan bangsa kita terletak pada golongan muda sekarang ini.. klu buruk kita corakkan diorang seperti yg pembangkang buat maka gelaplah masa depan negara kita nanti........ sial lancau lu pakatan pukimak....

    ReplyDelete
  11. inilah situasi yg akan berlaku pada pru 13 nanti, ingatkan cempadak yg masak berdasarkan riuh rendah gegak gempita sebelum masak, bila dah masak rupa rupanya nangka yg berbuah,

    diharapkan penggemar cempedak jgn kuciwa, yakin pada Allah percaya pada diri sendiri, setiap yg berlaku samada baik atau buruk pada kita adalah dlm takluk qudrah dan iradah Allah swt.

    ReplyDelete
  12. TAHNIAH..PRO-ASPIRASI!!
    SYABAS!!

    MAHASISWA MENOLAK KEGANASAN-KEBIADAPAN-PENIPUAN!!

    MAHASEWEL PAKATAN HARAM WAJIB DITUMBANGKAN..

    ALHAMDULILLAH MEREKA TELAH TUMBANG!!

    SEMOGA PRU13 AKAN SAKSIKAN KEMEANGAN YANG SAMA BUAT UMNO BN!

    TOLAK DAN TUMBANGKAN REJIM ZIONIST PAKATAN RAKYAT!!

    ReplyDelete
  13. Biar apapun kerja jahat dan fitnah Pakatan Haram. Biar berbilllion dana rasuah masuk utk tipu rakyat.. tapi ingat kuasa Allah Ta'ala lah penentu segala2nya.


    Mereka bina fitnah berganda2 pd UMNO BN, dlm kampus mereka sebarkan perang saraf yg cukup jahat semata2 mahu pengaruhi Mahasiswa. Mahasewel2 seperti Adam Adli Looser academik tu tidak sama sekali akan menajdi icon Mahasiswa Intelek.

    Maaflah..Insya Allah PRU13 kami undi kami untuk Kerajaan BN yg memerintah selama ini dengan penuh kebaikan dan kebijaksanaan.

    TUMBANGKAN PAKATAN RAKYAT LAKNATULLAH!!

    ReplyDelete
  14. Orang Muda serata malaysia menolak UMNo dan sistem kuno mereka.

    ReplyDelete
  15. tengok la sendiri tu bukti depan mata wahai pembangkang sialan...
    walaupun korang try nak makan mahasiswa dan mahasiswi tetapi usaha korang ternyata gagal...
    tahniah kepada aspirasi..
    bangsa aku juga bekas mahasiswa universiti kerajaan...
    tetapi aku bersyukur dengan pemberian kerajaan so aku sampai bila pun akan sokong kerajaan UMNO

    ReplyDelete
  16. wahhhhh hebatnya dak2 u sekarang dah semakin bijak tidak lagi mudah digunakan pembangkang..teruskan usaha anda..tahniah

    ReplyDelete
  17. wah...bgus2 Aspirasi....

    ReplyDelete
  18. mahasiswa mahasiswi semua dh matang lh deoa blh pikir skrg nie mna yg baik utk depa dn mna yg tak baik... dan skrg buktinya ada didepan mata kita skrg nie.. jadi pembangkang2 sekali dh tak blhlh ye nak makan mahasiswa semua nie..sbb kalau korg cube pn tak kan berjaya pnylah.. depa semua dh nmpklh yg kerajaan adalah yg terbaik..

    ReplyDelete

  19. bukti dah ada depan mata anda semua dan ternyata pembangkang sialan ni
    walaupun try nak hasut mahasiswa dan mahasiswi tetapi usaha pembangkang ternyata gagal sama sekali. ini dah terbukti bahawa student nak pandai pilih pemimpin yg sebetulnya.
    tahniah kepada aspirasi atas usaha selama ini. aku juga bekas mahasiswa universiti kerajaan dan aku bersyukur dengan pemberian kerajaan semasa aku study dulu dan sampai bila pun aku akan sokong kerajaan UMNO. hidup UMNO.

    ReplyDelete
  20. TANIAH ASPIRASI ATAS KEJAYAAN DAN AKU BERSYUKUR PELAJAR TLH BUAT PILIHAN YG TEPAT. PAKATAN LANGSUNG TAK FIKIR AKAN MASA DEPAN STUDENT NI DAN TERUS MENGHASUT BAHAWA JIKA PAKATAN MENANG PTPTN AKAN DIMANSUHKAN ADA TAK MEREKA GUNA AKAL SEBELUM BERJANJI, APA AKAN JADI PADA PELAJAR YG AKAN DATANG SIAPA YG NAK BERI PINJAMAN JIKA KERAJAAN SUDAH TIADA DUIT. JGN MENIPU DAN JANJI SESUKA HATI ASALKAN BLH MENANG PARTI INI KAN BUKAN BUDAYA YG SIHAT HASUT BUDAK2 YG SEDANG MENIMBA ILMU MASA DEPAN,JIKA TERTANGKAP KENA BUANG UNIVERSITI APA AKAN JADI DGN MASA DEPAN MEREKA NANTI. SEBAB TU BAGI AKU PAKATAN BKN PARTI YG BERWIBAWA MCM UMNO. SELAMA AKU HIDUP KAT MALAYSIA NI AKU BERSYUKUR AMAN DAN DAMAI TAPI SEJAK KEBELAKANGAN NI BYK PERKARA YG MEMBIMBANGKAN TLH DILAKUKAN OLEH PAKATAN DAN AKU MULA TAKUT AKAN KEAMANAN NEGARA AKU. SELAMATKAN NEGARA KITA DARI HANCUR

    ReplyDelete
  21. pilihanraya kompus dah selesai...

    megikut sorakan macai2 ...pro UBN menang besar...

    elok la tuuu... pru13 disegerakan... rakyat nk pangkah dacing tak sabar2...

    lepas ni kita potong lidah yg kalah tuuuu... kasi senyap, hilang kote!

    ReplyDelete
  22. Macai sekor atas tu.. org Muda mana yg tolak BN? Seluruh kampus menobatkan aspirasi pemimpin BN sbg tonggak.. ko berangan2 lah ye.. org Muda menolak keras budaya kurang ajar samseng dan bodoh yg di icon kn oleh Adam Adli-pewaris Anuwar.

    Mahasiswa cukup dekat dgn internet jd mereka tidak boleh ditipu dgn momokan, mana yg baik itulah beri kesan. ALHAMDULILLAH TAHNIAH PRO-ASPIRASI. Jgn sia2kan kemenangan ini!

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!