WEI KHALID GAGAP! KENAPA DISKAUN DIBERI SETELAH PERJANJIAN TAMAT DALAM ISU TALAM NI?

Ahli Jawatankuasa Pusat MCA, Datuk Chua Tee Yong menggesa kerajaan Selangor agar menjelaskan rasional di sebalik persetujuan kepimpinan negeri untuk mengurangkan hutang anak syarikat Maxisegar iaitu Talam Corporation Bhd.

Menurut beliau, kepimpinan Pakatan Rakyat Selangor sebelum ini memberi insentif sebanyak RM36 juta kepada Talam untuk dibayar kepada Unisel walaupun perjanjian antara kedua-duanya telah tamat setahun selepas perjanjian itu dibuat.

“Apabila Talam gagal mematuhi perjanjian ini, mereka sepatutnya tidak berhak mendapat diskaun namun mengapakah kerajaan Selangor memberi layanan istimewa kepada syarikat ini.

“Persetujuan kerajaan negeri yang memberi insentif kepada Talam telah menimbulkan persoalan apatah lagi kepimpinan negeri seolah-olah cuba menyorokkan perkara yang sebenar daripada pengetahuan rakyat Selangor,” katanya.



Malah katanya, perkara itu tidak pernah sekali pun didedahkan dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri terutama berkaitan rasional di sebalik keputusan kepimpinan Selangor untuk mengurangkan atau memberi diskaun bagi pembayaran hutang Talam.

“Berdasarkan kepada Perjanjian Penyelesaian Tambahan pada 8 Mac 2007, jumah hutang yang patut dibayar syarikat ini kepada Unisel adalah sebanyak RM 284 juta namun sejumlah RM 36 juta diskaun telah diberikan bagi penyelesaian hutang lebih awal.

“Walaubagaimanapun, mengapa kerajaan Selangor masih bersetuju untuk memberikan insentif kepada Talam sedangkan perjanjian itu telah tamat tempoh pada 8 Mac 2008,” tambahnya.

Tee Yong berkata, di bawah klausa 5 dalam perjanjian itu, Talam telah memberi jaminan bahawa hutang tersebut akan diselesaikan oleh syarikat berkenaan sekiranya anak syarikat Talam gagal memenuhi perjanjian tersebut.

Beliau menambah, berdasarkan perjanjian itu juga, kerajaan Selangor dibawah kepimpinan Pakatan Rakyat boleh mengambil tindakan terhadap Talam di atas kegagalan syarikat berkenaan membayar semula hutang kepada pihak Unisel.

Namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya di mana tiada sebarang tindakan dikenakan terhadap Talam malah syarikat itu seolah-olah menerima layanan istimewa daripada kerajaan Selangor.

Tee Yong berkata demikian pada sidang media berkaitan Isu Hutang Talam di Wisma MCA, Kuala Lumpur pagi tadi.

Sebelum ini, kerajaan Selangor didakwa cuba memutarbelitkan fakta sebenar berhubung isu hutang Talam Corporation Bhd. (Talam) dengan kerajaan negeri itu apabila membuat beberapa kenyataan tidak tepat mengenai perkara berkenaan.

Malah kepimpinan negeri cuba memutarbelit kan isu itu kononnya kerajaan negeri semasa ditadbir Barisan Nasional (BN) tidak berusaha untuk mengutip hutang-hutang daripada Talam.

Pemimpin kerajaan Selangor sekarang juga cuba memutarbelit perkara ini dengan mendakwa kerajaan negeri terdahulu pernah cuba menyelesaikan hutang daripada Talam pada tahun 2005, 2006 dan 2007 menyebabkan kerajaan Selangor kini terikat dengan perjanjian penyelesaian hutang itu.

Salah satu perjanjian penyelesaian hutang yang bertarikh 8 Mac 2007, tempoh sah lakunya adalah selama setahun iaitu sehingga 8 Mac 2008.

Justeru, apabila kerajaan PR Selangor menandatangani perjanjian baru dengan Talam pada 12 Mac 2010 membuktikan perjanjian yang ditandatangani sebelum ini telah tamat tempoh sah laku.

Berdasarkan kepada hansard Persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor dari tahun 2010 hingga 2011, tiada pendedahan oleh kerajaan Selangor bahawa ia masih terikat dengan perjanjian kutipan hutang Talam yang ditandatangani kerajaan BN terdahulu.

Sumber: Perak Today

25 Responses to "WEI KHALID GAGAP! KENAPA DISKAUN DIBERI SETELAH PERJANJIAN TAMAT DALAM ISU TALAM NI?"

  1. kerja si gagap nie kat selangor hanya la putar belit fakta dan menipu rakyat selangor jer....gagap2 x hbs2 dngn menipu rakyat.....

    ReplyDelete
  2. Noob ni penjilat apa, sial la kau ni noob. bebal nak mampos

    ReplyDelete
  3. khalid gagap nie sebenarnya tidak cukup lagi makan duit rakyat...
    so die buat hal lagi lah nak kaut semua keuntungan sebab die dah tahu akan kalah PRU akan datang so nal lopongkan dulu semua then die kasi dekat UMNO habuk...
    tapi ko jgn ingat ko pandai sangat gagap...
    umno lagi bijak dari ko..
    wei rakyat semua dah tidak tahan lagi dengan kenyataan ko so sudah-sudah la nak tipu rakyat dgn semua ini...gggrrrrr

    ReplyDelete
  4. khalid dengan penipuan tidak dapat dipisahkan..
    bagaikan isi dgn kuku...
    ko 2 tidak adil..
    perjanjian dah tamat apa kejadahnya ko nak bagi diskaun..
    ko ingat ini main-main ke..
    dasar penyagak

    ReplyDelete
  5. mmg pun si gagap nie keje dia yg dia tau nak putar belit fakta and menipu rkyt dn duit rkyt shje!

    ReplyDelete
  6. apalah mslh kau khalid gagap tak hbs2 menipu rkyt je keje kau ye..
    mmg sial btllh kau nie!

    ReplyDelete
  7. prince of noob nie mcm bodoh babun je aku tgk!!

    ReplyDelete
  8. Gagap dh kantoi mle la wat berlakon!

    dah gagap dan bodoh tuh sudah la!!

    shooh shooh kitarang xnk dah PR di slagor!

    ReplyDelete
  9. khalid gagap nie sebenarnya tidak cukup lagi makan duit rakyat...
    so die buat hal lagi lah nak kaut semua keuntungan sebab die dah tahu akan kalah PRU akan datang so nal lopongkan dulu semua then die kasi dekat UMNO habuk...
    tapi ko jgn ingat ko pandai sangat gagap...
    umno lagi bijak dari ko..
    wei rakyat semua dah tidak tahan lagi dengan kenyataan ko so sudah-sudah la nak tipu rakyat dgn semua ini...gggrrrrr

    August 9, 2012 11:44 PM


    apa die ckp mmg btol!

    ReplyDelete
  10. Dia tengok video bapak dia main banyak sangat sampai accounting pun dah tak tau

    ReplyDelete
  11. bebal betul la si gagap ni,sudah2 la nk tipu rakyat.
    ko jgn ingat rakyat akn percaya dgn cerita ko ni,ko ingat rakyat bodoh ke gagap.
    dah la ko tipu pasal air,tersekse rakyat selangor pasal air.
    dasar manusia penipu yg sial,kaki putar belit.
    bersedia la tuk bungkus pada PRU13 ni wahai gagap,rakyat dah benci ko

    ReplyDelete
  12. kalid gagap ni tak abis2 nak mkn duit rakyat...dia ptt jd jigolo je lah sbb suka sgt mkn duit haram dia tak layak jd mb lah sbb dia bodoh dan bebal apa yg dia tau nak mkn duit rakyat je......

    ReplyDelete
  13. selain daripada menipu rakyat apa lagi yang si kahlid gagap ni boleh buat.
    dia ni bukan je menipu tapi
    suka buat kerja-kerja yang bodoh2...

    ReplyDelete
  14. pukimak punya gagap ni bila lah nak lps kan selangor ni kat tgn umno selagi dia tak lps mcm ni je lah nasib penduduk selangor semua...jom kita beramai ramai doakan supaya dia kalah dlm pru akan dtg ni

    ReplyDelete
  15. semakin hari,kita boleh nampak
    rupa sebenar khalid gagap ni.
    dia ni manusia yang pentingkan diri.
    suka makan duit rakyat.
    pegang jawatan.tapi tak tunaikan tanggungjawab pon.
    semua janji2 yang dibuat tak ada satu pon yang ditepati.

    ReplyDelete
  16. kesian dengan rakyat selangor sebab dapat MB macam ni...
    rakyat selangor asyik kena tipu je.

    ReplyDelete
  17. nie la wajah si gagap sial nie sebenarnya....kalau rakyat masih buat2 buta taknak nampak gua taktaw la nak cakap macam mana
    rakyat selangor masih ditipu setiap hari...bangkit la jangan bagi gagap nie pelaung makan duit rakyat

    ReplyDelete
  18. Siapa pemilik Talam?

    ReplyDelete
  19. dah mmg dasar kaki penipu banyak sanggat makan duit rakyat khlid tak layak jadi memteri selangor hancur selangor jadinya

    ReplyDelete
  20. DASAR KAKI PENIPU PUTAR ALAM TAK MALU KE KAU JADI MEMTERI SELANGOR YANG SUKA PUTAR BELITKAN RAKYAT KAU SENDIRI. MACAM NI KE MEMJADI SEORANG PEMIMPIN SUDAHLAH SATU SELANGOR DAH MASAK DENGAN PERANGAI PENIPUWAN KAU LEPAS NI KAU TAK LAYAKLAH NAK JADI PEMIMPIN SELANGOR LAGI...

    ReplyDelete
  21. Anonymous said...
    Siapa pemilik Talam?

    August 10, 2012 5:41 AM

    Trinity corp sekarang.. ko boleh tengok dekat internet dulu dia dah nak bankrup tapi bila si gagap ni naik, terus gilang gemilang company ni!

    persoalannya, KENAPA MASIH BAGI DISKAUN SETELAH TAMAT PERJANJIAN????

    ReplyDelete
  22. macam mana lak xnk bagi diskaun sebab ada kepentingan sendiri la tu!

    ye la, sebelum kalah dan turun kerusi, lebih baik songlap dulu duit!

    kata simpanan selangor ada 2 billion, tapi kenapa UNISEL gagal dibayar? kenapa talam masih tak boleh selesai? kenapa kenapa kenapa???

    ReplyDelete
  23. Kahkahkahkahkah! PAKATAN X RETI PERINTAH NEGERI LAGI!!! RAKYAT DITINDAS DAN DITIPU LAGI!!! kahkahkahkahkah!

    ReplyDelete
  24. Macam mana dgn hutang 250m suami kak jat tu.. kira sedekah ka...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!